Vedlegg 11. Brev fra familie-, kultur- og administrasjonskomiteen til Kulturdepartementet v/statsråden, datert 4. juni 1998.

St.prp. nr. 37 (1997-1998) Om nytt operahus

       Familie-, kultur- og administrasjonskomiteen har følgende spørsmål i forbindelse med behandlingen av St.prp. nr. 37 (1997-1998):

       Er Vestbane-alternativet bedre utredet enn Bjørvika-alternativet og i så fall, på hvilken måte/ på hvilke områder

Svarbrev fra Kulturdepartementet til familie-, kultur- og administrasjonskomiteen, datert 5. juni 1998.

Spørsmål vedrørende St.prp. nr. 37 (1997-1998) Om nytt operahus

       Vi viser til brev fra familie-, kultur- og administrasjonskomiteen av 4. juni 1998 med følgende spørsmål i forbindelse med komiteens behandling av St.prp. nr. 37 (1997-1998) Om nytt operahus.

       Er Vestbane-alternativet bedre utredet enn Bjørvika-alternativet og i så fall, på hvilken måte/på hvilke områder

       Spørsmålet ble oversendt Statsbygg herfra for uttalelse. Uttalelsen, datert 5. juni, er vedlagt i sin helhet. Kulturdepartementet slutter seg til Statsbyggs uttalelse. Kulturdepartementet vil tilføye at det er lagt ned vesentlig mer arbeid i å utrede Bjørvika enn hva tilfellet er for Vestbanen. Resultatet av dette utredningsarbeidet var at Bjørvika-alternativet representerer en usikkerhet økonomisk, teknisk og framdriftsmessig som gjorde at Regjeringen heller ikke fant å kunne gi Bjørvika-alternativet en subsidiær anbefaling.

Undervedlegg: Svarbrev fra Statsbygg til Kulturdepartementet, datert 5. juni 1998.

Uttalelse til spørsmål vedrørende St.prp. nr. 37 (1997-1998) Om nytt operahus

       Vi viser til brev fra Kulturdepartementet av 04.06.98 der Statsbygg blir bedt om å kommentere følgende spørsmål:

       Er Vestbane-alternativet bedre utredet enn Bjørvika-alternativet og i så fall, på hvilken måte/på hvilke områder.

       Forut for Stortingsproposisjonen ble det utarbeidet en Konsekvensutredning som består av likeverdige overordnede utredninger for begge alternativene.

       I forbindelse med Stortingsproposisjonen har det vært nødvendig for Statsbygg å gjøre et utredningsarbeid for å sikre seg at kunnskapen om de to områdene er tilstrekkelige til å vurdere kostnader og gjennomførbarhet. Som det har framgått tidligere, så vurderer Statsbygg usikkerheten ved Bjørvika-alternativet som vesentlig større enn ved Vestbane-alternativet. Begrunnelsen for dette er at Vestbane- og Bjørvika-området er fundamentalt forskjellige når det gjelder graden av ferdigstillelse og hvilken kunnskap som er tilgjengelig for områdene, noe som har stor betydning for utredningenes omfang og type.

Vestbaneområdet

       I Vestbaneområdet er grunnforholdene kartlagt tidligere, de omkringliggende områdene er ferdig regulert og opparbeidet. Utbyggingen av Vestbanetomta fyller inn i den siste tanna i en ellers komplett og i rimelig grad lytefri tanngard. Vi anser vår kunnskap om området til å være tilstrekkelig til å fatte et lokaliseringsvedtak. Omfattende tilleggsutredninger i forbindelse med Stortingsproposisjonen i dette området har derfor vært unødvendig.

Bjørvika-området:

       I Bjørvika-området har det i perioden etter Konsekvensutredningen forelå, foregått et kontinuerlig arbeid med byutvikling.

       Statens vegvesens planer for Bjørvika har endret seg på vesentlige punkter helt fram til i dag. Senketunnelens plassering har endret seg. Forslag til lokalisering av operaen i dette området har variert fra konsekvensutredningens plassering på nåværende Nylandsvegens område til ytterst på Bjørvikautstikkeren. Finansieringen av veganlegget har i deler av perioden ikke vært klar.

       Stortingsproposisjonen foreslår en konkret lokalisering av operaen ut ifra de vegplanene som forelå ca 1 1/2 år tilbake i tid. Disse planene har endret seg i løpet av det siste året. Først når reguleringsplanen for veganlegget i området innbefattet lokalvegnettet er klar, er det mulig å endelig bestemme operaens lokalisering.

       Vi har sett det som uhensiktsmessig å igangsette meget omfattende, tidkrevende og kostbare tilleggsutredninger i Bjørvikaområdet særlig hva gjelder fundamenteringsteknikker og behandling av forurensede masser, før lokaliseringen av operatomta er bestemt da dette ville foregripe prosjekteringsprosessen etter lokaliseringsvedtaket. Vi anser de utredninger som er utført til nå for å være de praktisk mulige innenfor denne rammen.

Konklusjon

       Vestbane-alternativet er ikke bedre utredet enn Bjørvika-alternativet. Det er gjort flere utredninger i Bjørvikaområdet i forbindelse med arbeidet med Stortingsproposisjonen. På bakgrunn av alle usikkerhetene forbundet med Bjørvika-området er det praktisk umulig å utrede dette alternativet opp til et nivå der kunnskapen om området tilsvarer den vi har for Vestbane-alternativet. Valg av dette tomtealternativet er derfor også et ja til denne usikkerheten.