Vedlegg 12. Brev til Kulturdepartementet fra familie-, kultur- og administrasjonskomiteen, datert 5. juni 1998.

Ang. St.prp. nr. 37 (1997-1998) Om nytt operahus

       Familie-, kultur- og administrasjonskomiteen har følgende spørsmål i forbindelse med behandlingen av ovennevnte sak:

1. I debatten om bygging av opera i Bjørvika har det blitt reist tvil om Oslo kommunes vilje til å delfinansiere utbygging av Bjørvika-tunnelen. Kjenner departementet til om det har blitt fattet noen vedtak i Oslo Bystyret som angår denne utbyggingen og delfinansieringen?
       I tilfelle disse vedtak finnes hvilke partier støttet det?
2. I svarbrev til komiteen datert 22. mai 1998 opplyses det i et vedlagt brev fra Miljøverndepartementet at:
       «Oslo Havnevesens tiltaksplan for havnen nå er til behandling. »

       Komiteen ber om nærmere informasjon om progresjonen i denne behandlingen.

Brev til Oslo kommune fra Kulturdepartementet, datert 5. juni 1998.

Spørsmål vedrørende St.prp. nr. 37 (1997-1998) Om nytt operahus

       Kulturdepartementet har i forbindelse med behandlingen av St.prp. nr. 37 (1997-1998) Om nytt operahus mottatt brev av 5. juni med følgende spørsmål fra Stortinget v/familie-, kultur- og administrasjonskomiteen:

       I debatten om bygging av opera i Bjørvika har det blitt reist tvil om Oslo kommunes vilje til å delfinansiere utbyggingen av Bjørvika-tunnelen. Kjenner departementet til om det har blitt fattet noen vedtak i Oslo Bystyret som angår denne utbyggingen og delfinansieringen?
       I tilfelle disse vedtak finnes hvilke partier støttet det?

       Brevet fra familie-, kultur- og administrasjonskomiteen er vedlagt.

       Vi ber Oslo kommune svare familie-, kultur- og administrasjonskomiteen direkte med kopi til Kulturdepartementet. For ordens skyld gjør vi oppmerksom på at familie-, kultur- og administrasjonskomiteen skal avgi sin innstilling tirsdag 9. juni.

Svarbrev fra Oslo kommune til familie-, kultur- og administrasjonskomiteen, datert 8. juni 1998.

(Telefax). (Kopi til Kulturdepartementet).

Vedlagt faxes protokoll fra bystyrets behandling av vegsjefens forslag til riksveibudsjett 1999.

Vegsjefens forslag til riksveibudsjett 1999 - Oslo kommunes høringsuttalelse. Byrådsak 152 av 4. mai 1998

       Sendt byrådet.

       Bystyret har behandlet saken i møte 27/05/98 sak 445

Bystyrets behandling:

MERKNAD:

       KrF og Vs merknad følger vedlagt protokollen.

       KrF fremmet merknad som følger vedlagt protokollen.

FORSLAG.

       Forslag fremsatt i komiteen:

Shahbaz Tariq på vegne av A fremmet følgende forslag:

       1. Følgende tas inn i høringsuttalelsen etter 2. setning i 6. avsnitt:

       « Oslo kommune vil særlig legge vekt på nødvendigheten av raskt å få bygd senketunnel i Bjørvika. Oslo kommune er innforstått med at en forsering av dette prosjektet kan føre til at andre ikke påbegynte prosjekter, som f.eks. Slottsparktunnelen, skyves noe ut i tid. Restfinansieringen av Bjørvika-prosjektet forutsettes løst gjennom forhandlinger med stat og kommune. »

       2. Gjeldende avsnitt flyttes først i høringsuttalelsen.

Svenn E Kristiansen på vegne av F fremmet følgende forslag:

       « Sekkepostene » for 1999 reduseres med 70 mill. ved at bygging av trikkelinje til Rikshospitalet utgår. Dette benyttes til framskyving av modernisering av Vålerengatunnelen, og deretter til østvendte ramper på Lysaker, bygging av Røatunnel og planlegging av ny ring 4.

Vivi Lassen på vegne av SV fremmet følgende forslag:

       6. avsnitt, 1. setning:

       « Galgeberg-forbindelsen » strykes.

Trine Skei Grande på vegne av V fremmet følgende forslag:

       Behandlingen av saken utsettes.

       Forslag fremsatt i bystyret:

Ann Kathrine Tornås på vegne av KrF og Trine Skei Grande på vegne av V fremmet følgende forslag:

       Til innstillingens 1. avsnitt:

       1.

       Oslo kommune ønsker fortgang i prosjekteringen av tunnel under Røa sentrum med sikte på realisering innen en overskuelig tidshorisont.

       2.

       Oslo kommune vil videre foreslå at det avsettes prosjekteringsmidler til en tunnel i kulvert over Ullevålssletta fra utgangen av Tåsen-tunnelen og frem til etter Sogn videregående skole.

Ann Kathrine Tornås på vegne av KrF fremmet følgende forslag:

       Tillegg til avsnitt 1:

       Galgeberg-forbindelsen gjennomføres ikke.

Trine Skei Grande på vegne av V fremmet følgende forslag:

       Tillegg til avsnitt 1:

       Galgeberg-forbindelsen utsettes.

Anne Minken på vegne av RV fremmet følgende tilleggsforslag:

       1.

       Det avsettes 10 mill. kr til forsert prosjektutvikling av lokkløsning over E6 i Groruddalen fra bommen til bygrensa.

       2.

       Forsering av tunneltrasé for riksveg 4 (Trondheimsveien) fra bygrensa til Østre Aker vei.

       3.

       Arbeidet med ny løsning av Økernkrysset forseres.

Votering:

       Svs forslag fra komiteen ble forkastet mot 7 stemmer (SV, KrF og RV).

       KrFs forslag fremsatt i bystyret (Galgeberg-forbindelsen) ble forkastet mot 9 stemmer (SV, KrF, V og RV).

       Vs forslag fremsatt i bystyret (Galgeberg-forbindelsen) ble forkastet mot 9 stemmer (SV, KrF, V og RV).

       Samferdsels- og miljøkomiteens innstilling 1. avsnitt, to første setninger, ble enstemmig vedtatt.

       Samferdsels- og miljøkomiteens innstilling 1. avsnitt, 3, 4. og 5. setning (As forslag i komiteen) ble vedtatt mot 17 stemmer (H og PP).

       Samferdsels- og miljøkomiteens innstilling 1. avsnitt for øvrig ble enstemmig vedtatt.

       KrF og Vs tilleggsforslag til 1. avsnitt pkt. 1 ble vedtatt mot 27 stemmer (A, SV, RV og PP).

       KrF og Vs tilleggsforslag til 1. avsnitt pkt. 2 ble enstemmig vedtatt.

       Samferdsels- og miljøkomiteens innstilling for øvrig ble enstemmig vedtatt.

       RVs tilleggsforslag ble vedtatt mot 21 stemmer (H, KrF, V og PP).

Etter dette er bystyrets vedtak følgende:

       Oslo kommune avgir følgende uttalelse til vegsjefens forslag til riksveibudsjett for 1999:

       Som et resultat av de foreslåtte omprioriteringene i budsjettet, vil prosjektet Galgeberg-forbindelsen og Bjørvika bli utsatt. Dette er meget viktige prosjekter i forhold til infrastruktur og byutvikling som må komme med i 1999-budsjettet. Oslo kommune vil særlig legge vekt på nødvendigheten av raskt å få bygd senketunnel i Bjørvika. Oslo kommune er innforstått med at en forsering av dette prosjektet kan føre til at andre ikke påbegynte prosjekter, som f.eks. Slottsparktunnelen, skyves noe ut i tid. Restfinansieringen av Bjørvika-prosjektet forutsettes løst gjennom forhandlinger med stat og kommune. Oslo kommune ønsker fortgang i prosjekteringen av tunnel under Røa sentrum med sikte på realisering innen en overskuelig tidshorisont. Oslo kommune vil videre foreslå at det avsettes prosjekteringsmidler til en tunnel i kulvert over Ullevålssletta fra utgangen av Tåsen-tunnelen og frem til etter Sogn videregående skole. I forhold til disse prosjektene og veisjefens forslag til investeringsbudsjett hvor Granfosstunnelens nye hvelv for vann- og frostsikring og utskiftingen av brikkesystemet tas fra bompengeinntektene, har kommunen en oppfatning om postering av kostnadene. Granfosstunnelen ble bygget og åpnet for trafikk for flere år siden og det som nå utbedres, mener kommunen må belastes vedlikeholdsbudsjettet. Utskiftingen av brikkesystemet skyldes statlige pålegg, og kommunen finner det ikke riktig at trafikantene skal pålegges denne kostnaden uten kompensasjon. Oslo kommune mener derfor at det må bevilges ekstra statlige midler til de aktuelle utbedringene.

       Vegsjefen foreslår å øke investeringsnivået slik at det kommer opp på samme nivå som i 1997. Imidlertid oppnås ikke forutsetningen om fordelingen bompenger/statlige midler i St.prp. nr. 96 Om hovedveiutbyggingen i 1999-budsjettet.

       Satsingen på kollektivtrafikk er viktig slik at en kan fortsette den positive trenden som har gitt trafikkvekst på de kollektive transportmidlene de siste årene. Dette vil også avlaste vegnettet. Med forslaget til bevilgning til kollektivtrafikken på kr  82 mill, vil Oslopakkens kollektivandel i 1999 bli 14 %. Dette er uakseptabelt lavt når storbymidlene også er inkludert i beløpet.

       Oslo kommune har nå vedtatt reguleringsplanene både for Homansbyen stasjon og T-baneringen og kommunen mener at disse prosjektene må tilgodeses med midler til forbedrende arbeider i 1999. Kommunen er uenig i prioriteringen av marginaltiltakene som setter kollektivtiltak nederst på listen ved økning, men øverst på listen for mulige kutt.

       Oslo kommune støtter vegsjefens forslag til å prioritere kollektivprosjektene Skøyen og Grorud knutepunkter samt strekningene på E18 Skøyen-Filipstad, og Drammensveien mellom Abelhaugen og Lapsetorget. Kommunen støtter også forslaget om å avsette 10 mill kr til prioritering av fremkommeligheten for kollektivtrafikken i signalanleggene. Fremkommeligheten for kollektivtrafikken er svært vanskelig gjennom Prinsens gate og Tollbugata og et viktig ledd i å bedre forholdene i disse gatene vil være å få overført flere av regionbussene til Ring 1. For å muliggjøre dette må det imidlertid etableres nye holdeplasser ved Arbeidersamfunnets plass, Pilestredet og ved Nationaltheatret. Kommunen anmoder derfor vegsjefen om å prioritere holdeplassene på 1999-budsjettet, selv om Nationaltheatrets holdeplass vil bli midlertidig i påvente av ny Slottsparktunnel.

       Kommunen har registrert at vegsjefen har utsatt Jernbanetorgets kollektivknutepunkt i påvente av resultatet av nye vurderinger av reguleringsplanen etter at nye høyere kostnadstall er blitt fremlagt. Kommunen anser prosjektet som et viktig ledd i å bedre forholdene for kollektivtrafikantene. I den sammenheng er det viktig at det som bygges, følger opp de intensjonene som var grunnlaget i reguleringsplanen. Dersom det i den senere planfasen har kommet til nye momenter og kostnadstall, er kommunen enig i at det foretas en vurdering av planen.

       I forbindelse med kommunens uttalelse til handlingsprogrammet, ble det lagt vekt på at infrastrukturen knyttet til terminalområdet på Alnabru var en statlig oppgave og at forlengelsen av Alfasetveien ble en riksvei. Kommunen vil i løpet av året fremme en reguleringssak vedrørende Alfasetveien i tråd med vedtatt kommunedelplan. På grunn av den sterke utviklingen på teminalområdet, mener kommunen at Alfasetveien må få status som riksveg og få avsatt midler til å starte opp prosjektet i 1999.

       Som en konsekvens av at forskriftene til forurensningsloven trådte i kraft fra 1. juli 1997, vil det bli stilt strengere krav til veiholder. For å kunne oppnå statens grenseverdier for støvpartikler, må piggdekkbruken i Oslo reduseres. Statens mål er å få en piggfri andel vinterdekk på 80 %. For å kunne opprettholde samme krav til trafikksikkerhet, må vinterdriften styrkes. Dette gjelder særlig på det kommunale veinettet hvor vinterdriften i dag ikke er dimensjonert for en situasjon hvor flertallet av bilistene kjører piggfritt. Bruk av piggfrie dekk innebærer mindre slitasje snødekket vei slik at det blir flere dager med vinterføre. Kommunen ber derfor vegkontoret innarbeide kostnadene til styrket vinterdrift på hele veinettet i Oslo, også det kommunale, i 1999-budsjettet.

       Det avsettes 10 mill kr til forsert prosjektutvikling av lokkløsning over E6 i Groruddalen fra bommen til bygrensa.

       Forsering av tunneltrasé for riksveg 4 (Trondheimsveien) fra bygrensa til Øste Aker vei.

       Arbeidet med ny løsning av Økernkrysset forseres.

SAK 445

Ann Kathrine Tornås på vegne av KrF og Trine Skei Grande på vegne av Venstre fremmer følgende merknad:

       Bystyrets medlemmer fra KrF og Venstre mener at utviklingen av Bjørvika er så viktig for Oslo at kommunen må gå inn med en delfinansiering av tunnel i dette området.

Vegsjefens forslag til riksveibudsjett 1999 - Oslo kommunes høringsuttalelse. Byrådsak 152 av 4. mai 1998

       Sendt til bystyret.

       Samferdsels- og miljøkomiteen har behandlet saken i møte 13/05/98 sak 62

Saken gjelder:

       Sakssammendrag:

       Vegsjefen har oversendt forslag til riksveibudsjett 1999 til uttalelse til Oslo kommune. Høringsfristen er 29. mai 191998. Budsjettforslaget som bygger på Handlingsprogrammet for perioden 1998-2001, har en økonomisk ramme på 444.8 mill kr hvorav 198.5 mill er fordelt på trafikk og 245.3 mill på utbygging. Bompengene som kommer i tillegg, utgjør 353 mill kr. Hovedandelen av midlene foreslås til videreføring av utbyggingsprosjekter på hovedveinettet. 82 mill kr foreslås til kollektivtrafikktiltak.

       Vegsjefens forslag medfører en økning på investeringssiden i forhold til 1998. Investeringsrammene er imidlertid ikke tilfredsstillende ut fra de mange store oppgavene som Oslo står overfor.

       Statens vegvesen har foretatt vesentlige omprioriteringer innenfor handlingsprogrammet for 1999. Omprioriteringene som i 1999 utgjør 92 mill kr, går bl.a. ut over bompenger avsatt til kollektivtiltak. Selv om midler blir tilbakeført til kollektivtiltakene i 2001, mener byrådet at den foreslåtte omprioriteringen gir dårlig signalvirkning for den kollektivsatsingen som en ønsker å foreta i Oslo-regionen. Byrådets mål er at fremtidig trafikkvekst i hovedsak må genereres til kollektive transportmidler.

       Følgende veiprosjekter ligger inne i forslaget:

Svartdalstunnelen 106    mill
Skullerudkrysset (merkostnader) 2,5 mill
Tåsentunnelen 165    mill
Radiumhospitalkrysset (merkostnader) 13,5 mill
Granfosstunnelen 70    mill


       Vegsjefen foreslår videre:

Veitrafikksentralen 4    mill
Brikkesystem bomringen 2    mill
Kollektivtiltak 82    mill
Gang- og sykkelveier 28 mill
Trafikksikkerhet 22    mill
Miljø 30,9 mill
Mindre utbedringer 8,2 mill
Planlegging 9,2 mill


       De største tiltakene når det gjelder kollektivtrafikk i 1999 vil være å ferdigstille overflatearbeidene ved Skøyen knutepunkt og Grorud knutepunkts 2. etappe samt å starte etableringen av kollektivfelt på strekningen Skøyen - Filipstad mot sentrum. Opprusting av kollektivstrekningen Abelhaugen - Lapsetorget på Drammensveien vil også bli prioritert.

       Oppstart av omlegging av Jernbanetorget kollektivknutepunkt utsettes inntil en får avklart nytte og kostnader på prosjektet. Kommunen bad i sin uttalelse til handlingsprogrammet om at Statens vegvesen måtte forsere utbyggingen av Homansbyen stasjon, men dette er ikke fulgt opp.

       Statens vegvesen foreslår 35 mill kr i refusjon til kommunen for tidligere forskuttering av Henrik Ibsen-ringen.

       Byrådet er ikke enig i vegsjefens forslag til omprioriteringer innenfor handlingsprogrammet som vil medføre at bl.a. ferdigstillelsen av Galgeberg-forbindelsen blir utsatt et år. Den forenklede Galgeberg-forbindelsen gir en nødvendig tilknytning fra indre by øst til hovedveiene i Lodalen og kommunen mener at den tidligere planlagte fremdriften på prosjektet må følges. Byrådet ser det som positivt at Statens vegvesen opprettholder fremdriften på Tåsentunnelen og Svartdalstunnelen.

       Byrådet mener at Staten må utvide de økonomiske rammene slik at en slipper å foreta de store omprioriteringene som er lagt inn i 1999-budsjettet. De foreslåtte omprioriteringene er forårsaket av kostnadsøkninger og tekniske oppgraderinger (nytt brikkesystem), noe byrådet finner urimelig å belaste de ordinære rammene.

Byrådet innstiller til bystyret å fatte følgende vedtak:

       Oslo kommune avgir følgende uttalelse til vegsjefens forslag til riksveibudsjett for 1999:

       Vegsjefen forslår å øke investeringsnivået slik at det kommer opp på samme nivå som i 1997. Imidlertid oppnås ikke forutsetningen om fordelingen bompenger/statlige midler i St.prp. nr. 96 Om hovedveiutnyttingen i 1999-budsjettet.

       Satsingen på kollektivtrafikk er viktig slik at en kan fortsette den positive trenden som har gitt trafikkvekst på de kollektive transportmidlene de siste årene. Dette vil også avlaste vegnettet. Med forslaget til bevilgning til kollektivtrafikken på kr 82 mill, vil Oslopakkens kollektivandel i 1999 bli 14 %. Dette er uakseptabelt lavt når storbymidlene også er inkludert i beløpet.

       Oslo kommune har nå vedtatt reguleringsplanene både for Homansbyen stasjon og T-baneringen og kommunen mener at disse prosjektene må tilgodesees med midler til forberedende arbeider i 1999. Kommunen er uenig i prioriteringen av marginaltiltakene som setter kollektivtiltak nederst på listen ved økning, men øverst på listen for mulige kutt.

       Oslo kommune støtter vegsjefens forslag til å prioritere kollektivprosjektene Skøyen og Grorud knutepunkter samt strekningene på E18, Skøyen-Filipstad, og Drammensveien mellom Abelhaugen og Lapsetorget. Kommunen støtter også forslaget om å avsette 10 mill kr til prioritering av fremkommeligheten for kollektivtrafikken i signalanleggene. Fremkommeligheten for kollektivtrafikken er svært vanskelig gjennom Prinsens gate og Tollbugata og et viktig ledd i å bedre forholdene i disse gatene vil være å få overført flere av regionbussene til Ring 1. For å muliggjøre dette må det imidlertid etableres nye holdeplasser ved Arbeidersamfunnets plass, Pilestredet og ved Nationaltheatret. Kommunen anmoder derfor vegsjefen om å prioritere holdeplassene på 1999-budsjettet, selv om Nationaltheatrets holdeplass vil bli midlertidig i påvente av ny Slottsparktunnel.

       Kommunen har registrert at vegsjefen har utsatt Jernbanetorgets kollektivknutepunkt i påvente av resultatet av nye vurderinger av reguleringsplanen etter at nye høyere kostnadstall er blitt fremlagt. Kommunen anser prosjektet som et viktig ledd i å bedre forholdene for kollektivtrafikantene. I den sammenheng er det viktig at det som bygges, følger opp de intensjonene som var grunnlaget i reguleringsplanen. Dersom det i den senere planfasen har kommet til nye momenter og kostnadstall, er kommunen enig i at det foretas en vurdering av planen.

       Som et resultat av de foreslåtte omprioriteringene i budsjettet, vil prosjekter som Galgeberg-forbindelsen og Bjørvika bli utsatt. Dette er meget viktige prosjekter i forhold til infrastruktur og byutvikling som må komme med i 1999-budsjettet. I forhold til disse prosjektene og veisjefens forslag til investeringsbudsjett hvor Granfosstunnelens nye hvelv for vann- og frostsikring og utskiftningen av brikkesystemet tas fra bompengeinntektene, har kommunen en oppfatning om postering av kostnadene. Granfosstunnelen ble bygget og åpnet for trafikk for flere år siden og det som nå utbedres. mener kommunen må belastes vedlikeholdsbudsjettet. Utskiftningen av brikkesystemet skyldes statlige pålegg, og kommunen finner det ikke riktig at trafikantene skal pålegges denne kostnaden uten kompensasjon. Oslo kommune mener derfor at det må bevilges ekstra statlige midler til de aktuelle utbedringene.

       I forbindelse med kommunens uttalelse til handlingsprogrammet, ble det lagt vekt på at infrastrukturen knyttet til terminalområdet på Alnabru var en statlig oppgave og at forlengelsen av Alfasetveien ble en riksvei. Kommunen vil løpet av året fremme en reguleringssak vedrørende Alfasetveien i tråd med vedtatt kommunedelplan. PÅ grunn av den sterke utviklingen på terminalområdet, mener kommunen at Alfasetveien må få status som riksveg og få avsatt midler til å starte opp prosjektet i 1999.

       Som en konsekvens av at forskriftene til forurensningsloven trådte i kraft fra 1. juli 1997, vil det bli stilt strengere krav til veiholder. For å kunne oppnå statens grenseverdier for støvpartikler, må piggdekkbruken i Oslo reduseres. Statens mål er å få en piggfri andel vinterdekk på 80 %. For å kunne opprettholde samme krav til trafikksikkerhet, må vinterdriften styrkes. Dette gjelder særlig på det kommunale veinettet hvor vinterdriften i dag ikke er dimensjonert for en situasjon hvor flertallet av bilistene kjører piggfritt. Bruk av piggfrie dekk innebærer mindre slitasje på snødekket vei slik at det blir flere dager med vinterføre. Kommunen ber derfor vegkontoret innarbeide kostnadene til styrket vinterdrift på hele veinettet i Oslo, også det kommunale, i 1999-budsjettet.

       Samferdsels- og miljøkomiteens behandling:

       Følgende representanter deltok under behandlingen av saken:

       Svenn E Kristiansen (F), Shahbaz Tariq (A), Rune Gerhardsen (A), Marianne Seip Haugsnes (A), John Leif Sørfjordmo (A), Leif Nybø (H), Anne-Cecilie Kaltenborn (H), Bodil Steen (H), Kjell Grønnevik (F), Vivi Lassen (SV), Trine Skei Grande (V).

       Dokumenter innkommet:

       - Notat nr. 57/98 av 30. mars 1998 fra byråd Merete Agerbak-Jensen vedr. Budsjettforslag for 1999.

       Uttalelser fra Oslo Kommune. (9800684-1).

       - Notat nr. 76/98 av 13. mai 1998 fra byråd Merete Agerbak-Jensen vedr. Oslo kommunes høringsuttalelse. (9800674-3)

MERKNADER:

       Komiteens flertall, medlemmene fra A, H, F, og V anser vegsjefens forslag om at trafikantene delvis skal dekke kostnadene ved utskifting av hvelv i Granfosstunnelen som et klart brudd på forutsetningene for Oslopakka. Det vises til bystyresak 834/87 der det forutsettes at bompengeinntektene kun skal benyttes til investeringer og betjening av renteutgifter. På samme grunnlag finner disse medlemmer det svært urimelig at oppdatering av brikkesystemet etter budsjettforslaget skal belastes trafikantene.

       Et annet flertall, medlemmene fra A, F, SV og V motsetter seg vegsjefens forslag om å utsette Bjørvika-prosjektet. Disse medlemmer viser til at prosjektet er av avgjørende betydning for byutvikling og miljø i Oslo indre øst, og mener arbeidet med en senketunnel må komme igang snarest. Disse medlemmer er innforstått med at en slik prioritering av Bjørvika-prosjektet fra Oslo kommunes side kan medføre at f.eks Slottspark-tunnelen må skyves noe ut i tid.

       Et tredje flertall, medlemmene fra A, F og SV viser til den forestående behandlingen av Oslo kommunes regnskapsavslutning for 1997, og ønsker å signalisere at partiene vil gå inn for å bevilge 150 mill kr av det ikke-disponerte overskuddet som bidrag til å finansiere Bjørvika-prosjektet. Disse medlemmer viser for øvrig til de pågående forhandlinger mellom staten og Oslo kommune om restfinansiering.

       Komiteens medlemmer fra F merker seg at det i Norsk veg- og vegtrafikkplan for 1998-2007 er prognostisert en trafikkvekst på 1,8 % pr. år. Trafikkveksten de senere år tilsier at 1,8 % er uforsvarlig som planforutsetning. Disse medlemmer vil derfor foreslå at utbyggingsplanene for Oslo utvides til også å gjelde:

       - Senketunnelen i Bjørvika

       - E6 Europaveien (utvidelse til 4-6 felt)

       - Røatunnelen

       - Østvendte ramper for utvidet kryssløsning på Lysaker (E18/RV150)

       - Veien fra Tåsentunnelen forbi Sogn videregående skole og omtrent frem til avkjøring til nye Rikshospitalet legges i kulvert.

       - Ring 4

       Disse medlemmer merker seg at SVO ved en økning av driftsrammen vil prioritere dekkevedlikehold, og ved en reduksjon la dette gå ut over renholdet. Av dette er det naturlig å konkludere med at budsjettforslaget er tilfredsstillende når det gjelder renhold, men ikke tilfredsstillende når det gjelder dekkevedlikehold, Disse medlemmer er av den mening at dette er svært alvorlig, fordi sporslitasjen på riksveinettet har en vært dårlig effekt mht. trafikksikkerhet.

       Disse medlemmer viser til de mer diffuse sekkepostene « Mindre utbygginger, g/s-veier, ts-tiltak, miljø og kollektivtiltak » og at det settes av for 1999 hele 171,1 mill kr. Forutsetningene da bompengeringen ble innført var at ca 10 % av midlene skulle benyttes til alternative formål, altså ikke bilveibygging og administrasjon. Disse medlemmer vil derfor anbefale at den større del av de alternative formålene blir finansiert over andre budsjetter enn riksveibudsjettet og bompengefinansiering.

       Disse medlemmer vil derfor foreslå at « Sekkepostene » reduseres med 101,1 mill kr. Dett kan gjøres ved å sløyfe investeringene i trikkelinja til Rikshospitalet. De frigjorte 70 mill kr benyttes til å gjennomføre moderniseringen av Vålerengatunnelen allerede i 1999.

       Dette vil igjen frigjøre 50 mill kr i riksveibudsjettet for 2000 og 2001. Disse medlemmer anbefaler at disse benyttes til nye prosjekter. Disse er østvendte ramper på Lysaker i krysset mellom E18 og ring 3 (RV150) og til oppstart av Røatunnelen.

       Komiteens medlem fra SV vil understreke at SV hele tiden har vært imot å bygge Galgeberg-forbindelsen. Dette medlem er derfor av den oppfatning at de midler som ville ha blitt brukt til å bygge denne, også kan brukes til Bjørvika-prosjektet.

FORSLAG:

Shahbaz Tariq på vegne av A fremmet følgende forslag:

       1. Følgende forslag tas inn i høringsuttalelsen etter 2. setning i 6. avsnitt:

       « Oslo kommune vil særlig legge vekt på nødvendigheten av raskt å få bygd senketunnel i Bjørvika. Oslo kommune er innforstått med at en forsering av dette prosjektet kan føre til at andre ikke påbegynte prosjekter, som f.eks Slottsparktunnelen, skyves noe ut i tid. Restfinansieringen av Bjørvika-prosjektet forutsettes løst gjennom forhandlinger med stat og kommune. »

       2. Gjeldende avsnitt flyttes først i høringsuttalelsen.

Svenn E Kristiansen på vegne av F fremmet følgende forslag:

       « « Sekkepostene » for 1999 reduseres med 70 mill kr ved at bygging av trikkelinje til Rikshospitalet utgår. Dette benyttes til framskyving av modernisering av Vålerengatunnelen, og deretter til østvendte ramper på Lysaker, bygging av Røatunnel, og planlegging av ny ring 4. »

Vivi Lassen på vegne av SV fremmet følgende forslag:

       6. avsnitt, 1. setning:

       « « Galgeberg-forbindelsen » strykes. »

Trine Skei Grande på vegne av V fremmet følgende forslag:

       « Behandlingen av saken utsettes. »

Votering:

       Vs forslag falt mot 1 stemme (V).

       SVs forslag falt mot 1 stemme (SV).

       Fs forslag falt mot 2 stemmer (F).

       As forslag, punkt 1, ble tiltrådt mot 3 stemmer (H).

       As forslag punkt 2 ble enstemmig tiltrådt.

       For øvrig ble byrådets innstilling enstemmig tiltrådt.

Etter dette er samferdsels- og miljøkomiteens innstilling:

       Oslo kommune avgir følgende uttalelse til vegsjefens forslag til riksveibudsjett for 1999:

       Som et resultat av de foreslåtte omprioriteringene i budsjettet, vil prosjekter som Galgeberg-forbindelsen og Bjørvika bli utsatt. Dette er meget viktige prosjekter i forhold til infrastruktur og nyutvikling som må komme med i 1999-budsjettet. Oslo kommune vil særlig legge vekt på nødvendigheten av raskt å få bygd senketunnel i Bjørvika. Oslo kommune er innforstått med at en forsering av dette prosjektet kan føre til at andre ikke påbegynte prosjekter, som f.eks Slottsparktunnelen, skyves noe ut i tid. Restfinansieringen av Bjørvika-prosjektet forutsettes løst gjennom forhandlinger med stat og kommune. I forhold til disse prosjektene og veisjefens forslag til investeringsbudsjett hvor Granfosstunnelens nye hvelv for vann- og frostsikring og utskiftingen av brikkesystemet tas fra bompengeinntektene, har kommunene en oppfatning om postering av kostnadene. Granfosstunnelen ble bygget og åpnet for trafikk for flere år siden og det som nå utbedres, mener kommunen må belastes vedlikeholdsbudsjettet. Utskiftningen av brikkesystemet skyldes statlige pålegg, og kommunen finner det ikke riktig at trafikantene skal pålegges denne kostnaden uten kompensasjon. Oslo kommune mener derfor at det må bevilges ekstra statlige midler til de aktuelle utbedringene.

       Vegsjefen foreslår å øke investeringsnivået slik at det kommer opp på samme nivå som i 1997. Imidlertid oppnås ikke forutsetningen om fordelingen bompenger/statlige midler i St.prp. nr. 96 Om hovedveiutbyggingen i 1990-budsjettet.

       Satsingen på kollektivtrafikk er viktig slik at en kan fortsette den positive trenden som har gitt trafikkvekst på de kollektive transportmidlene de siste årene. Dette vil også avlaste veinettet. Med forslaget til bevilgning til kollektivtrafikken på 82 mill kr, vil Oslo-pakkens kollektivandel i 1999 bli 14 %. Dette er uakseptabelt lavt når storbymidlene også er inkludert i beløpet.

       Oslo kommune har nå vedtatt reguleringsplanene både for Homansbyen stasjon og T-baneringen og kommunen mener at disse prosjektene må tilgodesees med midler til forberedende arbeider i 1999. Kommunen er uenig i prioriteringen av marginaltiltakene som setter kollektivtiltak nederst på listen ved økning, men øverst på listen for mulige kutt.

       Oslo kommune støtter vegsjefens forslag til å prioritere kollektivprosjektene Skøyen og Grorud knutepunkter samt strekningene på E18, Skøyen-Filipstad, og Drammensveien mellom Abelhaugen og Lapsetorget. Kommunen støtter også forslaget om å avsette 10 mill kr til prioritering av fremkommeligheten for kollektivtrafikken i signalanleggene. Fremkommeligheten for kollektivtrafikken er svært vanskelig gjennom Prinsens gate og Tollbugata og et viktig ledd i å bedre forholdene i disse gatene vil være å få overført flere av regionbussene til Ring 1. For å muliggjøre dette må det imidlertid etableres nye holdeplasser ved Arbeidersamfunnets plass, Pilestredet og ved Nationaltheatret. Kommunen anmoder derfor vegsjefen om å prioritere holdeplassene på 1999-budsjettet, selv om Nationaltheatrets holdeplass vil bli midlertidig i påvente av ny Slottsparktunnel.

       Kommunen har registrert at vegsjefen har utsatt Jernbanetorgets kollektivknutepunkt i påvente av resultatet av nye vurderinger av reguleringsplanen etter at nye høyere kostnadstall er blitt fremlagt. Kommunen anser prosjektet som et viktig ledd i å bedre forholdene for kollektivtrafikantene. I den sammenheng er det viktig at det som bygges, følger opp de intensjonene som var grunnlaget i reguleringsplanen. Dersom det i den senere planfasen har kommet til nye momenter og kostnadstall, er kommunen enig i at det foretas en vurdering av planen.

       I forbindelse med kommunens uttalelse til handlingsprogrammet, ble det lagt vekt på at infrastrukturen knyttet til terminalområdet på Alnabru var en statlig oppgave og at forlengelsen av Alfasetveien ble en riksvei. Kommunen vil løpet av året fremme en reguleringssak vedrørende Alfasetveien i tråd med vedtatt kommunedelplan. PÅ grunn av den sterke utviklingen på terminalområdet, mener kommunen at Alfasetveien må få status som riksveg og få avsatt midler til å starte opp prosjektet i 1999.

       Som en konsekvens av at forskriftene til forurensningsloven trådte i kraft fra 1. juli 1997, vil det bli stilt strengere krav til veiholder. For å kunne oppnå statens grenseverdier for støvpartikler, må piggdekkbruken i Oslo reduseres. Statens mål er å få en piggfri andel vinterdekk på 80 %. For å kunne opprettholde samme krav til trafikksikkerhet, må vinterdriften styrkes. Dette gjelder særlig på det kommunale veinettet hvor vinterdriften i dag ikke er dimensjonert for en situasjon hvor flertallet av bilistene kjører piggfritt. Bruk av piggfrie dekk innebærer mindre slitasje på snødekket vei slik at det blir flere dager med vinterføre. Kommunen ber derfor vegkontoret innarbeide kostnadene til styrket vinterdrift på hele veinettet i Oslo, også det kommunale, i 1999-budsjettet.

Svarbrev til familie-, kultur- og administrasjonskomiteen fra Miljøverndepartementet, faxet 8. juni 1998.

Spørsmål vedrørende St.prp. nr. 37 (1997-1998) Om nytt operahus

       Vi viser til brev av 5. juni 1998 fra familie-, kultur og administrasjonskomiteen til Kulturdepartementet med spørsmål i forbindelse med ovennevnte sak. Vi viser også til vedlagte brev der Kulturdepartementet ber Miljøverndepartementet besvare følgende spørsmål:

       I svarbrev til komiteen datert 22. mai 1998 opplyses det i et vedlagt brev fra Miljøverndepartementet at: « Oslo Havnevesens tiltaksplan for havnen er nå til behandling ».

       Komiteen ber om nærmere informasjon om progresjonen i denne behandlingen.

       Som tidligere beskrevet har SFT ferdigbehandlet søknaden fra Oslo Havnevesen, og ga 30. juni 1997 tillatelse til bl.a. mudring av forurensede masser i Oslo Havn og til deponering av massene i strandkantdeponier. Valg av deponiområde vil være en reguleringssak etter plan- og bygningsloven, og det er Oslo Havnevesens ansvar å nå vurdere hensiktsmessigheten av ulike løsninger.

       Vi har vært i kontakt med Oslo Havnevesen som opplyser at de nå vurderer ulike deponeringsløsninger og er i ferd med å utarbeide tiltak innenfor rammene som er gitt i SFTs tillatelse. Havnevesenet meddelte at de avventer de videre arbeidet inntil Kystdirektoratet har fastsatt utredningsprogrammet for den pålagte konsekvensutredning for deponi og etablering av kaianlegg i Lohavn. For øvrig hører havnespørsmålene under Fiskeridepartementets saksområde.