Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at Norge
bruker en vesentlig lavere andel av BNP til FoU enn gjennomsnittet
i OECD og at det først og fremst er den private forskningen som
er mindre i Norge enn i sammenlignbare land. Disse medlemmer ser
på forskning og utvikling som en investering i fremtiden, og tror
derfor at hver krone som blir investert i FoU vil gi merverdier
tilbake i form av økt verdiskaping. Skattefunn-ordningen har vist
seg som et treffsikkert og godt virkemiddel for å øke privat FoU.
Det er derfor underlig at Regjeringen først i tiltakspakken vinteren
2009 skjønte at det er riktig å stimulere slik FoU, etter å ha svekket
ordningen ved tidligere tilfeller.
Disse medlemmer mener det fortsatt er behov for
å styrke ordningen, ikke minst i den nedgangstiden vi står oppe
i og fremmer følgende forslag:
"I
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt (skatteloven)
gjøres følgende endring:
§ 16-40 annet ledd bokstav a første punktum skal lyde:
Skattyters kostnader til egenutførte forsknings- og utviklingsprosjekt,
begrenset til 8 mill. kroner i inntektsåret.
II
Endringen under I trer i kraft straks og med virkning fra og
med inntektsåret 2009."
Disse medlemmer fremmer videre følgende forslag:
"I
Stortinget ber Regjeringen etablere en ordning som indeksregulerer
beløpene for hhv. egenutført og innkjøpt FoU i Skattefunn-ordningen
hvert år.
II
Stortinget ber Regjeringen styrke Skattefunn-ordningen ved at
regelen om maksimal timesats på 500 kroner fjernes.
III
Stortinget ber Regjeringen styrke Skattefunn-ordningen ved å
fjerne regelen om at antall timer ved personal- og indirekte kostnader
begrenses for egne ansatte til maksimalt 1 850 timer pr. år.
IV
Stortinget ber Regjeringen gjeninnføre tilskuddsordningen for
ulønnet arbeid som ikke omfattes av den ordinære Skattefunn-ordningen
med virkning fra og med arbeid som er utført i 2008. Ulønnet arbeid som
har funnet sted i 2006–2007, gis tilskudd i form av bagatellmessig
støtte på samme måte som for perioden 2002–2005.
V
Stortinget ber Regjeringen evaluere hvordan Skattefunn-ordningen
kan innrettes for å bidra bedre til forskning og utvikling også
for større virksomheter.
VI
Stortinget ber Regjeringen opprette et eget styringsorgan for
Skattefunn, med flertall av brukerrepresentanter."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at arveavgiften har mange utilsiktede
og urettferdige utslag, ikke minst har Regjeringens endringer i
verdsettelsesrabattene ved generasjonsskifte skapt slike utslag. Disse
medlemmer mener derfor at arveavgiften må fjernes og fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
"I
Lov 19. juni 1964 nr. 14 om arveavgift oppheves.
II
Endringen under I trer i kraft straks og med virkning fra og
med 1. juli 2009."
Komiteens medlem fra Venstre støtter forslaget
om å oppheve arveavgiften, og viser til at Venstre foreslo en avvikling
av hele arveavgiften i forbindelse med Stortingets behandling av
statsbudsjettet for 2009.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til sine merknader i Innst. S. nr. 355 (2008–2009)
og fremmer følgende forslag:
"I
I lov 6. juni 1975 nr. 29 gjøres følgende endring:
Ny § 3 skal lyde:
Kommunestyret kan berre skriva ut eigedomsskatt i klårt avgrensa
område som heilt eller delvis er utbygde på byvis, eller der slik
utbygging er i gang. Utan omsyn til om det i kommunen er område
som nemnd i første punktum eller ikkje, kan kommunestyret velja
å skrive ut eigedomsskatt berre på verk og bruk som nemnde i § 4
andre leden andre og tredje punktum. Vedtaket kan gjelda for heile
kommunen når vilkåra etter første punktum er stetta.
II
Endringen under I trer i kraft med virkning fra og med 1. januar
2010."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet foreslår
økt avskrivningssats i saldogruppe e) skip, fartøyer, rigger mv.
fra 14 pst. til 20 pst. Disse medlemmer viser ellers
til merknader i Innst. S. nr. 355 (2008–2009) til St.prp. nr. 67 (2008–2009)
om tilleggsbevilgninger i Revidert nasjonalbudsjett for 2009.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"I
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt (skatteloven)
gjøres følgende endring:
§ 14-43 første ledd bokstav e skal lyde:
II
Endringen under I trer i kraft straks med virkning fra og med
1. januar 2009."
Komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre vil
understreke at vi står midt oppe i en alvorlig nedgangstid hvor
stimulanser for bedrifter og arbeidsplasser er påkrevet. Forbedring
av avskrivningssatser for maskiner vil kunne øke lønnsomheten og
stimulere til investeringer som gir miljøgevinster og energieffektivitetsforbedringer. Disse
medlemmer viser til at avskrivningssatsen i saldogruppe
d (personbiler, traktorer, maskiner, redskap instrumenter, inventar,
mv.) er lavere enn i de fleste land vi kan sammenligne oss med og
slik sett også har betydning for bedriftenes lokaliseringsbeslutninger.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag til endring i skatteloven:
"I
§ 14-43 første ledd bokstav d skal lyde:
d. personbiler, traktorer,
maskiner, redskap, instrumenter, inventar, mv. – 25 prosent.
II
Endringen under I trer i kraft straks med virkning fra og med
1. juli 2009."
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre er opptatt av at myndighetene legger til rette
for at det skal lønne seg for næringslivet å gjøre bærekraftige
investeringer som et virkemiddel mot klimakrisen. Disse medlemmer har
tro på at norske bedrifter vil strekke seg enda lenger i miljøvennlig
retning dersom myndighetene legger bedre til rette for at en slik utvikling
i sterkere grad vil fremme bedriftenes konkurranseevne også på kort
sikt. Slike tilretteleggende tiltak er særlig sentrale i dagens
krevende konjunktursituasjon som følge av finanskrisen. Disse medlemmer vil
derfor innføre rett til ekstra avskrivningssats på 7,5 pst. på investeringer
i ny fornybar energi, i tråd med forslag fremmet i kap. 3.2.3 i Innst.
O. nr. 43 (2008–2009) med virkning for inntektsåret 2009.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
"I
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt (skatteloven)
gjøres følgende endring:
§ 18-6 nytt sjette ledd:
(6) Anskaffelsesverdi for driftsmiddel som benyttes til produksjon
av fornybar energi kan i tillegg til å avskrives etter § 14-43 og
§ 18-6 første til femte ledd avskrives med inntil 7,5 prosent av
grunnlaget årlig i de fire første inntektsårene etter at driftsmiddelet
er ervervet. Departementet kan i forskrift gi nærmere regler til
utfylling og gjennomføring av dette, herunder hvilke driftsmidler
som omfattes.
II
Endringen under I trer i kraft straks og med virkning fra og
med inntektsåret 2009."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at pensjonistene betaler alt for mye skatt og foreslår derfor at
satsen i minstefradraget økes fra 26 pst. til 33 pst. fra 1. juli
2009. Dette innebærer at pensjonister får fradrag for 26 pst. av inntekten
i minstefradrag i første halvår 2009, og 33 pst. av inntekten i
andre halvår av 2009.
Disse medlemmer viser ellers til merknader i Innst.
S. nr. 355 (2008–2009) til St.prp. nr. 67 (2008–2009) om tilleggsbevilgninger
i Revidert nasjonalbudsjett for 2009.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"I
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt (skatteloven)
gjøres følgende endring:
§ 6-32 første ledd bokstav b skal lyde:
II
Endringen under I trer i kraft med virkning fra 1. juli 2009."
Komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre viser
til at Regjeringen valgte å fremme flere forslag i St.prp. nr. 1
(2008–2009) som økte skattebyrdene for næringslivet nettopp idet
landet gikk inn i den verste økonomiske krisen siden 1930-årene.
I sin tiltakspakke i februar 2009 fastholdt Regjeringen forslagene
om økt formuesskatt gjennom økte ligningsverdier på næringseiendom,
avskaffelse av 80-prosentregelen og økt arveavgiftsgrunnlag ved generasjonsskifter. Disse
medlemmer vil sterkt understreke at dette var feil virkemidler
på galt tidspunkt, noe utviklingen i norsk næringsliv nå klart viser.
Næringslivets betydelige utfordringer i en krisetid burde ikke vært
møtt med skatteskjerpelser, noe som bare forsterker mange bedrifters
problemer.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"I
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt (skatteloven)
gjøres følgende endringer:
§ 4-10 tredje ledd med tilhørende overgangsregel oppheves.
§ 17-10 skal lyde:
§ 17-10 Begrensning i samlede skatter
1. Hvis skattyters samlede skatter ved
endelig ligning overstiger 80 prosent av alminnelig inntekt fradratt
tillegg i alminnelig inntekt etter § 10-42, skal formuesskatt til
staten og dernest formuesskatt til kommunen nedsettes slik at nevnte
grense ikke overskrides. Skatt av nettoformue over 1 000 000 kroner
kan likevel ikke nedsettes inder 0,8 prosent av den overskytende
formue.
2. Skatt som utlignes med hjemmel i petroleumsskatteloven
kan ikke nedsettes.
3. Samlede skatter etter første ledd omfatter:
a) Inntekts- og formuesskatt
til staten med unntak av toppskatt.
b) Inntekts- og formuesskatt til kommunen.
c) Inntektsskatt til fylkeskommunen.
4. Følgende beløp tas ikke i betraktning ved anvendelsen
av §§ 17-10 og 17-11:
a) Inntekt som skattlegges
med særskilt sats etter § 11-22 første ledd og skatt av slik inntekt.
b) Særskatt til staten etter petroleumsskatteloven § 5.
c) Tillegg etter ligningsloven kapittel 10.
§ 17-11 skal lyde:
§ 17-11 Særlig om begrensning i samlede skatter for ektefeller
Ved ligning etter §§ 2-10 til 2-16 gjelder bestemmelsene i § 17-10
første ledd for inntekt som lignes under ett, og for skatten av
denne inntekten og felleslignet formue. Nedsettelsen av skatt skal
beregnes før fordeling etter § 2-13 og fordeles mellom ektefellene etter
størrelsen av den enkeltes nettoformue ved statsskatteligningen.
II
I lov 19. juni 1964 nr. 14 om avgift på arv og visse gaver gjøres
følgende endring:
§ 11A skal lyde:
§ 11A Verdsettelse av ikke-børsnoterte aksjer og andeler i ansvarlig
selskap og kommandittselskap
Verdien av ikke-børsnoterte aksjer settes til 30 prosent av aksjenes
forholdsmessige andel av aksjeselskapets samlede skattemessige formuesverdi
slik denne fastsettes etter skattelovens § 4-12 annet og fjerde
ledd. Andeler i ansvarlige selskap og kommandittselskap verdsettes
på tilsvarende måte. Ikke-børsnoterte aksjer i utenlandske selskaper
verdsettes til 30 prosent av aksjenes antatte omsetningsverdi, eller til
30 prosent av aksjenes forholdsmessige andel av aksjeselskapets
samlede skattemessige formuesverdi slik denne fastsettes etter skattelovens
§ 4-12 tredje og fjerde ledd når den avgiftspliktige krever dette.
Den avgiftspliktige kan likevel velge at verdien settes til aksjens
eller andelens forholdsmessige andel av selskapets samlede skattemessige
formuesverdi.
Verdsettelsestidspunktet etter denne paragraf er 1. januar i
det år rådigheten erverves.
III
Endringene under I trer i kraft straks med virkning fra og med
inntektsåret 2009.
Endringen under II trer i kraft straks og med virkning for arv
og gave hvor rådigheten erverves av arve- og gavemottaker 1. januar
2009 eller senere.
IV
Ved ikrafttreden av endringene under II oppheves overgangsregel
A og B til § 11A i lov 12. desember 2008 nr. 87 om endringer i lov
19. juni 1964 nr. 14 om avgift på arv og visse gaver."
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser
til den globale finanskrisen som også rammer mange norske bedrifter
og arbeidstakere i form av en vanskeligere finansieringssituasjon, svekket
lønnsomhet og økende arbeidsledighet. Dette medlem vil
i hovedsak gi Regjeringen honnør for håndteringen av finanskrisen
så langt, selv om den unnlot å stemme for Kristelig Folkepartis
tiltakspakke mot arbeidsledighet som ble fremmet i forbindelse med
behandlingen av statsbudsjettet for 2009 og i stedet ventet til
ut på nyåret med å fremme en liknende pakke. Dette medlem mener
imidlertid at det er behov for ytterligere tiltak for å styrke norske
bedrifters konkurranseevne på kort sikt. Et slikt tiltak kan være
å fjerne beløpsgrensen for skattefradrag for tilbakeført underskudd,
noe som vil bedre likviditeten i bedriftene og bidra til å hindre
konkurser og nedbemanning.
Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
"I
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt (skatteloven)
gjøres følgende endring:
§ 16-62 oppheves.
II
Endringen under I trer i kraft straks med virkning for inntektsårene
2008 og 2009."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til Innst.
O. nr. 43 (2008–2009) hvor disse partier gikk inn for å utvide ordningen
for skattefradrag for tilbakeført underskudd ved å oppheve det beløpsmessige
taket i ordningen.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti vil
understreke betydningen av arbeidet som utføres av de frivillige
organisasjonene. Frivillig sektor er en sektor av stor samfunnsmessig
verdi. Skattefradraget for gaver til frivillige organisasjoner har
vært en positiv bidragsyter til en betydelig vekst i gavene til
frivillige organisasjoner. Fradraget har fungert som en katalysator
for mer frivillighet. Dette medlem finner det oppsiktsvekkende
at Regjeringen siden den tiltrådte, ikke har funnet råd til å øke
fradraget med en eneste krone. Dette medlem foreslår
at dette fradraget skal økes fra 12 000 til 18 000 kroner.
Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
"I
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt (skatteloven)
gjøres følgende endring:
§ 6-50 fjerde ledd annet punktum skal lyde:
Det gis maksimalt fradrag for gaver etter denne paragraf med
til sammen 18 000 kroner årlig.
II
Endringen under I trer i kraft straks med virkning fra og med
inntektsåret 2009."
Dette medlem vil videre gjøre det lettere for frivillige
organisasjoner å rekruttere og beholde medarbeidere. Derfor vil dette
medlem øke beløpsgrensene for betaling av arbeidsgiveravgift
til hhv. 500 000 kroner pr. organisasjon og 50 000 kroner pr. ansatt.
Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
"I
I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd gjøres følgende endring:
§ 23-2 åttende ledd annet punktum skal lyde:
Fritaket etter første punktum gjelder bare dersom institusjonens
eller organisasjonens totale lønnsutgifter er opp til 500 000 kroner,
og bare for lønnsutbetalinger opp til 50 000 kroner per ansatt.
II
Endringen under I trer i kraft straks og med virkning fra og
med inntekståret 2009."
Komiteens medlem fra Venstre viser til
skattereformens mål om et enklere og flatere skattesystem, med tilnærming
av skattesatser mellom arbeid og kapital og færre fradrag. Dette
medlem støtter helhjertet opp om disse hovedretningslinjer, og
mener at antallet fradrag må begrenses og at fradrag som bare er
knyttet til enkeltgrupper uten saklig begrunnelse må reduseres og
etter hvert avskaffes. De mest målrettede fradragene vil være store
bunnfradrag eller minstefradrag som tar høyde for at det av ulike
årsaker finnes en rekke utgifter som kan betraktes som utgifter
til inntekts ervervelse, og som dermed ikke skal skattlegges. Mens
det for vanlige lønnsmottakere til dels er tatt høyde for dette,
må selvstendig næringsdrivende dokumentere alle utgifter som går
til fradrag på skattbar inntekt. For svært mange dreier dette seg
om mange småutgifter som må dokumenteres, med den merbelastning
det har i form av tid som går med til denne type unødvendig papirarbeid. Dette
medlem foreslår derfor en rett til å gi selvstendig næringsdrivende
mulighet til å velge et bunnfradrag på linje med, og i samme omfang
som, vanlige arbeidstageres rett til minstefradrag. Dette
medlem viser videre til Dokument nr. 8:52 (2007–2008) om
å innføre rett til et næringsfradrag for selvstendig næringsdrivende
for nærmere beskrivelse og argumentasjon for forslaget.
Dette medlem viser til at det ikke har vært mulig
for Finansdepartementet å beregne de økonomiske konsekvensene av
forslaget. Sjablonmessig foreslår Venstre derfor å øke bevilgninger
med 50 mill. kroner for å innføre en rett til et slikt fradrag under
kap. 5501 post 72.
Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
"I
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt (skatteloven)
gjøres følgende endring:
§ 6-31 annet ledd skal lyde:
(2) Det gis minstefradrag i brutto virksomhetsinntekt til selvstendig
næringsdrivende etter § 5-30.
II
Endringen under I trer i kraft straks med virkning fra og med
inntektsåret 2009."
Komiteens medlem fra Venstre viser til
at selvstendige næringsdrivende fra og med 1. juli 2008 har rett
til svangerskapspenger og foreldrepenger fra folketrygden med 100
pst. dekning (inntil 6 G), riktignok finansiert av økt trygdeavgift
for den samme gruppen. Dette medlem viser til at
Venstre gikk imot denne økte trygdepremien i sitt alternative statsbudsjett
for 2008 og at Venstre videre foreslo en reversering av den økte
trygdeavgiften i Revidert nasjonalbudsjett 2008.
Dette medlem ønsker en fremtidsrettet næringspolitikk
som virker. Dette medlem vil derfor sikre at selvstendig
næringsdrivende gis samme sosiale rettigheter som andre arbeidstakere.
En rekke gründere og entreprenører starter i det små med egen virksomhet.
Det er derfor behov for at denne gruppen likestilles med hensyn
til trygderettigheter når det gjelder omsorg for egne barn og sykdom
under svangerskap. En likestilling av disse rettighetene vil også legge
bedre til rette for at flere kvinner vil våge og evne å starte egen
arbeidsplass for seg selv og andre. Dekningsgraden for selvstendig
næringsdrivendes trygderettigheter er i dag 65 pst. ved sykdom under svangerskap
og omsorg for små barn når det gjelder rett til sykepenger og pleie-
og omsorgspenger. For å få full godtgjørelse i permisjonstiden i
dag må selvstendig næringsdrivende tegne egne forsikringer, forsikringer
som er forholdsvis kostbare og medfører en belastning som svekker
rekrutteringen til slik virksomhet. Dette medlem mener
at dagens trygdeordninger for denne gruppen ikke legger til rette
for en kombinasjon av småbarnsomsorg og yrkesaktivitet.
Dette medlem mener at selvstendig næringsdrivende
i tillegg til de rettigheter som er gjeldende fra 1. juli 2009,
uavhengig av om tilleggsforsikring er tegnet, skal gis rett til:
a) 100 pst. dekning av sykepenger
under svangerskap (inntil 6 G).
b) 100 pst. dekning av omsorgspenger fra 1. dag (inntil
6 G).
c) 100 pst. dekning av pleiepenger og opplæringspenger (inntil
6 G).
Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
"I
I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd (folketrygdloven)
m.m. gjøres følgende endringer:
§ 8-34 nytt tredje ledd skal lyde:
Dersom en selvstendig næringsdrivende er sykmeldt på grunn av
svangerskapsrelatert sykdom, og tilrettelegging eller omplassering
til annet arbeid i virksomheten ikke er mulig, skal trygden dekke
sykepenger med 100 pst. fra første sykemeldingsdag.
Nåværende tredje, fjerde og femte ledd blir fjerde, femte og
sjette ledd.
§ 9-5 første ledd skal lyde:
Til en arbeidstaker eller selvstendig næringsdrivende som har
omsorg for barn ytes det omsorgspenger dersom han eller hun er borte
fra arbeidet
a) på grunn av nødvendig tilsyn
med og pleie av sykt barn i hjemmet eller i helseinstitusjon,
b) fordi den som har det daglige barnetilsynet er syk,
c) fordi den som har det daglige barnetilsynet er forhindret
fra å ha tilsyn med barnet fordi vedkommende følger et annet barn
til utredning eller til innleggelse i helseinstitusjon, eller
d) fordi barnet på grunn av sykdom trenger en oppfølging
i form av legebesøk mv. selv om barnet ikke er sykt eller pleietrengende
den aktuelle dagen.
§ 9-9 nytt tredje ledd skal lyde:
For selvstendig næringsdrivende yter trygden omsorgspenger fra
1. dag med 100 pst. av sykepengegrunnlaget.
§ 9-16 nytt andre ledd skal lyde:
Ytelsene gis med den prosent av sykepengegrunnlaget som gjelder
ved egen sykdom, men selvstendig næringsdrivende vil ikke få redusert
prosent som ved egen sykdom. Til arbeidsledige gis ytelsen etter
bestemmelsene i § 8-49 om sykepenger til arbeidsledige.
II
Endringene under I trer i kraft straks med virkning fra 1. juli
2009."
Komiteens medlem fra Venstre viser til
at Regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2009 omsider
har etterkommet et forslag som flere opposisjonspartier har foreslått
i en rekke budsjettbehandlinger, nemlig å heve beløpsgrensene i
BSU-ordningen for å stimulere til økt sparing blant unge i etableringsfasen.
Dette er spesielt viktig i en tid hvor det synes som om det blir
vanskeligere å få fullfinansiert egen bolig. Med fortsatt høye boligpriser
og utrygghet i arbeidsmarkedet er det imidlertid nødvendig med ytterligere
forbedringer av ordningen. En økning fra maksimalt 100 000 kroner
til maksimalt 150 000 kroner er imidlertid en for liten økning. Dette
medlem foreslår derfor å øke det samlede sparebeløpet fra
100 000 kroner til 200 000 kroner.
Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
"I
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt (skatteloven)
gjøres følgende endring:
16-10 tredje ledd første og andre punktum skal lyde:
Innbetalt sparebeløp kan ikke overstige 20 000 kroner pr. inntektsår.
Samlet innbetalt sparebeløp på kontoen kan ikke overstige 200 000
kroner.
II
Endringen under I trer i kraft straks med virkning fra og med
inntektsåret 2009."
Komiteens medlem fra Venstre viser til
at skattefradraget for fagforeningskontingent under den rød-grønne
regjeringen har økt betydelig mye mer enn andre fradrags- og beløpsgrenser
i skatteloven. Dette innebærer en uakseptabel forskjellsbehandling
av skattytere, og dette medlem vil derfor halvere
fradraget fra maksimalt 3 600 kroner til 1 800 kroner per år. Etter dette
medlems syn har den kraftige skatteletten til et utvalg
"av sine egne" som Regjeringen har gjennomført i denne perioden, ikke
bidratt til noe annet enn å holde fagforeningskontingenten kunstig
høy.
Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
"I
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt (skatteloven)
gjøres følgende endringer:
§ 6-19 annet ledd fjerde punktum skal lyde:
Fradrag kan gis med inntil 1 800 kroner eller inntil 2 promille
av samlet utbetalt lønn.
§ 6-20 fjerde ledd andre punktum skal lyde:
Fradrag kan samlet gis med inntil 1 800 kroner eller med en forholdsmessig
del av dette beløpet når fradragsberettiget kontingent er betalt
for bare en del av året.
II
Endringene under I trer i kraft straks med virkning fra og med
1. juli 2009."