Bygging av et nytt operahus er den største
kulturpolitiske enkeltsak i Norge i dag. Det nye operahuset vil fremstå som
et viktig symbol for hva det moderne Norge representerer som nasjon
og den vekt kulturen skal ha i samfunnet. Operahuset skal bli en
drivkraft for utvikling av kunstartene opera og dans på landsbasis.
Stortinget fattet 15. juni 1999 følgende
vedtak, jf. St.prp. nr. 48 (1998-1999) Om nytt operahus (II) og Innst.
S. nr. 213 (1998-1999):
"Det bygges et nytt operahus med lokalisering i Bjørvika.
Operahusprosjektet gjennomføres uavhengig av den videre
vei- og byutvikling og med basis i en særskilt reguleringsplan."
I proposisjonen fremmes forslag til bindende
kostnadsramme basert på det forprosjekt som er utarbeidet.
Samtidig med vedtaket om operahuset fattet Stortinget
også vedtak om modell for opera- og ballettformidling i
Norge.
I proposisjonene omtales prosjektet som Nasjonal plan
for produksjon og formidling av opera og ballett i Norge. For å oppnå en
helhetlig samordning av planen med øvrige pågående
utredninger på scenekunst- og musikkfeltet tar departementet
nå sikte på å behandle planen i den varslede
kulturmeldingen våren 2003.
Operahusprosjektet er forutsatt gjennomført
uavhengig av byutviklingen i Bjørvika. Det ble samtidig understreket
i St.prp. nr. 48 (1998-1999) Om nytt operahus (II), at lokalisering
av operahuset i Bjørvika forutsetter at det på sikt
skjer en byutvikling av området. Det vises i denne forbindelse
til St.meld. nr. 28 (2001-2002) Utvikling av Bjørvika.
Arkitektkontoret Snøhetta vant arkitektkonkurransen
om nytt operahus. Normalt viser et konkurranseprosjekt den arkitektoniske
hovedideen, og er således relativt lite detaljert. I løpet
av forprosjektfasen fra november 2000 til mars 2000 er Snøhettas
vinnerutkast bearbeidet både teknisk, funksjonelt og estetisk,
slik at det i dag er et gjennomarbeidet bygningsforslag.
Det nye operahuset er dimensjonert med en hovedscene
med ca. 1 350 publikumsplasser og en biscene med inntil 400 plasser.
Dansere, musikere, sangere og kor vil få egne øvingsrom
og prøvesaler som vil legge til rette for økt
kunstnerisk kvalitet og en betydelig økning av produksjonsvolumet.
Huset vil være selvforsynt med verksteder for scenografi
og utstyr, men Operaen vil fortsatt måtte leie en del lagerlokaler
for fjernlagring av oppsetninger.
Forprosjektet viser et bruttoareal på 35
690 m2 og et nettoareal på 22
500 m2. I tillegg kommer kommersielle
tilleggsarealer for restaurant og bedriftsrom på henholdsvis
500 m2 og 480 m2,
som ikke skal inngå i kostnadsrammen.
I tillegg er det i forbindelse med departementets behandling
av forprosjektet akseptert enkelte endringsforslag fra Den Norske
Opera, som vil ha arealmessige konsekvenser. Disse endringene gir
en mer rasjonell utnyttelse av det samlede bygningsvolum.
Prosjektet er løst i henhold til forutsetningene
i St.prp. nr. 48 (1998-1999) Om nytt operahus (II) med hensyn til
funksjonalitet og kvalitet, og Den Norske Opera anbefaler det fremlagte
forprosjektet.
Etter fullført forprosjekt er kostnadskalkylen
på 2 660 mill. kroner. Dette er sammenlignbart med de kostnadsanslag
som Stortinget tidligere er blitt forelagt.
På bakgrunn av nye retningslinjer for
styring av store statlige investeringsprosjekter, jf. Gul bok for
2000, skal det legges til en avsetning for usikkerhet.
Departementet tilrår at Statsbygg får
disponere en usikkerhetsavsetning på 170 mill. kroner i
tillegg til forprosjektkalkylen på 2 660 mill. kroner,
slik at Statsbyggs styringsramme blir 2 830 mill. kroner. Det er denne
rammen Statsbygg skal styre prosjektet innenfor.
I tillegg foreslås at Kultur- og kirkedepartementet
og Arbeids- og administrasjonsdepartementet i fellesskap får
ansvaret for en overordnet usikkerhetsmargin på 500 mill.
kroner.
Samlet betyr dette at bindende kostnadsramme
foreslås fastsatt til 3 330 mill. kroner.
De foreløpige anslag som tidligere
har vært presentert for Stortinget, er kostnadsanslag i
prisnivå januar 1999, uten avsetninger for usikkerhet.
Fra kostnadsanslaget på 2 050 mill. kroner frem til forslag
til bindende kostnadsramme på 3 330 mill. kroner vises en økning
på 1 280 mill. kroner. Denne økningen forklares
ved ca. 500 mill. kroner i prisjustering, 670 mill. kroner i usikkerhetsavsetning
og drøyt 100 mill. kroner som skyldes andre forhold. I
det følgende vil det først redegjøres
for utviklingen av kostnadskalkylen i forprosjektfasen og deretter
for behovet for usikkerhetsavsetning.
I Kulturdepartementets budsjettproposisjon for
2001 – etter arkitektkonkurransen – ble Stortinget
orientert om behovet for en reell oppjustering av kostnadsanslaget
fra 1 800 mill. kroner til 2 050 mill. kroner (i prisnivået
januar 1999). I tillegg ble det lagt opp til at Kulturdepartementet
og Arbeids- og administrasjons-departementet
i samråd med Finansdepartementet kan disponere ytterligere
110 mill. kroner som en prosjektreserve i utviklingsfasen. Dette
ga et øvre kostnadsanslag som grunnlag for prosjektutviklingen
frem til forprosjekt på 2 160 mill. kroner (i prisnivået
januar 1999).
I St.prp. nr. 48 (1998-1999) Om nytt operahus
(II) ble det lagt til grunn at det er den reelle prisutviklingen i
anbudsmarkedet som skal legges til grunn for prisjusteringen av
kostnadsanslaget. Grundige analyser av prisutviklingen i bygg- og
anleggsbransjen i det sentrale østlandsområdet
viser at kostnadsanslaget på 2 050 mill. kroner i prisnivå januar
2002 tilsvarer 2 542 mill. kroner.
En tilsvarende fremskrivning av prosjektreserven
på 110 mill. kroner tilsvarer 135 mill. kroner i dagens
priser. Det øvre kostnadsanslaget på 2 160 mill.
kroner utgjør da 2 677 mill. kroner, prisjustert til januar
2002.
I Statsbyggs kostnadskalkyle, jf. vedlegg 1
til proposisjonen, er byggekostnadene satt til 2 500 mill. kroner, som
er en økning på 66 mill. kroner i forhold til
det prisjusterte anslaget for byggekostnadene. I tillegg har Kultur-
og kirkedepartementet, etter anbefaling fra Statsbygg, lagt inn
22 mill. kroner for å imøtekomme enkelte av Den
Norske Operas høyt prioriterte ønsker, som kan
innarbeides uten at usikkerheten knyttet til fremdrift og kostnader økes.
Etter dette er byggekostnadene økt med 88 mill. kroner,
eller 3,6 pst. i forhold til det prisjusterte kostnadsanslaget for
byggekostnader på 2 434 mill. kroner. Økningen
utgjør om lag to tredjedeler av prosjektreserven som ble
tillagt kostnadsanslaget etter arkitektkonkurransen.
I St.prp. nr. 48 (1998-1999) Om nytt operahus
(II) var det avsatt 15 mill. kroner til kunstnerisk utsmykking.
Prisjustert til januar 2002 utgjør avsetningen 18 mill.
kroner. Kultur- og kirkedepartementet foreslår at avsetningen
til kunstnerisk utsmykking beregnes i samsvar med Kgl. res. av 5.
september 1997 og økes med 12 mill. kroner, til totalt
30 mill. kroner.
I kostnadsanslagene som tidligere er presentert
for Stortinget, ligger det inne en avsetning på 75 mill.
kroner (i prisnivå januar 1999) til kjøp av tomt
renset for forurensning, som var middelverdien av Statsbyggs anslag
på 50-100 mill. kroner. Denne summen inkluderte et anslått
beløp på 45 mill. kroner til fjerning av forurenset
masse. I avtalen med Oslo kommune om at tomteprisen skal fastsettes
ved rettslig skjønn, er det etter krav fra kommunen forutsatt
at tomten overdras urenset. Kostnadene forbundet med rensing av
tomten er derfor lagt inn i kostnadskalkylen og er av Statsbygg beregnet
til 54 mill. kroner. Dette tilsvarer en prisjustering av beløpet
på 45 mill. kroner som ble anslått i St.prp. nr.
48 (1998-1999) Om nytt operahus (II).
Skjønnssaken om tomteprisen ligger
til behandling i Oslo tingrett og forventes behandlet høsten
2002. Bevilgning til kjøp av tomt fremmes for Stortinget
når skjønnsresultatet foreligger.
Det er utarbeidet en alternativ løsning
for senketunnelen som medfører at det ikke lenger er behov
for en skipsbarriere for å sikre tunnelen mot skipspåkjørsler. Dersom
dette blir den endelige løsningen for senketunnelen, vil
det bli behov for sikringstiltak for operahuset. I Statsbyggs forslag
til kostnadsramme er det derfor lagt inn 54 mill. kroner til skipsbarriere.
Dersom det skjer omlegging av skipstrafikken
i Oslo havn, f.eks. at fergeterminalen flyttes fra Bjørvika,
må det vurderes om det fortsatt er behov for skipsbarriere.
I St.prp. nr. 48 (1998-1999) Om nytt operahus
(II) var det en forutsetning at de kommersielle arealene som eventuelt
ville bli innarbeidet, ikke skulle dekkes av kostnadsrammen for
operahuset, men fullt ut være selvfinansierte. Kostnadene
til kommersielle arealer – 52 mill. kroner – er
derfor ikke inkludert i kostnadstallene ovenfor.
Kostnadskalkylen etter forprosjektet inkludert
skipsbarriere og rensing av tomten, men uten pris for urenset tomt,
utgjør 2 660 mill. kroner som er omtrent det samme som
det prisjusterte øvre anslaget som har vært lagt
til grunn for forprosjektfasen.
I St.prp. nr. 48 (1998-1999) Om nytt operahus
(II) og Innst. S. nr. 213 (1998-1999) ble det forutsatt at bindende
kostnadsramme skal fastsettes etter fullført forprosjekt
og at det da må legges inn marginer for usikkerhet, slik
at prosjektet kan styres innenfor kostnadsrammen uten en uakseptabel
risiko for operahusets kvaliteter.
Etter at Stortinget behandlet St.prp. nr. 48
(1998-1999) Om nytt operahus (II), er det innført nye retningslinjer
for styring av store statlige investeringsprosjekter. I henhold
til nye retningslinjer i Gul bok for 2000 skal statlige investeringsprosjekter
med kostnadsramme over 500 mill. kroner, gjennomgå ekstern kvalitetssikring
og usikkerhetsanalyse ved avsluttet forprosjekt. Finansdepartementet
og Kultur- og kirkedepartementet engasjerte Dovre International
AS til å foreta den eksterne kvalitetssikringen for operahusprosjektet.
Ifølge Dovre er kostnadsrisikoen i
operaprosjektet særlig knyttet til videre designutvikling,
gjennomføringsstrategi, organisering og styringsevne, samt
fremtidig markedsutvikling.
Dovre foreslår en usikkerhetsavsetning
på over 900 mill. kroner i tillegg til forprosjektkalkylen.
Forutsatt at styringstiltak blir iverksatt, mener Dovre at usikkerhetsavsetningen
kan reduseres slik at kostnadsrammen kan settes til 3 400 mill.
kroner.
Ved overgangen fra forprosjektfase til byggefase
vil Kultur- og kirkedepartementet og Arbeids- og administrasjonsdepartementet
vurdere nødvendige tiltak for å styrke organiseringen
av prosjektet, slik at Statsbygg kan holde prosjektet innenfor sin
styringsramme og at det i minst mulig grad blir nødvendig å utløse
midler fra den usikkerhetsmarginen som ligger utenfor prosjektet.
Kultur- og kirkedepartementet anbefaler at Statsbyggs
styringsramme fastsettes til 2 830 mill. kroner ved at det i tillegg
til kostnadskalkylen avsettes 170 mill. kroner til kostnadsusikkerhet.
Det er denne rammen Statsbygg skal styre prosjektet innenfor. Styringsrammen
på 2 830 mill. kroner skal danne et realistisk styringsgrunnlag
for utvikling og gjennomføring av operahusprosjektet under
Statsbyggs ansvar i forhold til Kultur- og kirkedepartementet som
oppdragsgiver og Arbeids- og administrasjonsdepartementet som ansvarlig
fagdepartement for Statsbygg.
I tillegg anbefales en overordnet usikkerhetsmargin på 500
mill. kroner som følge av de nye retningslinjene som ble
innført i 2000 om styring av store statlige investeringsprosjekter.
Eventuell utløsning av midler fra den overordnete usikkerhetsmarginen
krever tilslutning fra Kultur- og kirkedepartementet og Arbeids- og
administrasjonsdepartementet.
Etter dette foreslås bindende kostnadsramme
fastsatt til 3 330 mill. kroner, eksklusiv kjøp av tomt.
Statsbygg vurderer byggetiden til fem år
fra Stortingets vedtak. Det er i tillegg avsatt om lag ett år
til installering av brukerutstyr, opplæring av bruker og gradvis
ibruktakelse. Under forutsetning av Stortingets vedtak våren
2002, vil operahuset være klar for åpningsforestilling
høsten 2008.
Budsjettet for forprosjektfasen har vært
på 110 mill. kroner. Det er forutsatt at oppstart av prosjektet
skal skje umiddelbart etter Stortingets vedtak. De viktigste aktivitetene
i 2002 vil bli detaljprosjektering, kontrahering av entreprenører
og forberedende arbeider på tomt.
Når det gjelder driften i nytt operahus
ble det redegjort for dette i St.prp. nr. 48 (1998-1999). Virksomheten
i nytt operahus får økonomiske konsekvenser for operaens
driftsbudsjett, og det allerede flere år før innflytting.
Den Norske Opera står foran meget krevende utfordringer
i årene som kommer ved å tilrettelegge for virksomhet
i nytt hus.
Et omstillingsprosjekt er etablert, og Kultur-
og kirkedepartementet vil i den årlige budsjettproposisjonen rapportere
om prosjektet.
Kultur- og kirkedepartementet anbefaler Stortinget å gjøre
vedtak om at det bygges et nytt operahus i Bjørvika innenfor
en kostnadsramme på 3 330 mill. kroner i prisnivået
januar 2002.
Den videre gjennomføring av prosjektet
baseres på en styringsramme for Statsbygg på 2
830 mill. kroner.
Regjeringen vil komme tilbake til den budsjettmessige
oppfølging i revidert nasjonalbudsjett for 2002.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Eirin Faldet, Trond Giske og Torny Pedersen,
fra Høyre, Afshan Rafiq, lederen Sonja Irene Sjøli og
Olemic Thommessen, fra Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo
og May Hansen, fra Kristelig Folkeparti, Dagrun Eriksen og Ola T.
Lånke og fra Senterpartiet, Eli Sollied Øveraas,
viser til at Stortinget har behandlet Operasaken to ganger tidligere,
i henholdsvis 1998, jf. Innst. S. nr. 225 (1997-1998) og i 1999,
jf. Innst. S. nr. 213 (1998-1999). Ved behandlingen våren
1998 var det et bredt flertall som gikk inn for å bygge
et nytt operahus, men det ble ikke flertall for noe bestemt lokaliseringsalternativ.
Ved behandlingen i Stortinget våren 1999 ble det så fattet vedtak
om lokalisering av operahuset til Bjørvika. I vedtaket
ble det samtidig gjort klart at operahusprosjektet skulle gjennomføres
uavhengig av den videre vei- og byutvikling og med basis i en særskilt
reguleringsplan.
Flertallet viser også til
at daværende regjering i St.prp. nr. 48 (1998-1999) understreket
at eventuell bygging av et operahus i Bjørvika måtte
forutsette at det på sikt skjer en byutvikling i området. Flertallet viser
i denne sammenheng til St.meld. nr. 28 (2001-2002) Utvikling av
Bjørvika, som nå er til behandling i komiteen.
Flertallet viser videre til at
daværende familie-, kultur- og administrasjonskomité i
forbindelse med sin behandling av operasaken, foretok en grundig
belysning av de ulike sider av operahusprosjektet, men at det ble
lagt til grunn at Stortinget skulle komme tilbake og vedta bindende
kostnadsramme for investeringene når arkitektkonkurranse
og forprosjekt var gjennomført.
Flertallet vil derfor uttrykke
tilfredshet med at forprosjektet for det nye operahuset er sluttført
og at realiseringen av byggeprosjektet snart kan starte opp. Flertallet har
også merket seg at Den Norske Opera anbefaler det fremlagte
forprosjektet.
Flertallet viser til de innledende
merknader i Innst. S. nr. 225 (1997-1998) og slutter seg til daværende
komités understrekning av
"at oppføring av et nytt operahus fremfor
alt er en viktig kulturpolitisk satsing som vil kunne fungere som katalysator
for hele kulturlivet og ikke minst for operasatsingen utover i landet."
Flertallet mener det er viktig å arbeide
for en nasjonal operapolitikk, der Den Norske Opera er en sentral
aktør. Flertallet mener det er vesentlig
at riks-, region- og distriktsopera får utvikles samtidig,
og i takt med, byggingen av nytt operahus. I denne sammenheng vil
det være viktig at man bygger på lokale krefter
og på den interesse som er i lokalmiljøene, for således å styrke
operainteressen i Norge og underbygge en landsomfattende interesse
for denne kunst- og kulturformen.
Flertallet vil vise til prosjektet
"Nasjonal plan for formidling av opera og ballett i Norge", som
er basert på et vedtak om opera- og ballettformidling,
som ble fattet i Stortinget samtidig med vedtaket om nytt operahus
i Bjørvika. Flertallet mener det er av stor verdi
at man får en helhetlig plan og strategi for produksjon,
utvikling og formidling av opera- og ballettkunst til nye og brede
publikumsgrupper over hele landet, og at dette etableres før
ferdigstillelsen av det nye operahuset. En slik utvikling vil være
en viktig forutsetning for at byggingen av nytt operahus vil gi
det kulturpolitiske løftet som målsettingen med
ny opera er. Flertallet er tilfreds med at den nasjonale
planen for formidling av opera og ballett er utarbeidet.
Flertallet vil videre peke på at
utviklingen av opera- og ballettmiljøet i Norge må bety
en satsing på de kunstneriske krefter og interesser som
allerede er opparbeidet rundt om i landet. Det må satses
målbevisst på at komponister, librettister og
dramatikere får rammer som muliggjør nyskapning
og fornying av opera og ballett i Norge.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til dokumentforslaget
fra stortingsrepresentantene Karin S. Woldseth, Ulf Erik Knudsen,
Per Sandberg og Øyvind Korsberg fra Fremskrittspartiet
om skrinlegging av operaprosjektet i Bjørvika og revurdering
av planene om bygging av opera med statlige midler, jf. Dokument
nr. 8:84 (2001-2002).
Flertallet konstaterer at dokumentforslaget
er i tråd med de forslag Fremskrittspartiet har fremmet
ved de to foregående behandlingene av operasaken og som begge
ganger ble nedstemt av Stortinget. Flertallet går
inn for å avvise dokumentforslaget.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, konstaterer at departementet
i samarbeid med Statsbygg har videreført arbeidet med arkitektkonkurranse
og forprosjekt for operahuset i tråd med Stortingets vedtak. Flertallet har
merket seg den orientering som er gitt i proposisjonen både
når det gjelder overordnet organisering av prosjektet,
bruk av ekstern rådgiving/kvalitetssikring og
den løpende håndtering av de ulike utfordringer
under prosessen, og tar denne orienteringen til etterretning.
Flertallet konstaterer at arkitektkontoret
Snøhettas vinnerutkast i den internasjonale arkitektkonkurransen
har fått god mottakelse. Flertallet har
også merket seg at vinnerutkastet er bearbeidet gjennom forprosjektfasen
både teknisk, funksjonelt og estetisk fram til et gjennomarbeidet
bygningsforslag.
Flertallet har særlig
merket seg at det i forbindelse med departementets behandling av
forprosjektet er akseptert enkelte endringsforslag fra Den Norske Opera,
som vil ha arealmessige konsekvenser, men at disse endringene gir
en mer rasjonell utnyttelse av det samlede bygningsvolum.
Flertallet har videre særlig
merket seg at Byantikvaren, som rette myndighet, ikke stiller krav
om arkeologiske undersøkelser utover en arkeologisk registrering
av arbeidet med graving av byggegrop for operahuset.
Flertallet er også kjent
med at det kan bli aktuelt å gjenoppta forhandlingene mellom
staten og Oslo kommune om prisen på operatomten slik at
prisen eventuelt likevel ikke fastsettes ved frivillig rettslig skjønn. Flertallet har
ingen merknader til dette, og er innforstått med at forslag
til bindende bevilgning fremmes for Stortinget når prisen
er fastsatt.
Flertallet viser til at det ifølge
proposisjonens vedlegg 2 vil være et bevilgningsbehov på anslagsvis 70
mill. kroner i 2002 ut over det som er gått med til forprosjektet. Flertallet er
derfor tilfreds med at det ifølge brev fra Kultur- og kirkedepartementet
av 6. juni 2002 (jf. vedlegg) er klargjort at Statsbygg vil omdisponere
midler innenfor kapittel 1580 i tillegg til de midler som er oppført
i revidert nasjonalbudsjett, slik at det totalt kan disponeres 70
mill. kroner til operaprosjektet i 2002.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet,viser
til at det er utarbeidet et foreløpig måldokument
for gjennomføringsfasen for operahusprosjektet der det
overordnede målet er å realisere nytt operahus
i samsvar med godkjent forprosjekt og med lavest mulig levetids-
og driftskostnad. Flertallet slutter seg til dette
og den prioritering mellom kostnad, kvalitet og framdrift som prosjektet ifølge
proposisjonen vil legge til grunn.
Flertallet har merket seg at
byggetiden for operahuset er beregnet til ca. 5 år, samt
at det er satt av om lag ett år etter dette til installering
av brukerutstyr, opplæring mv. Forutsatt at Stortinget
fatter vedtak i vår vil operahuset stå klart til åpningsforestilling
høsten 2008 i tråd med tidligere anslag. Flertallet er
imidlertid også klar over at det er usikkerhet knyttet
til tiden avsatt til grunnarbeider på grunn av kompliserte
grunnforhold og at framdriftsplanen derfor vil være følsom for
uforutsette hendelser i grunnen.
Flertallet ser det som svært
positivt at etiske hensyn og miljøhensyn skal ivaretas
gjennom valg av løsninger og innkjøpsprosesser
både ved at det ikke skal brukes materialer som medfører
unødig belastning på miljøet og at det
skal velges løsninger som minimaliserer energibehov m.m.
Flertallet er også tilfreds
med at Statsbygg tidlig i prosjekteringsprosessen iverksatte et
eget FoU-prosjekt, "Opera for alle", utført av SINTEF i
nært samarbeid med bl.a. de funksjonshemmedes organisasjoner, for å sikre
at operahuset utformes slik at man oppnår best mulig tilgjengelighet
for flest mulig. Flertallet konstaterer at det underveis
i prosjektet er gjort en rekke grep og forbedringer når
det gjelder tilrettelegging for tilgjengelighet for alle brukergrupper
i det nye operahuset, og at de forholdene som hittil ikke er løst tilfredsstillende
vil bli bearbeidet i detaljprosjektfasen. Flertallet vil
i denne sammenheng påpeke at også hensynet til
ev. ansatte med funksjonshemming må bli ivaretatt.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene i Fremskrittspartiet, viser til at Stortinget
så sent som ved framleggelsen av Kulturdepartementets budsjettproposisjon
for 2001 - etter arkitektkonkurransen - ble orientert om behovet
for en reell oppjustering av kostnadsanslaget fra 1 800 mill. kroner
til 2 050 mill. kroner (i prisnivået januar 1999).
Flertallet viser videre til at
den reelle prisutviklingen i anbudsmarkedet skulle legges til grunn
for prisjusteringen av kostnadsanslaget og at det i henhold til
de nye retningslinjene for styring av store statlige investeringsprosjekter
jf. Gul bok for 2000, skal legges til en avsetning for usikkerhet.
Flertallet har merket seg departementets
tilråding at Statsbygg får disponere en usikkerhetsavsetning
på 170 mill. kroner, slik at Statsbyggs styringsramme blir 2
830 mill. kroner (i prisnivået januar 2002). I tillegg er
det foreslått at Kultur- og kirkedepartementet og Arbeids-
og administrasjonsdepartementet i fellesskap får ansvaret
for en overordnet usikkerhetsmargin på 500 mill. kroner.
Flertallet konstaterer på denne
bakgrunn at fra kostnadsanslaget på 2 050 mill. kroner
fram til forslag til bindende kostnadsramme på 3 330 mill.
kroner er det innarbeidet en økning på 1 280 mill.
kroner og at denne økningen forklares ved ca. 500 mill.
kroner i prisjustering, 670 mill. kroner i usikkerhetsavsetning og
drøyt 100 mill. kroner som skyldes andre forhold.
Flertallet har videre merket
seg at Dovre International A/S som ble engasjert til å foreta
den eksterne kvalitetssikring for operahusprosjektet, i sin rapport bekrefter
at forprosjektet framstår som godt gjennomarbeidet og med
en detaljeringsgrad på linje med sammenliknbare prosjekter. Flertallet registrerer
at Statsbygg i brev til departementet av 7. mars 2002 allerede har
foretatt den konkretisering av kontraktstrategien som ifølge
anførsler fra Dovre, manglet, og at departementet videre
vil vurdere nøye de konkrete anbefalinger med hensyn til
styringsopplegg og metoder som Dovre har kommet med i sin rapport.
Flertallet konstaterer at forslaget
til bindende kostnadsramme for operaprosjektet avviker lite i forhold
til Dovres anbefalte kostnadsramme, forutsatt at de foreslåtte
risikoreduserende tiltak iverksettes. Flertallet har
merket seg at de usikkerhetselementene som har dominerende betydning
for kostnadsusikkerheten, ifølge Dovre, har høy
eller middels grad av styrbarhet.
På denne bakgrunn vil også flertallet understreke nødvendigheten
av å sikre god styring og en konsekvent kostnadsbevissthet
på alle nivåer i prosjektet for å forebygge
kostnadsoverskridelse. Flertallet har i denne forbindelse
merket seg at Kultur- og kirkedepartementet og Arbeids- og administrasjonsdepartementet vil
vurdere nødvendige tiltak for å styrke organiseringen
av prosjektet, slik at Statsbygg kan holde prosjektet innenfor sin
styringsramme, og at det i minst mulig grad blir nødvendig å utløse
midler fra den usikkerhetsmarginen som ligger utenfor prosjektet.
Flertallet konstaterer at det
ikke foreligger nytt konkret anslag når det gjelder behovet
for økt driftstilskudd utover det som følger av
prisomregning til nivået for 2002.
Flertallet viser til at Stortinget
har forutsatt at operahuset skal finansieres over kap. 1580 Bygg
utenfor husleieordningen, og legger til grunn at dette fortsatt
skal gjelde, jf. Innst. S. nr. 225 (1997-1998) og St.prp. nr. 48
(1998-1999) Om nytt operahus (II). Flertallet sier
seg imidlertid enig i at forvaltningen av eiendommen legges til
Statsbygg og at kostnadene til huseiers drift og vedlikehold dekkes
over kap. 2445 Statsbygg mot en kostnadsdekkende leie fra Den norske
Opera.
Flertallet vil i likhet med proposisjonen
påpeke at kontinuitet i prosjektet er viktig for å motvirke
kostnadsmessig usikkerhet. Flertallet vil derfor
understreke nødvendigheten av at Stortinget løpende
sørger for den budsjettmessige oppfølging av operahusprosjektet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth, viser til at kostnadsanslagene
for bygging av ny opera har hatt en klar tendens til å øke
mer enn hva som kan forklares med prisstigning etc. Anslaget var
på 1 400 mill. kroner pr. 1. januar 1998. Dette ble oppjustert
til 1 800 mill. kroner, og senere 2 050 mill. kroner i budsjettproposisjonen
for 2001. I den fremlagte St.prp. nr. 48 (2001-2002) Nytt operahus
i Bjørvika, er prisen kommet opp i 3 330 mill. kroner. Det
er altså over en dobling i løpet av fire år.
Fortsatt er man seks år unna åpningsforestillingen. Disse medlemmer mener
dette gir et klart grunnlag for å stille spørsmål
om hva den endelige prislapp vil bli.
Disse medlemmer mener nytt bygg
for opera også må sees i sammenheng med behovet
for endrede løsninger med hensyn til infrastruktur og veiløsninger i
området. Disse er i St.meld. nr. 28 (2001-2002) Utvikling
av Bjørvika, anslått til 2 800 mill. kroner. Dette
skulle gi en total prislapp på over 6 mrd. kroner.
Disse medlemmer viser også til
at bygging av ny opera vil medføre betydelige økninger
i driftskostnadene. Det vises her til kulturministerens svar på spørsmål
fra komiteen (se vedlegg), hvor statsråden anslår økning
i driftskostnadene til 45-50 mill. kroner i 2002-prisnivå.
Dog er det ikke uvesentlige usikkerheter i dette anslaget. I Statsbyggs
brev av 15. januar 2002, jf. proposisjonens vedlegg 1 indikeres
et høyere nivå for kostnader til forvaltning,
drift og vedlikehold, hovedsakelig som følge av den generelle
prisstigningen og økning i energikostnadene. Disse
medlemmer finner også grunn til å spå at
kostnadsøkningene vil bli større enn anslaget,
dette pga. at en flytting av Den Norske Operas virksomhet til nye
lokaler vil kunne åpne for en vesentlig økning
i aktiviteten, herunder aktivitet som ikke genererer inntekter. Disse medlemmer vil
også vise til at det i høringssam-menheng ble
påpekt at Den Norske Opera har et betydelig behov for ekstern
lagringskapasitet, hvilket i dag ikke er tilfredsstillende. Blant
annet etterlyste man modernisering av lokaler og lagersystem. Dette
har man ikke tatt høyde for i analysen av mulige økninger i
driftsutgifter.
Disse medlemmer mener at på bakgrunn
av de enorme økningene i beregningene for kostnader vil
det være direkte uansvarlig å sette i gang byggingen
av en ny opera. Ut fra det som hittil har kommet frem må man
anta at det ligger an til ytterligere store kostnadsoverskridelser.
For øvrig kan disse medlemmer ikke,
ut fra Fremskrittspartiets grunnleggende syn på hva som
er offentlige myndigheters oppgaver, og hensynet til en fornuftig
disponering av befolkningens skatteinnbetalinger, støtte
en så omfattende satsing på nytt bygg for opera.
Opera er et felt innenfor kultur som baserer
seg på interesse fra en meget liten del av befolkningen. Disse
medlemmer vil her vise til at store oppgaver innenfor offentlig
ansvarsområde forblir uløste. Dette er blant annet
tilfellet innefor helsesektor, skole, samferdsel og forsvar. Disse
medlemmer er av den mening at dersom det finnes et marked
som kan forsvare utbygging av et så omfattende prosjekt
som en opera vil være, ville private interesser for lengst
ha tatt initiativ til en utbygging. Etter disse medlemmers mening
er dette ikke en offentlig oppgave.
Disse medlemmer vil påpeke
at opera og ballett ikke har sterke tradisjoner i Norge. Det er
derfor lite som tilsier at operaen vil fungere som "magnet" på mennesker
i et byområde som pr. i dag har begrenset aktivitet. Bygging
av opera vil, etter disse medlemmers mening, først
og fremst være et tilbud til en begrenset/spesielle
grupper av hovedstadens innbyggere, og i minimal grad være
til gagn for resten av landet. Det vises her til at det, blant annet
i media, er fremkommet en rekke synspunkter der man i distriktene
har tatt til orde for å stanse prosjekteringen av opera.
Disse medlemmer påpeker
at i forhold til den kulturelle satsning i distriktene, er dette
prosjektet svært skjevt med hensyn til fordeling av kulturmidler, og
anvendelse av tilsvarende summer spredt på flere prosjekter
omkring i landet ville nødvendigvis omfatte langt flere
av landets befolkning. Det vises her til at en ny opera vil medføre økte
driftsutgifter - og således også behov for økte
midler over statlige kulturbudsjett.
Disse medlemmer mener videre
at de politiske partier som er for gjennomføring av et
operaprosjekt, har ansvar for at den mest rasjonelle, effektive
og publikumsvennlige løsning blir valgt, i forhold til
og i samsvar med behov for statlige kulturmidler generelt i landet. Disse
medlemmer mener at det flertall - som går inn for å bruke
statlige midler til å bygge opera - bør ta med
aspekter som lokalisering, bygningstekniske løsninger,
funksjoner, ansvarsforhold og finansiering i en helhetlig vurdering
av ressursutnyttelsen.
Bygging av ny opera er behandlet to ganger tidligere i
Stortinget. Disse medlemmer viser til at det også i
denne runden er fremkommet nye momenter og innspill som burde vært
vurdert for om mulig å få realisert et billigere
alternativ. Disse medlemmer mener at partiene som
er tilhenger av ny opera, burde vurdert disse alternativene.
Disse medlemmer vil, på denne
bakgrunn, stemme imot forslaget om å samtykke til bygging
av opera i Bjørvika. Disse medlemmer mener
prosjektet i sin helhet bør revurderes både med
hensyn til lokalisering, størrelse og pengebruk.
Komiteen har ellers
ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Stortinget samtykker i at det bygges
et nytt operahus i Bjørvika innenfor en kostnadsramme på 3
330 mill. kroner.
Det vises til brev fra familie-, kultur- og
administrasjonskomiteen av 16. mai 2002 med følgende spørsmål i
forbindelse med komiteens behandling av St.prp. nr. 48 (2001-2002)
Nytt operahus i Bjørvika:
1. Komiteen ber om statsrådens
kommentarer til de kritiske merknader som ble fremsatt av Norges Handikapforbund
under komiteens høring 15. mai, se vedlagt notat.
2. Komiteen ber om statsrådens
vurdering av hvilke økte driftskostnader en flytting av
operaen til Bjørvika vil medføre.
3. Komiteen viser til at flytting av operaen
til Bjørvika medfører behov for fjernlagring av
diverse materiell. Fra operaen er det fremsatt synspunkter om at man
må ha nytt og bedre lager for kvalitativ lagring (container
eller palett). Komiteen ber om statsrådens vurdering av
kostnadene ved slik lagring.
Som byggherre er Statsbygg ansvarlig for at
hensynet til orienterings- og bevegelseshemmedes blir ivaretatt
og at gjeldende regelverk blir overholdt. Kultur- og kirkedepartementet
har derfor bedt om Statsbyggs uttalelse til spørsmål
1. Statsbygg har i brev, datert 27. mai d.å., gitt følgende
uttalelse:
"1 forhold til ulike grupper funksjonshemmede, har Statsbyggs
målsetting vært at tilfredsstillelse av lover og
regelverk skulle danne minimumskrav for det nye operahuset. Ved å ta
slike hensyn tidlig i prosjekteringsprosessen, var håpet
at det kunne oppnås mer enn det uten at det skulle virke
fordyrende på prosjektet.
Samtidig med at
rådgiverne startet prosjekteringsarbeidene med det nye
Operahuset, etablerte Statsbygg et samarbeid med SINTEF for å ivareta
de behov og interesser ulike grupper av funksjonshemmede vil ha
i en slik bygning. SINTEF hadde arbeidet med lignende oppgaver tidligere.
Ved skisse og forprosjektleveransene sørget SINTEF
for at planene ble gjennomgått sammen med organisasjonene.
De koordinerte arbeidet og meldte kommentarer tilbake til Statsbygg.
I
et brev til Statsbygg datert 16. april 2002 fra handikaporganisasjonene
uttrykte de misnøye med prosessen og samarbeidet med prosjektet
gjennom forprosjektfasen. Det ble tatt kontakt med organisasjonene, og
et møte mellom samtlige og Statsbygg ble avholdt 16. mai.
Der ble brevet gjennomgått og diskutert. Et nytt møte
ble avtalt til 20. juni. På det møtet vil Statsbygg
invitere til diskusjon om nye samarbeidsformer med organisasjonene.
Fra
Statsbyggs side har vi spesielt merket oss at organisasjonene ønsker
direkte kontakt med Statsbygg, og at de også ønsker å bli
konsultert i utformingen av arbeidsplassdelene i det nye operahuset.
Dette vil bli fulgt opp i det videre samarbeidet.
De
har også gitt uttrykk for misnøye mht antall plasser
for rullestolbrukere og adkomst over midlertidig gangbro. Dette
er forhold som ikke er detaljutformet ennå og som det vil
bli arbeidet videre med. Det kan imidlertid opplyses at antall plasser
for rullestolbrukere er flere enn "en håndfull" og flere
enn tilsvarende i de nyeste operahusene i Norden. Dette er forhold
som Statsbygg gjerne trekker inn i det fremtidige samarbeidet med
handikaporganisasjonene.
De konkrete krav som stilles
i brevet fra organisasjonene synes umiddelbart meget omfattende.
Statsbygg mener de bør diskuteres nærmere før
endelig utforming."
Kultur og kirkedepartementet vil bemerke
at spørsmålet om tilgjengelighet for orienterings og
bevegelseshemmede har vært vektlagt i forprosjektfasen
og, som det fremgår av proposisjonens avsnitt 3.8, vil
det bli arbeidet videre med disse problemstillingene i detaljprosjekteringen.
Når det gjelder driftsøkonomiske
konsekvenser ved innflytting i nytt hus vises det til proposisjonens omtale
under avsnitt 5.2.
I St.prp. nr. 48 (1998 99) Om nytt
operahus (Il) anslo Kulturdepartementet behovet for økt
statlig driftstilskudd til 40-45 mill. kroner. Anslaget var basert
på Den Norske Operas egne vurderinger av driftskonsekvensene
og en ekstern analyse av ECON. I tillegg var det tatt hensyn til
Statsbyggs kostnader til forvaltning, drift og vedlikehold.
Det er ikke skjedd endringer i premissene for
prosjektet som tilsier at anslaget for driftsutgiftene eller inntektene
for Den Norske Opera må vurderes på nytt. I St.prp.
nr. 48 (2001 2002) Nytt operahus i Bjørvika er det
derfor kun foretatt en prisomregning av anslaget til 45 50
mill. kroner i prisnivået 2002, jf. proposisjonens avsnitt
5.2. Statens tilskuddsnivå vil imidlertid bli fastsatt
i de årlige statsbudsjettene.
Det er forutsatt at Statsbygg skal ha ansvar
for forvaltningen av bygningen. Statsbyggs kostnader til drift og
vedlikehold skal dekkes over kap. 2445 Statsbygg mot en kostnadsdekkende
leie fra Den Norske Opera, jf. proposisjonens avsnitt 5.2. Økte
kostnader til forvaltning, drift og vedlikehold var inkludert i
anslaget for økt driftstilskudd som ble presentert i St.prp.
nr. 48 (1998 99) Om nytt operahus (II). I Statsbyggs brev
av 15. januar 2002, jf. proposisjonens vedlegg 1, indikeres et høyere
nivå for kostnader til forvaltning, drift og vedlikehold,
hovedsakelig som følge av den generelle prisstigning og økning
i energikostnadene. Som det redegjøres for i proposisjonen
har departementet ikke funnet grunn til å gi nytt anslag
for Den Norske Operas husleie til Statsbygg fordi husleien skal
være kostnadsdekkende og vil derfor være avhengig
av de til enhver tid gjeldende energikostnader, offentlige avgifter
osv.
Spørsmålet om eksterne lagre
er omtalt under proposisjonens avsnitt 3.11.
Den Norske Opera har betydelig ekstern lagringskapasitet
også i dag. Ved innflytting i nytt hus ønsker Operaen
at ekstern lagerkapasitet opprettholdes og at nye lagersystemer
innføres. Ifølge Operaen er ikke spørsmålet
om ulike lagersystemer endelig utredet. Det foreligger derfor ingen
kostnadsanalyse. Som redegjort for i proposisjonen, anser Kultur og
kirkedepartementet dette som en del av Den Norske Operas omstillingsprosjekt
og ikke som en del av byggeprosjektet.
Det vises til brev fra familie-, kultur- og
administrasjonskomiteen av 31. mai 2002 med følgende spørsmål i
forbindelse med komiteens behandling av St.prp. nr. 48 (2001-2002)
Nytt operahus i Bjørvika:
1. Finner departementet
at det foreslåtte beløp i Revidert Nasjonalbudsjett
er tilstrekkelig for å kunne følge opp prosjektet
som forutsatt?
2. I tilfelle det ikke er tilstrekkelig,
hvordan tenkes resten finansiert?
3. Har Statsbygg anledning til å omdisponere
midler innenfor 1580 Bygg utenfor husleieordningen, slik at det
likevel lar seg gjøre å starte opp prosjektet som
tenkt?
Midler til operahusprosjektet bevilges over
Arbeids- og administrasjonsdepartementets budsjett. Kultur- og kirkedepartementet
har derfor bedt om Arbeids- og administrasjonsdepartementets uttalelse
til spørsmålene. Arbeids- og administrasjonsdepartementet
har i brev av 6. juni d.å. gitt følgende uttalelse:
"1. Av Stortingsproposisjon
nr. 48 (2001-2020) vedlegg 2 fremgår det at Statsbygg mener
at "aktivitet utover forprosjektet i 2002 vil medføre et
bevilgningsbehov på anslagsvis 70 millioner kroner".
2. Som det fremgår av forslaget
til revidert nasjonalbudsjett vil bevilgningsbehov utover 35 millioner bli
dekket ved omdisponering av midler innenfor kapitel 1580, i den
grad det er mulig.
3. I brev av 03.06.02 fra Statsbygg til
Arbeids- og administrasjonsdepartementet er det gjort klart at Statsbygg
vil disponere midler innenfor kapitel 1580 slik at prosjektet totalt
kan disponere 70 millioner kroner i 2002".
Kultur- og kirkedepartementet viser til dette.
Oslo, i familie-, kultur- og administrasjonskomiteen, den 11. juni 2002
Sonja Irene Sjøli
leder |
Ola T. Lånke
ordfører |
Trond Giske
sekretær |