17. Landbruksdepartementet

17.1 Kap. 1100 Landbruksdepartementet

Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

I forbindelse med Stortingets behandling av Statsbudsjettet for 2001 ble det vedtatt at matmomsen halveres fra 1. juli 2001. I den forbindelse legger Regjeringen opp til at det iverksettes en informasjonskampanje om halvering av matmomsen. Formålet med kampanjen er å oppfordre forbrukerne til aktivt å sjekke at prisen på mat blir satt ned 1. juli 2001, samt sikre at befolkningen har kunnskap om hva matmomsreduksjonen innebærer.

På bakgrunn av dette foreslår Landbruksdepartementet at bevilgningen under kap. 1100 post 1 øker med 7 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlem fra Høyre viser til avsnitt 21.15 der disse medlemmer foreslår å trekke alle utgifter knyttet til merverdiavgiftreformen fra 1. juli 2001, herunder utgiftene til denne kampanjen.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti foreslår at posten reduseres med 5 mill. kroner som tas ut ved intern effektivisering og omdisponering.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2001 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1100

Landbruksdepartementet (jf. kap. 4100):

1

Driftsutgifter, forhøyes med

2 000 000

fra kr 105 725 000 til kr 107 725 000"

17.2 Kap. 1107 Statens dyrehelsetilsyn

Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

Ny vaktordning for veterinærer var planlagt iverksatt f.o.m. 1. januar 2001, jf. St.prp. nr. 1 (2000-2001). Implementeringen av den nye ordningen er imidlertid forsinket og avløserordningen er ikke avviklet. Det foreslås derfor at 20 mill. kroner av bevilgningen til ny vaktordning under kap. 1107 post 70 omprioriteres til post 1 til bl.a. finansiering av avløserordningen som er beregnet å koste 15 mill. kroner i 2001.

I forbindelse med utbrudd av munn- og klovsyke i Europa ble det i Statens dyrehelsetilsyn etablert økt beredskap og gjennomført mange ekstraordinære tiltak for å hindre innslepp. Kostnadene knyttet til dette er beregnet til 5 mill. kroner og foreslås dekket over posten.

Det er videre lagt til grunn at utbetaling av erstatninger i forbindelse med feiltesting for BSE og kjøregodtgjørelse for distriktsveterinærene dekkes over posten.

Bevilgningen under kap. 1107 post 1 foreslås derfor økt med 20 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Norge ikke har et høyt nok nivå på dyrevern og dyrevelferd. Dette arbeidet må styrkes i åra framover - for å følge opp internasjonale krav og forbrukerkrav, men spesielt for å bedre dyrevelferden. Dette medlem understreker at norsk mat trenger det konkurransefortrinnet det er å være produsert på en miljø- og dyrevennlig måte.

Dette medlem vil påpeke at det er stort behov for å styrke Dyrehelsetilsynet og spesielt dyrevernsnemndene. Flere fylkesveterinærer rapporterer om at kontrollvirksomheten er betydelig redusert. Dette er stikk i strid med behovet for et styrket dyrevern. Dette er nødvendig først og fremst fordi av hensyn til dyrevelferd. Etisk produksjon av mat er også et forbrukerkrav som vil øke i tida framover. Hvis ikke dette tas på alvor mister norsk landbruk nødvendig troverdighet og tillit hos forbrukerne. God dyrehelse er ikke kun et spørsmål om etikk hos den enkelte bonde, men også et viktig ansvar for myndighetene. Derfor foreslås det at kap. 1107 Statens dyrehelsetilsyn styrkes med 5 mill. kroner, som skal sikre at dyrevernsnemndene kan foreta helt nødvendige inspeksjoner og annet arbeid. Dette dekkes inn gjennom effektivisering og omdisponering i Landbruksdepartementet.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2001 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1107

Statens dyrehelsetilsyn (jf. kap. 4107):

1

Driftsutgifter, forhøyes med

25 000 000

fra kr 192 492 000 til kr 217 492 000"

Post 70 Tilskudd til veterinær beredskap

Sammendrag

Som følge av at ny vaktordning for veterinærer først vil iverksettes fra 1. juli 2001 foreslår Landbruksdepartementet at bevilgningen under kap. 1107 post 70 reduseres med 20 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre og representanten Steinar Bastesen, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre og representanten Steinar Bastesen vil gå imot Regjeringens forslag.

Disse medlemmer vil vise til Stortingets behandling av Ot.prp. nr. 52 (2000-2001) og merknadene til næringskomiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet og Venstre i Innst. O. nr. 119 (2000-2001). Disse medlemmer vil videre vise til at Regjeringen i lovforslagets § 26 foreslår å innføre vaktplikt for praktiserende veterinærer til klinisk vakt, og at Regjeringen skal bestemme hvilke godtgjørelser de veterinærene som blir beordret til klinisk vakt skal ha. Regjeringen begrunner dette med at det vil sikre landet veterinærtjeneste til enhver tid. Disse medlemmer vil igjen vise til at dette, ifølge Regjeringen, skyldes at de offentlige veterinærene har blitt tillagt en rekke nye oppgaver som en følge av EØS-avtalen og WTO avtalen. Disse medlemmer kan ikke på noen måte se at dette forsvarer Regjeringens rett til å pålegge privatpraktiserende veterinærer å ha klinisk vakt, men vil samtidig ikke avvise at det under spesielle omstendigheter kan være behov for dette. Disse medlemmer vil for øvrig minne om at Stortinget i Innst. S. nr. 235 (1999-2000) forutsatte at det skulle foreligge en avtale mellom DNV og staten før de nye vaktordningene kunne tre i kraft. Disse medlemmer må konstatere at en slik avtale ikke foreligger.

Disse medlemmer mener at Regjeringen gjennom et slikt forslag bidrar til å redusere muligheten for å få en landsdekkende veterinærtjeneste. Når utøvere av et fritt yrke skal bli pålagt vakter med en kompensasjon som er bestemt uten forhandlingsrett, så vil dette kunne påvirke veterinærenes valg av bo og arbeidssted. Det foreliggende forslag vil kunne føre til at veterinærene vil unngå og søke seg til områder der vaktbelastningene er store.

17.3 Kap. 4107 Statens dyrehelsetilsyn

Post 3 Gebyr og analyseinntekter

Sammendrag

Deler av vaktordningen for veterinærer finansieres av gebyr på fôr til selskapsdyr. Gebyret kreves inn etterskuddsvis hvert kvartal, slik at det i 2001 blir innbetalt gebyr for tre terminer. På bakgrunn av dette foreslår Landbruksdepartementet at bevilgningen under kap. 4107 post 3 reduseres med 2,5 mill. kroner i 2001.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

17.4 Kap. 1114 Statens næringsmiddeltilsyn

Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

Regjeringen foreslo i St.prp. nr. 52 (2000-2001) å øke bevilgningene til testing av dyr for kugalskap med 33,4 mill. kroner. Bevilgningsøkningen innebærer at 9 400 dyr kan testes fra 1. januar 2001. I EUs vedtak om å utvide testingen, legges det opp til å teste alle storfe eldre enn 30 mnd. etter 1. juli 2001. Regjeringen har tidligere besluttet at endelig vedtak om hvor omfattende testing som vil bli satt i verk i Norge, vil avhenge av hvor omfattende testingen blir i våre naboland. Det vil ikke iverksettes mer omfattende tiltak enn det som blir gjort i våre naboland. Dersom det ikke blir gjennomført full testing i Norge, vil Regjeringen komme tilbake til de bevilgningsmessige konsekvensene i ny­salderingen for 2001-budsjettet.

Dersom det besluttes å gjennomføre testing av alle storfe eldre enn 30 mnd., vil dette innebære testing av om lag 110 000 dyr pr. år med en kostnadsramme på om lag 35 mill. kroner for andre halvår 2001. Utvidet testing vil gi forbrukerne større tillit til at maten er fri for kugalskap. Det foreslås derfor at kostnadene knyttet til full testing dekkes gjennom en økning i næringsmiddelavgiften fra 1. juli 2001.

For å legge budsjettmessig til rette for at Norge kan innføre full testing fra 1. juli 2001 foreslås det at bevilgningen under kap. 1114 post 1 økes med 35 mill. kroner. Den endelige avgjørelsen om omfanget av testingen i Norge vil først bli tatt når en kjenner beslutningen om dette i våre naboland.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om å forhøye post 1 med 35 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre og representanten Steinar Bastesen viser til sitt primære standpunkt om at kostnader som skyldes testprogrammer o.a. som en følge av kugalskapsepidemien i Europa utelukkende skal dekkes over statsbudsjettet, og ikke belastes konsumenter og /eller produsenter. Disse medlemmer vil her vise St.prp. nr. 52 (2000-2001) og Innst. S. nr. 224 (2000-2001) der disse medlemmers standpunkter drøftes nærmere. Disse medlemmer er kjent med at de programmene som er iverksatt og de programmene som planlegges iverksatt er de samme som iverksettes i de land som har påvist kugalskap. Disse medlemmer mener Norge best kunne ha skjermet seg mot kugalskapssmitte gjennom å forby import av levende storfe, fordi Norge, i motsetning til andre europeiske land, har meget god status i forhold til risiko for kugalskapssmitte. Disse medlemmer vil her vise til Dokument nr. 8:43 (2000-2001) og Innst. S. nr. 160 (2000-2001).

17.5 Kap. 4114 Statens næringsmiddeltilsyn

Post 1 Gebyr og analyseinntekter

Sammendrag

Regjeringen legger opp til at kostnadene knyttet til iverksetting av full testing for kugalskap fra 1. juli 2001 dekkes inn ved økte inntekter fra næringsmiddelavgiften, jf. nærmere omtale under kap. 1114 post 1. På bakgrunn av dette foreslås det at kap. 4114 post 1 økes med 35 mill. kroner. Det legges opp til en økning i næringsmiddelavgiften fra 0,9 pst. til 1,26 pst. for norskproduserte varer, fra 0,71 pst. til 1,26 pst. for importerte råvarer og fra 0,71 pst. til 1,0 pst. for importerte ferdigvarer.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om å øke post 1 med 35 mill. kroner.

17.6 Kap. 1140 Miljø- og næringstiltak i jordbruket

Post 77 Miljørettet prosjektarbeid m.m.

Sammendrag

Landbruksdepartementet foreslår at bevilgningen under posten øker med 1,4 mill. kroner mot en tilsvarende økning under kap.4140 post 1, jf. nærmere omtale under kap. 4140 post 1.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag under kap. 1140 post 77.

17.7 (Nytt) Kap. 4140 Miljø- og næringstiltak i jordbruket

Post 1 Refusjon

Sammendrag

Landbruksdepartementet markerte tusenårsskiftet bl.a. ved å støtte treplantingsaksjonen "Tusenårstreet", jf. omtale i St.prp. nr. 1 (1999-2000). Aksjonen ble delfinansiert med bidrag fra Norske Skog og Landbrukets utviklingsfond med til sammen 1,375 mill. kroner. Beløpet er innbetalt, men ikke postert i bevilgningsregnskapet. Departementet foreslår at beløpet inntektsføres under (nytt) kap. 4140 Miljø- og næringstiltak i jordbruket post 1 Refusjon.

Det foreslås at det bevilges 1,4 mill. kroner under (nytt) kap. 4140 post 1 mot tilsvarende økning av bevilgningen under kap. 1140 post 77.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag under nytt kap. 4140 post 1.

Post 90 Avdrag

Sammendrag

Det Kgl. Selskap for Norges Vel fikk i 1930 et rente- og avdragsfritt lån på kr 40 000 til kjøp av en forsøksgård. Beløpet er ført i statens kapitalregnskap under konto 63 Utlån og utestående fordringer. Ved tildelingen av statstilskott til selskapet for 2001 har departementet lagt til grunn at lånet nå blir innfridd. Dette har selskapet akseptert.

Ut fra dette foreslås en bevilgning på kr 40 000 under (nytt) kap. 4140 Miljø- og næringstiltak i jordbruket post 90 Avdrag.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

17.8 Kap. 1143 Statens landbruksforvaltning

Post 72 Erstatninger

Sammendrag

Frostating Lagmannsrett avhjemlet overskjønn i Trollheimensaken 2. september 1999. Skjønnet ble rettskraftig 20. november 1999 og forutsetter utbetalinger over flere år. I forbindelse med Stortingets behandling av St.prp. nr. 61 (1999-2000) ble det vedtatt å øke posten med 3 mill. kroner for å dekke utgiftene ved erstatningsutbetalinger i henhold til Lagmannsrettens avgjørelse. Forberedelser og klargjøring av erstatningsutbetalingene til grunneierne har tatt lenger tid enn ventet, og det ble ikke utbetalt erstatninger i 2000. På bakgrunn av dette foreslår Landbruksdepartementet at posten økes med 3 mill. kroner i 2001.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringen forslag.

17.9 Kap. 4143 Statens landbruksforvaltning

Post 1 Driftsinntekter

Sammendrag

I statsregnskapet for 2000 viser posten en mindreinntekt på 4,4 mill. kroner. Avviket skyldes at administrasjonskostnader knyttet til forvaltning av fondene ikke er blitt refundert. Administrasjonskostnadene vil først bli inntektsført i 2001 og fører til en tilsvarende merinntekt under posten.

Landbruksdepartementet foreslår at bevilgningen under kap. 4143 post 1 økes med 4,4 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Post 80 Renteinntekter

Sammendrag

Det er bevilget 1,7 mill. kroner fra renteinntekter på lån til Lager og tørkefondet. Lager og tørkefondet ble imidlertid gjort opp pr. 31. desember 2000 og det vil ikke påløpe renteinntekter i 2001.

Landbruksdepartementet foreslår på bakgrunn av dette at kap. 4143 post 80 reduseres med 1,7 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

17.10 Kap. 4145 Jordskifteverket

17.10.1 Post 1 Saks- og gebyrinntekter

Sammendrag

Bevilgningen under posten ble økt i forbindelse med endringen i jordskifteloven 1. januar 1999. Inntektene har vist seg å øke langsommere enn lagt til grunn ved budsjettering.

Etter ny gjennomgang av posten foreslår Landbruksdepartementet derfor at kap. 4145 post 1 reduseres med 3 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

17.10.2 Salg av aksjer i Veterinærmedisinsk Oppdragssenter AS, VESO

Sammendrag

Landbruksdepartementet foreslår å delprivatisere det heleide statsaksjeselskapet VESO, jf. forslag til vedtak. VESO hadde i 2000 et resultat etter skatt på 4,7 mill. kroner og en omsetning på 138 mill. kroner. VESO hadde ved årsskiftet i alt 47 faste ansatte i Oslo, Trondheim og på Vikan i Namsos.

VESO er en kunnskapsbedrift med faglig fundament i norske veterinærmedisinske og beslektede miljøer. Den alt vesentlige delen av virksomheten er knyttet til leveranser til norsk oppdrett og akvakultur. Dette omfatter salg av veterinære vaksiner og relaterte produkter. VESO er også verdensledende når det gjelder gjennomføring av kontrollerte smitteforsøk og feltforsøk på fisk. VESO har også et samarbeid med Direktoratet for naturforvaltning i ulike prosjekter innenfor villaksproblematikken. Disse aktivitetene gjør VESO til en aktiv formidler av kompetanse og tjenester fra de veterinære forskningsmiljøer og det veterinærmedisinske fagfelt.

Gjennom delprivatisering ønsker Landbruksdepartementet å få inn langsiktige strategiske eiere som kan være med å vitalisere og utvikle selskapet videre innenfor dagens virksomhetsområder. Det bes derfor om Stortingets samtykke til at Landbruksdepartementet kan selge inntil 66 pst. av aksjene i selskapet. Aksjesalget foreslås gjennomført i to omganger. I første omgang tas det sikte på å selge inntil 49 pst. av aksjene innen utgangen av juni 2001.

VESO eier eiendom på Adamstua. Denne eiendommen vil bli skilt ut av selskapet før selskapet delprivatiseres.

Landbruksdepartementet vil komme tilbake til bevilgningsmessige konsekvenser av forslaget i forbindelse med nysalderingen til høsten.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag XXII under kap. 25 Komiteens tilråding.

17.11 (Nytt) Kap. 4164 Avvikling av Statens Landbruksbank

Post 40 Salg av eiendom

Sammendrag

I Stortingets behandling av St.prp. nr. 61 (1999-2000) ble det vedtatt at Statens Landbruksbanks tidligere forretningseiendom Nedre Vollgt. 11 i Oslo skulle selges. Det ble lagt til grunn en antatt markedsverdi på 112 mill. kroner i samsvar med den verdivurdering som var foretatt av eiendommen.

Salgsprosessen tok noe lengre tid enn beregnet og salget ble først avsluttet etter årsskiftet. Eiendommen ble solgt for 91 mill. kroner. Inntekten fra salget, fratrukket meglerkostnader, honorarer etc., ble 90,3 mill. kroner.

Landbruksdepartementet foreslår at det bevilges 90,3 mill. kroner over kap. 4164 post 40 Salg av eiendom.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag under nytt kap. 4164 post 40.

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre vil vise til at de tre sentrumspartiene i utgangspunktet var i mot at Statens Landbruksbank skulle avvikles. Disse medlemmer vil imidlertid vise til at et flertall i Stortinget har vedtatt at banken skal avvikles. Disse medlemmer slutter seg for øvrig til Regjeringens forslag.

Avslutning av Statens Landbruksbanks regnskap

Sammendrag

Statens Landbruksbank ble avviklet som egen virksomhet fra 1. januar 2000. Oppgaver og ressurser er i all hovedsak videreført under Statens nærings- og distriktsutviklingsfond (SND), jf. St.prp. nr. 1 (1999-2000). Tillegg nr. 3.

SND overtar således fordringer og gjeld og avslutter ulike poster vis a vis Landbrukets utviklingsfond (LUF), Fondet for etterutdanning og driftsøkonomiske tiltak i landbruket (EDL-fondet) og Statens landbruksforvaltning (SLF).

På bakgrunn av dette fremmes nødvendige forslag for å få avviklet det gamle bankregnskapet, jf. omtale nedenfor. I tillegg er det behov for å øke bevilgningen under kap. 5311 post 1.

Komiteens merknader

Komiteen viser til merknader nedenfor.

17.12 (Nytt) Kap. 5311 Statens nærings- og distriktsutviklingsfond, lån til landbruksformål

17.12.1 Post 1 Gebyr

Sammendrag

I 2000 påløp det gebyr med til sammen 7,5 mill. kroner for behandling av søknader om lån til landbruksformål. På grunn av terminforskyvninger vil disse gebyrene først komme til uttrykk i bevilgningsregnskapet inneværende år.

På bakgrunn av dette foreslås det at det bevilges 7,5 mill. kroner under (nytt) kap. 5311 Statens nærings- og distriktsutviklingsfond, lån til landbruksformål post 1 Gebyr.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

17.12.2 Post 90 Avdrag

Sammendrag

Det er tidligere lagt til grunn at låneordningene under tidligere Statens Landbruksbank skal harmoniseres med låneordningene i SND. Det vises i denne forbindelse til St.prp. nr. 1 (2000-2001). Tillegg nr. 10 der dette spørsmålet er nærmere omtalt. I den vedtatte bevilgningen under kap. 2420 Statens nærings- og distriktsutviklingsfond post 92 Lån til grunnfinansierings- og lavrisikolåneordningen er det tatt hensyn til nye innlån til SND for å finansiere porteføljen av landbrukslån som pr. 31. desember 2000 utgjorde 4 337,5 mill. kroner.

For å få avsluttet innlån etter det tidligere innlånssystemet foreslås en bevilgning under (nytt) kap. 5311 Statens nærings- og distriktsutviklingsfond, lån til landbruksformål post 90 Avdrag på 4 337,5 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

17.12.3 Grunnfondet

Sammendrag

Gjenstående del av grunnfondet består av obligasjoner utstedt av Finansdepartementet i perioden 1927-1986 på til sammen 805,8 mill. kroner, jf. St.prp. nr. 41 (1985-1986). Fondet kan nå slettes. Det er ikke bevilget midler til fondet over statsbudsjettet slik at det er ikke nødvendig med bevilgning for å slette fondet. Landbruksdepartementet foreslår at fondet slettes og at obligasjonene mortifiseres, jf. forslag til vedtak.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. forslag XXI under kap. 25 Komiteens tilråding.