Storting vedtok 18. juni 1993 å etablert
en parlamentarisk basert kontrollordning for den militære
etterretnings- og sikkerhetstjenesten, og for politiets overvåkingstjeneste,
jf. lov av 3. februar 1995 nr. 7 om kontroll med etterretnings-,
overvåkings- og sikkerhetstjeneste, samt utfyllende instruks
til loven gitt av Stortinget 30. mai 1995. Loven fastsetter at kontrollen skal
utføres av et utvalg bestående av 7 medlemmer, herunder
leder og nestleder, som alle velges av Stortinget. Funksjonsperioden
er 5 år.
Det er foretatt visse endringer i sammensetningen
av utvalget i perioden fra opprettelsen 26. mars 1996. Stortinget
valgte 29. mai 1998 bl.a. Agnes Reiten og Kjersti Graver til nye
medlemmer etter Per N. Hagen og Aud-Inger Aure som ved regjeringsdannelsen
etter stortingsvalget i 1997 trådte ut av utvalget. Rikard
Olsvik ble valgt til ny leder, og Svein Grønnern til ny
nestleder.
Utvalget har i dag følgende sammensetning
(funksjonsperiodens utløp):
Rikard Olsvik, Rindal | leder | 30. juni 1999 |
Svein Grønnern,
Oslo | nestleder | 30. juni 2001 |
Elsa Eriksen, Lenvik | | 30. juni 2001 |
Oddrunn Pettersen, Berlevåg | | 30. juni 2001 |
Stein Ørnhøi,
Tvedestrand | | 30. juni 1999 |
Agnes Reiten, Torvikbukt | | 30. juni 2001 |
Kjersti Graver, Bærum | | 30. juni 1999 |
I perioden fra november 1997 til juni 1998 bestod utvalget
av kun 5 medlemmer. Rikard Olsvik fungerte i denne perioden som
utvalgsleder.
Stortinget vedtok 12. februar 1998 å endre § 1
i utvalgets instruks slik at innstillingsmyndigheten til valg av
nye medlemmer ble overført fra valgkomiteen til Stortingets
presidentskap, jf. Innst. S. nr. 77 (1997-98) fra kontroll- og konstitusjonskomiteen
og Dokument nr. 8:31 (1997-98). Begrunnelsen for endringsforslaget
var hyppig utskifting av medlemmer, og at disse hadde gått
over i sentrale politiske stillinger. Det kunne ifølge
forslagsstillerne ikke sees bort fra at en partimessig oppnevning
i regi av valgkomiteen kunne svekke utvalgets troverdighet og de
kontrollerte tjenestenes tillit til utvalget. Komiteen understreket
i innstillingen at utvalget må ha nødvendig tillit
og integritet både overfor Stortinget, de kontrollerte
tjenester og offentligheten.
I løpet av året har utvalget
gjennomført 26 inspeksjoner og avholdt 16 arbeidsmøter,
samt møter med justisminister Aud-Inger Aure, og forsvarsminister
Jostein Fjærvoll og forsvarssjef Arne Sollie.
Utvalget har besøkt kontrollmyndighetene
i Nederland og i Sveits som har parlamentariske kontrollordninger
for sine hemmelige tjenester, samt avviklet møte med den
nederlandske ombudsmannen, som behandler klager fra enkeltpersoner
rettet mot de hemmelige tjenester. Hensikten med møtene
var å få kunnskap om hvordan kontrolloppgavene
utføres, hvilke prioriteringer som foretas, hvilke generelle
problemstillinger kontrollorganene møter og hvordan de
håndteres.
Det har i 1998 kommet inn 21 klagesaker til
utvalget mot 58 i 1997. 17 av klagesaker rettet seg mot politiets overvåkingstjeneste,
mens 4 rettet seg mot FO/S og gjaldt saker om nektelse
og fratakelse av sikkerhetsklarering.
Det er opprettet 14 saker som er tatt opp av
eget tiltak. Disse fordeler seg jevnere på tjenestene,
men med hovedvekten på politiets overvåkingstjeneste.
Ved årsskiftet 1998-99 hadde utvalget
4 uavsluttede klagesaker, og 11 uavsluttede saker tatt opp av eget
tiltak.
Utvalget arbeider med å knytte til
seg ekspertise innenfor tele- og datakommunikasjon på mer
permanent basis, jf. kontrolloven § 10. Dette for å kunne gjennomføre
en effektiv og troverdig kontroll med den utviklingen som pågår.
Når det gjelder regelsitusjonen for
tjenestene er sikkerhetsloven fortsatt ikke trådt i kraft
for Forsvarets sikkerhetstjeneste og FO/S, imidlertid er
flere av lovens bestemmelser ved rundskriv gitt anvendelse. Justisdepartementet
har, i samarbeid med OVS, arbeidet med et nytt rundskriv om arkivhold
og registrering for POT. Dette arbeidet er ikke ferdig.
På grunn av gammelt edb-utstyr og de
krav som stilles til håndtering av gradert informasjon
er en total utskifting av utstyret nødvendig. Dette var
ikke kjent for utvalget da budsjettet ble utarbeidet og det kan
bli nødvendig å søke om en tilleggsbevilgning.
Utvalgets budsjett for 1998 var på kr 2 323 000. Utvalget
hadde et mindreforbruk på kr 131 048 som bl. a. skyldes
at husleien for 1998 ble belastet 1997-regnskapet, samt mindre utgifter
til godtgjørelse og reiseutgifter. Det arbeides nå med å skaffe
utvalget lokaler som er mer praktiske og bedre tilrettelagt for
håndtering av gradert informasjon.
Utvalget har i 1998 gjennomført 7 inspeksjoner
i Overvåkningssentralen (OVS). Det er gjennomført inspeksjoner
ved 2 av POTs regionsentraler og av to POT-enheter på distriktsnivå,
samt av POT-enheten hos Sysselmannen på Svalbard. Utvalget
har nå gjennomført inspeksjon ved samtlige regionsentraler.
Utvalgets inntrykk er at de omstillingsprosjektene som
er igangsatt, jf. årsmeldingen for 1997, har blitt fulgt
opp og at gjennomføring skjer relativt raskt. Spesielt
nevnes skillet mellom etterforsking og forebyggende arbeid hvor
det er etablert en egen retts- og påtaleenhet i OVS som
bidrar til å opprettholde fokus på dette skillet.
I henholdt til utvalgets instruks § 4
første ledd falt Lamark-saken i utgangspunktet utenfor
kontrollområdet til EOS-utvalget da utvalgets kontroll
ikke omfatter "utlendinger hvis opphold er knyttet til tjeneste
for fremmed stat". Utvalget fant det imidlertid riktig å gjennomgå saken
på bakgrunn av den offentligheten saken fikk og de påstander
som ble fremsatt, jf. kontrolloven §§ 2 og 3.
Et viktig formål var også å få brakt på det
rene om etterforskingen av saken hadde berørt enkeltpersoner
som omfattes av utvalgets kontrollansvar.
Etter de undersøkelser som er gjort,
har utvalget ikke funnet grunnlag for å anta at annet enn
rent faglige vurderinger lå til grunn for overvåkingssjefens
beslutning om å oversende saken til departementet med forslag om
utvisning, og for valg av tidspunkt. Det viste seg at etterforskingen
heller ikke hadde berørt andre enkeltpersoner på en
måte som ga grunnlag for videre undersøkelser.
Saken aktualiserer også spørsmål
om forholdet mellom EOS-utvalgets og Sefos oppgaver. I praksis vil utvalget
være tilbakeholden med å gå inn i saker
som naturlig hører under Sefo.
Årsaken til at OVS ikke informerte
utvalget om Lamark-saken var at OVS mente saken ikke var omfattet
av orienteringsplikten når etterforskningen var rettet
mot personer som gjorde tjeneste for en fremmed stat. Utvalget fant
ikke grunnlag for å rette kritikk mot denne vurderingen.
Det kan imidlertid ha uheldige konsekvenser for kontrollen dersom
det heller ikke blir gitt en viss generell informasjon om slike
saker. Utvalget skal være orientert om den løpende
virksomhet i tjenestene, og hvor det foreligger særlige
grunner, kan utvalget også utøve kontroll i saker
som i utgangspunktet ligger utenfor kontrollområdet. Utvalget
har på denne bakgrunn bedt overvåkingssjefen om
at det heretter blir gitt en viss generell informasjon også om denne
type saker.
På initiativ fra overvåkingssjefen
ble utvalget orientert om at det var etablert flere edb-baserte
interne arbeidsregistre/sideregistre ved avdelinger i OVS.
De aller fleste var rene personregistre, opprettet fra 1990 og fremover.
Disse synes ikke å ha vært kjent for Lund-kommisjonen,
derimot fremgår det av Danielsen-utvalgets innstilling
(NOU 1998:4), at de var blitt orientert om sideregistrene. Registre
som hadde vært ukjent for ledelsen ved OVS, og som man
var blitt først oppmerksom på gjennom arbeidet
til en intern prosjektgruppe som hadde i oppgave å se på registreringspraksis.
Registrene fungerte som arbeidsverktøy med midlertidig
registrering, hvor opplysninger ble nedtegnet og oppbevart i første
fase inntil det kunne tas stilling til om de enten skulle overføres
til POTs sentrale arbeidsregister (NCR) eller slettes. OVS anførte å ha anledning
til å foreta denne type midlertidige registreringer for
verifisering og kvalitetssikring, men erkjenner at prosjektgruppens
funn viste at praksis hadde gått lenger enn hva som var
nødvendig ut fra et slikt formål. Også ved
enkelte regionale og lokale ledd i POT var det i en viss utstrekning
etablert sideregistre.
Utvalgets gjennomgang av prosjektgruppens rapport viser
at enkelte registre hadde et nokså stort omfang med registreringer
som til dels var flere år gamle.
Det er alvorlig når det viser seg at
det skjer en nokså omfattende registrering utenfor NCR,
som ikke har vært underlagt kontroll, verken internt eller
eksternt. Utvalget oversendte OVS en liste over klagesaker som var
avsluttet, og disse ble sjekket mot sideregistrene. Det viste seg
at det på flere navn var registreringer i sideregistre,
men etter at disse var nærmere gjennomgått, kunne
utvalget konkludere med at opplysningene ikke ga grunnlag for å endre
konklusjon eller foreta videre undersøkelser i noen av
sakene. Nye klagesaker sjekkes rutinemessig også mot sideregistrene.
Rapporten resulterte i utarbeidelse av et nytt registreringsrundskriv
for POT i samarbeidet med Justisdepartementet. Arbeidet med rundskrivet
er forsinket. Utvalget vil i første halvår 1999
se nærmere på de enkelte sideregistre i OVS, mens
det i regionale og lokale ledd vil følges opp ved de ordinære
inspeksjoner.
Utvalgets generelle inntrykk ved inspeksjoner
av de ytre ledd i POT, er at det er en høy grad av bevissthet omkring
de rettssikkerhetsmessige aspekter ved den virksomheten som drives,
men at det råder usikkerhet med hensyn til hvilke kriterier
m.v. som gjelder for å nedtegne og registrere personopplysninger.
Inspeksjoner viser usikkerhet på om vilkårene
for å opprette personsak foreligger, samtidig som det i
det praktiske arbeidet oppleves et behov for å kunne ta
vare på opplysningene, noe som . vanskeliggjør
utvalgets kontroll. Av denne grunn haster det med å få ferdig
det lenge varslede registreringsrundskrivet.
Utvalget har inngått avtale med advokat
Ole Jakob Bae i forbindelse med en evt. bruk av § 7 i kontrolloven hvor
utvalget kan påkjære rettslige kjennelser og beslutninger
om straffeprosessuelle inngrep når siktede selv ikke er
kjent med dem. Utvalget har så langt ikke hatt saker hvor
det har vært vurdert som aktuelt å benytte kjæremålsadgangen.
Stortinget har vedtatt en midlertidig lov om
innsyn i POTs arkiver og registre der det er bestemt at saker som
har vært behandlet av innsynsorganene ikke kan bringes
inn for EOS-utvalget. Det er etter dette i utgangspunktet ikke grunn
til å anta at innsynsorganenes arbeid vil berøre
utvalgets virksomhet. Innsynsordningen medfører at det
er mindre grunn for utvalget til å gå inn og undersøke
forhold som ligger så langt tilbake i tid at de omfattes
av innsynsorganenes arbeidsområde. Det er forutsatt i forarbeidene
til innsynsloven at innsynsorganene skal sende utvalget kopi av
sine avgjørelser. Dette er hensiktsmessig for enkelt å kunne føre
kontroll med om personer som klager til utvalget har hatt sin sak
til behandling hos innsynsorganene.
Utvalget mottok i 1998 17 klagesaker mot POT.
De fleste gjaldt mistanke om ulovlig overvåking og/eller registrering,
og er undersøkt av utvalget, mens enkelte rene innsynsbegjæringer
som er innkommet, er blitt avvist. Disse klagerne er blitt orientert
om den kommende innsynsordningen. Ingen av de realitetsbehandlede
sakene har gitt grunnlag for kritikk av POT.
Utvalget har i 1998 gjennomført 4 inspeksjoner
i Forsvarets overkommando/Sikkerhetsstaben (FO/S). Det
er gjennomført inspeksjon av personellsikkerhetstjenesten
ved 5 militære klareringsmyndigheter, samt i Direktoratet
for sivilt beredskap, og i Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet.
Utvalget har fått fremlagt alle klageavgjørelser
i klareringssaker. Det er ikke fremlagt klageavgjørelser
som har resultert i kritikk eller anmodning om ny behandling.
Utvalgets generelle inntrykk er at FO/S
legger stor vekt på de rettssikkerhetsmessige sidene ved
personkontrolltjenesten og sikkerhetsklarering, og at det arbeides
planmessig for å sikre at slike hensyn blir ivaretatt av
klareringsmyndighetene.
Ved inspeksjon av de ovennevnte avdelinger og
etater har utvalget ikke funnet forhold som har gitt grunnlag for
kritikk. En gjennomgående problemstilling er imidlertid
at det kan synes å bli lagt for liten vekt på arbeidet
med makulering av uaktuelle saker. Dette vil bli fulgt opp ved senere
inspeksjoner.
Med bakgrunn i tallmateriale for 1997 fra FO/S
som viste at ca. 30 pst. av klager over klareringsnektelser ble
tatt til følge, samt at de aller fleste nektelser ikke blir
påklaget har utvalget foretatt to inspeksjoner med stikkprøvekontroller
av nektelser som ikke påklages. Kontrollen har ikke avdekket åpenbare
feilavgjørelser, men enkelte problemstillinger er diskutert
med FO/S.
En slik problemstilling gjelder betydningen
av lovlig militærnekting ved senere klareringer for tjeneste
eller stillinger i Forsvaret. Når det gjelder sivile tjenestepliktige
som søker seg tilbake til de militære ruller og ønsker å gjennomføre
militærtjeneste, synes det å ha vært
en nokså vanlig praksis at disse ikke gis vernepliktsklarering.
En slik praksis må anses uheldig i forhold til kravet om
at klareringsavgjørelser skal baseres på en individuell
og konkret vurdering i det enkelte tilfelle. FO/S har nå presisert
overfor Forsvarets klareringsmyndigheter at det i denne type saker
ikke skal legges vekt på selve beslutningen om å nekte
militærtjeneste, men se på den underliggende begrunnelse
for å søke seg tilbake, og vurdere denne opp mot
vilkårene for klarering. Det synes ikke å ha vært
noen tilsvarende praksis når det gjelder tidligere sivilarbeidere
som søker seg til sivile stillinger i Forsvaret som krever
klarering. Det er få saker av denne type, men problemstillingen
er kjent for Forsvarets klareringsmyndigheter.
En annen problemstilling gjelder notoritet og
presisjon på de opplysninger avgjørelsene baseres
på. I enkelte saker har det vært lagt vekt på opplysninger
om henlagte forhold. Utvalget har her påpekt at det bak
den enkelte henleggelseskode kan skjule seg vidt forskjellige forhold,
og at klareringsmyndighetene derfor bør innhente nærmere
opplysninger hvis det er aktuelt å trekke henleggelser
inn i vurderingen. FO/S har sagt seg enig i dette.
Før en person kan gis sikkerhetsklarering,
skal det foretas en personkontroll, noe som alltid skal omfatte undersøkelser
i POTs registre. Utvalget har ved inspeksjoner i OVS gjennomgått
personkontrollsaker hvor OVS har gitt såkalt negativ påtegning
til klareringsmyndigheten. Påtegningene har i det alt vesentlige
dreid seg om høyreekstrem aktivitet eller tilknytning,
og de fleste sakene har dreid seg om personkontroll for vernepliktsklarering.
I flere av sakene har påtegningen vært
svært kortfattet og lite konkret. Fra et rettssikkerhetssynspunkt
kan det rettes innvendinger mot at avgjørelser om sikkerhetsklarering,
som kan ha vesentlig betydning for den det gjelder, baseres på så vidt
generelle opplysninger. Dette særlig sett på bakgrunn
av at denne type opplysninger er gradert, slik at begrunnelsesplikten
ikke vil gjelde. Dermed fratas vedkommende muligheten til å korrigere
eller imøtegå opplysningene ved en eventuell klage.
Utvalget har på generelt grunnlag tatt problemstillingen
opp med FO/S.
Politiet er i henhold til påtaleinstruksen § 5-7
pålagt en nokså omfattende plikt til av eget tiltak å gi
melding til militære myndigheter om "strafferettslige forføyninger"
mot militærpersoner. Denne meldeplikten er av betydning
i klareringssammenheng. Den gir klareringsmyndighetene mulighet
til å reagere rettidig og adekvat overfor personell som
allerede er klarert. Ved de inspeksjoner utvalget har gjennomført,
både ved militære avdelinger og i FO/S,
er det gitt uttrykk for at politiets overholdelse av meldeplikten
er mangelfull. Ved gjennomgang av klagesaker i FO/S har
utvalget også sett eksempler på at informasjon
om straffbare forhold som først blir kjent for klareringsmyndigheten etter
flere år. Den som er klarert har et selvstendig ansvar
for å gi opplysning om forhold som kan være av betydning
for klareringen, og unnlatelser her vil i seg selv tale mot å opprettholde
eller fornye en klarering. Videre kan ulik praksis ved politidistriktene
føre til forskjellsbehandling.
Problemet ble tatt opp med Justisdepartementet
som igjen undersøkte praksis ved noen politidistrikter,
og som fant at rapporteringen ikke alltid foregikk i samsvar med
påtaleinstruksens bestemmelser. Saken ble tatt opp med
riksadvokaten, som i brev til statsadvokatembetene innskjerpet rapporteringsplikten,
og ba om at statsadvokatene ved inspeksjoner kontrollerer at politiet
har etablert rutiner som sikrer at bestemmelsen følges.
I henhold til overvåkingsinstruksen
og gjeldende personellsikkerhetsdirektiver, skal OVS ved personkontrollanmodninger
også foreta undersøkelser i det sentrale straffe-
og personopplysningsregisteret SSP (avsluttede saker), i bøteregisteret,
og i politiets sentrale straffesakjournal (STRASAK) (primært
uavsluttede saker).
60-70 000 klareingsanmodninger sendes årlig
elektronisk fra Forsvaret til OVS. I dag kontrolleres ikke disse
sakene mot STRASAK. Derimot blir anmodningene fra klareringsmyndigheter
i den sivile forvaltning (5-6000 årlig) som blir fremsendt
skriftlig kontrollert mot STRASAK.
At gjeldende direktiver ikke følges
er utilfredsstillende i forhold til kravet om en forsvarlig personkontroll,
særlig med tanke på de høyeste klareringsnivåene og
det er en viss fare for tilfeldighet i saksbehandlingen fordi det
ikke vil fremkomme dersom slike opplysninger er utelatt i egenopplysningsskjemaet.
Problemet skyldes hovedsakelig datatekniske
forhold. Det er utvalgets inntrykk, etter å ha fått
fremlagt korrespondanse mellom FO/S,OVS og departementet, at
det kan synes å være medvirkende at spørsmålet
om den fremtidige organiseringen og plasseringen av funksjonen som
nasjonal sikkerhetsmyndighet er under utredning, jf. forslag fra
Danielsen-utvalget i NOU 1998:4. Utvalget har tatt saken opp med
Justisdepartementet, og anmodet om å forsøke å få fortgang i
saken.
Til tross for at FO/S er eneste klareringsmyndighet for
næringslivsansatte hadde Forsvarets Bygningstjeneste i
Nord-Norge (FBTN), i hastesaker, i en periode (for 1997 33 dokumenterte)
gitt klarering ifm. oppdrag på Forsvarets bygg og anlegg.
Klarering ble gitt etter kontakt til lokal POT, for sjekk mot straffe-
og bøteregisteret. Denne praksisen er nå brakt
til opphør og rutinene er blitt innskjerpet. Utvalgets
inspeksjoner bekreftet den fremstilling FO/S hadde gitt.
For utvalget var det særlig viktig å påse
at de nektelser som var blitt gitt, kunne identifiseres og gjennomgås
av kompetent klareringsmyndighet, dvs. FO/S for å få brakt
på det rene om avgjørelsene var materielt feilaktige,
og om de i tilfelle hadde fått negative konsekvenser for
dem det gjaldt. Etter anmodning fra utvalget undersøker
nå FO/S sakene.
Utvalget ble ved POT-enheten i Harstad orientert
om praksis og prosedyrer ved personkontrollanmodninger fra Forsvaret
i hastesaker. Først i april 1998 var det gitt retningslinjer
fra sentralt hold om hvordan underliggende ledd i POT skulle forholde
seg i denne type saker. De nye retningslinjene pålegger
underlagte ledd å melde inn alle slike personkontroller
til OVS på fastsatt skjema, med opplysning om rekvirent,
type undersøkelser m.v.
En relativt stor andel av personellet som undergis personkontroll
i forbindelse med førstegangstjeneste, er registrert i
SSP og/eller det sentrale bøteregisteret. I 1998
i alt 18 pst. hvor ca. halvparten ble nektet klarering, noe som
medfører at vedkommende stenges ute fra militær
utdanning, i tillegg fra en god del tjenestesteder og typer tjeneste.
Andre konsekvenser er at den enkelte også kan utelukke
en fra stillinger i det sivile som krever sikkerhetsklarering. Informasjon
om klageadgang er viktig, og om den muligheten man har til å søke
om klarering etter en viss tjenestetid dersom man skikker seg vel
og kan få referanseuttalelse.
Utvalget har mottatt 4 klager på klareringsnektelser og
fratakelser i 1998. Samtlige er avsluttet uten kritikk.
Utvalget har gjort det klart overfor FO/S
at eventuell klager i saker som har vært fremlagt for utvalget,
vil bli realitetsbehandlet.
Utvalget har i 1998 gjennomført 3 inspeksjoner
i Forsvarets overkommando/Etterretningsstaben (FO/E).
Det har i 1998 ikke vært foretatt inspeksjon av etterretningstjenestens
ytre enheter, eller av etterretningsfunksjoner ved militære
avdelinger.
Ett felles sentralt arkiv for tjenesten ble
etablert etter at alle avdelingene ble samlet på Lutvann.
De tidligere avdelingsarkivene ble avsluttet, men befinner seg fysisk
i det nye sentralarkivet. Søk i arkivet krever 5 arkivnøkler
som dels har ulik oppbygging, og likeledes tilgang til 5 ulike saksjournaler.
Det har for utvalget vist seg vanskelig å finne frem i
de avsluttede arkivene. God tilgang til tjenestenes arkiver er en
helt nødvendig forutsetning for å kunne utføre
de pålagte kontrolloppgavene, noe som ikke lot seg gjøre.
Dette ble påpekt i brev til FO/E etter inspeksjonen.
Forholdene er nå lagt bedre til rette.
Etter utvalgets vurdering er det nå behov
for å benytte sakkyndig bistand også ved kontrollen
av Forsvarets etterretningstjeneste da kontrollansvar også omfatter
virksomheten ved lyttestasjoner og radaranlegg. Utvalget har kommet
til at en reell kontroll av den elektroniske etterretningstjenesten
ikke kan foretas uten sakkyndig bistand. Utvalget vil arbeide med
dette i 1999.
Utvalget har kommet til at det vil være
nødvendig i større grad å benytte sakkyndig
bistand til deler av kontrollvirksomheten bl.a. med bakgrunn i den
teknologiske utviklingen, men også fordi virksomhetene
er komplisert og tidkrevende å sette seg inn i. En mulighet
kan være å øke antall inspeksjoner og
i tillegg mer bruk av sakkyndig bistand. Bruk av sakkyndig bistand reiser
også et kostnadsspørsmål. Utvalget vil
komme tilbake til disse spørsmålene i forbindelse
med evalueringen av kontrollordningen som skal skje innen utløpet
av denne stortingsperioden.
Utvalget vil påpeke den fortsatte nedgangen
i antall klagesaker. Dette bekrefter ytterligere inntrykket av at det
er inspeksjonsvirksomheten som blir det sentrale ved utvalgets virksomhet.
Etter kontrolloven § 4 har utvalget
krav på innsyn i tjenestenes arkiver og registre. Utvalget
har hele tiden nøye fulgt bestemmelsen i instruksen § 5
om at det ikke skal søkes et mer omfattende innsyn enn
det som er nødvendig ut fra kontrollformålene.
Videre viser utvalget til bestemmelsen i instruksen § 6
"Tvist om innsyn og kontroll. Utvalget
har lagt til grunn at de enkelte tjenestene ikke har anledning til å frata
utvalget innsyn i graderte opplysninger som faller inn under utvalgets
kontrollområde, men at det er utvalget som skal foreta
vurderingen av i hvilken grad det er nødvendig med innsyn
i slike opplysninger.
I samsvar med § 13 nr. 2 i utvalgets
instruks gjøres Stortinget oppmerksom på at det
foreligger graderte opplysninger i en sak der omfanget av utvalgets
innsynsrett er tatt opp.
Stortingets presidentskap mottok 12. mai 1999
et brev fra EOS-utvalget vedrørende EOS-utvalgets innsynsrett,
vedlagt dette fulgte utvalgets uttalelse. Komiteen mottok samme
dag kopi av brevet, dette følger som vedlegg til innstillingen.
I forbindelse med komiteens behandling av saken var
utvalgsleder Rikard Olsvik invitert til høring i komiteen
18. mai 1999. I tillegg til Olsvik møtte utvalgsmedlem
Kjersti Graver og sekretær Hakon Huus-Hansen.
Komiteen har videre i forbindelse med sin behandling
mottatt forsendinger av gradert informasjon fra Forsvarsdepartementet
til Stortinget og til kontroll- og konstitusjonskomiteen.
Videre møtte forsvarsminister Løwer
i komiteen 7. og 9. juni 1999 for å redegjøre
nærmere for saken. Komiteen mottok 8. og 9. juni 1999 brev
fra forsvarsministeren som bl. a. innebar avgradering av statsrådens
brev til Stortingets presidentskap av 21. april 1999 med vedlegg
av 16. april 1997 fra tidligere forsvarsminister Jørgen
Kosmo til forsvarssjefen, samt brev av 19. mai 1999 fra statsråden
til Presidentskapet. I tillegg fulgte kopi av avgradert brev av
6. oktober 1998 fra tidligere forsvarsminister Dag Jostein Fjærvoll
og brev fra forsvarsminister Eldbjørg Løwer til EOS-utvalget
av 22. mars 1999. Komiteen mottok også brev 10. juni 1999
fra forsvarssjefen hvor Forsvarsdepartementets vedlegg til brev
av 8. juni 1999 til komiteen ble avgradert. Disse følger
som vedlegg til innstillingen.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Inger Lise Husøy, Laila Kaland, lederen Jørgen
Kosmo og Morten Olsen, fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen og Vidar
Kleppe, fra Kristelig Folkeparti, Odd Holten og Kari Økland,
fra Høyre, Svein Ludvigsen, og fra Sosialistisk Venstreparti,
Kristin Halvorsen, har gjennomgått Dokument nr.
16 (1998-99) - årsmelding for 1998 fra Stortingets kontrollutvalg
for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste
(EOS-utvalget). Komiteen viser videre til at vedtatt
lov og instruks pålegger EOS-utvalget å føre
regelmessig tilsyn med etterretnings-, overvåkings- og
sikkerhetstjeneste som utøves av offentlig myndighet eller
under styring eller på oppdrag fra offentlig myndighet.
Komiteen vil i denne sammenheng
understreke forutsetningen om at det særlig er hensynet
til enkeltpersoners og organisasjoners rettssikkerhet utvalget, som
gjennom sin kontrollvirksomhet skal påse blir forsvarlig
ivaretatt.
Komiteen registrerer at utvalget
i deler av 1998 har bestått av kun 5 medlemmer, men at
utvalget nå er fulltallig.
Komiteen viser til at Stortinget
12. februar 1998 vedtok å endre § 1 i utvalgets
instruks slik at innstillingsmyndigheten til valg av nye medlemmer
ble overført fra valgkomiteen til Stortingets presidentskap,
jf. Innst. S. nr. 77 (1997-98) fra kontroll- og konstitusjonskomiteen
og Dokument nr. 8:31 (1997-98). Komiteen viser i
denne sammenheng til at det i innstillingen ble understreket av
komiteen at utvalget må ha nødvendig tillit og
integritet både overfor Stortinget, de kontrollerte tjenester
og offentligheten.
Komiteen har merket seg at utvalget
i løpet av året har gjennomført 26 inspeksjoner
i de ulike tjenester. Videre har komiteen merket
seg at utvalget i denne sammenheng mener at det er inspeksjonsvirksomheten som
er det sentrale ved utvalgets virksomhet. Komiteen registrerer videre
at utvalget har avviklet 16 interne arbeidsmøter, samt
møter med justisminister, forsvarsminister og forsvarssjef.
Komiteen har videre registrert
at utvalget har besøkt kontrollmyndigheten i Nederland
og Sveits.
Komiteen mener at årsmeldingen
fra Kontrollutvalget viser at det fortsatt er behov for et uavhengig kontrollutvalg
av denne type for de hemmelige tjenester, og at den årsmelding
som er lagt fram tilfredsstiller de krav som Stortinget har satt. Komiteen vil
understreke at det er viktig at utvalget har en slik sammensetning
at hele befolkningen kan føle tiltro til at den jobben
utvalget gjør er seriøs og troverdig.
Komiteen har merket seg at det
i 1998 har innkommet 21 klagesaker til utvalget og at dette er mer enn
en halvering fra 1997. Komiteen er fornøyd med
denne positive utvikling. Komiteen har også merket
seg at utvalget har opprettet 14 saker på eget initiativ. Komiteen mener
at kontrollordningen kan ha bidratt til at saksbehandlingen i de
organ utvalget kontrollerer er blitt bedre.
Komiteen registrerer at utvalget
vurderer i større grad å benytte sakkyndig bistand.
Komiteen har merket seg at utvalgets
edb-utstyr er gammelt og at 2000-års problematikken vil
kreve omfattende tilpasninger. Komiteen forutsetter
at administrative forhold av teknisk karakter og lokaliseringsforhold
avklares i forholdet til størst mulig sikkerhet og best
mulig håndtering av gradert informasjon.
Komiteen har registrert at utvalget,
etter eget initiativ, har gått nærmere inn den
såkalt Lamark-saken bl. a på bakgrunn av ulike
påstander. Komiteen viser til at utvalget
etter egen oppfatning også mener at saken lå utenfor
utvalgets kontrollmandat. Komiteen finner derfor
heller ikke grunnlag for Stortinget til å vurdere Regjeringens
utøvelse av sitt forhold til andre stater. Slike forhold
er etter komiteens mening først og fremst
tillagt Regjeringen å utøve.
Komiteen har merket seg utvalgets
påpeking av at det kan ha uheldige konsekvenser for kontrollen
dersom det ikke blir gitt en viss generell informasjon om slike
saker. Komiteen er av den oppfatning at det vil være
fornuftig, for at kontrollen ikke skal gå på særlig sensitive
områder, at utvalget får en viss generell informasjon
om slike saker. Komiteen vil i denne sammenheng understreke
at utvalget må vise særdeles stor varsomhet i
sin utøvelse av kontrollvirksomheten i denne type saker,
da det er komiteens oppfatning at denne virksomheten
fortrinnsvis er tillagt Regjeringen. Komiteen forutsetter
at Regjeringen vil orientere Stortinget på en egnet måte
om slike saker direkte om den finner dette påkrevet.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstrepartivil vise til at utvalgets behandling
av Lamark-saken illustrerer viktigheten av å ha et uavhengig
kontrollutvalg som gjennomgår de hemmelige tjenesters arbeid
nettopp for å styrke den offentlige tiltro til disse tjenester. Dette
medlem mener at den offentlige tiltro til OVS kunne vært
svekket dersom kontrollutvalget hadde valgt å ikke gjennomgå den såkalte
Lamark-saken.
Komiteen har merket
seg at utvalget på initiativ fra overvåkingssjefen
har blitt orientert om at det var etablert flere edb-baserte interne
arbeidsregistre/sideregistre i OVS. Komiteen vil
berømme overvåkingssjefens initiativ til selv å informere
om at slike arbeidsregistre/sideregistre var blitt opprettet
hos OVS.Komiteen konstaterer
at et nytt registreringsrundskriv for POT er under utarbeidelse. Komiteen har
videre merket seg at utvalget i denne sammenheng har funnet det
mest hensiktsmessig å vente med mer inngående
undersøkelser av sideregistrene til dette rundskrivet foreligger. Komiteen registrerer
videre at utvalget uansett i løpet av første halvår
i 1999 vil sette i gang nærmere undersøkelser
av de enkelte sideregistre i OVS.
Komiteen har merket seg at en
relativt stor andel av personellet som undergis personkontroll i
forbindelse med førstegangstjeneste, er registrert i SSP
og/eller det sentrale bøteregisteret. Komiteen registrerer
at dette for 1998 utgjorde i alt 18 pst. og hvor ca. halvparten
ble nektet klarering. Komiteen understreker viktigheten
av at det gis informasjon om klageadgang og om den muligheten man
har til å søke om klarering etter en viss tjenestetid
dersom man skikker seg vel og kan få referanseuttalelse.
Komiteen viser til Innst. O.
nr. 20 (1997-98) – sikkerhetsloven § 21 - Vurderingsgrunnlag for sikkerhetsklarering, samt
Forsvarskomiteens merknader i saken. Komiteen viser
for øvrig til de saker Ombudsmannen for forsvaret behandler,
jf. bl. a. Dokument nr. 5 (1998-99) – Ombudsmannen for
forsvarets innberetning om virksomheten i 1998 – vedrørende
klager på tjenesteforhold, sikkerhetsklarering, tjenestebevis.
Komiteen viser til at sikkerhetsloven
ble sanksjonert 20. mars 1998, men er ennå ikke trådt
i kraft. Komiteen ber på denne bakgrunn
Regjeringen iverksette nødvendige tiltak slik at loven
formelt kan tre i kraft så raskt som mulig.
Komiteen vil i forbindelse med
utvalgets arbeid vise til § 12 i EOS-utvalgets instruks
vedrørende meddelelser til offentligheten og understreker
viktigheten av at denne overholdes.
Komiteen legger til grunn at
ulike spørsmål og problemstillinger som er påpekt
av utvalget, vil man komme tilbake til i den kommende evalueringen
av kontrollordningen som skal skje innen utløpet av inneværende
stortingsperiode.
Komiteen viser til
at i forbindelse med kontrollen av de hemmelige tjenester tar EOS-utvalget
i sin årsrapport for 1998 til Stortinget, og i eget brev
til Presidentskapet av 12. mai 1999, initiativ til at Stortinget avklarer
ulike problemstillinger i tilknytning bl. a. til et brev fra forsvarsministeren
til forsvarssjefen datert 16. april 1997. I brevet viser utvalget
til at det fremgår en retningslinje fra forsvarsministeren
til sjefen for Forsvarets etterretningstjeneste når det
gjelder behandling av krav om innsyn fra EOS-utvalget på et
spesielt område. Videre viser komiteen til
at utvalget også har tatt opp problemstillinger vedrørende
EOS-utvalgets innsynsrett iht. utvalgets instruks §§ 5
og 6.
Komiteen vil innledningsvis også understreke viktigheten
av at det oppnås høyest mulig konsensus i Stortingets
organer når det gjelder saker av forsvars- og sikkerhetspolitisk
karakter, av hensyn til rikets sikkerhet.
Komiteen viser videre til at
etter at utvalget hadde overlevert sin årsmelding til Stortinget
og denne ble sendt kontroll- og konstitusjonskomiteen til behandling,
har Stortingets presidentskap mottatt to forsendelser fra forsvarsministeren,
datert 21. april og 19. mai 1999. Utvalgets omtalte brev av 18.
april 1997 fra forsvarsministeren til forsvarssjefen var vedlagt
brevet av 21. april 1999. Komiteen viser til at brevene
med vedlegg var gradert. Komiteenviser
for øvrig til brev av 1. juni 1999 fra Stortingets presidentskap
til stortingsgruppene vedrørende representantenes innsyn i
gradert dokumentasjon i forbindelse med komiteens behandling av
Dokument nr. 16 (1998-99). Komiteen viser videre
til nytt brev fra statsråden til Stortingets presidentskap
av 8. og 9. juni 1999, samt forsvarssjefens brev av 10. juni 1999
hvor avgradering er foretatt, jf. vedlegg.
Komiteen viser ellers til at
det i forbindelse med komiteens behandling av saken ble avviklet
høringer med bl. a. medlemmer av EOS-utvalget, samt forsvarsminister
Løwer.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Inger Lise Husøy, Laila Kaland og
Morten Olsen, fra Kristelig Folkeparti, Odd Holten og Kari Økland, fra
Høyre, Svein Ludvigsen og fra Sosialistisk Venstreparti,
Kristin Halvorsen, vil vise til bakgrunnen for Stortingets
oppnevning av EOS-utvalget og vil understreke viktigheten av at EOS-utvalget
må ha adgang til nødvendig informasjon under utførelsen
av kontrollvirksomheten.
De tre statsråders brev understreker
at det er nødvendig å foreta presiseringer.
Dette flertallet viser til instruks
om kontroll med etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjenestene
§ 5 Begrensninger i innsyn, hvor
det framgår:
”Utvalget skal ikke søke et mer
omfattende innsyn i graderte opplysninger enn det som er nødvendig
ut fra kontrollformålene. Det skal så vidt mulig
iaktta hensynet til kildevern og vern av opplysninger mottatt fra utlandet.
Mottatte opplysninger skal ikke meddeles annet autorisert
personell eller andre offentlige organer som er ukjente med dem
uten at det er tjenestlig behov for det, er nødvendig ut
fra kontrollformålene eller følger av saksbehandlingsreglene
i § 9. I tilfelle tvil bør avgiveren av opplysningene
forespørres.”
Etter dette flertallets oppfatning
danner dette grunnlaget for tidligere forsvarsministre Kosmo og Fjærvoll,
samt nåværende forsvarsminister Løwers oppfatning
av EOS-utvalgets arbeidsområde mht. innsynsrett.
Et annet flertall, alle untatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti,
er enig med de tre nevnte forsvarsministres forståelse
mht. EOS-utvalgets innsyn i E-tjenesten som framgår av
vedlagte korrespondanse fra disse i denne saken.
På denne bakgrunn mener dette
flertallet det vil være mulig å ivareta
behovet for kontroll, kombinert med behovet for å beskytte
sensitiv informasjon.
Flertallet, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartietvil videre understreke at i de tilfeller
det måtte oppstå tvil eller uenighet mellom utvalget
og tjenesten om utvalgets innsynsrett, innenfor dette avgrensede
området, må spørsmålet forelegges
forsvarsministeren.
Dette flertallet vil understreke
at dersom det ikke oppnås enighet om spørsmålet,
må utvalget ha rett til å bringe spørsmålet
inn for Stortinget. I den tid som er nødvendig for å avklare
en tvist om innsynsrett kan utvalget etter dette flertalletsmening ikke kreve å få dokumenter
utlevert. Dette flertallet vil påpeke at
kontroll- og konstitusjonskomiteen bør varsles om at en
tvist om innsyn mellom utvalget og departementet er oppstått.
Dette flertallet forutsetter
derfor at dette syn legges til grunn i det framtidige samarbeid
mellom EOS-utvalget og tjenesten.
Dette flertalletvil
videre understreke at det kan være behov for å regelfeste
disse spørsmålene og Stortinget må derfor
ved evalueringen av kontrollordningen ved utgangen av inneværende
periode komme tilbake til spørsmålet, jf. Innst.
S. nr. 77 (1997-98).
Komiteens leder, Jørgen
Kosmo vil for sin del understreke at de spørsmål
som her reises er av stor viktighet både for E-tjenesten
og EOS-utvalget. Siden en del av premissene for diskusjonen går
tilbake til dette medlemmets tid som forsvarsminister, finner dette
medlem det uhensiktsmessig å være representert
i merknadene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiets er
av den oppfatning at EOS-utvalget både i lovs form og gjennom
instruks har tilfredsstillende innsynsmuligheter i de hemmelige
tjenester ut fra de kriterier som Stortinget har fastsatt for denne
virksomheten. Disse medlemmer vil i denne sammenheng vise
til lov om kontroll med etterretnings-, overvåkings- og
sikkerhetstjeneste (3. februar 1995) § 4 – Innsynsrett
m.v. åpner for at utvalget for å utføre
sitt verv kan kreve innsyn i og adgang til forvaltningens arkiver
og registre m.v.. Disse medlemmer vil i denne sammenheng
understreke at det i noen få tilfeller må være
muligheter for skjønn, og at innsynsretten til utvalget
dermed ikke må anses ubetinget. Disse medlemmer viser
til at dette også fremgår av NOU 1994:4 - Kontrollen
med ”de hemmelige tjenester” s. 63 til lovens § 4
hvor det bl.a. sies:
”Fra tid til annen er det imidlertid så avgjørende
viktig at spesielt E- og O-tjenesten kan arbeide uforstyrret, at
hensynet bør komme til uttrykk i reglene.”
Disse medlemmer vil i denne sammenheng
vise til at slike hensyn er ivaretatt gjennom Innst. O. nr. 19 (1997-98)
om lov om Etterretningstjenesten, samt forsvarskomiteens merknader
til denne, jf. Ot prp. nr. 11 (1997-98) og Ot.prp. nr. 50 (1996-97).
Disse medlemmer viser for øvrig
til denne lovens § 6 – Kontroll som fastslås
bl. a. følgende:
”Etterretningstjenesten er underlagt kontroll
og tilsyn med Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåknings
og sikkerhetstjeneste, i samsvar med bestemmelsene i medhold av
lov av 3. februar 1995 nr. 7 om kontroll med etterretnings,- overvåkings-
og sikkerhetstjeneste.
Kongen kan etablere særskilte
ordninger for å kontrollere og føre tilsyn med
Etterretningstjenesten, i den hensikt å påse at
virksomheten holdes innen rammen av gjeldende lov, administrative
eller militære direktiver og lovfestet rett, samt påse
at rettssikkerhetsmessige og andre hensyn ivaretas.”
Disse medlemmer viser til Forsvarskomiteen merknader
hvor det bl. a. fremgår:
…at innsyn i Etterretningstjenestens arkiver
med videre kan skape problemer i forholdet til samarbeid med andre
lands E-tjenester. Dette fordi mulig innsyn i gitt og arkivert materiale
fra andre lands samarbeidende tjenester kan føre til at
slikt materiale ikke vil bli gitt norske tjenester.
Komiteen vil videre peke på at
hemmelighold i Etterretningstjenesten i hovedsak knytter seg til
behovet for å beskytte kilder, metoder og bilaterale samarbeidsrelasjoner.
Komiteen vil videre peke på at
det vil være en betingelse for opprettholdelse av en nasjonal
evne til å understøtte eget etterretningsbehov
at tjenestens kapasitet, teknologiske nivå og sårbarhet
ikke avdekkes.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at de omtalte forhold mht. sikkerhetspolitiske hensyn når
det gjelder Etterretningstjenesten er ivaretatt gjennom denne loven,
selv om denne loven ble behandlet i ettertid. Disse medlemmer ser
derfor på denne bakgrunn ikke noe grunnlag for å kritisere
regjeringens håndtering av denne enkeltsaken. Forsvarsminister Kosmos
brev til forsvarssjefen datert 16. april 1997 og den videre behandling
av dette. Disse medlemmer vil videre understreke
at de retningslinjer som her er gitt må ansees å være
innenfor rammen av regjeringens myndighetsområde som utøvende
makt.
Disse medlemmer har merket seg
at utvalget ikke ble informert om forsvarsministerens retningslinjer. Disse
medlemmer vil i denne sammenheng vise til Stortingets tidligere
prinsipielle uttalelser innledningsvis og til Lov om kontroll med
etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste § 6 – Om
statsrådene og departementene:
”Reglene i §§ 4 og 5 gjelder
ikke statsrådene, departementene og deres embets- og tjenestemenn,
unntatt i forbindelse med klarering og autorisasjon av personer og
bedrifter for behandling av graderte opplysninger.»
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn understreke at statsråden ikke hadde plikt til å informere
om dette brevet overfor utvalget. Disse medlemmer er
likevel av den oppfatning at dette kunne vært gjort i og
med at dette forhold berører kontrollutøvelsen
til EOS-utvalget.
Disse medlemmer viser til at
problemstillingen om utvalgets innsyn i saker vedrørende
Forsvarets Overkommando/Etterretningsstaben er begrenset
både i § 4. Begrensninger
m.v. i kontrollen i utvalgets instruks og av en enstemmig
forsvarskomités merknader i Innst. O. nr. 19 (97-98). Etter disse
medlemmers mening må man når det gjelder
vurdering av utvalgets innsynsrett således ta utgangspunkt
i helheten i det foreliggende system, med lov, instruks og komitémerknader.
De mottatte brev (vedlagt denne innstilling)
avklarer etter disse medlemmers syn at forsvarsminister Løwer
slutter seg til forsvarsminister Kosmos og forsvarsminister Fjærvolls
vurderinger og synspunkter. Dette fremgår bl. a. etter disse
medlemmers syn i statsrådens brev av 21. april
1999:
”E-tjenestens virksomhet er også hjemlet
i en lov, Lov om Etterretningstjenesten, som trådte i kraft
20. mars 1998. I en liste over E-tjenestens oppgaver gis det i lovens §3
eksplisitt anledning til:
å etablere og
opprettholde etterretningssamarbeid med andre land,
å ivareta
en nasjonal evne til å innhente og formidle informasjon
fra et helt eller delvis okkupert Norge (også omtalt som ”okkupasjonsberedskap”)”
E-tjenesten
er helt avhengig av et nært og tillitsfullt samarbeid med
flere utenlandske tjenester for å kunne løse de
oppgavene den er pålagt i Etterretningsloven. En meget
liten del av den informasjonen som gjøres tilgjengelig
for E-tjenesten gjennom dette samarbeidet er av særlig
sensitiv karakter. Tjenesten har derfor inngått bilaterale
avtaler med de aktuelle samarbeidspartnere om håndteringen
av dette spesielle materialet, som innebærer en norsk garanti
for at det kun skal gis en ytterst begrenset distribusjon, i praksis
til noen få medarbeidere i E-tjenesten.
Tilsvarende
er E-tjenesten avhengig av kilder som gir informasjon basert på at
deres identitet ikke skal gjøres kjent. Det personellet
som inngår i okkupasjonsberedskapen må også kunne
stole fullt og helt på at deres identitet ikke skal røpes.
Slikt vern av kilders identitet er avgjørende i en rekke
viktige saker.
Skulle kildenes identitet bli gjort
kjent ut over en ytterst begrenset krets er det derfor en reell
fare for at informasjonstilgangen vil stanse, og kildenes sikkerhet vil
i noen tilfeller bli truet. Det aktuelle materialet omfatter ikke
forhold som inngår i EOS-utvalgets kontrollformål.”
Disse medlemmer slutter seg til
disse synspunkter og mener dette innebærer en tilslutning
til disse medlemmers synspunkter om at en helhetsvurdering av lov,
instruks og klargjørende komitémerknader til disse
medfører klare begrensninger i utvalgets innsynsrett. Behovet
for en slik begrensningsrett finnes bl.a. i forsvarsminister Løwers
uttalelse i brevet over om at ”…Skulle
kildenes identitet bli gjort kjent ut over en ytterst begrenset
krets er det derfor en reell fare for at informasjonstilgangen vil
stanse…”, Denne informasjonstilgang er
særdeles viktig for et lite land som Norge med en sterkt
begrenset etterretningstjeneste. Sikker tilgang på informasjon
fra samarbeidende lands tjenester kan ha avgjørende betydning
for norske styrker, deres liv og sikkerhet, ikke minst under tjeneste
i utlandet.
Disse medlemmer viser til at
EOS-utvalget lenge har vært kjent med at Stortinget i forbindelse med
behandlingen av årsmeldingen skulle avklare utvalgets innsynsrett
særlig overfor E-tjenesten. Disse medlemmer stiller
seg derfor heltuforstående at EOS-utvalget
i denne perioden anmodet om å få seg forelagt ”alt
utvekslet materiale med utenlandske tjenester i en bestemt periode,
for eksempel de siste to måneder.” Disse medlemmer
tolker denne anmodning som et klart bevis for at EOS-utvalget ikke
viste den nødvendige forståelse og aksept for
de enstemmige merknader fra forsvarskomiteen i Innst.⅔nr. 19 (1997-98)og
derved avdekket utvalgets manglende forståelse for begrensningene
og omfanget av sitt oppdrag.
Disse medlemmer vil gi honnør
til forsvarsminister Løwer for at hun nektet å imøtekomme
anmodningen fra EØS-utvalget.
Disse medlemmer viser videre
til at det i forsvarsministerens brev av 19. mai 1999 under pkt.
2 bl. a. fremgår:
”Instruks for Stortingets kontrollutvalg
for etterretnings-, overvåknings- og sikkerhetstjeneste
(EOS) omtaler begrensninger for utvalgets virksomhet i sin §5-Begrensinger
i innsyn- 1 avsnitt;
”Utvalget skal ikke
søke et mer omfattende innsyn i graderte opplysninger enn
det som er nødvendig ut fra kontrollformålene.
Det skal så vidt mulig iaktta hensynet til kildevern og
vern av opplysninger mottatt fra utlandet…”
Senere i samme instruks under §1 .1a-Tilsyn,
heter det:
”1. Tilsynsoppgaven
er:
For etterretningstjenesten: å sikre
at virksomheten holdes innen rammen av tjenestens fastlagte oppgaver og
at det ikke utøves urett mot noen."
Videre viser disse medlemmer til
statsrådens brev pkt. 3 hvor det bl.a. fremgår:
”Jeg finner den type inspeksjon det her
er tale om meget uheldig i forholdet til samarbeidspartnere i utlandet.
I praksis vil en slik kontrollvirksomhet gå på tvers
av intensjonene i lov og instruks som nevnt i pkt. 2. Jeg kan vanskelig
se at det her tas tilbørlig hensyn til vern av opplysninger
mottatt fra utlandet, og forholdet til fremmede stater. Tilsvarende
synes det tvilsomt om alt det materiale som ønskes tilgjengelig
er nødvendig ut fra kontrollformålene.”
Disse medlemmer slutter seg til
forsvarsministerens synspunkter, holdninger og forståelse
av begrensningene i utvalgets oppgaver og forutsetter at disse synspunkter
vil bli fulgt av forsvarsministeren også for fremtiden. Disse
medlemmer vil også slå fast at utvalgets
anmodning om inspeksjon i Forsvarets Overkommando/Etterretningsstaben
slik den fremkommer i brev av 19. mai 1999 faller utenfor de kontrolloppgaver/den
kontrollfunksjon som EOS-utvalget er tillagt av Stortinget.
Disse medlemmer vil derfor si
seg tilfreds med den håndtering og de vurderinger og synspunkter
som er gjort i saken av tidligere forsvarsministere Kosmo og Fjærvoll
samt nåværende forsvarsminister Løwer. Disse
medlemmer forutsetter videre at tjenesten og utvalget i
forbindelse med mulig fremtidig uenighet om hvor begrensningen i
innsynsretten går i en praktisk sak, søker å finne
en løsning som er akseptabel for begge parter. Disse
medlemmer vil understreke at det er kun når enighet
ikke oppnås at saken bør henvises til forsvarsministeren. Disse medlemmer er videre
tilfreds med at forsvarsminister Løwer i komiteens møte
9. juni har bekreftet at i en slik situasjon vil utvalget bli henvist
til å ta saken opp med Stortinget. Dissemedlemmer forutsetter
at denne etablerte praksis etablert av forsvarsministrene Kosmo,
Fjærvoll og Løwer følges inntil Stortinget
har evaluert kontrollordningen ved utgangen av inneværende
periode, jf. Innst. S. nr. 77 (1997-98).
På denne bakgrunn og for å etterkomme
utvalgets og forsvarsministerens ønske om en klargjøring
fra Stortingets side vedrørende utvalgets innsynsrett fremmes følgende
forslag:
”Stortinget slutter seg til forsvarsministrene
Kosmo, Fjærvoll og Løwers forståelse
mht. EOS-utvalgets innsyn i E-tjenesten som fremgår av
korrespondanse vedlagt denne innstilling og ber Regjeringen og EOS-utvalget
legge denne til grunn for fremtiden.”
Et annet flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti,
vil peke på at når det gjelder det fremsatte forslag
om statsrådenes håndtering viser dette
flertallet til sine merknader i innstillingen med hensyn
til dette spørsmålet. Dette flertallet vil
understreke at disse merknadene tydelig understreker de samme synspunkter
som forslaget inneholder. Dette flertallet ser på denne
bakgrunn ikke noe behov for i eget vedtak å gjenta disse
standpunkter.
Komiteens medlem fra Høyre,
Svein Ludvigsen, vil påpeke at tjenesten og utvalget
i forbindelse med uenighet om hvor begrensningen i innsynsretten
går i en konkret sak, søker å finne en
løsning som er akseptabel for begge parter. Dette
medlem vi understreke at det bare er når enighet
ikke oppnås at saken skal henvises til forsvarsministeren. Dette medlem er
videre tilfreds med forsvarsministeren i komiteens møte
9. juni 1999 har bekreftet at i en slik situasjon vil utvalget blir
henvist til å ta saken opp med Stortinget.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at EOS-utvalget skal arbeide etter lov om kontroll med etterretnings-,
overvåkings- og sikkerhetstjeneste av 3. februar 1995 og
Instruks for Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings-,
og sikkerhetstjeneste, vedtatt av Stortinget. Dette medlem viser
til at lov og instruks fastslår at EOS-utvalget har ubegrenset
innsynsrett samtidig som utvalget ikke skal søke mer omfattende
innsyn i graderte opplysninger enn det som er nødvendig
ut fra kontrollformålene (jfr. § 5 i instruksen). Dette
medlem mener at det ut fra lov og instruks er klart at det er
EOS-utvalget selv som avveier mellom ulike hensyn. Dette
medlem viser til at Stortinget har vedtatt prosedyrer som
skal følges dersom det oppstår tvist mellom EOS-utvalget
og tjenestene (jfr. § 6 i instruksen). Dette medlem viser
til at verken lov eller instruks åpner for at E-tjenesten
kan nekte utvalget innsyn eller at Forsvarsministeren skal konsulteres
i saken.
Dette medlem mener at EOS-utvalgets
kontrollarbeid overfor Forvarets Etterretningstjeneste, Politiets
Overvåkningstjeneste og Forsvarets Sikkerhetstjeneste krever
samarbeid mellom utvalget og tjenestene. Dette medlem konstaterer
at det framgår av Årsmeldingen at det er etablert
tilfredstillende samarbeidsforhold mellom Politiets Overvåkingstjeneste
og Forsvarets Sikkerhetstjeneste og EOS-utvalget. Dette
medlem forutsetter at både hensynet til en demokratisk
kontroll og hensynet til at sensitivt materiale behandles forsvarlig
er ivaretatt. Dette medlem mener at E-tjenesten burde
henvendt seg til EOS-utvalget – og ikke til Forsvarsministeren – for å finne en
omforenet løsning innenfor rammen av gjeldende lov og instruks.
Dette medlem viser til at flertallets
merknader beskriver en framgangsmåte for tvist om innsyn
mellom E-tjenesten og EOS-utvalget som ikke er beskrevet i lov og
instruks. Dette medlem mener likevel at den framgangsmåte
som er beskrevet er konstitusjonelt akseptabel siden Stortinget
er tillagt siste ord. Dette medlem mener at det er
framtidig praksis sammen med utvalgets sammensetning som vil avgjøre
om kontrollen med E-tjenesten virker tilfredstillende og har fortsatt
bred tillit.
Dette medlem mener at hensynet
til rikets sikkerhet tilsier at E-tjenesten heretter legger vekt
på å etablere gode samarbeidsforhold til EOS-utvalget,
slik at den offentlige debatten om sensitive spørsmål begrenses.
Dette medlem konstaterer at framgangsmåten som
beskrives av flertallet gjelder et avgrenset området for
E-tjenestens virksomhet og ikke for Politiets Overvåkningstjeneste
og Forsvarets Sikkerhetstjeneste.
Stortinget slutter seg til forsvarsministrene
Kosmo, Fjærvoll og Løwers forståelse
mht. EOS-utvalgets innsyn i E-tjenesten som fremgår av
korrespondanse vedlagt denne innstilling og ber Regjeringen og EOS-utvalget
legge denne til grunn for fremtiden.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 16 (1998-99) - Årsmelding for 1998 fra Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste (EOS-utvalget) – vedlegges protokollen.
I pkt 9 i utvalgets årsmelding for 1998 har utvalget opplyst at det foreligger en sak som gjelder utvalgets innsynsrett, og som inneholder graderte opplysninger. Det er senere offentlig kjent at saken dreier seg om et brev daværende forsvarsminister Jørgen Kosmo skrev til forsvarssjefen 18. april 1997, hvor han ga en retningslinje til sjefen for Forsvarets etterretningstjeneste om behandling av krav om innsyn fra EOS-utvalget.
Utvalget hadde i møte 17. mars 1999 enstemmig vedtatt en tekst til noe bredere omtale av saken i årsmeldingen. Forsvarsdepartementet nektet imidlertid å avgradere retningslinjen. Dette er bakgrunnen for at utvalget i årsmeldingen måtte nøye seg med å skissere den rettslige problemstillingen saken reiser, og vise til instruksen § 13 nr. 2 som angir hvilken prosedyre som skal følges dersom utvalget mener Stortinget bør gjøre seg kjent med graderte opplysninger i en sak utvalget har undersøkt.
Etter det utvalget forstår har Stortinget - som varslet i forsvarsminister Løwers pressemelding 15. april 1999 - mottatt en kopi av den aktuelle retningslinjen, samt en skriftlig redegjørelse for Forsvarsdepartementets syn. Utvalget har ikke mottatt kopi av nevnte redegjørelse.
Situasjonen illustrerer de vanskeligheter det kan medføre at utvalget ikke er gitt samme anledning som forvaltningen til å oversende graderte opplysninger til Stortinget. Det er etter utvalgets mening behov for klarere prosedyrer, og utvalget vil gjerne få komme tilbake til dette på generelt grunnlag.
Når det gjelder den konkrete saken som foreligger, har utvalget i møte 12. mai 1999 besluttet å oversende til Stortinget en uttalelse om saken som ikke inneholder graderte opplysninger. Det som oversendes er en del av utvalgets årsmelding som ble vedtatt i møtet 17. mars 1999, men hvor omtalen innledningsvis av retningslinjen og departementets begrunnelse for å gi retningslinjen, er tatt ut.
Uttalelsen følger vedlagt.
Undervedlegg 1
Nedenfor er inntatt EOS-utvalgets uttalelse om utvalgets innsynsrett i Forsvarets etterretningstjeneste, vedtatt i utvalgets møte 17.3.99 som en del av utvalgets årsmelding for 1998. Bakgrunnen for saken er et brev daværende forsvarsminister Jørgen Kosmo skrev til Forsvarssjefen 18. april 1997, hvor han ga en retningslinje til sjefen for Forsvarets etterretningstjeneste om behandling av krav om innsyn fra EOS-utvalget. Omtalen innledningsvis av retningslinjen, og av departementets begrunnelse for å gi retningslinjen, er tatt ut av graderingshensyn. Den del av uttalelsen som her gjengis er ugradert.
«UTVALGETS INNSYNSRETT
(------------------------)
Utvalget er av den oppfatning at den ordning som er etablert, ikke samsvarer med de saksbehandlingsreglene som er gitt i § 6 i utvalgets instruks, og de forutsetninger som ligger til grunn for bestemmelsen. Utgangspunktet er kontrolloven § 4, som gir utvalget en ubetinget innsynsrett i tjenestenes arkiver og registre.
I § 5 første ledd i instruksen er det fastsatt:
«Begrensninger i innsyn
Utvalget skal ikke søke et mer omfattende innsyn enn det som er nødvendig ut fra kontrollformålene. Det skal så vidt mulig iaktta hensynet til kildevern og vern av opplysninger mottatt fra utlandet.»
Utvalget har hele tiden nøye fulgt bestemmelsen i instruksen § 5 om at det ikke skal søkes et mer omfattende innsyn enn det som er nødvendig ut fra kontrollformålene.
Bestemmelsen i instruksen § 6 lyder:
«Tvist om innsyn og kontroll
Utvalgets beslutninger om hva det skal søkes innsyn i og om omfanget og utstrekningen av kontrollen er bindende for forvaltningen. Mot slike beslutninger kan det ansvarlige personell på vedkommende tjenestested kreve inntatt begrunnet protest i møteprotokollen. Etterfølgende protest kan gis av forsvarssjefen og overvåkingssjefen.
Protester som her nevnt skal inntas i eller følge utvalgets årsmelding.»
Utvalgets oppfatning er at det er tjenestene direkte som er underlagt utvalgets innsynsrett. Innsynsbestemmelsen i kontrolloven § 4 sammenholdt med protokollasjonsretten i instruksen § 6, bygger videre på den forutsetning at innsyn gis på stedet. Dette er det også gitt uttrykk for i Skaugeutvalgets innstilling (NOU 1994:4 s 63, kommentarene til §§ 5 og 6 i instruksen).
Utvalget har tatt saken opp med forsvarsminister Dag Jostein Fjærvoll, uten at utvalget og forsvarsministeren har kunnet samle seg om en felles forståelse.
Utvalget ser ikke bort fra at sikkerhetspolitiske hensyn kan tale for at det i særlig sensitive saker etableres en saksgang som avviker fra den som følger av gjeldende instruks, men det bør i tilfelle gjøres på formelt korrekt måte. Utvalget ser det som prinsipielt viktig at det ikke hersker uklarhet om de prosedyrer og regler som skal gjelde for utvalgets kontrollutøvelse - spesielt for innsynsretten som her er helt sentral. Utvalget ser også klare betenkeligheter med en (skjønnsmessig) retningslinje om at tjenesten kan nekte kontrollorganet innsyn i visse typer opplysninger.
Det skal bemerkes at utvalget ikke ble informert om forsvarsministerens retningslinje. Utvalget ble først oppmerksom på retningslinjen ved en stikkprøvekontroll i FO/Es arkiver i august 1998. At departementet ikke har informert utvalget om en sak som vedrører sentrale spørsmål for kontrollutøvelsen, finner utvalget klart kritikkverdig.»
Jeg viser til møte i går, 7 juni, mellom Stortingets presidentskap, de parlamentariske lederne og meg.
Vedlagt følger kopier av fire dokumenter som nå er avgradert:
-
1. 94/01630-40/FD II/TE/342.9 SPØRSMÅLET OM EOS-UTVALGETS INNSYNSRETT
-
2. 94/01630-45/FD II/TE/342.9 EOS-UTVALGETS INNSYNSRETT OVERFOR E-TJENESTEN
-
3. 94/01630-46/FD II/TE/342.9 SPØRSMÅLET OM EOS-UTVALGETS INNSYNSRETT OVERFOR ETTERRETNINGSTJENESTEN
-
4. 94/01630-47/SE/ABH/342.9 EOS-UTVALGETS INSPEKSJON 25 MAI 1999 – INNSYN I SENSITIVT MATERIALE
Jeg viser til ditt brev av 23 september angående EOS-utvalgets innsynsrett i forhold til FO/E.
Kontrolloven gir EOS-utvalget innsynsrett i Etterretningstjenestens arkiver når det gjelder materiale som kan ha betydning for gjennomføringen av kontrollen. Overfor Etterretningstjenesten er tilsynsoppgaven i utvalgets instruks (§11) definert som å sikre at virksomheten holdes innen rammen av tjenestens fastlagte oppgaver og at det ikke utøves urett mot noen. Dette må etter mitt syn være avgjørende for måten kontrollen utføres på. Instruksen inneholder dessuten begrensninger i innsyn, og poengterer (i §5) at det ikke skal søkes et mer omfattende innsyn enn det kontrollformålet tilsier, og at EOS-utvalget så vidt mulig skal iaktta hensynet til kildevern og opplysninger mottatt fra utlandet.
E-tjenesten er, for å kunne ivareta de oppgaver tjenesten er pålagt i Lov om Etterretningstjenesten, helt avhengig av et effektivt kildevern og evnen til å samarbeide nært med samarbeidende tjenester. Jeg viser i denne forbindelse til brevet fra daværende forsvarsminister til Forsvarssjefen av 16 april 1997, som utvalget er kjent med.
Jeg ser for øvrig fram til å møte EOS-utvalget 14 oktober.
Jeg viser til brev av 17 mars 1999 om ovennevnte spørsmål.
Etter å ha vurdert saken, er jeg kommet
til at en referanse til den spesielt sensitive informasjon det er
tale om, ikke bør inngå i et ugradert dokument
som utvalgets årsmelding for 1998. Dette først
og fremst fordi en offentliggjøring vil kunne lede til
tvil blant E-tjenestens samarbeidspartnere om dens evne til å
beskytte slik informasjon. En slik usikkerhet vil i seg selv kunne skade
tjenesten.
Jeg kan derfor ikke gi min tilslutning til at
den foreslåtte teksten avgraderes. Avklaringen av spørsmålet som
er reist angående innsynsrett, bør finne sted internt,
mellom utvalget og Stortingets organer.
Jeg viser til kap. 9 i EOS-utvalgets årsmelding for 1998, der ovennevnte problemstilling kort reises. Jeg skal i det følgende gjøre rede for saken. Fordi utvalget poengterer at "det foreligger graderte opplysninger i en sak der omfanget av utvalgets innsynsrett er tatt opp", føler jeg behov for å legge frem Forsvarsdepartementets syn.
Kontrolloven av 3 februar 1995 definerer kontrollformålet i §2 slik:
«Formålet med kontrollen er:
-
1. å klarlegge om og forebygge at det øves urett mot noen, herunder påse at det ikke nyttes mer inngripende midler enn det som er nødvendig etter forholdene,
-
2. å påse at virksomheten ikke utilbørlig skader samfunnslivet,
-
3. å påse at virksomheten holdes innen rammen av lov, administrative eller militære direktiver og ulovfestet rett.»
Det presiseres videre samme sted:
«Utvalget skal iaktta hensynet til rikets sikkerhet og forholdet til fremmede stater. Formålet er rent kontrollerende. Utvalget kan ikke instruere de kontrollerte organer eller nyttes av disse til konsultasjoner.»
E-tjenestens virksomhet er også hjemlet i en lov, Lov om Etterretningstjenesten, som trådte i kraft 20 mars 1998. I en liste over E-tjenestens oppgaver gis det i lovens §3 eksplisitt anledning til
E-tjenesten er helt avhengig av et nært og tillitsfullt samarbeid med flere utenlandske tjenester for å kunne løse de oppgavene den er pålagt i Etterretningsloven. En meget liten del av den informasjonen som gjøres tilgjengelig for E-tjenesten gjennom dette samarbeidet er av særlig sensitiv karakter. Tjenesten har derfor inngått bilaterale avtaler med de aktuelle samarbeidspartnerne om håndteringen av dette spesielle materialet, som innebærer en norsk garanti for at det kun skal gis en ytterst begrenset distribusjon, i praksis til noen få medarbeidere i E-tjenesten.
Tilsvarende er E-tjenesten avhengig av kilder som gir informasjon basert på at deres identitet ikke skal gjøres kjent. Det personellet som inngår i okkupasjonsberedskapen må også kunne stole fullt og helt på at deres identitet ikke skal røpes. Slikt vern av kilders identitet er avgjørende i en rekke viktige saker.
Skulle kildenes identitet bli gjort kjent ut over en ytterst begrenset krets er det derfor en reell fare for at informasjonstilgangen vil stanse, og kildenes sikkerhet vil i noen tilfeller bli truet. Det aktuelle materialet omfatter ikke forhold som inngår i EOS-utvalgets kontrollformål.
E-tjenestens ledelse mente at utvalget i 1997 ville kunne komme til å søke innsyn i materiale som ville avdekke navn på kilder og lignende. Grunnet usikkerhet om hvordan E-tjenesten skulle forholde seg dersom EOS-utvalget ba om innsyn i denne type sensitiv informasjon, ble det 16 april 1997 sendt et brev fra forsvarsministeren til forsvarssjefen. Der ble det blant annet sagt at sjefen for E-tjenesten, gitt nødvendigheten av å beskytte kilder i inn- og utland, skulle henvise EOS-utvalget til forsvarsministeren hvis utvalget søkte innsyn i materiale som direkte eller indirekte avdekket kildenes identitet (kopi av brevet er vedlagt).
Det har hittil ikke vært nødvendig for sjef E å gjøre bruk av denne muligheten. Brevet av 16 april 1997 ble imidlertid kjent for EOS-utvalget under en rutineinspeksjon i E-tjenestens arkiv i august 1998. Dette er bakgrunnen for den prinsipielle diskusjon mellom utvalget og forsvarsministeren som har pågått siden.
Jeg ber om at Stortinget avklarer de spørsmål som her er reist og tar nødvendig hensyn til behovet for kildebeskyttelse slik at E-tjenesten kan løse de oppgaver den er pålagt av Stortinget uten større risiko enn strengt nødvendig.
-
1. Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste (EOS-utvalget) har varslet en inspeksjon ved Forsvarets overkommando/Etterretningsstaben 25 mai 1999, hvor utvalget ønsker tilgjengelig alt utvekslet materiale med utenlandske tjenester i en bestemt periode, f eks de siste to måneder.
-
2. Lov om kontroll med etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste angir i sin formålsparagraf (§2.1-3) at virksomheten skal fokuseres mot at det ikke utøves urett mot noen, at virksomheten i EOS-tjenesten ikke utilbørlig skader samfunnslivet og at utøvelsen av oppgaver i tjenesten holdes innen rammen av lov, administrative eller militære direktiver eller ulovsfestet rett. Spesielt nevnes at det kontrollerende utvalg skal iaktta hensynet til rikets sikkerhet og forholdet til fremmede makter.
-
Instruks for Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste (EOS) omtaler begrensninger for utvalgets virksomhet i sin §5-Begrensninger i innsyn-1 avsnitt;
-
"Utvalget skal ikke søke et mer omfattende innsyn i graderte opplysninger enn det som er nødvendig ut fra kontrollformålene. Det skal så vidt mulig iaktta hensynet til kildevern og vern av opplysninger mottatt fra utlandet. …»
-
Senere i samme instruks under §1.1a-Tilsyn, heter det:
-
«1. Tilsynsoppgaven er:
-
-
3. Jeg finner den type inspeksjon det her er tale om meget uheldig i forholdet til samarbeidspartnere i utlandet. I praksis vil en slik kontrollvirksomhet gå på tvers av intensjonene i lov og instruks som nevnt i pkt 2. Jeg kan vanskelig se at det her tas tilbørlig hensyn til vern av opplysninger mottatt fra utlandet, og forholdet til fremmede stater. Tilsvarende synes det tvilsomt om alt det materiale som ønskes tilgjengelig er nødvendig ut fra kontrollformålene.
På denne bakgrunn synes det mest hensiktsmessig at EOS-utvalget ikke foretar den varslede gjennomgang av alt utvekslet materiale 25 mai 1999, men avventer en behandling i Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité av EOS-utvalgets rapport for 1998. Jeg ber også om at komiteen blir gjort kjent med dette brev, slik at denne henvendelse kan tas med i komiteens vurderinger.
Forsvarsdepartementet viser til vår ekspedisjon av 8 juni 99 hvor kopi av fire avgraderte dokumenter ble oversendt, og telefonsamtale Skovly/Stav.
Videre ble kopi av FDs skriv av 16 april 1997, ref 94/01630-34, også oversendt pr bud og bekreftet mottatt.
Kontrollutvalgets tilsynsoppgave for Etterretningstjenesten er å sikre at virksomheten holdes innen rammen av tjenestens fastlagte oppgaver og at det ikke utøves urett mot noen. Utvalgets beslutninger om hva det skal søkes innsyn i, og om omfanget og utstrekningen av kontrollen, er bindende for den forvaltningen som blir kontrollert. Det er imidlertid innført avgrensninger i kontroll og innsyn, som blant annet innebærer at utvalget ikke skal søke et mer omfattende innsyn i graderte opplysninger enn det som er nødvendig ut fra kontrollformålene, og at det så vidt mulig skal iakttas hensyn til kildevern og vern av opplysninger mottatt fra utlandet. Instruks for Kontrollutvalget vedlegges.
Etterretningstjenesten skal, så langt det er forsvarlig, gi generell informasjon om alle sider ved tjenestens virksomhet. Det vises i denne forbindelse til instruksens bestemmelser angående tvist om innsyn og kontroll, der det gis anledning til å protokollføre begrunnet protest i møteprotokollen, og etterfølgende protest kan gis av forsvarssjefen.
Etterretningstjenesten er avhengig av et effektivt kildevern og evnen til å opprettholde tillitsfulle relasjoner til samarbeidende tjenester. Det er derfor viktig å beskytte Etterretningstjenestens kilder for sensitiv informasjon både i inn- og utland. Det er også viktig å beskytte identiteten til personer som inngår i okkupasjonsberedskapen.
Sjef E kan på dette grunnlag unnlate å gi informasjon som direkte eller indirekte kan medføre fare for at ovennevntes identitet blir røpet. Han skal i slike tilfeller henvise Kontrollutvalget til forsvarsministeren.
Etter anmodning fra Forsvarsministeren, har jeg besluttet å avgradere mitt brev til Forsvarsministeren av 13 mai 1999 (ref 1999/99/01008-26/FO/E/204).
Skrivet følger vedlagt.
Forsvarets etterretningstjeneste (FO/E)
viser til grunnlag i løpende uenighet mellom Stortingets
kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste
(EOS-utvalget) og Forsvarsministeren (FMIN) om begrensninger i utvalgets
innsynsrett i relasjon til utvalgets målsetning og definisjon
av utstrekningen av interesseområdet for EOS-utvalgets virksomhet.
Dette skrivet tar konkret utgangspunkt i EOS-utvalgets
anmodningA av 27 april 1999 (gradert begrenset av utvalget) til
FO/E på bakgrunn av den varslede inspeksjonen
25 mai 1999. Utvalget ønsker da innsyn i rapporter til
og fra samarbeidende tjenester. Rapportene ønskes gjort
tilgjengelig for en fysisk gjennomgang, og bør etter utvalgets
anmodning omfatte utvekslet materiale for de siste to måneder.
2.1 Grunnlag
Lov om kontroll med etterretnings-, overvåkings-
og sikkerhetstjeneste angir i sin formålsparagraf (§ 2.1-3) at
virksomheten skal fokuseres mot at det ikke
utøves urett mot noen, at virksomheten i
EOS-tjenestene ikke utilbørlig skader
samfunnslivet og at utøvelsen av oppgaver i tjenestene holdes innen rammen av lov, administrative eller
militære direktiver eller ulovfestet rett. Spesielt
nevnes at det kontrollerende utvalg skal iaktta hensynet
til rikets sikkerhet og forholdet til fremmede makter.
Instruks for Stortingets kontrollutvalg for
etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste (EOS) omtaler
begrensninger for utvalgets virksomhet i sin § 5-Begrensninger i innsyn-1 avsnitt;
«Utvalget skal ikke søke
et mer omfattende innsyn i graderte opplysninger enn det som er
nødvendig ut fra kontrollformålene. Det skal så vidt
mulig iaktta hensynet til kildevern og vern av opplysninger mottatt
fra utlandet. ...»
Senere i samme instruks under § 11.1a-Tilsyn, heter det;
«1. Tilsynsoppgaven er:
a. For etterretningstjenesten: å sikre
at virksomheten holdes innen rammen av tjenestens fastlagte oppgaver
og at det ikke utøves urett mot noen.»
2.2 Tilleggsinstruks fra Forsvarsministeren
Statsråd Jørgen Kosmo tok
i et skriv av 25 april 1997 initiativ til en presisering av EOS-utvalgets
virksomhet overfor FO/E. I skrivet omtales utvalgets målsetning og
rammer i henhold til de ovenfor refererte lov- og instrukselementer.
Spesielt omtales forholdet til samarbeidende tjenester, og behovet
for beskyttelse av kilder for sensitiv informasjon. Skrivet avsluttes
med følgende avsnitt:
«Sjef E kan på dette
grunnlag unnlate å gi informasjon som direkte eller indirekte
kan medføre fare for at ovennevntes identitet blir røpet.
Han skal i slike tilfeller henvise Kontrollutvalget til forsvarsministeren.»
2.3 Tvist om innsyn
Det pågår en tvist om begrensning
av innsynsrett i Etterretningstjenestens virksomhet som angitt i
pkt 1 og pkt 2.2. FO/E er kjent med at saken beror til
behandling i Stortingets kontroll- og konstitusjonskomite og at
behandlingen av saken i nevnte forum ikke vil finne sted før
etter at EOS-utvalgets inspeksjon av FO/E er gjennomført
25 mai 1999.
I kraft av anmodningen fra EOS-utvalget om innsyn i
rapporter til og fra samarbeidende tjenester, mener FO/E
dette blir som å gi et bidrag til den prinsipielle saksbehandlingen
som Kontroll- og konstitusjonskomiteen skal utføre. FO/E
antar at en bør søke å unngå dette.
FO anmoder FD om å meddele EOS-utvalget
at utvalgets forespørsel på det nåværende
tidspunkt ikke kan etterkommes med hensyn til å fremlegge
rapporter til og fra samarbeidspartnere for de siste to måneder.
Dette med bakgrunn i FMINs innskjerpelse av
den alminnelige instruks for utvalget av 25 april 1997, og i forhold
til den pågående sak mellom EOS-utvalget og FMIN
om eventuelle begrensninger i utvalgets innsynsrett i FO/Es
virksomhet. Å etterkomme utvalgets ønske nå vil
kun medvirke til å gjøre definisjonen av kontrollfunksjonens
prinsipielle rammer ytterligere uklare.
Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 11. juni 1999.
Jørgen Kosmo,
leder. |
Svein Ludvigsen,
ordfører og sekretær. |