Det uttales at Handlingsplan for eldreomsorgen
som ble igangsatt i 1998, har resultert i en kraftig opprustning
og modernisering og en betydelig vekst i kapasiteten både
på personellsiden og når det gjelder sykehjem
og omsorgsboliger. Utbyggingen fortsetter fram til 2005 med de tilsagn
som er gitt fra Husbanken. Regjeringen vil følge gjennomføringen
av kommunenes utbyggingsprosjekter og gi årlige rapporter
til Stortinget.
Det er Regjeringens oppfatning at kommunene
har fulgt opp handlingsplanen, og at resultatene er i godt samsvar
med de måltall som ble lagt til grunn da handlingsplanen
ble vedtatt. I hovedsak anser departementet at planen er gjennomført,
og at den skal avsluttes som forutsatt.
De øremerkede driftstilskuddene ble
lagt inn i de ordinære statlige overføringene
til kommunene fra 2002. På investeringssiden er handlingsplanen
utvidet to ganger, slik at det også i 2002 gis Husbanktilsagn om
tilskudd til sykehjemsplasser og omsorgsboliger, selv om søknadsfristen
gikk ut i 2001. Det forelå mange søknader ved
søknadsfristens utløp 1. oktober 2001.
Det vises til at det i St.prp nr. 1 Tillegg
nr. 4 (2001-2002) ble varslet at Regjeringen våren 2002
ville fremme en proposisjon for Stortinget hvor en ytterligere økning
i tilsagnsrammen ville bli vurdert. Dette er utgangspunktet for
meldingen som følges opp med konkrete forslag i kommuneproposisjonen
som er framlagt samtidig.
For å nå målene om
dekningsgrad, enerom og opprustning av gamle institusjoner, mener
Regjeringen det er nødvendig med en ytterligere utvidelse
av handlingsplanens tilsagnsramme for bygging av sykehjem og omsorgsboliger.
Det understrekes at det fortsatt vil være
svært store utfordringer i norsk eldreomsorg, og at det
nå er tid for å sette fokus på kvalitet
og sikre brukerne større innflytelse over hvordan tjenestetilbudet
utformes. Regjeringen tar sikte på at Handlingsplan for
eldreomsorgen vil bli avløst av et nytt utviklingsprogram
for bedre kvalitet og enklere ordninger i omsorgstjenesten, og varsler at
det vil bli lagt fram en stortingsmelding våren 2003 som
vil gi en mer fullstendig status for situasjonen i norsk eldreomsorg
og inneholde det nye utviklingsprogrammet for kvalitet i omsorgstjenesten.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bjarne Håkon Hanssen, Britt Hildeng, Asmund Kristoffersen
og Gunn Olsen, fra Høyre, Beate Heieren Hundhammer, Bent
Høie og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Fremskrittspartiet,
lederen John I. Alvheim og Harald T. Nesvik, fra Sosialistisk Venstreparti,
Olav Gunnar Ballo og Sigbjørn Molvik, fra Kristelig Folkeparti, Åse
Gunhild Woie Duesund og Magne Aarøen, og fra Senterpartiet, Ola
D. Gløtvold, er enig i at Handlingsplan for eldreomsorgen
som ble igangsatt i 1998, har resultert i en betydelig opprustning
og modernisering, og en vekst i kapasiteten både på personalsiden
og når det gjelder boenheter. Komiteen vil
gjerne forsterke uttalelsene i meldingen hvor det understrekes at
det fortsatt vil være store utfordringer i norsk eldreomsorg, og
at det nå er tid for å sette fokus på kvalitet
og sikre brukerne større innflytelse over hvordan tjenestetilbudet
utformes. Komiteen er tilfreds med at det bebudes
en ny stortingsmelding våren 2003 som skal omhandle nytt
utviklingsprogram for bedre kvalitet og enklere ordninger i omsorgstjenesten,
og som skal sikre brukerne større medbestemmelse over utformingen
av tjenestetilbudet for den enkelte.
Komiteen vil bemerke at den medisinske
utvikling og de eldres bedre levevilkår gjør det
mulig å behandle eldre i langt høyere alder enn
tidligere, noe som gir som konsekvens at eldre syke i sykehjem i
dag krever mer intensiv faglig behandling, og stiller større krav
både til legetjenesten og sykepleietjenesten i institusjonene.
Denne utviklingen mener komiteen bare vil forsterke
seg i årene fremover med den nye sykehusreformen, hvor
det må antas at utskrivingstakten blir enda raskere enn
vi hittil er vant med. Slik komiteen ser det, vil
fremtidens sykehjem i større grad bli helseinstitusjoner
som skal sørge for behandling, rehabilitering og terminalpleie.
En slik utvikling mener komiteen betinger at sykehjemmene
i større grad må forholde seg til pasientrettighetsloven,
og dette betyr igjen etter komiteens mening at det
i fremtiden må stilles større krav til legetjenesten,
sykepleietjenesten og fysioterapitjenesten i våre offentlige
sykehjem.
Komiteen er enig i at måltallene
som ble lagt i St.meld. nr. 50 (1996-1997) både når
det gjelder antall personell og antall boenheter, er oppfylt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
imidlertid bekymret for at sykehjemsdekningen i planperioden har
gått ned.
Komiteen er enig med
Regjeringen i at en nå prioriterer i større grad
bygging av sykehjemsplasser innen det antall boenheter som nå er
godkjent frem til 2005.
Komiteen vil understreke at det
er viktig at det i den enkelte kommune legges til rette for at beboerne
i kommunens omsorgsboliger vil kunne få heldøgns pleie
og omsorg når det er behov for det. Det må legges opp
til et fleksibelt system i den enkelte kommune slik at pleie- og
omsorgstilbudet til enhver tid tilpasses den enkeltes behov. Komiteen vil
understreke at også de eldre som bor i egne hjem, så langt
det er mulig, må få et pleie- og omsorgstilbud
som er tilpasset den enkeltes behov.
Komiteen vil understreke at et
godt utbygd tilbud til syke og pleietrengende i kommunene både
når det gjelder kvalitet og omfang, er en viktig del av
den samla helsetjenesten i landet. Dersom denne førstelinjetjenesten
fungerer godt, vil det kunne avlaste spesialisthelsetjenesten i
betydelig grad og medvirke til å redusere den sterke økningen
av ressursbruken i sykehusa. En bedre dekning både av leger,
sykepleiere og hjelpepleiere i den kommunale pleie- og omsorgstjenesten
sammen med økt kapasitet når det gjelder bo- og
pleieenheter, vil etter komiteens oppfatning derfor
være god samfunnsøkonomi.
Komiteen vil ellers uttale at
en ikke kan sette likhetstegn mellom aldershjem, omsorgsboliger
og sykehjemsplasser når en skal vurdere dekningsgraden
for heldøgns omsorg og pleie. Tilbudene for omsorg og pleie
i omsorgsboligene er, så langt komiteen har kjennskap
til, sterkt varierende og vil variere med tjenester og personell
som er knyttet til boligene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og
Kristelig Folkeparti, vil vise til at det i 1997 var 34
300 sykehjemsplasser, mens det var 37 350 plasser ved utgangen av
2001. Prognosene viser at det vil være 39 300 sykehjemsplasser
i 2005. Flertallet vil peke på at i 2005
vil 45 prosent av alle sykehjemsplassene enten være nybygde
eller opprustet og modernisert. Flertallet vil videre
peke på at mens eneromsdekningen var på 83,3 prosent
i 1997, vil den være på 95 prosent i 2005. Flertallet mener
at disse tallene viser at vi handlingsplanen for eldreomsorg har
ført til at våre sykehjem har fått en langt
bedre kvalitet når det gjelder bygningsmassen. Flertallet vil
peke på at sykehjemsutbyggingen holder tritt med økningen
i antall eldre over 80 år.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til at stortingsflertallet i statsbudsjettet
for 2002 ba om at Regjeringa ved den varslede gjennomgangen av eldreplanen våren
2002 klargjør beregningsmåten for dekningsgraden,
da det her synes å være ulik praksis i ulike fylker. Disse
medlemmer kan ikke se at denne klargjøringa er
foretatt i den foreliggende stortingsmeldinga. Dette mener disse
medlemmer er en klar svakhet som gjør det vanskelig
både å vurdere det faktiske behovet og å foreta
en mest mulig riktig prioritering i den videre utbygginga av boenheter
i kommunene.
Disse medlemmer vil peke på at
den varslede stortingsmeldinga våren 2003 om nytt utviklingsprogram
for bedre kvalitet og enklere ordninger i omsorgstjenesten må inneholde
beregninger av hvilke økonomiske konsekvenser dette utviklingsprogrammet
vil ha for kommunene, samt en finansieringsplan som viser statens
medansvar for dekningen av de økte kostnader en kvalitativt
bedre pleie- og omsorgstjeneste vil medføre.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
av den oppfatning at den utbyggingen som har skjedd i eldreomsorgen
ved hjelp av Handlingsplanen for eldreomsorgen, har vært
positiv. Disse medlemmer er imidlertid skuffet over
at så mange av kommunene har benyttet anledningen til å konsentrere innsatsen
om omsorgsboliger i for sterk grad slik at sykehjemsdekningen ved
avslutningen av handlingsplanen er dårligere enn den var
ved iverksettelsen. Disse medlemmer påpekte
ved behandlingen av St.meld. nr. 50 (1996-1997) det store udekkede
behovet for sykehjemsplasser. Med ventelister på 6-8 000 plasser
i 1997 foreslo disse medlemmer i Innst. S. nr. 294
(1996-1997) en økning av antall sykehjemsplasser med 5
000 utover Regjeringens forslag. I St.meld. nr. 31 (2001-2002) forventes
det frem til 2005 en samlet økning av antall sykehjemsplasser
under handlingsplanen på 5 000 enheter - slik disse
medlemmer forutså i 1997. Disse medlemmer innser
imidlertid at med den utviklingen som har vært med høyere
levealder og tidligere utskriving fra sykehus av pasienter med alvorlige
tilstander er det nødvendig med en ytterligere utbygging
av sykehjemsplasser. Reformen i spesialhelsetjenesten vil også føre
til at liggetiden i sykehus blir redusert og flere ferdigbehandlede,
særlig eldre pasienter, blir utskrevet til pleie i sykehjem. Disse
medlemmer vil derfor foreslå at det legges opp
til en økning på ytterligere 3 000 sykehjemsplasser.
Disse medlemmer mener at skal
eldreomsorgen i Norge kunne løse de problemer den er ment å skulle ivareta,
er det nødvendig at Staten overtar ansvaret for tjenestene
på samme måte som i spesialisthelsetjenesten.
Et statlig ansvar for eldreomsorgen ville føre til større
likhet mellom alle deler av landet og gjøre det mulig å benytte
en finansiering med stykkpris og valgfrihet for brukerne. Disse
medlemmer mener en slik omlegging vil sette brukerne i sentrum
og overføre valgmuligheter og brukerinnflytelse til dem
som har behov for tjenester i eldreomsorgen. Et tjenestetilbud med
fri etableringsrett for eldreinstitusjoner og tjenesteytere og en
likestilling av private og offentlige tilbud finansiert gjennom
stykkpris fra folketrygden vil etter disse medlemmers mening
gi et fleksibelt og tilstrekkelig tilbud der brukerenes valg og
etterspørsel styrer tilbudet og sikrer kvaliteten. Det
skal etter disse medlemmers mening være
pasientens valg i samråd med hans/hennes lege
som avgjør hvilket tilbud som er best egnet og ønskelig
i det enkelte tilfellet.
Disse medlemmer mener at en stykkpris
fra folketrygden skal dekke en forsvarlig standard og tilbudene
en faglig standard som fastsettes av myndighetene. Utbetalingen
til den enkelte institusjon/kommune foretas av det stedlige
trygdekontor. Slik disse medlemmer ser det vil en
omlegging av eldreomsorgen i Norge i tråd med dette være
den beste måten å sikre et tilstrekkelig tilbud
og et tilbud med høy kvalitet. Til tross for at disse
medlemmer er enige i at handlingsplanen for eldreomsorgen
har vært positiv, og at omsorgstilbudet i Norge sett under
ett er bedre i dag enn da handlingsplanen ble satt i verk, er det
etter disse medlemmers mening langt frem til vi kan
si at eldre, syke og pleietrengende mennesker i Norge får en
behandling og en oppfølging som er Norge verdig.
Disse medlemmer vil også vise
til Dokument nr. 8:74 (1999-2000) fra stortingsrepresentant Carl
I. Hagen. I forslaget tas det til orde for å opprette flere sykehjemsplasser
i sydlige land for å gi norske brukere anledning til å velge
opphold i varmere klima, noe som etter disse medlemmers mening
kan ha en positiv effekt på både fysisk og psykisk
helse hos mange. Noen kommuner har allerede gode erfaringer med sykehjemsplasser
i Spania, og disse medlemmer ønsker å gi
flere private utbyggere og kommuner anledning til å investere
i nye slike plasser. Disse medlemmer mener derfor
at de statlige tilskudd til utbygging av sykehjemsplasser og omsorgsboliger også bør
kunne benyttes til utbygging i andre land for å gi brukerne
valgfrihet.
Disse medlemmer viser også til
Dokument nr. 8:48 (1999-2000), forslag fra stortingsrepresentant Carl
I. Hagen om å utrede og få fastlagt en politikk
for norske bosettinger i andre land, der forslagsstilleren peker
på behovet for å belyse brukeres eventuelle rett til å kunne
motta kommunale tjenester også utenfor kommunegrensene. Disse
medlemmer anser at med statlig ansvar for eldreomsorgen
og betaling for tjenester gjennom folketrygden vil brukernes mulighet til å benytte
seg av tjenester i andre land bli lettere å gjennomføre
og administrere.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om en egen budsjettramme for etablering av omsorgs-/sykehjemsplasser
i utlandet."
Handlingsplan for eldreomsorgen har hatt som hovedmål å sette
kommunenes helse- og sosialtjeneste bedre i stand til å møte
veksten i behovet for pleie- og omsorgstjenester som følge
av at det er blitt flere eldre. Samtidig var det nødvendig
med en kvalitetsmessig forbedring og opprustning av pleie- og omsorgstjenestens
bygningsmasse for å legge til rette arbeidsmiljøet og
skape bedre boforhold med eneromsstandard.
I tiårsperioden 1998 til 2007 viser
prognosen at antall personer over 80 år øker med
om lag 27 000 personer eller om lag 15 prosent. Alle fylkene vil
ha vekst i antall åttiåringer fra 1998 til 2007,
men det finnes betydelige kommunevise variasjoner. Drøyt
en fjerdedel av kommunene vil ha færre åttiåringer
i 2007 enn i 1998.
Av handlingsplanens beregnede behov for vel
12 000 nye årsverk i pleie- og omsorgstjenesten forutsettes hjemmetjenesten
styrket med 6 000 årsverk, mens 5 750 årsverk
er knyttet til etableringen av nye plasser med heldøgns
pleie og omsorg og 280 nye årsverk i forbindelse med eneromssatsingen.
I årene etter handlingsplanperioden er det ifølge
St.meld. nr. 34 (1999-2000) fortsatt behov for ytterligere 5 500
nye årsverk i kommunens pleie- og omsorgstjeneste.
For å gjennomføre eneromsreformen
og dekke behovet for utskifting og sanering av gammel bygningsmasse
var det beregnet til sammen 10 800 nye omsorgsboliger/sykehjemsplasser,
mens 13 600 plasser/boliger i handlingsplanen var beregnet
til å øke kapasiteten i pleie- og omsorgstjenestens
botilbud. Beregningsmessig ble det i utgangspunktet lagt til grunn
en fordeling med 23,5 prosent sykehjemsplasser og 76,5 prosent omsorgsboliger.
Det er imidlertid opp til kommunene selv å vurdere hvordan
bo- og tjenestetilbudet skal sammensettes og organiseres ut fra
lokale behov i den enkelte kommune. Utover dette vil 3 500 omsorgsboliger/sykehjemsplasser
bli ferdigstilt i handlingsplanperioden med tilsagn gitt før
1998.
Komiteen har ingen
merknad til fordelingen av de 12 000 nye årsverk i pleie-
og omsorgstjenesten som forutsatt i handlingsplanen. Komiteen vil
dog bemerke med henvisning til St.meld. nr. 34 (2000-2001) at det
fortsatt vil være et betydelig behov for flere årsverk
i den kommunale pleie- og omsorgstjenesten både frem til
2005 og etter år 2005.
Komiteen har merket seg at Regjeringen
i sin nye stortingsmelding våren 2003, i forbindelse med
vurderingen av kvaliteten i omsorgen, også vil se på ledelse, struktur
og organisering av omsorgstjenesten i institusjonene. Komiteen er
enig i dette og mener det er helt nødvendig med en slik
gjennomgang.
Komiteen har merket seg at departementet
mener at bruk av øremerkede omsorgstjenestetilskudd kombinert
med klare aktivitetskrav og sterk statlig styring har virket etter
hensikten, og at handlingsplanen har bidratt til å løfte
de kommunene som hadde lavest personaldekning, og bidratt til utjevning
av geografiske forskjeller. Komiteen vil likevel
bemerke at det økende krav til helsetjeneste som de offentlige
omsorgsinstitusjonene nå utsettes for, betinger en bedre
bemanning som først og fremst går på kvalitet,
men også på kvantitet. Komiteen viser
i denne sammenheng til Dokument nr. 8:114 (2001-2002) som er til
behandling i komiteen, hvor det fremmes forslag om at Sosial- og helsedirektoratet
utarbeider normtall for bemanning ved heldøgns pleie- og
omsorgsinstitusjoner.
Komiteen ber om at Regjeringen
i den varslede stortingsmelding om kvaliteten i eldreomsorgen utreder
bredt hvilke alternativer som vil være aktuelle for å sikre
en tilstrekkelig rekruttering til og bemanning i pleie- og omsorgstjenestene,
herunder eldreomsorgen. Denne utredningen må også omfatte
spørsmålet om bemanningsnormer. Komiteen legger
vekt på at kommunene har organisert sitt personale forskjellig, og
ber om at sikring av tilstrekkelig bemanning vurderes i forhold
til forskjellige organisasjonsmodeller, også organisering
i arbeidslag der bare en forholdsvis liten del av personalet er
knyttet til institusjon og boligtype, men i hovedsak disponeres
i forhold til et geografisk område eller en gitt brukergruppe.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til Dokument
nr. 8:114 (2001-2002) - forslag om å utarbeide normtall
for bemanning ved heldøgns pleie- og omsorgsinstitusjoner
- som er til behandling i komiteen. Etter disse medlemmers oppfatning
er en bemanningsnorm kun ett av flere tiltak som kan settes i verk
for å sikre en tilstrekkelig personaldekning - både
hva kvalitet og kvantitet angår. Like viktig er det å utarbeide
klare krav til omfanget av og kvaliteten på innholdet i
pleie- og omsorgstilbudet med utgangspunkt i den enkeltes behov.
Disse medlemmer vil understreke
at en helt nødvendig forutsetning for at alle slike tiltak
skal ha den ønskede effekt, er at norske kommuner er i økonomisk
stand til å ta de kostnadene som følger med. Etter disse
medlemmers oppfatning er dette ikke tilfelle i dag. Derfor
må de statlige overføringene til kommunene økes
betydelig de nærmeste åra.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti vil understreke at utgangspunktet
for bemanningen er den enkeltes behov for hjelp, og vil derfor peke
på at da kommunene organiserer sin pleie- og omsorgstjeneste
forskjellig, er det viktig å vite hvilken personelldekning
den enkelte kommune har innenfor eldreomsorgen som helhet. Disse
medlemmer mener derfor at kvaliteten i eldreomsorgen sikres
bedre gjennom økt personelldekning innen pleie- og omsorgstjenesten
per innbygger over 80 år enn ved bemanningsnormer ved sykehjemmene. Disse
medlemmer vil vise til at gjennom handlingsplanen for eldreomsorgen
har personelldekningen i pleie- og omsorgstjenesten i løpet
av 4 år økt fra 43 til 46 årsverk per
100 innbygger over 80 år.
Det er blitt om lag 13 100 flere årsverk
i pleie- og omsorgstjenesten i løpet av handlingsplanperioden.
I 1997 ble det i pleie- og omsorgstjenesten utført 79 400 årsverk
eller 43 årsverk per 100 innbyggere over 80 år. I
2001 var tilsvarende tall 92 500 årsverk eller 46 årsverk
per 100 innbyggere over 80 år. De nye årsverkene for
perioden 1998 til 2001 fordeler seg med 56 prosent på hjemmetjenester,
34 prosent på institusjoner og 10 prosent på andre
oppgaver i pleie- og omsorgstjenesten.
Det framholdes at utviklingen gir gode indikasjoner på at
handlingsplanen har hatt en viss utjamnende effekt på tjenestetilbudet
idet kommuner med lav personelldekning før handlingsplanen
i gjennomsnitt har hatt en personellvekst på omlag 28 prosent,
mens kommuner med høy personelldekning har hatt personellvekst
på 11,7 prosent i perioden 1997-2001.
Handlingsplanen har i perioden 1998 til 2001 økt
de øremerkede tilskuddene til drift av omsorgstjenesten fra
500 mill. kroner i 1997 til 3,7 mrd. kroner i 2001. Kommunesektorens
samlede utgifter til pleie- og omsorgstjenesten økte fra
29 mrd. kroner i 1997 til ca. 38,5 mrd. kroner i 2000.
Sammenholdes årsverksveksten med tilskuddsnivået,
har staten i gjennomsnitt bidratt med om lag 240 000 kroner for
hvert nytt årsverk. De øremerkede tilskuddene
til drift er fra 2002 lagt inn i rammetilskuddet til kommunene og
inngår nå som del av kommunenes frie inntekter.
Det påpekes at handlingsplanen har
lykkes i forhold til målsettingen om 12 000 nye årsverk
i pleie- og omsorgstjenesten til tross for problemer med rekruttering
i enkelte kommuner. Departementet mener at bruk av øremerket
omsorgstjenestetilskudd kombinert med klare aktivitetskrav og sterk
grad av statlig styring i hovedsak har virket etter hensikten, og
at handlingsplanen har bidratt til å løfte de
kommunene som hadde lavest personelldekning, og bidratt til utjamning
av geografiske forskjeller.
Komiteen understreker
at tilstrekkelige og moderne lokaler er nødvendig for å sikre
kvalitet for de eldre, effektiv drift og rekruttering av personell. Komiteen har
merket seg at særlig enkelte større kommuner har
hatt problemer med å følge tempo i handlingsplanen
bl.a. grunnet vanskeligheter med hensyn til å klare å stille
til disposisjon egnede arealer.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil understreke
at når de øremerkede tilskuddene til drift fra
og med 2002 er lagt inn i rammetilskuddet til kommunene og inngår
som en del av kommunenes frie inntekter, er det nødvendig å sørge
for at nivået på denne delen av rammetilskuddet holder
tritt med den reelle kostnadsveksten kommunene har til drift av
pleie- og omsorgstjenestene.
Disse medlemmer legger vekt på at
de kommuner som ligger dårlig an i dekningsgrad, nå må følges opp
særskilt, slik at det kan skje en ytterligere utjamning
av geografiske forskjeller.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener
det bør åpnes for at de kommunene med lavest dekning
som ikke har maktet å fremme søknad for bedring
i forhold til planens mål, bør kunne søke innen
individuelt fastsatt frist og få utsatt ferdigstillelse til
for eksempel ut 2007. Hvilke kommuner som kan fremme søknad,
avgjøres av departementet etter samråd med fylkesmennene.
Disse medlemmer vil be Regjeringen å vurdere flere
tiltak som kan bidra til klargjøring av tomter. Disse
medlemmer understreker at kommunene er hovedansvarlig for
arealplanlegging, og at kommunenes oppgave i arealpolitikken kan
utøves både gjennom rollen som myndighet etter
plan- og bygningsloven og gjennom å eie tomteområder
for framtidig utbygging. Disse medlemmer ønsker å stimulere kommunen
til å være aktiv på begge områder.
For å sikre arealer til å gjennomføre
sluttfasen av handlingsplanen for eldre på utbyggingssiden,
mener disse medlemmer at kommunene bør settes
bedre i stand til å kjøpe opp områder
for bygging av omsorgsboliger. Erfaringene med handlingsplanarbeidet
har vist at mange større kommuner avholder seg fra dette,
først og fremst av økonomiske grunner. For å skape
grunnlag for et sterkere kommunalt engasjement i tomtekjøp foreslår disse
medlemmer å etablere en låneordning gjennom
Husbanken hvor kommunene kan få rente- og avdragsutsettelse
på lån til tomtekjøp. Disse medlemmer viser
til Dokument nr. 8:141 (2001-2002).
Handlingsplan for eldreomsorgen har i perioden 1998–2002
hatt en totalramme på 33 00 sykehjemsplasser og omsorgsboliger
etter at handlingsplanen er blitt utvidet med til sammen 9 000 enheter. Utover
dette er det registrert søknader tilsvarende 9 300 sykehjemsplasser
og omsorgsboliger uten dekning innenfor vedtatt ramme.
Kommunene har for 1998-2001 rapportert at det
ble ferdigstilt 18 000 sykehjemsplasser og omsorgsboliger, mens
1 300 enheter ble utbedret, til sammen 19 300 enheter. Kommunene
rapporterer for perioden en kapasitetsøkning på i
alt 10 850 nye boenheter, fordelt med 3 050 nye sykehjemsplasser
og 10 800 omsorgsboliger med fradrag for 3 000 aldershjemsplasser
som er nedlagt. Dette innebærer at 80 prosent av det opprinnelige
mål om 13 600 sykehjemsplasser og omsorgsboliger i økt
kapasitet er dekket etter 4 år av handlingsplanperioden.
Når det gjelder enerom, utskifting og utbedring er 8 450
enheter realisert etter 4 år.
Det framholdes at veksten i det samlede tilbudet
av institusjonsplasser og omsorgsboliger er sterkere enn veksten
i antall åttiåringer, og at den samlede dekningsgraden
er økt fra 26,4 i 1997 til 29,6 i 2001. Alle fylker har
etter fire år av handlingsplanen en samlet dekningsgrad
av institusjonsplasser og omsorgsboliger over 25 prosent. Fra 1997
til 2001 er antall institusjonsplasser og omsorgsboliger økt
med 21 prosent i gjennomsnitt for hele landet. I perioden 1997 til
2001 er antall kommuner med samlet dekningsgrad av institusjonsplasser
og omsorgsboliger under 25 prosent redusert fra 140 kommuner til
72 kommuner, og etter prognosen vil dette gjelde 22 kommuner i 2005. Utviklingen
fra 1997 til 2001 viser at 20 prosent av kommunene reduserte antallet
sykehjemsplasser, mens 45 prosent av kommunene har økt
antall sykehjemsplasser. Omsorgsboligdekningen har økt
fra 2,9 prosent til 8 prosent i løpet av perioden. For
landet samlet besto tilbudet i 2001 av 18,6 prosent sykehjem, 3
prosent aldershjem og 8 prosent omsorgsbolig, til sammen 29,6 prosent
per innbygger over 80 år.
I forhold til utgangspunktet i 1997 viser prognosene for
2005 at handlingsplanen vil medføre en kapasitetsvekst
på 5 000 flere sykehjemsplasser og 18 550 flere omsorgsboliger,
mens 5 700 aldershjemsplasser vil bli lagt ned, dvs. en økning
med 17 850 boenheter. Dette gir en samlet dekningsgrad av institusjonsplasser
og omsorgsboliger på 31,6 prosent i 2005 med en fylkesvis
variasjon fra drøyt 38 prosent i Troms til 28 prosent i
Oslo. Tilbudet på landsbasis vil bestå av 60 prosent sykehjemsplasser,
5 prosent aldershjemsplasser og 35 prosent omsorgsboliger.
Da handlingsplanen ble satt i verk fra 1998,
bodde om lag 12 700 beboere i to eller flersengs-rom. Etter 4 år
av handlingsplanperioden er antall beboere uten eget rom redusert
med om lag 4 300, og ifølge prognosene vil antallet være
redusert med om lag 8 700 i 2005, slik at det da vil være
om lag 4 000 personer som ikke disponerer eget rom. Det uttales
at rundt 2 000 dobbeltrom ikke er mer enn det som må være
tilrettelagt for ektepar eller andre som ønsker å bo
sammen. Alle fylker med unntak av Oslo vil ha en eneromsdekning
på over 90 prosent etter at handlingsplanen er fullført.
Den foreløpige investeringsramme for
handlingsplanen innebærer at staten skal finansiere om
lag 28 mrd. kroner av kommunenes byggekostnader. I tillegg kommer
rentekostnadene. Etter 5 år av handlingsplanen er knapt
7 mrd. kroner av dette utbetalt over statsbudsjettet. Resterende
utgifter skal finansieres over framtidige statsbudsjett.
Det framholdes at opprinnelige måltall
for handlingsplanen vil være overoppfylt i 2005 etter at
tilsagnsrammen er blitt utvidet med 9 000 boenheter. Kapasitetsøkningen
vil være 23 550 sykehjemsplasser og omsorgsboliger, mens
måltallet var 13 600. Både veksten i sykehjem
og omsorgsboliger vil ligge over de beregninger som lå til
grunn for handlingsplanen i St.meld. nr. 50 (1996-1997). Reduksjonen
i aldershjemsplasser vil imidlertid i stor grad bli erstattet av omsorgsboliger,
slik at netto kapasitetsvekst blir noe mindre.
Prognosene bekrefter at hovedtrekkene i kommunenes
utbyggingsmønster med kommunale variasjoner ser ut til å være:
– Aldershjemmene
legges ned og erstattes i stor grad med utbygging av omsorgsboliger.
– Sykehjemmene rustes opp og gjennomgår
en omfattende standardheving og modernisering. Eneromsreformen blir
gjennomført som en del av dette.
– Kapasiteten øker både
i form av flere sykehjemsplasser, og ikke minst ved utbygging av omsorgsboliger.
Sykehjemsdekningen holder så vidt tritt med befolkningsutviklingen,
mens omsorgsboligdekningen øker kraftig.
Det uttales at Handlingsplanen for eldreomsorgen nærmer
seg fullføring, men at det fortsatt er behov for å foreta
mindre justeringer spesielt i forhold til kommuner som ikke har
oppfylt målet om 25 prosent heldøgnsdekning.
Komiteen viser til
at det fremgår av meldingen at veksten i det samlede tilbudet
av institusjonsplasser og omsorgsboliger er sterkere enn veksten
i antall 80-åringer, og at den samlede dekningsgrad er økt
fra 26,4 prosent i 1997, til 29,6 prosent i 2001. Det går
videre frem av meldingen at omsorgsboligdekningen har økt 2,9
prosent til 8 prosent i løpet av perioden 1997-2001. Sykehjemsdekningen
var på 18,6 prosent, 3 prosent i aldershjem, noe som i
henhold til meldingen gir 29,6 prosent per innbygger over 80 år.
Komiteen viser til at Stortingets
intensjoner under behandling av St.meld. nr. 50 (1996-1997) var
en dekningsgrad for heldøgns omsorg og pleie på 25
senger per 100 eldre over 80 år.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Senterpartiet,
mener at omsorgsboliger uten fast bemanning og sykehjem er to vidt
forskjellige pleie- og omsorgstilbud. Det er etter flertallets mening ikke
likeverdige alternativer, men tilbud som utfyller hverandre i en
omsorgskjede. Med unntak av kollektiv for senil demente med fast
bemanning er det sterkt varierende tilbud i den øvrige
omsorgsboligmasse, og variasjonene er store fra kommune til kommune.
Etter flertallets mening kan en således
ikke sette likhetstegn mellom aldershjem, omsorgsboliger og sykehjem når
en skal vurdere behovsdekningen for heldøgns omsorg og
pleie slik det er gjort i St.meld. nr. 31 (2001-2002).
Komiteens medlemmer fra, Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser i denne
sammenheng til helsemeldingen fra fylkeslegen i Hedmark for 2001, hvor
det heter:
"Hvis omsorgsboligene skal gi pasientene og pårørende
nødvendig trygghet og faglighet, må det stilles krav
om kompetent fast bemanning som er tilgjengelig hele døgnet.
I tillegg må boligene ha fellesareal som gir muligheter
for samvær med andre. Fylkeslegen mener at hvis ikke omsorgen
og fagligheten i omsorgsboligene blir styrket, er det ikke skjedd
en styrking og kvalitetsheving av eldreomsorgen i planperioden."
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti legger
vekt på at kommunene har organisert sitt personale forskjellig,
og ber derfor om at sikring av tilstrekkelig bemanning vurderes
i forhold til forskjellige organisasjonsmodeller, også organisering
av arbeidslag der bare en forholdsvis liten del av personalet er knyttet
til institusjon og boligtype, men i hovedsak disponeres i forhold
til et geografisk område eller en gitt brukergruppe.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, vil peke på at kommunene trenger
et bredt spekter av tilbud når det gjelder boenheter -
både sykehjemsplasser, omsorgsboliger, mindre bofellesskap
og aldershjem. De forskjellige typer av boenheter er etter flertallets syn nødvendig
for å dekke de ulike behov kommunens innbyggere har både
når det gjelder boform, pleie og omsorg. Det vil også være
ulikt behov for bemanning - både når det gjelder
tetthet på bemanningen, og hvilken fagkompetanse som er
nødvendig. Flertallet vil understreke at
de som har behov for det, må sikres et nødvendig
heldøgns pleie- og omsorgstilbud i den type boenhet som
er mest hensiktsmessig.
Komiteen har merket
seg at det er store variasjoner i dekningsgraden for heldøgns
omsorg og pleie i kommunene, men at det har vært en betydelig
utjevning i planperioden. Komiteen sier seg fornøyd
med at eneromsdekningen vil bli på ca. 95 prosent i 2005.
Komiteen vil fastholde Stortingets
intensjon under behandlingen av St.meld. nr. 50 (1996-1997) om at
en skal ha en dekningsgrad for heldøgns pleie og omsorg
på 25 senger per 100 eldre over 80 år.
Komiteen er klar over at variasjonene
er store fra kommune til kommune når det gjelder utbygging
av det samla tilbudet av institusjonsplasser og omsorgsboliger. Komiteen mener
også at det trengs tilbud som utfyller hverandre i omsorgskjeden.
I dette kan det være alt fra institusjonsplasser for tungt
pleietrengende til omsorgsboliger. I tillegg kommer hjelpetiltak
for de som bor hjemme, slik at de kan gjøre dette lengst
mulig og ikke belaste institusjonsplasser. I dette må også omsorgslønn
med avlastningstiltak regnes med.
Komiteen vil vise til det som
skjer på mange sykehjem der aldersdemente og åndsfriske
blir plassert i samme avdeling. Dette bør det tas hensyn
til ved utbygging av nye plasser.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstrepart, Kristelig
Folkeparti og Senterpartiet, vil vise til at for landet
samlet bestod tilbudet i 2001 av 18,6 prosent sykehjem, 3 prosent
aldershjem og 8 prosent omsorgsboliger, til sammen 29,6 prosent
per innbygger over 80 år. Flertallet vil
peke på at det er viktig at den enkelte kommune tilrettelegger
sin pleie- omsorgstjeneste slik at den enkelte kan få den
pleie den har behov for til enhver tid. Flertallet vil
vise til at den samlede dekning av institusjonsplasser og omsorgsboliger
vil være 31,6 prosent etter handlingsplanen i 2005. Det
vil være vanskelig å anslå nøyaktig
hvor mange som til enhver tid har heldøgns pleie- og omsorg,
da dette i en viss grad vil avhenge av beboernes behov.
Flertallet vil understreke at
det ikke nødvendigvis er avgjørende for den enkelte
bruker om heldøgns pleie- og omsorg gis i sykehjem eller
i en type omsorgsbolig som er tilrettelagt for dette. Det avgjørende
er, slik flertallet ser det, at tilbudet faktisk eksisterer
og er av god kvalitet. Den enkelte kommune bør ha den nødvendige
frihet til å tilrettelegge disse tilbudene på en
måte som er tilpassa de lokale forhold.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil be Regjeringen
ved fremleggelsen av ny stortingsmelding våren 2003 klargjøre
mer eksakt behovsdekningen for heldøgns omsorg og pleie
sett i forhold til Stortingets intensjoner.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet legger
til grunn en videreføring av en operativ dekningsgrad på nærmere
30 prosent av befolkningen over 80 år ved tilbud om heldøgns
omsorg i sykehjem, aldershjem, kollektiver og omsorgsboliger. Disse medlemmer understreker
at økningen i antall enheter heretter bør fordeles
med om lag 70 prosent på sykehjem og 30 prosent på omsorgsboliger. Disse medlemmer vil
at det skal stilles vilkår om at omsorgsboliger har fellesarealer
for bemanningsbaser for å gi nye tilsagn. Disse
medlemmer mener dette er nødvendig bl.a. for å møte
behovet for å kunne ivareta en trygg omsorg og motta pasienter
raskt ved utskriving fra sykehus og til avlastning.
Det refereres fra undersøkelser som
bl.a. viser at 73 prosent av beboerne i kommunalt utleide omsorgsboliger
er eldre med kroniske sykdommer, aldersdemens og omfattende eller
moderat funksjonssvikt, mens 3 prosent brukes til friske eldre.
De øvrige 24 prosent benyttes til beboere med funksjonshemming,
utviklingshemming og innenfor psykiatri.
Det framholdes at handlingsplanen har medført
en omfattende fornyelse og modernisering av syke- og aldershjemmene,
og at enkelte kommuner også har utviklet nye modeller og
driftsformer der de forsøker å kombinere erfaringene
fra institusjon og mer åpen omsorg.
Et hovedfunn i en av rapportene er at kvaliteten øker når
sykehjemmet både organisatorisk og bygningsmessig er tilrettelagt
i små driftsenheter.
Regjeringen ønsker å se nærmere
på sammenhengene mellom bygningsmessig utforming, driftsorganisering
og kvalitet i det videre utviklingsarbeid av pleie- og omsorgstjenestene.
På spørsmål om hva
kommunene anser for å være hovedutfordringene
for pleie- og omsorgstjenesten i årene som kommer, svarer
sju av ti kommuner at utfordringen er å rekruttere og beholde
personell, og mange er bekymret for at hjemmetjenestene vil tape
kampen om personell ved ytterligere utbygging av institusjonstilbudet.
75 prosent av kommunene regner det som sannsynlig med reduksjoner
i omsorgssektoren når de øremerkede tilskuddene
faller bort. Mange kommuner nevner spesielt omsorgen for aldersdemente
som en av hovedutfordringene.
Regjeringen ønsker fortsatt å basere
seg på kommunalt ansvar og frihet for kommunene til å utforme
sitt tjenestetilbud ut fra lokale forhold i samarbeid med den enkelte
bruker. Det understrekes at de statlige virkemidlene må innrettes
slik at hele den kommunale helse- og sosialsektoren ses under ett
og slik at det blir like rettigheter og ordninger for alle uavhengig
av alder, funksjonshemming/diagnose, økonomi og bosted.
Komiteen har merket
seg at hele 73 prosent av beboerne i kommunalt utleide omsorgsboliger
er eldre med kroniske sykdommer, aldersdemens og omfattende eller
moderat funksjonssvikt, og at bare 3 prosent brukes til friske eldre.
De øvrige 24 prosent benyttes til beboere med funksjonshemming,
utviklingshemming og innenfor psykiatri. Slik komiteen ser
det, er plassering av aldersdemente pasienter i frittstående omsorgsboliger
uten fast bemanning ikke faglig forsvarlig. Heller ikke mener komiteen det
kan være riktig at eldre syke med omfattende funksjonssvikt plasseres
i frittstående omsorgsboliger uten fast bemanning. Helt
annerledes mener komiteen det stiller seg når
det gjelder bokollektiv for aldersdemente med fast forsvarlig bemanning. Komiteen viser
i denne sammenheng til medisinalmeldingen fra fylkeslegen i Nord-Trøndelag
for 2001, som uttaler:
"Vi ser at mange demente bor i omsorgsboliger, og dette
finner vi sterkt problematisk. I de aller fleste tilfeller er omsorgsboliger
helt uegnet for demente."
Komiteen har merket seg at kommunene
uttrykker bekymring for rekruttering av helsepersonell i de kommende år,
både til hjemmetjenesten og institusjonstjenesten. Komiteen har
særlig merket seg at hele 75 prosent av kommunene regner
det som sannsynlig med reduksjoner i omsorgssektoren når
de øremerkede tilskuddene faller bort. Komiteen vil
i denne sammenheng henstille til departementet via fylkeslegene,
som nå får kontrolltilsynet med eldreomsorgen, å særlig følge
opp en slik uheldig utvikling som her er antydet.
Komiteen har merket seg at Regjeringen
fortsatt ønsker å basere seg på kommunalt
ansvar og frihet for kommunene til å utforme sine tjenestetilbud
ut fra lokale forhold i samarbeid med den enkelte bruker. Komiteen går
likevel ut fra at Regjeringen påser at statlige overføringer
til eldreomsorgen blir brukt i henhold til forutsetningen.
Komiteen har merket seg at et
hovedfunn i en rapport fra SINTEF om nye modeller for drift av
sykehjem som bygger på erfaringer fra drift av nye sykehjem
i Bergen og Trondheim, er at kvaliteten øker når sykehjemmet
både organisatorisk og bygningsmessig er tilrettelagt i
små driftsenheter. Dette er, slik komiteen ser
det, en viktig erfaring å legge til grunn når Regjeringa
framover ønsker å se nærmere på sammenhengen
mellom bygningsmessig utforming, driftsorganisering og kvalitet
i det videre utviklingsarbeidet av pleie- og omsorgstjenestene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, legger vekt på en
fortsatt utbygging av sykehjem og omsorgsboliger i små driftsenheter
for å kunne tilrettelegge driften for brukergrupper med særskilte
behov. Flertallet mener dette muliggjør
en fleksibel drift tilpasset et flerkulturelt samfunn. Flertallet ber
Regjeringen vurdere tiltak for tilrettelegging av en kvalitativ
god eldreomsorg også for eldre innvandrere i den varslede
stortingsmeldingen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet er sterkt bekymra
over at hele 75 prosent av norske kommuner regner det som sannsynlig
med reduksjoner i omsorgssektoren når de øremerka
tilskudda faller bort. Dette tar disse medlemmer som
et tegn på at det er liten tillit i norske kommuner til
at staten vil sørge for at rammetilskudda i åra
framover vil være tilstrekkelige til å kunne gi
et godt pleie- og omsorgstilbud.
Denne bekymringa fra kommunene må etter disse medlemmers mening
Regjeringa ta på alvor, og disse medlemmer vil
sterkt understreke at rammetilskudda til kommunene må økes
betydelig i åra framover for bl.a. å sikre et
tilstrekkelig pleie- og omsorgstilbud - både når
det gjelder omfang og kvalitet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til kommunenes bekymring for at det kan bli reduksjoner i omsorgssektoren
når de øremerkede tilskudd til eldreomsorgen nå faller
bort. Disse medlemmer mener derfor at øremerkingen
bør opprettholdes frem til 2007.
Komiteens medlem fra Senterpartiet ser det
slik at dersom en må prioritere tilsynsform for eldre,
må aldersdemente komme i første rekke. Det bør ikke
skje at denne gruppen blir plassert uten fast forsvarlig bemanning.
Regjeringen finner det nødvendig å justere
og presisere både behovsanslaget og ambisjonsnivået
fra handlingsplanen. Regjeringens mål er:
– at alle
kommuner som har søkt om det, gjennom handlingsplanen skal
få mulighet til å bygge opp et tilbud om heldøgns
pleie- og omsorg svarende til 25 prosent av befolkningen over 80 år,
enten dette gis i sykehjem, aldershjem eller omsorgsbolig
– at kommunene innenfor rammen
av 25 prosent samlet dekning også skal gis mulighet til å sikre
en tilfredsstillende eneromsdekning og helt nødvendig opprustning/utskifting
av gamle institusjonsbygg
– at eneromsdekningen ved alders-
og sykehjemmene skal være godt over 90 prosent for landet
sett under ett før utbyggingen er sluttført i
2005.
For å oppnå en heldøgns
dekning på 25 prosent mener Regjeringen at den samlede
dekningen av aldershjem, sykehjem og omsorgsboliger må ligge høyere,
og et operativt mål for den samlede dekningsgrad anslås å ligge
nærmere 30 prosent. Regjeringen presiserer at verken 90
prosent eneromsdekning eller 25 prosent samlet heldøgnsdekning
er å betrakte som normtall ettersom det er summen av den
enkeltes behov for pleie- og omsorgstilbud som må være
avgjørende for omfanget av kommunens tjenestetilbud.
Regjeringen vil peke på at det er personelldekningen som
er den mest avgjørende faktor for muligheten til å gi
heldøgnstilbud. Kommunene har nylig innrapportert sine
plantall for nye årsverk i perioden 2002-2005. Kommunene
planlegger 5 800 årsverk i neste fireårsperiode.
Sosialdepartementet har sammenholdt de kommunale plantallene med
tidligere behovsvurdering og kommet til at et behovsanslag på 5
500 årsverk kan legges til grunn for perioden 2002–2005.
Regjeringen vil legge til rette for ytterligere personelløkning
gjennom veksten i kommunenes frie inntekter.
Handlingsplan for eldreomsorgen hadde 1. januar 2002
søknader om bygging/utbedring av 17 800 boenheter
som ikke hadde fått tilsagn. 8 500 boenheter vil kunne
få tilsagn innenfor den tilsagnsramme som er stilt til
disposisjon for 2002. Etter dette står det igjen 9 300
enheter som ikke kan få tilsagn innenfor de tidligere vedtatte
rammer. Etter at årets ramme er fordelt, mener fylkesmennene
at det fortsatt er behov for i overkant av 5 000 enheter for å komme
opp på ønsket nivå. Av dette er om lag
halvparten sykehjemsplasser og halvparten omsorgsboliger. Regjeringen
har kommet til at det er behov for å utvide handlingsplanens ramme
med ytterligere 2 000 sykehjemsplasser og omsorgsboliger før
handlingsplanen avsluttes. Ved fordelingen av disse vil det bli
lagt hovedvekt på kommuner med lav dekningsgrad.
Når dagens ekstraordinære
tilskuddsordning knyttet til handlingsplan for eldreomsorgen avsluttes,
ser Regjeringen behovet for en mer permanent finansiering av kommunale
investeringer i sykehjem og omsorgsboliger. Regjeringen har behov
for å vurdere ulike modeller og vil komme tilbake med et
forslag i statsbudsjettet for 2003.
De ekstraordinære virkemidlene i Handlingsplan
for eldreomsorgen foreslås avsluttet i løpet av
2002. Regjeringen vil følge utviklingen i pleie- og omsorgstjenesten
nøye og er spesielt oppmerksom på de tilpasninger
som kan skje det første året etter at det øremerkede
driftstilskuddet er lagt inn i inntektssytemet. Regjeringen ønsker å bistå kommunene
med å utvikle omsorgstjenestene til å bli brukerorienterte
organisasjoner ved å sette fokus på god ledelse,
kvalitet, kompetanse, saksbehandling og bedre rettssikkerhet for brukerne.
Handlingsplanen vil bli avløst av et utviklingsprogram
for bedre kvalitet og enklere ordninger i omsorgstjenesten.
Komiteen sier seg
tilfreds med at Regjeringens mål er å opprettholde
målsetningen om 25 prosent dekning av heldøgns
omsorg og pleie av befolkningen over 80 år.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, vil imidlertid igjen bemerke at en i denne
sammenheng ikke kan sette likhetstegn mellom aldershjem, omsorgsboliger
og sykehjem.
Komiteen har merket
seg at i forhold til kommunenes innmeldte ønske om flere
enheter på til sammen 9 300 foreslår Regjeringen å utvide
handlingsplanens ramme med ytterligere 2 000 sykehjems- og omsorgsboliger
før handlingsplanen avsluttes i 2005, og at disse nye plassene
særlig skal fordeles til kommuner med lav dekningsgrad.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Kristelig Folkeparti, er enig i at handlingsplanens ramme
må utvides ytterligere, men finner ikke at 2 000 nye plasser
er tilstrekkelig, og ønsker å utvide rammen med
ytterligere 3 000 enheter.
Komiteens medlem fra Senterpartiet er enig
i at handlingsplanens ramme må utvides ytterligere, men
finner ikke at 2 000 nye plasser er tilstrekkelig for å dekke
målsetningen i St.meld. nr. 50 (1996-1997) om 25 prosent
dekning av heldøgns omsorg og pleie i kommunene. Dette
medlem mener det er nødvendig å følge
opp kommunenes planer ved at de 9 300 plassene det er behov for,
innlemmes i handlingsplanen. Dette medlem viser for øvrig
til sine merknader om dette andre steder i innstillingen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet har
merket seg at 22 kommuner har dårlig dekningsgrad i forhold
til ett eller flere av de sentrale mål for handlingsplanen. Disse
medlemmer ser at særlig de større byene,
og især Oslo, har langt igjen til reell måloppnåelse
er innfridd. På denne bakgrunn foreslår disse
medlemmer følgende:
"Stortinget ber Regjeringen særskilt
følge opp de kommunene som har lav dekningsgrad av plasser
med heldøgns omsorg og pleie for eldre, og legge til rette for
ytterligere satsing i disse kommunene med inntil 3 000 enheter med
gjennomføring fra 2004 til utløpet av 2007.
Disse 3 000 enheter fordeles med 70 prosent
sykehjemsplasser og 30 prosent omsorgsboliger med arealer for basisbemanning."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Regjeringens omtale av dekningsgraden for det samlede omsorgstilbudet.
Det hevdes at den samlede dekning av institusjonsplasser vil være
31,6 prosent etter handlingsplanen i 2005. Disse medlemmer kan
ikke godta slik samlet beregning av dekningsgrad. Etter behandlingen
av St.meld. nr. 50 (1996-1997) var målsettingen en dekningsgrad
på 25 prosent i forhold til personer over 80 år
for heldøgns omsorg og pleie. Disse medlemmer vil
opprettholde denne målsettingen, og vil hevde at hoveddelen av
omsorgsboligmassen ikke kan sies å omfatte heldøgns
omsorg og pleie og således ikke kan regnes i dekningsgraden
for slike tjenester. Det er derfor etter disse medlemmers mening
et udekket behov for denne typen tjenester mange steder i landet
og det kreves ytterligere bygging av sykehjemsplasser for å nå målsettingen
om en dekningsgrad på 25 prosent.
Disse medlemmer mener det særlig
er behov for å øke antallet sykehjemsplasser,
og foreslår derfor en ytterligere økning av 3
000 enheter som skal øremerkes til sykehjemsplasser.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til at handlingsplanen for eldreomsorgen nå avsluttes
med utgangspunkt i de søknader som er kommet inn fra kommunene
innen fristen 1. oktober 2001. Flertallet mener handlingsplanen
kan avsluttes innen 2005, men at de plasser som ikke er realisert
innen den tid, skal realiseres utover dette år.
Flertallet vil utover Regjeringens
forslag foreslå å utvide tilsagnsrammen for handlingsplanen
med 3 000 sykehjemsplasser. Særlig viktig er det å prioritere kommuner
med lav dekningsgrad.
De øvrige 2 000 enhetene fordeles med
utgangspunkt i en 60-40 deling eller de mål som er satt
for handlingsplanen når det gjelder kapasitetsvekst, eneromsdekning
og modernisering av gammel og uhensiktsmessig bygningsmasse.
Flertallet ber Regjeringen gjennomgå og behandle
søknadene med utgangspunkt i at oppstartstilskuddet for
3 000 av de 5 000 ekstra enhetene først vil komme til utbetaling
fra 2004, med sikte på at alle enhetene skal være
realisert innen 2005.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utover
de 2 000 plassene som Regjeringen foreslår i St.meld. nr.
31 (2001-2002), å godkjenne ytterligere 3 000 sykehjemsplasser for
perioden frem til 2005."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti mener
at handlingsplan for eldreomsorgen var et nødvendig, tidsavgrensa
løft for å få til en tiltrengt økning
av kapasiteten og heving av standarden for boliger og institusjonsplasser
for eldre og pleietrengende i kommunene. Men en avslutning av handlingsplanen
må etter disse medlemmers mening ikke bety
at en fra statens side anser seg ferdig med denne delen av pleie-
og omsorgstjenestene. Derfor mener disse medlemmer det
er viktig å utarbeide en permanent, forutsigbar finansieringsmodell
for omsorgsboliger og sykehjemsplasser også etter at handlingsplanen
er avsluttet. En slik finansieringsmodell må også omfatte
rehabilitering av eksisterende boligmasse.
Disse medlemmer mener det er
særlig behov for å øke antall plasser
med heldøgns pleie og omsorg og foreslår derfor
en ytterligere økning på 3 000 enheter som er
tilrettelagt for heldøgns pleie og omsorg.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringa utover
de 2 000 plassene som Regjeringa foreslår i St.meld. nr.
31(2001-2002), å godkjenne ytterligere 3 000 plasser som
er tilrettelagt for heldøgns pleie og omsorg for perioden
fram til 2005. Kommuner med lav dekning av slike plasser prioriteres."
Komiteens medlem fra Senterpartiet vil understreke
at Handlingsplanen for eldre har vært en viktig eldrepolitisk
dugnad, slik Senterpartiet tok til orde for i forkant av vedtaket
om eldrereformen og handlingsplanens ikrafttredelse.
Handlingsplanen har vist at det må til
et samspill mellom lokale og statlige myndigheter om det skal være
mulig å løfte eldreomsorgen opp på et
kvalitativt forsvarlig og ønskelig nivå over hele
landet med likeverdige tilbud for de som trenger denne formen for pleie,
omsorg og medisinsk behandling. Statens rolle må være å sikre
ressursgrunnlaget for en slik utvikling, først og fremst økonomisk,
for derigjennom også å sikre fagpersonellressursene
og de bygningsmessige behovene.
Handlingsplanen skulle være et tidsavgrenset
løft for å øke både kapasiteten
og kvaliteten innen eldreomsorgen. Det har vist seg at rammene for
planen var for snaue, noe som bl.a. i 2001 førte til en
forlengelse av søknadsfristene for deltakelse innenfor
handlingsplanens ordninger.
Etter dette medlems mening viser
søknadsmassen som forelå i oktober 2001,
at det fortsatt er et stort behov for samhandling mellom staten
og kommunene for å kunne komme nærmere handlingsplanens intensjoner
og mål. Etter at handlingsplanen tidligere ble utvidet
med 9 000 plasser, har den for perioden 1998-2002 en totalramme
på 33 000 sykehjemsplasser og omsorgsboliger, men fortsatt
gjenstår det 9 300 registrerte søknader om etablering
av sykehjemsplasser og omsorgsboliger som det ikke er dekning for innenfor
gjeldende ramme.
Dette medlem vil understreke
at antall eldre over 80 og 90 år vil øke i årene
framover og at alle fylker vil ha vekst i disse aldersgruppene de
nærmest årene. Videre vil dette medlem minne
om, noe Regjeringen selv poengterer i meldingen, at en for å nå 25
prosent heldøgnsdekning må ha en høyere
samlet dekning av aldershjem, sykehjem og omsorgsboliger, og at
et operativt mål for den samlede dekningsgraden må ligge
nærmere 30 prosent Videre finner dette medlem grunn
til å minne om at eldres muligheter for valg av omsorgsplasskommune,
permanent eller midlertidig, tilsier at kommunene har en slik kapasitet
at dette blir realistisk og ikke bare fine ord om muligheter og valgfrihet.
Dette medlem vil også sterkt
advare mot å måle dekningsgrad og måloppnåelse
fylkesvis eller som landsgjennomsnitt. Det er situasjonen i den
enkelte kommune som avgjør om den enkelte eldre til enhver tid
har et tilfredsstillende tilbud.
Dette medlem vil også påpeke
at det tilsynelatende nå er bred enighet om at kommunene
må ha frihet til å tilrettelegge et pleie- og
omsorgstilbud til de eldre som er tjenlig ut fra lokale forhold
og behov. Dette medlem mener da det er viktig å ta
kommunenes utarbeidede planer på alvor og følge
disse opp med nødvendig handling også fra statens
side. Dette medlem viser til at svært mange
kommuner er med i den siste søknadsrunden når
det gjelder utbyggingsbehovet, og at disse behovene er basert på lokalt
tilrettelagte forhold og helhetlige planer. Dette medlem gjør
oppmerksom på at Regjeringens forslag om å utvide
handlingsplanen med bare 2 000 boenheter gjør at 7 300
enheter ikke kan realiseres innenfor handlingsplanens ordninger.
Selv med en utvidelse til 5 000 boenheter vil 4 300 enheter falle
utenfor i forhold til de planer og forventninger både kommunene
og deres innbyggere hadde i forhold til søkerrunden fram
til oktober 2002. Dette medlem mener at man må ta lokale
behov og tilrettelagte planer mer på alvor, og også innse
at de endelige rammene for handlingsplanen må være
romsligere enn det som var opprinnelig forutsatt, hvis man ønsker
en eldreomsorg med større likeverdighet tilpasset lokale
forhold.
Dette medlem fremmer derfor følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen påse
at samtlige av de 9 300 godkjente søknadene som gjenstår
etter søknadsfristen i oktober 2001, får finansieringstilsagn
i tråd med handlingsplanens ordninger. Regjeringen må i statsbudsjettet
for 2003 legge fram en fullstendig finansieringsplan for en slik
utvidelse av handlingsplanens rammer."
Komiteen er enig med Regjeringen
i at det er den enkeltes behov for pleie og omsorg som må være avgjørende
for omfanget av det kommunale tjenestetilbudet i eldreomsorgen.
Komiteen har registrert at kommunene
har innmeldt til departementet behov for 5 800 nye årsverk
i eldreomsorgen i tiden 2002-2005. Komiteen har videre
registrert at departementet i den foreliggende melding ikke har
tatt standpunkt til dette kravet fra kommunene, men vil komme tilbake
til dette i stortingsmelding våren 2003.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, vil imidlertid uttale at 5 800 årsverk
kanskje er i underkant av det behov som må dekkes frem
til 2005, om vi skal få en kvalitativ og faglig forsvarlig
institusjonsomsorg og en ytterligere styrking av hjemmetjenestene.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, har merket seg at
alle fylker har en vekst i antall eldre over 80 år fram
til og med 2007. Dette flertallet synes det derfor
er naturlig å vurdere bemanningsbehov i et slikt tidsperspektiv.
Dette flertallet vil understreke
at en målsetting om bedre kvalitet og større omfang
av heldøgns pleie og omsorg forutsetter en betydelig vekst
i antall årsverk i kommunene. Dette flertallet har
i denne sammenheng merket seg at Regjeringa legger til grunn et
behovsanslag på 5 500 når det gjelder personelldekning
for perioden 2002-2005.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet frykter at dette
er et for lavt tall for å oppnå ønska
kvalitet og omfang.
Disse medlemmer vil uttrykke
sterk bekymring for kommunenes muligheter for å rekruttere
et tilstrekkelig antall nye stillinger i et relativt stramt arbeidsmarked
og understreker behovet for en samla tiltaksplan fra Regjeringas
side når det gjelder dette.
I arbeidet med innhold og kvalitet i omsorgstjenestene ønsker
Regjeringen å ta utgangspunkt i hva den enkelte bruker
opplever som god kvalitet. Brukeren skal ha nødvendige
og tilstrekkelige tjenester, få dekket sine grunnleggende
behov og bli møtt med respekt. Det understrekes at godt
tilpasset og tilstrekkelig informasjon og brukermedvirkning er en
grunnforutsetning for et kvalitativt godt tjenestetilbud.
Det uttales at skillene i det statlige regelverket
mellom helsetjenester og sosialtjenester på den ene siden og
hjemmetjenester og institusjonstjenester på den andre bidrar
til å skape barrierer for gode og hensiktsmessige løsninger
i kommunene. Departementet mener at for å oppnå målet
om en enklere og bedre eldreomsorg bør lovverket som styrer
sektoren, gjennomgås, slik at regelverket sikrer helhetlige
tjenester gjennom felles prioriteringer og mål for både
helse- og sosialtjenestene. Regelverket skal være enkelt å forstå for
brukerne og enkelt å praktisere for kommunene. Det framholdes
at dagens system med ett lovverk for helsetjenestene og et annet
lovverk for sosialtjenestene, gjør det vanskelig for brukerne å orientere
seg om sine rettigheter og utøve rettighetene sine gjennom
klageordningene. Videre påpekes at for tjenesteytere som arbeider
innenfor helse- og sosialtjenestene, kan taushetspliktreglene skape
problemer for kommunikasjon, samarbeid og samordning av tjenestene.
Felles overordnede mål i lovgivningen
vil etter Regjeringens syn lettere kunne møte behovet for
felles prioriteringer av de samlede helse- og sosialtjenester, slik
at muligheten for ansvarsfraskrivelser fra tjenestesektorene blir
mindre, og overlappende ansvarsforhold hindres. For å følge
opp nødvendig samordning av lovverket vil Regjeringen sette
ned et lovutvalg som skal utrede og foreslå harmonisering
av den kommunale helse- og sosiallovgivningen. Det framholdes at
det skal være et mål for utredningen å legge
til rette for at brukerne enkelt kan orientere seg om sine rettigheter og å unngå unødvendig
detaljstyring av kommunene. Regjeringen vil foreslå at
utvalget leverer sin innstilling innen ett år fra det settes
ned.
Det pekes på at dagens finansierings-
og brukerbetalingsordninger medfører en rekke problemer
både for brukere og tjenesteytere. Regjeringen mener at
følgende hensyn må vurderes i det videre arbeid
med utvikling av finansierings- og brukerbetalingsordningene:
– Ordningene
må legge til rette for at brukere og pårørende
gis større medbestemmelse og valgfrihet.
– Brukerbetalingsordningene må være
enkle å forstå for brukere og pårørende
og enkle å administrere for kommunene.
– Brukere med lik inntekt som
mottar samme type tjenester, bør ikke bli avkrevd vesensforskjellig brukerbetaling
fordi de mottar tjenestene i ulik type boform.
– Ordningene må legge
til rette for at utvikling og dimensjonering av tjenestene baseres
på befolkningens behov.
– Ordningene må legge
til rette for samfunnsøkonomisk optimale løsninger.
Det framholdes at en harmonisering av lovverket
må ses i sammenheng med en konsekvensanalyse av felles brukerbetalingsordninger
i og utenfor institusjon, at brukerbetaling og finansieringsordninger
for korttidsopphold også må vurderes i sammenheng
med sykestuer, at og det må arbeides videre med finansiering
av gråsonepasienter.
Regjeringen vil fremme forslag om å styrke
Statens helsetilsyns sanksjonsmidler ved å innføre
hjemmel for tvangsmulkt/dagbøter dersom pålegg
om å rette på forhold ikke etterleves innen fastsatt
frist. Dette forslaget vil i første omgang bare omfatte
spesialisthelsetjenesten, men departementet vil vurdere om også den kommunale
helse- og sosialtjenesten skal omfattes av Helsetilsynets utvidede
virkemidler.
Regjeringen har tatt initiativ til et samarbeid
med Kommunenes Sentralforbund for å sette i gang et prosjekt
med sikte på ledelses- og kvalitetsutvikling. Dette skal
skje gjennom å styrke opplæring og kunnskapsutvikling,
bygge ut nettverk for erfaringsutveksling og veiledning og på ulike
måter støtte dem som tar på seg daglig
arbeidslederansvar i den kommunale helse- og sosialtjenesten.
Regjeringen vil utarbeide en ny handlingsplan
for rekruttering av helse- og sosialpersonell med særlig vekt
på rekruttering av sykepleiere, hjelpepleiere og omsorgsarbeidere.
Det framholdes at økt tilgang på hjelpepleiere
framstår som den største utfordringen for sektoren
i årene framover.
Regjeringen vil med virkning fra 1. januar 2003
fastsette kvalitetsforskrift til sosialtjenesteloven for å tydeliggjøre
for kommunene og brukerne hvilke krav som bør stilles når
det gjelder innholdet i tjenestene. Forslag til felles internkontrollforskrift
for helse- og sosialtjenesten er sendt på høring
med sikte på iverksetting 1. januar 2003. Regjeringen vil
vurdere forskriftsfesting av plikten til å tilby enerom
i kvalitetsforskriften.
Det uttales at mange kommuner sliter med å oppfylle kravene
til god saksbehandling, og at tidspress, mangel på opplæring,
effektivitetshensyn, personellmangel og krav om lave kostnader i
noen tilfeller skyver kravet om rettssikkerhet ut over sidelinjen.
Det vises til en rapport fra Statens helsetilsyn der det framgår
at 28 av 61 kommuner ikke oppfyller lovbestemte krav til enkeltvedtak
ved tildeling eller avslag på plass i sykehjem eller hjemmesykepleie.
For å bedre kommunenes saksbehandlingsrutiner er det utviklet
en saksbehandlerveileder for pleie- og omsorgstjenesten.
Regjeringen tar sikte på å legge
fram en ny melding våren 2003 som skal gi en mer fullstendig
oppsummering av status for den kommunale pleie- og omsorgstjenesten
og situasjonen i norsk eldreomsorg og utfylle Regjeringens utviklingsprogram
for et enklere og bedre tjenestetilbud med brukerorientering, valgfrihet og
individuell tilpasning som hovedfokus.
Komiteen sier seg
enig med Regjeringen i at det er nødvendig å gjennomgå både
helselovgivningen og sosiallovgivningen i forhold til eldreomsorgen.
Det er som Regjeringen antyder, viktig at det regelverket som utformes,
er lett tilgjengelig og forståelig både for tjenesteytere
og brukere av helse- og sosialtjenesten.
Komiteen vil i denne sammenheng
spesielt peke på ett forhold som departementet må være
observant på, nemlig de vanskeligheter eldre syke i dag
har med å flytte fra en kommune til en annen på grunn
av manglende kapasitet på heldøgns omsorg og pleie
i tilflytningskommunen. Lov og regelverk må utformes på en slik
måte at det står fritt for enhver eldre, syk bruker å flytte
fra en kommune til en annen. Komiteen mener at fritt
valg av omsorgskommune bør sidestilles med fritt sykehusvalg.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig
Folkeparti, er kjent med at enkelte kommuner har bygget
boliger og institusjoner for norske pasienter i utlandet. Flertallet er
videre kjent med at flere kommuner og private aktører har konkrete
planer for slike etableringer. Flertallet erkjenner
at enkelte pasienter innen eldreomsorgen, sykeomsorgen og i grupper
som skal rehabiliteres, vil ha stort utbytte av et behandlingstilbud
i et varmere klima i sydligere strøk. På bakgrunn
av dette er flertallet positiv til at det ut fra
konkrete behovsvurderinger etableres behandlingstilbud for norske
pasienter i utlandet. Flertallet vil dog understreke
behovet for samarbeid kommuner imellom og behovet for samarbeid
mellom kommuner og private aktører ved etablering av slike
behandlingsinstitusjoner. Samarbeid er nødvendig for å etablere
og drifte institusjonene/boligene på en mest mulig
kostnadseffektiv og hensiktsmessig måte.
Flertallet vil peke på at
kommunene fortsatt må kunne bygge ut sitt tilbud gjennom
etablering av sykehjemsplasser i utlandet og på denne måten
utvide sitt tilbud til brukerne.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet mener at kommunene må kunne etablere
boenheter i utlandet for å gi brukere av pleie- og omsorgstjenester
et tilbud om tidsavgrenset rekreasjonsopphold som kan bety både
en psykisk og fysisk helsegevinst for den enkelte.
Komiteener enig med Regjeringen i at det legges opp
til en gjennomgang av brukerbetalingsordningene, både i
og utenfor institusjon, og at man får en forsvarlig samordning
av de ulike betalingsordningene på langtidsopphold, korttidsopphold
og hjemmetjeneste.
Komiteen har registrert at Regjeringen
i forbindelse med å styrke Statens helsetilsyns sanksjonsmuligheter
vil drøfte hjemmel for tvangsmulkt og dagbøter,
og at dette også kan gjøres gjeldende i forhold
til den enkelte kommune på omsorgssektoren. Komiteen vil
i denne sammenheng uttrykke en viss skepsis til hvorvidt tvangsmulkter
er veien å gå for å få kommunene
til å etterleve en faglig forsvarlig eldreomsorg, både
i og utenfor institusjonen. Komiteen vil imidlertid
på dette tidspunkt ikke avvise tanken om tvangsmulkt/dagbøter.
Komiteen ser frem til å få seg
forelagt forslag til handlingsplan for rekruttering av helse- og
sosialpersonell, særlig med vektlegging på sykepleiere
og hjelpepleiere til omsorgssektoren.
Komiteen mener at Regjeringen
under utarbeidelse av rekrutteringsplanen også bør
se på avlønning og avansement som en viktig del
av rekrutteringsstimuleringen. Komiteen mener rekrutteringsplanen også bør
se på turnusordninger, herunder bl.a. større fleksibilitet.
Komiteen har merket seg at Regjeringen,
med virkning fra 1. januar 2003, vil fastsette kvalitetsforskrift
til sosialtjenesteloven for å tydeliggjøre for
kommunene og brukerne hvilke krav som bør stilles når
det gjelder innhold i tjenesten. Komiteen er enig
i dette.
Komiteen ser det som positivt
at Regjeringa i samarbeid med Kommunenes Sentralforbund vil sette i
gang et prosjekt med sikte på ledelses- og kvalitetsutvikling. Komiteen mener
det på dette området kan være store gevinster å hente
for å høyne kvaliteten i pleie- og omsorgssektoren
i kommunene. Komiteen vil i denne forbindelse særlig
peke på behovet for kompetanseheving på alle plan
i eldreomsorgen når det gjelder pleie og omsorg av demente.
Komiteen vil sterkt understreke
behovet for en ny handlingsplan for rekruttering av helse- og sosialpersonell
som Stortinget ba om i statsbudsjettet for 2002, og som Regjeringa
nå bebuder.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet er bekymra for
den situasjonen pleie- og omsorgssektoren i mange kommuner er i,
både når det gjelder å rekruttere nytt
personell og å beholde dem man allerede har. Derfor er
det etter disse medlemmers oppfatning tvingende nødvendig
så raskt som mulig å få utarbeida en
slik handlingsplan med et bredt spekter av tiltak der bl.a. lønnsnivå,
grunnbemanning, kompetanseheving og mulighetene for etter- og videreutdanning
er blant de viktigste. Uten en slik satsing frykter disse
medlemmer at vi om kort tid kan stå overfor en
svært alvorlig bemanningskrise i pleie- og omsorgssektoren.
Disse medlemmer vil understreke
at utarbeidelsen og gjennomføringa av en slik handlingsplan
må følges opp med statlige bevilgninger som setter
kommunene i stand til en forsvarlig gjennomføring.
Disse medlemmer vil understreke
at brukerbetalingsordningene må være utformet
slik at de oppleves rettferdige både med hensyn til hvilke
tjenester den enkelte mottar, og med hensyn til den enkeltes betalingsevne. Disse
medlemmer er spesielt opptatt av situasjonen for familier
med forsørgeransvar for barn der den ene av foreldrene
pga. av skade eller sykdom er henvist til langstids- eller permanent
opphold på institusjon. Slik dagens brukerbetalingsordning
er utformet, medfører den en urimelig belastning på disse familienes økonomi. Disse
medlemmer ber derfor Regjeringa ved gjennomgangen av brukerbetalingsordningene
sørge for en betydelig utvida reduksjon i egenbetalinga
for personer med forsørgeransvar for barn.
Disse medlemmer vil uttrykke
skepsis til innføring av brukerbetaling i forbindelse med
korttidsopphold i sykestuer. Dette vil, slik disse medlemmer ser
det, være et skritt i retning av egenbetaling for sykehusopphold.
En slik utvikling er disse medlemmer motstandere
av.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet vil
uttrykke stor skepsis til hvorvidt tvangsmulkt bør innføres
for å få opp kvaliteten på eldreomsorgen
i kommunene. Etter disse medlemmers mening må det
først og fremst stilles økonomi nok til rådighet
slik at kommunene kan løse oppgavene de skal utføre.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet vil gå imot å innføre
tvangsmulkt/dagbøter så lenge den økonomiske
situasjonen i mange kommuner er slik at de har svært små muligheter
for å gjennomføre pålagte forbedringer.
Tvangsmulkt og dagbøter vil i en slik situasjon kun medvirke
til å svekke kommuneøkonomien ytterligere uten
at forholdene som påleggene angår, blir forbedret.
En utvidelse av handlingsplan for eldreomsorgen med
ytterligere 2 000 nye sykehjemsplasser og omsorgsboliger vil med
utgangspunkt i dagens tilskuddssatser og utbetalingsprofil innebære
et oppstartingstilskudd på til sammen 652,7 mill. kroner
fordelt på 4 år. Sammen med kompensasjonstilskuddet
innebærer dette utgifter på 174,8 mill. kroner
i 2003 og 868,8 mill. kroner for årene 2003-2006 på kap
586 i Kommunal- og regionaldepartementets budsjett.
Etter at de øremerkede driftstilskuddene
er innlemmet i inntektssystemet, skal fylkesmannen følge
opp kommunene med rådgivning og veiledning med fokus på eldreomsorg
og utvikling av pleie- og omsorgstjenestene.
Komiteen har merket seg at Regjeringen
vil opprettholde dagens tilskuddssatser når det gjelder
de 2 000 nye boenhetene som er foreslått i meldingen. Dette gjelder
både oppstartingstilskuddet og kompensasjonstilskuddet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet vil imidlertid be Regjeringen vurdere den
sterke økningen som har vært på kostnadssiden
for bygging, både av omsorgsboliger og sykehjemsplasser
de siste 5 år, og særlig vil flertallet henlede
oppmerksomheten på bygging av sykehjemsplasser som i dag
i snitt koster den enkelte kommune et sted mellom 1,3 og 1,6 mill. kroner
per seng. Dette mener flertallet er et betydelig
høyere beløp enn utgangspunktet på 830
000 kroner for en sykehjemsplass i 1998.
Komiteens medlem fra Senterpartiet vil allikevel
bemerke at det nå ved handlingsplanens avsluttelse er overordnet
viktig å imøtekomme kommunenes behov ut fra foreliggende
søknader innenfor de rammer og ordninger som er kjent og
forventet av søkerne.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil
be Regjeringa justere både oppstartingstilskuddet og kompensasjonstilskuddet
når det gjelder de nye boenhetene, slik at de kommer mer
i samsvar med kostnadsøkningen i byggebransjen de siste
5 åra.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
understreke den kostnadsøkningen som har funnet sted siden
handlingsplanen for eldreomsorgen ble iverksatt i 1998. Dette vil
kunne føre til betydelige problemer for mange kommuner
dersom det ikke blir gitt økte statlige tilskudd til den
fortsatte utbyggingen.
Også når det gjelder bemanningsfaktor
i institusjonene, mener disse medlemmer denne fremdeles
er for lav og at belastningen på dem som arbeider i omsorgsyrkene
blir stor samtidig som det ikke blir mulig å yte tilstrekkelig
omsorg og pleie - verken når det gjelder kvalitet eller
kvantitet. For å avhjelpe denne situasjonen og ta høyde
for behovene ved en ytterligere utbygging av tjenestetilbudet vil disse
medlemmer fremme forslag om en økning av antall
stillinger med ytterligere 8 000 i tiden 2003-2006. De nødvendige
bevilgninger i denne forbindelse vil disse medlemmer komme
tilbake til ved behandlingen av statsbudsjettet for 2003 til høsten.
Forslag fra Arbeiderpartiet:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen særskilt
følge opp de kommunene som har lav dekningsgrad av plasser
med heldøgns omsorg og pleie for eldre, og legge til rette for
ytterligere satsing i disse kommunene med inntil 3 000 enheter med
gjennomføring fra 2004 til utløpet av 2007.
Disse 3 000 enheter fordeles med 70 prosent
sykehjemsplasser og 30 prosent omsorgsboliger med arealer for basisbemanning.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om
en egen budsjettramme for etablering av omsorgs-/sykehjemsplasser
i utlandet.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringa utover de 2 000 plassene som
Regjeringa foreslår i St.meld. nr. 31(2001-2002), å godkjenne
ytterligere 3 000 plasser som er tilrettelagt for heldøgns
pleie og omsorg for perioden fram til 2005. Kommuner med lav dekning
av slike plasser prioriteres.
Forslag fra Senterpartiet:
Forslag 4
Stortinget ber Regjeringen påse at
samtlige av de 9 300 godkjente søknadene som gjenstår
etter søknadsfristen i oktober 2001, får
finansieringstilsagn i tråd med handlingsplanens ordninger.
Regjeringen må i statsbudsjettet for 2003 legge fram en
fullstendig finansieringsplan for en slik utvidelse av handlingsplanens
rammer.
Komiteen viser til merknadene og til meldingen og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
I
Stortinget ber Regjeringen utover de 2 000 plassene som Regjeringen foreslår i St.meld. nr. 31 (2001-2002), å godkjenne ytterligere 3 000 sykehjemsplasser for perioden frem til 2005.
II
St.meld. nr. 31 (2001-2002) – Avslutning av handlingsplan for eldreomsorgen "Fra hus til hender" – vedlegges protokollen.
Oslo, i sosialkomiteen, den 13. juni 2002
John I. Alvheim
leder og ordfører |
Åse Gunhild Woie Duesund
sekretær |