6.1 Sammendrag

6.1.1 Administrative konsekvenser

Etableringen av AFI som aksjeselskap medfører at styringsprinsippene endres ved at AFI AS vil bli styrt i tråd med de prinsipper som er gitt i aksjeloven og økonomireglementet for staten i henhold til § 22 om departementets ansvar for oppfølging av aksjeselskap med statlig eierinteresse, statsforetak m.m. Øvrig styring og kontroll av/med virksomheten vil skje som for andre selskaper gjennom de relevante kompetente statlige tilsynsorganer og lovregulering.

6.1.2 Åpningsbalanse

Det skal i henhold til aksjeloven § 2-6 utarbeides en særskilt redegjørelse som blant annet skal inneholde en erklæring om at eiendelene som overdras, har en verdi som minst svarer til det avtalte vederlaget. Redegjørelsen skal bekreftes av revisor, som også skal utarbeide en erklæring om at åpningsbalansen er satt opp i samsvar med regnskapslovens bestemmelser. Denne erklæringen skal tidligst være datert fire uker før stiftelsen.

6.1.3 Kapitalstruktur

Det legges opp til at AFI AS etableres med en kapitalstruktur som gjør at selskapet på etableringstidspunktet kan dekke sine løpende forpliktelser og nå sine mål. Departementet legger vekt på at selskapet sikres tilstrekkelig finansiell styrke i etableringsfasen. Selskapet foreslås etablert med en egenkapitalandel på ca. 80 pst., som er en høy andel.

For å dekke løpende forpliktelser ved fortsatt drift, vil selskapet ha behov for en viss likviditetsbeholdning. Dette er foreslått dekket ved innskudd av egenkapital. Det er foreslått at AFI får all kapital som egenkapital og ikke som lån, da de driver en type virksomhet hvor det vil være vanskelig å få lån.

6.1.4 Selskapsstyring og avkastningskrav

Inntil salgsprosessen er fullført foreslås det at Arbeids- og administrasjonsdepartementet utøver eierskapet for virksomheten ved å stå som eneeier, og ved at arbeids- og administrasjonsministeren utøver funksjonen som generalforsamling i selskapet.

Den overordnede styringen av AFI AS vil skje etter bestemmelsene i aksjeloven av 13. juni 1997 nr. 44, og eventuelle spesielle bestemmelser som tas inn i selskapets stiftelsesdokument og vedtekter, samt retningslinjer fastsatt av overordnet departement i henhold til det statlige økonomireglementet § 22.

Det legges til grunn at styret skal være sammensatt slik at det representerer eiers og samfunnets interesser samtidig som det vil bli lagt vekt på forskningsfaglig kompetanse, samt forretningsmessig forståelse.

Selskapet skal drive allmennyttig forskningsvirksomhet. Selskapet skal ikke ha til formål å skaffe aksjeeierne økonomisk utbytte. Overskudd som oppnås gjennom virksomheten skal anvendes til realisering av selskapets allmennyttige formål. Departementet ser det derfor som unaturlig å fastsette avkastningskrav for virksomheten. EØS-avtalens regler om statsstøtte setter normalt krav om avkastning. ESA vil i notifikasjonen derfor bli opplyst om dette.

6.1.5 Forslag til åpningsbalanse

Estimert åpningsbalanse for AFI AS pr. 1. juli 2002:

Eiendeler: Kroner

Inventar og EDB

920 000

Forskuddsbetalte kostnader

700 000

Oppdrag i arbeid

2 500 000

Kundefordringer

1 100 000

Likvider

4 000 000

Sum eiendeler 9 220 000
Egenkapital og gjeld:Kroner

Egenkapital

7 270 000

Påløpte lønnsforpliktelser

1 950 000

Sum egenkapital og gjeld 9 220 000

6.2 Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til sine innledende merknader og har ut over det ingen merknader.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti slutter seg til Regjeringens forslag.

6.3 Budsjettmessige konsekvenser

Staten bidrar med en netto støtte på 8,9 mill. kroner (utgifter - inntekter). I tillegg kommer en indirekte støtte på ca. 2 mill. kroner i form av utgifter som dekkes av staten sentralt (pensjon, forsikring, revisjon etc.). Totalt er støtten over statsbudsjettet ca. 11 mill. kroner i 2002.

For Arbeidsforskningsinstituttet AS foreslår departementet å opprettholde det finansieringsopplegget som ble foreslått i St.prp. nr. 1 (2001-2002) for omdanning til stiftelse. Det foreslås en basisbevilgning på 7 mill. kroner, fordelt på grunnbevilgning og strategisk instituttprogram med henholdsvis 80/20 de første 3 årene. Etter 3 år skal andelen til strategiske satsinger øke til 40 pst., og etter 5 år forutsettes disse midlene konkurranseutsatt, dvs. de vil inngå i en pott som Norges forsk­ningsråd vil fordele mellom flere institutter etter søknad. Grunnbevilgningen skal bidra til å styrke den faglig/vitenskapelige kompetansen gjennom strategisk satsing på kompetanseutvikling, publisering og informasjon, faglig utvikling og kvalitetssikring. Det foreslås et særskilt tilskudd til dekning av etableringskostnader på 4 mill. kroner fordelt på 2 år. Etter en omstillingsperiode frigjøres midler som skal forvaltes av Norges forskningsråd etter råd fra det nye strategiske utvalget for arbeidslivsforskning. Departementet foreslår at det bevilges kr 4 000 000 i egenkapital ved stiftelsen. Dette vil dekke AFIs likviditetsbehov i oppstartsfasen.

Departementet legger foreløpig til grunn et forbruk i første halvår på 50 pst. av bevilgningen og at tilskuddsutbetalingene i 2. halvår utgjør 50 pst. av ovennevnte forslag til basisbevilgning. Midler til etableringskostnader på 2 mill. kroner fordeles likt mellom 1. og 2. halvår. Overføringen fra Statens pensjonskasse forutsettes også å utgjøre 50 pst. av helårseffekt. Halvårseffekt er beregnet å utgjøre kr 800 000.

Departementet ber om fullmakt til å utgiftsføre, uten bevilgning, tilskudd til Arbeidsforskningsinstituttet AS under kap. 1574, post 70 Tilskudd til AFI AS. Inndekning vil framgå av reduksjon i utgifter under kap. 1574 Arbeidsforskningsinstituttet, post 1 og kap. 1542 Tilskudd til Statens pensjonskasse og Pensjonsordningen for apoteketaten, post 1 fratrukket inntektsbortfall under kap. 4574 Arbeidsforskningsinstituttet, postene 1 og 03. Netto mellom reduserte utgifter og inntektsbortfall vil utgjøre netto innsparing.

Pga. behovet for å se 1. og 2. halvår i sammenheng vil tilskuddet for 2. halvår utbetales direkte fra departementet. Fra 2003 vil bevilgningen utbetales via Norges forskningsråd. Departementet vil orientere om saken i forbindelse med nysalderingen 2002.

6.4 Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til sine innledende merknader og har ut over det ingen merknader.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti støtter bevilgningen av kr 4 000 000 til egenkapital ved stiftelsen.

Disse medlemmer forutsetter at basisbevilgningen på 7 mill. kroner etter 5 år konkurranseutsettes ved å inngå i en pott som Norges forskningsråd vil fordele mellom flere institutter etter søknad.

Komiteen vil gjøre oppmerksom på at en fraksjon med halvparten av medlemmene i komiteen (7 av 14), vil utgjøre et flertall dersom lederen er med i vedkommende fraksjon.