3. Ny ordning for Forsvarets anskaffelse av tekomateriell

       I dette avsnittet beskriver departementet en ny ordning for anskaffelse av teko-produkter til Forsvaret som vil bli gjennomført fra 1. januar 1998. Ordningen gjennomføres for å sikre tilstrekkelig konkurranse på dette produktområde, bl.a. fra norske bedrifter som har etablert produksjon i utlandet, og for å tilpasse seg EØS-avtalens bestemmelser for slikt materiell.

       Ordningen går i korthet ut på at materiellet inndeles i tre grupper slik:

1. Materiell som unntas EØS-avtalen i henhold til artikkel 123, og der det stilles krav om at produksjonskapasitet og -kompetanse opprettholdes i Norge.
2. Materiell som unntas EØS-avtalen i henhold til artikkel 123, og hvor det ikke er nødvendig å opprettholde produksjonskapasitet og -kompetanse i Norge.
3. Materiell som omfattes av EØS-avtalen, og som derfor blir å anskaffe i åpen internasjonal konkurranse.

       Anskaffelsesordningen har bakgrunn i en rapport fra en arbeidsgruppe nedsatt av Forsvarsdepartementet med medlemmer fra Forsvarsdepartementet, Nærings- og energidepartementet, Fellesforbundet og Teko Landsforening.

Komiteens merknader

       Komiteen slutter seg til forslaget og har merket seg at det nye systemet vil bli gjennomført fra 1. januar 1998.

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis merknader i Innst.S.nr.248 (1991-1992) der Sosialistisk Venstreparti gikk imot ratifikasjon av avtale om Det europeiske økonomiske samarbeidsområdet (EØS).

       Dette medlem vil peke på at norsk medlemskap i EØS vil kunne endre rammebetingelsene for å opprettholde en norsk forsvarsindustri. Innafor EU arbeides det nå for at produksjon og anskaffelse av militært utstyr skal underlegges de samme konkurranseregler som tradisjonell sivil industri. Dette innebærer et felles marked for våpen og militært utstyr. En nær norsk tilknytning til militærindustrien i EU vil kunne innebære en sterk EU- tilpasning. Dette er en uheldig utvikling av flere årsaker. For det første risikerer en at den nasjonale kontroll med vår egen våpeneksport undergraves ved at det blir vanskeligere eller umulig å kontrollere hvor produkter eller delleveranser havner. For det andre vil de såkalte « gjenkjøpsavtaler » stå i fare dersom EUs regelverk for fri handel også skal gjelde militært utstyr. Dette medlem vil understreke at Sosialistisk Venstreparti støtter et nærmere samarbeid mellom de nordiske land om utvikling og produksjon av militært materiell, i stedet for en økt generell internasjonalisering av den norske våpenindustrien.