20. Avsluttende merknader

Statlige fond

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre og Kristelig Folkeparti, vil endelig henvise til at et så omfattende nedsalg vil innbringe betydelige inntekter til staten. Dette er inntekter som i utgangspunktet vil bli vurdert på linje med oljeinntektene. Salgsinntektene vil således ikke styrke mulighetene for å bruke mer penger til drift eller investeringer for staten i og med at staten har tilstrekkelig med penger som er plassert i aksjer/innskudd og obligasjoner i utlandet.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti mener forvaltningen av statens formue bør gjøres med tanke på kommende generasjoner. Disse medlemmer vil påpeke at debatten om bruk av statens formue ikke er en diskusjon om man skal bruke disse midlene, men når og hvordan. Disse medlemmer mener derfor statens formue må forvaltes profesjonelt og plasseres der de gir størst avkastning, innenfor Norges menneskerettslige og folkerettslige forpliktelser. Disse medlemmer vil i denne sammenheng vise til den pågående utredning om fondering av Folketrygden, og at meldingen omtaler at en skisse fra dette utvalget vil bli presentert i Nasjonalbudsjettet for 2003.

Disse medlemmer vil vise til at tanken om flere nye statlige fond, som Fremskrittspartiet fremmer forslag om, synes å ha som utgangspunkt at en ønsket utvikling av næringsstrukturen i Norge sikres best gjennom statlige midler. Disse medlemmer vil i denne sammenheng vise til at erfaringene fra store statlige industrisatsinger har vært svært varierende. Disse medlemmer vil videre vise til målet om å redusere omfanget av det statlige eierskapet i Norge. Disse medlemmer vil understreke behovet for å stimulere til økt privat eierskap, og vil i denne sammenheng særlig peke på behovet for å redusere formuesskatten. Det vises i denne sammenheng til Skattekommisjonen som ble nedsatt av Regjeringen i januar.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil peke på behovet for å finne en løsning som både sikrer et nasjonalt eierskap av strategisk viktige selskaper, reduserer det direkte statlige eierskapet og styrker kapitaltilgangen til norsk næringsliv. En slik løsning kan etter disse medlemmers mening være å overføre statlige aksjer til forvaltning i ulike enheter som Folketrygdfondet, Argentum eller et nytt strukturfond. Disse medlemmer ber Regjeringen fremme forslag til en slik løsning i virkemiddelmeldingen. I tillegg bør det åpnes for at statlig kapital også kan benyttes til kjøp av andeler i aksjefond, venturefond etc. Gjennom vedtektene for de forskjellige fond vil det kunne reguleres hvor stor andel av midlene som kan plasseres i norske, nordiske eller utenlandske aksjer eller tilsvarende.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, mener at det på det nåværende tidspunkt ikke bør gis noen fullmakt til nedsalg av statlige eierandeler. Flertallet mener at før eventuelle nedsalg blir vurdert må Regjeringen ha en plan for å styrke det private eierskapet, dels gjennom rammevilkår, dels gjennom samarbeidsløsninger mellom staten og private. Flertallet viser her til forslagene som er fremmet om såkornfond, Argentum, strukturfond og regionale fond.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen om:

  • I. å utrede og fremme forslag om en utvidelse av Folketrygdfondets plasseringsmuligheter til også å omfatte land utenom Norden.

  • II. å legge frem en vurdering av en oppdeling av Folketrygdfondet i flere fond. Vurderingen må også omfatte muligheten for å plassere midler i private aksje- og venturefond.

  • III. å legge frem en vurdering om en ved salg av statlige aksjer bør tilføre fondene under punkt II statlige aksjer direkte.

  • IV. å komme tilbake til Stortinget med forslag i den varslede virkemiddelmeldingen eller senest ved utgangen av 2002."

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti mener at hensynet til fremtidig avkastning er viktig. Disse medlemmer mener at nettopp derfor bør Regjeringen søke å utvikle lønnsomheten i statseide selskaper fremfor å selge ut statsaksjer, enten i bytte mot skattereduksjon til de rikeste, eller som investeringer i utenlandske bedrifter.

Disse medlemmer mener at en privatisering av aksjer til norske eiere ikke innebærer noen garanti for at aksjene ikke videreselges til utenlandske eiere i neste omgang. Disse medlemmer mener at det eneste som sikrer langsiktig, norsk eierskap og kontroll er et sterkt statlig eierskap.