Tabell 2.1 Forslag om endringer
i skatter og avgifter (mill. kroner)
Kap. | Post | | Endringer før nysaldert
budsjett | Endringer i
nysalderingen | Sum
endringer |
5501 | | Skatter på formue
og inntekt | | | |
| 70 | Toppskatt m.v. | | 829 | 829 |
| 72 | Fellesskatt | | 11 546 | 11 546 |
5506 | | Avgift på arv
og gaver | | | |
| 70 | Avgift | | 200 | 200 |
5507 | | Skatter og avgifter på utvinning
av petroleum | | | |
| 71 | Ordinær skatt
på formue og inntekt | | 6 500 | 6 500 |
| 72 | Særskatt på oljeinntekter
| | 7 800 | 7 800 |
| 73 | Produksjonsavgift | | 900 | 900 |
| 74 | Arealavgift | | -200 | -200 |
5508 | | Avgift på utslipp
av CO2 i petroleumsvirksomhet | | | |
| 70 | Avgift | | -200 | -200 |
5511 | | Tollinntekter | | | |
| 70 | Toll | | -632 | -632 |
5521 | | Merverdiavgift og avgift
på investeringer mv. | | | |
| 70 | Avgift | 1 829 | 1 000 | 2 829 |
5526 | | Avgift på alkohol | | | |
| 71 | Produktavgift på brennevin,
vin m.m. | | -123 | -123 |
| 72 | Produktavgift på øl
| | -163 | -163 |
5531 | | Avgift på tobakkvarer | | | |
| 70 | Avgift | | -575 | -575 |
5536 | | Avgift på motorvogner
m.m. | | | |
| 71 | Engangsavgift på motorvogner
m.m. | -75 | -543 | -618 |
| 72 | Årsavgift | | 16 | 16 |
| 73 | Vektårsavgift
| -2 | 2 | 0 |
| 75 | Omregistreringsavgift | | 37 | 37 |
| 77 | Avgift på mineralolje
til framdrift av motorvogn | | -103 | -103 |
5537 | | Avgifter på båter
mv. | | | |
| 71 | Avgift på båtmotorer
| | 28 | 28 |
5541 | | Avgift på elektrisk
kraft | | | |
| 70 | Forbruksavgift | -330 | 200 | -130 |
5542 | | Avgift på mineralolje
mv. | | | |
| 70 | Avgift på mineralolje
| | 107 | 107 |
| 71 | Avgift på smøreolje
| | -14 | -14 |
5543 | | Miljøavgift på mineralske
produkter mv. | | | |
| 70 | CO2-avgift
| | -355 | -355 |
| 71 | Svovelavgift | | -41 | -41 |
5545 | | Miljøavgifter
i landbruket | | | |
| 71 | Miljøavgift, plantevernmidler
| -25 | | -25 |
5546 | | Avgift på sluttbehandling
av avfall | | | |
| 70 | Avgift på sluttbehandling
av avfall | | -41 | -41 |
5547 | | Avgift på helse-
og miljøskadelige kjemikalier | | | |
| 70 | Trikloreten (TRI) | | -13 | -13 |
| 71 | Tetrakloreten (PER) | | -10 | -10 |
5555 | | Sjokolade- og sukkervareavgift | | | |
| 70 | Avgift | | -88 | -88 |
5556 | | Avgift på alkoholfrie
drikkevarer m.m. | | | |
| 70 | Avgift på alkoholfrie
kullsyreholdige drikkevarer | | -72 | -72 |
5557 | | Avgift på sukker | | | |
| 70 | Avgift | | -22 | -22 |
5558 | | Avgift på kullsyrefrie
alkoholfrie drikkevarer m.m. | | | |
| 70 | Produktavgift | | 5 | 5 |
5559 | | Avgift på drikkevareemballasje | | | |
| 70 | Grunnavgift på engangsemballasje
| | 17 | 17 |
| 72 | Miljøavgift på plast | | -51 | -51 |
| 73 | Miljøavgift på metall
| | 88 | 88 |
| 74 | Miljøavgift på glass
| | 9 | 9 |
5565 | | Dokumentavgift | | | |
| 70 | Avgift | | 300 | 300 |
5578 | | Avgift på farmasøytiske
spesialpreparater | | | |
| 70 | Registreringsavgift | -3 | | -3 |
| 71 | Kontrollavgift | 4 | | 4 |
5580 | | Avgift på flyging
av passasjerer | | | |
| 72 | Avgift | | -140 | -140 |
5581 | | Avgift på utstyr
for opptak og/eller gjengivelse av lyd eller bilde | | | |
| 70 | Avgift på kassetter
| | -4 | -4 |
| 72 | Avgift på radio-
og fjernsynsmateriell m.v. | | -22 | -22 |
5583 | | Særskilte avgifter
m.v. i bruk av frekvenser | | | |
| 70 | Inntekter fra telesektoren
| | 174 | 174 |
5700 | | Folketrygdens inntekter | | | |
| 71 | Trygdeavgift | | 940 | 940 |
| 72 | Arbeidsgiveravgift
| | 1 200 | 1 200 |
| | Sum | | | 29 884 |
Anslaget for samlede skatte- og avgiftsinntekter
fra Fastlands-Norge til statsbudsjettet er netto satt opp med om
lag 15,1 mrd. kroner i forhold til saldert budsjett, og anslås
etter dette å utgjøre 431,6 mrd. kroner i 2001.
I forhold til anslagene for 2001 presentert i Gul bok 2002 er anslaget
for de samlede skatte- og avgiftsinntektene utenom petroleumsvirksomheten økt
med 4,8 mrd. kroner.
Økte skatte- og avgiftsinntekter i
forhold til saldert budsjett skyldes dels at høyere skatte-
og avgiftsinntekter i 2000-regnskapet enn lagt til grunn ved nysaldering
av 2000-budsjettet, er blitt videreført til 2001, og dels
at samlede skatter og avgifter har økt mer fra 2000 til
2001 enn tidligere lagt til grunn. Oppjusteringen av skatte- og
avgiftsanslagene er basert på en gjennomgang av statistikken
for innbetalte skatter og avgifter til og med oktober måned,
samt oppgaver over utliknede skatter for inntektsåret 2000
for personlige skattytere og selskaper m.v. (etterskuddspliktige
skattytere).
Anslagene for direkte skatter og trygdeavgifter
er økt med 14,7 mrd. kroner siden saldert budsjett. Ny
informasjon om ligningen for etterskuddspliktige skattytere for
inntektsåret 2000 medfører alene at anslaget for direkte
skatter er økt med om lag 3 mrd. kroner siden anslagene
for 2001-budsjettet ble presentert i Gul bok 2002 og Tillegg nr.
4. Avgiftsprovenyet foreslås samlet sett økt med
0,4 mrd. kroner i forhold til saldert budsjett.
Betalte skatter og avgifter fra petroleumsvirksomheten
i 2001 anslås nå til 112,1 mrd. kroner, inkludert CO2-avgift. Anslaget er 14,8 mrd. kroner
høyere enn anslått i saldert budsjett. Anslaget
for innbetalte direkte skatter (ordinær skatt og særskatt)
er oppjustert med 14,3 mrd. kroner, anslaget for innbetalt produksjonsavgift
er oppjustert med 0,9 mrd. kroner, mens anslaget for innbetalt arealavgift
er nedjustert med 0,2 mrd. kroner. Innbetalt avgift på utslipp
av CO2 i petroleumsvirksomheten på kontinentalsokkelen
anslås nå til 2,9 mrd. kroner. Dette er 0,2 mrd.
kroner lavere enn i saldert budsjett. Anslagene for betalte skatter
og avgifter er blant annet basert på innbetalingene så langt i år,
utlignet skatt for 2000 og pris- og produksjonsutviklingen hittil
i år.
Oppjusteringen av anslaget for betalte skatter
og innbetalt produksjonsavgift har i første rekke sammenheng
med at oljeprisen i 2001 ligger an til å bli høyere enn
lagt til grunn i saldert budsjett. Salget av andeler i SDØE
har også bidratt til økt skatteinngang. Nedjusteringen
av anslaget for innbetalt CO2-avgift
har sammenheng med at produksjonen nå er anslått
lavere enn i saldert budsjett.
Komiteen viser til
behandlingen av St.prp. nr. 100 (2000-2001), hvor Regjeringen foreslo å redusere
el-avgiften med 1 øre fra 1. juli 2001.
Komiteen viser videre til at
dette forslaget ikke fikk tilslutning ved behandlingen i Stortinget,
jf. Innst. S. nr. 24 (2001-2002), hvor et flertall anbefalte avgiftsnedsettelse
med 2 øre fra 1. januar 2002. Forslaget i proposisjonen
under kap. 5541 Avgift på elektrisk kraft er formulert
med basis i St.prp. nr. 100 (2000-2001).
Komiteen fremmer forslag om endring
av anslaget for el-avgiften i tråd med Regjeringens forslag
til endring i foreliggende proposisjon, men med basis i hittil vedtatt
budsjett for 2001.
Komiteen fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2001 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
5541 | | Avgift på elektrisk
kraft | |
| 70 | Forbruksavgift, reduseres
med | 130 000 000 |
| | fra kr 6 530 000 000 til
kr 6 400 000 000" | |
Medlemene i komiteen frå Sosialistisk Venstreparti viser
til forslag i Innst. S. nr. 24 (2001-2002), der desse medlemene gikk
imot forslaget om reduksjon i elektrisitetsavgifta.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet viser
til sitt forslag om å innføre to-trinns el-avgift for
husholdninger fra 1. januar 2002.
Komiteen tar for øvrig
de endrede anslagene for skatter og avgifter til etterretning.