Til grunn for meldinga ligg ei forståing
av funksjonshemming som eit mishøve mellom individet sine
føresetnader og krav frå miljøet og samfunnet
si side til funksjon på område som er vesentlege
for å etablere og halde ved lag eit sjølvstendig
og sosialt tilvere. Ei medviten forståing av omgrepet funksjonshemming
er viktig fordi det påverkar haldningar, språkbruk
og kva for tiltak og løysingar ein vel.
Meldinga tek utgangspunkt i at:
– menneske
med funksjonshemming har same grunnleggjande behov som andre menneske.
Det er ikkje behova, men løysingane som er annleis
– for å møte
behova til funksjonshemma trengst det ofte kompensatoriske løysingar
– eit samfunn som er godt tilrettelagt
for alle, vil redusere behovet for individuelle løysingar.
Målet er full deltaking og likestilling
for funksjonshemma. Dette er i samsvar med mottoet for FN sitt internasjonale år
for funksjonshemma og FN sine standardreglar for like vilkår
for menneske med funksjonshemming.
I planperioden 1998-2001 vil ein arbeide for
at:
– Samfunnet
må utformast slik at det likestiller alle innbyggjarar
og gir alle same høve til å opparbeide og oppretthalde
eit sjølvstendig og sosialt tilvere.
– Politikken for funksjonshemma
må føre til at offentleg og privat verksemd ikkje
er funksjonshemmande. Tiltak må utformast slik at dei medverkar
til samordning og heilskap, og byggjer på ein planmessig
bruk av verkemiddel.
Det blir i meldinga gjort greie for ulike livssituasjonar
knytte til funksjonshemming som det å få eit funksjonshemma
barn, å vekse opp med funksjonshemming, å vere
foreldre som er funksjonshemma, å vere funksjonshemma i
yrkesaktiv alder, å eldast med funksjonshemming og å leve
med løynde funksjonshemmingar. Situasjonen til innvandrarar
med funksjonshemming blir drøfta særskild.
I ei oppsummering av nokre viktige utfordringar
blir det lagt vekt på behov for betre fysisk tilrettelegging
av samfunnet, å gjere tilrettelegging for funksjonshemma til
ein naturleg del av samfunnsplanlegginga, behov for betre samordning
av offentlege tenester og behov for betre tilrettelagt arbeidsliv.
Komiteen ser det som
positivt at handlingsplanen for funksjonshemmede nå legges
fram som stortingsmelding.
Komiteen viser til de to tidligere
perioder med handlingsplaner for funksjonshemmede og til den store betydning
dette har hatt for å synliggjøre funksjonshemmedes
levekår.
Komiteen viser også til
Stortingets behandling av St.meld. nr. 34 (1996-97) Resultater og
erfaringer fra Regjeringens handlingsplaner for funksjonshemmede og
veien videre, hvor betydningen av å utvikle godt tilrettelagte
ordninger i samfunnet for alle og slik at det blir minst mulig behov
for tilrettelegging for den enkelte, ble understreket. Komiteen legger
fortsatt denne holdningen til grunn, og mener at i de tilfeller
det er nødvendig med spesialordninger, må dette
etableres i nært samarbeid med den enkelte funksjonshemmede selv
og på en måte som gir størst mulig grad
av selvstendighet og som medvirker til bedre livskvalitet.
Komiteen vil understreke betydningen
av det aktive engasjement som legges for dagen av funksjonshemmedes
organisasjoner for å belyse de funksjonshemmedes muligheter
og utfordringer og for å bedre livssituasjonen for disse. Komiteen ser
på samarbeidet mellom organisasjonene og offentlige myndigheter som
meget viktig i det videre arbeid for å bedre funksjonshemmedes
levekår.
Komiteen har merket seg at meldingen
inneholder flere nye og viktige tiltak, men at den også betegner
en del ordinær virksomhet som handlingsplantiltak.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Høyre og Sosialistisk
Venstreparti, har også merket seg at planen i noen
grad mangler tidsplan for gjennomføringen, og at det ikke
foreligger en oversikt over hvordan den samlede bevilgning skal
fordeles.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet er glad for at meldingen inneholder flere
nye og viktige tiltak, og at den samtidig informerer om tiltak som
er igangsatt, og som videreføres i denne handlingsplanperioden.
Det gir muligheter for en større og bedre oversikt over tiltakene.
Disse medlemmermerker
seg at det ikke foreligger noen oversikt over kostnader vedrørende
de enkelte tiltakene i planen. En stor del av plantiltakene er finansiert
gjennom den ordinære virksomheten i departementene. I tillegg
har Regjeringen gjennom budsjettet varslet at det bevilges 113,7
mill. kroner til spesielle tiltak i handlingsplanene for 1999.
Komiteen mener at
det gjenstår store utfordringer for å nå målet
om full tilgjengelighet, deltakelse og likestilling for funksjonshemmede. Komiteen er fornøyd
med at Regjeringen har varslet at den årlig vil rapportere
til Stortinget om oppfølging av handlingsplanen.
Komiteen mener at det ville være
en fordel dersom det kunne framgå hvilke departementer
som medvirker i gjennomføringen av planen, og hva det enkelte departement
har som ansvarsområde og skal bidra med. Komiteen ser
dette som viktig også for at organisasjonene skal kunne
ta del i oppfølgingen av planen på en aktiv måte.
Komiteen ser positivt på at
planen legger vekt på tverrfaglighet, brukermedvirkning,
rehabilitering og yrkesaktivitet for funksjonshemmede.
Komiteen ser det som viktig at
funksjonshemmedes levekår får bred plass ved behandling
av stortingsmeldingen om utjamning av levekår.
Komiteen vil understreke den
faglige og politiske utfordringen som ligger i det å skape
en samordnet, forpliktende og helhetlig utvikling av tjenestetilbudet og
tilrettelegging av samfunnet på tvers av etatsgrenser.
Komiteen legger særlig
vekt på betydningen av brukermedvirkning i arbeidet for
funksjonshemmede. Komiteen er tilfreds med at Regjeringen
i arbeidet med St.meld. nr. 8 (1998-99) Om handlingsplan for funksjonshemma
1998-2001 har nedfelt brukermedvirkning som et grunnleggende prinsipp.
Det er et selvsagt mål at funksjonshemmede skal delta i
utformingen av samfunnet.
Komiteen legger vekt på at
et samfunn som er tilrettelagt for funksjonshemmede, både
i fysisk utforming og i måten det møter innbyggerne
på, vil være et godt samfunn for alle innbyggere.
Det langsiktige målet er å gi funksjonshemmede
full likestilling og muligheter til deltakelse i samfunnet. Det
krever foruten tiltak i forhold til det fysiske miljøet, økt
innsats innenfor offentlig informasjon, oppvekstvilkår,
utdanning, arbeidsmarked, forskning, produktutvikling og ny teknologi,
trygde-, helse- og sosialtjenester og samferdsel.
Komiteen viser til målsettingen
for planperioden 1998-2001, som er:
– Å utforme
samfunnet slik at det likestiller alle innbyggere og gir alle samme
mulighet til å opparbeide og opprettholde et selvstendig
og sosial tilværelse.
– En politikk for funksjonshemmede
som må føre til at offentlig og privat virksomhet
ikke er funksjonshemmende.
– Tiltak må utformes
slik at de medvirker til samordning og helhet, og bygger på en
planmessig bruk av virkemidler.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, viser til at Stortinget har
til behandling et forslag (Dokument nr. 8:4 (1998-99)) om å sørge
for at legemidlet Aricept og tilsvarende legemidler mot Alzheimers
sykdom kommer inn under ordningen med blå resept.
Flertallet viser til at Aricept
er til vurdering i Statens legemiddelkontroll, som er den vanlige
godkjenningsprosedyren for legemidler.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine uttalelser i Innst. S. nr. 114 (1997-98) når det
gjelder eldre funksjonshemmede som har en spesiell livssituasjon,
og som bør vises større oppmerksomhet. Disse
medlemmer viser i denne sammenheng til eldre med diagnosen
Alzheimers sykdom, en sykdom som kan oppstå allerede i
50-års alderen, men hvor de fleste tilfellene fremtrer
mellom 60 og 80 år. Disse medlemmer viser
til at 70 pst. av eldre i offentlige pleieinstitusjoner er senil
demente og således sterkt psykisk funksjonshemmet. Disse medlemmer viser
til at det nå er kommet på markedet et medikament
som har vist god, men dessverre kortvarig effekt for Alzheimer i
tidlig fase av utviklingen. Disse medlemmer mener
like fullt at medikamentet Arisept bør tillates kjøpt
på blå resept, idet dette medikamentet i en tidlig
fase av Alzheimer sykdom gir god effekt når det gjelder å bedre
de kognitive funksjoner og dermed også livskvaliteten både
for den enkelte og familien for et tidsrom varierende fra ett til
to år. For de pasienter som får effekt av medikamentet
Arisept, vil innleggelse i offentlig institusjon utsettes betydelig
i tid, noe som igjen gir betydelige samfunnsmessige innsparinger
i pleiesektoren. Disse medlemmer viser i denne sammenhengen
til Fremskrittspartiets Dokument 8-forslag om å tillate
Arisept på blå resept, som ligger til behandling
i sosialkomiteen.