9. Andre forslag til endringer i oppgavefordelingen

9.1 Sammendrag

Oppgavefordelingsutvalget hadde en rekke tilrådinger angående enkeltspørsmål om oppgavefordelingen mellom forvaltningsnivåene som ikke er knyttet til organiseringen av det regionale nivå. I meldingen beskrives tilrådingene angående slike enkeltspørsmål, og berørte departementers vurdering og oppfølging av disse. Også ansvaret for lys langs veier beskrives i kapitlet. Denne saken ble ikke omtalt av utvalget, men Regjeringen mener at ansvarsforholdene for lys langs veier bør presiseres og avklares.

Regjeringen ønsker å fornye offentlig sektor gjennom å desentralisere oppgaver og myndighet til kommunene. Oppgaver kan desentraliseres fra staten, enten sentralt eller regionalt, eller fra fylkeskommunen. Parallelt må kommunene gis myndighet til å løse eksisterende oppgaver på den måten de måtte ønske innenfor nasjonalt opptrukne rammer.

I meldingen presenteres berørte departementers vurdering og oppfølging av Oppgavefordelingsutvalgets tilrådninger om andre spørsmål om oppgavefordelingen mellom forvaltningsnivåene på følgende områder:

  • – Samferdselssektoren

  • – Miljøvernsektoren

  • – Landbrukssektoren

  • – Arbeid, trygd og sosial

  • – Helse- og sosialsektoren

  • – Opplæringssektoren

  • – Justissektoren

  • – Kultursektoren

  • – Barnevern og barnehager

9.2 Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til at det i kap. 9 i meldingen finnes en beskrivelse av Regjeringens arbeid med desentralisering av oppgaver til kommunene. Flertallet viser til innledende merknader hvor en slutter seg til prinsippet om desentralisering til kommunene, og vil her kort kommentere noen av de forholdene som nå er under vurdering.

Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Fremskrittspartiet, viser til det pågående arbeidet med desentralisering av oppgaver innen miljøvern. Her går Regjeringen gjennom oppgaver kommunene kan få ansvar for og oppgaver som fortsatt bør ligge på statlig nivå. Dette flertallet slutter seg til Regjeringens vurderinger og forutsetter at kommunene får flere oppgaver for å stimulere til lokal forankring, økt kunnskap, forståelse og aksept for viktige miljøvernpolitiske oppgaver, både hos besluttende organer og hos befolkningen.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til arbeid innen landbrukssektoren og støtter opp om de målene Regjeringen her legger til grunn, herunder styrking av den landbrukspolitiske dialogen med kommunene, målet om større engasjement i kommunene om landbrukspolitiske spørsmål, økt ansvar og mer handlingsrom, enklere forvaltning og administrasjon av virkemidlene og gode og rasjonelle kontroll- og styringstiltak overfor kommunene.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, og Fremskrittspartiet, forutsetter en overføring av flest mulig oppgaver til kommunene i tråd med de mål Regjeringen har skissert i meldingen. Flertallet viser til det som er sagt overfor om dette samt formuleringer om dette hentet fra Regjeringens langtidsprogram.

Komiteen er opptatt av Oppgavefordelingsutvalgets anbefalinger om å gi arbeidsmarkedsetaten, trygdeetaten og den kommunale sosialtjenesten en klar forpliktelse til å delta i etablering og drift av offentlige servicekontorer, og støtter Regjeringens mål om at det i løpet av 2003 skal være etablert slike offentlige servicekontorer i alle landets kommuner.

Komiteen har spesielt merket seg at Regjeringen ikke tilrår å endre navnet i ordningen med pasientombud og slutter seg til dette.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet og Høyre, viser til det pågående arbeidet innen opplæringssektoren og slutter seg til de mål og vurderinger Regjeringen gjør rede for i meldingen.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil vise til egne forslag i budsjettene om en offensiv skolesatsing og til Dokument nr. 8:109 (2000-2001) forslag fra Sosialistisk Venstreparti om en handlingsplan for økt satsing på grunnskolen i en 4 års periode.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet er enig i at oppgaver på miljøsektoren skal overføres fra fylkesmannen til kommunene og mener det kan gjøres i en større utstrekning enn det som skisseres så langt i innstillingen. Disse medlemmer forutsetter at kommunene får overført ressurser som gjør det mulig å løse disse oppgavene. Disse medlemmer viser til at departementet skriver at Miljøverndepartementet nå skal gjennomgå kommunenes inntektsmulighet i miljøarbeidet. Disse medlemmer vil advare mot at overføringen av oppgaver til kommunene skal ledsages av nye avgifter eller gebyrer.

Disse medlemmer vil vise til at de generelt mener at langt flere av dagens fylkeskommunale oppgaver kan overføres til kommunene. Disse medlemmer mener det ikke er naturlig fremover å la de minste kommunene i Norge være dimensjonerende for hvilke oppgaver de større kommunene kan løse. Det kan ikke være slik at det skal være Utsira kommunes evne til å løse oppgaver som skal være bestemmende for hvilke oppgaver Bergen kommune skal ha. Disse medlemmer mener derfor vi må utvikle oss mot modeller hvor enkelt kommuner kan ha ansvar for flere oppgaver enn andre har - hvis flertallet ikke ønsker å legge ned fylkeskommunen.

Disse medlemmer mener derfor at hvis fylkeskommunen opprettholdes, så bør det være mulig for kommuner å overta oppgaver lagt til fylkeskommune gjennom forsøksordninger og eventuelt senere på permanent basis. Disse medlemmer mener at fylkeskommunen ikke kan ha vetorett mot slike forsøk. Det må først og fremst være kommunenes initiativ og departementet som vurderer rammene økonomi og organisering.

Disse medlemmer har registrert at 11 ordførere i Vestfold ønsker at det gjennomføres en folkeavstemming om avvikling av fylkeskommunen i Vestfold. Forutsatt befolkningens tilslutning, kan kommunene i Vestfold i en forsøksperiode overta fylkeskommunens arbeidsoppgaver og etablere frivillige samarbeidsordninger mellom kommunene. Disse medlemmer mener dette ville være et spennende prosjekt, som forutsatt tilslutning i befolkningen, bør kunne utprøves. Et slikt forsøk må ha en tidsramme på minimum 10 år for reelt å kunne vurdere virkningene av forsøket.

Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen praktisk iverksette forsøk med å overlate fylkeskommunens oppgaver til kommunene og avvikle fylkeskommunen hvis et flertall av befolkningen og kommuner i et fylke ønsker å delta i et slikt forsøk."