1. Sammendrag

Nærings- og energidepartementet legger i proposisjonen frem forslag om ny konsesjon for de private vannfalleieres andel i Halden Hovedvassdrags Brukseierforenings regulering av Øgderen, Øymarksjøen, Aspern og Ara i Haldenvassdraget. Det vises til at behandlingen av konsesjonssaken har vært stilt i bero i påvente av flerbruksplanen for Haldenvassdraget og prinsippsaken om partielt hjemfall (Bygdin).

       Denne proposisjonen omfatter Øgderen-reguleringen, gitt ved kgl. res. av 4. juli 1925, og tilleggsreguleringen av Øymarksjøen, Aspern og Ara, gitt ved kgl. res. av 20. september 1929. Videre gjelder saken spørsmål om ny tillatelse for disse to reguleringene.

       Det er i proposisjonen gitt en historikk i forbindelse med Haldenvassdragets reguleringer, samt en nærmere presentasjon om reguleringen av Haldenvassdraget ved konsesjonene gitt i 1925 og i 1929. Haldenvassdraget er ifølge stortingsvedtak av 6. april 1973 varig vernet mot ytterligere kraftutbygging.

       I proposisjonen er det gitt en utførlig fremstilling av NVEs innstillinger om hjemfall og om nye reguleringskonsesjoner avgitt 22. desember 1980, samt andre innkomne uttalelser til saken.

       Departementet viser til at det i 1983 ble lagt frem en flerbruksplan for Haldenvassdraget, og at det i 1988 ble lagt frem en flerbruksplan for Haldenvassdraget i Aurskog-Høland kommune. Haldenvassdragets Vassdragsforbund fremsatte videre et forslag om å utsette sluttbehandlingen, og det ble nedsatt et reguleringsråd for en prøvetid på fem år som skulle imøtekomme flerbrukshensynet i vassdraget. Brukseierforeningen var positiv til den prøveordning som der ble foreslått, forutsatt at prinsippspørsmål om fortsatt konsesjon, konsesjonstid m.v. ble løst først, og at reguleringsrådet skulle oppløses etter prøveperioden. Departementet viser videre til at prinsippsaken om partielt hjemfall, Bygdin-saken, ble behandlet i Stortinget i 1990, jf. St.prp. nr. 101 og Innst.S.nr.32 (1989-1990).

       Departementet viser i proposisjonen til at ingen av de berørte kommuner har hatt innvendinger mot fortsatt regulering i vassdraget, departementet tilrår derfor at reguleringene opprettholdes. Det legges videre frem forslag til nye reguleringskonsesjoner med vilkår som skal ivareta de forskjellige brukerinteressene i vassdraget, som det er redegjort for i proposisjonen.

       Når det gjelder fordeling av reguleringsandeler på private og offentlige deltakere viser departementet til at fordelingen blir hhv. 58,87 % og 41,13 % for Øgderen-reguleringen, og 64,39 % og 35,61 % for tilleggsreguleringen av Øymarksjøen, Aspern og Ara. Når det gjelder forholdet mellom offentlige og private andeler ved hjemfall viser departementet til at det er eierfordelingen ved konsesjonstidens utløp som gjelder ved fastsettelsen av hjemfallsandelene, og det tilrås at staten ikke benytter seg av hjemfallsretten.

       Departementet foreslår i proposisjonen spesielle vilkår om naturforvaltning for å ivareta de forskjellige brukerinteressene i Haldenvassdraget. Det blir i tillegg foreslått å opprette et driftsutvalg som skal følge opp flerbruksplanen for Haldenvassdraget. Utvalget skal ha representanter fra falleiere, grunneiere/elveeiere, kommunene, fylkesmannen i Østfold og brukseierforeningen, og gi råd til brukseierforeningen om hvordan de skal manøvrere vassdraget.