Til Odelstinget
Justisdepartementet legger frem forslag om endringer i straffeloven
1902 for å kriminalisere kjøp av seksuell omgang og handling i Norge
og i utlandet. Det foreslås også enkelte endringer i bestemmelsen om
kjøp av sex fra barn. Departementet foreslår en endring i straffeprosessloven
for å gi adgang til teknisk kontroll av kommunikasjonsanlegg ved
håndheving av straffebudet som retter seg mot enkelte forberedelseshandlinger
til overgrep mot barn ("grooming").
I kapittel 2 i proposisjonen gjennomgår departementet bakgrunnen
for lovforslaget, i kapittel 3 redegjøres det for rettstilstanden
i de andre nordiske landene, og i kapittel 4 gis det en oversikt
over internasjonale forpliktelser. Det vises til proposisjonen på disse
punktene.
Etter gjeldende rett er det straffbart mot vederlag å ha seksuell
omgang eller handling med personer under 18 år. Strafferammen er
bøter eller fengsel inntil 2 år.
Departementet opprettholder etter høringsrunden høringsnotatets
forslag om å kriminalisere kjøp av seksuell omgang eller handling
med personer over 18 år. Spørsmålet om kriminalisering har vært
utredet flere ganger tidligere. Selv om høringsinstansene ikke uttrykkelig
ble bedt om å gi sitt syn på spørsmålet, er det flere som har benyttet
anledningen til å gjøre det.
Departementet anser ikke at et forbud mot kjøp av sex er i strid
med retten til familieliv/privatsfære, slik denne retten er nedfelt
i den europeiske menneskerettskonvensjon (EMK) og FNs konvensjon
om sivile og politiske rettigheter.
I høringsnotatet tok departementet til orde for å kriminalisere
kjøp av seksuelle tjenester generelt, og ikke avgrense straffebudet
til kjøp av sex av spesielt utsatte eller sårbare mennesker. Det
ble vist til at likhetshensyn taler mot å begrense straffebudet
til visse grupper mennesker, det samme gjør hensynet til straffebudets
effektivitet.
Departementet foreslår å videreføre høringsnotatets forslag om
et generelt forbud mot kjøp av seksuell omgang eller handling. I
likhet med et klart flertall av høringsinstansene mener departementet
at det er nødvendig med et generelt forbud mot kjøp av seksuelle
tjenester for å kunne ramme kjøp av seksuelle tjenester fra ofre
for menneskehandel. Et generelt forbud vil også kunne bidra til
å svekke rekrutteringen av nye kunder, og dermed hindre at prostitusjonsmarkedet
stadig øker.
Straffeloven 1902 har litt ulik systematikk for om det er egne
straffebud som beskytter barn, eller om det er straffskjerpende
at en handling er begått mot et barn. Straffeloven setter straff
for seksuell handling med noen som ikke har samtykket, mens det
er gjort straffskjerpende at handlingen har skjedd med barn under
16 år. Det er også en særbestemmelse om straff for den som forleder
noen under 16 år til å utvise seksuelt krenkende atferd.
Departementet foreslår etter en samlet vurdering inntil videre
å beholde et eget straffebud som rammer kjøp av sex fra personer
under 18 år, og foreslår derfor en ny bestemmelse som rammer kjøp
av seksuell omgang og handling fra voksne. Departementet vil komme
tilbake til valget mellom én og to bestemmelser i forbindelse med
fremlegging av forslag til ny straffelov – spesiell del.
Straffeloven regulerer anvendelsen av straffelovens bestemmelser
på handlinger foretatt i utlandet av norsk statsborger. Straffelovens
bestemmelse om forbud mot kjøp av sex fra mindreårige er inntatt
i oppregningen over lovbrudd som kan strafforfølges i Norge også
når de er begått i utlandet av norsk statsborger eller en i Norge
hjemmehørende person. I høringsnotatet fant departementet ikke grunn
til å foreslå samme utvidede jurisdiksjon for kjøp av sex fra voksne.
Departementet foreslår likevel etter en samlet vurdering at straffebudet
som skal ramme kjøp av seksuell omgang eller handling fra personer
over 18 år, tas inn i bestemmelsen i straffeloven som gjør handlingen
straffbar i utlandet. Selv om det kan være utfordringer knyttet
til håndhevingen av en slik bestemmelse, er seksuell utnyttelse
og menneskehandel i høy grad et internasjonalt problem. Den foreslåtte bestemmelsen
kan også bidra til å skape en holdningsendring fordi det er grunn
til å tro at mange norske menn kjøper sex for første gang i utlandet.
Straffeloven § 203 første ledd som rammer kjøp av seksuelle tjenester
fra mindreårige, har følgende ordlyd:
"Den som mot vederlag har seksuell omgang eller handling
med en person under 18 år, straffes med bøter eller med fengsel
inntil 2 år."
I høringsnotatet fremheves det at denne formuleringen gjør det
tvetydig om bestemmelsen også rammer den som selger sex, og det
foreslås endringer i ordlyden for å klargjøre dette.
I proposisjonen gjennomgås de enkelte elementene i forslaget,
høringsinstansenes kommentarer og departementets syn nå.
Departementet viderefører høringsnotatets forslag om at det er
kjøp av seksuell omgang eller handling som bør rammes av straffebestemmelsen.
Et særskilt spørsmål er om straffebestemmelsen skal ramme kjøp
av at noen utfører seksuell omgang eller handling med seg selv.
Dersom noen mot vederlag oppnår at den prostituerte utfører seksuell
omgang med seg selv eller bruker gjenstander til dette, kan det
etter departementets syn være like straffverdig som at kjøperen
direkte foretar den seksuelle omgangen. Departementet foreslår derfor
at det fastsettes særskilt at dette også er straffbart. For seksuell handling
vil det derimot føre for langt å utvide straffansvaret til også
seksuell handling med seg selv. Det ville for eksempel kunne ramme
stripping, og det er ikke hensikten med lovforslaget. Departementet foreslår
videre at en tilsvarende formulering tas inn i straffeloven § 203,
slik at barn gis det samme vernet mot å mot vederlag utføre seksuell
omgang med seg selv eller med gjenstander.
I høringsnotatet uttales at det straffverdige i handlingen er
at den seksuelle omgangen eller handlingen oppnås på en bestemt
måte – gjennom betaling, typisk med penger, eller med andre midler.
Det er tilstrekkelig for straffansvar at vederlag er avtalt og den
seksuelle omgangen eller handlingen på grunn av dette er påbegynt.
Vederlagets form er likegyldig. I høringsnotatet foreslås det videre
at straffebudet også bør ramme tilfeller der vederlaget avtales eller
ytes av en annen person enn den som oppnår den seksuelle omgangen
eller handlingen, og at man i slike tilfeller skal kunne straffe
begge personene. Departementet viderefører høringsnotatets forslag,
slik at bestemmelsen rammer seksuell omgang eller handling som oppnås
mot vederlag, og at vederlagets form er uten betydning. Departementet
viderefører også forslaget om at straffebudet rammer tilfeller der vederlaget
avtales av en annen person enn den som oppnår den seksuelle omgangen
eller handlingen. En slik endring foreslås også i § 203, for at
straffebudene skal omfatte de samme situasjonene.
Etter gjeldende rett er skyldkravet i strafferetten forsett,
med mindre det uttrykkelig fremgår at også uaktsomme handlinger
er straffbare.
I høringsnotatet foreslås det at skyldkravet for å kunne bli
straffet for kjøp av sex er forsett. Forsettet må dekke alle omstendighetene
i gjerningsbeskrivelsen, herunder årsakssammenhengen mellom vederlaget
og den seksuelle omgangen eller handlingen.
Departementet foreslår å videreføre høringsnotatets forslag.
Strafferammen for kjøp av seksuelle tjenester fra mindreårige
er bøter eller fengsel inntil 2 år.
I høringsnotatet ble det foreslått at strafferammen for kjøp
av sex fra voksne skal være bøter eller fengsel inntil 6 måneder
eller begge deler. Med denne kombinasjonsadgangen mellom bøter og
fengsel vil det være adgang til pågripelse. Departementet reiste spørsmål
om det bør gjelde en forhøyd strafferamme dersom handlingen er begått
under bestemte omstendigheter, for eksempel ved utnytting av en
særlig sårbar situasjon eller lignende.
Departementet viderefører etter en samlet vurdering høringsnotatets
forslag til strafferamme på bøter eller fengsel inntil 6 måneder
eller begge deler. På bakgrunn av høringen foreslår departementet
også en forhøyd strafferamme på fengsel inntil 1 år dersom handlingen
er særlig krenkende, og den ikke kan straffes etter andre bestemmelser.
Dette gir mulighet til å straffesanksjonere de tilfellene hvor handlingen som
er begått, er kvalifisert krenkende uten at den kan straffes som
legemsbeskadigelse eller voldtekt.
Ut fra sammenhengen i regelverket foreslår departementet en tilsvarende
bestemmelse om straffskjerpelse i § 203 bestemmelsen om kjøp av
sex fra barn. Departementet finner at strafferammen passende bør
settes til 3 år.
Som fornærmet i straffeprosessen har man rett til innsyn i sakens
dokumenter, krav på underretning om påtalemyndighetens avgjørelser
og mulighet til å klage over påtaleavgjørelsene. Noen fornærmede
har rett til bistandsadvokat. Noen straffebud anses utelukkende
for å verne offentlige interesser, og har da ingen fornærmet.
Departementet anser det som mest naturlig at straffebudet ikke
anses å ha noen fornærmet, i likhet med hallikbestemmelsen. I noen
tilfeller vil straffebudet anvendes i konkurrens med andre bestemmelser
der den som selger seksuelle tjenester, vil være fornærmet. Dersom
det for eksempel foreligger en situasjon hvor en person er utsatt
for menneskehandel og tvunget til prostitusjon, vil personen bli
ansett som fornærmet etter bestemmelsen om menneskehandel. Selv
om den som selger sex ikke er å anse som fornærmet, vil den prostituerte
etter omstendighetene kunne anses for å ha en slik tilknytning til
saken at vedkommende vil ha samme rettigheter. For eksempel kan
rett til innsyn i straffesakens dokumenter følge av andre bestemmelser.
I høringsnotatet ba departementet om høringsinstansenes syn på
om ordlyden i straffeloven 1902 § 203 om kjøp av sex av mindreårige
bør justeres i tråd med utkastet til ny § 202 a, og viste blant
annet til at det er en språklig tvetydighet knyttet til sammenhengen
mellom vederlaget og den seksuelle handlingen eller omgangen. Bestemmelsen
kan også leses slik at den omfatter den som mottar vederlag for å
ha seksuell omgang eller utfører seksuell handling med noen under
18 år.
Departementet opprettholder høringsnotatets forslag om å samordne
ordlyden i de to bestemmelsene. Det gir best samsvar i regelverket
med likelydende bestemmelser.
Etter gjeldende rett er medvirkning til seksualforbrytelser generelt
straffbar. I høringsnotatet ba departementet om høringsinstansens
syn på om det er nødvendig å gjøre unntak fra den generelle medvirkningsbestemmelsen.
Medvirkningsansvaret vil under enhver omstendighet ikke ramme den
som selger sex.
Etter departementets vurdering er det ikke nødvendig å gjøre
unntak fra den alminnelige medvirkningsbestemmelsen. Det er tilstrekkelig
at det i proposisjonen her går klart frem at medvirkningsansvaret
ikke rammer den som selger sex.
I høringsnotatet ble det uttalt at forsøk på kjøp av sex vil
være straffbart, og at det vil foreligge et straffbart forsøk dersom
avtale er inngått eller vederlaget er ytet, men den seksuelle handlingen
eller omgangen ikke er påbegynt.
Departementet opprettholder høringsnotatets forslag. Forsøkstidspunktet
er først overtrådt når avtalen er inngått – det vil si at den prostituerte
etter forslaget fortsatt har juridisk rom til å kunne forhandle.
Dersom noen i samme handling overtrer flere straffebestemmelser,
taler man gjerne om konkurrens.
I høringsnotatet gikk departementet ikke inn for å gjøre unntak
fra den alminnelige regelen om at flere straffebestemmelser kan
anvendes på samme handling når de dekker forskjellige aspekter ved
den.
Departementet viderefører høringsnotatets forslag om ikke å gjøre
unntak fra den alminnelige læren om konkurrens. Dersom handlingen
samtidig oppfyller gjerningsinnholdet i andre bestemmelser, bør
bestemmelsen om kjøp av seksuell omgang eller handling etter vanlig
lære kunne anvendes samtidig med disse når bestemmelsene tar sikte
på forskjellige sider ved den straffbare handlingen.
Med den foreslåtte strafferammen (bøter eller fengsel inntil
6 måneder eller begge deler) vil politiet ha adgang til å benytte
tvangsmidler som pågripelse og fengsling, ransaking, skjult fjernsynsovervåking på
offentlig sted og avlytting av samtale (samtale som politiet selv
deltar i eller med samtykke fra en av samtalepartene). I høringsnotatet
reiste departementet spørsmål om politiet i saker om kjøp av seksuelle tjenester
burde gis adgang til kontroll av kommunikasjonsanlegg etter straffeprosessloven.
Departementet fremmet imidlertid ikke forslag om adgang til slik
kontroll, men under høringen er det flere instanser som har benyttet
anledningen til å redegjøre for sine synspunkter på spørsmålet.
Departementet viser til redegjørelsen i høringsnotatet og til
høringsinstansenes synspunkter, og fremmer ikke forslag om adgang
til å bruke kommunikasjonskontroll ved etterforsking av saker om brudd
på bestemmelsen om kjøp av seksuell omgang eller handling.
I høringsnotatet opplyses det at prostitusjonsmarkedet skal kartlegges
på forhånd, og at kartleggingen skal gjennomføres slik at den kan
gjentas etter noen tid for å evaluere effekten av loven. Det er
også understreket at forslaget om kriminalisering må ses i sammenheng
med andre tiltak, særlig rettet mot menneskehandel. Det ble opplyst
at tiltakene i regjeringens handlingsplan mot menneskehandel (2006–2009)
og hjelpetiltak rettet mot dem som allerede er i prostitusjon, vil
bli særlig fulgt opp.
Forslagene om kartlegging av prostitusjonsmarkedet på forhånd
og evaluering i ettertid for å måle effekten av loven, får bred
støtte i høringen. Enkelte høringsinstanser har kritisert at omtalen
av tiltak ikke er konkret nok, og bedt om at tiltakene må være på plass
før loven trer i kraft.
Departementet understreker at arbeidet med å sette i verk hjelpetiltak
pågår på flere plan. Som opplyst i høringsnotatet hører flere av
tiltakene inn under ansvarsområdet til andre departementer.
Arbeidet med å kartlegge prostitusjonsmarkedet startet i januar
2008, og skal sluttføres høsten 2008. Oppdraget utføres av forskningsstiftelsen
Fafo. Kartleggingen av prostitusjonsmarkedet, med spesiell vekt
på organisering av virksomheten og prostituertes egne erfaringer,
er ikke bare viktig som et grunnlag for senere evaluering. Den er
også viktig for å utforme målrettede tiltak for å begrense eventuelle
skadevirkninger av kriminaliseringen. Departementet understreker
at ikraftsettingen av lovforslaget vil bli fulgt nøye, både med
hensyn til hvordan loven blir håndhevet, og hvordan den ser ut til
å påvirke mulighetene for sosiale tiltak blant prostituerte.
Straffeloven setter straff for den som har avtalt et møte med
et barn under 16 år og som med forsett om å begå en handling som
nevnt i §§ 195, 196 eller 200 annet ledd, har kommet frem til møtestedet
eller et sted hvor møtestedet kan iakttas (såkalt "grooming"). Strafferammen
er bøter eller fengsel inntil 1 år.
Straffeprosessloven gir hjemmel til å foreta teknisk kontroll
av kommunikasjonsanlegg, for eksempel å innstille eller avbryte
overføring av samtaler til eller fra bestemte telefoner eller datamaskiner
som den mistenkte besitter eller kan antas å ville bruke, å stenge
slike anlegg for kommunikasjon, å identifisere anlegg ved hjelp
av teknisk utstyr eller at eier eller tilbyder av nett gir politiet
opplysninger om hvilke kommunikasjonsanlegg som i et bestemt tidspunkt har
vært i forbindelse med slike anlegg. Slik kommunikasjonskontroll
kan retten gi tillatelse til dersom noen med skjellig grunn mistenkes
for en handling som kan medføre straff i fengsel i 5 år eller mer,
eller ved brudd på nærmere bestemte straffebestemmelser.
I Ot.prp. nr. 18 (2006–2007) reiste departementet spørsmål om
politiet bør ha adgang til kontroll av kommunikasjonsanlegg etter
straffeprosessloven § 216 b for å håndheve straffeloven 1902 § 201 a.
Siden en slik utvidelse ikke hadde vært på høring, foreslo ikke
departementet endringer på det tidspunktet. I høringsnotatet ba
departementet nå om synet på om slik kontroll av kommunikasjonsanlegg
bør kunne gjennomføres for å håndheve forbudet mot "grooming".
Departementet foreslår å videreføre forslaget om adgang til å
foreta kommunikasjonskontroll etter straffeprosessloven § 216 b
ved skjellig grunn til mistanke om overtredelse av straffeloven
1902 § 201 a. Kommunikasjonskontroll er et inngripende virkemiddel,
og det er betenkeligheter med å utvide området for bruken av slike
virkemidler. Imidlertid er det viktig at den beskyttelsen som straffebudet oppstiller
for barn, ikke blir illusorisk fordi politiet mangler virkemidler
som er nødvendige for å etterforske (og avverge) slike saker.
Det vil kreve ressurser å håndheve en ny straffebestemmelse i
samsvar med forslaget til § 202 a i straffeloven. For å sikre at
straffebudet oppnår den ønskede effekt, er det nødvendig at politi-
og påtalemyndighet prioriterer og aktivt forfølger overtredelser
av straffebudet.
Det må antas at en kriminalisering av kjøp av seksuell omgang
eller handling vil føre til umiddelbare endringer i prostitusjonsmarkedet.
Gatemarkedet vil dels forsvinne eller bli mer skjult. Politiets innsats
vil måtte rettes mot det såkalte innendørsmarkedet, der prostitusjonsvirksomhet
drives fra leiligheter, på hoteller mv. Håndhevende myndigheter
må i stor utstrekning rette fokus mot annonsering som foretas ved
bruk av trykt skrift, Internett og på andre måter. Dette nødvendiggjør
en ressurskrevende metodebruk for politiet.
Etterforsking av kjøp av sex i utlandet vil være mer ressurskrevende
enn etterforsking i Norge.
Forslaget om endring i straffelovens bestemmelse om kjøp av sex
av mindreårige er i det vesentlige bare en presisering av det som
allerede ligger i gjeldende rett, og antas ikke å medføre økonomiske
og administrative konsekvenser.
Forslaget om kommunikasjonskontroll for å håndheve straffelovens
bestemmelse om "grooming" vil kunne føre til isolert sett økte utgifter
til slik metodebruk. Man har foreløpig liten erfaring med i hvor mange
slike saker årlig det kan være behov for kommunikasjonskontroll.
Imidlertid vil kommunikasjonskontroll som etterforskingsmetode kunne
medføre en nedgang i antall overgrep mot barn, og derved gi gevinst
i form av færre skader og redusert behov for ressurser til strafferettslig
forfølgning.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen
Anne Marit Bjørnflaten, Thomas Breen, Ingrid Heggø og Hilde Magnusson
Lydvo, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen, Solveig Horne
og Thore A. Nistad, fra Høyre, Elisabeth Aspaker og André Oktay
Dahl, og fra Sosialistisk Venstreparti, Akhtar Chaudhry,
viser til Regjeringens forslag i Ot.prp. nr. 48 (2007–2008).
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, støtter forslag om endringer
i straffeloven 1902 for å kriminalisere kjøp av seksuell omgang og
handling i Norge og i utlandet.
Komiteen støtter endringer i bestemmelsen om
kjøp av seksuelle tjenester fra barn, og endring i straffeprosessloven
for å gi adgang til teknisk kontroll av kommunikasjonsanlegg ved
håndheving av straffebudet som retter seg mot enkelte forberedelseshandlinger
til overgrep mot barn ("grooming").
Komiteen vil fremheve at menneskehandel er vår
tids slaveri. Komiteen vil ikke akseptere en stadig
mer omfattende internasjonal handel med mennesker. Dette er alvorlig
organisert kriminalitet som innebærer grove krenkelser av ofrenes
menneskerettigheter. Mennesker er ikke en handelsvare. Komiteen vil
bekjempe alle former for menneskehandel nasjonalt og internasjonalt
gjennom tiltak som forebygger og begrenser rekruttering og etterspørsel,
ofre skal tilbys bistand og beskyttelse, barn som er ofre for menneskehandel
skal sikres tilrettelagt oppfølging, og kyniske bakmenn skal avsløres og
straffeforfølges.
Komiteen understreker at det i kampen mot menneskehandel
ikke finnes enkle løsninger. Virkemidlene må derfor være mange og
spenne vidt. Kjennetegnet for den norske innsatsen skal være et
politi som prioriterer forebygging og etterforskning av denne type
saker, et støtteapparat som tar ofrene for menneskehandel på alvor,
og et internasjonalt engasjement som bidrar til å styrke det internasjonale rammeverket,
hindre rekruttering og som gir ofrene for menneskehandel muligheter
for et verdig liv, uten tvang og utnytting. Kampen mot handel med
mennesker må være langsiktig, ikke minst når det gjelder å redusere
de bakenforliggende årsakene som fattigdom, konflikter, skjev sosial
fordeling og etterspørsel.
Komiteen viser til at PRO-sentret har anslått at
det er ca. 2 500 prostituerte i Norge. Det er grunn til å anta at
mange av disse er ofre for menneskehandel. I Norge foregår prostitusjon
på gata og innendørs, med både utenlandske og norske prostituerte. Menneskehandel
er forbudt ved norsk lov. Det er også kjøp av seksuelle tjenester
fra noen under 18 år og hallikvirksomhet. Dette er ikke nok i seg
selv. Politi- og påtalemyndighetenes innsats må økes. Det er i dag
altfor få saker som kommer opp for rettssystemet i Norge.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre og Sosialistisk Venstreparti, understreker at prostitusjon
er et sosialt problem og må bekjempes med et bredt spekter av tiltak.
Komiteen viser til handlingsplan mot
menneskehandel 2006–2009, som ble lagt fram i 2006 og inneholder
en rekke tiltak for å bedre situasjonen for ofre for menneskehandel.
Noen av disse tiltakene er videreført fra regjeringen Bondevik IIs
handlingsplan mot menneskehandel, og noen tiltak er nye.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, understreker at disse tiltakene
må videreføres og styrkes i forbindelse med lovforbudet. I dag eksisterer
også en rekke tiltak rettet mot prostituerte og mennesker som ønsker
å komme ut av prostitusjon. Disse må også videreføres og styrkes
som et ledd i arbeidet med å bekjempe prostitusjon. Prostituerte
er en uensartet gruppe, og tiltakene må favne bredt. De som har
havnet i prostitusjon, har krav på vår solidaritet og må gis mulighet
til å skape seg et annet liv. Det er viktig med en dialog med dem
som er mest berørt, og at de selv er delaktige i utforming av tiltakene.
Komiteen er av den oppfatning at skal
vi klare å beskytte prostituerte mot overgrep, halliker, bakmenn
og tvang, er vi helt avhengig av at det skapes tillit til politi
og hjelpeapparat hos de prostituerte.
Komiteen mener at NAV-systemet må settes i stand
til å tilby de prostituerte arbeidstrening, utdanning og arbeid. Komiteen viser
i den forbindelse blant annet til NAVs kvalifiseringsprogram, som
er et lavterskeltilbud for mennesker som trenger arbeidstrening.
Så lenge kjøp av seksuelle tjenester er tillatt, vil Norge
etter komiteens flertalls, medlemmene fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstrepartis oppfatning være et ettertraktet
mål for menneskehandel og trafficking av utenlandske prostituerte
for kriminelle nettverk. Flertallet støtter derfor
et lovforbud mot kjøp av seksuelle tjenester og mener det er et
riktig virkemiddel for å endre holdninger, redusere etterspørselen
og dermed markedet for prostitusjon, og forsterke arbeidet mot menneskehandel.
Et lovforbud mot kjøp av seksuelle tjenester vil kunne bidra til
å endre og bevisstgjøre sex-kjøperens holdninger. På denne måten
viser vi at vi som samfunn tar avstand fra at menneskers kropp skal
kunne kjøpes. Flertallet understreker imidlertid
at kampen mot prostitusjon ikke vinnes av enkelttiltak alene. Derfor
må det legges opp til en bred innsats med mange virkemidler for
å redusere menneskehandel, hjelpe ofre for trafficking og hjelpe
prostituerte ut av en vanskelig situasjon.
Komiteen er glad for at Regjeringen
har kommet med flere viktige tiltak for å støtte ofre for menneskehandel,
og viser til Regjeringens handlingsplan mot menneskehandel for 2006–2009,
der man varsler en opptrapping av innsatsen mot menneskehandel. Komiteen er
fornøyd med at refleksjonsperioden for utlendinger som antas å være
utsatt for menneskehandel, er utvidet fra 45 dager til 6 måneder.
Refleksjonsperioden er en midlertidig oppholdstillatelse med varighet
på inntil seks måneder. Det kan også gis en midlertidig tillatelse
av ett års varighet dersom vedkommende har brutt med miljøet bak
menneskehandelen, anmeldt forholdet og vedkommendes tilstedeværelse
i Norge er nødvendig for å gjennomføre straffesak eller politietterforskning. Komiteen viser
videre til at ordningen ble utvidet 15. mai i år slik at også EU/EØS-borgere
med lovlig opphold og personer med oppholdstillatelse i et annet
Schengen-land er omfattet. Det er etter komiteens syn
viktig med tett samarbeid med andre lands myndigheter og organisasjoner,
og komiteen viser til Utenriksdepartementets rapport
for deres arbeid mot menneskehandel i 2007, hvor de omtaler konkrete
prosjekter og tiltak i andre land.
Komiteen er tilfreds med at Arbeids- og inkluderingsdepartementet
nylig har gitt instruks til Utlendingsdirektoratet som skal sikre
at ofre for menneskehandel som har vitnet i en alvorlig straffesak,
som hovedregel kan få arbeids- eller oppholdstillatelse som danner
grunnlag for permanent tillatelse. Departementet har samarbeidet
med Justis- og politidepartementet om den nye instruksen.
Komiteen understreker at et annet viktig ledd i
menneskehandelsplanen er arbeidet med å sikre ofre for menneskehandel
trygge bosteder med tilpasset oppfølging. Komiteen viser
til at for å sikre bistand og beskyttelse til kvinner utsatt for
menneskehandel, har Justisdepartementet siden 2005 støttet ROSA-prosjektet
(Reetablering, oppholdssteder, sikkerhet og assistanse) som drives
av Krisesentersekretariatet.
Komiteen viser videre til at en ekstern evaluering
av prosjektet ble gjennomført av NTNU Samfunnsforskning i 2008.
Evalueringsrapporten gir fem anbefalinger for det videre arbeidet:
1. ROSA bør videreføres. Grenseflater
til annen virksomhet må tydeliggjøres, og kommune/stat må få et
tydeligere ansvar for økonomisk, sosialfaglig og helsemessig oppfølging.
2. Krisesenter er en god løsning i tidlig fase, men er lite
egnet for langtidsopphold. Det bør utvikles et større spekter av
boløsninger for reflektanter. Dette bør skje i samarbeid med et
utvalg kommuner, som får i oppgave å ha dette som en særskilt oppgave.
Husbanken bør inn i drøftinger om både finansieringsmessige løsninger
og praktiske forhold.
3. Innholdet i refleksjonsperioden må tydeliggjøres. Kommunene
bør få et tydeligere ansvar når det gjelder reflektantene – både
bomessig og med hensyn til økonomi og sosialfaglig bistand. Staten
bør avklare stønadsnivå og utarbeide retningslinjer for refusjon
av utgifter. Det må også avklares rettigheter med hensyn til norskopplæring
(gjennom Introduksjonsordningen), rett til bistand gjennom NAV (arbeid/kvalifisering)
og annen oppfølging. Oppgavene bør ivaretas av det ordinære kommunale
apparatet, men koordineres av Rådmannen (for å sikre forankring,
legitimitet og instruksjonsmyndighet).
4. Systemet rundt rådgivning i forbindelse med retur må
forbedres. IOMs ansvar må avklares og eventuelle ansvarshull må
tettes. Rådgivningsvirksomheten bør i større grad være oppsøkende (ikke
basert på at kvinnene oppsøker informasjon på egen hånd). Dette
forutsetter at de som er nærmest kvinnene, til daglig er tilstrekkelig
informert om hvor rådgivningskompetansen fins.
5. Arbeidsdelingen mellom de ulike kompetansemiljøer på
feltet tydeliggjøres. ROSA, KOM og PRO-senteret har hver sine oppgaver,
kontaktflater, begrunnelser og forankring. Samtidig er det også
overlappende funksjoner. Det bør avklares om det er behov for en
tydeliggjøring av ansvar med hensyn til funksjonen som kompetansemiljø.
Komiteen viser til anbefalingene og er glad for
at evalueringen anbefaler en videreføring av ROSA-prosjektet. Komiteen er
videre tilfreds med at oppfølgingsarbeidet etter denne evalueringen er
i gang i Regjeringen.
Videre viser komiteen til at ofre for menneskehandel,
med virkning fra 1. januar 2007, har fått rett til inntil 5 timer
fri rettshjelp i forbindelse med å vurdere om man skal gå til anmeldelse
i saker om menneskehandel. Denne bistanden gis uten behovsprøving
og uten egenandel. Fra 1. juli i år fikk alle fornærmede i straffesaker
om menneskehandel rett til bistandsadvokat. Samtidig ble bistandsadvokatens rolle
i straffesaksbehandlingen styrket.
Komiteen er av den oppfatning at det er nødvendig
med en kartlegging av lokale og regionale etaters erfaringer med
bistand til mindreårige ofre for menneskehandel.
Komiteen viser til at Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet
har ansvaret for gjennomføring av opplæringstiltakene for ansatte
i barnevernstjenesten og andre relevante tjenester. Disse ble igangsatt
i 2006 i forbindelse med effektueringen av Handlingsplanen mot menneskehandel.
Bufetat i Region nord gjennomførte i 2007 to opplæringstiltak om
menneskehandel i samarbeid med direktoratet. Redd Barna og Fellesorganisasjonen
for barnevernspedagoger, sosionomer og vernepleiere arrangerte en
landsomfattende konferanse om menneskehandel høsten 2007. Opplæringsarbeidet
videreføres i 2008.
Komiteen viser også til Bufdirs årsrapport for 2007
til Barne- og likestillingsdepartementet vedrørende oppfølging av
mindreårige ofre for menneskehandel:
"Barna som har blitt plassert i barneverntiltak er dels
plassert i etatens egne institusjoner eller beredskapshjem, dels
i private tiltak. Regionene melder om ulike erfaringer knyttet til
tverrfaglig samarbeid og til etablering av tiltak som ivaretar barnas
særskilte behov. Noen har gode erfaringer med å plassere barna sammen
med andre barn med annen problematikk, mens andre peker på vanskeligheter
med å ivareta barnas spesielle behov for beskyttelse og omsorg i
en slik sammensatt gruppe. Bufetat ser behov for en nærmere avklaring
av hvilke saker som faller inn under definisjonen av menneskehandel
og grenseoppgangen mellom hva som er barnevernets ansvar og hva
som er UDI og politiets ansvar når det gjelder å ivareta barnas
behov for beskyttelse."
Komiteen viser videre til at Bufdir i april 2008 arrangerte
et arbeidsseminar med deltakere fra kommunalt barnevern, fagteam
og regionkontorer. Komiteen viser til at innspillene
som ble mottatt under seminaret, blant annet vil inngå som grunnlag
for en elektronisk håndbok om arbeid med mindreårige som er blitt
utsatt for menneskehandel.
Det er etter komiteens mening behov for å utarbeide
verktøy for identifisering av barn som er ofre for menneskehandel.
Koordineringsenheten for ofre for menneskehandel (KOM-prosjektet)
ble etablert i november 2006. Prosjektet bringer sammen aktuelle myndigheter
og organisasjoner på feltet ved at det er etablert en prosjektgruppe
og en referansegruppe. Prosjektet har søkt å kartlegge mulige ofre
i Norge, og bidrar sterkt til å spre kunnskap på feltet ved en utstrakt
rådgivnings- og møtevirksomhet.
Komiteen viser i den forbindelse til at Justisdepartementet
i 2008 med bistand fra Koordineringsenheten for menneskehandel (KOM)
i Politidirektoratet publiserte flere veiledningshefter om identifisering
av mulige ofre for menneskehandel; ett av disse heftene gjelder
spesifikt personer under 18 år. Materialet vil hjelpe ansatte i
deler av tjenesteapparatet til å være bedre i stand til å identifisere
mulige ofre. Materialet ble utarbeidet av KOM i samarbeid med de mest
sentrale aktørene som arbeider med voksne og barn som er eller kan
være ofre for menneskehandel.
Komiteen viser også til St.prp. nr. 1 (2008–2009)
og omtalen av Oslo politidistrikts satsing mot menneskehandel gjennom
STOP-prosjektet, som har bidratt til avdekking og straffeforfølging
av flere saker relatert til menneskehandel og hallikvirksomhet:
"STOP-prosjektets innsats har i 2007 vært rettet mot bestemte
miljøer og nasjonaliteter basert på problemorientert politiarbeid.
Hensikten har vært å ramme sentrale nettverk som organiserer store
antall prostituerte i Oslo. Prosjektet har bidratt til å redusere
tilgjengeligheten på leiligheter og lokaler på innemarkedet i Oslo.
Prosjektet har mottatt åtte anmeldelser og iverksatt etterforsking
i elleve saker om menneskehandel. Videre har prosjektet opprettet
17 straffesaker etter hallikbestemmelsen, hvorav det har falt dom
i tre saker og fem saker er henlagt. STOP-prosjektet, som har som
delmål å straffeforfølge menneskehandlere og halliker for alternative
lovbrudd, hadde i 2007 12 anmeldelser for annen kriminalitet (narkotika,
våpen, sigarettsmugling og besittelse av tyvgods)."
Komiteen er glad for at STOP-prosjektet videreføres
i 2008 og 2009.
Komiteen viser til at det i de senere årene har vært et
sterkt innslag av kvinner fra Nigeria innen gateprostitusjonen i
Oslo. For politiet er det helt nødvendig å avklare i hvilken grad
nigerianske prostituerte er ofre for menneskehandel. Komiteen er
fornøyd med at STOP-gruppa i 2008 har brukt betydelige ressurser
på å planlegge og gjennomføre en bredt anlagt etterforskning rettet
mot personer som kan ha gjort seg skyldig i menneskehandel innen
dette miljøet.
Komiteen viser også til at Politidirektoratet
i 2007 gjennomførte fem regionale seminarer der temaet var menneskehandel.
Samtlige politidistrikt fikk derved muligheten til å heve kompetansen
til sine etterforskere og politijurister. Det er samtidig gjennomført
såkalte storbykonferanser, der et hovedsiktemål er å styrke samarbeid
mellom politi og lokale myndigheter. I 2007 ble det gjennomført
konferanser i Bergen og Tromsø, med bred deltagelse fra politiet.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre og Sosialistisk Venstreparti, mener at de prostituerte
er en sammensatt gruppe. Etter flertallets mening
er det viktig å se kompleksiteten i hvert enkelt tilfelle, og hjelpetiltak
må være individuelt tilpasset den enkelte prostituerte. Personer
i prostitusjon har ofte vanskeligheter med å komme inn på arbeidsmarkedet
og nyttiggjøre seg ordinære arbeidsmarkedstiltak.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, er glad for at arbeidet med
å styrke opplæring og aktivisering for prostituerte videreføres
i 2009 for alle som har behov, uansett nasjonalitet og bakgrunn
for øvrig. Arbeidsrettede aktiviteter og opplæring vil for flere
personer være en reell vei ut av prostitusjonen. Dette flertallet viser
spesielt til at PRO-senteret i Oslo har satt i gang arbeid for å
bistå brukere av senteret med å komme i kontakt med arbeidsmarkedet
og/eller sikre inntekt når jobb ikke er aktuelt. Det arbeides med
å hjelpe kvinner med prostitusjonserfaring med å finne alternativ
til prostitusjon, og det arbeides med å beskrive behov hos målgruppa
og identifisere barrierer som arbeidssøkende kvinner med prostitusjonserfaring
har. Kvinner med uførepensjon som ønsker å ha noe sysselsetting
deltar også i PRO-senterets prosjekt. Det er arrangert norskundervisning
og alfabetiseringskurs, datakurs og kurs for renhold og service.
Kvinnene har ofte lav utdannelse, kort arbeidserfaring og ingen dokumentasjon
på tidligere arbeidsforhold. Mer enn 65 personer har fullført kursene.
Bare få av de utenlandske kvinnene kan norsk. Thailandske kvinner
har bedt om spesielle arbeidstreningskurs. Denne gruppa har lovlig
opphold og lite erfaring med hvilke rettigheter de har og muligheter
for annet arbeid. Dette flertallet viser til at det
også er satt i gang samarbeidsprosjekter i Stavanger og Bergen.
Komiteen viser også til at gjennom
ROSA-prosjektet er det gitt økonomisk støtte med formål om et opplæringstilbud
til personer utsatt for menneskehandel. ADORA-prosjektet er et tiltak
som tilbyr kvinner opplæring. Opplæringen er bygget opp i 6 måneders
moduler, med skole og praksis hver dag. Prosjektet skal også bidra
til å skape verdi i hverdagen for den enkelte elev. For dem som
ikke får opphold i Norge, er formålet en verdig retur. Etter komiteens syn
er det viktig å kunne bidra til at disse personene kommer styrket
hjem og med en mulighet til å arbeide, og ikke bare vende tilbake
til den samme utsatte situasjonen. De som har eller får permanent opphold,
vil kunne bli veiledet i hvordan de kan bruke sin nye kunnskap for
å leve i Norge og være selvforsørgende.
Komiteen viser til at Kirkens Bymisjon, Nadheim,
i 2007 startet opp med et eget selvhjelpsprosjekt, herunder gjennomføring
av norskkurs. Komiteen viser til at Nadheim kvinnesenter
har identifisert og arbeidet med 20 kvinner utsatt for menneskehandel
til prostitusjon.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, viser til at enkelte prostituerte
har problemer med rusavhengighet. Flertallet mener
det er viktig med egne tiltak rettet inn mot rusavhengige prostituerte,
og er glad for at Helse- og omsorgsdepartementet i sitt budsjettforslag
for 2009 gir om lag 6 mill. kroner i tilskudd til helserettede tiltak
til prostituerte med rusproblemer. Blant annet gis tilskudd til
PRO-senteret og til Kirkens Bymisjon som driver flere tiltak for
prostituerte med rusproblemer, herunder Natthjemmet i Oslo, Nadheim
kvinnesenter og Nattergalen. Flertallet er glad for
at Helse- og omsorgsdepartementet foreslår at tilskuddet til Gatehospitalet
styrkes med 8 mill. kroner til drift av en egen kvinneavdeling.
Kvinner med erfaring med prostitusjon og som er blitt utsatt for
vold, kan ha behov for et slikt skjermet tilbud. Flertallet viser
også til at det i opptrappingsplanen for rus er foreslått fra Helse-
og omsorgsdepartementet en økning på 300 mill. kroner, herunder
60 mill. kroner i øremerkede tilskudd til kommunene. Disse midlene
skal blant annet gå til å heve kompetansen blant medarbeidere i helse-
og sosialtjenesten, og styrke kvaliteten i tjenestene. Dette er
også aktuelt for medarbeidere som arbeider med prostituerte.
Et viktig ledd i kampen mot prostitusjon er etter flertallets mening
å informere potensielle kunder om skadevirkningene og konsekvensene
prostitusjon har, både for den enkelte og for samfunnet som helhet.
I juni i 2006 ble informasjonskampanjen "Stopp menneskehandel!"
lansert. Den har en egen nettside: www.stoppmenneskehandel.no. Målet
med kampanjen er å tilføre kunnskap for å endre holdninger og begrense
etterspørselen etter seksuelle tjenester. Flertallet er
tilfreds med at tiltakene er gjennomført i nært samarbeid med viktige
aktører. Det er blant annet opprettet en nettside hos Reform (Ressurssenter for
menn) www.sexhandel.no, som inneholder informasjon om sexkjøp og
menneskehandel og et forum for nettdiskusjon. Videre er det opprettet
samarbeid med taxinæringen, og flere drosjer i Oslo har kjørt rundt
med budskapet "Sexkjøp kan være slavehandel. Kjøper du sex?" på
nakkestøttene. Linken til kampanjens hjemmeside ble også trykket
opp på alle kvitteringene, og sjåførene fikk informasjon om kampanjen
gjennom det månedlige nyhetsbladet. Videre kan nevnes samarbeidet
med HSH reiseliv (Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon), som
organiserer reisebyråene, for å nå ut til de reisende med informasjon
om sammenhengen mellom menneskehandel og sexkjøp, og skolekampanjen som
er et samarbeid med Utdanningsetaten om tiltak rettet mot de videregående
skoler. Ved å spre informasjon om sammenhengen mellom sexkjøp og
menneskehandel i videregående skoler kan man forebygge at unge gutter
i risikogruppen kjøper sex nå eller senere. PRO-senteret har hatt
undervisning ved flere osloskoler og har utvidet etikkundervisningen
til andre fylkeskommuner i 2008. Sexkjøp og menneskehandel har også
vært et tema i etikkundervisningen ved krigsskolene i Norge i 2007/2008.
Undervisningsopplegget ble utarbeidet og ledet av forskningsinstitusjonen
NOVA. Flertallet viser også til at det høsten 2008
har vært avholdt en flyplasskampanje, som besto av en ukes visning
på alle skjermene på flyplassene i Tromsø, Bodø, Haugesund, Trondheim, Bergen,
Stavanger, Kristiansand og Gardermoen. Budskapet "Sexkjøp kan være
slavehandel. Kjøper du sex?" ble formidlet de reisende.
Flertallet er videre av den oppfatning at det
er av stor betydning at norske bedrifter med en bred kontaktflate
nasjonalt og internasjonalt står frem som foregangsbedrifter ved
å tilpasse egne etiske retningslinjer til statens, hvor etterspørsel
etter seksuelle tjenester spesielt omtales. Flertallet mener
det er et viktig mål å videreutvikle og styrke etiske regler mot
kjøp av seksuelle tjenester overfor ansatte i kommunene, staten
og statlige bedrifter, samt arbeide for at private bedrifter gjør
det samme.
Flertallet viser til at Regjeringen har hatt en positiv
dialog med flere bedrifter og sentrale organisasjoner, blant annet
Statoil. Med bakgrunn i Statens etiske retningslinjer mot kjøp og
aksept av seksuelle tjenester har Barne- og likestillingsdepartementet
oppfordret bedrifter og organisasjoner til gjennom egne etiske
retningslinjer å vise sin aktive deltagelse i innsatsen for å bekjempe
menneskehandel for seksuell utnyttelse i starten av kampanjeperioden.
En lovendring vil avgjøre videre vinkling av dette arbeidet.
Flertallet støtter at lovforbudet også omfatter norske
statsborgeres kjøp av seksuelle tjenester i utlandet.
Flertallet viser videre til at norsk politi ikke kan
drive etterforskning på fremmed territorium uten den fremmede stats
samtykke. Man er henvist til å anmode om assistanse til etterforskningen
fra politiet eller andre myndigheter i vedkommende land, og i hvilken
utstrekning man kan få det, vil bero på internasjonale avtaler og
landets egen lovgivning. Dette gjelder uavhengig av om det som etterforskes
av norsk politi, også er straffbart i det landet der etterforskningen
skal skje.
Flertallet understreker at etter art. 5 nr. 1a
i den europeiske konvensjon 20. april 1959 om gjensidig hjelp i
straffesaker kan en stat forebeholde seg retten til å sette som
betingelse for rettsanmodninger om ransaking og beslag at den aktuelle
handling er straffbar både etter den anmodende og den anmodede stats
rett. Mange land har benyttet denne retten til å kreve slik dobbel
straffbarhet for å yte rettshjelp.
Flertallet er opptatt av at håndhevingen av straffebudet
om kriminalisering av prostitusjon i utlandet kan by på særskilte
utfordringer. Flertallet understreker at på den annen
side kan Norge være i forkant og forsøke å påvirke andre lands lovgivning.
Flertallet viser videre til at andre eksempler på
forhold som er straffbare for norske statsborgere i utlandet, er
seksuell omgang med barn under 16 år (andre land kan ha lavere seksuell
lavalder), bruk av narkotika, inngåelse av barneekteskap og tvangsekteskap,
kjønnslemlestelse og forbrytelser som er rettet mot den norske stat
eller norsk statsmyndighet.
Flertallet viser til at Fafo arbeider med en kartlegging
av prostitusjonsmarkedet som skal sluttføres høsten 2008 og at Regjeringen
legger opp til at kartleggingen gjentas etter noen tid, slik at
virkningene av loven kan evalueres. Flertallet vil
understreke viktigheten av at en slik evaluering blir gjennomført,
og at en kartlegging også vil være viktig for å kunne utforme gode
tiltak for å begrense eventuelle negative virkninger av kriminaliseringen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at spørsmålet om kriminalisering av sexkjøp
har vært vurdert en rekke ganger de siste 10–15 årene. Disse
medlemmer støtter ikke et forbud mot kjøp av seksuelle tjenester,
og viser til at en enstemmig justiskomité i Innst. O. nr. 72 (2004–2005)
uttalte følgende når det gjelder prinsipper for kriminalisering:
"Komiteen vil understreke at straff er samfunnets sterkeste
middel for å styre adferd. Mye taler for at straff bør reserveres
for de alvorlige eller gjentatte overtredelsene. Etter komiteens
mening bør straff kun brukes når andre sanksjoner ikke finnes eller ikke
er tilstrekkelige. Straff bør videre kun brukes dersom nyttevirkningene
er klart større enn skadevirkningene. Komiteen mener at fordelene
med å kriminalisere en handling må veies opp mot ulempene. Fordelene
vil i utgangspunktet bare kunne være store nok dersom handlingene
som man ønsker å forhindre, kan medføre skade eller fare for skade
på interesser som har et rettmessig krav på vern.
Som
en konsekvens av dette mener komiteen at straff i utgangspunktet
bør forbeholdes handlinger som medfører fare eller har en skadelig
følge. Komiteen vil imidlertid påpeke at hva som betegnes som "fare"
eller "en skadelig følge" vil kunne variere. En tilslutning til
det såkalte skadefølgeprinsippet innebærer følgelig ikke nødvendigvis
enighet i alle spørsmål om kriminalisering av handlinger og/eller
unnlatelser.
Komiteen mener det vil være nødvendig
å vurdere skadefølgen konkret for det enkelte straffebud ved behandlingen
av Regjeringens forslag til ny spesiell del i straffeloven. Komiteen
vil imidlertid fremholde at vurderingen kan bli noe ulik avhengig
av om man vurderer avkriminalisering eller nykriminalisering.
Dersom
skadefølgeprinsippet legges til grunn ved utforming av ny straffelov,
vil straff ikke kunne brukes utelukkende for å beskytte moralske
eller religiøse normer. Straff vil heller ikke kunne brukes for å
beskytte mot ulike mildere former for psykisk eller fysisk ubehag.
Komiteen vil i den forbindelse fremheve at det er viktig å skape
en økt bevissthet i befolkningen om at ikke alle handlinger som
er lovlige, er rettmessige eller etisk forsvarlige."
Disse medlemmer registrerer at Regjeringen i denne
saken likestiller prostitusjon og menneskehandel. Disse medlemmer mener
det er et klart skille mellom menneskehandel og prostitusjon. Man
har i dag lovverk som gjør det straffbart med hallikvirksomhet,
menneskehandel og tvangsprostitusjon. Personer som utnytter andre
mennesker på slik måte må straffes, og alle former for menneskehandel
nasjonalt og internasjonalt må bekjempes.
Disse medlemmer viser til Regjeringens forslag
om endringer i straffeloven 1902 om å kriminalisere kjøp av seksuell
omgang og handling i Norge og i utlandet. Disse medlemmer er
negative til en slik lovendring og støtter ikke Regjeringens forslag. Disse
medlemmer mener at kriminalisering ikke er den rette vei
å gå. Prostitusjonen vil da gå under jorda, og det vil gjøre hverdagen
vanskeligere for den enkelte prostituerte. Dette kan føre til økt makt
til halliker og bakmenn. Det kan også føre til at de prostituertes
terskel for å oppsøke helsehjelp og andre hjelpetiltak kan bli høyere,
og en mulig konsekvens av kriminalisering vil være at de prostituerte
i større grad enn i dag vil vegre seg for å anmelde overgrep. Disse
medlemmer vil også understreke det inkonsekvente i at kjøp
av seksuelle tjenester kriminaliseres, men ikke salg. Her er det
to parter som ikke vil ha motstridende interesser, slik at det vil
bli vanskelig å få selger til å vitne mot kjøper og gjøre etterforskning,
og bevisføring mer krevende for politi- og påtalemyndigheten. Ofrene
for menneskehandel befinner seg allerede i dag stort sett på "innemarkedet"
og er vanskelig å få oversikt over, slik at et forbud først og fremst
vil bidra til å rydde gatene for den synlige prostitusjonen. Disse
medlemmer vil også understreke faren for at et forbud vil
åpne for et mer skjult og organisert marked. Siden det blir vanskeligere
for de prostituerte å kontakte potensielle kunder, vil det åpne
for at flere blir tilknyttet bakmenn. Disse medlemmer mener
en kriminalisering av sexkjøp vil føre til at prostitusjonen ikke
vil forsvinne, men gå under jorda hvor det blir vanskeligere for
politiet og hjelpeapparatet å ha oversikt. Dermed svekkes politiets
mulighet til å beskytte de prostituerte mot vold og overgrep. Det
er blant annet av den grunn sterk motstand mot kriminalisering blant de
prostituerte selv.
Disse medlemmer viser til at det i dag er straffbart
å kjøpe seksuelle tjenester fra mindreårige i Norge og i utlandet.
Regjeringen foreslår at dette også skal gjelde for kjøp av seksuell
omgang, eller handling med personer over 18 år i utlandet. Nordmenn
som kjøper sex i utlandet, kan med andre ord straffeforfølges i
Norge.
Disse medlemmer viser til at politiet i dag er
i en historisk bemanningskrise og ikke har kapasitet til å følge
opp mange av dagens straffebestemmelser. Det er derfor uheldig at
det i en slik situasjon innføres nye straffebestemmelser som politiet
ikke vil ha kapasitet til å følge opp. Disse medlemmer mener
dette vil bidra til å svekke borgernes respekt for loven. Det er
også vanskelig å se for seg hvordan norsk politi reelt sett skal
kunne forfølge norske borgere som kjøper seksuelle tjenester i utlandet.
Regjeringen peker på at samarbeid med lokalt politi er viktig, men
det vil likevel kreve mye ressurser fra norske politi- og påtalemyndigheter
dersom et slikt forbud skal være mer enn symbolpolitikk. Disse
medlemmer viser til Politiets Fellesforbunds uttalelse som
sier det er vanskelig å etterforske disse sakene på en slik måte
at rettssikkerheten blir ivaretatt. I enkelte land er dette heller
ikke straffbart, og det blir derfor meget krevende for norsk politi
å starte etterforskning i slike saker. Disse medlemmer er
imot et slikt forbud, og mener dette blir symbolpolitikk som det
er umulig å håndheve.
Disse medlemmer mener det ikke er realistisk å
forvente at et forbud mot kjøp av seksuelle tjenester vil føre til
at prostitusjon forsvinner.
Disse medlemmer viser til at uten ekstra ressurser
til håndheving av et nytt forbud, vil effekten av forbudet bare
begrense seg til å rydde gatene for den åpenlyse prostitusjonen.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil vise
til at Regjeringen har varslet en rekke tiltak, men er av den oppfatning
at det ikke er sannsynliggjort at tiltakene vil være iverksatt fra
det tidspunktet Regjeringen har foreslått at lovforbudet skal tre
i kraft. Disse medlemmer mener dermed at Regjeringen
bryter sine egne forutsetninger om at de prostituerte fra kriminaliseringstidspunktet
skal kunne tilbys hjelp og bistand for å komme ut av prostitusjon.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre har videre merket seg at regjeringspartiene viser
til erfaringer fra Sverige, men vil da vise til at den svenske justisministeren
på en nordisk prostitusjonskonferanse i oktober 2008 opplyste at
det nå skal igangsettes en bredt anlagt evaluering av lovforbudet
mot kjøp av seksuelle tjenester som ble innført i 1999, og som skal
sluttføres i løpet av 2010. Disse medlemmer vil advare
mot at norske myndigheter overtolker resultater fra foreløpige undersøkelser
i Sverige.
Disse medlemmer mener at Stortinget bør være lydhør
overfor de byer som opplever problemer med åpenlys, aggressiv prostitusjon,
og åpne for at kommunene i politivedtekter kan innføre regler som gir
adgang til bortvising.
På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme nødvendige lovendringsforslag,
slik at man åpner for at kommunene i politivedtekter kan innføre
regler om bortvising av personer som driver med aggressiv og sjenerende
prostitusjon."
Disse medlemmer viser til den kartlegging av prostitusjonsomfanget
som er gjennomført før lovendring, og vil understreke behovet for
at virkningene av loven overvåkes ved at det settes av midler til
forskning på feltet. På bakgrunn av dette fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge til rette for at loven følges
opp med forskning og evaluering, slik at Stortinget kan få seg forelagt
en egen sak om dette etter at loven har virket i to år."
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at det er tverrpolitisk enighet om at disse kvinner og menn
må hjelpes ut av prostitusjonen, blant annet gjennom tilbud om arbeidstrening,
utdanning og arbeid. NAV har i dag store ressursmessige utfordringer,
og disse medlemmer mener det er lite som tyder på
at Regjeringen er i ferd med å legge til rette for at kapasiteten
skal være stor nok til å yte tilstrekkelig hjelp til tidligere prostituerte
når forbudet trer i kraft ved årsskiftet. Disse medlemmer mener
det er alvorlig at Regjeringen ikke har hatt større fokus på tiltak
de prostituerte har behov for, uavhengig av et forbud eller ikke,
men som nå blir desto mer nødvendige som følge av at det er et flertall
for kriminalisering.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen fremme nødvendige lovendringsforslag,
slik at man åpner for at kommunene i politivedtekter kan innføre
regler om bortvising av personer som driver med aggressiv og sjenerende
prostitusjon.
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen legge til rette for at loven følges
opp med forskning og evaluering, slik at Stortinget kan få seg forelagt
en egen sak om dette etter at loven har virket i to år.
Komiteen har ellers ingen merknader,
viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i straffeloven 1902 og straffeprosessloven (kriminalisering
av kjøp av seksuell
omgang eller handling mv.)
I
I Almindelig borgerlig Straffelov 22. mai 1902 nr.
10 gjøres følgende endringer:
I § 12 første ledd nr. 3 bokstav a
tilføyes i oppregningen mellom § 202 og § 203:
202 a,
Ny § 202 a skal lyde:
Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder eller begge deler
straffes den som
a) skaffer seg eller andre seksuell omgang eller handling
ved å yte eller avtale vederlag,
b) oppnår seksuell omgang eller handling ved at slikt vederlag
er avtalt eller ytet av en annen, eller
c) på den måten som beskrevet i bokstav a eller b får noen
til å utføre med seg selv handlinger som svarer til seksuell omgang.
Er den seksuelle omgang eller handling skjedd på en særlig
krenkende måte, uten at forholdet straffes etter andre bestemmelser,
er straffen fengsel inntil 1 år.
§ 203 første og annet ledd skal lyde:
Med bøter eller fengsel inntil 2 år straffes den som
a) skaffer seg eller andre seksuell omgang eller handling
med personer under 18 år ved å yte eller avtale vederlag,
b) oppnår seksuell omgang eller handling med personer under
18 år ved at slikt vederlag er avtalt eller ytet av en annen, eller
c) på den måten som beskrevet i bokstav a eller b får personer
under 18 år til å utføre med seg selv handlinger som svarer til
seksuell omgang.
Er den seksuelle omgang eller handling skjedd på en særlig
krenkende måte, uten at forholdet straffes etter andre bestemmelser,
er straffen fengsel inntil 3 år.
Nåværende annet ledd blir nytt tredje ledd.
II
I lov 22. mai 1981 nr. 25 om rettergangsmåten i straffesaker
(straffeprosessloven) § 216 b første ledd bokstav b tilføyes i oppregningen
mellom § 162 c og § 204 a:
201 a,
III
Loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer. De enkelte bestemmelsene
kan tre i kraft til ulik tid.
Oslo, i justiskomiteen, den 4. november 2008
Anne Marit Bjørnflaten |
leder og ordfører |