4.1 Våpen og ammunisjonsforvaltningen i Hæren

Riksrevisjonen har foretatt en undersøkelse av våpen- og ammunisjonsforvaltningen ved 15 hær- og heimevernsavdelinger, herunder om Forsvarets avdelinger har kontroll med sine våpen- og ammunisjonsbeholdninger. Våpen og ammunisjon er definert som sensitivt og regulert materiell. Regulert materiell skal være underlagt spesielle kontrollbestemmelser.

Undersøkelsen har avdekket følgende forhold:

  • – Mangler ved registrering av håndvåpen.

  • – Mangler ved inndriving av mobiliseringsvåpen fra personell som ikke lenger var tjenestepliktige og tjenestegjørende befal som går av for aldersgrensen.

  • – Mangelfull oppfølging av utfasede våpen, dvs. våpen som ikke lenger inngår i Forsvarets oppsetninger.

  • – Problemer med å praktisere regelverk for utlån av våpen mot årlig kvitteringsfornyelse.

  • – Mangelfull dokumentasjon for forbruk av ammunisjon. Det var store differanser mellom fysiske og regnskapsmessige beholdninger av ammunisjon ved de fleste avdelingene.

  • – Gjeldende bestemmelser for ammunisjonsforvaltning blir ikke fulgt opp.

  • – Lav kompetanse hos ammunisjonsforvaltere.

  • – Egenkontrollene fungerer ikke etter intensjonene. Sensitivt materiell som våpen og ammunisjon blir ikke prioritert. Det er utarbeidet planer, men oppfølgingen er mangelfull, og det er mangler ved dokumentasjonen i visitasjonsprotokollen.

Riksrevisjonen konstaterer at Forsvaret ikke har et sentralt ajourført våpenregister, og at oppfølging og innlevering av mobiliseringsvåpen fra personer som ikke lenger er tjenestepliktige, ikke er blitt prioritert. Til vernepliktsbefal er det utlevert betydelige mengder utfasede våpen som ikke er inndrevet. Videre har Forsvaret problemer med å følge de gitte bestemmelsene om årlig kvitteringsfornyelse av utleverte våpen til HV-mannskaper. Det kan stilles spørsmål ved om ordningen er gjennomførbar.

Riksrevisjonens undersøkelse har videre avdekket at store mengder ammunisjon er utenfor regnskapsmessig kontroll. Forsvarets avdelinger synes å ha nedprioritert ammunisjonstjenesten.

Forsvarsdepartementet uttaler i sitt svart bl.a. følgende:

"1. Våpen- og ammunisjonsforvaltningen i Hæren/Heimevernet

1.1 Innlevering av mobiliseringsvåpen - Ajourføring av våpenregister

... Jeg ser alvorlig på Riksrevisjonens kritikk, spesielt det forhold at Forsvaret ikke har prioritert innkreving av mobiliseringsvåpen fra personer som ikke lenger er tjenestepliktige. Tiltak vil bli iverksatt for å forsere arbeidet med å redusere etterslepet og sikre en bedre oppfølging.

Forsvaret ivaretar kontrollen med beholdninger av våpen i avdelingsregnskap og på regionalt nivå. Det kunne vært ønskelig med et sentralt våpenregister, men siden det ikke er godtgjort at eksisterende registre gir dårligere kontrollmuligheter, har vi ikke funnet grunn til å erstatte disse med et sentralt register.

1.2 Årlig kontroll av utleverte våpen til HV-mann­skaper

Videre har Forsvaret problemer med å følge de gitte bestemmelser om årlig kvitteringsfornyelse av utleverte våpen til HV-mannskaper. Det kan stilles spørsmål ved om ordningen er gjennomførbar.

Mobiliseringsutstyr, herunder mobiliseringsvåpen og feltutrustning, utlånes fra det enkelte HV-distrikt til den enkelte HV-soldat mot håndkvittering som skal fornyes årlig. Dette foregår i forbindelse med årlig innkalling og frammøte hvor personellet må framvise mobiliseringsutstyret som er utlånt. I noen tilfeller har det, av ulike årsaker, vært vanskelig å få fornyet kvitteringen fra enkelte mannskaper, og avdelingene har derfor unntaksvis godtatt utsettelse med kvitteringsfornyelse til det påfølgende år. En eventuell gjentakelse påfølgende år aksepteres derimot ikke, og medfører ordre om innlevering. Vurderinger som tidligere har vært gjort av behovet for utlevering og årlig kontroll av mobiliseringsutstyr har så langt konkludert med at nåværende ordning opprettholdes av operative hensyn.

En ordning med årlig kontroll av mobiliseringsvåpen er slik jeg ser det nødvendig. Dagens ordning bør være gjennomførbar uten for store vanskeligheter, og jeg er innstilt på at den opprettholdes. Selve rutinene ved denne ordningen og praktiseringen av unntak er imidlertid til fornyet vurdering, og jeg avventer resultatet av denne før jeg tar endelig stilling til saken.

1.3 Regnskapsmessig kontroll av ammunisjon

… Jeg ser med bekymring på at praktisering av regelverket vedrørende kontroll av ammunisjon ikke synes å være tilfredsstillende. Bestemmelsene anses å være tilstrekkelige, men det forutsettes at de etterleves i praksis. Jeg vil derfor innskjerpe overfor Forsvaret at regelverket og kontrollrutinene skal følges opp.

For øvrig kan jeg nevne at Forsvaret er i ferd med å se nærmere på hvordan man best kan ivareta kompetansebehovet for ammunisjonstjenesten i framtiden. Mulighetene for en felles ammunisjonsforvaltning i Forsvaret utredes. Jeg forventer at dette også vil kunne bidra til å forbedre ammunisjonstjenesten og redusere de mangler som Riksrevisjonen har konstatert."

Riksrevisjonen uttaler at de har merket seg at departementet ser alvorlig på de mangler som er påvist, og at det vil bli iverksatt tiltak vedrørende inndriving av mobiliseringsvåpen og kontroll av ammunisjon. Videre har Riksrevisjonen merket seg at rutinene med årlig kontroll av mobiliseringsvåpen til HV-mannskaper og praktiseringen av unntak er til fornyet vurdering. Forsvaret har selv definert våpen og ammunisjon som sensitivt og regulert materiell. Riksrevisjonen vil understreke viktigheten av at de tiltakene som foreslås iverksatt av departementet, får den tilsiktede virkning.

Riksrevisjonen foreslår: "Til observasjon".

4.2 Komiteens merknader

Komiteenviser til at Riksrevisjonen har funnet store mangler ved Forsvarets oppbevaring og kontroll med sine våpen- og ammunisjonsbeholdninger. Komiteen mener Riksrevisjonens undersøkelse og konklusjoner gir grunn til bekymring, og vil understreke betydningen av at Forsvaret har god kontroll med våpen og ammunisjon.

Komiteenviser til at Forsvarsdepartementet også ser alvorlig på saken, og at det vil bli iverksatt tiltak for å bedre situasjonen. Komiteenslutter seg til Riksrevisjonens syn om at det er viktig at de tiltak som foreslås iverksatt av departementet, får den tilsiktede virkning. Komiteenslutter seg til Riksrevisjonens forslag til vedtak, "Til observasjon".