2. Personvern, etikk og telekommunikasjon

       I meldingen deles personvernproblematikken i fire hovedelementer:

1. Førstegangs innsamling og registrering av personopplysninger.
2. Videre kommunikasjon av personopplysninger.
3. Lagring og behandling av opplysningene.
4. Spørsmål om innsyn for den person opplysningen gjelder.

       Bruk av telekommunikasjon reiser forskjellige typer etiske problemstillinger. Meldingen behandler hovedsakelig etiske spørsmål knyttet til registrering og bruk av personopplysninger som genereres ved bruk av telekommunikasjonsteknologi. Det er personvernreglene som først og fremst regulerer dette området.

       Personopplysninger i forbindelse med bruk av telekommunikasjon kan deles i tre hovedkategorier: abonnementsopplysninger, trafikkopplysninger og opplysninger om kommunikasjonsinnholdet. Det er særlig det at informasjon mer eller mindre utilsiktet etterlates eller overlates som fortjener oppmerksomhet, dvs. de såkalte elektroniske spor. Når opplysningene er innsamlet vil de kunne formidles videre. I mange tilfeller er slik formidling regulert gjennom bestemmelser om bl.a. taushetsplikt. Lagring av opplysningene reiser spørsmål om hvor lang tid opplysningene skal tillates lagret, hvordan registeret skal sikres osv. Et viktig virkemiddel for personvernet er retten til innsyn i opplysninger om en selv. Slike regler finnes i forvaltningsloven, offentlighetsloven og personregisterloven.