Allerede i forbindelse med behandlingen av budsjettet for
1999 var det klart at reduksjonene i bevilgningen til Øst-
og sentraleuropa ville få negative konsekvenser for aktiviteten.
I svarbrev til komiteen (jfr vedlegg til Budsjett-innst nr 3) skriver
Utenriksdepartementet bl.a.:
«Når det gjelder 1999 isolert sett
er det imidlertid klart at prosjektaktiviteten vil bli påvirket
negativt av at bevilgningen reduseres til et såpass lavt
nivå som nå foreslås. I tillegg til at
en rekke prosjektsøknader vil måtte avslås,
vil andre prosjekt få redusert sin støtte, alternativt
at større deler av støtten først må utbetales
i år 2000.»
Når det allerede på dette
tidspunkt var klart at bevilgningen var utilstrekkelig, hvorfor
ble det ikke foreslått en høyere bevilgning?
Ved beregningen av det beløp som totalt
ville være til rådighet i inneværende år,
hadde Regjeringen under behandlingen av budsjettet for 1999 ikke
full oversikt over det beløp som ville overføres
fra 1998 til 1999 og dermed komme i tillegg til ordinær
bevilgning for 1999. Dette skyldes at deler av midlene er stilt
til disposisjon ved trekkfullmakter for andre departementer og institusjoner.
Endelig oversikt over trukket beløp under disse fullmakter
foreligger først i januar måned.
Selv om foreløpige beregninger mot
slutten av 1998 indikerte større utbetalinger enn tidligere
og dermed mindre midler totalt til rådighet i 1999, viste
de endelige oversikter i januar at forbruket i 1998 var langt større
enn antatt. Dette innebar at de totale overføringene fra
1998 til 1999 kom ned i 63 mill. kroner, mot 306 mill. kroner ved årsskiftet
1997/98. Det var dermed først i januar at Regjeringen
hadde de nødvendige oversikter som muliggjorde en grundig
vurdering av behovet for ytterligere midler.
I debatten om budsjettet for Utenriksdepartementet sa
utenriksministeren bl.a. at Regjeringen ville vurdere situasjonen
«...fortløpende med hensyn til
utbetalingstakten for prosjektene, og vil eventuelt komme tilbake
til Stortinget med nødvendig bevilgningsforslag dersom
utbetalingen skulle skyte fart.»
Er det noen spesiell grunn til at utbetalingene
uforutsett har skutt fart bare få måneder etter
budsjettbehandlingen?
Som nevnt under spørsmål 1,
er det først i januar at det foreligger nøyaktige
opplysninger om utbetalinger under trekkfullmakter til departementer
og institusjoner. Selv om tidligere beregninger indikerte en høyere utbetalingstakt
i 1998 enn tidligere år, var det først i januar
Utenriksdepartementet hadde et fullt bilde som merbehovet kunne
beregnes ut fra.
I St prp nr 38 skriver Regjeringen bl.a.:
«Uten en tilleggsbevilgning vil også en
rekke andre samarbeidsområder bli skadelidende.»
Vil beløpet på 100 mill kroner
bli brukt utelukkende til miljøtiltak og atomsikring?
Beløpet på 100 mill. kroner
vil i tillegg til miljøtiltak og atomsikring bli brukt
til humanitær bistand til Russland, regionale prosjekter
under Barentsprogrammet, multilateral helseplan for Barentsregionen,
energiøkonomisering og et antall andre tiltak, herunder
infrastruktur- og næringstiltak, i Russland og Baltikum.
Regner Regjeringen med at det vil bli nødvendig med
ytterligere bevilgninger til disse formålene i 1999, herunder
til humanitær bistand til Russland?
Den foreliggende situasjonen i Nordvest-Russland, med
behov for humanitær bistand, er ekstraordinær
og et resultat av finanskrisen i august 1998 kombinert med en mislykket
jordbrukshøst. Norges innsats er en direkte respons på en
appell fra guvernøren i Murmansk og har så langt
hatt et totalt omfang på nærmere 55 mill. kroner
(hvorav 40 mill. kroner i matvarehjelp under landbruksavtalen).
I tillegg kommer innsats fra de nordligste fylkenes side.
Utenriksdepartementet vil innenfor den foreslåtte
tilleggsbevilgning på 100 mill. kroner videreføre
den humanitære bistanden fram mot sommeren. Russland må på sikt
selv ta ansvar for å dekke behovet for matvarer og medisiner
til sin befolkning. Skulle det imidlertid vise seg at situasjonen
igjen blir ekstraordinært vanskelig, vil Regjeringen komme
tilbake til spørsmålet på grunnlag av
en eventuell fornyet offisiell anmodning om hjelp fra russisk side.