Riksrevisjonen har foretatt en undersøkelse
av våpen- og ammunisjonsforvaltningen ved 15 hær-
og heimevernsavdelinger, herunder om Forsvarets avdelinger har kontroll
med sine våpen- og ammunisjonsbeholdninger. Våpen
og ammunisjon er definert som sensitivt og regulert materiell. Regulert
materiell skal være underlagt spesielle kontrollbestemmelser.
Undersøkelsen har avdekket følgende
forhold:
– Mangler
ved registrering av håndvåpen.
– Mangler ved inndriving av mobiliseringsvåpen
fra personell som ikke lenger var tjenestepliktige og tjenestegjørende
befal som går av for aldersgrensen.
– Mangelfull oppfølging
av utfasede våpen, dvs. våpen som ikke lenger
inngår i Forsvarets oppsetninger.
– Problemer med å praktisere
regelverk for utlån av våpen mot årlig
kvitteringsfornyelse.
– Mangelfull dokumentasjon for
forbruk av ammunisjon. Det var store differanser mellom fysiske
og regnskapsmessige beholdninger av ammunisjon ved de fleste avdelingene.
– Gjeldende bestemmelser for ammunisjonsforvaltning
blir ikke fulgt opp.
– Lav kompetanse hos ammunisjonsforvaltere.
– Egenkontrollene fungerer ikke
etter intensjonene. Sensitivt materiell som våpen og ammunisjon
blir ikke prioritert. Det er utarbeidet planer, men oppfølgingen
er mangelfull, og det er mangler ved dokumentasjonen i visitasjonsprotokollen.
Riksrevisjonen konstaterer at Forsvaret ikke
har et sentralt ajourført våpenregister, og at
oppfølging og innlevering av mobiliseringsvåpen
fra personer som ikke lenger er tjenestepliktige, ikke er blitt
prioritert. Til vernepliktsbefal er det utlevert betydelige mengder utfasede
våpen som ikke er inndrevet. Videre har Forsvaret problemer
med å følge de gitte bestemmelsene om årlig
kvitteringsfornyelse av utleverte våpen til HV-mannskaper.
Det kan stilles spørsmål ved om ordningen er gjennomførbar.
Riksrevisjonens undersøkelse har videre
avdekket at store mengder ammunisjon er utenfor regnskapsmessig
kontroll. Forsvarets avdelinger synes å ha nedprioritert
ammunisjonstjenesten.
Forsvarsdepartementet uttaler i sitt svart bl.a.
følgende:
"1. Våpen- og ammunisjonsforvaltningen i
Hæren/Heimevernet
1.1 Innlevering
av mobiliseringsvåpen - Ajourføring av våpenregister
...
Jeg ser alvorlig på Riksrevisjonens kritikk, spesielt det
forhold at Forsvaret ikke har prioritert innkreving av mobiliseringsvåpen
fra personer som ikke lenger er tjenestepliktige. Tiltak vil bli
iverksatt for å forsere arbeidet med å redusere
etterslepet og sikre en bedre oppfølging.
Forsvaret
ivaretar kontrollen med beholdninger av våpen i avdelingsregnskap
og på regionalt nivå. Det kunne vært ønskelig
med et sentralt våpenregister, men siden det ikke er godtgjort
at eksisterende registre gir dårligere kontrollmuligheter,
har vi ikke funnet grunn til å erstatte disse med et sentralt
register.
1.2 Årlig kontroll av utleverte
våpen til HV-mannskaper
Videre
har Forsvaret problemer med å følge de gitte bestemmelser
om årlig kvitteringsfornyelse av utleverte våpen
til HV-mannskaper. Det kan stilles spørsmål ved
om ordningen er gjennomførbar.
Mobiliseringsutstyr,
herunder mobiliseringsvåpen og feltutrustning, utlånes
fra det enkelte HV-distrikt til den enkelte HV-soldat mot håndkvittering
som skal fornyes årlig. Dette foregår i forbindelse
med årlig innkalling og frammøte hvor personellet
må framvise mobiliseringsutstyret som er utlånt.
I noen tilfeller har det, av ulike årsaker, vært
vanskelig å få fornyet kvitteringen fra enkelte
mannskaper, og avdelingene har derfor unntaksvis godtatt utsettelse
med kvitteringsfornyelse til det påfølgende år.
En eventuell gjentakelse påfølgende år
aksepteres derimot ikke, og medfører ordre om innlevering.
Vurderinger som tidligere har vært gjort av behovet for
utlevering og årlig kontroll av mobiliseringsutstyr har
så langt konkludert med at nåværende
ordning opprettholdes av operative hensyn.
En ordning
med årlig kontroll av mobiliseringsvåpen er slik
jeg ser det nødvendig. Dagens ordning bør være gjennomførbar
uten for store vanskeligheter, og jeg er innstilt på at
den opprettholdes. Selve rutinene ved denne ordningen og praktiseringen
av unntak er imidlertid til fornyet vurdering, og jeg avventer resultatet av
denne før jeg tar endelig stilling til saken.
1.3 Regnskapsmessig
kontroll av ammunisjon
… Jeg ser med bekymring
på at praktisering av regelverket vedrørende kontroll
av ammunisjon ikke synes å være tilfredsstillende.
Bestemmelsene anses å være tilstrekkelige, men
det forutsettes at de etterleves i praksis. Jeg vil derfor innskjerpe
overfor Forsvaret at regelverket og kontrollrutinene skal følges
opp.
For øvrig kan jeg nevne at Forsvaret
er i ferd med å se nærmere på hvordan
man best kan ivareta kompetansebehovet for ammunisjonstjenesten
i framtiden. Mulighetene for en felles ammunisjonsforvaltning i Forsvaret
utredes. Jeg forventer at dette også vil kunne bidra til å forbedre
ammunisjonstjenesten og redusere de mangler som Riksrevisjonen har
konstatert."
Riksrevisjonen uttaler at de har merket seg
at departementet ser alvorlig på de mangler som er påvist,
og at det vil bli iverksatt tiltak vedrørende inndriving
av mobiliseringsvåpen og kontroll av ammunisjon. Videre
har Riksrevisjonen merket seg at rutinene med årlig kontroll
av mobiliseringsvåpen til HV-mannskaper og praktiseringen
av unntak er til fornyet vurdering. Forsvaret har selv definert
våpen og ammunisjon som sensitivt og regulert materiell.
Riksrevisjonen vil understreke viktigheten av at de tiltakene som
foreslås iverksatt av departementet, får den tilsiktede
virkning.
Riksrevisjonen foreslår: "Til observasjon".
Komiteenviser til at Riksrevisjonen har funnet store
mangler ved Forsvarets oppbevaring og kontroll med sine våpen-
og ammunisjonsbeholdninger. Komiteen mener Riksrevisjonens
undersøkelse og konklusjoner gir grunn til bekymring, og
vil understreke betydningen av at Forsvaret har god kontroll med
våpen og ammunisjon.
Komiteenviser
til at Forsvarsdepartementet også ser alvorlig på saken,
og at det vil bli iverksatt tiltak for å bedre situasjonen. Komiteenslutter seg til Riksrevisjonens syn om
at det er viktig at de tiltak som foreslås iverksatt av
departementet, får den tilsiktede virkning. Komiteenslutter seg til Riksrevisjonens forslag
til vedtak, "Til observasjon".