Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Kristelig Folkeparti,
vil endelig henvise til at et så omfattende nedsalg vil
innbringe betydelige inntekter til staten. Dette er inntekter som
i utgangspunktet vil bli vurdert på linje med oljeinntektene. Salgsinntektene
vil således ikke styrke mulighetene for å bruke
mer penger til drift eller investeringer for staten i og med at
staten har tilstrekkelig med penger som er plassert i aksjer/innskudd
og obligasjoner i utlandet.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti mener forvaltningen av statens formue
bør gjøres med tanke på kommende generasjoner. Disse
medlemmer vil påpeke at debatten om bruk av statens
formue ikke er en diskusjon om man skal bruke disse midlene, men
når og hvordan. Disse medlemmer mener derfor
statens formue må forvaltes profesjonelt og plasseres der
de gir størst avkastning, innenfor Norges menneskerettslige
og folkerettslige forpliktelser. Disse medlemmer vil
i denne sammenheng vise til den pågående utredning om
fondering av Folketrygden, og at meldingen omtaler at en skisse
fra dette utvalget vil bli presentert i Nasjonalbudsjettet for 2003.
Disse medlemmer vil vise til
at tanken om flere nye statlige fond, som Fremskrittspartiet fremmer
forslag om, synes å ha som utgangspunkt at en ønsket utvikling
av næringsstrukturen i Norge sikres best gjennom statlige
midler. Disse medlemmer vil i denne sammenheng vise
til at erfaringene fra store statlige industrisatsinger har vært
svært varierende. Disse medlemmer vil videre
vise til målet om å redusere omfanget av det statlige
eierskapet i Norge. Disse medlemmer vil understreke
behovet for å stimulere til økt privat eierskap,
og vil i denne sammenheng særlig peke på behovet
for å redusere formuesskatten. Det vises i denne sammenheng
til Skattekommisjonen som ble nedsatt av Regjeringen i januar.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
peke på behovet for å finne en løsning
som både sikrer et nasjonalt eierskap av strategisk viktige selskaper,
reduserer det direkte statlige eierskapet og styrker kapitaltilgangen
til norsk næringsliv. En slik løsning kan etter disse
medlemmers mening være å overføre
statlige aksjer til forvaltning i ulike enheter som Folketrygdfondet,
Argentum eller et nytt strukturfond. Disse medlemmer ber
Regjeringen fremme forslag til en slik løsning i virkemiddelmeldingen.
I tillegg bør det åpnes for at statlig kapital
også kan benyttes til kjøp av andeler i aksjefond,
venturefond etc. Gjennom vedtektene for de forskjellige fond vil
det kunne reguleres hvor stor andel av midlene som kan plasseres
i norske, nordiske eller utenlandske aksjer eller tilsvarende.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, mener at det på det nåværende
tidspunkt ikke bør gis noen fullmakt til nedsalg av statlige
eierandeler. Flertallet mener at før eventuelle
nedsalg blir vurdert må Regjeringen ha en plan for å styrke
det private eierskapet, dels gjennom rammevilkår, dels
gjennom samarbeidsløsninger mellom staten og private. Flertallet viser
her til forslagene som er fremmet om såkornfond, Argentum,
strukturfond og regionale fond.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om:
I. å utrede
og fremme forslag om en utvidelse av Folketrygdfondets plasseringsmuligheter
til også å omfatte land utenom Norden.
II. å legge frem en vurdering
av en oppdeling av Folketrygdfondet i flere fond. Vurderingen må også omfatte
muligheten for å plassere midler i private aksje- og venturefond.
III. å legge frem en vurdering
om en ved salg av statlige aksjer bør tilføre
fondene under punkt II statlige aksjer direkte.
IV. å komme tilbake til Stortinget
med forslag i den varslede virkemiddelmeldingen eller senest ved utgangen
av 2002."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti mener
at hensynet til fremtidig avkastning er viktig. Disse medlemmer mener
at nettopp derfor bør Regjeringen søke å utvikle
lønnsomheten i statseide selskaper fremfor å selge
ut statsaksjer, enten i bytte mot skattereduksjon til de rikeste, eller
som investeringer i utenlandske bedrifter.
Disse medlemmer mener at en privatisering
av aksjer til norske eiere ikke innebærer noen garanti
for at aksjene ikke videreselges til utenlandske eiere i neste omgang. Disse
medlemmer mener at det eneste som sikrer langsiktig, norsk
eierskap og kontroll er et sterkt statlig eierskap.