Statkraft SF er Norges største kraftprodusent
og blant de tre største kraftprodusentene i Norden. Regjeringen ønsker å legge
til rette for en god strategisk utvikling for Statkraft SF, samtidig
som en norsk forankring i selskapet opprettholdes for blant annet å sikre og
utvikle kompetansemiljøet. Statkraft var i fjor Norges
største landbaserte skatteyter. Også provenymessige
betraktninger tilsier derfor at det er attraktivt for staten at
Statkraft fortsatt er registrert, lokalisert og styrt fra Norge.
Statkraft har gjennom industrikraftregimet vært benyttet
som et sektorpolitisk instrument. En stor del av selskapets produksjon
er bundet til langsiktige industrikontrakter som løper
frem til 2010. I samsvar med Stortingets behandling av St.prp. nr.
52 (1998-1999), jf. Innst. S. nr. 233 (1998-1999), legges det til grunn
at det ikke er aktuelt å tildele nye industrikontrakter
på myndighetsbestemte vilkår i fremtiden.
Strukturutviklingen i kraftnæringen
gjør det over tid naturlig å vurdere behovet for
industrielle partnere for Statkraft. I tillegg kan Statkraft se
behov for ytterligere egenkapital som ledd i fortsatt utvikling
av selskapet. Regjeringen legger til grunn at Statkraft fortsatt
skal kunne videreutvikles som en sterk aktør i kraftnæringen
i Norden, men at staten i utgangspunktet ikke skal bidra med mer
kapital. Det vil bli tatt initiativ til å omdanne selskapet
til aksjeselskap. Regjeringen vil være åpen for
industrielle løsninger der Statkraft inngår, og
der staten ikke lenger vil være eneeier.
Med basis i norske naturressurser var kraftsektoren ryggraden
i moderniseringen og industrialiseringen av Norge gjennom det forrige århundret. Komiteen vil fremheve
at det offentlige har spilt en sentral rolle gjennom betydelige
eierinteresser og aktiv politisk støtte.
Komiteen vil fremheve at det
er i ferd med å skje store økonomiske og organisatoriske
endringer i europeisk kraftindustri, noe som innebærer
en omfattende konsentrasjon og forflytting av virksomheter. Utfordringen
for små land som i internasjonal sammenheng har små og
svake selskaper er hvordan unngå en omfattende filialisering.
Oppgaven blir etter flertallets, alle
unntatt medlemmene fra Høyre og Kristelig Folkeparti mening å sikre
betingelser for lokalisering og utvikling av aktiviteter som har
overlevelsesevne og muligheter til å skape verdier i et
nytt marked. Staten vil måtte spille en helt sentral rolle
fordi Norge mangler private aktører som kan overta.
Komiteen har merket seg meldingens
budskap om at dersom Statkraft SF skal kunne forbli en ledende markedsaktør
i Norden, vil selskapet ha behov for å vokse ytterligere.
Meldingen slår i tillegg fast at Statkraft fortsatt bør
være registrert, lokalisert og styrt fra Norge av kompetansemessige
og økonomiske årsaker.
Komiteen vil gi uttrykk for at
Statkraft SF også i fremtiden bør spille en viktig
strategisk rolle i norsk næringsliv og forbli en ledende
markedsaktør i kraftnæringen i Norden.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Kristelig Folkeparti,
vil påpeke at som statsforetak er Statkraft SF også pålagt
visse samfunnsmessige oppgaver som - hvis de blir stående
- vil komme til å redusere verdsettingen av selskapet ved
en børsnotering og bidra til lavere inntjening. Hvis man ønsker å skape
et internasjonalt konkurransedyktig norsk kraftselskap er det inkonsekvent å gjøre
selskapet mindre konkurransedyktig som følge av endring
i selskapsstruktur.
Flertallet vil peke på at
en stor del av Statkrafts produksjon er bundet til langsiktige industrikontrakter som
løper frem til 2010 og at det i samsvar med Stortingets
behandling av St.prp. nr. 52 (1998-1999), jf. Innst. S. nr. 233
(1998-1999), legges til grunn at det ikke er aktuelt å tildele
nye industrikontrakter på myndighetsbestemte vilkår
i fremtiden.
Flertallet vil derfor be Regjeringen
komme tilbake til Stortinget med dette som en egen sak der bl.a. også de
ovennevnte forhold drøftes før en eventuell omdannelse
til aksjeselskap blir vurdert.
Eit anna fleirtal, medlemene
i komiteen frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, ynskjer eit handlekraftig offentleg eigd
norsk kraftselskap i den aukande internasjonale konkurransen. Statkraft
kan medverka til å sikra at me enno har ein vesentleg offentleg
eigarskap i kraftnæringa i Noreg.
Dette fleirtalet ser at med dei
raske endringane som no skjer i kraftnæringa, er finansiell
handlefridom ein heilt sentral konkurransefaktor. Dette fleirtalet minnar
vidare om at innskot av kapital ikkje er ei løyving, men
ei pengeplassering. Alternativet for staten er å plassera
desse pengane - gjennom oljefondet - i utanlandske selskap. Dette
fleirtalet meiner det er rett å bruka delar av
den finansielle handlefridomen Noreg no har, til å utvikla
Statkraft og andre norske selskap.
Dette fleirtalet vil vise til
St.prp. nr. 1 (2000-2001) (OED) der utbytte frå Statkraft
SF vart foreslått til 50 pst. av konsernet sitt årsresultat
etter skatt.
Sjølv om utbyttet vart langt høgare
i år, reknar dette fleirtalet med at den
vedtekne utbyttepolitikken på 50 pst. av overskotet står
ved lag.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti konstaterer at meldingen åpner
for at Statkraft SF kan inngå strategiske allianser, noe
som kan gi selskapet en bredere industriell plattform. Størrelse
og økonomisk styrke er avgjørende faktorer for å møte den
internasjonale konkurransen i energisektoren.
Disse medlemmer registrerer at
ESA oppfatter ordningen for statsforetak, fylkeskommuner og kommuner,
som er unntatt fra hjemfallsretten, konkurransevridende, og følgelig
i strid med EØS-avtalen. Disse medlemmer har
videre merket seg at Regjeringen har nedsatt en arbeidsgruppe som
vurderer hjemfallreglene. Disse medlemmer avventer Regjeringens
vurdering av disse forholdene og tar til etterretning at Regjeringen
vil foreslå å fjerne garantibestemmelsene i statsforetaksloven.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at strukturutviklingen
i kraftnæringen over tid gjør det naturlig å vurdere behovet
for industrielle partnere for Statkraft. Disse medlemmer ser
i tillegg at Statkraft kan se behov for ytterligere egenkapital
som ledd i fortsatt utvikling av selskapet. Disse medlemmer legger
til grunn at Statkraft skal kunne videreutvikles som en sterk aktør i
kraftnæringen i Norden, men at staten i utgangspunktet
ikke skal bidra med mer kapital. Disse medlemmer støtter
Regjeringens syn om at staten skal være åpen for
industrielle løsninger der Statkraft inngår, og der
staten ikke lenger er eneeier.
Disse medlemmer viser til at
spørsmålet om hjemfallsretten er et spørsmål
om rammebetingelser for kraftsektoren, og hører inn under
OED. Spørsmålet om eierskap i Statkraft hører
derimot inn under eierskapsmeldingen og NHD. Nettopp for å unngå en
blanding av de rollene og hensynene som myndighetene skal ivareta
er spørsmålet om hjemfallsretten ikke tatt opp
i meldingen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ber
Regjeringen fremlegge for Stortinget en vurdering av Statkrafts
negative nåverdi av industrikontraktene. Etter Disse
medlemmers vurdering kan et alternativ til egenkapitaltilførsel
til foretak være at Statkraft, samtidig med en overgang
til aksjeselskap, får tilført en kapital som minst
tilsvarer verdien av industrikontraktene og som gir Statkraft en
rating på linje med konkurrerende selskaper det er naturlig å sammenligne
seg med.
Disse medlemmer mener det er
naturlig å drøfte Statkraft SFs fremtidige organisering
i sammenheng med en rekke andre forhold på energimarkedet,
herunder den internasjonale konkurransen, industrikontrakter, overførings-
og nettkapasitet og de varslede endringer i hjemfallsinstituttet. Disse
medlemmer vil hevde at det først bør vurderes å fjerne
hjemfallsinstituttet og andre særordninger tilknyttet Statkraft
og så direkte omdanne foretaket til et børsnotert
selskap med innslag av private eiere.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti registrerer
Regjeringens forslag om å omdanne Statkraft SF til aksjeselskap. Disse
medlemmer mener at det finnes ingen regnskapsmessig, kompetansemessig
eller annen begrunnelse for en slik omdannelse, utover det at selskapet
i neste omgang står friere til å få inn
private eiere. Sett i sammenheng med at Regjeringen ved revidert
Nasjonalbudsjett våren 2002 tar ut ekstraordinært
utbytte fra selskapet på 950 mill. kroner, mener disse
medlemmer at Regjeringen legger opp til en snarlig innhenting
av privat kapital til selskapet. Disse medlemmer er
meget skeptiske til en slik utvikling. Disse medlemmer vil
i den forbindelse understreke at representanter fra Regjeringen
så sent som i fjor i Stortinget uttalte om Statkraft SF
at:
"Fra Kristelig Folkepartis side er det viktig at
foretaket og dets kraftreserver og produksjonskapasitet forblir
på statlige - og for en stor del - nasjonale hender."
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at eierskap innen kraftsektoren er av stor strategisk betydning
for et land som Norge som besitter en stor andel av de vannkraftressurser
man finner i Europa. Historisk sett har statens eierskap vært
av stor betydning for å sikre nasjonal kontroll og utvikling
av en industriell virksomhet knyttet til produksjon, utstyr og teknologi
innen vannkraftsektoren. Dette medlem er av den oppfatning
at dette vil være en strategisk viktig sektor også i
framtidens elektrisitets- og energimarked. Dette medlem vil
peke på at Statkraft i dag forvalter de langsiktige industrikontraktene til
norsk industri og at bedriften er hjemfallsinstitutt på vegne
av staten. De nærmeste ti årene må det
påregnes at om lag 1 TWh hjemfaller til staten som følge
av industrikonsesjonsloven. Dette medlem anser Statkrafts
rolle i denne sammenheng som viktig og kan ikke se at det norske
samfunnet skulle være tjent med at bedriftens rolle i forhold
til dette endres. Dette medlem vil understreke at
Statkraft sine produksjonsanlegg i stor grad er nedbetalte anlegg
som produserer elektrisitet fra fornybar energi. Det medfører
derfor liten risiko for staten å sitte som eier av anleggene, samtidig
som det vil være en meget vanskelig oppgave å få en
god verdifastsettelse av anlegg ved et eventuelt salg eller en industriell
allianse. Dette medlem har vanskelig for å forstå de
begrunnelser som gis for å omdanne foretaket til A/S.
Det medfører for øvrig ingen endringer i den daglige
forretningsmessige drift å være heleid statlig
A/S i forhold til statsforetak. Videre kan det neppe tenkes
tilfelle hvor det vil være aktuelt å åpne
for industrielle allianser uten at dette samtidig medfører
en utvanning av den statlige eierandelen. Det vil i så fall
bety en delvis privatisering av selskapet. Dette medlem har
merket seg at det vil bli foreslått å fjerne garantibestemmelsene
i statsforetakloven. Dette medlem stiller seg uforstående
til et slikt forslag og mener dette er bestemmelser som har fungert
godt og som bør videreføres. Dette medlem er
av den oppfatning at Statkraft bør bestå som statsforetak,
men mener samtidig at denne saken er for omfattende til å vurderes
uavhengig av spørsmål som hjemfallsrett, industrikontrakter
og energimarkedets utvikling. Dette medlem vil derfor
støtte et forslag om at Regjeringen kommer tilbake til
Stortinget med dette som egen sak.