Vedlegg 2. Brev fra familie-, kultur- og administrasjonskomiteen til Kulturdepartementet, datert 22. april 1998.

Ang. St.prp. nr. 37 (1997-1998) Om nytt operahus

       I forbindelse med behandlingen av saken har komiteen følgende spørsmål:

1) Er det mulig å starte byggingen av Bjørvika-tunnelen samtidig med eventuell bygging av en ny opera i Bjørvika?
2) Hvilken opprydding o.l. må foretas i trafikksystemet i Bjørvika for at det skal kunne bygges en ny opera der, og hva vil dette koste?

Svarbrev fra Kulturdepartementet, statsråden til familie-, kultur- og administrasjonskomiteen, datert 22. april 1998.

Spørsmål angående St.prp. nr. 37 (1997-1998) Om nytt operahus

       Det vises til brev fra Familie-, kultur- og administrasjonskomiteen mottatt pr faks kl  11.19 i dag 22. april 1998. Den frist som ble gitt, kl  16.00 samme dag, har vanskeliggjort normal, forsvarlig saksbehandling.

       Komiteens henvendelse ble av departementet sendt Samferdselsdepartementet for vurdering, som igjen har henvendt seg til Statens vegvesen, Oslo vegkontor angående spørsmålene. Kulturdepartementets svar på Familie-, kultur- og administrasjonskomiteens spørsmål er i samsvar med Samferdselsdepartementets vurdering. For øvrig vises til omtalen i proposisjonen, side 31-35.

Spørsmål 1

       Disse vurderingene av behov for koordinering under utbygging er av teknisk karakter. Krav til ytre omgivelser for et operahus er holdt utenfor og omtalt i svar på spørsmål 2.

       Samtidig utbygging av Bjørvikatunnel og nytt operahus i Bjørvika kan være mulig rent teknisk sett. Graden av behov for koordinering mellom disse to byggeprosjektene avhenger imidlertid av operahusets plassering i Bjørvikaområdet.

       Plasseres operahuset innerst i Bjørvika, men ikke i konflikt med dagens E18 og lokal havneveg, kan disse prosjektene bygges uavhengig av hverandre. Forutsettes det at man skal bruke deler av dagens E18 og havnevegen til operatomt, må man først bygge Bjørvikatunnelen før bygging av operahus kan starte for fullt. Det vil kunne foregå forberedende arbeider som f.eks. fundamentering på de arealer som ikke brukes til trafikkformål i dag.

       Lokaliseres operahuset ute på Bjørvikautstikkeren vil behov for koordinering i en felles utbyggingsperiode bli større. Det vil særlig omfatte behov for transport til byggeplassene og nødvendige arealer til rigg og drift av byggeprosjektene. Også ved en slik lokalisering kan byggingen skje samtidig. Blir det liten avstand mellom tunnelen og operahuset må denne delen av tunnelen være fullført før operautbyggingen kan starte. Dette skyldes at tunnelen på denne strekningen krever utgravinger ned til kote - 11.

Spørsmål 2

       Som det framgår av svaret på spørsmål 1 kan det rent praktisk foretas en utbygging av operahus i Bjørvika uten å legge om vegsystemet dersom operatomten ikke er i konflikt med dagens og framtidig trasé for E18.

       Stiller man derimot krav til det ytre miljøet rundt og omkring et nytt operahus, er omlegging av vegsystemet nødvendig. Hvor mye som bør legges om før et operahus tas i bruk, bør kunne være et diskusjonstema. Som et minimum bør man stille krav til at selve Bjørvikatunnelen er bygget før operahuset tas i bruk. Dette er et minimumskrav som bør stilles ut fra krav til tilgjengelighet og ytre miljø. Videre nødvendige vegomlegginger er mere styrt av lokalisering av selve operahuset. En fullstendig omlegging av hele vegsystemet bør sees i sammenheng med de totale utbyggingsplanene for hele området.

       Alt etter hvilke krav som stilles til det ytre miljø rundt et operahus har man følgende alternativer:

Ikke krav til ytre miljø:

       Mindre tilpasninger på dagens Bispelokk og en kraftig opprusting av fotgjengerforbindelsen mellom Oslo S/Kvadraturen og operahuset. Dette kan la seg løse innenfor en kostnadsramme på 50  mill 97-kroner. Imidlertid er dette anslaget svært usikkert. Bl.a. kan lokale krav gi økte kostnader.

Minimumskrav til det ytre miljø

       Dette må være minimum en omlegging av E18 over Bjørvika og enklest mulig tilkopling til dagens E18 med kryss ved Havnelageret og Sørenga inklusiv mindre ombygginger av dagens Bispelokk. Kostnader til en slik løsning er anslått til ca 1300  mill 97-kroner. Dette bygger på tall fra St.meld. nr. 37 (1996-1997) NVVP 1998-2007.

Videre miljøforbedringer

       Ønsker man å rive dagens Bispelokk og etablere en ny vegforbindelse mellom kryss på Sørenga og Rv 4 Nylandsveien er kostnadene ca 1.700  mill 97-kroner, jf NVVP 1998-2007.

Full utbygging av vegsystemet

       Forutsettes en full utbygging av vegsystemet med ny forbindelse under sporområdene er kostnadene anslått til 2.300  mill 97-kroner, jf NVVP 1998-2007.