Riksrevisjonen har for regnskapsåret
1999 gjennomført en revisjon vedrørende behandling
av feilutbetalinger og misbruk av attføringsytelser for å følge
opp de svakheter, feil og mangler som ble avdekket i en tidligere
undersøkelse som Riksrevisjonen har redegjort for i antegnelsene
til statsregnskapet for 1997. I 1999 ble kontrollen gjennomført
i åtte fylker hvor feilutbetalings- og misbrukssaker var
sentralisert ved utvalgte enheter i et arbeidskontor, samt sju arbeidskontorer
i de fylkene hvor sakene ikke var sentralisert.
Revisjonen viste fortsatt avvik mellom gjeldende rutiner
og retningslinjer og praksis. Videre ble det registrert at i enkelte
saker var saksbehandlingstiden mer enn seks måneder. Revisjonen
viste for øvrig at antallet feilutbetalings- og misbrukssaker
varierer mellom de forskjellige likeartede enheter og arbeidskontorer,
samt at det ikke alltid ble skilt mellom feilutbetalings- og misbrukssaker.
I noen tilfeller var rutinene ved lønnstrekk eller trekk
i andre løpende ytelser, og oversendelse til namsmannen
for utlegg ikke fulgt. Det ble videre registrert at utestående
restanser på feilutbetalings- og misbrukssaker utgjorde
i mai 1998 ca. 12,2 mill. kroner og i november 1999 ca. 23,4 mill.
kroner.
Arbeidsdirektoratet opplyser at registrerte
avvik vil bli fulgt opp med gjeldende enheter. Videre uttaler direktoratet
at det er lagt opp til at fylkesarbeidskontorene kan bestemme hvilke
saker som skal behandles ved enheten, og hvilke som fra en hensiktsmessighetsvurdering
fortsatt skal behandles ved arbeidskontorene. Selv om antall saker
varierer sterkt fra en enhet til en annen, er det ifølge
direktoratet ikke nødvendigvis fordi enhetene gjør
en dårligere jobb i et fylke hvor enheten har få saker.
Det heter videre at den samme forklaringen i utgangspunktet kan
legges til grunn også når det gjelder skillet
mellom misbrukssaker og andre feilutbetalingssaker. Direktoratet
uttaler at antall saker ved ulike enheter i noen grad kan forklares
med varie-rende antall stønadsmottakere. For øvrig
vil Statens Innkrevingssentral fra 1. januar 2000 overta ansvaret for
innkrevingen av feilutbetalte attføringsytelser.
Arbeids- og administrasjonsdepartementet har
bedt direktoratet om å prioritere arbeidet med å korrigere forhold
som har vært påpekt av Riksrevisjonen tidligere
når det gjelder saksbehandling knyttet til forvaltningen
av attføringsytelsene. Departementet ser alvorlig på at
Riksrevisjonen fortsatt har avdekket avvik mellom gjeldende rutiner
og retningslinjer og praksis når det gjelder saksbehandling
knyttet til feilutbetaling og misbruk av attføringsytelser.
Videre uttaler departementet at det vil bli presisert overfor Arbeidsdirektoratet
at det skal følge dette opp med fylkene og iverksette tiltak
for å sikre at rutinene og retningslinjene blir fulgt.
Det heter videre at direktoratet også vil bli bedt om å undersøke årsakene
til de store variasjonene i saksmengden og eventuelt foreslå tiltak
hvis det skulle være nødvendig. Departementet
er imidlertid enig med direktoratet i at dette i seg selv ikke nødvendigvis
innebærer at kontorer med få saker ikke gjør
en god jobb på dette feltet.
Departementet uttaler videre at det er enig
i at det bør skilles mellom feilutbetalinger etter årsak,
men at dette gjøres ifølge direktoratet også i
dag. Det vil også bli bedt om at dette innskjerpes overfor
fylkesarbeidskontorene slik at det er mulig å skille mellom
feilutbetalings- og misbrukssaker. Departementet vil be direktoratet
om å sørge for at rutinene følges slik
at krav ikke foreldes. Videre uttales det at departementet vil be
om at etatens bruk av rutiner for utlegg, lønnstrekk eller andre
løpende ytelser blir fulgt.
Avslutningsvis opplyser departementet at fra
1. januar 2001 vil nye regler for attføringsytelser bli
innført, og at det også vil bli innført
nye IT-systemer knyttet til forvaltningen og utbetalingen av attføringsytelsene.
Ifølge departementet vil dette være med på å redusere
antall feilutbetalingssaker og legge til rette for at avstemmingen
vil kunne skje løpende gjennom året. Det heter
videre at nytt saksbehandlingssystem skal være implementert
fullt ut innen 1. januar 2003, og dette vil på en bedre
måte enn dagens system bidra til at retningslinjer og rutiner
følges.
Riksrevisjonen uttaler at den ser det som uheldig
at det fortsatt avdekkes avvik mellom rutiner, retningslinjer og
praksis i saksbehandlingen knyttet til feilutbetalinger og misbruk
av attføringsytelser.
Riksrevisjonen har merket seg at det er opprettet egne
enheter som utelukkende skal arbeide med feilutbetalingssaker, og
at det vil bli sett på mulighetene for å styrke
den forebyggende innsatsen. Riksrevisjonen forutsetter at departementet
følger opp at Aetat Arbeidsdirektoratet iverksetter tilstrekkelige
tiltak for å bedre saksbehandlingen på området.
Riksrevisjonen foreslår: "Til observasjon".
Komiteen viser til
at undersøkelsen er gjennomført for å følge
opp de svakheter som ble avdekket i undersøkelsen vedrørende
"ytelser til yrkesrettet attføring", jf. Dokument
nr. 1 (1998-1999) og Dokument nr. 3:1 (1999-2000).
Komiteen har merket seg at revisjonen
fortsatt viser avvik mellom gjeldende rutiner og retningslinjer og
praksis vedr. behandling av feilutbetalinger og misbruk av attføringsytelser
og at utestående restanser på slike saker har økt
fra 12,2 mill. kroner i mai 1998 til 23,4 mill. kroner i november
1999.
Komiteenhar
registrert at departementet ser alvorlig på situasjonen
og at det er opprettet egne enheter som kun skal arbeide med feilutbetalingssaker
og at det vil bli sett på mulighetene for å styrke
den forebyggende innsatsen. Komiteen forutsetter
at departementet følger opp at Aetat Arbeidsdirektoratet
iverksetter tilstrekkelige tiltak for å bedre saksbehandlingen på området – herunder
at rutiner følges slik at krav ikke foreldes.
Komiteen slutter seg til Riksrevisjonens
forslag til desisjon "Til observasjon".
Riksrevisjonen har foretatt kontroller av beregning og
utbetaling av pensjoner fra Statens Pensjonskasse (SPK). Målsettingen
for kontrollen har vært å vurdere om SPK utbetalte
korrekte pensjoner i henhold til gjeldende regelverk.
Ved utgangen av 1999 var det i underkant av
180 000 personer som mottok alderspensjon, uførepensjon, pensjon
til etterlatte, barnepensjon eller avtalefestet pensjon fra SPK.
Disse fikk i 1999 utbetalt ca. 8,6 mrd. kroner i pensjon etter samordning.
Riksrevisjonen har bl.a. avdekket feil og mangler
på følgende områder knyttet til behandlingen
av pensjoner i SPK:
– Dataintegritet
ved konvertering til nytt system
– Mangelfull integritet mellom
godkjente og anvendte data ved beregning av ytelse
– Ikke iverksatte pensjonsvedtak
– Barnetillegg
– Innhentelse av samordningsdata
om folketrygd
– Registrering av stopp av attførings-/rehabiliteringspenger
– Mangelfulle logiske kontroller
– Feil fastsettelse av pensjon
i henhold til samordningsloven §23.2
– Avstemming av utbetalinger
– Manglende omregning pr. 1. mai
1999
– Systemdokumentasjon
– Stikkprøvekontroll
foretatt av internrevisjonen
Riksrevisjonen har avdekket at det er utbetalt
både for mye og for lite i pensjoner med til dels betydelige beløp.
Siden det er vanskelig for den enkelte å kontrollere om
pensjonsutbetalingen er riktig, ser Riksrevisjonen svært
alvorlig på dette.
Feilene kan generelt knyttes til svakheter i
system og rutiner. Det er bl.a. påvist en rekke svakheter
i programmerte maskinelle kontroller og mangelfull funksjonsdeling.
Riksrevisjonen anser det for eksempel som uheldig at samme saksbehandler
har ansvar for fastsetting og utbetaling av pensjonen når
det samtidig er påvist at eventuelle feil ikke fanges opp
av de maskinelle kontrollene i systemet.
Arbeids- og administrasjonsdepartementet har
bl.a. svart at med de store utfordringer SPK i dag står
overfor, og i en tid med økende arbeidsbelastning, har
det vært nødvendig med klare prioriteringer og
langsiktighet i SPKs oppgaveløsning. Prioriteringer har
vært gjort slik at den enkelte pensjonist ikke skal bli
skadelidende ved ikke å få pensjon utbetalt til
rett tid. SPK innførte fra og med mai 1999 en utbetalingsgaranti,
og status i dag er at tilnærmet alle pensjoner utbetales
til rett tid. Garantien er nå utvidet til å gjelde
også endringer av igangsatte pensjoner. Videre er SPKs
tilgjengelighet på telefon og evne til å besvare
brev innen fristen betydelig forbedret og er i dag tilfredsstillende.
Departementet ser alvorlig på de kritikkverdige
forhold som er avdekket av Riksrevisjonen. Departementet vil i styringsdialogen
med SPK ta opp Riksrevisjonens merknader i sin fulle bredde for å få igangsatt nødvendige
kvalitetssikringstiltak.
Departementet er lite tilfreds med at feilprosenten
i pensjonsutbetalingene ikke har blitt redusert i løpet
av de siste årene, og har i den løpende etatsstyringsdialogen
med SPK påpekt dette forholdet flere ganger. Saken vil
bli tatt opp på nytt med SPK så lenge andelen feilutbetalte
pensjoner ikke er tilfredsstillende. Imidlertid er de feilutbetalte
pensjonsbeløp mindre enn før og det er dermed
grunnlag for å si at SPK den senere tid har forbedret sin
oppgaveløsning på dette området. Departementet
er fornøyd med SPKs måloppnåelse knyttet
til utbetalingsgarantien, og status i dag er at tilnærmet
alle pensjoner utbetales til rett tid. Garantien er også utvidet
til å gjelde endringer av igangsatte pensjoner.
Departementet understreker at kravene til rask
og effektiv oppgaveløsning ikke skal gå på bekostning
av kravene til kontroll og rettssikkerhet for SPKs medlemmer. Departementet
og SPK vil opprettholde målsettingen om at minimum 95 pst.
av nye pensjonsutbetalinger skal utbetales riktig ved første
gangs utbetaling. SPKs arbeid med å redusere antall feil
i pensjonsutbetalingene skal være et prioritert område inntil
situasjonen har blitt tilfredsstillende.
Riksrevisjonen ser svært alvorlig på omfanget
av feil i utbetalte pensjoner. Riksrevisjonen har merket seg at departementet
i styringsdialogen med SPK vil ta opp Riksrevisjonens merknader
og iverksette nødvendige tiltak.
Riksrevisjonen foreslår: "Til observasjon".
Komiteen viser til
at det i 1995 ble iverksatt et femårig teknologisk omstillingsprosjekt
for Statens Pensjonskasse og at SPK som en del av dette prosjektet,
tok i bruk et nytt system for beregning og utbetaling av pensjoner
(Kasper MP4) i begynnelsen av 1999.
Komiteen har merket seg at Riksrevisjonen
har avdekket flere feil og mangler i den interne kontrollen knyttet
til behandlingen av pensjoner i SPK og at feilene generelt kan knyttes
til svakheter i system og rutiner.
Komiteen finner det ikke tilfredsstillende
at feilprosenten i pensjonsutbetalingene ikke har blitt redusert
i løpet av de siste årene og vil påpeke
at det er svært vanskelig for den enkelte å kontrollere
om pensjonsutbetalingene er riktige.
Komiteen er tilfreds med at tilnærmet
alle pensjoner utbetales til rett tid, men vil understreke at kravene til
rask og effektiv saksbehandling ikke skal gå på bekostning
av kravene til kontroll og rettssikkerhet for SPKs medlemmer.
Komiteen forutsetter at departementet
holder en løpende dialog med SPK om forholdene og iverksetter nødvendige
tiltak.
Komiteen slutter seg til Riksrevisjonens
forslag til desisjon "Til observasjon".