Etableringen av AFI som aksjeselskap medfører
at styringsprinsippene endres ved at AFI AS vil bli styrt i tråd
med de prinsipper som er gitt i aksjeloven og økonomireglementet
for staten i henhold til § 22 om departementets ansvar
for oppfølging av aksjeselskap med statlig eierinteresse,
statsforetak m.m. Øvrig styring og kontroll av/med
virksomheten vil skje som for andre selskaper gjennom de relevante
kompetente statlige tilsynsorganer og lovregulering.
Det skal i henhold til aksjeloven § 2-6
utarbeides en særskilt redegjørelse som blant
annet skal inneholde en erklæring om at eiendelene som
overdras, har en verdi som minst svarer til det avtalte vederlaget.
Redegjørelsen skal bekreftes av revisor, som også skal
utarbeide en erklæring om at åpningsbalansen er
satt opp i samsvar med regnskapslovens bestemmelser. Denne erklæringen
skal tidligst være datert fire uker før stiftelsen.
Det legges opp til at AFI AS etableres med en
kapitalstruktur som gjør at selskapet på etableringstidspunktet
kan dekke sine løpende forpliktelser og nå sine mål.
Departementet legger vekt på at selskapet sikres tilstrekkelig
finansiell styrke i etableringsfasen. Selskapet foreslås
etablert med en egenkapitalandel på ca. 80 pst., som er
en høy andel.
For å dekke løpende forpliktelser
ved fortsatt drift, vil selskapet ha behov for en viss likviditetsbeholdning.
Dette er foreslått dekket ved innskudd av egenkapital.
Det er foreslått at AFI får all kapital som egenkapital
og ikke som lån, da de driver en type virksomhet hvor det
vil være vanskelig å få lån.
Inntil salgsprosessen er fullført foreslås
det at Arbeids- og administrasjonsdepartementet utøver
eierskapet for virksomheten ved å stå som eneeier,
og ved at arbeids- og administrasjonsministeren utøver
funksjonen som generalforsamling i selskapet.
Den overordnede styringen av AFI AS vil skje
etter bestemmelsene i aksjeloven av 13. juni 1997 nr. 44, og eventuelle
spesielle bestemmelser som tas inn i selskapets stiftelsesdokument
og vedtekter, samt retningslinjer fastsatt av overordnet departement
i henhold til det statlige økonomireglementet § 22.
Det legges til grunn at styret skal være
sammensatt slik at det representerer eiers og samfunnets interesser samtidig
som det vil bli lagt vekt på forskningsfaglig kompetanse,
samt forretningsmessig forståelse.
Selskapet skal drive allmennyttig forskningsvirksomhet.
Selskapet skal ikke ha til formål å skaffe aksjeeierne økonomisk
utbytte. Overskudd som oppnås gjennom virksomheten skal
anvendes til realisering av selskapets allmennyttige formål.
Departementet ser det derfor som unaturlig å fastsette
avkastningskrav for virksomheten. EØS-avtalens regler om
statsstøtte setter normalt krav om avkastning. ESA vil
i notifikasjonen derfor bli opplyst om dette.
Estimert åpningsbalanse for AFI AS
pr. 1. juli 2002:
Eiendeler: | Kroner |
Inventar og EDB | 920 000 |
Forskuddsbetalte kostnader
| 700 000 |
Oppdrag i arbeid | 2 500 000 |
Kundefordringer | 1 100 000 |
Likvider | 4 000 000 |
Sum eiendeler | 9 220 000 |
Egenkapital og gjeld: | Kroner |
Egenkapital | 7 270 000 |
Påløpte
lønnsforpliktelser | 1 950 000 |
Sum egenkapital og gjeld | 9 220 000 |
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til sine innledende merknader og har ut over det ingen merknader.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti slutter seg til Regjeringens forslag.
Staten bidrar med en netto støtte på 8,9
mill. kroner (utgifter - inntekter). I tillegg kommer en indirekte støtte
på ca. 2 mill. kroner i form av utgifter som dekkes av
staten sentralt (pensjon, forsikring, revisjon etc.). Totalt er
støtten over statsbudsjettet ca. 11 mill. kroner i 2002.
For Arbeidsforskningsinstituttet AS foreslår
departementet å opprettholde det finansieringsopplegget
som ble foreslått i St.prp. nr. 1 (2001-2002) for omdanning til
stiftelse. Det foreslås en basisbevilgning på 7
mill. kroner, fordelt på grunnbevilgning og strategisk
instituttprogram med henholdsvis 80/20 de første
3 årene. Etter 3 år skal andelen til strategiske
satsinger øke til 40 pst., og etter 5 år forutsettes
disse midlene konkurranseutsatt, dvs. de vil inngå i en
pott som Norges forskningsråd vil fordele mellom
flere institutter etter søknad. Grunnbevilgningen skal
bidra til å styrke den faglig/vitenskapelige kompetansen
gjennom strategisk satsing på kompetanseutvikling, publisering
og informasjon, faglig utvikling og kvalitetssikring. Det foreslås
et særskilt tilskudd til dekning av etableringskostnader
på 4 mill. kroner fordelt på 2 år. Etter
en omstillingsperiode frigjøres midler som skal forvaltes av
Norges forskningsråd etter råd fra det nye strategiske
utvalget for arbeidslivsforskning. Departementet foreslår
at det bevilges kr 4 000 000 i egenkapital ved stiftelsen. Dette
vil dekke AFIs likviditetsbehov i oppstartsfasen.
Departementet legger foreløpig til
grunn et forbruk i første halvår på 50
pst. av bevilgningen og at tilskuddsutbetalingene i 2. halvår
utgjør 50 pst. av ovennevnte forslag til basisbevilgning.
Midler til etableringskostnader på 2 mill. kroner fordeles
likt mellom 1. og 2. halvår. Overføringen fra
Statens pensjonskasse forutsettes også å utgjøre
50 pst. av helårseffekt. Halvårseffekt er beregnet å utgjøre
kr 800 000.
Departementet ber om fullmakt til å utgiftsføre,
uten bevilgning, tilskudd til Arbeidsforskningsinstituttet AS under
kap. 1574, post 70 Tilskudd til AFI AS. Inndekning vil framgå av
reduksjon i utgifter under kap. 1574 Arbeidsforskningsinstituttet,
post 1 og kap. 1542 Tilskudd til Statens pensjonskasse og Pensjonsordningen
for apoteketaten, post 1 fratrukket inntektsbortfall under kap.
4574 Arbeidsforskningsinstituttet, postene 1 og 03. Netto mellom
reduserte utgifter og inntektsbortfall vil utgjøre netto
innsparing.
Pga. behovet for å se 1. og 2. halvår
i sammenheng vil tilskuddet for 2. halvår utbetales direkte
fra departementet. Fra 2003 vil bevilgningen utbetales via Norges
forskningsråd. Departementet vil orientere om saken i forbindelse
med nysalderingen 2002.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til sine innledende merknader og har ut over det ingen merknader.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti støtter bevilgningen av
kr 4 000 000 til egenkapital ved stiftelsen.
Disse medlemmer forutsetter at
basisbevilgningen på 7 mill. kroner etter 5 år
konkurranseutsettes ved å inngå i en pott som
Norges forskningsråd vil fordele mellom flere institutter
etter søknad.
Komiteen vil gjøre
oppmerksom på at en fraksjon med halvparten av medlemmene
i komiteen (7 av 14), vil utgjøre et flertall dersom lederen
er med i vedkommende fraksjon.