Vedlegg: Brev fra Kulturdepartementet til familie-, kultur- og administrasjonskomiteen, datert 1. mars 1999.

St.meld. nr. 12 (1998-99) Kringkasting og dagspresse 1997

Vi viser til brev av 23. februar 1999 fra familie-, kultur- og administrasjonskomiteen, og kan opplyse følgende til komiteens spørsmål:

I Allmennkringskastingsrådets rapport er det foreslått å etablere en uavhengig instans for bedre å følge opp lover, forskrifter og konsesjoner innenfor medieområdet. Hvordan vil departementet følge dette opp, vurderes det for eksempel å opprette en uavhengig instans?

Kulturdepartementet ser det ikke som aktuelt å opprette en ny, uavhengig instans for oppfølging av lover, forskrifter og konsesjoner. Etter nåværende ordning er Statens medieforvaltning som hovedregel konsesjonsmyndighet for kringkasting. Statens medieforvaltning har det generelle ansvaret for oppfølging av regelverk på kringkastingsområdet. Kulturdepartementet er klageinstans for vedtak truffet av Statens medieforvaltning. Etter departementets vurdering fungerer denne ordningen godt, og sikrer at de vedtak som treffes er i samsvar med den overordnede mediepolitikk som vedtas av Stortinget og regjeringen. Dette ville man ikke ha noen garanti for dersom ansvaret skulle tilligge en instans uavhengig av de politiske myndigheter.

Allmennkringkastingsrådet er et rådgivende organ for departementet i spørsmål som gjelder om allmennkringkasterne følger prinsippene for allmennkringkasting. Vi ser det som hensiktsmessig at rådets rent rådgivende funksjon videreføres.

Komiteen stiller videre følgende spørsmål:

Mener departementet at det er riktig å legge både konsesjon og konsesjonssøknad til grunn ved vurderingen av det enkelte selskap?

og

Dersom departementet mener at konsesjonssøknaden skal legges til grunn, hvilke juridiske forpliktelser medfører dette i forhold til konsesjonshaverne?

Departementet legger til grunn at konsesjonssøknaden generelt må tas i betraktning ved vurderingen av om et selskap har oppfylt de programplaner selskapet selv har gitt uttrykk for vil bli lagt til grunn. Primært vil det være konsesjonsvilkårene som vil være juridisk forpliktende for selskap som har konsesjon etter kringkastingsloven, men både kunngjøring, søknad og konsesjonsvilkår (konsesjonsdokumentet) vil inngå i det samlede grunnlag konsesjonshaveren må forholde seg til, og må legges til grunn ved vurderingen av om et selskaps virksomhet foregår i overensstemmelse med de forutsetninger som lå til grunn ved tildeling av konsesjon. De nærmere konsekvenser av manglende oppfyllelse av konsesjonsvilkårene og deres forutsetninger, vil kunne være ulike, uavhengig av tidspunkt og i hvilken sammenheng vurderingen foretas i.