Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Haakon Blankenborg, Kjell Engebretsen, Kirsti Kolle Grøndahl, Marit
Nybakk, Hill-Marta Solberg og Tom Thoresen, fra Kristelig Folkeparti, Kjell
Magne Bondevik og lederen Einar Steensnæs, fra Høyre,
Jan Petersen og Siri Frost Sterri, fra Senterpartiet, Johan J. Jakobsen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Lisbet Rugtvedt, fra Venstre, Lars Sponheim,
og representantene Dag Danielsen og Fridtjof Frank Gundersen,
er enig med Regjeringen i at også i 2000 var krisen i Kosovo en
stor utfordring for NATO.
Komiteen ser det som ganske åpenbart
at NATOs engasjement vil være av lang varighet, og at det
internasjonale samfunn vil måtte benytte betydelige ressurser
i området. Komiteen merker seg det helt
spesielle ansvar Norge nå har ved at NATO-hovedkvarterene
i Stavanger og Karup utgjør kjernen i hovedkvarteret til
KFOR.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, er enig med
Regjeringen i at dette er en fin sjanse til å gjøre
vårt internasjonale engasjement og bidrag til europeisk
krisehåndtering ytterligere kjent og til å streke
under at Norge tar sin del av ansvaret for europeisk sikkerhet.
Komiteen merker seg
med store forhåpninger den demokratiske seier ved valgene
i Jugoslavia og mener dette bør gi store muligheter i utviklingen
mot et stabilt og fredelig Balkan.
På en annen side har komiteen merket
seg at utfordringen i Makedonia som i dag er en av de alvorligste utfordringer
i området, ikke behandles i særlig grad i meldingen.
Komiteen tar dette som et uttrykk
for det uforutsigbare i situasjonen og understreker at det internasjonale
samfunn stadig møter nye utfordringer på Balkan.
Komiteen har merket seg at de
månedlige møtene i det permanente samarbeidsrådet
mellom NATO og Russland (PJC) ble tatt opp igjen i 2000 og er tilnærmet normalisert.
Komiteen anser dette som svært
gledelig og understreker viktigheten av at NATO og Russland utvikler
et tillitsfullt samarbeid.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, viser til
at alliansen har arbeidet videre med tiltakspakken for de ni søkerland (MAP)
og merker seg at Regjeringen legger særlig vekt på at
de baltiske statene må måles etter samme målestokk
som de andre kandidatlandene.
Flertallet er enig i dette og
viser til at debatten om at den andre utvidelsesrunde nå vil
bli mer intens frem mot toppmøtet i 2002. Flertallet understreker
viktigheten av at Norge tydelig og aktivt understreker at de baltiske
land bør inkluderes i neste utvidelsesrunde.
Flertallet viser til at arbeidet
med den europeiske felles sikkerhets- og forsvarspolitikk ble ført
betydelig videre i 2000 og at EUs toppmøte i Nice i desember
var en milepæl. Flertallet gir sin tilslutning
til at det må være et nært partnerskap
mellom EU og NATO som sikrer at EU får en troverdig evne
til krisehåndtering og at NATOs sentrale posisjon ikke
blir svekket.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener
at den fremste utfordringen for europeisk sikkerhet er å etablere
et sterkt alleuropeisk samarbeid som inkluderer Russland. Sosialistisk
Venstreparti er kritisk til utvidelse av NATO, og mener at dette
er feil svar på utfordringen om å skape felles
sikkerhet i hele Europa.
Dette medlem mener at Norge må bidra
til å fremme debatt om etiske spørsmål
innen NATO. NATOs aksjon under Kosovo-krisen i 1999 reiste mange
alvorlige spørsmål om NATOs metoder og strategier,
blant annet knyttet til at en valgte ut og traff sivile mål. Dette
medlem beklager at ikke medlemslandene i NATO har vært
villige til å foreta en grundigere gjennomgang av de etiske
sidene av NATOs aksjon, og viser til bruken av klasebomber og ammunisjon
med utarmet uran som særlig problematisk i denne sammenhengen.
Dette er våpentyper som vil ha negativ innvirkning for
det sivile samfunnet i svært mange år. Dette
medlem viser til at et stort antall udetonerte klasebomber
er blitt liggende igjen, og utgjør en fare for sivilbefolkningen. Dette
medlem viser også til at selv om NATO har avvist
at det er helsefare forbundet med rester av våpen med utarmet uran,
har UNDP blant annet konkludert med at grunnvannet i områder
som er truffet av våpen med utarmet uran må undersøkes
i mange år på grunn av forurensingsfaren, og det
er fremdeles usikkerhet knyttet til effekten av bruken av utarmet
uran i våpen. Dette medlem mener det er
behov for ytterligere kartlegging av langtidseffekter av utarmet
uran og forskning for å frambringe økte kunnskaper
om dette. Det er positivt at Norge har sagt seg villig til å bidra
finansielt for at WHO kan øke innsatsen når det
gjelder dette.
Dette medlem mener at NATO-landene
må markere klar avstandstaken til de amerikanske planene
om et omfattende rakettforsvar (MD). Disse planene kan bidra til
at det settes i gang en ny rustningsspiral. Det er lite trolig om
det lar seg gjøre å finne tekniske løsninger
for rakettforsvar slik planene nå ser ut. Men selv om det
er mange år fram til MD kan bli realisert, er de politiske
omkostningene allerede nå svært høye,
bl.a. i form av et dårligere forhold mellom Kina og USA.
Dette medlem mener at Norge i
NATO må være en pådriver for kjernefysisk
nedrustning og amerikansk ratifisering av prøvestansavtalen.
Det faktum at NATO fastholder førstebruk av atomvåpen
som en mulighet, viser også at organisasjonen ikke i tilstrekkelig
grad er innrettet mot samarbeid. Norge har som nabostat til Russland
en særlig interesse av at vi reserverer oss mot disse sidene
av NATO. Dette medlem viser til at landene i New
Agenda Coallition også under fjorårets generalforsamling
i FN, fremmet en resolusjon om forbud mot atomvåpen og
revitalisering av arbeidet med kjernefysisk nedrustning, og at Norge stemte
for denne resolusjonen sammen med alle NATO-landene bortsett fra
Frankrike. I resolusjonen går en inn for å minske
den rollen som atomvåpen spiller i sikkerhetspolitikken
og legge til rette for en prosess som kan føre fram til
total avskaffelse av atomvåpen. Dette medlem vil
understreke at dette forplikter Norge til å arbeide innad
i NATO-alliansen for avskaffelse av atomvåpen, og at det
må være samsvar mellom de mål en setter
seg i FN-sammenheng og i NATO-sammenheng.