Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Eirin Faldet, Trond Giske og Torny Pedersen, fra Høyre,
Afshan Rafiq, lederen Sonja Irene Sjøli og Olemic Thommessen,
fra Fremskrittspartiet, Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth, fra
Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo og Linn Laupsa, fra
Kristelig Folkeparti, Dagrun Eriksen og Ola T. Lånke, og
fra Senterpartiet, Eli Sollied Øveraas, viser til
at kontantstøttens evaluering ble varslet ved innføringen. Komiteen ser
St.meld. nr. 43 (2000-2001) Evaluering av kontantstøtten
som en følge av den varslede evalueringen og kontantstøttens virkning
i forhold til hensikten. Evalueringen har tatt for seg konsekvenser
for sysselsetting og arbeidsmarked, likestilling, barnehagesektoren
og barn med spesielle behov og fordelingsvirkninger.
Komiteen viser til at de fleste
som får kontantstøtte, får full støtte.
Statistikken for 2000 viser at dette gjelder vel 85 pst. av kontantstøttebarna. Komiteen har
merket seg at bare rundt 15 pst. får delvis kontantstøtte. Komiteen har
videre merket seg at det har vært en liten økning
i andelen med delvis kontantstøtte fra 1999 til 2000, dvs.
at det forholdsvis er noen flere som kombinerer deltidsplass i barnehage
med delvis kontantstøtte. Komiteen vil følge
denne utviklingen nøye fremover.
Norskopplæring er en viktig
faktor i en integreringsprosess og komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener at det må lages en
ordning som ikke hindrer at minoritetskvinner med småbarn
tar norskopplæring.
Møtet med barnepasstilbudet kan også være
en måte å bli kjent med hvordan et slikt tilbud
fungerer og kan skape trygghet for en eventuell videre benyttelse,
hvis familien ønsker det.
Dette er en utilsiktet uheldig virkning av kontantstøtten
som flertallet ber departementet finne en løsning
på.
Ett av prosjektene i evalueringen
gikk ut på å vurdere hvilken effekt kontantstøtten
har i forhold til integreringspolitiske målsettinger. Et
annet flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet,
merker seg at det i St.prp. nr. 53 (1997-1998) ble gitt løfter
om at konsekvensene av kontantstøtten for innvandrerbarn ville
bli fulgt opp i evalueringen. Dette flertallet viser
til at allerede før kontantstøtteordningen ble
innført, visste vi at ulike etniske grupper velger forskjellige
tilsynsordninger for sine barn. Terskelen for å velge barnehage
var for mange av disse høy. Dette mønstret har
ikke endret seg etter at ordningen ble innført. Andelen
kontantstøttemottakere er langt høyere blant foreldre
med etnisk minoritetsbakgrunn enn blant etniske nordmenn, og man
aner kun en svak økning av endret atferd på bakgrunn
av kontantstøtten. Vi ser en tendens til at foreldre med
etnisk minoritetsbakgrunn, i enda større grad enn blant
etniske nordmenn, prioriterer å være hjemme hos
barn under tre år. Et funn i undersøkelsen viser
at kontantstøtten i liten grad har redusert barnehagebruken
blant kontantstøttebarnas eldre søsken.
Et tredje flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser videre til høringer fredag 1. februar 2002 om evaluering
av kontantstøtten der organisasjoner som driver språkopplæring,
KIA (Kristent Interkulturelt Arbeid) og AOF (Arbeidernes Opplysningsfond),
gjorde dette flertall kjent med at det antas å være
et frafall på norskopplæringskurs, med tilhørende
barnepass, for minoritetskvinner med barn i kontantstøttealder. Dette
flertall viser til at disse tiltakene representerer spesielt
tilpassede løsninger for kvinner med små barn;
mens mor får undervisning blir barna tatt vare på av
et vel kvalifisert personale.
Et fjerde flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
registrerer at evalueringen viser at i det aller meste har kontantstøtten
fungert etter hensikten. Dette flertallet registrerer
at det i 1999 og 2000 var om lag tre fjerdedeler av ett- og toåringene
som mottok kontantstøtte. Dette er en stor andel og viser
at der er mange med småbarn i den aktuelle alder som er
brukere av kontantstøtten. Evalueringen viser at for ett-
og toåringene var foreldrene i 1999 en viktigere del av
tilsynet enn året før. Dette flertallet ser
også at det reelle behovet for kontantstøtte imidlertid
ikke kommer til syne før man har full behovsdekning av
barnehageplasser, også tilstrekkelig med deltidsplasser.
Dette flertallet viser til at
av alle mødre med barn i kontantstøttealder var
det 6 pst. som var blitt hjemme på heltid og 11 pst. som
hadde redusert arbeidstiden, begge med begrunnelse i kontantstøtten. Dette
flertallet har merket seg at kontantstøtten har
gitt en og en halv time mer tid mellom foreldre og barn i gjennomsnitt. Dette
flertallet vil understreke at disse tallene bygger på et
gjennomsnitt for alle som mottar kontantstøtte, inkludert
de som var hjemme fra før. Dette flertallet viser
til at det dermed for mange betyr en langt større økning
enn en og en halv time av tiden barn og foreldre får sammen.
Dette flertallet har merket seg
at fra 1. august 1999 ble satsene for kontantstøtte og
satsene og oppholdskategoriene for barnehagetilskuddet ytterligere harmonisert.
Formålet var å legge til rette for å kombinere
barnehage med kontantstøtte. Dette flertallet har
merket seg at denne kombinasjonen ikke fungerer for alle. En god
del foreldre får ikke ta ut kontantstøtte, eller
mister en uforholdsmessig stor del av kontantstøtten, selv
om de har en samlet oppholdstid i uken
som tilsvarer grensene for utbetaling på de ulike satsene. Det
henger blant annet sammen med at oppholdstidene som danner utgangspunkt
for utregning av barnehagetilskuddet ikke alltid er i samsvar med
den faktiske oppholdstiden for barnet i barnehagen. Dermed får noen
familier en lavere kontantstøttesats enn de hadde reknet
med. Dette flertallet har forståelse for
at dette kan oppleves som urettferdig for de som rammes. I St.meld.
nr. 27 (1999-2000) Barnehage til beste for barn og foreldre, ble
det skissert ulike modeller for å løse dette.
Dette flertallet forutsetter
at departementet legger opp til en bedre tilpasning av kontantstøtten
til bruk av deltidsplass i barnehage. Dette flertallet finner det
urimelig at foreldre som etterspør deltidsplass i barnehage
for sine barn opplever at de ikke får avtale i samsvar
med den oppholdstid de ønsker, men må akseptere
en lengre oppholdstid - og får da mindre kontantstøtte
enn de hadde regnet med. Dette flertallet viser igjen
til den økende tendensen til å benytte deltidsplass
i barnehage i kombinasjon med kontantstøtte, og finner
det derfor naturlig og viktig at departementet griper fatt i denne
utfordringen.
I den sammenheng kan det også være
behov for å stimulere til større tilbud på deltidsplasser.
Et bedre tilbud på deltidsplasser vil også senke
terskelen til de grupper som til nå har vegret seg for å bruke
barnehage, for eksempel familier med dårlig økonomi
og enkelte innvandrergrupper.
Dette flertallet registrerer
at det de siste årene har vært en stagnasjon i
tilskuddsstørrelsen til åpne barnehager. Dette
er en barnehagetype hvor foreldrene eller foresatte også deltar,
noe som gjør at familien beholder kontantstøtten,
selv om barnehagen mottar statstilskuddet. Undersøkelser
viser at barn med innvandrerbakgrunn relativt sett benytter åpne
barnehager i større grad enn vanlige barnehager. En stimulering
av åpne barnehager vil derfor kunne bidra til integrering og
norsktrening både for foreldre og barn i innvandrerfamilier.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet viser til at i høringen
kom det også fram at familiene som benyttet seg av disse
spesielt tilpassede tilbudene, ikke så på ordinær
barnehageplass som et alternativ. Alternativet ville vært
omsorg i hjemmet, slik det også var før kontantstøtten
ble innført.
Disse medlemmer viser
til Adopsjonsforeningenes deltakelse på den åpne
høringen om evalueringen av kontantstøtten. Disse
medlemmer ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget med
en sak hvor man ser på muligheter for en endring av kontantstøtteloven
med sikte på å gi rett til kontantstøtte
for adoptivbarn i 2 år etter at stønadsperioden
for adopsjonspenger er utløpt, selv om barnet er fylt tre år.
Retten må begrenses til barn i førskolealder.
Kontantstøttens totale tid begrenses, også for
denne gruppen, til to år slik ordningen er i dag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til at disse partiene
i utgangspunktet er mot kontantstøtten.
Disse medlemmer vil komme tilbake
til støtteordningene for adoptivbarn når et slikt
forslag foreligger.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til ANSAs innspill i forbindelse
med komitéhøringen om kontantstøtte til utenlandsstudenter
med småbarn. Disse medlemmer vil påpeke
at kontantstøtten er et alternativ til en offentlig støttet
barnehageplass og mener at denne problemstillingen gjelder generell
trang økonomi og at situasjonen for studenter med småbarn
bør sees på i studiefinansieringssammenheng.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet vil
understreke at kontantstøtten ikke er en del av Arbeiderpartiets
familiepolitikk. Evalueringen har vist at ordningen så langt
ikke har ført til omfattende endringer i småbarnsfamilienes
tilpasninger. De virkningene som kan observeres peker ikke uten
videre i riktig retning. Disse medlemmer er spesielt
bekymret for at kontantstøtten bare synes å virke
inn på mødrenes atferd
i forhold til arbeidslivet, ikke fedrenes.
Disse medlemmer viser til at
Arbeiderpartiets familiepolitikk tar utgangspunkt i å tilrettelegge
for god omsorg for barna, samtidig som foreldre gjennom et likestilt
foreldreskap og aktiv tilrettelegging fra det offentliges side,
skal kunne kombinere foreldrerollen og yrkesarbeid. Elementene i
en tilretteleggingspolitikk er for det første en familiepolitikk
med rettigheter for foreldre i form av permisjoner og adgang til
fleksibilitet i arbeidet, spesielt i den perioden barna er små. Videre
en arbeidslivspolitikk der belønningssystemer og kultur
på arbeidsplassene ikke motarbeider foreldreskapet og familielivet,
og som vektlegger menns muligheter til å øke sin
deltakelse i forhold til barn og familie. Disse medlemmer vil
understreke at en barnehagepolitikk for full behovsdekning, med
gode og ikke for dyre tilbud for de aldersgruppene som trenger dette,
er også et viktig element. Disse medlemmer vil
vise til satsingen på barnehager med 1,4 mrd. kroner i
budsjettet for 2002. Og sist, men ikke minst, en likestillingspolitikk
som fremmer kvinner og menns like muligheter til å nytte
sin utdanning, og som gir begge kjønn samme betingelser
for livslang læring, og til utvikling og omstilling i arbeidslivet.
På denne måten er målet at flest mulig
av familiene skal kunne kombinere begge foreldres yrkesliv med familielivet på en
god måte både for barn og foreldre. Disse medlemmer viser
til at kontantstøtten bryter med Arbeiderpartiets politikk
på området.
Disse medlemmer viser til at
Arbeiderpartiet vil komme tilbake til eventuelle endringer i kontantstøtten i
budsjettsammenheng.
Disse medlemmer viser til merknaden
om feilberegninger av kontantstøtten, og mener at departementet
gjennom rundskriv kan presisere hvordan lovverket skal tolkes.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
at kontantstøtten har fungert etter hensikten. Og det er
svært gledelig å registrere at ca. I av ett-og
to-åringer mottok kontantstøtte. Disse
medlemmer viser til at under budsjettbehandlingen fremmet Fremskrittspartiet
et forslag om å utvide kontantstøtten til å gjelde
også fire-åringer, for å gi ytterligere
foreldre anledning til å ha friheten til å velge
egnet tilsynsordning for sine barn. Utfordringen blir å tilrettelegge fleksible
og individbaserte løsninger med fokus på den enkelte
families behov, og likestille disse tilbudene med offentlige barnehager. Disse
medlemmer viser til at det under komiteens høringer
kom frem noe som ble hevdet var utilsiktede og uheldige virkninger med
trekk i kontantstøtten for innvandrerkvinner under norskopplæring. Disse
medlemmer ønsker ikke å bryte med prinsippet
om trekk i kontantstøtte for personer som benytter seg
av barnepass i forbindelse med kursvirksomhet, da dette vil forfordele
noen grupper, og fordi man kan få en rekke andre grupper
som også vil søke om dispensasjon fra dette. Disse
medlemmer kan ikke gå inn for en slik ordning,
da vi ikke vet omfanget og kostnadene rundt dette.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti merker
seg at intensjonen med kontantstøtte ikke er oppnådd.
Statistikken for 2000 viser at 85 pst. av kontanstøttebarna
får full støtte og 15 pst. får delvis
kontantstøtte. Samtidig var 6 pst. av alle mødre
med barn i kontantstøttealder hjemme på heltid og
11 pst. hadde redusert arbeidstid - begge med begrunnelse i kontantstøtten.
Kontantstøtten har ført til en negativ utvikling
når det gjelder likestilling mellom småbarnsmødre
og fedre, småbarnsforeldres yrkesdeltakelse og benyttelse
av barnehager.
Disse medlemmer ser med bekymring
på at særlig mødre ansatt i helse- og
omsorgsyrkene arbeider mindre. Helse-, sosial-, skole- og barnehagesektorene er
sektorer med stor mangel på kvalifisert arbeidskraft. Det
synes som om kontantstøtten fører til mer deltid
og mindre heltid for kvinner.
Disse medlemmer synes ikke det
er en ønsket utvikling, som sementerer kvinner som lavtlønte
og med en dårlig tilknytning til arbeidslivet og en dårligere
mulighet til å opptjene seg en likeverdig pensjon som menn.
Disse medlemmer mener at Sosialistisk
Venstrepartis forslag om makspris i barnehage på 1 500 kroner,
lovhjemlet rett til barnehage og forsøk med 6-timersdagen
gir foreldre større valgfrihet og mer tid sammen med barn.
I dag brukes kontantstøtten i stor
grad til betaling av dagmamma og andre barnepassordninger. Kontantstøtten
fører også til at utsatte barn og barn med minoritetsbakgrunn
ikke får et barnehagetilbud fordi mange foreldre ikke har
råd til å miste kontantstøtten. Barnehage gir
disse barna et nødvendig omsorgstilbud ved siden av foreldrene
og et integreringsfortrinn i det norske samfunn.
Disse medlemmer ønsker å avvikle
kontantstøtten slik vi foreslo i budsjettet for 2001, jf.
Budsjett-innst. S. nr. 2 (2001-2002).
Komiteens medlem fra Senterpartiet er av
den oppfatning at reell valgfrihet i tilsyn av barn betinger reelle
valgmuligheter. Det er derfor nødvendig å sikre
barnehageplass til alle som ønsker det og til en overkommelig
pris for barnefamiliene. Dette medlem viser i den
forbindelse til partiets merknader i behandlingen av barnehagemeldinga
(Innst. S. nr. 207 (1999-2000)). Dette medlem viser
til de store regionale forskjellene i mottak av kontantstøtte.
Sammenholder en statistikken for kontantstøttemottakere
i meldingen med barnehagedekningen i de enkelte fylker (jf. svar
fra statsråd Dåvøy datert 15. februar
2002 på spørsmål fra komiteen), synes
det å være en klar sammenheng mellom barnehagedekningen
og tilbøyeligheten til å benytte seg av kontantstøtte.
Dette gjelder både for ett- og toåringer. Dette
medlem erkjenner at det er flertall for dagens kontantstøttemodell,
men vil henvise til Senterpartiets primære ønske
om en mer målrettet modell der kontantstøtten
går til kun de familier der foreldrene faktisk har hovedtilsynet
med barna sine.