I fiskeriministerens redegjørelse for
Stortinget om ulovligheter, kontroll og tiltak i fiskerinæringen 3.
mai 2001 ble Stortinget orientert om hvilke tiltak som er satt i
verk og som vil bli satt i verk for å få bukt
med ulovlighetene i næringen. Fiskeridepartementet vil
i statsbudsjettet for 2002 fremme forslag om de bevilgninger som
er nødvendige for å realisere disse tiltakene.
Regjeringen har imidlertid funnet det nødvendig å fremme
forslag om økte bevilgninger på til sammen 8 mill.
kroner til tiltak som kan realiseres allerede i 2001. Midlene skal
dekke kostnader i 2001 knyttet til en styrking på 18 stillinger
med 1/3 årseffekt innen kai- og dokumentkontroll
i Fiskeridirektoratet og et prosjekt for å vurdere muligheten
både for å styrke informasjonsutvekslingen mellom
kontrollinstansene og andre relevante instanser, å etablere
et felles datainnsamlings- og analyseopplegg og å ta i
bruk IKT-løsninger for å kommunisere elektronisk
mellom fiskefartøy og land. I tillegg skal midlene dekke
kostnadene knyttet til et prosjekt som skal vurdere mulighetene
for å etablere en privat observatørordning for
fiskefartøy.
Det fremmes forslag om at kap. 1030 Fiskeridirektoratet post
1 Driftsutgifter økes med 8 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre mener
at det viktig å få bukt med ulovlighetene i norske
fiskerier, ikke minst av hensynet til behovet for en bærekraftig
forvaltning. Disse medlemmer slutter seg til Regjeringens
forslag.
Ved Stortingets behandling av St.meld. nr. 13
(2000-2001) Om organisering av Kystverket 27. februar 2001, jf.
Innst. S. nr. 127 (2000-2001), sluttet flertallet seg til Regjeringens
forslag om å omgjøre Kystverket til forvaltningsbedrift
og å skille ut en egen produksjonsenhet lokalisert til
Kabelvåg. Flertallet forutsatte også at Kystdirektoratet skal
flyttes til Ålesund. Det ble lagt til grunn at omgjøring
til forvaltningsbedrift og utflytting av Kystdirektoratet til Ålesund
skal gjennomføres samtidig, og at direktoratet skal være
operativt i Ålesund fra 1. januar 2002.
Kystdirektoratet har beregnet de samlede kostnadene knyttet
til omgjøring av Kystverket til forvaltningsbedrift og
etablering av en egen produksjonsenhet i Kabelvåg til hhv.
15 og 8 mill. kroner, hvorav 16 mill. kroner antas å påløpe
i 2001 og 7 mill. kroner i 2002. Regjeringen la i St.meld. nr. 13
(2000-2001) til grunn at disse kostnadene skulle dekkes innenfor
Fiskeridepartementets budsjett for 2001, eventuelt i senere budsjettår.
En inndekning av 16 mill. kroner må etter Regjeringens
vurdering gjennomføres ved å redusere bevilgningen
under kap. 1064 Havnetjenesten. For å få en mest
mulig rasjonell drift i havnetjenesten og minst mulige konsekvenser
for planlagte tilsagn om tilskudd til fiskerihavneprosjekter i regi
av kommunene, foreslår Regjeringen at inndekningen på 16
mill. kroner i 2001 dekkes inn ved å redusere kap. 1064
post 60 Tilskudd til fiskerihavneanlegg med 16 mill. kroner mot en
tilsvarende økning av tilsagnsfullmakten knyttet til posten.
Når det gjelder kostnadene knyttet
til flytting av Kystdirektoratet til Ålesund, har et innleid
konsulentfirma estimert de samlede kostnadene for flytting i perioden
2001-2011 til 19 mill. kroner for minimumsalternativet, 160 mill.
kroner for maksimumsalternativet og 76,5 mill. kroner for det som
defineres som et realistisk alternativ. Ventelønn utgjør
en vesentlig del av de beregnede kostnadene, da konsulentselskapet
legger til grunn at det vil tilstås ventelønn
til en del av de ansatte som ikke flytter. Spørsmålet
om eventuelt fritak fra flytteplikt og eventuell tilståelse
av ventelønn må imidlertid vurderes i forhold
til den enkelte ansatte. Usikkerheten i det realistiske alternativet
er anslått til 32 pst.
Kostnadsanslagene baserer seg på kystdirektørens forslag
til ny organisering av Kystverket, hvor deler av direktoratets oppgaver
og stillinger overføres til distriktskontorene. Fiskeriministeren
har sluttet seg til kystdirektørens forslag, som samlet
sett har redusert kostnadene i det realistiske anslaget med om lag
7 mill. kroner i perioden 2001-2011, sett i forhold til om hele direktoratet
skulle flyttes til Ålesund. Det anslås at nødvendige
merkostnader i forbindelse med flyttingen vil bli om lag 30 mill.
kroner i 2001.
På denne bakgrunn fremmes det forslag
om at bevilgningen under kap. 1060 Kystadministrasjon post 1 Driftsutgifter økes
med til sammen 46 mill. kroner. Bevilgningen vil føres
i et eget regnskap og holdes adskilt fra den løpende driften.
Det viser også til omtalen under kap. 1064 post 60.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om å øke kap. 1060 post
1 med i alt 46 mill. kroner.
Komiteen viser når det
gjelder kap. 1064 post 66 til merknader under avsnitt 16.3.
Det vises til omtale under kap. 1060 post 1.
For å dekke inn kostnader knyttet til omgjøring
av Kystverket til forvaltningsbedrift og etablering av en egen produksjonsenhet
i Kabelvåg i 2001, fremmes det forslag om at kap. 1064
Havnetjenesten post 60 Tilskudd til fiskerihavneanlegg reduseres
med 16 mill. kroner. Det fremmes videre forslag om at tilsagnsfullmakten knyttet
til posten økes tilsvarende, fra 7 mill. kroner til 23 mill.
kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre, slutter seg til forslaget økning av tilsagnsfullmakten
knyttet til kap. 1064 post 60., jf. forslag XX under kap. 25 Komiteens
tilråding.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre har merket seg at kostnadene knyttet
til omgjøring av Kystverket til forvaltningsbedrift og
etablering av en egen produksjonsenhet i Kabelvåg i 2001
foreslås dekket med kutt i bevilgningen til fiskerihavnanlegg. Disse
medlemmer er ikke enig i at omleggingen skal føre
til en så stor reduksjon i tilskudd til fiskerihavnanlegg,
og foreslår at det bevilges 10 mill. kroner mer enn Regjeringen
foreslår. Disse medlemmer foreslår
derfor en tilsvarende mindre økning i tilsagnsfullmakten,
som økes fra 7 til 13 mill. kroner, en økning
på 10 mill. kroner mindre enn Regjeringen foreslår.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget samtykker i at tilsagnsfullmakt
på kap. 1064 post 60 Tilskudd til fiskerihavneanlegg økes
med 6 mill. kroner i 2001, fra 7 mill. kroner til 13 mill. kroner."
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti forutsetter
at endringen fra bevilgning til tilsagnsfullmakt ikke får
innvirkning på utbyggingstakt eller omfang av utbygging
av fiskerihavner, og at dette følges opp i budsjett for
2002.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til Regjeringens forslag om å redusere post
60 med 16 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre viser til merknad foran og fremmer
følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2001 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1064 | | Havnetjenesten (jf. kap.
4064): | |
| 60 | Tilskudd til fiskerihavneanlegg, kan overføres, kan nyttes under postene
24, 30, 33 og 45, nedsettes med | 6 000 000 |
| | fra kr 50 000 000 til kr
44 000 000" | |
Komiteens medlemmer fra Høyre
og representanten Steinar Bastesen kan ikke akseptere at
tilskudd til fiskerihavnanlegg skal reduseres med 16 mill. kroner
for å finansiere omorganiseringen i Kystdirektoratet. Tilskudd
til fiskerihavnanlegg bidrar til å bygge ut viktig infrastruktur
langs kysten som fører til økt verdiskapning og
sysselsetting, og sikrer bosetting i distriktene. Det er derfor
viktig å videreføre bevilgningen på det
nivå som ble vedtatt i statsbudsjettet for 2001.
Disse medlemmer vil stemme imot
Regjeringens forslag.
Kystdirektoratet står som kontraktspart
for byggingen av Kvitsøy trafikksentral. Europipe v/Statoil skal imidlertid
refundere 9,82 mill. kroner av kostnadene.
For å håndtere dette budsjetteknisk
fremmes det forslag om å opprette en ny post, kap. 4067
post 3 Refusjon Europipe, med en bevilgning på 9,82 mill.
kroner, og en tilsvarende økning av bevilgningen på kap.
1067 post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag under kap. 4067 ny post 3 og kap. 1067
post 45.
I Budsjett-innst. S. nr. 13 (2000-2001) bes
departementet legge opp til at mudring i Melbu havn kan starte opp
så raskt som mulig i 2001. Det forventes at flere prosjekter,
blant annet Svartnes og Sirevåg, vil bli gjennomført
raskere enn først antatt, og dette medfører en
større kontantstrøm i 2001 enn budsjettert. Samtidig utnyttes
ikke hele maskinparken i Svartnes med full kapasitet på grunn
av at maskinene har ulik fremdrift. Dette innebær en slakk
som kan utnyttes til andre prosjekter hvor det vil være
hensiktsmessig å bruke ledig maskinkapasitet.
På bakgrunn av raskere kontantstrøm
i 2001 vil det være nødvendig å vente
til 2002 med videreføring av Hovsund og Røsvikrenna som
var planlagt fullført i 2001. Dette innebærer
noen måneders utsettelse for de to prosjektene. Samtidig
vil ledig kapasitet i Svartnes utnyttes til mudring i Melbu. Det
anses som driftsmessig lite rasjonelt å utnytte den ledige
kapasiteten i Hovsund og Røsvikrenna.
Komiteen tar dette
til orientering.
Regjeringen har besluttet at bemanningen ved Loran-C
stasjonen i Bø i Vesterålen skal justeres ned
til det som er nødvendig for å opprettholde ordinær
drift og systemtilsyn ved de norske Loran-C stasjonene. Det vil
ikke bli etablert et permanent norsk kontrollsenter ved stasjonen
i Bø.
Regjeringen har videre besluttet at norsk deltakelse
i det nordvest-europeiske Loran-C samarbeidet ikke vil bli videreført
etter den første avtaleperioden. Dette innebærer
at det vil være drift ved de fire norske Loran-C stasjonene
ut 2005. Bakgrunnen for beslutningen er at Loran-C i liten grad
benyttes som navigasjonsveiledning. Beslutningen vil kunne revurderes
dersom det oppstår en radikal endring i bruken av Loran-C
systemet i god tid før 2004, da formell oppsigelse av avtalen må foreligge
dette år.
Komiteens flertall,
unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, viser til sine respektive
merknader i Innst. S. nr. 288 (2000-2001) der flertallet ber Regjeringen
om å foreta en grundigere utredning av Loran C og legge
denne frem for Stortinget i budsjettet for 2002. Flertallet forutsetter
at det ikke skjer bemanningsreduksjoner før saken er behandlet
i Stortinget i budsjettet for 2002.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet tar
Regjeringens fremstilling til etterretning.
Komiteens medlem representanten Steinar
Bastesen viser til at Stortinget flere ganger har uttalt
at tilfredsstillende navigasjonssystemer er viktig. Dette
medlem viser til at Loran C/Eurofix er et nødvendig
supplement til Global Positioning System (GPS), og spesielt i de
viktige fiskeområdene i Barentshavet der GPS er mindre
nøyaktig uten supplerende kontrollkoordinater fra bakkestasjonene.
Loran C/Eurofix er også et fullstendig og selvstendig
reservesystem som vil fungere selv om GPS av ulike grunner skulle
få midlertidig driftsstans eller driftsproblemer. Dette
medlem viser til at alternative navigasjonssystem vil bli
enda viktigere i tiden som kommer, siden det er ventet at man får
større sjøtransport av olje og atomavfall langs
Norskekysten til Russland. Det vises her til at Stortinget flere
ganger har sett på og vurdert det som viktig at det finnes
ulike elektroniske navigasjonssystemer og at disse fungerer tilfredsstillende,
jf. Innst. S. nr. 236 (1998-1999):
"Flertallet viser til at Loran C/Eurofix-systemet eksempelvis
gir en dekning i Barentshavet som ikke er teknisk mulig med andre
systemer. Derfor er det etter flertallets oppfatning nødvendig å finne
en varig løsning for Loran C-stasjonen i Bø."
Det vises videre til Budsjett-innst. S. nr.
13 (1999-2000) kap 4.6.2:
"Komiteen understreker viktigheten av at de ulike elektroniske
navigasjonssystemene fungerer tilfredsstillende."
Dette medlem viser også til
at Stortinget ved behandlingen av Revidert budsjett for 1999 bevilget 0,5
mill. kroner til prosjektering/utredning av et kontroll-
og opplæringssenter for Loran C/Eurofix. Regjeringen
viser selv i St.prp. nr. 1 (2000-2001) til at denne munnet ut med
en anbefaling om at det midlertidige kontrollsentret i Bø ble
opprustet og videreført som et permanent kontrollsenter. Dette
medlem viser til at denne utredningen ikke er presentert
for Stortinget, til tross for det komiteen skriver i Innst. S. nr.
220 (1999-2000) kap. 20.2.7:
"Flertallet formoder at denne utredningen blir lagt fram
i forbindelse med budsjettet for 2001."
Dette medlem ber om at Regjeringen
legger denne utredningen fram for Stortinget.
Dette medlem forutsetter at Regjeringen
etter dette ser på fremtiden til Loran C-stasjonen på ny
og at den kommer tilbake med en fyldigere omtale av situasjonen
til Loran C i budsjettet for 2002.
I Innst. S. nr. 91 (1999-2000) ber justiskomiteen
om at Justisdepartementet tar kontakt med
"andre aktuelle departementer for å klargjere
at andre lover, som t.d. fiskerilovgjevinga, reglane for føretaksregistrering
e.l. ikkje står i vegen for at intensjonen i Dokument nr.
8:3 (1999-2000) kan setjast ut i livet."
Fiskeridepartementet har i ettertid overtatt
behandlingen av denne saken.
Sakens bakgrunn er Dokument nr. 8:3 (1999-2000) fra
representanten Steinar Bastesen vedrørende fiskere under
18 år. I Dokument nr. 8:3 (1999-2000) legger representanten
Bastesen til grunn at personer under 18 år ikke får
registrere seg i foretaksregisteret, og at det er reglene i vergemålsloven
som er til hinder for dette. Som det fremgår av komiteens
uttalelse i Innst. S. nr. 91 (1999-2000), er det imidlertid anledning
til å oppnevne hjelpeverge for fiskere under 18 år,
som kan la seg registrere på den umyndiges vegne i registeret.
Det vil si at vergemålslovens bestemmelser ikke er til
hinder for at umyndige utøver næringsvirksomhet.
Komiteen understreket imidlertid at forslagsstillerens intensjon
er viktig, selv om problemet skyldes andre forhold enn vergemålslovgivningen.
Spørsmålet har dermed vært om det eventuelt
er andre hindre i lovgivningen som står i veien for at
ungdom under 18 år, som kan bli tatt opp i fiskermanntallet
blad B, kan utøve fiske som næringsvei. Opptak
i fiskermanntallet blad B forutsetter at fiskeren har fylt 15 år
og har fiske eller fangst som hovednæringsvei.
Det er blitt foretatt en vurdering av regelverket innenfor
de aktuelle departementers ansvarsområder i lys av ovennevnte
problemstilling. Departementenes svar i sakens anledning er fortløpende
sendt Stortinget i kopi. Nedenfor følger en kort oppsummering
av departementenes vurderinger.
Finansdepartementet viser til at lov av 19.
juni 1969 nr. 66 om merverdiavgift ikke er til hinder for at ungdom
under 18 år kan ha fiske som næringsvei. Loven gjelder
for alle som driver avgiftspliktig næringsvirksomhet. Registreringen
i avgiftsmanntallet er imidlertid ikke bare en rettighet for de
avgiftspliktige næringsdrivende, den innebærer
også at de blir pålagt en del plikter. Dette er
plikter som det i henhold til vergemålsloven kan være
betenkelig å pålegge en mindreårig. Det
legges til grunn at vergemålslovens ordning med verge og
hjelpeverge vil kunne benyttes i forhold til registrering i avgiftsmanntallet.
Videre viser Finansdepartementet til at det
ved registrering av enkeltmannsforetak i Enhetsregisteret stilles krav
om at vedkommende innehaver må være myndig for å bli
registrert. Er personen umyndig, kan vergen stå registret.
Lov av 3. juni 1994 nr. 15 om enhetsregisteret, jf. lov av 3. juni
1994 nr. 15 om enhetsregisteret.
For øvrig er det intet aktuelt regelverk
innenfor skattelovgivningen som er til hinder for at personer under 18 år
kan drive fiske som næring.
Nærings- og handelsdepartementet viser
til at vergen kan registreres på vegne av den mindreårige,
jf. lov av 21. juni 1985 nr. 78 om registrering av foretak.
Fiskeridepartementet viser til at etter forskrift
av 26. september 1983 om føring av manntall for fiskere, fangstmenn
m.v. gitt med hjemmel i § 4 i lov 28. juni 1957 nr. 12
om pensjonstrygd for fiskere har personer som har fylt 15 år
rett til å stå i fiskermanntallet blad B dersom
vedkommende har fiske som hovednæring. Fiskeridepartementet
kan etter en gjennomgang av sitt regelverk for øvrig ikke
se at fiskerilovgivningen inneholder aldersbestemte terskler eller
hindringer av annen art som skal kunne utestenge ungdom under 18 år
fra å gjøre fiske til en næringsvei.
Når det gjelder eventuelle registreringsproblemer for foreldre
som opptrer som verge på vegne av mindreårige
barn anser vi dette som tilfredsstillende løst gjennom
vergemålslovens ordning med mulighet for oppnevning av hjelpeverge.
Vi viser i denne sammenheng til brev fra justisministeren av 18.
november 1999 til justiskomiteen som redegjør nærmere
for spørsmål knyttet til vergemålsloven.
Gjennomgangen ovenfor gir etter Fiskeridepartementets
vurdering, på bakgrunn av vergemålslovens ordning
med verge og hjelpeverge, grunnlag for å konkludere med
at det i dagens regelverk ikke ligger hindringer for at en person
under 18 år, som kan bli tatt opp i fiskermanntallet blad
B, skal kunne utøve fiske som næringsvei.
Komiteen tar dette
til orientering.