Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen
Anne Marit Bjørnflaten, Thomas Breen, Ingrid Heggø og Hilde Magnusson
Lydvo, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen, Solveig Horne
og Thore A. Nistad, fra Høyre, Elisabeth Aspaker og André Oktay
Dahl, og fra Sosialistisk Venstreparti, Akhtar Chaudhry,
viser til at proposisjonen inneheld framlegg til endringar i tvistelova
med meir. Hovudføremålet er å leggje til rette for å gjennomføra
ein konvensjon mellom Norge og EU, Danmark, Island og Sveits om
domsmyndigheit og om anerkjenning og fullbyrding av dommar i sivile og
kommersielle saker, Luganokonvensjonen 2007. I proposisjonen ber
ein samstundes om samtykke til ratifikasjon av denne. Komiteen støttar
føreslegne endringar og ratifikasjon.
Komiteen er samd med Regjeringa i at Luganokonvensjonen
2007 vert teken inn i tvistelova, som er den alminnelige lova om
handsaming av sivile saker. Luganokonvensjonen frå 1988 var innteke
i norsk rett gjennom ei eiga lov som no vert oppheva når den nye
konvensjonen vert teken inn i tvistelova.
Komiteen er kjent med endringane frå Luganokonvensjonen
1988, bl.a. at i Luganokonvensjonen 2007 er EU gått inn som part
i staden for kvar enkelt medlemsstat. Komiteen ser
positivt på at konvensjonen dermed vert utvida til alle EU sine
medlemsstatar som tek del i det indre justissamarbeidet. Også Storbritannia
er tilslutta. Luganokonvensjonen 2007 avspeglar dessutan EF-domstolen
si stilling som øvste domstol til å tolke Brussel 1 og Luganokonvensjonen
2007.
Komiteen viser til at korkje Luganokonvensjonen
1988 eller 2007 er ein del av EØS-avtalen, men at konvensjonen er
eit viktig supplement til dei materielle rettar og plikter som følgjer
av EØS-avtalen.
Komiteen vil til slutt peike på at Luganokonvensjonen
sitt uttalte siktemål er å sørgje for eit rettslig rammeverk for
EØS-samarbeidet, og at konvensjonen bygg på eit grunnprinsipp om
dommars frie mobilitet.
Komiteen sluttar seg til Regjeringa i endringane
i straffeprosesslova om ei naudsynt modifisering av plikta til å
sletta analyseresultat etter ein DNA-analyse basert på samtykke.
Dette pålegget er ikkje teknisk mulig for Rettsmedisinsk institutt
og komiteen støttar Regjeringa i at analyseinstituttet
må verta unnateke sletteplikta, og støttar dermed den foreslegne
endringa i straffeprosesslova.
Komiteen er innforstått med at siktemålet med den
foreslegne endringa i utleveringslova er å retta opp ein inkurie,
og støttar denne endringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer
at Regjeringen nå følger opp endringene i Luganokonvensjonen. Disse medlemmer er
imidlertid skuffet over at det tilsynelatende ikke skjer noen endringer
i gjeldende rettstilstand på de områder hvor konvensjonen er for
dårlig. I denne forbindelse vil disse medlemmer vise
til Fremskrittspartiets forslag i Dokument nr. 8:38 (2008–2009)
om endring av norske myndigheters håndtering av saker som gjelder
internasjonal barnebortføring. Et viktig tiltak for å hjelpe norske barn
og foreldre som opplever bortføring, er å sikre at utenlandske domstoler
respekterer norske rettsavgjørelser om barnefordeling og samværsrett.
Foreldre som har opplevd å få sitt barn kidnappet, opplever at deres
rett til å ha barnet boende hos seg ikke blir respektert av andre
lands domstoler.
Disse medlemmer vil peke på at Regjeringen hadde
en utmerket mulighet til å gjøre noe med problemstillingen i forbindelse
med revisjonen av Luganokonvensjonen, men har altså tilsynelatende ikke
berørt denne problemstillingen overhodet. Det fremstår således som
lite troverdig når regjeringspartiene sier at de fører en aktiv
politikk på dette området. Disse medlemmer viser
således til ett av forslagene fra nevnte Dokument nr. 8:38 (2008–2009)
om at Stortinget ber Regjeringen gjennomføre revisjon av Luganokonvensjonen.
Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, viser til at norske myndigheiter
fører ein aktiv politikk for å hindra internasjonale barnebortføringar
og arbeidar aktivt for å bidra til ei løsning av desse vanskelege
sakene. Fleirtalet vil understreke at det alltid
er barnet sitt beste som skal vera hovudfokuset. Fleirtalet viser
til brev av 12. mars 2009 (vedlagt) fra justisministeren vedr. barnebortføring,
jf. Dokument nr. 8:38 (2008–2009), der det blant anna er ei oversikt
over ei rekkje tiltak som Regjeringa har igangsett for å betre informasjonen
og handteringa av barnebortføringssakene. Fleirtalet vil
særlig trekkje fram etableringa av nettportalen www.barnebortføring.no
til hjelp for foreldre som fryktar eller opplever barnebortføring,
i tillegg til tiltak som er iverksett for å betre kompetansen blant
dommere, politi og påtalemyndighet og advokater. Det vert også gitt
fri rettshjelp i internasjonale barnebortføringssaker, og i 2006
ble rettshjelpsordningen endra slik at handsaminga av disse søknadene
vert avgjort av Fylkesmannen i Oslo og Akershus for å sikra likebehandling
og raskere saksbehandling.
Fleirtalet er kjend med ar Regjeringa arbeidar med
eit høyringsnotat der det vert vurdert å innføra ei økonomisk ordning
som gjev adgang til stans i offentlege ytingar, medrekna barnebidrag
og barnebortføring.
Fleirtalet er også kjend med at det er oppretta både
eit nasjonalt og eit nordisk samarbeidsforum for handtering av barnebortføringssaker.