Storting vedtok 18. juni 1993 å etablert
en parlamentarisk basert kontrollordning for den militære
etterretnings- og sikkerhetstjenesten, og for politiets overvåkingstjeneste,
jf. lov av 3. februar 1995 nr. 7 om kontroll med etterretnings-,
overvåkings- og sikkerhetstjeneste, samt utfyllende instruks
til loven gitt av Stortinget 30. mai 1995. Loven fastsetter at kontrollen skal
utføres av et utvalg bestående av 7 medlemmer, herunder
leder og nestleder, som alle velges av Stortinget. Funksjonsperioden
er 5 år.
Det er foretatt visse endringer i sammensetningen
av utvalget i perioden fra opprettelsen 26. mars 1996. Stortinget
valgte 29. mai 1998 bl.a. Agnes Reiten og Kjersti Graver til nye
medlemmer etter Per N. Hagen og Aud-Inger Aure som ved regjeringsdannelsen
etter stortingsvalget i 1997 trådte ut av utvalget. Rikard
Olsvik ble valgt til ny leder, og Svein Grønnern til ny
nestleder.
Utvalget har i dag følgende sammensetning
(funksjonsperiodens utløp):
Rikard Olsvik, Rindal | leder | 30. juni 1999 |
Svein Grønnern,
Oslo | nestleder | 30. juni 2001 |
Elsa Eriksen, Lenvik | | 30. juni 2001 |
Oddrunn Pettersen, Berlevåg | | 30. juni 2001 |
Stein Ørnhøi,
Tvedestrand | | 30. juni 1999 |
Agnes Reiten, Torvikbukt | | 30. juni 2001 |
Kjersti Graver, Bærum | | 30. juni 1999 |
I perioden fra november 1997 til juni 1998 bestod utvalget
av kun 5 medlemmer. Rikard Olsvik fungerte i denne perioden som
utvalgsleder.
Stortinget vedtok 12. februar 1998 å endre § 1
i utvalgets instruks slik at innstillingsmyndigheten til valg av
nye medlemmer ble overført fra valgkomiteen til Stortingets
presidentskap, jf. Innst. S. nr. 77 (1997-98) fra kontroll- og konstitusjonskomiteen
og Dokument nr. 8:31 (1997-98). Begrunnelsen for endringsforslaget
var hyppig utskifting av medlemmer, og at disse hadde gått
over i sentrale politiske stillinger. Det kunne ifølge
forslagsstillerne ikke sees bort fra at en partimessig oppnevning
i regi av valgkomiteen kunne svekke utvalgets troverdighet og de
kontrollerte tjenestenes tillit til utvalget. Komiteen understreket
i innstillingen at utvalget må ha nødvendig tillit
og integritet både overfor Stortinget, de kontrollerte
tjenester og offentligheten.
I løpet av året har utvalget
gjennomført 26 inspeksjoner og avholdt 16 arbeidsmøter,
samt møter med justisminister Aud-Inger Aure, og forsvarsminister
Jostein Fjærvoll og forsvarssjef Arne Sollie.
Utvalget har besøkt kontrollmyndighetene
i Nederland og i Sveits som har parlamentariske kontrollordninger
for sine hemmelige tjenester, samt avviklet møte med den
nederlandske ombudsmannen, som behandler klager fra enkeltpersoner
rettet mot de hemmelige tjenester. Hensikten med møtene
var å få kunnskap om hvordan kontrolloppgavene
utføres, hvilke prioriteringer som foretas, hvilke generelle
problemstillinger kontrollorganene møter og hvordan de
håndteres.
Det har i 1998 kommet inn 21 klagesaker til
utvalget mot 58 i 1997. 17 av klagesaker rettet seg mot politiets overvåkingstjeneste,
mens 4 rettet seg mot FO/S og gjaldt saker om nektelse
og fratakelse av sikkerhetsklarering.
Det er opprettet 14 saker som er tatt opp av
eget tiltak. Disse fordeler seg jevnere på tjenestene,
men med hovedvekten på politiets overvåkingstjeneste.
Ved årsskiftet 1998-99 hadde utvalget
4 uavsluttede klagesaker, og 11 uavsluttede saker tatt opp av eget
tiltak.
Utvalget arbeider med å knytte til
seg ekspertise innenfor tele- og datakommunikasjon på mer
permanent basis, jf. kontrolloven § 10. Dette for å kunne gjennomføre
en effektiv og troverdig kontroll med den utviklingen som pågår.
Når det gjelder regelsitusjonen for
tjenestene er sikkerhetsloven fortsatt ikke trådt i kraft
for Forsvarets sikkerhetstjeneste og FO/S, imidlertid er
flere av lovens bestemmelser ved rundskriv gitt anvendelse. Justisdepartementet
har, i samarbeid med OVS, arbeidet med et nytt rundskriv om arkivhold
og registrering for POT. Dette arbeidet er ikke ferdig.
På grunn av gammelt edb-utstyr og de
krav som stilles til håndtering av gradert informasjon
er en total utskifting av utstyret nødvendig. Dette var
ikke kjent for utvalget da budsjettet ble utarbeidet og det kan
bli nødvendig å søke om en tilleggsbevilgning.
Utvalgets budsjett for 1998 var på kr 2 323 000. Utvalget
hadde et mindreforbruk på kr 131 048 som bl. a. skyldes
at husleien for 1998 ble belastet 1997-regnskapet, samt mindre utgifter
til godtgjørelse og reiseutgifter. Det arbeides nå med å skaffe
utvalget lokaler som er mer praktiske og bedre tilrettelagt for
håndtering av gradert informasjon.
Utvalget har i 1998 gjennomført 7 inspeksjoner
i Overvåkningssentralen (OVS). Det er gjennomført inspeksjoner
ved 2 av POTs regionsentraler og av to POT-enheter på distriktsnivå,
samt av POT-enheten hos Sysselmannen på Svalbard. Utvalget
har nå gjennomført inspeksjon ved samtlige regionsentraler.
Utvalgets inntrykk er at de omstillingsprosjektene som
er igangsatt, jf. årsmeldingen for 1997, har blitt fulgt
opp og at gjennomføring skjer relativt raskt. Spesielt
nevnes skillet mellom etterforsking og forebyggende arbeid hvor
det er etablert en egen retts- og påtaleenhet i OVS som
bidrar til å opprettholde fokus på dette skillet.
I henholdt til utvalgets instruks § 4
første ledd falt Lamark-saken i utgangspunktet utenfor
kontrollområdet til EOS-utvalget da utvalgets kontroll
ikke omfatter "utlendinger hvis opphold er knyttet til tjeneste
for fremmed stat". Utvalget fant det imidlertid riktig å gjennomgå saken
på bakgrunn av den offentligheten saken fikk og de påstander
som ble fremsatt, jf. kontrolloven §§ 2 og 3.
Et viktig formål var også å få brakt på det
rene om etterforskingen av saken hadde berørt enkeltpersoner
som omfattes av utvalgets kontrollansvar.
Etter de undersøkelser som er gjort,
har utvalget ikke funnet grunnlag for å anta at annet enn
rent faglige vurderinger lå til grunn for overvåkingssjefens
beslutning om å oversende saken til departementet med forslag om
utvisning, og for valg av tidspunkt. Det viste seg at etterforskingen
heller ikke hadde berørt andre enkeltpersoner på en
måte som ga grunnlag for videre undersøkelser.
Saken aktualiserer også spørsmål
om forholdet mellom EOS-utvalgets og Sefos oppgaver. I praksis vil utvalget
være tilbakeholden med å gå inn i saker
som naturlig hører under Sefo.
Årsaken til at OVS ikke informerte
utvalget om Lamark-saken var at OVS mente saken ikke var omfattet
av orienteringsplikten når etterforskningen var rettet
mot personer som gjorde tjeneste for en fremmed stat. Utvalget fant
ikke grunnlag for å rette kritikk mot denne vurderingen.
Det kan imidlertid ha uheldige konsekvenser for kontrollen dersom
det heller ikke blir gitt en viss generell informasjon om slike
saker. Utvalget skal være orientert om den løpende
virksomhet i tjenestene, og hvor det foreligger særlige
grunner, kan utvalget også utøve kontroll i saker
som i utgangspunktet ligger utenfor kontrollområdet. Utvalget
har på denne bakgrunn bedt overvåkingssjefen om
at det heretter blir gitt en viss generell informasjon også om denne
type saker.
På initiativ fra overvåkingssjefen
ble utvalget orientert om at det var etablert flere edb-baserte
interne arbeidsregistre/sideregistre ved avdelinger i OVS.
De aller fleste var rene personregistre, opprettet fra 1990 og fremover.
Disse synes ikke å ha vært kjent for Lund-kommisjonen,
derimot fremgår det av Danielsen-utvalgets innstilling
(NOU 1998:4), at de var blitt orientert om sideregistrene. Registre
som hadde vært ukjent for ledelsen ved OVS, og som man
var blitt først oppmerksom på gjennom arbeidet
til en intern prosjektgruppe som hadde i oppgave å se på registreringspraksis.
Registrene fungerte som arbeidsverktøy med midlertidig
registrering, hvor opplysninger ble nedtegnet og oppbevart i første
fase inntil det kunne tas stilling til om de enten skulle overføres
til POTs sentrale arbeidsregister (NCR) eller slettes. OVS anførte å ha anledning
til å foreta denne type midlertidige registreringer for
verifisering og kvalitetssikring, men erkjenner at prosjektgruppens
funn viste at praksis hadde gått lenger enn hva som var
nødvendig ut fra et slikt formål. Også ved
enkelte regionale og lokale ledd i POT var det i en viss utstrekning
etablert sideregistre.
Utvalgets gjennomgang av prosjektgruppens rapport viser
at enkelte registre hadde et nokså stort omfang med registreringer
som til dels var flere år gamle.
Det er alvorlig når det viser seg at
det skjer en nokså omfattende registrering utenfor NCR,
som ikke har vært underlagt kontroll, verken internt eller
eksternt. Utvalget oversendte OVS en liste over klagesaker som var
avsluttet, og disse ble sjekket mot sideregistrene. Det viste seg
at det på flere navn var registreringer i sideregistre,
men etter at disse var nærmere gjennomgått, kunne
utvalget konkludere med at opplysningene ikke ga grunnlag for å endre
konklusjon eller foreta videre undersøkelser i noen av
sakene. Nye klagesaker sjekkes rutinemessig også mot sideregistrene.
Rapporten resulterte i utarbeidelse av et nytt registreringsrundskriv
for POT i samarbeidet med Justisdepartementet. Arbeidet med rundskrivet
er forsinket. Utvalget vil i første halvår 1999
se nærmere på de enkelte sideregistre i OVS, mens
det i regionale og lokale ledd vil følges opp ved de ordinære
inspeksjoner.
Utvalgets generelle inntrykk ved inspeksjoner
av de ytre ledd i POT, er at det er en høy grad av bevissthet omkring
de rettssikkerhetsmessige aspekter ved den virksomheten som drives,
men at det råder usikkerhet med hensyn til hvilke kriterier
m.v. som gjelder for å nedtegne og registrere personopplysninger.
Inspeksjoner viser usikkerhet på om vilkårene
for å opprette personsak foreligger, samtidig som det i
det praktiske arbeidet oppleves et behov for å kunne ta
vare på opplysningene, noe som . vanskeliggjør
utvalgets kontroll. Av denne grunn haster det med å få ferdig
det lenge varslede registreringsrundskrivet.
Utvalget har inngått avtale med advokat
Ole Jakob Bae i forbindelse med en evt. bruk av § 7 i kontrolloven hvor
utvalget kan påkjære rettslige kjennelser og beslutninger
om straffeprosessuelle inngrep når siktede selv ikke er
kjent med dem. Utvalget har så langt ikke hatt saker hvor
det har vært vurdert som aktuelt å benytte kjæremålsadgangen.
Stortinget har vedtatt en midlertidig lov om
innsyn i POTs arkiver og registre der det er bestemt at saker som
har vært behandlet av innsynsorganene ikke kan bringes
inn for EOS-utvalget. Det er etter dette i utgangspunktet ikke grunn
til å anta at innsynsorganenes arbeid vil berøre
utvalgets virksomhet. Innsynsordningen medfører at det
er mindre grunn for utvalget til å gå inn og undersøke
forhold som ligger så langt tilbake i tid at de omfattes
av innsynsorganenes arbeidsområde. Det er forutsatt i forarbeidene
til innsynsloven at innsynsorganene skal sende utvalget kopi av
sine avgjørelser. Dette er hensiktsmessig for enkelt å kunne føre
kontroll med om personer som klager til utvalget har hatt sin sak
til behandling hos innsynsorganene.
Utvalget mottok i 1998 17 klagesaker mot POT.
De fleste gjaldt mistanke om ulovlig overvåking og/eller registrering,
og er undersøkt av utvalget, mens enkelte rene innsynsbegjæringer
som er innkommet, er blitt avvist. Disse klagerne er blitt orientert
om den kommende innsynsordningen. Ingen av de realitetsbehandlede
sakene har gitt grunnlag for kritikk av POT.
Utvalget har i 1998 gjennomført 4 inspeksjoner
i Forsvarets overkommando/Sikkerhetsstaben (FO/S). Det
er gjennomført inspeksjon av personellsikkerhetstjenesten
ved 5 militære klareringsmyndigheter, samt i Direktoratet
for sivilt beredskap, og i Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet.
Utvalget har fått fremlagt alle klageavgjørelser
i klareringssaker. Det er ikke fremlagt klageavgjørelser
som har resultert i kritikk eller anmodning om ny behandling.
Utvalgets generelle inntrykk er at FO/S
legger stor vekt på de rettssikkerhetsmessige sidene ved
personkontrolltjenesten og sikkerhetsklarering, og at det arbeides
planmessig for å sikre at slike hensyn blir ivaretatt av
klareringsmyndighetene.
Ved inspeksjon av de ovennevnte avdelinger og
etater har utvalget ikke funnet forhold som har gitt grunnlag for
kritikk. En gjennomgående problemstilling er imidlertid
at det kan synes å bli lagt for liten vekt på arbeidet
med makulering av uaktuelle saker. Dette vil bli fulgt opp ved senere
inspeksjoner.
Med bakgrunn i tallmateriale for 1997 fra FO/S
som viste at ca. 30 pst. av klager over klareringsnektelser ble
tatt til følge, samt at de aller fleste nektelser ikke blir
påklaget har utvalget foretatt to inspeksjoner med stikkprøvekontroller
av nektelser som ikke påklages. Kontrollen har ikke avdekket åpenbare
feilavgjørelser, men enkelte problemstillinger er diskutert
med FO/S.
En slik problemstilling gjelder betydningen
av lovlig militærnekting ved senere klareringer for tjeneste
eller stillinger i Forsvaret. Når det gjelder sivile tjenestepliktige
som søker seg tilbake til de militære ruller og ønsker å gjennomføre
militærtjeneste, synes det å ha vært
en nokså vanlig praksis at disse ikke gis vernepliktsklarering.
En slik praksis må anses uheldig i forhold til kravet om
at klareringsavgjørelser skal baseres på en individuell
og konkret vurdering i det enkelte tilfelle. FO/S har nå presisert
overfor Forsvarets klareringsmyndigheter at det i denne type saker
ikke skal legges vekt på selve beslutningen om å nekte
militærtjeneste, men se på den underliggende begrunnelse
for å søke seg tilbake, og vurdere denne opp mot
vilkårene for klarering. Det synes ikke å ha vært
noen tilsvarende praksis når det gjelder tidligere sivilarbeidere
som søker seg til sivile stillinger i Forsvaret som krever
klarering. Det er få saker av denne type, men problemstillingen
er kjent for Forsvarets klareringsmyndigheter.
En annen problemstilling gjelder notoritet og
presisjon på de opplysninger avgjørelsene baseres
på. I enkelte saker har det vært lagt vekt på opplysninger
om henlagte forhold. Utvalget har her påpekt at det bak
den enkelte henleggelseskode kan skjule seg vidt forskjellige forhold,
og at klareringsmyndighetene derfor bør innhente nærmere
opplysninger hvis det er aktuelt å trekke henleggelser
inn i vurderingen. FO/S har sagt seg enig i dette.
Før en person kan gis sikkerhetsklarering,
skal det foretas en personkontroll, noe som alltid skal omfatte undersøkelser
i POTs registre. Utvalget har ved inspeksjoner i OVS gjennomgått
personkontrollsaker hvor OVS har gitt såkalt negativ påtegning
til klareringsmyndigheten. Påtegningene har i det alt vesentlige
dreid seg om høyreekstrem aktivitet eller tilknytning,
og de fleste sakene har dreid seg om personkontroll for vernepliktsklarering.
I flere av sakene har påtegningen vært
svært kortfattet og lite konkret. Fra et rettssikkerhetssynspunkt
kan det rettes innvendinger mot at avgjørelser om sikkerhetsklarering,
som kan ha vesentlig betydning for den det gjelder, baseres på så vidt
generelle opplysninger. Dette særlig sett på bakgrunn
av at denne type opplysninger er gradert, slik at begrunnelsesplikten
ikke vil gjelde. Dermed fratas vedkommende muligheten til å korrigere
eller imøtegå opplysningene ved en eventuell klage.
Utvalget har på generelt grunnlag tatt problemstillingen
opp med FO/S.
Politiet er i henhold til påtaleinstruksen § 5-7
pålagt en nokså omfattende plikt til av eget tiltak å gi
melding til militære myndigheter om "strafferettslige forføyninger"
mot militærpersoner. Denne meldeplikten er av betydning
i klareringssammenheng. Den gir klareringsmyndighetene mulighet
til å reagere rettidig og adekvat overfor personell som
allerede er klarert. Ved de inspeksjoner utvalget har gjennomført,
både ved militære avdelinger og i FO/S,
er det gitt uttrykk for at politiets overholdelse av meldeplikten
er mangelfull. Ved gjennomgang av klagesaker i FO/S har
utvalget også sett eksempler på at informasjon
om straffbare forhold som først blir kjent for klareringsmyndigheten etter
flere år. Den som er klarert har et selvstendig ansvar
for å gi opplysning om forhold som kan være av betydning
for klareringen, og unnlatelser her vil i seg selv tale mot å opprettholde
eller fornye en klarering. Videre kan ulik praksis ved politidistriktene
føre til forskjellsbehandling.
Problemet ble tatt opp med Justisdepartementet
som igjen undersøkte praksis ved noen politidistrikter,
og som fant at rapporteringen ikke alltid foregikk i samsvar med
påtaleinstruksens bestemmelser. Saken ble tatt opp med
riksadvokaten, som i brev til statsadvokatembetene innskjerpet rapporteringsplikten,
og ba om at statsadvokatene ved inspeksjoner kontrollerer at politiet
har etablert rutiner som sikrer at bestemmelsen følges.
I henhold til overvåkingsinstruksen
og gjeldende personellsikkerhetsdirektiver, skal OVS ved personkontrollanmodninger
også foreta undersøkelser i det sentrale straffe-
og personopplysningsregisteret SSP (avsluttede saker), i bøteregisteret,
og i politiets sentrale straffesakjournal (STRASAK) (primært
uavsluttede saker).
60-70 000 klareingsanmodninger sendes årlig
elektronisk fra Forsvaret til OVS. I dag kontrolleres ikke disse
sakene mot STRASAK. Derimot blir anmodningene fra klareringsmyndigheter
i den sivile forvaltning (5-6000 årlig) som blir fremsendt
skriftlig kontrollert mot STRASAK.
At gjeldende direktiver ikke følges
er utilfredsstillende i forhold til kravet om en forsvarlig personkontroll,
særlig med tanke på de høyeste klareringsnivåene og
det er en viss fare for tilfeldighet i saksbehandlingen fordi det
ikke vil fremkomme dersom slike opplysninger er utelatt i egenopplysningsskjemaet.
Problemet skyldes hovedsakelig datatekniske
forhold. Det er utvalgets inntrykk, etter å ha fått
fremlagt korrespondanse mellom FO/S,OVS og departementet, at
det kan synes å være medvirkende at spørsmålet
om den fremtidige organiseringen og plasseringen av funksjonen som
nasjonal sikkerhetsmyndighet er under utredning, jf. forslag fra
Danielsen-utvalget i NOU 1998:4. Utvalget har tatt saken opp med
Justisdepartementet, og anmodet om å forsøke å få fortgang i
saken.
Til tross for at FO/S er eneste klareringsmyndighet for
næringslivsansatte hadde Forsvarets Bygningstjeneste i
Nord-Norge (FBTN), i hastesaker, i en periode (for 1997 33 dokumenterte)
gitt klarering ifm. oppdrag på Forsvarets bygg og anlegg.
Klarering ble gitt etter kontakt til lokal POT, for sjekk mot straffe-
og bøteregisteret. Denne praksisen er nå brakt
til opphør og rutinene er blitt innskjerpet. Utvalgets
inspeksjoner bekreftet den fremstilling FO/S hadde gitt.
For utvalget var det særlig viktig å påse
at de nektelser som var blitt gitt, kunne identifiseres og gjennomgås
av kompetent klareringsmyndighet, dvs. FO/S for å få brakt
på det rene om avgjørelsene var materielt feilaktige,
og om de i tilfelle hadde fått negative konsekvenser for
dem det gjaldt. Etter anmodning fra utvalget undersøker
nå FO/S sakene.
Utvalget ble ved POT-enheten i Harstad orientert
om praksis og prosedyrer ved personkontrollanmodninger fra Forsvaret
i hastesaker. Først i april 1998 var det gitt retningslinjer
fra sentralt hold om hvordan underliggende ledd i POT skulle forholde
seg i denne type saker. De nye retningslinjene pålegger
underlagte ledd å melde inn alle slike personkontroller
til OVS på fastsatt skjema, med opplysning om rekvirent,
type undersøkelser m.v.
En relativt stor andel av personellet som undergis personkontroll
i forbindelse med førstegangstjeneste, er registrert i
SSP og/eller det sentrale bøteregisteret. I 1998
i alt 18 pst. hvor ca. halvparten ble nektet klarering, noe som
medfører at vedkommende stenges ute fra militær
utdanning, i tillegg fra en god del tjenestesteder og typer tjeneste.
Andre konsekvenser er at den enkelte også kan utelukke
en fra stillinger i det sivile som krever sikkerhetsklarering. Informasjon
om klageadgang er viktig, og om den muligheten man har til å søke
om klarering etter en viss tjenestetid dersom man skikker seg vel
og kan få referanseuttalelse.
Utvalget har mottatt 4 klager på klareringsnektelser og
fratakelser i 1998. Samtlige er avsluttet uten kritikk.
Utvalget har gjort det klart overfor FO/S
at eventuell klager i saker som har vært fremlagt for utvalget,
vil bli realitetsbehandlet.
Utvalget har i 1998 gjennomført 3 inspeksjoner
i Forsvarets overkommando/Etterretningsstaben (FO/E).
Det har i 1998 ikke vært foretatt inspeksjon av etterretningstjenestens
ytre enheter, eller av etterretningsfunksjoner ved militære
avdelinger.
Ett felles sentralt arkiv for tjenesten ble
etablert etter at alle avdelingene ble samlet på Lutvann.
De tidligere avdelingsarkivene ble avsluttet, men befinner seg fysisk
i det nye sentralarkivet. Søk i arkivet krever 5 arkivnøkler
som dels har ulik oppbygging, og likeledes tilgang til 5 ulike saksjournaler.
Det har for utvalget vist seg vanskelig å finne frem i
de avsluttede arkivene. God tilgang til tjenestenes arkiver er en
helt nødvendig forutsetning for å kunne utføre
de pålagte kontrolloppgavene, noe som ikke lot seg gjøre.
Dette ble påpekt i brev til FO/E etter inspeksjonen.
Forholdene er nå lagt bedre til rette.
Etter utvalgets vurdering er det nå behov
for å benytte sakkyndig bistand også ved kontrollen
av Forsvarets etterretningstjeneste da kontrollansvar også omfatter
virksomheten ved lyttestasjoner og radaranlegg. Utvalget har kommet
til at en reell kontroll av den elektroniske etterretningstjenesten
ikke kan foretas uten sakkyndig bistand. Utvalget vil arbeide med
dette i 1999.
Utvalget har kommet til at det vil være
nødvendig i større grad å benytte sakkyndig
bistand til deler av kontrollvirksomheten bl.a. med bakgrunn i den
teknologiske utviklingen, men også fordi virksomhetene
er komplisert og tidkrevende å sette seg inn i. En mulighet
kan være å øke antall inspeksjoner og
i tillegg mer bruk av sakkyndig bistand. Bruk av sakkyndig bistand reiser
også et kostnadsspørsmål. Utvalget vil
komme tilbake til disse spørsmålene i forbindelse
med evalueringen av kontrollordningen som skal skje innen utløpet
av denne stortingsperioden.
Utvalget vil påpeke den fortsatte nedgangen
i antall klagesaker. Dette bekrefter ytterligere inntrykket av at det
er inspeksjonsvirksomheten som blir det sentrale ved utvalgets virksomhet.
Etter kontrolloven § 4 har utvalget
krav på innsyn i tjenestenes arkiver og registre. Utvalget
har hele tiden nøye fulgt bestemmelsen i instruksen § 5
om at det ikke skal søkes et mer omfattende innsyn enn
det som er nødvendig ut fra kontrollformålene.
Videre viser utvalget til bestemmelsen i instruksen § 6
"Tvist om innsyn og kontroll. Utvalget
har lagt til grunn at de enkelte tjenestene ikke har anledning til å frata
utvalget innsyn i graderte opplysninger som faller inn under utvalgets
kontrollområde, men at det er utvalget som skal foreta
vurderingen av i hvilken grad det er nødvendig med innsyn
i slike opplysninger.
I samsvar med § 13 nr. 2 i utvalgets
instruks gjøres Stortinget oppmerksom på at det
foreligger graderte opplysninger i en sak der omfanget av utvalgets
innsynsrett er tatt opp.
Stortingets presidentskap mottok 12. mai 1999
et brev fra EOS-utvalget vedrørende EOS-utvalgets innsynsrett,
vedlagt dette fulgte utvalgets uttalelse. Komiteen mottok samme
dag kopi av brevet, dette følger som vedlegg til innstillingen.
I forbindelse med komiteens behandling av saken var
utvalgsleder Rikard Olsvik invitert til høring i komiteen
18. mai 1999. I tillegg til Olsvik møtte utvalgsmedlem
Kjersti Graver og sekretær Hakon Huus-Hansen.
Komiteen har videre i forbindelse med sin behandling
mottatt forsendinger av gradert informasjon fra Forsvarsdepartementet
til Stortinget og til kontroll- og konstitusjonskomiteen.
Videre møtte forsvarsminister Løwer
i komiteen 7. og 9. juni 1999 for å redegjøre
nærmere for saken. Komiteen mottok 8. og 9. juni 1999 brev
fra forsvarsministeren som bl. a. innebar avgradering av statsrådens
brev til Stortingets presidentskap av 21. april 1999 med vedlegg
av 16. april 1997 fra tidligere forsvarsminister Jørgen
Kosmo til forsvarssjefen, samt brev av 19. mai 1999 fra statsråden
til Presidentskapet. I tillegg fulgte kopi av avgradert brev av
6. oktober 1998 fra tidligere forsvarsminister Dag Jostein Fjærvoll
og brev fra forsvarsminister Eldbjørg Løwer til EOS-utvalget
av 22. mars 1999. Komiteen mottok også brev 10. juni 1999
fra forsvarssjefen hvor Forsvarsdepartementets vedlegg til brev
av 8. juni 1999 til komiteen ble avgradert. Disse følger
som vedlegg til innstillingen.