1. Sammendrag

   Administrasjonsdepartementet legger i proposisjonen fram tilråding om lønnsregulering for offentlige tjenestemenn m.fl. og regulering av statspensjonene pr. 1. mai 1996 samt de forslag til endringer på statsbudsjettet som følger av dette.

Lønnsforhandlingene o.a. pr. 1. mai 1996

       Forhandlingene mellom staten og de tre hovedsammenslutningene for tjenestemennene og Norsk Lærerlag startet den 11. april 1996 og varte til 1. mai, da partene kom fram til et anbefalt forhandlingsforslag.

       Staten ved Administrasjonsdepartementet, LO Stat, Akademikernes Fellesorganisasjon, Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund - Seksjon Stat og Norsk Lærerlag ble enige om å anbefale et forslag som i hovedsak inneholder følgende:

Lønnstabeller

       Hovedlønnstabellen i staten - tabell A - har på alle trinn fått et tillegg på kr 6.000 fra 1. mai 1996. Tilleggslønnstabellen, faste og variable tillegg skal ikke reguleres. Det er lagt tre nye lønnstrinn til hovedlønnstabellen slik at topplønnen er økt fra kr 427.700 til kr 460.000.

Sentrale forhandlinger i perioden

       I første avtaleår skal det føres sentrale forhandlinger om endringer av lønnsplasseringer for stillinger og stillingsgrupper innenfor en økonomisk ramme på 1,3 % pr. dato. Kvinner skal få en større del av potten enn en proratafordeling tilsier.

Lokale forhandlinger i perioden

       Det skal føres lokale forhandlinger innenfor en økonomisk ramme på 0,35 % pr. dato. I tillegg skal det føres forhandlinger innenfor en ramme på 0,10 % på grunnlag av tidligere bevilgede midler.

Endringer i enkelte regler i hovedtariffavtalen

Forhandlingsreglene

       For tariffperioden 1996-98 er det 55 nye virksomheter som har fått lokal forhandlingsrett.

       Regelen i hovedtariffavtalen om virkemidler er endret slik at en ved lokale forhandlinger på Særlig grunnlag, ikke kan opprette eller endre særavtaler om lønns- og arbeidsvilkår, dersom partene ikke er enige.

       Av andre endringer redegjør proposisjonen for endringer i bestemmelsene om overtid, ytelser ved dødsfall, pensjonsordning for 62- og 63-åringer og kompetanseutvikling. Det redegjøres også for forhandlingsforslaget/resultatet fra samarbeidsorganisasjonen Norsk Politiforbund og Lensmannsetatens Landslag.

Regulering av statspensjonene pr. 1. mai 1996

Regulering i takt med grunnsum i folketrygden

       Det er i St.prp. nr. 73 (1995-1996) foreslått å øke grunnsummen i folketrygden til kr 41.000 fra 1. mai 1996, jf. Innst.S.nr.258 (1995-1996). Dette fører til en kostnad på 176 mill. kroner, hvorav 1,7 mill. kroner på kap. 1541, 166,2 mill. kroner på kap. 1542 og 8,0 mill. kroner på kap. 1543.

Sikringsregelen

       Fra 1. april 1988 ble det tatt inn en såkalt sikringsregel i hovedtariffavtalen i staten. Denne regelen gjør at en tjenestemann ikke taper på å vente med å ta ut pensjonen sin til etter at grunnsummen er økt.

       Sikringsregelen gjelder bare for de medlemmene i Statens Pensjonskasse som hører inn under hovedtariffavtalen i staten. For at alle medlemmene i Pensjonskassa skal stilles likt, har en praksis for å bruke denne regelen også på de medlemmene som ikke har avtale om en slik regel. Etter § 5 i pensjonsloven kan Stortinget fastsette særlige vilkår for medlemskap for virksomheter utenom staten. Departementet mener at denne praksisen bør stadfestes som særlige vilkår av Stortinget, jf. V i forslaget til vedtak.

Endringer på statsbudsjettet for 1996

       De samlede bruttoutgiftene ved lønnsreguleringen for offentlige tjenestemenn m.fl. pr. 1. mai 1996 er for tidsrommet 1. mai - 31. desember 1996 beregnet til 1.022 mill. kroner. Det redegjøres for fordelingen av utgiftene i proposisjonen. For den øvrige del av statsforvaltningen er merutgiftene beregnet til å være 831 mill. kroner.

       Nye beregninger av virkningen av lønnsoppgjøret for 1995 viser at det i budsjettet som er vedtatt for 1996 samlet sett er budsjettert med summer som er litt lavere enn de reviderte summene. Disse økte utgiftene, som forventes å utgjøre rundt 6-10 mill. kroner, blir foreslått utgiftsført under kap. 2309 Tilfeldige utgifter, jf. VII i forslaget til vedtak.