Til Odelstinget
I proposisjonen fra Arbeids- og inkluderingsdepartementet vises
det til at det har vært reist kritikk mot dagens valgordning for
Sametinget. Kritikken har særlig kommet fra valgkretsene som er
underrepresentert i Sametinget i forhold til tallet på manntallsførte.
Endringsforslagene i odelstingsproposisjonen bygger på rapporten
fra et fagutvalg, nedsatt av Sametinget, i forståelse med departementet.
Utvalget ble nedsatt ut fra et felles ønske om en helhetlig utredning
om Sametingets valgordning som blant annet skulle ta sikte på å
avklare behov for endret valgkretsinndeling og endret antall representanter
fra de ulike valgkretsene, jf. Ot.prp. nr. 21 (2004–2005). Utvalget
var ledet av professor Per Selle, og omtales som Selle-utvalget.
Selle-utvalgets oppdrag var å vurdere valgordningen i forhold
til å styrke Sametingets legitimitet og oppslutningen om sametingsvalget.
Dessuten ble utvalget bedt om å se særskilt på representativiteten
i Sametinget, særlig med tanke på kjønn.
Utvalgets målsetting har vært å foreslå valgbestemmelser som
i størst mulig grad tar hensyn til særlige utfordringer både i de
enkelte samiske områder og i det samiske samfunnet samlet. Utvalget
uttaler i sin rapport at det særlig har lagt vekt på å sikre reell representasjon
fra hele landet og spesielt fra de ulike tradisjonelle samiske bosetningsområdene.
Sametinget sendte Selle-utvalgets rapport på bred høring. I høringen
kom det inn 25 høringsuttalelser. De fleste høringsinstansene er
positive til at valgkretsinndelingen og mandatfordelingen endres. Enkelte
har synspunkter på hvordan kretsgrensene trekkes og hvordan mandatfordelingen
virker. Aktuelle høringsuttalelser er omtalt i proposisjonen.
Sametinget fremmet i plenumssamling 27. september 2007 i sak
40/07 endringsforslag til samelovens bestemmelser om Sametingets
valgordning. Saken ble deretter oversendt departementet. Sametingets
behandling av saken danner i tillegg til Selle-utvalgets rapport,
et grunnlag for lovendringsforslagene.
Departementet har merket seg at Sametinget har gjennomført en
bred høring, og har ikke funnet det nødvendig å sende endringsforslagene
som fremmes i proposisjonen på ytterligere høring.
Departementet og Sametinget har i forbindelse med konsultasjoner
kommet til enighet på de punktene i lovforslaget hvor partene opprinnelig
hadde ulike posisjoner.
Under konsultasjonsprosessen ble det enighet om at noen problemstillinger
knyttet til praktiske forhold må løses i det påfølgende forskriftsarbeidet.
Sametinget vil bli konsultert i forskriftsarbeidet.
Departementet er enig i Sametingets vurdering om at manglende
samsvar mellom stemmer og mandater ved dagens valgordning kan true
Sametingets legitimitet. For å utjevne skjevheten i antall stemmer bak
hver representant foreslår departementet endringer i sameloven § 2-4
om valgkretsinndelingen i tråd med forslaget fra Selle-utvalget
og Sametinget.
Departementet foreslår at antall valgkretser reduseres fra 13
til 7. 11 av dagens valgkretser foreslås dermed slått sammen til
5. De to sørligste valgkretsene, Sørsameområdet og Sør-Norge, unntas
fra sammenslåingen fordi de allerede er geografisk store i omfang
og består av et stort antall kommuner. For valgkretsene Sørsameområdet
og Sør-Norge foreslås en mindre justering av inndelingen.
Departementet foreslår også at dagens to valgkretser som er enkeltkommuner,
Kautokeino og Karasjok, slås sammen med Porsanger kommune fra valgkrets
5 Porsanger til én valgkrets. Den nye valgkretsinndelingen framgår
av forslaget til endring i sameloven § 2-4.
Departementet slutter seg til Sametingets forslag til navn på
valgkretsene. Navneforslagene fra Sametinget er utarbeidet etter
innspill fra fagmiljø med kunnskap om samiske stedsnavn og samisk
terminologi og historie.
Departementet ser at valgordningen ikke vil kunne løse behovet
for representasjon for alle grupper samer, uansett gruppens størrelse.
Hensynet til deltakelse fra alle mindre grupper må vurderes opp
mot hensynet til Sametingets legitimitet, som kan bli svekket ved
for stor disproporsjonalitet mellom antall representanter og manntallsregistrerte
bak hver representant.
Selle-utvalget har selv pekt på at deres forslag ikke sikrer
østsamisk representasjon. Både Selle-utvalget og Sametinget mener
likevel at det vil være uheldig å komme med sterke føringer for
oppsetting av valglistene, for eksempel ved å utarbeide særregler.
Departementet er enig i denne vurderingen. Sametingets valgordning
kan ikke ivareta alle sider ved geografisk og kulturell representativitet.
Ansvaret for å sikre bredden i representasjonen vil dermed ligge hos
de som gjennomfører nominasjonsprosessene.
Departementet slutter seg til Selle-utvalgets og Sametingets
vurderinger, og foreslår at antall representanter i Sametinget reduseres
fra 43 til 39 og at ordningen med utjevningsmandater oppheves. Den foreslåtte
kretsinndelingen er et svar på det manglende samsvaret som har vært
mellom antall manntallsførte og mandater i kretsene. Med den nye
kretsinndelingen er derfor de fire utjevningsmandatene ikke lenger
nødvendige. Departementet foreslår derfor at sameloven § 2-4 annet
ledd oppheves.
Departementet ser at det er fordeler ved å etablere en matematisk
fordelingsmetode av mandatene i valgkretsene. For det første sikrer
det etterprøvbarhet og åpenhet om prosessen. For det andre innebærer det
at valgkretsene behandles på samme måte. De mindre kretsene favoriseres
og de største kretsene får redusert uttelling fordi de er store.
For det tredje vil det skje en kontinuerlig justering av mandattildelingen
til kretsene i takt med endringer i manntallet.
Departementet er enig med Selle-utvalget og Sametinget angående
mandatfordelingen. Forslaget innebærer derfor at det bør være minst
to mandater i hver av de sju valgkretsene. Etter at de 14 garanterte mandatene
er fordelt, fordeles de øvrige 25 ved bruk av oddetallsmetoden,
såkalt ren variant av St. Laguës metode. For Sør-Norge valgkrets
gjelder en unntaksregel. Departementet legger særlig vekt på at
unntaksregelen vil gjøre at valgkretser med de mindre regionale
gruppene, som lulesamene og sørsamene, vil komme noe bedre ut ved
mandatfordelingen.
I forbindelse med ny mandatfordelingsmetode foreslår departementet
at bruken av St. Laguës metode lovfestes ved en henvisning til valgloven
§ 11-3 tredje ledd. Lovforslaget innebærer endringer i sameloven
§ 2-4.
I tråd med forslaget fra Selle-utvalget og Sametinget foreslår
departementet endring i sameloven § 2-3 om begrensning i adgangen
til å avlegge stemme på valgdagen i kommuner med færre enn 30 manntallsførte.
For visse kommuner vil det for sametingsvalgets del kun være adgang
til å avlegge forhåndsstemme.
Departementet støtter forslaget om at kommuner med flere enn
30 stemmeberettigede skal foreta en foreløpig opptelling av stemmene
lokalt i kommunene. Det bør legges opp til å rapportere til det
felles elektroniske valgnattsystemet på samme måte som det gjøres
for stortingsvalget.
Etter departementets vurdering vil forslaget ha stor betydning
for et hurtig valgoppgjør etter sametingsvalget. Det er vurdert
som viktig at valgresultatet foreligger raskt fordi det trolig vil
gi mer positiv oppmerksomhet rundt sametingsvalget og dermed kunne
bidra til økt deltakelse og større legitimitet og hevet status.
Forslaget er derfor et element for å oppnå en av hovedmålsettingene
ved lovrevisjonen.
Samemanntallet er et register over de samene i Norge som har
satt fram krav om å bli ført inn i samemanntallet. For å bli ført
inn i samemanntallet må man oppfylle kriteriene i sameloven § 2-6,
derved har man stemmerett til sametingsvalget hvert fjerde år.
I tråd med Selle-utvalgets og Sametingets forslag går departementet
inn for at samelovens betegnelse "samemanntallet" endres til "Sametingets
valgmanntall".
Forslaget innebærer endringer i sameloven §§ 2-5, 2-6 og 2-7.
Departementet kan slutte seg til Selle-utvalgets og Sametingets
argumentasjon om at det bør fremgå av lovens uttrykksmåte at det
aktuelle manntallet ikke er et register over den samiske befolkning,
men et valgmanntall til bruk for å avlegge stemme ved sametingsvalget.
Som følge av ny kretsinndeling med færre og større valgkretser,
foreslår departementet i tråd med Selle-utvalgets og Sametingets
forslag, å øke kravet fra 15 til 30 underskrifter av forslagsstillere
til valglister. Dette innebærer en endring i sameloven § 2-7.
Departementet vurderer at kravet vil kunne bidra til å redusere
fragmentering og styrke Sametingets stilling ved at kun lister med
en viss oppslutning deltar i valget.
Etter departementets vurdering vil den nye valgordningen legge
til rette for at det fortsatt vil være en jevn kjønnssammensetning
på Sametinget. Departementet anser det derfor ikke nødvendig nå
å sette inn ytterligere tiltak vedrørende Sametingets kjønnssammensetning.
Ved valget i 2005 ble 22 kvinner (51 pst.) valgt inn i tinget. Departementet
mener at partiene, organisasjoner og valglister fortsatt bør utfordres
til å sikre en balansert kjønnsmessig representasjon på lister som
stilles til valg.
Det følger i utgangspunktet ingen budsjettmessige merkostnader
med lovforslaget. Det kan imidlertid etter departementets vurdering
ikke utelukkes at større geografiske valgkretser vil kunne medføre
reduserte eller økte utgifter til Sametingets politiske arbeid.
De eventuelt økte kostnadene knyttet til overgangen til geografisk
større valgkretser forutsettes dekket innenfor Sametingets ordinære
budsjett og de midlene som avsettes til gjennomføringen av sametingsvalget
i 2009.
Forslag om endret valgordning fordrer bred informasjon. Informasjonsarbeidet
må starte før partier og lister starter sine nominasjonsprosesser
tidlig på høsten 2008.
Forslagene om endringer til Sametingets valgordning krever tilsvarende
revisjon av forskrift om valg til Sametinget med fastsettelse i
løpet av 2008.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Tore Hagebakken, Saera Khan, Inger Løite, Tom Strømstad
Olsen og Arild Stokkan-Grande, fra Høyre, Bent Høie og Torbjørn
Røe Isaksen, fra Sosialistisk Venstreparti, Rolf Reikvam, fra Kristelig
Folkeparti, Bjørg Tørresdal, fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold
Vedum, og fra Venstre, Vera Lysklætt, er tilfreds med at
det er oppnådd bred enighet om endringer i sameloven for å styrke
Sametingets legitimitet og oppslutningen om sametingsvalget.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
slutter seg til Selle-utvalgets utredning og departementets forslag
til ny inndeling av valgkretser. Dette flertallet mener
forslagene vil gi en bedre representasjon og gi Sametinget større
legitimitet. Dette flertallet legger særlig vekt
på at Sametinget selv har gått inn for den foreslåtte valgkretsinndelingen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Per-Willy Amundsen, Åge Starheim og Ib Thomsen, ser at endringsforslagene
som fremmes i Ot.prp. nr. 43 (2007–2008) er ment å gjøre Sametinget
mer demokratisk og representativt, men mener at dette er umulig
når Sametinget er bygd på et grunnleggende udemokratisk fundament. Disse
medlemmer påpeker at praktisering av prinsippet om full
likeverdighet i samfunnet ikke kan forenes med at utvalgte grupper i
det norske samfunn ytes særbehandling fra den norske stat. Disse
medlemmer tar sterk avstand fra at kulturell bakgrunn avgjør
stemmerett og valgbarhet i sametingsvalg, og viser til Fremskrittspartiets grunnleggende
menneskesyn om respekt for enkeltindividet uavhengig av kulturell
bakgrunn, etnisk opprinnelse, religion, politisk ståsted og nasjonal
tilhørighet. Disse medlemmer mener at et politisk system
bygd på kulturell eller etnisk tilhørighet er helt uakseptabelt,
og at dette skaper grobunn for konflikter.
Disse medlemmer er verken imot samer eller samisk
kultur, og mener at samene faktisk er en av de minoritetene som
fungerer best i det norske samfunnet. Det å gi samene demokratiske
tilleggsrettigheter, skaper imidlertid en farlig presedens, fordi
samene ikke er i nærheten av å være den største minoriteten i Norge.
Særlig i Oslo-området finnes det mange grupper som over tid kan
gjøre krav på de samme rettighetene Stortinget på feil grunnlag
har gitt samene, hvis denne politikken blir videreført i årene som
kommer.
Disse medlemmer viser til at grunnlaget for Sametinget
er Samerettsutvalget, som ble oppnevnt ved kronprinsregentens resolusjon
10. oktober 1980, som et ledd i arbeidet for å skape forsoning etter
konflikten om Alta-vassdraget. Prosessene som senere har gitt samer
en rekke særrettigheter ble med andre ord satt i gang for å skape
innenrikspolitisk ro, og ikke nødvendigvis for å styrke urfolks
rettigheter eller leve opp til internasjonale konvensjoner. Disse medlemmer registrerer
at verken Sverige, Finland eller Russland har knyttet seg til ILOs
konvensjon nr. 169 som i dag legges til grunn for samiske særrettigheter.
Pr. 29. mai 2008 er denne konvensjonen kun ratifisert av 19 land,
hvorav de fleste i Sør- eller Mellom-Amerika for å sikre indianeres
rettigheter slik konvensjonen i utgangspunktet var ment. Disse medlemmer er
for øvrig motstandere av at Norge tar del i denne ILO-konvensjonen,
og viser til sitt forslag om dette i Dokument nr. 8:106 (2006–2007). Uavhengig
av hvorvidt Norge tar del i konvensjonen eller ikke, er disse
medlemmer uansett i tvil om samene i det hele tatt kan regnes
som urfolk etter konvensjonens definisjon, og ønsker at denne urfolkstatusen
revurderes på vitenskapelig grunnlag.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre slutter
seg i all hovedsak til Selle-utvalgets utredning og departementets
forslag om å redusere antallet valgkretser, etablere en matematisk
fordelingsmetode av mandatene i valgkretsene ut over de to garanterte
i hver krets, og at ordningen med utjevningsmandater opphører slik
at antallet representanter i Sametinget reduseres til 39. Disse
medlemmer vil imidlertid foreslå endringer i inndeling av
to av valgkretsene, krets 2 og 3. Disse medlemmer mener
det er viktig å ha en balanse mellom kyst og innland i de enkelte
valgkretser. Dette er godt ivaretatt i de fleste valgkretser. Men
å samle indre Finnmark, med de største bosettingsområdene i én valgkrets,
vil kunne forsterke en polarisering mellom kyst og innland heller
enn å forene og utvikle. Disse medlemmer vil derfor
foreslå at krets 2 skal bestå av Karasjok, Porsanger, Nordkapp,
Måsøy, Kvalsund og Hammerfest, mens krets 3 skal bestå av Kautokeino,
Alta, Hasvik, Loppa, Skjervøy, Kvænangen og Nordreisa.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"§ 2-4 første ledd nr. 2 og 3 skal lyde:
2. Ávjovári valgkrets/Ávjovári válgabiire:
kommunene Karasjok, Porsanger, Nordkapp, Måsøy, Kvalsund og Hammerfest
i Finnmark fylke
3. Nordre valgkrets/Davveguovllu válgabiire: kommunene Kautokeino,
Alta, Hasvik og Loppa i Finnmark fylke og kommunene Skjervøy, Kvænangen
og Nordreisa i Troms fylke."
Forslag fra Høyre og Venstre:
§ 2-4 første ledd nr. 2 og 3 skal lyde:
2. Ávjovári valgkrets/Ávjovári válgabiire:
kommunene Karasjok, Porsanger, Nordkapp, Måsøy, Kvalsund og Hammerfest
i Finnmark fylke
3. Nordre valgkrets/Davveguovllu válgabiire: kommunene Kautokeino,
Alta, Hasvik og Loppa i Finnmark fylke og kommunene Skjervøy, Kvænangen
og Nordreisa i Troms fylke.
Komiteen har for øvrig ingen merknader,
viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i sameloven
I
I lov 12. juni 1987 nr. 56 om Sametinget og andre samiske
rettsforhold (sameloven) gjøres følgende endringer:
§ 2-3 tredje ledd nytt annet punktum
skal lyde:
I kommuner med mindre enn 30 manntallsførte er det
kun adgang til å avlegge forhåndsstemme ved sametingsvalget.
§ 2-4 skal lyde:
§ 2-4 Valgkretser og mandatfordeling.
Ved valg til Sametinget velges medlemmer med varamedlemmer
fra følgende valgkretser:
1. Østre valgkrets/Nuortaguovllu válgabiire:
kommunene Sør-Varanger, Nesseby, Vadsø, Vardø, Båtsfjord, Tana,
Berlevåg, Lebesby og Gamvik i Finnmark fylke
2 Ávjovári valgkrets/Ávjovári
válgabiire: kommunene Karasjok, Kautokeino og Porsanger i Finnmark
fylke
3. Nordre valgkrets/Davveguovllu válgabiire: kommunene
Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Alta, Hasvik og Loppa i Finnmark
fylke og kommunene Skjervøy, Kvænangen og Nordreisa i Troms fylke
4. Gáisi valgkrets/Gáiseguovllu válgabiire: kommuneneKåfjord,
Storfjord, Lyngen, Karlsøy, Tromsø, Balsfjord, Målselv, Bardu, Lenvik,
Berg, Torsken, Tranøy og Sørreisa i Troms fylke
5. Vesthavet valgkrets/Viestarmera válggabijrra/Viesttarmeara
válgabiire:kommunene Dyrøy, Salangen, Lavangen,
Gratangen, Skånland, Ibestad, Harstad, Bjarkøy, Kvæfjord i Troms
fylke og kommunene fra og med Saltdal, Beiarn og Meløy og nordover
i Nordland fylke
6. Sørsamisk valgkrets/Åarjel-Saepmie veeljemegievlie:kommunene
fra og med Rana og Rødøy og sørover i Nordland fylke, fylkene Nord-Trøndelag
og Sør-Trøndelag, kommunene Surnadal, Rindal og Sunndal i Møre-
og Romsdal fylke og kommunene Engerdal, Rendalen, Os, Tolga, Tynset
og Folldal i Hedmark fylke
7. Sør-Norge valgkrets/Lulli-Norgga válgabiire:
de kommunene i Møre og Romsdal og Hedmark fylker som ikke tilhører
valgkrets 6, samt fylkene Sogn og Fjordane, Hordaland, Rogaland,
Vest-Agder, Aust-Agder, Telemark, Buskerud, Vestfold, Akershus,
Østfold, Oppland og Oslo.
Det skal velges 39 representanter til Sametinget. Valgkretsene
tildeles først to mandater hver. Deretter fordeles de øvrige 25
mandatene forholdsmessig mellom valgkretsene på grunnlag av antall
manntallsførte etter fordelingsmåten fastsatt i valgloven § 11-3
tredje ledd. Sør-Norge valgkrets skal likevel ikke tildeles flere
mandater enn valgkretsen ville fått dersom alle 39 mandater var
fordelt forholdsmessig mellom valgkretsene.
Kongen gir utfyllende bestemmelser om mandatfordelingen
og kandidatkåring.
§ 2-5 skal lyde:§ 2-5 Stemmerett.
Stemmerett ved valg til Sametinget har alle som har stemmerett
ved kommunestyrevalg i kretsen, og som på valgdagen står innført
i Sametingets valgmanntall i kretsen (jf. § 2-6).
§ 2-6 skal lyde:§ 2-6 Sametingets valgmanntall.
Alle som avgir erklæring om at de oppfatter seg selv som
same, og som enten
a) har samisk som hjemmespråk, eller
b) har eller har hatt forelder, besteforelder eller oldeforelder
med samisk som hjemmespråk, eller
c) er barn av person som står eller har stått i Sametingets
valgmanntall, kan kreve seg innført i Sametingets
valgmanntall.
Begjæring om innføring i Sametingets valgmanntall rettes
til Sametinget.
Sametingets valgmanntall utarbeides
av Sametinget på grunnlag av folkeregisteret, valgmanntallet ved
siste sametingsvalg og de krav om innføring eller strykning som
er kommet i løpet av valgperioden. Sametingets valgmanntall skal
føres kommunevis.
Når en person er innført i Sametingets valgmanntall,
kan dette registreres i folkeregisteret. Denne registrering skal
være tilgjengelig kun for den myndighet som har ansvaret for gjennomføring
av valg til Sameting, eller etter samtykke fra Sametinget.
Sametingets valgmanntall kan føres ved
hjelp av EDB.
§ 2-7 første og annet ledd skal lyde:
Valgbar til Sametinget er alle som er innført i Sametingets
valgmanntall i kretsen. De som skal velges, må dessuten
være innført i folkeregisteret som bosatt i kretsen på valgdagen.
Personale ved Sametingets administrasjon er likevel ikke valgbare.
Forslagsrett i valgkretsene har alle som er innført i Sametingets
valgmanntall i kretsen. Et forslag til valgliste må være
underskrevet av minst 30 samer med forslagsrett.
II
Denne lov trer i kraft straks.
Oslo, i kommunal- og forvaltningskomiteen, den 5. juni 2008
Tore Hagebakken |
Vera Lysklætt |
leder |
ordfører |