Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunvor Eldegard, Sigrun Eng, Steinar Gullvåg, Sigvald Oppebøen Hansen
og Arne L. Haugen, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland Asmyhr,
Kåre Fostervold og Øyvind Korsberg, fra Høyre, Torbjørn Hansen og
Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti, Inge Ryan, fra
Kristelig Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn, fra Senterpartiet, lederen
Ola Borten Moe, og fra Venstre, Leif Helge Kongshaug, viser
til at Ot.prp. nr. 43 (2008–2009) Om lov om erverv og utvinning
av mineralressurser (mineralloven), som avløser fem tidligere lover,
representerer en betydelig forenkling av regelverket.
Komiteen har merket seg at næringen
lenge har etterlyst en ny minerallov, og at arbeidet med denne nye
loven har pågått i mer enn 15 år. Komiteen er
opptatt av at den nye loven må skape forutsigbare og gode rammevilkår
for norsk industri, og merker seg at det nå legges opp til et modernisert
regelverk som gir en mer helhetlig regulering av bransjen, og at
hull i dagens lovverk skal tettes.
Komiteen viser til at loven først
og fremst inneholder bestemmelser som regulerer kommersiell leting,
undersøkelser og utvinning av alle mineralske ressurser, bortsett
fra olje, gass og vann. Loven regulerer alle typer mineraler, både
statens og grunneiers, og utgangspunktet er at retten til å lete
etter mineraler skal gjelde for alle. Komiteen har
merket seg at selv om loven utvider leteretten til også å gjelde grunneiers
mineraler, må retten til å undersøke og utvinne grunneiers mineraler
i utgangspunktet fortsatt bygge på avtale med grunneieren. Komiteen mener at man med dette legger
til rette for en forsvarlig forvaltning av landets mineralressurser.
Komiteen vektlegger at det gjennom
forslaget stimuleres til økt aktivitet for næringen. Komiteen viser til at Norge er et land
med store mineralske ressurser, lang erfaring og høy kompetanse
innenfor gruvevirksomhet. Utvinning og foredling av industrimineraler
er en næring i vekst. Komiteen har merket
seg at selv om det norske fastlandet har store mineralressurser,
så er det betydelig lavere leteaktivitet i Norge enn i andre nordiske
land. Komiteen er opptatt av å legge
til rette for nye muligheter for industrivirksomhet som mineralutvinning
vil innebære, og viser til at norske mineralressurser representerer
et stort potensial for industrielle muligheter på norsk fastland,
spesielt i distriktene.
Komiteen er kjent med at norske mineraler, som
titan, foredles til sluttprodukter som har økende etterspørsel internasjonalt,
og ser det som viktig at det legges til rette for at mest mulig
foredling kan skje her i landet. Komiteen ser
det også som positivt at loven stiller like krav til hele mineralbransjen, slik
at man fjerner utilsiktet konkurransevridning i bransjen.
Komiteen mener at loven på en god
måte ivaretar samfunnets behov for kontroll med driften og for å
sikre at driften skjer på en forsvarlig måte, bl.a. ved at det stilles
nye kompetansekrav til utvinnere og til at forekomsten skal utnyttes
på best mulig samfunnsmessig måte. Det er også viktig å ivareta
miljømessige krav, og at driften skal være så skånsom som mulig
mot naturen og omgivelsene. Komiteen støtter
at loven i større grad enn tidligere stiller krav til sikring, opprydding
og økonomiske garantier. Komiteen har
merket seg at departementet vurderer ulike ordninger for å sikre
finansiering av opprydding, både i forbindelse med undersøkelses-
og driftsfasen, og ved avslutning av virksomhet.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmet fra Venstre, viser til at den nye mineralloven
gir tiltakshaver en aktivitetsplikt, både ved drift på statens og
på grunneiers mineraler. For drift på alle typer mineraler, både
statens og grunneiers, kreves det at myndighetene gir konsesjon.
Driften skal igangsettes innen fem år etter at driftskonsesjonen
er gitt, og driften kan ikke innstilles i mer enn ett år uten tillatelse. Flertallet støtter at man gjennom bestemmelsene
om driftshvile sikrer en samfunnsmessig forsvarlig forvaltning og
bruk av mineralressursene i samsvar med prinsippet om en bærekraftig
utvikling og verdiskaping, samtidig som næringen gis rom for å tilpasse
seg markedsforholdene.
Komiteen har merket seg
at loven styrker de samiske interessene med hensyn til dagens regler, men
støtter at man på enkelte områder når det gjelder samiske interesser
har funnet det hensiktsmessig å avvente det arbeidet som er i gang
med å følge opp Samerettsutvalget II. Regjeringen har hatt fem konsultasjonsmøter
med Sametinget om forslag til ny minerallov. Komiteen viser
til at det ikke har vært mulig å komme fram til enighet om lovforslaget.
Det vises til at mineralloven først og fremst er en bransjelov,
som forventes å ha en positiv effekt for næringen. Av hensyn til
næringen er det ikke ønskelig å utsette denne viktige loven ytterligere. Komiteen støtter dette. Komiteen har
videre merket seg at Regjeringen har varslet at de i oppfølgingen
med prosessen med Samerettsutvalget II vil vurdere behovet for endringer
i mineralloven.
Komiteen er videre kjent med de utfordringer som
næringen har med hensyn til rekruttering av kompetent arbeidskraft,
og understreker at det må være et nasjonalt ansvar å sørge for nødvendig
utdanningskapasitet slik at våre naturressurser kan forvaltes på
en forsvarlig måte. I forbindelse med komiteens arbeid med lovproposisjonen
har næringen fremmet forslag om et nasjonalt forskningsprosjekt
for mineralbransjen, noe komiteen også
ser behov for.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, understreker betydningen
av at det statlige virkemiddelapparatet har fokus på den betydning
denne næringen kan ha for utvikling av nye arbeidsplasser. Flertallet har merket seg at det fra
næringens side etterlyses større innsats fra offentlige institusjoner
for å utløse det potensial som ligger i økt utvinning og foredling
av norske mineraler. Flertallet har
tro på at mineralloven vil være et første, viktig skritt for å bidra
til dette.
Flertallet ser behov for at myndighetene
legger til rette for at de forskjellige kompetansemiljøene innenfor
mineral- og bergverksnæringen i større grad enn i dag inngår i et
forpliktende, tverrfaglig samarbeid, for i større grad å kunne ta
ut det potensial som næringen representerer. Aktører som naturlig
vil inngå i et slikt samarbeid, er NGU, NIVA, Bergvesenet, bransjeorganisasjoner
og akademia.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre viser til at det under høringen ble
gitt flere positive tilbakemeldinger til endringene som foreslås
i mineralloven. Disse medlemmer har
merket seg Norges Skogeierforbunds notat til næringskomiteen, datert 22. mars
2009, der viktigheten av at grunneier kan ha kontroll med forvaltningen
av egne ressurser blir understreket. Norges Skogeierforbund påpeker
også at grunneier skal varsles i forbindelse med leting, og at bergindustribedrifter
bør inngå avtaler med grunneier før de kan sette i gang undersøkelser
og utvinning. Disse medlemmer støtter
dette.
Disse medlemmer viser for øvrig til
saksordførers merknader som omtaler at departementet vurderer ulike
ordninger for å sikre finansiering av opprydding både i forbindelse
med undersøkelses- og driftsfasen, og ved avslutning av virksomhet. Disse medlemmer støtter Norsk Bergindustri som
i sin høringsuttalelse viser til viktigheten av at dette blir ivaretatt
på en god måte, og ser at det kan være vanskelig å stille tilstrekkelig
sikkerhet i oppstartsfasen. På denne bakgrunn vil disse
medlemmer be Regjeringen vurdere en kombinasjon av bankgaranti
og oppbygging av et fond til formålet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil vise til at det i lovens formålsparagraf legges
til grunn en bærekraftig ressursutnyttelse av mineralressursene.
Disse medlemmer forutsetter at bærekraftig i
denne sammenhengen innebærer en langsiktig forvaltning som ikke
er til hinder for en økonomisk og effektiv ressursutnyttelse av
mineralressursene ut fra dagens og morgendagens behov.
Disse medlemmer støtter utvidelsen
av leteadgangen for mineraler, men ønsker at varslingsplikten overfor
grunneier skal formaliseres gjennom krav om skriftlig varsling.
Dette for å styrke grunneiers rettigheter, men også for å unngå
konflikter som baserer seg på tvil om varslingsplikten er etterlevd.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer
også at Skogeierforbundet i høringsuttalelsen mener at inngrep av
betydning bør medføre krav om samtykke fra grunneier. Det er disse medlemmer enige i, da det er vanskeligere
å subjektivt avgjøre om et inngrep er til skade, slik Regjeringen
foreslår.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Kristelig Folkeparti og Venstre foreslår derfor endringer
i følgende paragraf:
"§ 9 annet ledd skal lyde:
Inngrep av betydning, kan ikke foretas uten samtykke fra grunneieren
og brukeren av grunnen."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre foreslår endring i
følgende paragraf:
"§ 10 første ledd andre punktum skal lyde:
Varsling skal skje skriftlig."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil understreke at det skal ytes full økonomisk erstatning
til grunneier ved ekspropriasjon.
Disse medlemmer er opptatt av at
den nye konsesjonsordningen ikke svekker muligheten for nyetableringer,
da det vil undergrave noe av intensjonen med lovforslaget. Det er
derfor viktig at konsesjonskravene er iht. målsettingen om økt mineralutvinning,
og bidrar til nyetableringer innen næringen.
Disse medlemmer er skeptiske til
at en garantiordning ikke blir ferdigbehandlet og regulert gjennom
denne loven, men skal skje gjennom en forskriftsregulering på et
senere tidspunkt. Dette er et spørsmål som vil være av stor økonomisk
verdi for næringen, og må sees i direkte sammenheng med de nye bestemmelsene
som etableres med sikring og plikt til opprydding. Disse
medlemmer forventer at Regjeringen finner frem til en akseptabel
garantiordning sammen med næringen, og legger frem forslag om dette
for Stortinget.
Disse medlemmer registrerer at det
i lovforslaget legges opp til økt bruk av avgifter. Disse medlemmer mener at avgiftene kun
skal gå til å dekke faktiske utgifter det offentlige har i forbindelse med
å forvalte regelverket overfor mineralnæringen.
Disse medlemmer mener at ekspropriasjonsregler
etter mineralloven skal være en snever unntaksregel. Det skal være
et vilkår for samtykke til ekspropriasjon av grunneiers mineraler
at det har vært gjennomført forsøk på frivillig avtale, og at det skal
ha vært fremsatt tilbud til grunneier om markedsvilkår for å drive
ut mineralforekomster.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet forutsetter
at Fosen-sakens påregnelighetsbetraktning ikke kan komme til anvendelse som
begrensning i grunneiers rett til erstatning.
Disse medlemmer mener at mineralloven skal
gjelde likt for hele landet og for alle befolkningsgrupper, og mener
at ingen befolkningsgrupper eller områder skal gis særlige rettigheter
eller reguleringer som vil gjøre mineralutvinning vanskeligere. Disse medlemmer vil derfor gå imot Regjeringens
forslag til bestemmelser om særlige rettigheter for samer og Sametinget
med hensyn til mineralutvinning i Finnmark.
Disse medlemmer viser til Stortingets
behandling av finnmarksloven, Innst. O. nr. 80 (2004–2005) der Fremskrittspartiet
stemte imot å innføre en lov som ga befolkningsgrupper på bakgrunn
av etnisk opprinnelse egne rettigheter til forvaltning av grunn
og eiendomsrett. Disse medlemmer konstaterer
nå at det er full konflikt mellom såkalte samiske interesser og
forslag til ny minerallov, noe som overhodet ikke er overraskende
for disse medlemmer. Opprettelsen av
finnmarskloven og Finnmarkseiendommen er sterkt konfliktskapende
og vil gi sterke begrensninger når det gjelder mulighet for næringsutvikling
i området, og områder som kommer under denne type forvaltning i
fremtiden. Disse medlemmer konstaterer
at Sametinget ikke har ønsket å bli enig når det gjelder forslag
til ny minerallov.
Disse medlemmer vil derfor stemme
imot følgende lovtekst:
§ 2b, § 10 annet ledd, § 12 fjerde ledd, § 13 fjerde ledd, § 17,
§ 18 annet ledd, § 20 annet ledd, § 30, § 40 tredje ledd, § 43 fjerde
ledd, § 58.