Ved innføring av merverdiavgift på tjenester
1. juli 2001 er det forutsatt at statlig forvaltning skal kompenseres
for merkostnader av å innføre merverdiavgift på tjenester.
Helårsvirkningen av denne kompensasjonen var tidligere
beregnet til 420 mill. kroner. Kompensasjon for økte utgifter
i 2001 er satt til halv helårseffekt. Det er avsatt en
egen reserve på 210 mill. kroner under kap. 2309 Tilfeldige
utgifter for å dekke disse kostnadene. Dette beløpet
ble meddelt i St.prp. nr. 1 (2000-2001) Statsbudsjettet medregnet
folketrygden. Basert på ny informasjon fra departementene
er anslaget for merkostnader økt og Regjeringen foreslår
nå at departementene kompenseres med 461,9 mill. kroner
for merutgifter i 2001.
Tabell 1.5 Kompensasjon
i 2001 for merverdiavgift på tjenester
Departement | 1 000
kroner |
Utenriksdepartementet | 1 261 |
Kirke-, utdannings- og
forskningsdepartementet | 76 441 |
Kulturdepartementet | 4 200 |
Justisdepartementet | 23 853 |
Kommunal- og regionaldepartementet | 13 475 |
Sosial- og helsedepartementet | 42 836 |
Barne- og familiedepartementet | 2 373 |
Nærings- og handelsdepartementet | 14 216 |
Fiskeridepartementet | 3 785 |
Landbruksdepartementet | 18 597 |
Samferdselsdepartementet | 87 276 |
Miljøverndepartementet | 34 552 |
Arbeids- og administrasjonsdepartementet | 22 481 |
Finansdepartementet | 41 700 |
Forsvarsdepartementet | 68 100 |
Olje- og energidepartementet | 6 748 |
Sum | 461 894 |
Statsforvaltningen har ikke fradragsrett for
inngående moms. Anslaget på 420 mill. kroner var
basert på provenyberegningene av økte momsinntekter
fra omsetning fra nye avgiftspliktige tjenester til statsforvaltningen.
Virkningen av at det blir moms på flere tjenester som statsforvaltningen
anskaffer, ble anslått til om lag 550 mill. kroner på årsbasis.
I tillegg ble det anslått lavere kostnader ved kjøp
av varer og tjenester som ikke blir direkte berørt av momsutvidelsen.
Denne kostnadsbesparelsen ble anslått til om lag 0,5 pst.
På grunn av at spesifikasjonen av ulike tjenestegrupper
er forholdsvis grov i nasjonalregnskapet og at statistikkgrunnlaget
for anslag over produksjon og forbruk av tjenester er til dels mangelfull,
knyttet det seg stor usikkerhet til disse anslagene. Ved omtalen
av provenyanslagene i proposisjonen ble det lagt vekt på usikkerheten
ved anslagene.
Departementene har rapportert inn sine anslag
for deres merkostnader som følge av innføring
av moms på tjenester. Det var forutsatt at kompensasjonen
skulle gjelde statlige driftsutgifter og investeringer. Ved beregningen
av merkostnadene er derfor bare driftsutgiftene (postene 1-29, unntatt
post 24) og investeringer (post 30-49) med i beregningsgrunnlaget.
Det er imidlertid forutsatt at merkostnadene til Rikshospitalet,
Det norske Radiumhospital og netto budsjetterte universiteter skal
inkluderes i beregningsgrunnlaget. Regjeringen foreslår
at enkelte mindre etater som får sine driftsutgifter dekket
ved bevilgninger over 50-poster, også skal kompenseres
for merutgiftene.
Det er som nevnt avsatt en reserve for fordeling
i 2001 på 210 mill. kroner på kap. 2309 Tilfeldige
utgifter. Basert på ny informasjon fra departementene for merutgifter,
blir kompensasjonene som gis 251,9 mill. kroner høyere
enn tidligere lagt til grunn. Det kan tyde på at merverdiavgiften fra
omsetning av nye avgiftspliktige tjenester til statsforvaltningen
er høyere enn tidligere antatt. Det økte kompensasjonsbehovet
tilsier derfor at en også må justere opp anslaget
for merverdiavgiften i 2001 i tråd med de nye beregningene.
Det enkelte departement har selv fordelt kompensasjonen
på de enkelte kapitler og poster.
Basert på nye opplysninger fra departementene
har det framkommet at statsforvaltningens merutgifter ved innføring
av merverdiavgiftsreformen er høyere enn det som ble lagt
til grunn i statsbudsjettet for 2001. Oppjusteringen av kompensasjonsbeløpene
for statsforvaltningen reiser spørsmål om kompensasjonsbeløpet
er satt for lavt også for kommuner og fylkeskommuner. Finansdepartementet
vil derfor vurdere dette nærmere. Vurderingen vil imidlertid
måtte baseres på grunnlag av statistikk som først
vil foreligge på et senere tidspunkt. Departementet tar
sikte på å komme tilbake til Stortinget i forbindelse
med statsbudsjettet for 2002 med beregninger av merutgifter for
kommunal sektor som følge av merverdiavgiftsreformen, samt forslag
til eventuell ytterligere kompensasjon.
Komiteens flertall.
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og representanten Steinar Bastesen, slutter
seg til Regjeringens forslag om samtykke til fordeling av kompensasjon
på i alt 461 894 000 kroner som følge av innføring
av moms på tjenester, jf. forslag XXVIII under kap. 25
Komiteens tilråding.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og representanten Steinar Bastesen viser til at disse
medlemmer går imot gjennomføring av momsreformen.
Følgelig går disse medlemmer også imot
kompensasjon til offentlig sektor for denne reformen.
Disse medlemmer viser til forslag
i avsnitt 21.15 og i Innst. O. nr. 30 (2000-2001), samt merknad i
avsnitt 7.1.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at dette medlem går inn for å utsette
ikrafttredelsen av merverdiavgiftsreformen til 1. januar 2002, og
går derfor imot kompensasjon til offentlig sektor for denne
reformen i inneværende år.