Til Odelstinget
Kommunal- og regionaldepartementet foreslår i proposisjonen lovendringer
som skal legge til rette for en fortsatt tillitskapende forvaltning
i kommuner og fylkeskommuner.
Kommunene er berørt av de allmenne, samfunnsmessige utfordringene
knyttet til etikk og samfunnsansvar. Departementets arbeid med etikk
i kommunesektoren og lovforslagene som fremmes i proposisjonen,
har også sin bakgrunn i uheldige enkelthendelser i kommuner de siste
årene. Departementet understreker at forslagene i proposisjonen
ikke bygger på en forventning om at lovendringer alene kan hindre
uheldige hendelser i framtiden, men gjennom hensiktsmessig regelverk
kan staten legge til rette for etisk forsvarlig praksis i kommunal
virksomhet. Samtidig er det grunn til å understreke at god etisk praksis
i kommunal virksomhet er kommunenes eget ansvar.
I august 2006 satte departementet ned en interdepartemental arbeidsgruppe
som skulle kartlegge regler av betydning for etiske forhold i kommunesektoren.
Arbeidsgruppens rapport ble lagt fram i mars 2007. Denne rapporten
var utgangspunktet for høringsnotatet som proposisjonen bygger på.
Departementet mottok 112 realitetsuttalelser.
Departementet inviterte i august 2006 utvalgte eksperter og organisasjoner
til å delta i "Forum for etikk i kommunesektoren". Med forumet ble
det skapt en møteplass for å dele erfaringer, synspunkter og forslag
til tiltak knyttet til etikk i kommunesektoren.
Gjennom de mange aktivitetene i enkeltkommuner og -fylkeskommuner
og i regi av KS, blir det etter departementets vurdering tydelig
at kommunesektoren er i stand til å ta det ansvaret den har for
å arbeide mot misligheter og uetisk atferd.
Fornyings- og administrasjonsdepartementet har varslet at det
vil legge fram en stortingsmelding om forvaltningspolitikken som
blant annet vil ta opp spørsmål rundt forvaltningens verdigrunnlag.
Departementet har også varslet at det vil bli lagt fram en stortingsmelding
om offentlige anskaffelser. Begge disse meldingene vil ha relevans
for kommunal sektor.
Habilitetsbestemmelsen i forvaltningsloven § 6 første ledd bokstav
e har et unntak som innebærer at ledere og styremedlemmer i offentlig
eide selskaper ikke blir inhabile i samme utstrekning som personer med
tilsvarende tilknytning til privateide selskaper. Departementet
foreslo i høringsnotatet å oppheve unntaket i § 6 første ledd bokstav
e for selskaper som er helt ut eid av stat eller kommune. Selv om
et flertall i høringen gikk inn for å oppheve unntaket, høstet forslaget
også motstand. På bakgrunn av høringen ser departementet behov for
å avklare nærmere de praktiske konsekvensene av forslaget om å oppheve
unntaket i forvaltningsloven § 6 første ledd bokstav e, særlig knyttet
til i hvilke tilfeller inhabilitet vil inntre. Departementet vil
derfor ikke fremme noe forslag i denne omgang, men vil komme tilbake
til Stortinget på egnet måte på et senere tidspunkt.
Departementet vil også komme tilbake til spørsmålet om revidering
av kommunelovens bestemmelser om møteoffentlighet på et senere tidspunkt.
Departementet foreslo i høringsnotatet en mindre endring om at
den som reviderer for kommunen skulle gis innsynsrett overfor kommunens
private avtaleparter i samme utstrekning som kommunen selv kan kreve
innsyn. Forslaget bygget på bestemmelsen i lov om Riksrevisjonen
§ 12 fjerde ledd. Departementet har ikke funnet å ville følge opp
forslaget i høringsnotatet nå fordi det er behov for klarhet med hensyn
til hvordan en eventuell innsynsrett skal avgrenses.
I forbindelse med drøftelsen i høringsnotatet av forslaget om
strengere habilitetsregler, ba departementet om høringsinstansens
syn på hvorvidt det burde innføres valgbarhetsbegrensninger for
ordfører og varaordfører til styret i kommunalt eide selskaper. Departementet
merker seg at et flertall av høringsuttalelsene gikk imot valgbarhetsbegrensninger.
Etter departementets vurdering kan rolleklarhet oppnås på andre
måter enn ved innføring av valgbarhetsbegrensninger. Departementet
vil dermed ikke foreslå de nevnte valgbarhetsbegrensningene.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen
Tore Hagebakken, Saera Khan, Inger Løite, Tom Strømstad Olsen og
Arild Stokkan-Grande, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen,
Åge Starheim og Ib Thomsen, fra Høyre, Bent Høie og Torbjørn Røe
Isaksen, fra Sosialistisk Venstreparti, Rolf Reikvam, fra Kristelig
Folkeparti, Bjørg Tørresdal, fra Senterpartiet, Anna Ceselie Brustad
Moe, og fra Venstre, Vera Lysklætt, viser til at Regjeringen
i Ot.prp. nr. 17 (2008–2009) foreslår lovendringer som skal legge
til rette for en fortsatt tillitskapende forvaltning i kommuner
og fylkeskommuner. Komiteen vil peke på at regjering
og storting har et ansvar for at regelverket inneholder nødvendige
og hensiktsmessige reguleringer. Samtidig må det understrekes at
kommunene selv har et ansvar for god etisk praksis i sin virksomhet. Komiteen har merket
seg at en undersøkelse viser at nesten 3 av 4 kommuner har etiske
retningslinjer for sin virksomhet og at 15 av 17 fylkeskommuner
som svarte på undersøkelsen har slike retningslinjer.
Komiteen støtter Regjeringens vurderinger rundt
habilitetsregler for ledere og styremedlemmer i kommunalt eide selskaper
og valgbarhet til styret i kommunalt eide selskaper.
Komiteen viser til at det ble avholdt komitéhøring
i saken 4. februar 2009.
Formålsparagrafen, § 1, i kommuneloven framhever de sentrale
prinsippene som det lokale folkestyret bygger på: hensynet til lokaldemokrati
og til en rasjonell og effektiv drift innenfor rammen av det nasjonale
fellesskap. Bestemmelsen gjenspeiler imidlertid ikke den selvsagte
forutsetning at kommuneloven skal legge til rette for at den kommunale
forvaltningen av fellesinteressene skal være tillitskapende og ha
en høy etisk standard.
Departementet viser til støtten i høringen og fremmer forslag
om at hensynet til en tillitskapende kommunal forvaltning tas inn
i formålsbestemmelsen i kommuneloven. For den enkelte folkevalgte
og ansatte vil endringen i formålsbestemmelsen synliggjøre at det
kreves at de i sine avgjørelser og handlinger skal ta hensyn til
et sett normer, formål og verdier som bidrar til virksomhetens objektivitet
og uavhengighet.
En endring av formålsparagrafen i kommuneloven er selvsagt ikke
i seg selv tilstrekkelig til faktisk å sikre en høy etisk standard
i kommunene. Departementet understreker at kommunene har et lokalt
ansvar for å sørge for at folkevalgte og ansatte er bevisste på
og utvikler et godt skjønn for håndtering av etiske problemstillinger.
Det er derfor viktig at kommunene arbeider kontinuerlig med bevisstgjøring
og holdningsskapende arbeid.
Det vises til lovforslaget § 1 første ledd annet punktum.
Komiteen mener hensynet til en tillitskapende forvaltning
skal tas inn i formålsbestemmelsen i kommuneloven og støtter derfor
Regjeringens vurderinger og forslag.
Departementet foreslår at kommunene skal rapportere i årsberetningen
for planlagte og gjennomførte tiltak for å sikre høy etisk standard
i virksomheten. Forslaget om en redegjørelsesplikt knyttet til årsberetningen
vil kunne bidra til en skjerpet og mer systematisk oppmerksomhet
rundt de etiske forholdene i kommuner og fylkeskommuner. Det er
et mål at redegjørelsesplikten for tiltak som er iverksatt for å
sikre en høy etisk standard, skal bidra til at kommunene og fylkeskommunene
jevnlig vier oppmerksomhet til og reflekterer rundt etiske problemstillinger.
Det er videre et mål at rapporteringsplikten skal bidra til at kommunene
og fylkeskommunene initierer konkrete tiltak for å heve den etiske
standarden.
Det vises til lovforslaget § 48 nr. 5 nytt annet punktum.
Komiteen viser til at Regjeringen foreslår
at kommunene skal rapportere i årsberetningen for planlagte og gjennomførte
tiltak for å sikre høy etisk standard i virksomheten. Komiteen støtter
Regjeringens vurderinger og forslag.
I proposisjonen gjøres det rede for egenkontrollen i kommunene.
Denne kontroll- og tilsynsvirksomheten er viktig for å forebygge
og avdekke misligheter og uheldige forhold i kommunesektoren. God
egenkontroll i kommunene er viktig, ikke bare for innbyggernes tillit
til kommunen, men også for å sikre effektiv og riktig bruk av ressursene.
Det er derfor av stor betydning at regelverket legger til rette
for effektive kontrollordninger. I proposisjonen blir det gitt en
kort oversikt over reglene om kontrollutvalg, revisjon og internkontroll,
og spørsmål om kontrollutvalgets og revisors uavhengighet drøftes.
Departementet mener at forvaltningsrevisjon er et velegnet verktøy
for kommunene i deres egen utvikling av tjenesteproduksjon, myndighetsutøvelse, planlegging,
intern styring mv. Hvilke sektorer og spørsmål som skal være gjenstand
for forvaltningsrevisjon og hvor store ressurser som skal prioriteres
til formålet, vil det være opp til kommunestyret og fylkestinget
å bestemme i budsjettsammenheng og i planen for forvaltningsrevisjon.
Administrasjonssjefens internkontroll er en helt sentral del
av egenkontrollen i kommunene. Gode rutiner og systemer for dette
er nødvendig. Departementet mener at dette i utgangspunktet er et
område som ikke egner seg godt for ytterligere lovregulering, og
at kommuneloven § 23 nr. 2 gir muligheter til å finne gode løsninger
lokalt.
Den rolle- og oppgavefordeling som lovendringene fra 2004 la
opp til mellom kontrollutvalg, revisjon, administrasjon og kontrollutvalgssekretariat, bør
etter departementets syn ligge fast. Siden kommunene har tilpasset
seg disse reglene, bør det foreligge tungtveiende grunner, for eksempel
klare forskningsbaserte funn, før det er aktuelt å endre reglene. Det
foreligger etter departementets vurdering ikke grunnlag for å vurdere
grunnleggende endringer nå.
For å få fram forslag til tiltak og veiledningsmateriell som
kan bidra til å styrke egenkontrollen i kommunene og fylkeskommunene,
har departementet satt ned en arbeidsgruppe som skal foreslå tiltak lokalt
og nasjonalt for å styrke egenkontrollen i kommunene og fylkeskommunene.
Komiteen viser til at Kommunal- og
regionaldepartementet ga Nordlandsforskning i oppdrag å foreta en
kartlegging av kommunale kontrollutvalgs uavhengighet.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og
Venstre, peker på at rapporten ikke gir grunnlag for å si
at kontrollutvalgets uavhengighet oppfattes som svak. Samtidig er
det viktig å presisere at rapporten peker på at det ikke er slik
at det er fravær av utfordringer knyttet til kontrollutvalg og uavhengighet.
Flertallet har merket seg at departementet har satt
ned en arbeidsgruppe som skal få fram forslag til tiltak og veiledningsmateriell
som kan bidra til å styrke egenkontrollen i kommunene og fylkeskommunene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener det er behov for å styrke kontrollutvalgets
uavhengighet og viser til Dokument nr. 8:4 (2008–2009).
Kommunelovens regler om møteoffentlighet gir allmennheten anledning
til å være til stede når folkevalgte organer har møte. At innbyggerne
kan observere sine folkevalgte i åpne møter, stimulerer interessen
for lokalpolitikk og gir grunnlag for tillit og legitimitet til
lokaldemokratiet. Åpne møter gir også en mulighet for at allmennheten
kan føre kontroll med lokale myndigheter. Hensynet til åpenhet må
avveies mot hensynet til blant annet personvern, og kommunelovens
regler om åpne og lukkede møter bygger på en avveiing av disse ulike
hensynene.
Det følger av kommuneloven § 30 nr. 3 at det skal føres møtebok
over forhandlingene i alle folkevalgte organer. Når et organ har
truffet en avgjørelse om at et møte skal holdes for lukkede dører
eller om inhabilitet, er dette en avgjørelse som framtrer som selvstendig
og derfor bør skrives inn i møteboken. Departementet mener at det
også bør være et krav at møteboken skal angi hvilken bestemmelse
som er tatt i bruk, og foreslår at det tas inn et nytt nr. 4 i kommuneloven
§ 30 om at det ved slike avgjørelser skal protokollføres hvilken
lovbestemmelse avgjørelsen bygger på.
Dette vil være med på å sikre at disse spørsmålene blir behandlet
på en forsvarlig måte ved å bidra til en regelorientert saksbehandling
og kan også være nyttig av hensyn til klarhet og kontroll.
Departementet viser til at lovlighetskontroll er et sterkt statlig
styringsvirkemiddel overfor kommunene og fylkeskommunene. Lovlighetskontroll
er ment som et middel til å få avklart rettslig tvil uten å måtte gå
til domstolene.
Fylkesmennene foretok i 2007 lovlighetskontroll i 97 saker.
Departementet foreslår å ta inn et tillegg i kommuneloven § 59
nr. 1 om særskilt lovlighetskontroll av avgjørelser om at møter
skal holdes for lukkede dører.
Det forhold at en avgjørelse om å lukke dørene bringes inn for
lovlighetskontroll, kan ikke føre til at den videre saksbehandlingen
stopper. Et slikt system ville gjøre det mulig å trenere saksbehandlingen.
Det følger av ordlyden i kommuneloven § 31 at folkevalgte organer
som hovedregel er pålagt en plikt til å holde møter for åpne dører.
Etter departementets vurdering taler dette for at grunnlaget for
innskrenkninger i allmennhetens adgang til å være tilstede, bør kunne
prøves.
Departementet foreslår på samme bakgrunn å ta inn et tillegg
i kommuneloven § 59 nr. 1 om særskilt lovlighetskontroll av avgjørelser
om habilitet. Habilitet står helt sentralt i utøvelsen av god forvaltningsskikk.
Habilitetsreglene skal sikre korrekte avgjørelser, opprettholde
tilliten til dem som fatter avgjørelsen og beskytte beslutningstakerne
mot at det sås tvil om deres upartiskhet og troverdighet.
Departementet viser til at disse forslagene i høringen fikk støtte
av et stort flertall av dem som uttalte seg om dem.
Departementet legger vekt på at lovlighetskontroll kan føre til
læring utover den aktuelle saken. Departementet mener at det er
viktig at folkevalgte kjenner til reglene om når møter kan lukkes
for allmennheten og aktivt går inn for å lære av fylkesmannens lovforståelse
i lovlighetskontrollsaker, både i saker som angår egen kommune og
avgjørelser som gjelder praksis i andre kommuner.
Departementet legger også vekt på at vissheten om at det kan
finne sted en overprøving i seg selv kan ha en normerende effekt.
Dersom en lovlighetskontroll av en avgjørelse om at et møte skal
holdes for lukkede dører og om habilitet gis oppsettende virkning,
vil dette kunne være uheldig for kontinuiteten i saksbehandlingen.
Departementet foreslår derfor en klarere formulering av kommuneloven
§ 59 nr. 3, slik at det kommer tydelig fram i lovteksten at krav
om lovlighetskontroll ikke medfører at den aktuelle avgjørelsen
gis utsatt iverksetting, med mindre det organ som har truffet avgjørelsen,
kommunalt eller fylkeskommunalt organ overordnet dette eller departementet,
fatter slik avgjørelse.
Komiteen viser til at Regjeringen foreslår
at ved avgjørelser om at møter skal holdes for lukkede dører og
om habilitet, skal det protokollføres hvilken lovbestemmelse avgjørelsen
bygger på. Komiteen støtter forslaget.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og
Venstre, vil peke på at kommuneloven § 31 angir at som hovedregel
er folkevalgte organer pålagt en plikt til å holde møter for åpne
dører. Flertallet viser videre til at departementet
tolker kommuneloven § 59 slik at lovlighetskontroll bare gjelder
realitetsavgjørelser i saker, og at prosessledende avgjørelser ikke
i seg selv er gjenstand for lovlighetskontroll. Flertallet støtter
vurderingen om at fylkesmannen kan nøye seg med å se på gyldigheten
av en avgjørelse om at et møte skal holdes for lukkede dører, i
stedet for å vurdere hele sakskomplekset når det ikke er stilt spørsmål
ved realitetsvedtaket. Flertallet er enig i at dette
også må gjelde avgjørelser om habilitet.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
viser til at proposisjonen drøfter spørsmålet om lukking av møter.
Det foreslås endring slik at hjemmelsgrunnlaget for lukking blir
presisert i § 30 nytt nr. 4. Dette flertallet er
enig i dette.
Dette flertallet viser til at hovedregelen er at
møter i folkevalgte organer holdes for åpne dører. Dette
flertallet vil understreke at allmennhetens adgang til møter
i folkevalgte organer er grunnlaget for et levende demokrati og
nødvendig for at rettssikkerheten ivaretas. Lukking av møter skal
være en unntaksordning, noe som også framgår av § 31 som åpner for
at møter i spesielle tilfeller kan lukkes. Dette flertallet mener
det er behov for at det materielle grunnlag for lukking må presiseres
i selve loven. For å sikre en mest mulig enhetlig praksis og for
å skape større klarhet, ber dette flertallet Regjeringen
legge fram forslag til endring av § 31. Dette flertallet viser
til at spørsmålet om presisering av § 31 flere ganger er utredet,
senest av offentlighetsutvalget, jf. NOU 2003:30.
Dette flertallet viser til at offentlighetsloven
regulerer offentlighetens tilgang til saker som omfatter personsensitive
opplysninger.
Dette flertallet mener også at votering om lukking
av møter bør skje for åpne dører. Å lovfeste at vedtaket protokolleres
er formelt viktig sjøl om rettspraksis tilsier at dette skal skje.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre er misfornøyde med at Regjeringen ikke
har klart å fremme et forslag om møteoffentlighet, men heller velger
å skyve dette ut til et senere tidspunkt. Disse medlemmer mener
Regjeringen burde tatt standpunkt i proposisjonen, slik at forslag
kunne ha blitt behandlet nå. Disse medlemmer ber
Regjeringen om å foreta den endelige utredningen av dette, og legge frem
en sak for Stortinget raskt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre finner det betenkelig at prinsippet om meroffentlighet
ikke synes å bli fulgt opp i endringene i kommuneloven. Offentlighetslovutvalgets
innstilling i NOU 2003:30 som tar til orde for en kodifisering av
gjeldende rett er ikke fulgt opp i senere lovrevisjoner, men henvises
stadig til nye utredninger. Det er disse medlemmers syn
at tiden er overmoden for en implementering av det opprinnelige
utkast til lovtekst fra 1996–1997 og vil foreslå å endre § 31 nr.
3.
Selv om rettstilstanden etter all formodning allerede i dag tilsier
at vedtak om lukkede møter skal protokolleres er det disse
medlemmers syn at dette bør kodifiseres i kommuneloven slik
at der ikke er tvil om dette blant praktikere som kun forholder
seg til lovteksten i sin tolkning av kommuneloven. Tidvis vil et
marginalt flertall bruke sin makt til å lukke møter uten at dette
synes godt forankret i gjeldende rett. Det er disse medlemmers syn
at man skal innrømme mindretallsrettigheter til å motsette seg lukking,
dette av hensynet til tilliten til politiske prosesser og beslutninger.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"§ 31 nr. 3 skal lyde:
I saker hvor hensynet til opplysninger underlagt lovbestemt taushetsplikt
gjør det nødvendig, skal behandlingen i folkevalgte organer skje
for lukkede dører. Et folkevalgt organ kan, når det er nødvendig
av hensyn til personvern eller andre tungtveiende private og offentlige
interesser, gjøre vedtak om at saken skal behandles for lukkede
dører. Som tungtveiende offentlige interesser kan regnes hensynet
til rikets sikkerhet, hensynet til det offentliges økonomiske interesser
i forhandlinger med private, hensynet til det offentliges partsinteresse
i sivile søksmål, hensynet til gjennomføring av lovpålagte kontroll-
og straffetiltak og hensynet til vern av forvaltningens kilder. Votering
over forslag om å lukke dørene skjer for åpne dører. Vedtak om å
lukke dørene krever minst tre firedels flertall blant de møtende
representanter. Personalsaker skal alltid behandles for lukkede
dører."
Komiteens medlem fra Venstre mener det
nå er på tide å gjennomføre endringer i kommunelovens § 31 nr. 3.
Hovedregelen i kommuneloven er at møter i folkevalgte organer i
kommuner og fylkeskommuner er åpne. Adgangen til å gjøre unntak fra
hovedregelen fremgår av lovens § 31 nr. 3, som er gitt en vid og
til dels upresis utforming. Det har lenge vært bred enighet om behovet
for en ny utforming av unntaksbestemmelsen. Dagens ordlyd skaper
usikkerhet og uklarhet og fører også til at møter lukkes i større
grad enn hva som var intensjonen med bestemmelsen. Dette
medlem ønsker å klargjøre bestemmelsen, slik at den anvendes
i tråd med det som var formålet. Også departementet har innsett
dette behovet. Spørsmålet har vært gjenstand for utredning og fullstendig
høringsrunde i 2005, men ble lagt til side i det endelige lovforslaget
i Ot.prp. nr. 96 (2005–2006) med den begrunnelse at man måtte vente
på den nye offentlighetsloven. Denne ble vedtatt i Stortinget i
juni 2006. I den pågående lovrevisjonen heter det fortsatt at departementet
"på et senere tidspunkt" vil komme tilbake til en gjennomgang av
reglene om møteoffentlighet.
Dette medlem mener dette spørsmålet er tilstrekkelig
utredet, gjennom tidligere høringsrunder.
Dette medlem fremmer følgende forslag:
"§ 31 nr. 3 skal lyde:
Et folkevalgt organ kan, når det er nødvendig av hensyn til personvern
eller andre tungtveiende private og offentlige interesser, gjøre
vedtak om at saken skal behandles for lukkede dører. Som tungtveiende offentlige
interesser kan regnes hensynet til rikets sikkerhet, hensynet til
det offentliges økonomiske interesser i forhandlinger med private,
hensynet til det offentliges partsinteresse i sivile søksmål, hensynet til
gjennomføring av lovpålagte kontroll- og straffetiltak og hensynet
til vern av forvaltningens kilder. Votering over forslag om å lukke
dørene skjer for åpne dører. Vedtak om å lukke dørene krever minst to
tredjedels flertall blant de møtende representanter. Personalsaker
skal alltid behandles for lukkede dører."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet finner
det betenkelig at kun medlemmer av det folkevalgte organet og parter
i saken kan kreve lukningsvedtak brakt inn for departementet for
lovlighetskontroll. Det følger av Grunnloven § 100 femte ledd at
hovedregelen skal være åpne møter. Videre følger det at allmennheten
har krav på innsyn med mindre tungtveiende grunner som er lovfestet
tilsier det motsatte. Det er disse medlemmers syn
at man må innrømme også allmennheten rett til å få gjennomført lovlighetskontroll
ut i fra enhver rimelig fortolkning av Grunnloven § 100.
Komiteens medlem fra Venstre beklager
at allmennheten ikke er gitt klageadgang på at retten til møteoffentlighet
ikke oppfylles. Adgangen til å overvære møter i folkevalgte organer
er en grunnlovfestet rett for allmennheten – etter revisjonen av Grunnloven
§ 100 i 2004. Det finnes mange eksempler på at fylkesmennene har
vegret seg for å behandle klager fra presse eller publikum på manglende
møteoffentlighet, og hvor Sivilombudsmannen har måttet påpeke og
rette opp åpenbare lovbrudd fra de folkevalgtes side. At departementet
ønsker en klageadgang for de folkevalgte er vel og bra. Men møteoffentligheten
er ikke til for de folkevalgte. Den er til for folket. Da må også
allmennheten gis adgang til å få prøvet lovligheten av slike vedtak.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Venstre fremmer følgende forslag:
"§ 59 nr. 1 skal lyde:
Tre eller flere medlemmer av kommunestyret eller fylkestinget
kan sammen bringe avgjørelser truffet av folkevalgt organ eller
den kommunale eller fylkeskommunale administrasjon inn for departementet til
kontroll av avgjørelsens lovlighet. Det samme gjelder vedtak om
habilitet. Lukking av møter, jf. § 31, kan påklages av enhver."
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
viser til at kommuneloven § 77 som regulerer møteordningen for Kontrollutvalget,
fastsetter at møtene holdes for lukkede dører med mindre utvalget
sjøl bestemmer noe annet. Hovedregelen for kommunale organer er
at møtene holdes for åpne dører, men at de unntaksvis kan lukkes.
For Kontrollutvalget gjelder det omvendte prinsipp, nemlig at utvalgets
møter holdes for lukkede dører. Flertallet viser
til at Regjeringen har nedsatt en arbeidsgruppe som skal gjennomgå
kontrollutvalgets funksjon og arbeidsform.
Flertallet mener at hovedprinsippet om åpne møter
i den kommunale forvaltning også skal gjelde for Kontrollutvalget. Flertallet ber
Regjeringen sørge for at hovedprinsippet om åpne møter blir utredet
av den nedsatte arbeidsgruppen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre finner det svært betenkelig å opprettholde,
som hovedregel, lukkede møter for kontrollutvalgene. Ut ifra prinsippet
om meroffentlighet i forvaltningen synes det lite gjennomtenkt som
hovedregel å lukke møtene i de organer hvis oppgave også er å føre
tilsyn med at forvaltningen opptrer i tråd med intensjonene om god forvaltningsskikk. Disse
medlemmer vil med bakgrunn i dette endre rettstilstanden
slik at også kontrollutvalgene som utgangspunkt skal la møtene gå
for åpne dører og at de kun kan lukkes der særskilte grunner tilsier
det.
Disse medlemmer vil derfor foreslå å endre § 77
nr. 8:
"§ 77 nr. 8 skal lyde:
Reglene om åpne dører i folkevalgte organer, jf. § 31 nr. 1-3,
gjelder tilsvarende for kontrollutvalget."
Kommunale foretak er en del av kommunen som er organisert med
eget styre. De står under kommunestyrets instruksjonsmyndighet,
men ikke administrasjonssjefens. Kommunale foretak har en viss grad av
selvstendighet, men regnes som en del av kommunen og er ikke selvstendige
rettssubjekter.
Administrasjonssjefen har innenfor myndighetsområdet til styret
i kommunale foretak, ikke instruksjons- eller omgjøringsmyndighet
overfor foretakets daglige leder, jf. § 72 nr. 1. Dette innebærer
et unntak fra hovedregelen om administrasjonssjefen som øverste
leder for den kommunale administrasjonen, jf. § 23 nr. 1. Administrasjonssjefen
kan imidlertid instruere foretakets ledelse om at iverksettelsen
av en sak skal utsettes til kommunestyret eller fylkestinget har
behandlet saken, jf. § 72 nr. 1 annet punktum.
Administrasjonssjefens fullmakt til å instruere om utsatt iverksettelse,
jf. § 72 nr. 1 annet punktum, er en konsekvens av at foretakets
ledelse er underlagt kommunestyret. Administrasjonssjefen har et
ansvar som leder for kommunens administrasjon som tilsier at hun
eller han bør ha anledning til å melde fra dersom en beslutning
i foretaket tegner til å få slike konsekvenser for kommunens øvrige
virksomhet at saken bør forelegges kommunestyret.
Departementet vurderer det slik at administrasjonssjefen ikke
kan ivareta denne oppgaven på samme uavhengige måte hvis hun eller
han sitter i styret for foretaket. Dette taler for at administrasjonssjefen ikke
bør være valgbar til styret i kommunale foretak. Av samme grunn
foreslår departementet at også administrasjonssjefens stedfortreder
og medlemmer av kommune- og fylkesråd ikke skal være valgbare til styret
i kommunale foretak.
Departementet merker seg at forslaget har fått støtte i høringen.
Det vises til lovforslaget § 65 nr. 2.
Komiteen har ingen merknader og støtter
Regjeringens vurderinger og forslag.
Medlemmer av kommunale og fylkeskommunale organer har både rett
og plikt til å sitte i sine verv. De kan ikke fjernes fra vervet
mot sin vilje, med mindre de blir fradømt vervet eller det foreligger
særskilt hjemmel for suspensjon.
Bestemmelsene i kommuneloven om suspensjon er gitt fordi det
vil kunne virke støtende at en person som er under etterforskning
for visse typer forhold knyttet til utøvelsen av verv, samtidig
kan utøve vervet som folkevalgt. Det samme hensynet gjør seg gjeldende
ved handlinger som er staffbare etter straffeloven kapittel 10.
Staffebestemmelsene rammer forhold som kjøp og salg av stemmer,
uberettiget valgdeltakelse og etterfølgende påvirkning av valgresultatet,
jf. også §§ 151 til 154 i straffeloven av 2005 (ikke i kraft). Slik
kommuneloven er i dag kan en risikere at personer som er tiltalt
eller siktet for valgfusk kan utøve verv som folkevalgt, selv om
valgfusk kan være årsaken til at vedkommende er valgt. Departementet
mener dette vil kunne bidra til å svekke tilliten til valgordningen
og demokratiet.
Departementet foreslår derfor at kommuneloven § 15 nr. 3 gis
et tillegg slik at siktelse eller tiltale etter straffeloven kapittel
10 kan danne grunnlag for suspensjon av folkevalgte. Det er et vilkår
for suspensjon fra et verv at vedkommende person faktisk innehar
vervet.
Ingen høringsuttalelser går imot forslaget.
Komiteen har ingen merknader og støtter
Regjeringens vurderinger og forslag.
I utgangspunktet bør de samme prinsippene gjelde for Longyearbyen
lokalstyre som for kommunene med mindre det er spesielle grunner
som tilsier noe annet. Kommuneloven § 1 har sin parallell i svalbardloven
§ 29, og departementet foreslår en endring som innebærer at det
gjøres en tilsvarende tilføyelse i svalbardloven § 29 som i kommuneloven
§ 1.
Komiteen har ingen merknader og støtter
Regjeringens vurderinger og forslag.
Forslagene har ikke vært på høring, men høring antas å være unødvendig
siden endringene utelukkende er av teknisk karakter.
Forslaget om endring av § 8 nr. 2 innebærer at lovreglene om
valg av formannskap/fylkesutvalg harmoniseres med reglene om valg
av andre kommunale/fylkeskommunale folkevalgte organer.
Forslaget om endring av § 14 nr. 1 bokstav a innebærer en presisering
av lovteksten, og er i samsvar med gjeldende rett.
Forslaget om å oppheve § 16 nr. 2 innebærer en opprydding i lovteksten.
Den bestemmelsen som foreslås opphevet er uten reell betydning i
dag.
Forslaget om endring av § 19 nr. 4 går ut på at reglene om kjønnsmessig
balanse ved avtalevalg av folkevalgte organer skal legges til grunn
ved valg av kommuneråd/fylkesråd. Dette innebærer en videreføring
av de prinsippene som tidligere har regulert disse valgene.
Forslaget om endring av § 37 nr. 1 innebærer ingen realitetsendring
i gjeldende rett, men er en presisering og klargjøring av regelverket.
Komiteen har ingen merknader og støtter
Regjeringens vurderinger og forslag.
Departementet foreslo i høringsnotatet at det skulle gis regler
i forskrift som regulerer hvem som fastsetter godtgjøringen til
styremedlemmer i kommunale foretak og interkommunale selskaper.
Departementet foreslo også i høringsnotatet at regnskapet for
kommunale foretak og interkommunale selskaper i note til regnskapet
skal opplyse om ytelser og lån til de enkelte ledende ansatte og
medlemmer av styret, jf. regnskapsloven §§ 7-31, 7-31b og 7-32.
Det ble foreslått at kravet skulle framgå av forskrift og skulle
omfatte alle kommunale foretak og interkommunale selskaper uavhengig
av hvilket regnskapsprinsipp som følges.
I høringsnotatet drøftet departementet forholdet mellom den alminnelige
godtgjøringen til folkevalgte etter kommuneloven § 42 og honorarer
som folkevalgte mottar for styreverv de er oppnevnt til i egenskap
av folkevalgte. Etter departementets syn bør det foreligge et åpenbart
behov før slike styrehonorarer blir tatt i betraktning ved fastsettelsen
av godtgjøringen til folkevalgte etter kommuneloven § 42.
Ingen av høringsinstansene uttalte seg mot forslagene til forskriftsendringer,
og departementet tar sikte på en snarlig oppfølging på dette punktet.
Komiteen har ingen merknader og støtter
Regjeringens vurderinger og forslag.
Lovforslagene antas samlet sett ikke å ha økonomiske og administrative
konsekvenser av betydning.
Komiteen har ingen merknader og støtter
Regjeringens vurderinger.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre:
Forslag 1
§ 77 nr. 8 skal lyde:
Reglene om åpne dører i folkevalgte organer, jf. § 31 nr. 1-3,
gjelder tilsvarende for kontrollutvalget.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Forslag 2
§ 31 nr. 3 skal lyde:
I saker hvor hensynet til opplysninger underlagt lovbestemt taushetsplikt
gjør det nødvendig, skal behandlingen i folkevalgte organer skje
for lukkede dører. Et folkevalgt organ kan, når det er nødvendig
av hensyn til personvern eller andre tungtveiende private og offentlige
interesser, gjøre vedtak om at saken skal behandles for lukkede
dører. Som tungtveiende offentlige interesser kan regnes hensynet
til rikets sikkerhet, hensynet til det offentliges økonomiske interesser
i forhandlinger med private, hensynet til det offentliges partsinteresse
i sivile søksmål, hensynet til gjennomføring av lovpålagte kontroll-
og straffetiltak og hensynet til vern av forvaltningens kilder. Votering
over forslag om å lukke dørene skjer for åpne dører. Vedtak om å
lukke dørene krever minst tre firedels flertall blant de møtende
representanter. Personalsaker skal alltid behandles for lukkede
dører.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Venstre:
Forslag 3
§ 59 nr. 1 skal lyde:
Tre eller flere medlemmer av kommunestyret eller fylkestinget
kan sammen bringe avgjørelser truffet av folkevalgt organ eller
den kommunale eller fylkeskommunale administrasjon inn for departementet til
kontroll av avgjørelsens lovlighet. Det samme gjelder vedtak om
habilitet. Lukking av møter, jf. § 31, kan påklages av enhver.
Forslag fra Venstre:
Forslag 4
§ 31 nr. 3 skal lyde:
Et folkevalgt organ kan, når det er nødvendig av hensyn til personvern
eller andre tungtveiende private og offentlige interesser, gjøre
vedtak om at saken skal behandles for lukkede dører. Som tungtveiende offentlige
interesser kan regnes hensynet til rikets sikkerhet, hensynet til
det offentliges økonomiske interesser i forhandlinger med private,
hensynet til det offentliges partsinteresse i sivile søksmål, hensynet til
gjennomføring av lovpålagte kontroll- og straffetiltak og hensynet
til vern av forvaltningens kilder. Votering over forslag om å lukke
dørene skjer for åpne dører. Vedtak om å lukke dørene krever minst to
tredjedels flertall blant de møtende representanter. Personalsaker
skal alltid behandles for lukkede dører.
Komiteen viser til sine merknader og
til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre følgende
vedtak til lov
om endringer i kommuneloven og svalbardloven (om tillitskapende
forvaltning mv. i kommuner
og fylkeskommuner)
I
I lov 25. september 1992 nr. 107 om kommuner og fylkeskommuner
(kommuneloven) gjøres følgende endringer:
§ 1 første ledd annet punkum skal lyde:
Loven skal også legge til rette for en tillitskapende
forvaltning som bygger på en høy etisk standard.
§ 8 nr. 2 annet punktum skal lyde:
Valget holdes som forholdsvalg når minst ett medlem krever
det, og ellers som avtalevalg.
§ 14 nr. 1 bokstav a første ledd første punktum skal
lyde:
Valgbar og pliktig til å ta imot valg er den som har stemmerett
ved valg til kommunestyre og fylkesting, og som når valget
finner sted står innført i folkeregisteret som bosatt
i vedkommende kommune eller i en av kommunene i fylket.
§ 15 nr. 3 skal lyde:
3. Dersom det blir utferdiget siktelse eller reist
tiltale mot en folkevalgt for et straffbart forhold som nevnt i straffeloven
kapittel 10, 11, 24, 25, 26, 33 eller 40, og forholdet
ifølge siktelsen eller tiltalen knytter seg til utøving av verv
eller tjeneste for kommunen eller fylkeskommunen, kan kommunestyret
eller fylkestinget selv vedta å suspendere vedkommende fra vervet
inntil saken er rettskraftig avgjort. For forhold som nevnt
i straffeloven kapittel 10 gjelder ikke vilkåret om at siktelsen
eller tiltalen skal knytte seg til utøving av verv eller tjeneste
for kommunen eller fylkeskommunen.
§ 16 nr. 2 tredje punktum oppheves.
§ 19 nr. 4 nytt andre punktum skal lyde:
Bestemmelsene om kjønnsmessig balanse i § 38 a nr.
3 første og andre punktum gjelder tilsvarende.
§ 19 nr. 4 nåværende andre til sjette punktum blir tredje
til sjuende punktum.
Overskriften i § 30 skal lyde:
§ 30. Møteprinsippet. Møtebok
§ 30 nytt nr. 4 skal lyde:
4. Dersom det treffes avgjørelse om at et
møte skal holdes for lukkede dører, skal avgjørelsen føres i møteboken
og hjemmelen for avgjørelsen skal framgå. Det samme gjelder for
avgjørelse om at et medlem av organet er inhabil.
§ 37 nr. 1 første punktum skal lyde:
Ved valgoppgjøret fordeles medlemsplassene på listene i
forhold til det antall stemmesedler hver liste har fått,
ved bruk av delingstall 1, 2, 3, 4 osv.
§ 48 nr. 5 nytt annet punktum skal lyde:
Det skal også redegjøres for tiltak som er iverksatt
og tiltak som planlegges iverksatt for å sikre en høy etisk standard
i virksomheten.
Nåværende andre og tredje punktum blir tredje og fjerde
punktum.
§ 59 nr. 1 og 3 skal lyde:
1. Tre eller flere medlemmer av kommunestyret eller
fylkestinget kan sammen bringe avgjørelser truffet av folkevalgt
organ eller den kommunale eller fylkeskommunale administrasjon inn
for departementet til kontroll av avgjørelsens lovlighet. Det
samme gjelder avgjørelser om møter skal holdes for åpne eller lukkede
dører, jf. § 31, og avgjørelser om habilitet. Avgjørelser
om ansettelse, oppsigelse eller avskjed er ikke gjenstand for
lovlighetskontroll.
3. Krav om lovlighetskontroll medfører ikke at iverksettelsen
av den påklagede avgjørelsen utsettes med mindre det
organ som har truffet avgjørelsen, kommunalt eller fylkeskommunalt
organ overordnet dette eller departementet fatter slikt vedtak.
§ 65 nr. 2 skal lyde:
2. Daglig leder, medlem av kommuneråd, medlem av
fylkesråd eller administrasjonssjef eller dennes stedfortreder
kan ikke være medlem av styret.
II
I lov 17. juli 1925 nr. 11 om Svalbard skal § 29 første
ledd nytt annet punktum lyde:
Bestemmelsene i dette
kapitlet skal også legge til rette for en tillitskapende forvaltning
som bygger på en høy etisk standard.
III
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer. Kongen kan sette
i kraft de enkelte bestemmelsene til forskjellig tid.
Oslo, i kommunal- og forvaltningskomiteen, den 1. april 2009
Tore Hagebakken |
Tom Strømstad Olsen |
leder |
ordfører |