Forslaget om å etablere et regionalt
skyte- og øvingsfelt for Hærens avdelinger på Østlandet
står i nær sammenheng med gjennomføringen
av vår nye forsvarsstruktur, slik retningslinjene er trukket
opp av Stortinget. For Hæren medfører denne nye
strukturen en betydelig kvantitativ reduksjon, samtidig som det leges
vekt på investeringer i avansert materiell for å øke
avdelingenes stridsevne.
St.meld. nr. 22 (1997-98) Hovedretningslinjer
for Forsvarets virksomhet og utvikling i tiden 1999-2002, utdyper
behovet for bedre og mer realistiske øvelser som grunnlag
for et mer slagkraftig Forsvar, og peker på de svakheter
spesielt Hæren vil få, hvis det ikke legges til
rette for samøvinger mellom de våpen som brukes
i strid. Disse forutsetninger for mer effektive øvelser
følges opp av konkrete forslag i form av krav om opprettelse
av skyte- og øvingsfelt som er store nok til å håndtere
slike samøvelser i bataljonsforband.
Bakgrunnen for dette ligger blant annet i den
militærfaglige utvikling, som gjennom flere tiår
har ført til stadig økende mekanisering av Hærens
avdelinger. Oppsetningene har etter hvert fått betydelige
innslag av tunge hjul- og beltekjøretøyer, og
dermed langt større muligheter for raske forflytninger
langs vei og i terrenget. Det har samtidig vært en sterk
utvikling av våpenteknologien. Aktuelle våpensystemer
gir langt større rekkevidde, større ildkraft og
bedre virkning i målet enn hva som var tilfelle for bare
et par tiår siden.
De operative konsepter er omlagt i takt med
mekaniseringen og den våpentekniske utvikling, fra mer
statiske stridsformer til et mobilt operasjonskonsept med strid
under stadig bevegelse. Forsvarsstriden kreves ført mer
offensivt samtidig som mobilitet og utnyttelse av terrenget er en
betingelse. Dette gir øket beskyttelse både for
personell og materiell og bidrar til øket stridsevne. Evne
til raske forflytninger og samvirkende bruk av moderne våpensystemer
gir i dag den eneste muligheten for å stoppe en tallmessig
overlegen fiende. Forsvarsstriden må dermed føres
mer offensivt, samtidig som mobilitet og utnyttelse av terrenget
er en betingelse for å beskytte egne styrker.
For å oppnå det krav til effektivisering
som ligger til grunn for de store investeringene er det avgjørende å kunne
benytte stridsmidlene på en måte som gir avdelingene
så langt som mulig virkelighetstro øvinger både
i angrep og forsvar. Nøkkelen til dette er adgang til egnede øvingsområder
med særlig bruksrett for Forsvaret.
Omstillingen til en mindre, men bedre hær
har som forutsetning at de gjenværende avdelingers stridsevne styrkes.
Det må sørges for samsvar mellom de store investeringer
som gjøres i våpensystemer og materiell på den
ene side, og opplæringen i bruk og utnyttelse på den
annen side.
Nye våpensystemer og nye offensive
konsepter krever således høyere egenferdigheter
og avdelingsferdigheter. Aktuelle våpensystemer krever
operatører med høyt kunnskaps- og ferdighetsnivå.
Det stilles også skjerpede krav til samordnet bruk av systemer
fra ulike våpenarter, i tid og rom. En betydelig del av
de vernepliktige må derfor utdannes til spesialister på sine områder
for kunne utnytte systemene optimalt.
Den økede mobilitet innebærer
at avdelingene vil operere i større bredde og dybde og
med langt raskere forflytninger enn tidligere. Beslutninger må tas
raskere og kan ha mer omfattende konsekvenser. Dette innebærer
skjerpede krav, særlig til trening av befal i sammensatte
operasjoner.
Arealsituasjonen for Hærens øvelser
på Østlandet er i dag slik at disse utfordringene
ikke kan møtes på en tilfredsstillende måte.
Den alvorlige følgen av dette er at avdelingene ikke makter å føre
sitt personell opp til det økte kompetanse- og effektiviseringsnivå som materiellet
gir mulighet til, og som er nødvendig for å løse
pålagte oppgaver i krise- og krigssituasjoner.
For å imøtekomme kravene til
utdanning av enkeltpersoner og avdelinger, må det gis adgang
til gjennomføring av realistiske øvelser under
feltmessige forhold i egnet terreng. Den tekniske og taktiske utvikling
stiller her nye krav til oppleggene. Det sentrale behov gjelder øvelser
med flere bataljoner i samvirke mellom ulike våpenarter,
infanteri, kavaleri, artilleri - og med koordinert våpenvirkning
i form av skarpskyting mot et fellesmål. Det understrekes
at Hærens øvelser med dette tilføres
en ny dimensjon, som ikke kan øves på tilfredsstillende
måte innenfor de eksisterende skyte- og øvingsfelt
i Sør-Norge. Det følger dels av de eksisterende
feltenes begrensede størrelse, dels av terreng og andre
ytre forhold og dels av sikkerhetsmessige forhold.
Realistiske samvirkeøvelser og tosidige
taktiske øvelser er betinget av tilstrekkelige arealer
for operasjoner over tidsrom opp til fem-seks døgn, med
styrker opp til fire bataljoner. Terreng, grunn og vegetasjon bør
ha en viss variasjon og representere forhold man normalt finner
i Sør-Norge. Det er behov for et system av veger og kjøreløyper
for fremføring og manøvrering av rullende materiell.
Terreng og vegsystem må gi avdelingene anledning til å utvikle
i tilstrekkelig bredde og dybde.
Når de taktiske operasjonene går
over i skarpskyting, må det finnes faste skyteanlegg med
tilhørende mål- og nedslagsområder for
de ulike våpen. Ved utprøving og kontroll av våpen
og ammunisjon vil Hærens Forsyningskommando ha behov for
et prøvefelt for spesialammunisjon.
Øvingsområdet må dimensjoneres
ut fra de rom som kreves rent taktisk for gruppering, forflytning
og angrep, ut fra oppdragets varighet, samt sikkerhetsavstander
for de ulike våpen. Følgende normer kan angis for
realistiske samvirkeøvelser med bruk av skarp ammunisjon:
– Flere
bataljoner, 12 x 20 km eller omkring 240 km2.
– En bataljon, 10 x 15 km eller
omkring 150 km2.
– Kompani/eskadron/batteri,
8 x 12 km eller om-kring 96 km2.
De angitte normene forutsetter at terrenget
tillater en hensiktsmessig arrondering av arealer for bevegelige øvelser
og at det kan oppnås høy utnyttelsesgrad gjennom
flere fremrykningsakser i form av vegnett og kjøreløyper.
Den angitte normen på 240 km2 for flere bataljoner, vil i tillegg gi
rom for faste skyteanlegg og målområder, med andre
ord et samlet felt som dekker Hærens sentrale og tunge øvingsbehov.
Artilleriet vil kunne skyte på korte og midlere avstander
innenfor et slikt område. Videre må det forutsettes
standplasser utenfor området for artilleriets skyting på lange
avstander, 20-35 km, mot mål i feltet. Med ventet teknisk
utvikling kan skyteavstander på opptil 50 km senere bli
aktuelt.
En vesentlig faktor ved dimensjoneringer av
baner og felt, er de sikkerhetssoner som er nødvendige
under alle skarpskytingsøvelser under fredsforhold. Uvedkommende
trafikk i disse soner når feltene er i bruk, reguleres
og kontrolleres av brukende avdelinger avhengig av øvelsens-
og skarpskytingens art.
For å dekke Hærens behov for
et nytt sammenhengende øvingsområde
på Østlandet har Forsvarets overkommando utarbeidet
et konkret prosjekt, med betegnelsen "Regionfelt Østlandet".
Prosjektet er som nevnt varslet i St.meld. nr. 16 (1992-93) og tatt
opp igjen i St.meld. nr. 22 (1997-98) Hovedretningslinjer for Forsvarets
virksomhet og utvikling i tiden 1999-2002, hvor det fremgår
at Forsvarsdepartementet, etter gjennomførte utredninger,
vil ta det nødvendige initiativ for eventuell videre behandling
og realisering.
Stortinget sluttet seg ved behandlingen av St.meld. nr.
16 (1992-93) til det prinsipp at hver av Forsvarets avdelinger skal
ha tilgang til et fast skyte- og øvingsfelt, knyttet til
de faste etablissementer for stående styrker og skoleavdelinger,
og repetisjonssentrene for mobiliseringsavdelingene. I disse feltene
skal det være muligheter for gjennomføring av
de programmer avdelingene skal øve. Ikke alle avdelinger
kan forvente å disponere et skyte- og øvingsfelt
i umiddelbar nærhet av leir eller oppsettingssted, men
problemene med anskaffelse av nye øvingsområder
vil bli nøye vurdert mot tap av øvingstid og omkostninger
ved lange transporter.
Betegnelsen "regionfelt" er tidligere knyttet
til en modell med kombinerte skyte- og manøverfelt av slik størrelse
at en hel brigade kunne manøvrere innenfor feltets grenser,
samtidig som det måtte tillate skyting med de våpen
som inngår i brigaden. I utgangspunktet skulle slike felt
også kunne brukes til avlevering av skarpe våpen
fra fly. Arealbehovet har vært angitt til omkring 500 km2. Det foreliggende prosjekt er av mindre
omfang. Vår nye hærstruktur tilsier at samvirkeøvelser
i egne felt mest hensiktsmessig gjennomføres av styrker
opp til tre-fire bataljoner. Brigadeøvelser vil man som
hovedregel søke å legge til brigadenes sannsynlige
innsatsområder under krig.
Regionfelt Østlandet skal gi rom for
følgende hovedaktiviteter:
– Taktiske
samvirkeøvelser med skarpskyting, med styrker fra infanteri,
kavaleri og artilleri, totalt inntil fire bataljoner, under realistiske
ytre forhold.
– Andre felttjenesteøvelser
med tilsvarende og lavere styrkenivå uten skarpskyting.
– Rene skarpskytingsøvelser
med styrker opp til bataljonsnivå, med alle Hærens
våpensystemer unntatt luftvernrakettsystem ROBOT 70.
– Skarpskyting med artilleri på lange
avstander inn i feltet fra utenforliggende standplasser.
– Rakettartilleri (MLRS=Multiple
Launch Rocket System) vil bli benyttet med øvingsraketter
uten skarpe ladninger.
– Prøve- og forsøksvirksomhet
med Hærens våpen- og ammunisjonstyper.
– Flystøtte til bakkestyrker
ved taktiske øvelser, uten avlevering av skarpe våpen.
– Skarpskyting, taktiske forflytninger
samt rednings- og sikringstjeneste med helikopter.
Regionfeltet skal ikke brukes som skyte- og
bombefelt for jagerfly.
Det utelukkes ikke at brigadeøvelser
kan bli lagt til rekvirert grunn i distriktene omkring og/eller
i tilslutning til feltet. Dersom ønsket om å øve
brigadene i deres innsatsområder blir imøtekommet,
vil slike øvelser i feltet sjelden bli aktuelt.
Etablering av Regionfelt Østlandet
vil gi Forsvaret bedre mulighet til å oppnå de
målsettinger som er fastlagt i gjeldende øvingsprogrammer,
ikke minst gjennom mulighetene til vesentlig bedre utnyttelse av
tildelte ressurser.
Regionfelt Østlandet må by
på realistiske øvingsterreng innenfor en arealramme
på ca. 240 km2, med utstrekning
omkring 12 x 20 km. Dimensjonene vil kunne variere noe ut fra naturforholdene
i vedkommende område. Feltets arealer vil bli inndelt i
tre soner, betegnet "rød", "gul" og "grønn". Størrelsen
av de enkelte soner vil avhenge av terrengforholdene.
Våpensystemer som skal nyttes og tilhørende
sikkerhetskrav, sammen med samordnet behov for øvelse med
ild og manøver, er gjennom de utlagte alternativene og
soneinndeling fremstilt som minimumskrav. Innskrenkninger i ett
område vil derfor i prinsippet kreve minst tilsvarende
utvidelse i andre områder.
Rød sone vil være risikoområde
og målområde for all ammunisjon som kan gi blindgjengere.
Sonen vil også bli nyttet til gruppering, manøvrering
og standplasser for skyting. Sonen vil inneholde faste skyteanlegg,
målarrangementer, skytelederhus m.v.
Innenfor rød sone vil det bli avgrenset
et mindre område, betegnet "konsentrert målområde",
hvor alle mål for skarpskyting normalt skal være
plassert og hvor skarpe granater skal lande. Hensikten er å begrense
spredning av blindgjengere, og dermed også lette ryddingen,
slik at området blir mer tilgjengelig. Mål for
ammunisjon som kan gi blindgjengere kan bare velges i rød
sone.
Gul sone vil være målområdet
og risikoområde for ammunisjon som ikke kan gi blindgjengere.
Sonen vil også bli nyttet til gruppering, manøvrering
og standplasser for skyting. Sonen vil kunne nyttes til standplasser
for alle våpen.
Utenfor Regionfeltet etableres tre til fire
små gule soner på ca. 600 x 600 m, som standplasser
for artilleriets langdistanseskyting. Disse skal i første
omgang dekke behovet for skyting på avstander inntil 35
km. Senere kan det bli aktuelt å etablere standplasser
for skyting på avstander inntil 50 km.
Grønn sone skal nyttes til gruppering
og manøvrering. Skyting med skarp ammunisjon vil ikke finne sted
i denne sonen.
Regionfeltet forutsettes å være
tilgjengelig for Forsvaret gjennom hele året, men det vil
ikke foregå øvingsvirksomhet i de store høytidene
eller i fellesferietiden. Det antas videre å bli liten
eller ingen virksomhet tidlig på høsten og under
elgjakten. Det betyr at effektiv brukstid ikke vil være
over 45 uker i året.
De fleste bruksuker vil øvelsene ha
lite omfang, med styrker på nivå kompani eller
tilsvarende (ca. 150 soldater). Øvelser med styrker på bataljon
(inntil 1 000 soldater) eller flere bataljoner vil normalt
foregå mindre enn ti uker i året og med tyngden
på vinterstrid, eventuelt også juni og oktober
- november. Det maksimale antall soldater på samtidig øvelse
i feltet kan være inntil fire bataljoner (inntil 4 000
soldater). Slik øvelse gjennomføres normalt inntil én
gang pr. år, og med mindre enn én ukes varighet.
Hovedtyngden av virksomheter med skarpskyting vil
foregå vanlige virkedager på dagtid (kl. 06.00
- 18.00). Det kan bli noe virksomhet på kveldstid (kl. 18.00
- 22.00), men sjelden på nattetid (kl. 22.00 - 06.00).
I forenklet oversikt antas ammunisjonsforbruket
i et år med toppbelastning å bli:
– stridsvogn-,
artilleri- og tyngre infanterivåpen 15000-30000 granater
– lette automatvåpen
500000-1 mill. skudd
– panservern- og luftraketter
400-1000 raketter.
I helgene vil det normalt ikke være øvingsvirksomhet.
Det anslås at opptil åtte helger i året
kan bli belagt med øvelser. Dette vil særlig være
aktuelt under repetisjonsøvelser. Virksomhet med rydding,
vedlikehold, reparasjoner og lignende vil kunne foregå utenom
den regulære øvingstid.
Det er antatt at brigadene i Sør-Norge
vil øve hvert fjerde år, og da på rekvirert
grunn i innsettingsområdene, jf. lov om militære
rekvisisjoner av 29. juni 1951 nr. 19. Dagens situasjon tilsier
ikke at disse øvelser skal skje i eller i tilknytning til
et regionfelt. Det utelukkes likevel ikke at fremtidige reguleringer
og økonomi kan tvinge Forsvaret til å konsentrere øvelser
i tid og rom, for eksempel slik at brigadeøvelser blir
gjennomført i tilknytning til Regionfeltet. I så fall
må grunn i distriktet, utover Regionfeltet, påregnes å bli
rekvirert.
Rød sone vil bli sterkest belastet
av Forsvarets virksomhet, og det anbefales at hele eller store deler
av grunnarealet innenfor denne sonen bør innløses
av staten. Dette vil utgjøre fra 100 til 130 kvadratkilometer. Gul
sone vil bli betydelig mindre belastet, og det anbefales at bare
mindre deler av sonen, anslagsvis 8 til 12 kvadratkilometer, bør
erverves. For resten av gul sone er det tilstrekkelig å erverve
nærmeste fastlagt bruksrett. Grønn sone vil bli
mindre belastet, og her er det i all hovedsak tilstrekkelig med
erverv av bruksrett.
Skader på skog og mark vil først
og fremst være en problemstilling i konsentrert målområde,
som vil utgjøre anslagsvis 20 til 30 km2 i
de sentrale deler av rød sone. Likevel antas det at 30-50pst.
av dette området forblir urørt av skader. I rød
sone utenfor konsentrert målområde antas inntil
70pst. av arealet å forbli urørt. I gul sone vil
permanente inngrep være vesentlig mindre omfattende, og
vil i hovedsak komme i form av veger, enkelte bygninger og noe avskoging
for skuddsektorer og lignende. Ved standplasser for langdistanseskyting
utenfor feltet (gul sone) vil permanente inngrep være små.
I grønn sone kan det være et visst behov for anlegg
av nye veger og kjøreløyper, men generelt vil
inngrepene være lite omfattende.
Under skarpskyting mot mål i rød
sone vil hele eller deler av den være sperret for sivil
ferdsel. Når det ikke foregår skarpskyting, kan
ferdsel i rød sone tillates med visse begrensninger. Skogsdrift
og jakt vil, med visse tilpasninger og reguleringer, kunne foregå i
størstedelen av sonen. Innenfor det konsentrerte målområdet
vil sivil ferdsel bli sterkt regulert og deler av det permanent
avsperret.
De fleste skarpskytinger i gul sone vil bare
beslaglegge en mindre del av sonen. I de deler hvor det ikke pågår
skarpskyting, kan sivil ferdsel tillates. Skogsdrift og jakt vil,
med visse tilpasninger og reguleringer, kunne foregå i
nesten hele den gule sonen. Standplassene for langdistanseskyting
utenfor feltet vil normalt bare være belagt med restriksjoner
3-4 uker pr. år. Overskyting med artilleri vil normalt
ikke medføre ferdselsrestriksjoner.
I grønn sone vil ferdsel og sivil virksomhet
til enkelte tider bli berørt av militær øving
og trafikk, men sonen vil aldri være sperret. Skogsdrift,
jakt og generell ferdsel vil få visse begrensinger under øvelser,
men ellers kunne foregå uhindret.
Det vil bli lagt opp til faste informasjonsordninger gjennom
media, oppslagstavler og skilting.
I meldingen kap. 5 beskrives de muligheter som
foreligger i dagens situasjon uten etablering av Regionfelt Østlandet.
Tre aktuelle modeller blir beskrevet på sidene 17-19:
– Bruk av
eksisterende øvingsområder på Østlandet.
– Bruk av eksisterende øvingsområder
i andre landsdeler.
– Bruk av eksisterende øvingsområder
utenlands.
I kapitlet konkluderes det med at nye øvingsmuligheter
med større samøvelser mellom våpenarter
(infanteriet, kavaleriet og artilleriet) med krav om realistisk og
koordinert våpenvirkning mot et felles mål ikke
lar seg realisere innenfor dagens situasjon.
Modellene kan hverken hver for seg eller samlet
tilfredsstille kravene til øvingsområder med bakgrunn
i krav til beredskap, god kvalitet, god effektivitet og god økonomi.
Dersom Forsvaret og Hæren i særdeleshet
til enhver tid i fremtiden skal kunne løse sine oppgaver
på en god og troverdig måte, vil det være
nødvendig å etablere betydelig bedre øvingsmuligheter
enn det Forsvaret råder over i Sør-Norge i dag.
0-alternativet er således en beskrivelse
av dagens situasjon, og ikke noe godt alternativ til de utvidete øvingsmuligheter
som et eventuelt Regionfelt Østlandet vil gi Hærens
avdelinger. Konsekvensene for Forsvaret ved en 0-løsning,
og for Hæren i særdeleshet, vil være
betydelige og det vil være en forutsetning at feltene Hjerkinn,
Terningmoen og Rødsmoen gjennomgår en ny vurdering
arealmessig og bruksmessig.
Alternativene for lokalisering av Regionfelt Østlandet
er valgt ut fra det hovedkriterium at de skal fremby realistisk øvingsterreng
på inntil 250 km2 i rimelig nærhet
av de store brukernes garnisoner. Samtidig har det vært
viktig å finne frem til lokaliseringer med god avstand
fra bebygde områder eller omfattende fritidsbebyggelse,
for at så få personer som mulig skal bli påført
ulemper, særlig støybelastning.
Det er foretatt omfattende rekognoseringer i
distriktet for å finne egnede alternativer for lokalisering.
Tre alternativer, Osdalen, Gråfjellet og Holmsjøen,
ble opprinnelig valgt ut for nærmere undersøkelser.
Et nytt alternativ, Gravberget, er senere tatt inn i vurderingene.
Osdalen har vist seg mindre godt egnet for Forsvarets bruk og er
derfor frafalt. Kjøretiden for de store brukerne vil, alt
etter bruker og alternativ, variere fra 20 til 120 minutter.
Alternativ Gravberget ligger lengst sør
av de tre aktuelle alternativene, innenfor Åsnes, Våler
og Elverum kommuner. Det strekker seg i nord opp mot Rv 25 mellom
Elverum og Trysil og i sør ned mot grendene Risberget og
Gravberget. Mot øst er det på det minste én
km fra grønn sone til grensen mot Sverige. Feltets område
er uten fast bosetting og med enkelte hytter og skogshusvære.
Minste avstand fra konsentrert målområde til fast
bosetting på norsk side er 8-10 km. På svensk
side ligger grenda Bastuknappen med ca. 10 fastboende personer,
like over riksgrensen. Nærmeste tettbebyggelse på svensk
side er Høljes med ca. 200 innbyggere, omkring 20 km fra
nærmeste standplass for skarpskyting i gul sone.
Alternativ Gravberget ligger lavest av de tre
alternativene, omkring 400-600 mo.h. Det inneholder relativt mye
myr, spesielt i nord-vestre del av rød sone. Dette vil
likevel ikke begrense mulighetene for utbygging og bruk i særlig
grad, ettersom myrområdene for det meste ligger utenfor
aktuelle manøverområder.
Standplasser for artilleriets langdistanseskyting
var opprinnelig vist sør for feltet. Etter gjennomførte
konsekvensutredninger og høring foreslås nå at
disse standplassene legges nord for feltet. Det presiseres at disse standplassene
er identiske med tilsvarende standplasser for alternativ Gråfjellet,
bare med endret skyteretning. De ligger innenfor området
for alternativ Holmsjøen.
Totalt foreslått feltareal er ca. 242
km2. Feltets hovedadkomst er tenkt fra
sør, med anlegg for feltforvaltningen i nærheten
av Gravbergsgrenda.
Alternativ Holmsjøen er et midtre alternativ,
med arealer i Trysil, Elverum og Åmot kommuner. Det ligger
nord for Rv 25 mellom Elverum og Trysil og rett vest for Osensjøen.
I nord strekker feltet seg opp mot Rv 215 Rena - Nordre Osen, og
i vest mot Fv 546. Én fast bosetting og et fåtall
hytter og skogshusvære kan bli direkte berørt
av feltets areal. Minste avstand fra konsentrert målområde
til fast bosetting er rundt 5 km.
Alternativ Holmsjøen ligger gjennomgående
noe høyere enn Gravberget, omkring 400-800 mo.h. Det inneholder
en del myr og våtmark, spesielt i sør-østre del
av rød sone. Dette vil likevel ikke begrense mulighetene
for utbygging og bruk i særlig grad, ettersom myrområdene
for det meste ligger utenfor aktuelle manøverområder.
Standplasser for artilleriets langdistanseskyting er tenkt sørøst
for feltet og vil være innenfor sentrale deler av området
for alternativ Gravberget.
Totalt foreslått feltareal er ca. 237
km2. Feltets hovedadkomst er tenkt fra
Rv 215 i nordvest, med anlegg for feltforvaltning i området
Vollbekken.
Alternativ Gråfjellet er det nordligste
av de aktuelle alternativene, og ligger i sin helhet innenfor Åmot kommune.
Det ligger rett nord for Rv 215 Rena - Nordre Osen, og strekker
seg opp mot Storsjøen i nord, med Fv 607 i vest og Osensjøen/Slemdalen
i øst. Én fast bosetting, ett seterbruk i drift,
ytterligere tre til fire uten drift, og et antall hytter og skogshusvære
kan bli direkte berørt av feltet. Minste avstand fra konsentrert målområde
til fast bosetting er i størrelsesorden 5 km.
Alternativ Gråfjellet er det som ligger
høyest, omkring 400-900 mo.h. Rød sone inneholder
både skogkledde høydedrag, glissen fjellskog og
snaufjell. Omtrent halvparten av denne sonen ligger over tregrensen
og består i stor grad av myr og våtmark. Dette vil
likevel ikke begrense mulighetene for utbygging og bruk i noen avgjørende
grad. Standplasser for artilleriets langdistanseskyting er tenkt
sørøst for feltet, innenfor sentrale deler av
området for alternativ Holmsjøen.
Totalt foreslått feltareal er ca. 226
km2. Feltets hovedadkomst er tenkt fra
Rv 215, med anlegg for feltforvaltning i området Osmoen.
De tre alternativene for lokalisering er vurdert
mot hverandre og gitt individuell prioritet ut fra Forsvarets behov.
De viktigste faktorer er:
– Alternativenes
kvalitet for Forsvaret, uttrykt ved egnethet ut fra lokale forhold
og felles bruksmuligheter med andre militære etablissementer.
– Beregnede utbyggingskostnader.
– Beregnede transport- og tidskostnader.
På sidene 22-24 i meldingen gis en
nærmere redegjørelse for disse faktorene. Avslutningsvis
gis et sammendrag av Forsvarets vurdering av alternativene i tabellform:
| Gravberget | Holmsjøen | Gråfjellet |
Egnethet | Meget godt egnet. | Egnet, men klart dårligere enn
Gravberget og
Gråfjellet. | Meget godt egnet. |
Sambruk | Ingen sambruks-
muligheter. | Godt til rette for sambruk med
Rena leir/Rødsmoen. | Godt til rette for sambruk med
Rena leir/Rødsmoen. |
Utbyggingskostnader | 705 mill. kroner (1997) | 625 mill. kroner (1997) | 680 mill. kroner (1997) |
Transport- og tidskostnader. | 13,1 mill. kroner/år
(1997) | 7,7 mill. kroner/år
(1997) | 7,7 mill. kroner/år
(1997) |
Prioritet | 2 | 3 | 1 |
Det vil fortsatt være behov for næringsfeltene
ved eksisterende etablissementer ved Hærens avdelinger på Østlandet.
Dagens miljøbelastning rundt disse virksomhetene antas å bli
lite endret som følge av Regionfeltet. Manøveraktiviteten
på Rødsmoen kan bli noe redusert. Virksomheten
på Hjerkinn og Terningmoen forutsettes å bli vesentlig
påvirket dersom Regionfeltet etableres.
Hærens bruk av Hjerkinn skytefelt vil
bli avviklet ved etablering av Regionfelt Østlandet.
De viktigste virksomhetene på Hjerkinn
er i dag skyting med artilleri og stridsvognkanon, samt Luftforsvarets
bruk til levering av flybomber og raketter fra jagerfly.
Skytingen foregår innenfor hele det
165 km2 store feltet. Det planlegges muligheter
for langdistanseskyting fra standplasser utenfor feltet.
Flyaktiviteten, som pågår årlig,
ligger innenfor en fireukersperiode med samlet effektiv flytid 8-12
timer i og ved skytefeltet.
Det er anbefalt at Hærens bruk av Hjerkinn
skytefelt avvikles når Regionfelt Østlandet er
ferdigstilt for operativt bruk. Luftforsvarets bruk vil samtidig
bli avviklet. Feltet vil således kunne tilbakeføres
til sivile formål etter nærmere planlegging i
samarbeid mellom Forsvaret og vedkommende sivile myndigheter og
brukere. Tilbakeføringen antas å ta inntil 30 år,
da det kreves meget lang tid for å være sikker
på at alle blindgjengere er funnet og uskadeliggjort.
Dovrefjell, inkludert skytefeltet, er et verdifullt økosystem
som blant annet er leveområde for flere sårbare dyrearter.
Skytefeltet legger beslag på arealer som er attraktive
for friluftsliv. Området brukes også i utstrakt omfang
til friluftsliv, blant annet gir Forsvarets vegnett god adkomst
til fjellet. Jakt og fiske disponeres av lokale rettighetshavere
og blir utøvet med visse restriksjoner. Forurensningssituasjonen
i vassdragene overvåkes regelmessig. Forhøyede
konsentrasjoner av tungmetaller er kun påvist lokalt ved
demoleringsfeltet. Vassdrag som drenerer feltet har ingen målbar
forurensning utenfor feltets grenser. Veger, baner og bygninger
medfører negativ påvirkning på vegetasjon
og landskap. Utvalgte områder er i ferd med å bli
satt i stand og revegetert.
Dersom Hjerkinn skytefelt nedlegges, vil det
være en omfattende oppgave å restaurere landskap
og naturmiljø. Det er også potensiale for økt
utnyttelse til flere formål. Her vil det imidlertid være
målkonflikter mellom verne- og bruksinteresser. Hvilke
formål som skal prioriteres, må avklares gjennom
planprosesser der Forsvaret ikke vil være sentral aktør.
Terningmoen vil fortsatt være et meget
sentralt etablissement for Hæren, først og fremst
som utdannings- og kompetansesenter for infanteriet. Et egnet skyte-
og øvingsfelt hører naturlig til denne virksomheten. Skyte-
og øvingsfeltet på Terningmoen vil derved bestå.
Med et regionfelt i rimelig nærhet åpnes det for en
fleksibilitet som for eksempel muliggjør å trekke deler
av særlig belastende virksomheter ut fra Terningmoen og
til mindre befolkede områder. Slik virksomhet kan både
være bruk av tunge våpen som produserer mye støy,
og skyting til tider som medfører stor belastning (om kvelden
i sommerhalvåret). For arealbruken innenfor selve Terningmoen
antas det ikke at Regionfeltet vil medføre endringer i
form av økte sivile bruksmuligheter, redusert forurensning
eller lignende. Det kan imidlertid antas at en med et regionfelt øker
muligheten for fleksibel og naturtilpasset bruk av Terningmoen.
Avlastningseffekten ved Terningmoen skytefelt
vil i all hovedsak omfatte redusert støybelastning for
Elverums befolkning. Store deler av den mest belastende skytingen
vil kunne flyttes til Regionfeltet. Med dagens virksomhet på Terningmoen
er det beregnet at nær 700 personer er "svært
forstyrret" av støy fra tunge våpen. (Det maksimale
støynivået ved fire barneskoler i Elverum varierer
fra 93 til 101 dB.)
Dersom viksomheten ved Terningmoen reduseres som
angitt, vil antall personer "svært forstyrret" av skytestøy
i Elverum reduseres fra ca. 700 til ca. 200.
Ved en 0-situasjon vil derimot den støyende
viksomheten ved Terningmoen kunne øke de nærmeste årene, og
antall personer "svært forstyrret" i Elverum vil kunne øke
fra ca. 700 til flere enn 1000. For Elverum vil derfor antallet
personer "svært forstyrret" påvirkes betydelig
dersom Regionfelt Østlandet etableres.
Konsekvenser av Regionfelt Østlandet
er utredet etter godkjent program i henhold til bestemmelsene om konsekvensutredning
i plan- og bygningslovens kap. VII-a. Utredningene har omfattet
i alt 18 temaer, og arbeidet har gått over årene
1994-96.
Følgende temaer omfattes av utredningsprogrammet:
– Forurensning:
Utslipp til luft
Utslipp til vann og grunn
Støy
Vibrasjoner
– Landskap, naturmiljø og
kulturmiljø:
Landskap
Vegetasjon og planteliv
Fugler og mindre pattedyr
Rovvilt og hjortevilt
Fisk
Kulturminner og kulturmiljø
– Naturressurser:
Landbruk
Georessurser
– Samfunnsmessige forhold:
Friluftsliv
Samfunn og næringsliv
Sivil luftfart
Luftsport
Tilstanden i og ved eksisterende skyte-
og øvingsfelt.
I tillegg er det etter kommunehelsetjenesteloven utarbeidet
en egen utredning om konsekvenser for helse og trivsel.
Etablering av Regionfelt Østlandet
vil i henhold til utførte utredninger medføre
ulike konsekvenser, som i stor grad oppfattes som negative. Enkelte
fagutredere har også redegjort for mulige avbøtende
tiltak, som i stor grad antas å kunne ha god effekt. Konsekvenser
av positiv art gjelder i hovedsak etterspørsel etter varer
og tjenester og tilhørende utvikling av arbeidsplasser
i distriktet.
Ingen av delutredningene har konkludert med
negative konsekvenser av slik karakter at Regionfeltet av den grunn
frarådes etablert. Det synes heller ikke til noe alternativ å være
knyttet noen sum av negative konsekvenser fra flere ulike saksområder,
som samlet bør føre til at alternativet frarådes
etablert. Dette følger for en stor del av at de forskjellige
alternativene viser seg å ha ulike "konsekvensprofiler",
med "topper" innenfor hver sine saksområder.
Flertallet av høringsuttalelser fra
interesseorganisasjoner og lokalt hold uttrykker motstand mot regionfeltprosjektet.
En stor del av uttalelsene kritiserer konsekvensutredningene for å være
mangelfulle. Høringsuttalelsene fra myndigheter på regionalt
og sentralt nivå er mer nyansert. De statlige fagmyndigheter
godkjenner i det alt vesentlige de utførte utredninger
om feltalternativene innenfor sine respektive saksområder.
Mange uttalelser uttrykker tvil om Forsvarets
behov for Regionfelt Østlandet og/eller krav om
fullstendig utredning av det såkalte "0-alternativet",
det vil si en situasjon hvor Regionfeltet ikke tillates etablert.
På sidene 27-37 gis det i meldingen
et sammendrag av hovedkonklusjonene i konsekvensutredningene for de
enkelte saksområder. I tillegg gjengis i meldingen de vesentligste
momentene i høringsuttalelsene, med vekt på fagmyndighetene.
Avslutningsvis gis det en konsekvensprofil for
de tre alternativene:
Alternativ Gravberget karakteriseres først
og fremst av at konsekvenser for kulturminner og kulturmiljø er vurdert
som større enn for de to andre alternativer. Etablering
av et regionfelt i Gravberget vil ikke kunne gjennomføres
uten betydelige inngrep i faste kulturminner, og det vil berøre
kulturhistoriske sammenhenger knyttet til finnekulturen. Etablering
kan imidlertid ikke finne sted uten omfattende undersøkelser
og utgravinger på forhånd. Kulturminnene vil dermed
bli dokumentert og gi økede kunnskaper om områdets
kulturhistorie. Høyt prioriterte kulturminner som ønskes bevart
på stedet kan søkes "fredet" i detaljplanleggingen,
ved at Forsvarets faste anlegg trekkes unna, og ved at bevegelige øvelser
styres utenom.
Dette alternativet bedømmes også som
det minst gunstige når det gjelder utslipp til vann og
grunn. Konsekvensgraden bedømmes som middels, og det er
på det rene at effektive avbøtende tiltak kan
settes inn.
Innenfor saksområdet naturmiljø skiller
Gravberget seg ut som det gunstigste, med konsekvenser av liten betydning
for samtlige temaer.
Innenfor øvrige saksområder
viser Gravberget ingen trekk som i avgjørende grad avviker
fra de andre alternativene.
Alternativ Holmsjøen fremstår
klart som det mest støybelastende ved at det berører
det største antall personer. Alternativet medfører
mulig støysjenanse for to til tre ganger så mange
bosatte personer som de øvrige alternativer. Saksområdet
tillegges stor vekt og har relasjon til temaet helse og trivsel.
Avbøtende tiltak for skyting med tunge våpen vil
ligge i valg av standplasser, reduksjon av ladningsstørrelser
ved standplasser i ytterkant av feltet, og til en viss grad styring
av skarpskyting i tid etter aktuelle meteorologiske forhold.
Under temaer knyttet til naturmiljø viser
Holmsjøen ved en samlet betraktning relativt klar tendens
til mer negative konsekvenser enn Gravberget. Det gjelder vegetasjon
og planteliv, fugler og mindre pattedyr, rovvilt og hjortevilt.
For kulturminner og kulturmiljø bedømmes
alternativ Holmsjøen å ha mindre konfliktpotensiale
enn Gravberget, men områdets varierte kulturminnebilde er
ikke uten betydning.
Et spesielt trekk er at Holmsjøen som
det eneste alternativ vil innebære problemer for to av
NORSARs målestasjoner, ved vibrasjoner i grunnen (middels vekt).
En viss avbøting kan oppnås ved oppgradering av
målestasjonene.
Innenfor øvrige saksområder
viser Holmsjøen ingen trekk som i avgjørende grad
avviker fra de andre alternativene.
Alternativ Gråfjellet er karakterisert
av å medføre de klart største ulemper
innenfor det omfattende saksområdet knyttet til naturmiljø,
med stor vekt. Det gjelder først og fremst vegetasjon og
planteliv samt rovvilt og hjortevilt. Tendensen fremkommer også under
temaet fugler og mindre pattedyr. Det er generelt klarlagt hvilke
typer av avbøtende tiltak som kan settes inn. De må for
alle faste anlegg, målområder for eksplosiver
og bevegelige øvelser gå ut på å unngå sårbare
lokaliteter i tid og rom. Det vil her være nødvendig å prøve
seg frem og justere tiltakene etter erfaringer over tid, for å oppnå optimal
effekt.
Gråfjellet har verdifulle kulturminner,
men etablering av Regionfelt Østlandet vil medføre
de minste ulempene på dette alternativet.
Et spesielt trekk er at Gråfjellet
som det eneste alternativ vil ha konsekvenser av betydning for sivil
luftfart, ved å berøre traseer for nordgående
ruter (middels vekt). Disse må i tilfelle justeres noe.
Innenfor øvrige saksområder
viser Gråfjellet ingen trekk som i avgjørende
grad avviker fra de andre alternativene.
Konsekvensprofilene for de tre alternativene
gjengis konsentrert i oppstillingen nedenfor. For postene med de største
konsekvenser er avbøtende tiltak angitt i kursiv:
| Gravberget | Holmsjøen | Gråfjellet |
Saksomr.
med stor vekt | | | |
Støy | Middels konsekvenser | Størst
negative konsekvenser, flest berørte. Avbøtende: Valg
av
standplasser, ladning,
skyting etter værforhold | Middels konsekvenser |
Naturmiljø | Minst konsekvenser,
lite sårbar vegetasjon,
del av kjerneområde
bjørn | Middels konsekvenser,
noe sårbar vegetasjon,
del av kjerneområde
bjørn. | Størst
negative konsekvenser, sårbar vegetasjon, bjørn. Avbøtende: Lokalisering av
faste anlegg, styring av bevegelig virksomhet |
Kulturminner
og kulturmiljø | Størst
negative konsekvenser, fornminner, finnekultur | Middels konsekvenser, fornminner,
skogsdrift, fløting, skogssetre | Middels konsekvenser, storgårdssetre Avbøtende: Utgravinger, lokale
"fredninger» |
Saksomr.
med middels vekt | | | |
Utslipp vann og grunn | Middels negative konsekvenser Avbøtende: Valg
av
målområder,
"kalksperrer" m.v. | Minst konsekvenser | Minst konsekvenser |
Vibrasjoner | Minst konsekvenser | Middels konsekvenser Avbøtende:
Oppgradering NORSAR | Minst konsekvenser |
Sivil luftfart | Minst konsekvenser | Minst konsekvenser | Middels konsekvenser Avbøtende: Omlegging
av traseer |
Oppstillingen viser at konsekvensprofilene for
de enkelte alternativer "topper seg" på de tre ulike saksområder,
som alle er tillagt stor vekt. For Gravberget ligger toppen på kulturminner
og kulturmiljø, for Holmsjøen på støy
og for Gråfjellet på naturmiljø. Ved valg
av alternativ for etablering av Regionfeltet, må det foretas
en rangering basert på skjønnsmessig bedømmelse
av saksområdenes innbyrdes vekt og utsiktene til å oppnå resultater
med avbøtende tiltak.
Det vises til at støy - i denne saken
for det meste skytestøy fra tunge våpen - er å betrakte
som en vesentlig ulempe, med relasjon til helse og trivsel. Støy
fra Regionfeltet vil være et permanent fenomen for bosatte
som berøres. Støyen kan også ha en viss
innvirkning på friluftsliv og utvikling av turisme. Alternativ
Holmsjøen medfører mulig støysjenanse
for to til tre ganger så mange bosatte personer som de øvrige
alternativer.
Det finnes muligheter for tiltak som i noen
grad vil dempe støyutbredelsen fra tung skyting, men effekten antas å være
begrenset. Tiltakene vil i noen situasjoner kunne gi restriksjoner
på ønsket virksomhet fra Forsvarets side.
Alternativene Gravberget og Gråfjellet
viser innbyrdes nærmest speilvendte konsekvensprofiler.
Gravberget har tallrike forekomster av kulturminner knyttet til jernutvinning
og er en del av det norsk-svenske finnekulturområdet. Området
fremhever seg derimot ikke ved verdier knyttet til naturmiljø.
Gråfjellet har på sin side et høyt biologisk
mangfold, herunder et rikt fugleliv og rike, men sårbare
vegetasjonstyper. Det er videre et viktig hiområde for
bjørn. Gråfjellet har også verdier på kulturminnesiden,
men etter art og omfang vil de representere klart mindre konflikter
enn de tilsvarende i Gravberget.
Verdiene knyttet til kulturminnesiden i Gravberget respektive
naturmiljøsiden i Gråfjellet er til dels av nasjonal
eller regional karakter. Fagutredningene har imidlertid gitt føringer
for videre undersøkelser og avbøtende tiltak som
vurderes å kunne gi gode resultater. Forsvaret anser det
mulig å gjennomføre slike tiltak under anlegg
og drift av feltet, uten å tape vesentlige muligheter for
hensiktsmessige faste anlegg eller gjennomføring av bevegelig
virksomhet.
Utrederen finner etter samlet vurdering at støyspørsmålet
bør tillegges størst vekt og at alternativ Holmsjøen
primært ut fra støybelastningen bør betraktes som
det minst ønskelige. Tiltakshaveren er enig i denne betraktning,
og finner videre at alternativene Gravberget og Gråfjellet
bør stilles på lik linje ut fra vurdering av konsekvenser
for kulturminner/kulturmiljø respektive naturmiljø.
Dette innebærer at alternativene Gravberget og Gråfjellet
ut fra en vurdering av konsekvenser gis første prioritet
for gjennomføring, mens Holmsjøen settes som tredje
prioritet.
Fra flere av høringsinstansene, herunder
også statlige sektormyndigheter og myndigheter med samordnende
ansvar, påpekes forutsetningen om iverksetting av avbøtende
tiltak ved etablering av skytefeltet. De avbøtende tiltakene
vil kunne være både fysiske tiltak i forbindelse
med utbyggingen av feltet, og administrative tiltak knyttet til
driften (virksomhetsplan og retningslinjer for egen virksomhet,
avtaler om tilrettelegging for flerbruk etc.).
Med unntak av landskapsutredningens forslag
om omfattende flytting av faste baner og målområder,
er de avbøtende tiltak som anbefales i de forskjellige
delutredningene lagt til grunn for konsekvensutredningene. Det forutsettes
derfor at disse tiltakene gjennomføres såvidt
mulig gjennom iverksetting av tiltaket og gjennom planlegging av
de administrative rutiner for feltets drift. Det forutsettes også utarbeidet
et eget program for miljøoppfølging, i nødvendig
grad i samarbeid med de sivile plan- og miljøvernmyndighetene.
I vedlegg i meldingen tabell 1.1 til 1.3, oppsummeres konsekvensene
tematisk for alternativene, med tilhørende forslag til
avbøtende tiltak. De avbøtende tiltakene, som
er beskrevet i vedleggets annen kolonne, skal være utgangspunkt
for nærmere diskusjon i den videre planlegging og iverksetting
av tiltaket.
Som ramme for oppfølgende undersøkelser
og overvåkning forutsettes for øvrig utarbeidet
et program for miljøoppfølging i nødvendig
samarbeid med plan- og miljøvernmyndigheter lokalt og regionalt.
Programmet bør beskrive undersøkelsene som skal
gjennomføres i detaljplanfasen, program for videre overvåkning
og etterprøving bl.a. av tungmetallforurensning og støy,
og beredskapsplan for drift av øvingsfeltet i forhold til miljø.
De videre undersøkelser skal også innbefatte en miljørisikovurdering.
Miljøoppfølgingsprogrammet bør sendes
på høring i forbindelse med oppstart av planprosessen.
Tiltakshaveren presiserer betydningen av gode
avbøtende tiltak innenfor:
– Naturmiljø,
herunder begrensning av mulige negative virkninger for bjørn
(særlig i hiperioden) i alternativ Gråfjellet.
– Kulturmiljø, herunder
begrensning av negative virkninger for verdier knyttet til finnekulturen
i alternativ Gravberget.
Nærmere spesifikasjon for oppfølging
og etterprøving i forbindelse med støy generelt
forutsettes gitt gjennom konsesjonsbehandling etter forurensningsloven.
For øvrig forutsettes utvikling av
program for overvåkning av tungmetallforurensning i likhet
med foreliggende overvåkningsprogram for eksisterende skytefelt.
Hensiktsmessige forebyggende tiltak ved etablering av målområdene
forutsettes iverksatt.
I meldingens kapittel 9 beskrives administrative
og økonomiske konsekvenser med kostnader for selve iverksettingen
av tiltaket og kostnader knyttet til forvaltning og drift.
Ut fra beskrivelser av nødvendige anlegg
er det utført foreløpige beregninger av de vesentligste
utbyggingskostnader for de tre alternativene. Totale utbyggingskostnader
er beregnet å ligge mellom 625 og 705 mill. kroner i 1997-verdi.
Holmsjøen kommer ut med lavest kostnad og Gravberget med
høyest, men Gråfjellet ligger i et mellomsjikt.
Hovedårsaken til at Gravberget kommer høyest,
ligger i eksterne anlegg. Alle interne felleskostnader vil være
like for alternativene. Det er imidlertid forskjeller mellom de
enkelte våpenartenes spesielle anlegg. Hovedtrekket her
er at Gråfjellet faller noe dyrere enn de andre ved anlegg
for kavaleriet og Hærens forsyningskommando, vesentlig som
følge av antatte grunnforhold. Kostnadsforskjellene er
likevel begrenset og ikke avgjørende for prioriteringen
mellom alternativene.
Alle grunneiere som berøres skal få sine
tap dekket. Dette vil skje ved at de områder erverves hvor
Forsvarets behov er så omfattende at grunneiers rett fullstendig,
eller tilnærmet fullstendig, må falle bort. Der
fortsatt drift er hensiktsmessig, men med pålagte restriksjoner,
vil Forsvarets erverve nødvendige rettigheter og la grunneier
fortsette å drifte eiendommen for øvrig.
Alle de tre fremlagte lokaliseringsalternativer
er delt inn som tidligere beskrevet i en rød, gul og grønn
sone.
Rød sone er risikoområde for
all ammunisjon som kan gi blindgjengere og nyttes til gruppering,
manøvrering og skyting. Ferdsel vil bli hindret under pågående
skyting. Når skyting eller øvelse ikke pågår,
kan ferdsel tillates, men vil da måtte bli underlagt begrensninger.
Skogsdrift og jakt vil, med tilpasninger og reguleringer, kunne
gjennomføres innen størstedelen av sonen. Hele
eller store deler av rød sone vil måtte erverves
til eie.
Gul sone er risikoområde og målområde
for ammunisjon som ikke kan gi blindgjengere og nyttes til gruppering,
manøvrering og skyting. Ved de fleste typer skarpskytingsøvelser
vil kun en mindre del av gul sone bli benyttet. I områder
hvor øvelse eller skarpskyting ikke pågår,
kan ferdsel og sivil virksomhet tillates. Skogsdrift og jakt vil,
med tilpasninger og reguleringer, kunne gjennomføres innen
nesten hele gul sone. Regulering og utbygging vil bli vesentlig
mindre i gul enn i rød sone. Permanente inngrep vil i hovedsak
være veier, enkelte bygninger, utbygde stillings-/standplasser
samt noe avskoging for å gi innsyn. Det forventes at en
mindre del av gul sone må erverves. Resterende deler kan
her sikres ved rettighetserverv/klausulering.
Grønn sone nyttes til grupperingsområde
og manøvrering ved øvelser. Det vil ikke bli foretatt
skyting med skarp ammunisjon. Ferdsel og annen sivil virksomhet vil
til enkelte tider kunne bli noe berørt av militær øvingsvirksomhet
og økt trafikk. Jakt kan gjennomføres med mindre
reguleringer. Behov for nye veier eller bygg og anlegg samt avskoging
innenfor grønn sone vil generelt bli lite og mindre enn
i gul sone. Videre vil grønn sone bli nyttet mer sjeldent
og i mindre grad enn gul sone.
Forsvaret vil ikke erverve større deler
av feltet enn det som er nødvendig for å sikre
forsvarlig gjennomføring av øvelser med skarp
ammunisjon for inntil fire bataljoner (4000 mann). Der det vil være
tilstrekkelig å erverve rettigheter vil dette bli foretrukket.
Den som må avstå grunn eller
rettigheter til et regionfelt, skal ha sitt tap dekket, i henhold
til prinsippet i Grunnlovens §105. Dette skjer i all vesentlighet
ved at eiendommen eller rettigheten verdsettes og erstatningen gis
som økonomisk engangsvederlag.
I visshet om at mye av makeskiftepotensialet
er brukt opp gjennom prosessen ved etableringen av Rena leir og
Rødsmoen øvingsområde, vil et makeskifte
i Åmot kommune (alternativ Gråfjellet og delvis
alternativ Holmsjøen) være meget vanskelig å gjennomføre
i sin fulle bredde (inntil 140 km2). For
alternativ Gravberget vil mulighetene for et makeskifte være
betydelig bedre enn for alternativ Gråfjellet og bedre
enn for alternativ Holmsjøen.
Imidlertid ser tiltakshaver makeskifte som et
klart konfliktdempende tiltak med betydelig avbøtende effekt.
Forsvaret har således stor forståelse for de mange ønsker
og krav om makeskifte fra grunneiersiden.
Med bakgrunn i erfaringen fra makeskifteprosessen fra
Rødsmoen, er Forsvaret klar over den økonomiske risiko
og usikkerhet en slik prosess er forbundet med. Dette gjelder både
muligheter til å kunne erverve makeskiftearealer i nærmiljøet
i tilstrekkelig omfang, pris på arealer og selve prosessen,
som i seg selv er komplisert og usikker. I prosessen med makeskifte
på Rødsmoen har partene fått uvurderlig
hjelp av jordskifteverket.
Målsettingen er å gjennomføre
grunn- og rettighetserverv ved frivillig avtale, men i saker av
denne størrelse må vi forvente at skjønn
- avtale eller ekspropriasjon - vil kunne bli benyttet. Skal frivillig
avtale la seg gjennomføre er det påkrevet at berørte
grunneiere gis en god orientering med hensyn til hvorledes Forsvaret ser
for seg behov, restriksjoner og gjennomføringen av tiltaket.
Videre vil grunneierne få dekket nødvendig bistand
til advokat i henhold til gjeldende bestemmelse, samt eventuelt
annen fagkyndig bistand etter nærmere vurdering. Det vil
på det nåværende tidspunkt ikke være
mulig å foreta en klar tallfesting av erstatninger til
grunneiere og rettighetshavere.
Kostnader ved oppfølgende undersøkelser
og avbøtende tiltak er anslått til ca. 200 mill.
kroner. Program for oppfølgende undersøkelser
vil foreligge før planprosessen starter opp. Forsvaret
må forutsette et visst økonomisk bidrag for å øke
de respektive kommuners plankapasitet.
Hærens virksomhet på Hjerkinn
opphører fra samme tid som Regionfelt Østlandet
settes operativt i bruk. Samtidig vil også Luftforsvarets
virksomhet bli avviklet.
Tilbakeføring av Hjerkinn skytefelt
tar til snarest etter Hærens opphør av virksomheten
og forutsettes fullført i løpet av den etterfølgende
30-årsperiode. Totale kostnader ved avvikling og istandsetting
av Hjerkinn skytefelt er anslått til ca. 200 mill. kroner. Beløpet
er anslåtte kostnader til rydding av blindgjengere og skrot,
fjerning av bygg og anlegg, re-vegetering og rydding, samt administrasjonskostnader.
Årsaken til den forholdsvis lange tilbakeføringstiden (30 år)
er risiko knyttet til blindgjengere. Hjerkinn har fungert som militært
skytefelt siden 1923, og blindgjengere (udetonerte granater) kan
forekomme i hele feltet. Ikke registrerte blindgjengere finnes også under bakkenivå og
trykkes til overflaten gjennom den årlige teleløsning.
Store deler av Hjerkinn skytefelt som i de senere år ikke
er nyttet til målområde (ca. 30 pst.) kan tilbakeføres
i løpet av få år. Ca. 30 pst. av det
totale området har også de senere år
vært nyttet intensivt som målområde, og
tilbakeføringen vil ta lang tid (inntil 30 år).
Tilbakeføringen vil således måtte gjennomføres
etappevis.
Gjennom den 30-årsperioden som forutsettes
brukt på tilbakeføring av Hjerkinn planlegges
med 2 til 3 årsverk årlig for oppsyn og regulering
i den samme perioden. Årlig vil det bli organisert og gjennomført
større ryddeaksjoner. Øvrige arbeidsplasser ved
Skytefeltadministrasjonen Hjerkinn samt ved ammunisjonslageret på Dombås
som til sammen omfatter i underkant av 30 årsverk, forutsettes
avviklet fra den dag et Regionfelt Østlandet tas i bruk.
De fremlagte kostnadsoverslag er foreløpige
beregninger. Det valgte alternativ er planlagt avviklet i form av
forprosjekt som vil danne grunnlag for totale kostnader som vil
bli forelagt Stortinget i en av de faste budsjett- og investeringsproposisjoner.
De tre alternative områdene skiller
seg lite fra hverandre hva angår organisasjon og forvaltning.
Bemanningen ved hvert enkelt alternativ er beregnet til 20-25 befal
og sivile samt et tilsvarende antall soldater.
Årlige driftskostnader ved Regionfelt Østlandet anslås
til ca. 30 mill. kroner, avhengig av alternativ som velges.
Det er utarbeidet et overslag over årlige
transport- og tidskostnader for de tre alternativene. Slike kostnader er
beregnet til 13,1 mill. kroner for Gravberget, 7,7mill.kroner for
Holmsjøen og 7,7 mill. kroner for Gråfjellet.
Tiltakshaveren Forsvarets bygningstjeneste har
vist til at selve utgangspunktet for prosjektet Regionfelt Østlandet
ligger i hovedretningslinjene for Forsvarets virksomhet og utvikling,
som Stortinget har sluttet seg til, og som bl.a. har sin bakgrunn
i den faktiske militærfaglige utvikling gjennom flere år.
Utviklingen stiller høyere krav til utdanning av soldater
og befal, i form av kunnskap og ferdigheter, evne til raske beslutninger og
mestring av samvirke mellom avdelinger og våpenarter. Det
overordnede mål må være å kunne
møte krisesituasjoner med bakgrunn i tilstrekkelig realistisk trening.
For å nå et forsvarlig utdanningsnivå må Hærens styrker
på Østlandet få adgang til å drive
realistiske øvelser med skarpskyting og samvirke mellom
bataljoner. Den eneste reelle løsning vil være å etablere
et nytt, samlet øvingsområde som kan by på realistiske øvingsforhold,
i størrelsesorden ca. 240 km2.
Området må ligge i tilfredsstillende nærhet
av utdannings- og kompetansesentrene for de store brukerne infanteriet, kavaleriet
og artilleriet. Området bør samtidig trekkes lengst
mulig vekk fra tett bebodde områder. Etter omfattende forundersøkelser
er det fremlagt tre konkrete alternativer som tilfredsstiller disse
grunnleggende kravene.
Foretatte utredninger viser at det til alle
tre alternativer vil være knyttet negative konsekvenser
innenfor ulike saksområder. Konsekvensene vil ha noe ulik karakter
og tyngde, avhengig av alternativ som betraktes. De vesentligste
konsekvenser er påvist innenfor saksområdene skytestøy,
naturmiljø respektive kulturminner og kulturmiljø.
De forskjellige fagutredningene peker imidlertid også på muligheter
for å sette inn avbøtende tiltak som i til dels
betydelig grad vil kunne begrense negative konsekvenser. Ut fra
foreliggende utredninger og faglig begrunnede høringsuttalelser
kan tiltakshaveren ikke se at noe enkelt alternativ må utelukkes
fordi det vil medføre ubotelige skader eller uakseptable
ulemper.
Tiltakshaveren viser til at etablering av et
Regionfelt Østlandet etter alle de aktuelle alternativer
også vil ha positive konsekvenser for distriktet i form
av øket etterspørsel etter varer og tjenester,
både i utbyggingsfasen og i driftsfasen. I driftsfasen
vil feltet medføre et antall nye, permanente arbeidsplasser.
Ulempene i distriktet ved å etablere
Regionfelt Østlandet vil delvis bli kompensert ved avlastning
i og omkring eksisterende skyte- og øvingsfelt i landsdelen. Ved
en samlet vurdering av prosjektet må disse fordelene tas
i betraktning på lik linje med ulempene.
Avlastningen vil særlig komme til syne
ved at Hærens bruk av Hjerkinn skytefelt avsluttes og området
tilbakeføres etter hvert til sivil bruk og forvaltning. Som
kjent knytter det seg store nasjonale og internasjonale interesser
til forvaltningen av Dovrefjellområdet som et av Europas
siste referanseområder for høyfjellets opprinnelige økosystem.
Hjerkinn representerer her et kjerneområde. Dette er også uttalt i
høringsuttalelse fra Direktoratet for naturforvaltning.
Ved andre eksisterende felt på Østlandet
forutsettes en viss redusert bruk, noe som vil ha betydning lokalt. Fra
Terningmoen vil tettbebyggelsen i Elverum får en klart
redusert støybelastning. Av denne grunn vil etablering
av Regionalfeltet gi en betydelig reduksjon av totalt antall personer
"svært forstyrret" av skytestøy på Østlandet.
Tiltakshaveren konkluderer med at Forsvarets
behov i regionfeltsaken representerer en overordnet nasjonal interesse
med stor betydning for vår beredskap og forsvarsevne. Gjennom
valg av alternativ og hensiktsmessige avbøtende tiltak
synes det mulig å finne en optimal løsning i distriktet.
Gjennomføring av prosjektet vil også ha flere
positive ringvirkninger i distriktet. Avlastningseffekten ved eksisterende
skyte- og øvingsfelt vil til dels være av betydning.
På denne bakgrunn anbefales at Regionfelt Østlandet tillates
etablert i hovedsak som utredet, etter ett av de tre presenterte
alternativer. Iverksettingen forutsettes gjennomført under
nøye oppfølging av lokale forhold, med sikte på optimal
innpassing av feltet og de militære virksomheter. Det forutsettes
videre at Hjerkinn skytefelt avvikles og rehabiliteres etter nærmere
planer og at reduksjoner i bruk av andre eksisterende skyte- og øvingsfelt
på Østlandet følges opp.
Ved samlet vurdering av de kvalitative faktorer egnethet
og sambruksmuligheter, fremstår alternativ Gråfjellet
som det beste for Forsvaret. Gråfjellet gir dessuten noe
lavere utbyggingskostnader enn Gravberget og lavere årlige
kostnader knyttet til transport og tidsforbruk.
Holmsjøen gir de samme muligheter til
felles bruk med Rødsmoen som Gråfjellet. Alternativet
har de laveste utbyggingskostnader og har kostnader for transport/tidsforbruk
på samme nivå som Gråfjellet, men klart
dårligere egnethet for øvelser. Denne svakheten
bedømmes så vidt vesentlig at alternativet samlet rangeres
etter både Gråfjellet og Gravberget.
Gråfjellet er derfor satt som Forsvarets
første prioritet, med Gravberget på andre plass
og Holmsjøen på tredje.
For de enkelte alternativer er det fremkommet
konsekvensprofiler som "topper seg" på tre ulike saksområder,
som alle er tillagt stor vekt. For Gravberget ligger toppen på kulturminner
og kulturmiljø, for Holmsjøen på støy
og for Gråfjellet på naturmiljø.
Verdiene knyttet til kulturminnesiden i Gravberget respektive
naturmiljøsiden i Gråfjellet er til dels av regional
eller nasjonal karakter. Fagutredningene har imidlertid gitt føringer
for videre undersøkelser og avbøtende tiltak som
vurderes å kunne gi gode resultater. Forsvaret anser det
mulig å gjennomføre slik tiltak under anlegg og
drift av feltet, uten å tape vesentlige muligheter for
hensiktsmessige faste anlegg eller gjennomføring av bevegelig
virksomhet.
Utrederen finner etter samlet vurdering at støyspørsmålet
bør tillegges størst vekt, og at alternativ Holmsjøen
primært ut fra støybelastningen må betraktes
som det minst ønskelige. Alternativene Gravberget og Gråfjellet,
hva konsekvenser av tiltaket angår, stilles på lik linje.
Etter sammenveiing av Forsvarets interesser
og konsekvenser for det sivile samfunn anbefales det følgelig at
alternativ Gråfjellet velges for etablering av Regionfeltet.
Gravberget settes som andre prioritet og Holmsjøen som
tredje prioritet.
Regjeringen viser til det omfattende utredningsmaterialet
som er fremlagt, og gjengitte uttalelser. Regjeringen legger stor
vekt på at det er en nasjonal forpliktelse å sikre
Forsvarets avdelinger øvingsmuligheter som samsvarer med
våre forsvarspolitiske mål og den forsvarsteknologiske
virkelighet. I ytterste konsekvens er dette et spørsmål
om å gi våre soldater og befal nødvendig
trygghet basert på grundig og realistisk trening.
Regjeringen legger også stor vekt på at
det er en nasjonal forpliktelse å sikre natur og miljø for
etterfølgende generasjoner. Gjennom de fremlagte rapporter fra
konsekvensutredningene er det påvist at etablering av et
regionfelt vil medføre til dels meget store negative konsekvenser.
I de omfattende høringsuttalelser som følger saken,
er de utredede konsekvenser gjennomgående negativt forsterket.
Regjeringen legger til grunn i sine vurderinger
at det i denne sak er to viktige samfunnsinteresser på nasjonalt
nivå som er kommet i sterk konflikt med hverandre. Vårt
nasjonale forsvar er å anse som en forsikring mot mulige
fremtidige hendelser som kan true nasjonens suverenitet, og det
blir her spørsmål om hvor stor vår sikkerhet
skal være, og til hvilken pris. Regjeringen er av den oppfatning
at den nasjonale sikkerhet for tiden ivaretas på et akseptabelt
nivå, og at de inngrep som vil følge av etablering
av et regionfelt vil bli for kostbare for nasjonens samlede miljøinteresser.
I denne sak, og i dette område, er Regjeringen av den oppfatning
at tiltakets karakter bebuder så store og permanent negative
konsekvenser for natur, miljø og samfunn at Forsvaret må henvises
til andre løsninger, selv om disse ikke tilfredsstiller
Forsvarets behov fullt ut.
I fall Stortinget likevel ut fra tidligere føringer
vil foretrekke at det etableres et nytt større skyte- og øvingsfelt
for Forsvarets avdelinger i Østlandsregionen, vil Regjeringen
i et eventuelt valg mellom alternativene Gråfjellet og
Gravberget, ut fra en samlet vurdering prioritere Gravberget.
Ved at Regjeringen ikke går inn for å etablere
Regionfelt Østlandet til ett av de utredede alternativene,
har Regjeringen samtidig vurdert konsekvensene for Forsvaret å være
så betydelige at Forsvarsdepartementet gis i oppdrag å utrede
andre nasjonale løsninger. Slike løsninger må gi
Forsvaret og Hæren i Sør-Norge bedre og mer realistiske øvingsmuligheter
enn dagens situasjon, det såkalte 0-alternativet. Samtidig
må inngrepet/løsningen være
av betydelig mindre omfang og gi mindre negative konsekvenser enn
det som er blitt synliggjort gjennom utredningen av de tre alternativene
for Regionfelt Østlandet.
Regjeringen er av den oppfatning at slike alternative løsninger
må knyttes opp mot mer omfattende bruk av eksisterende
skyte- og øvingsfelt på Østlandet, eventuelt
med nødvendige tillempninger og utvidelser. Forsvarsdepartementet
gis således i oppdrag å vurdere begrenset utvidelse
i areal og bruk av aktuelle eksisterende skyte- og øvingsfelt
i Sør-Norge, herunder også Hjerkinn. Målsettingen
skal være å legge forholdene til rette for bedre
og mer realistiske øvelser enn de som kan gjennomføres
i dagens situasjon.