Det blir understreka at det er eit mål
at FN sine standardreglar for like vilkår for funksjonshemma
blir lagt til grunn for offentleg planlegging og for utforming av tiltak
og tenester. Av tiltak i planperioden blir nemnd høyringar
og opplæringsprogram og retningsliner for korleis reglane
kan takast i bruk i den statlege sakshandsaminga.
For å gjere informasjon meir tilgjengeleg
for funksjonshemma blir det i meldinga lagt vekt på at
fjernsynet si rolle som informasjonskanal og kanal for offentleg
debatt, opplæring og underhaldning blir stadig viktigare.
Det blir understreka at som allmennkringkastarar har NRK og TV 2
eit ansvar for å ha eit tilfredsstillande teksttilbod for
høyrselshemma. I samarbeid med dei høyrselshemma
sine organisasjonar har NRK sett i gang to utviklingsprogram med
sikte på å utvikle tekste- og tolketenester for
tunghøyrde og døve. Revidering av Kyrkje-, utdannings-
og forskingsdepartementet sin IT-plan, produksjon og distribusjon
av valinformasjon for lesehemma og lesekårsundersøking
blant døve vil bli følgt opp i planperioden. Av
nye tiltak i planperioden for å auke tilgjenge til informasjon
finn ein elles eit prosjekt i Statens Informasjonsteneste for å finne
fram til prinsipp for tilrettelegging av offentleg informasjon,
prosjekt om meir aktiv bruk av Internett og tilrettelegging av programvare
for personar med syns- og lesehemmingar
Nye tiltak for betre tilgjenge i nærmiljø og
til bustader og offentlege bygg er m.a. at Kommunal- og regionaldepartementet
i løpet av år 2000 vil kartleggje behovet for
betring av tilgjenge generelt, og i løpet av planperioden
vil det bli utarbeidd framlegg til ein handlingsplan for utbetring.
Statsbygg vil utarbeide ein ny og oppdatert handlingsplan for tilgjenge
i sin bygningsmasse. Kommunal- og regionaldepartementet vil arbeide
for at kommunane i mindre grad nyttar høvet til å dispensere
frå krava til tilgjenge i plan- og bygningslovgjevinga,
og for at fylkeskommunane og kommunane i større grad oppfyller
krava til tilgjenge ved nybygg. Det er eit mål å auke
talet på bustader med livsløpsstandard, og Husbanken
sine verkemiddel vil bli vurdert i denne samanhengen. Husbanken
sine personretta låne- og tilskotsordningar for funksjonshemma
vil bli evaluert innan utgangen av år 2000. Prosjektet
"Eit samfunn for alle" som vil bli avslutta i 2001, har som mål å leggje
tilhøva til rette for funksjonshemma til reell innverknad
på eige liv, både når det gjeld individuelle
tenester og i høve til ei generell tilrettelegging i lokalmiljøet.
Sosial- og helsedepartementet vil vidare i 1999 ta initiativ til
at alle departement skal spørje etter og nytte møterom
og hotell som er tilgjengelege for funksjonshemma, når
dei planlegg møter og konferansar m.v.
Nye tiltak i planperioden for å betre
opplæringstilbodet for funksjonshemma er m.a. tiltaksplanar
for funksjonshemma på dei ulike utdanningsområda.
Det skal vidare innan utgangen av 1999 ved alle utdanningsinstitusjonar
bli peikt ut ein fast kontaktperson som gir studentar informasjon
om korleis lærestad og studium er tilrettelagt for ulike
grupper funksjonshemma. Det vil i løpet av planperioden
bli utarbeidd ein informasjonsplan for å gjere fagopplæring
i arbeidslivet og støtteordningar knytte til den betre
kjent for funksjonshemma. Behovet funksjonshemma studentar og yrkesaktive
har for tilrettelagt studiemateriell vil bli kartlagt. I løpet
av planperioden vil det bli utvikla dåps- og konfirmasjonsopplæringsmateriell
for døve, blinde og svaksynte barn og unge. Det vil bli
gjennomført to brukarstyrte tiltak for utvikling av teiknordbok og
betra nettverksopplæring i teiknspråk. Kyrkje-, utdannings-
og forskingsdepartementet vil betre tolkeutdanninga for døve
og følgje opp spørsmålet om organisering
av tolketenesta for døve på ulike utdanningsnivå.
Det vert understreka at samferdselssystemet
skal bli tilrettelagt slik at menneske med funksjonshemming i størst
mogeleg grad kan gjere bruk av ordinære transport-, post-
og teletenester. Av nye tiltak i planperioden på området
transport og kommunikasjon blir det m.a. peikt på at Samferdselsdepartementet
legg opp til at det i konsesjonsvilkåra for Telenor vil
bli fastsett krav om at selskapet skal syte for tilfredsstillande
forsking og utvikling når det gjeld funksjonshemma, eldre
og andre brukarar som har behov for spesialtilpassing av telekommunikasjonstenester.
Samferdselsdepartementet vil prioritere søknader frå fylkeskommunane
som gjeld transport for funksjonshemma innanfor departementet si
tilskotsordning for rasjonell og miljøvennleg transport.
Det blir arbeidd med tilpassingar i køyretøytekniske
krav som skal gjelde ved godkjenning av køyretøy
som skal nyttast ved utvida drosjeløyve.
Nye tiltak på kultur- og fritidsområdet
er m.a. at det i løpet av planperioden vil bli sett i gang
eit treårig forsøksprosjekt med teiknspråkteater
med sikte på å etablere eit utvida teatertilbod
for døve og høyrselshemma. Kulturdepartementet
vil betre tilgjenget for funksjonshemma til kulturopplevingar gjennom auke
av sentrale kulturinstitusjonar si turnéverksemd og vektlegging
av naudsynt tilrettelegging.
Når det gjeld produktutvikling og ny
teknologi, blir det av nye tiltak i planperioden m.a. nemnt at Nærings- og
handelsdepartementet vil vurdere korleis det gjennom lovgjeving,
konsesjonar o.a. kan vere mogeleg å sikre størst
mogeleg grad av tilgjenge for alle.
Det blir understreka at menneske med funksjonshemming
er ei viktig målgruppe for verksemda i trygde-, helse-
og sosialsektoren. Av nye tiltak i planperioden på dette
området blir det m.a. nemnt lovfesting av tilbod om brukarstyrt
personleg assistanse frå 1. januar 2000. Eit nasjonalt
kompetansesystem for døvblinde, eit kompetansenettverk
for døvblitte/sterkt tunghøyrtblitte
og ei nasjonal kompetanseeining for gruppene ADHD, Tourette syndrom
og narkolepsi skal bli etablert i 1999. Det skal bli utdanna fleire
høyrselshjelparar og laga rutinar for samarbeid mellom
høyrselsentralar og lokale høyrselskontaktar om
bruk av tenesta. Frå 1999 vil det bli gitt informasjonsopphald
for innvandrarfamiliar med funksjonshemma barn ved Frambu. Frambu
skal i tillegg gjennom kurstilbod medverke til auka kunnskap hos
tenesteytarane. Sosial- og helsedepartementet vil i planperioden
gi tilskott til utprøving av etterutdanning for tannhelsepersonell
med mål å auke kunnskapen om oralmedisinske tilhøve
hos personar med sjeldne funksjonshemmingar. Frå 1999 blir
det etablert hjelpetelefon for personar med øyresus. Sosial-
og helsedepartementet vil i 1999 utarbeide eit rundskriv som oppmodar
til kjøp av transportabel teksttelefon for pasientar/pårørande
ved sjukehus, og eit anna rundskriv som oppmodar om at det må skaffast
teiknspråktolkar for brukarar av teiknspråk ved
sjukehusopphald. Sosial- og helsedepartementet vil gjennomføre
eit treårig forsøk med omsorgsløn for
familiar med funksjonshemma barn under 18 år i nokre kommunar.
Det vil bli utprøvd tiltak i planperioden til oppfølging
av funksjonshemma som har eller står i fare for å få dårlege
levekår.
På området oppvekst og familie
blir det m.a. nemnt at det vil bli lettare for funksjonshemma å adoptere.
Eit treårig prosjekt skal innhente kunnskap om oppveksten til
unge funksjonshemma, kva dei ventar seg av framtida si, og kva slags
hinder dei eventuelt ser i høve til planar og ønskje.
Situasjonen for funksjonshemma barn i barnehagar vil bli evaluert
som eit ledd i oppfølginga av kontantstøtteordninga.
Det blir uttala at det er behov for meir forsking
for funksjonshemma. Sosial- og helsedepartementet har bede Noregs
forskingsråd om å følgje opp oppmodinga frå sosialkomiteen
om at Noregs forskingsråd skal ta med tilhøve
for funksjonshemma. Livssituasjonen for utviklingshemma ved tusenårsskiftet
er eit nytt treårig program frå 1999 i regi av
Noregs forskingsråd der ein ti år etter avviklinga
av HVPU vil få ny kunnskap om situasjonen både
for dei utviklingshemma som var, og dei som ikkje var, innskrivne
i HVPU. Nærings- og handelsdepartementet og Sosial- og
helsedepartementet vil i løpet av planperioden etablere
ei satsing på IT for funksjonshemma i regi av Noregs forskingsråd.
I samband med nytt kap. 6A i lov om sosiale tenester, Rettar for
og avgrensing og kontroll med bruk av tvang og makt m.v. i høve
til enkelte personar med psykisk utviklingshemming, er det teke
initiativ til fleire forskingsprosjekt i regi av Noregs
forskingsråd.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre og Senterpartiet,
viser til at Regjeringen i budsjettet for 1999 fjernet egenandelen
for digitale høreapparat for barn under 18 år. Flertallet ber Regjeringen
vurdere å fjerne egenandelen på anskaffelse av
høreapparat for alle brukere, og slik sidestille høreapparater
med andre tekniske hjelpemidler.
Flertallet fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen foreta
en vurdering av om høreapparat kan betraktes som teknisk
hjelpemiddel og komme inn under de samme regler for egenandeler
som andre tekniske hjelpemidler."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Sosialistisk Venstreparti er fortsatt av den formening
at høreapparater må stilles på lik linje
med andre tekniske hjelpemidler som i dag er gratis for brukerne. Disse medlemmer kan
ikke lenger akseptere denne forskjellsbehandlingen når
det gjelder egenbetaling for tekniske hjelpemidler.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fjerne
egenandelen på anskaffelse av høreapparater."
Komiteen har merket
seg det forebyggende prosjektet "Ikke skru av, skru ned", som er
igangsatt av Hørselshemmedes Landsforbund (HLF) for å forebygge
hørselsskader, spesielt blant barn og ungdom. Komiteen ser
dette som et viktig prosjekt, og ber departementet om å vurdere
et samarbeid med HLF om tiltaket.
Komiteen viser til det arbeid
som er i gang for å utvikle en taleregistrator, som vil
gjøre det mulig med teksting av direktesendte TV-program. Komiteen er usikker
på hvilken tidsplan dette prosjektet har, og ber om at
enklere teknologi blir vurdert brukt inntil taleregistratoren er
utprøvet og klar til bruk.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet viser til brev av 27. januar 1999 fra kulturminister
Lahnstein, der hun redegjør for at NRK vurderer det slik
at midlertidig bruk av enklere teknologi for teksting av direktesendte fjernsynsprogram
ikke er praktisk gjennomførlig. Videre vises det til kulturminister
Lahnsteins svar av 26. oktober 1998 på skriftlig spørsmål
fra stortingsrepresentant Jon Olav Alstad, der det uttales følgende:
"Dersom det skulle vise seg at prosjektet for direkte teksting
ikke lar seg realisere innen år 2000, og blir vesentlig
forsinket, vil jeg vurdere andre løsninger, bl.a. å gjøre
teksting til en lovpålagt oppgave for norske allmennkringkastere."
Komiteen ser positivt
på at det skal utarbeides en ny, oppdatert handlingsplan
for tilgjengelighet til statlige bygg, og vil bemerke at dette også må omfatte de
bygg der staten er leietaker. Komiteen vil påpeke betydningen
av at tilgjengeligheten gjelder totalt til og i byggene og er så omfattende
at den gir mulighet til størst mulig grad av selvhjulpenhet
og til aktiv samfunnsdeltakelse på alle plan uten fysiske
hindringer.
Komiteen viser i den forbindelse
til at deler av stortingsbygget, stortingssalen, presidentplassen
og talerstolen ikke har den grad av tilgjengelighet som er nødvendig. Komiteen ser
at dette kan være et hinder for at funksjonshemmede skal
kunne la seg velge til Stortinget. Komiteen mener
at det må foretas en utredning av hvordan stortingsbygget
i sin helhet kan gjøres tilgjengelig for funksjonshemmede.
Komiteen mener også at
det må iverksettes tiltak som gjør det mulig for
funksjonshemmede å ta fullt ut del i kommune- og fylkespolitisk
arbeid.
Komiteen ser på lovgivning
som et godt virkemiddel for å oppnå målsettingen
om fysisk tilgjengelighet og mener at adgangen til å gi
dispensasjoner fra slike bestemmelser bør begrenses.
Komiteen viser til at det er
store fylkesvise forskjeller når det gjelder ordningen
med tilrettelagt transport for funksjonshemmede, og har merket seg
at noen fylker for inneværende budsjettår har
redusert transporttilbudet betydelig. Komiteen ser
med uro på en slik utvikling, og mener at det må vurderes å innføre retningslinjer
for kvalitet og kvantitet på spesialtransporter. Komiteen ser
det som viktig at spesialtransport må koste det samme som
tilsvarende reise med kollektivtransport. Komiteen vil
bemerke at det ikke kan aksepteres at manglende tilrettelagt transport skal
hindre funksjonshemmede i å ta utdanning og arbeid.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen vurdere
en innføring av retningslinjer for kvalitet og kvantitet
på spesialtransport."
Komiteen vil understreke
at det er svært viktig å legge forholdene til
rette for funksjonshemmede, slik at utdanningsmulighetene ved universiteter
og høgskoler blir langt bedre enn i dag. Tilgjengeligheten
til utdanningsinstitusjonene må for eksempel utbedres snarest. Komiteen vil
påpeke at lik rett til utdanning, også for funksjonshemmede,
må være en prioritert oppgave hvis man skal nå målsettinga
om at flest mulig funksjonshemmede skal komme i lønnet
arbeid.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Høyre og Sosialistisk
Venstreparti, er videre kjent med at Norges Handikapforbunds
Ungdom har fremmet forslag om et IT-utdanningstilbud inkludert bo-
og servicetilbud for sterkt funksjonshemmede, lagt til en av våre
høgskoler. Flertallet stiller seg positiv
til dette forslaget, og vil be om en snarlig avklaring.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet viser til statsråd Jon Lilletuns
svar i spørretimen 13. januar 1999 vedrørende
IKT-utdanningstilbudet for funksjonshemmede ved Høgskolen
i Hedmark på Rena. Disse medlemmer er opptatt
av at erfaring og kompetanse fra IT-prosjektet i Hedmark blir videreført.
Komiteen viser til
målet om å bedre tilgangen på offentlig
informasjon og ber i den forbindelse om at handlingsplanen for funksjonshemmede
blir utarbeidet i en lettlest kortversjon. Komiteen ber
også om at en slik kortversjon av handlingsplanen blir
oversatt til engelsk til bruk for fremmedspråklige i Norge
og i forbindelse med internasjonale prosjekter for funksjonshemmede.
Komiteen har merket seg at det
skal produseres et informasjonsverktøy som funksjonshemmede
og tilretteleggere kan bruke i samhandling for å finne
gode løsninger, og komiteen viser i den
sammenheng til at det skal lages en CD-ROM. Komiteen mener
at den må inneholde oppdatert informasjon om brukergrupper,
lover og rettigheter, hjelpemiddelområdet og lokal forvaltning.
Komiteen viser til de tiltak
med Petø-metodikk (konduktiv opplæring) som er
gjennomført flere steder i landet, og spesielt til den
omfattende prosjektrapporten fra prosjekt Petø Nord i 1997.
Komiteen har merket seg de behov
som disse tiltakene har imøtekommet både for brukere
og pårørende, og ser på tiltakene som
positivt for brukernes livskvalitet og tilgjengelighet i samfunnet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Høyre og Sosialistisk
Venstreparti, ser det som viktig at dette utvikles videre
i Norge, og at Petø-metodikk etableres som et av de tilbud
som habiliteringstjenestene gir.
Flertallet ber om at det igangsettes
tiltak med sikte på å skaffe kvalifisert personell
for å ivareta slike tilbud.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen igangsette
tiltak for å skaffe kvalifisert personell som kan sikre
en videreutvikling av Petø-metodikk (konduktiv opplæring),
som et tilbud i habiliteringstjenesten, herunder fremlegge forslag
til finansieringsmåte av tiltakene."
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Høyre og Senterpartiet viser til at departementet
har støttet tre mindre prosjekter som i en periode har
fulgt omfattende og intensive treningsopplegg, enten etter veiledning
og oppfølging fra utlandet, eller i et norsk tilpasset
opplegg. Petø-metodikken er i noen grad omstridt fordi
den medfører store belastninger for de barna som gjennomgår
behandlingen, og krever stor innsats fra de familiene som berøres.
Disse medlemmer er kjent med
at Sosial- og helsedepartementet har besluttet å opprette
en arbeidsgruppe med deltakere fra berørte brukerfamilier
som skal beskrive og vurdere metoder som Doman-Delacato, Petø m.fl.
sammenliknet med metoder som er vanlige i Norge. Arbeidsgruppen
skal vurdere ønskeligheten av å utvikle kompetansen
på slike alternative metoder i Norge, og forslå hva
som bør gjøres for å utvikle tilfredsstillende
behandlings- og treningstilbud for hjerneskadde barn i Norge. Rapport
fra dette arbeidet skal legges fram høsten 1999.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet ønsker å avvente en videre
vurdering av alternative behandlingsmetoder for hjerneskadde barn
til denne arbeidsgruppen har lagt fram sine anbefalinger, som kan
gi et bedre grunnlag for å prioritere mellom ulike metodiske
tilnærminger i behandlingen av barn med hjerneskader.
Komiteen sier seg
glad for at meldingen legger opp til en lovfesting av brukerstyrt
personlig assistanse.
Komiteen sier seg videre også glad
for at det i meldingen legges opp til et bedre og tettere samarbeid mellom
hørselssentraler og lokale hørselskontor drevet av
organisasjonene. Videre har komiteen merket seg at
departementet vil ta initiativ overfor sykehus når det gjelder å anskaffe
transportable teksttelefoner for hørselshemmede av ulik
art.
Komiteen vil også si
seg glad for at departementet vil sette i gang forskningsprosjekter
for å redusere bruk av tvang og makt overfor psykisk funksjonshemmede.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet kan
ikke se at Regjeringen har fulgt opp Stortingets vedtak i forbindelse
med behandlingen av lov om bruk av tvang og makt overfor psykisk utviklingshemmede
om at det skulle iverksettes forskning av alternative metoder til
tvang på nordisk basis. Disse medlemmer vil
særlig understreke viktigheten av ikke å bruke
makt og tvang i forbindelse med forsøk på atferdsendring
i forhold til skole, arbeidsliv og fritidssituasjoner. Videre vil disse medlemmer sterkt
understreke at en tar avstand fra bruk av medikamentell behandling
i forsøk på atferdsendring overfor psykisk utviklingshemmede.