2. Komiteen sine merknader

       Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Erik Dalheim, Kjell Engebretsen, Laila Kaland, Berit Brørby Larsen, Tore Nordtun, Bjørnar Olsen og Signe Øye, fra Senterpartiet, Magnhild Meltveit Kleppa, Per Olaf Lundteigen og Gudmund Restad, fra Høyre, Harald Ellefsen, Per-Kristian Foss og Erna Solberg, fra Kristelig Folkeparti, Odd Holten og Einar Steensnæs, fra Sosialistisk Venstreparti, Kristin Halvorsen og Eilef A Meland, fra Venstre, Lars Sponheim, fra Rød Valgallianse, Erling Folkvord og representanten Stephen Bråthen, viser til at statens bruttofinansieringsbehov i 1997 anslås til 38,9 mrd. kroner, som departementet i hovedsak foreslås lånefinansiert. Statens netto lånebehov i 1997 er anslått til 11,4 mrd. kroner. Samtidig blir statsbudsjettet ifølge Nasjonalbudsjettet for 1997 gjort opp med et overskudd på 40,9 mrd. kroner, ved en oljeprisforutsetning på 115 kr/fat. Dette overskuddet foreslår Regjeringen avsatt i sin helhet til petroleumsfondet.

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Rød Valgallianse, vil i denne forbindelse vise til Innst.O.nr.32 (1989-1990) Statens Petroleumsfond hvor forholdet mellom budsjettoverskudd og statens finansieringsbehov er drøftet. Det omstridte punkt angikk hvor stor andel av statens lånebehov som kunne dekkes inn gjennom petroleumsfondet. Ifølge komitéinnstillingen kunne inntil halvparten av statens netto lånebehov dekkes ved trekk på fondet. Flertallet viser til følgende merknad fra komiteen i Innst.O.nr.32 (1989-1990):

       « Komiteen mener at så langt det er midler på fondet skal disse overføres til statsbudsjettet i den utstrekning som er nødvendig for å dekke et eventuelt underskudd. Overføringen skal dekke underskudd før lånetransaksjoner. I tillegg bør, dersom fondets stilling gir rom for det, inntil halvparten av det resterende netto lånebehov for staten kunne dekkes ved trekk på fondet. »

       Flertallet mener at med så store overskudd på statsbudsjettet som det er budsjettert med for 1997 burde departementet hatt en drøfting av dette spørsmål i forhold til finansiering av statens netto lånebehov. Dessuten ville det vært naturlig å foreta en vurdering og begrunnelse for hvorfor ikke en viss del av netto lånebehov kan dekkes inn ved trekk på petroleumsfondet. Videre anmerket flertallet i forbindelse med Innst.O.nr.32 (1989-1990) at forholdet mellom petroleumsfondet og statsbankfinansiering skulle vurderes nærmere etter noen års erfaring.

       Flertallet viser til departementets svar på brev fra Sosialistisk Venstrepartis stortingsgruppe datert 25. november 1996 hvor det opplyses at spørsmålet om i hvilken utstrekning petroleumsfondet bør finansiere statens netto lånebehov tidligst kan vurderes i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 1997. Flertallet imøteser en slik gjennomgang for avklaring av de framtidige retningslinjer knyttet til inndekning av statens netto lånebehov.

       Komiteens medlem fra Rød Valgallianse kan ikke se at Regjeringa har behov for alle de fullmakter den ber om i St.prp. nr. 18. Når statens lånebehov oppgis til 38,9 mrd. kroner og planlagt overføring til Oljefondet er 40,9 mrd. kroner, betyr det etter dette medlems oppfatning at en slik lånefullmakt er unødvendig. Men hvis denne fullmakta gis, oppnår Regjeringa for det ene at den fremdeles med rette kan snakke om at staten må ta opp nye lån. For det andre, som har langt større betydning, oppnår Regjeringa stor finansiell og politisk handlefrihet når det gjelder hvor den skal plassere den statlige delen av neste års kapitaleksport fra Norge. Dette medlem viser til at Regjeringa planlegger en samla kapitaleksport fra Norge på om lag 65 mrd. kroner i 1997, og at statens andel er nær to tredjedeler av dette. Dette medlem vil ikke gi støtte til denne kapitaleksportpolitikken, og vil derfor stemme mot de fullmakter Regjeringen ber om i forslag til vedtak I og V.

Langsiktige utenlanske lån

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Rød Valgallianse, slutter seg til forslag til vedtak I.

       Komiteens medlem fra Rød Valgallianse viser til merknad foran og vil stemme mot vedtak I.

Grunnkjøpsobligasjoner

       Komiteen slutter seg til forslag til vedtak I og II.

Kortsiktige lån

       Komiteen slutter seg til forslag til vedtak III.

Andre langsiktige lån

       Komiteen slutter seg til forslag til vedtak IV.

Nye lån i utlandet

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Rød Valgallianse, slutter seg til forslag til vedtak V.

       Komiteens medlem fra Rød Valgallianse viser til merknad foran og vil stemme mot vedtak V.