Arbeidet med å samle forvaltningen
av de statlige eierinteressene i Nærings- og handelsdepartementet
vil bli videreført. Overføring av forvaltningen
av selskaper som i dag har vesentlige sektorpolitiske formål
og oppgaver vil bli vurdert ut fra utviklingen i selskapene og ut
fra om eierskapet fortsatt skal være et viktig virkemiddel
i sektorpolitikken. Meldingen drøfter hvorvidt det vil
være hensiktsmessig å legge forvaltningen av hele
eller deler av statens eierskap ut av departementene, til ett eller
flere forvaltningsselskaper. Det er tillagt særlig vekt
at Regjeringen uansett vil være konstitusjonelt ansvarlig
overfor Stortinget. Regjeringen vil etter en samlet vurdering derfor
ikke foreslå å flytte den eierskapsutøvelsen
som i dag ligger i departementene, til et eget forvaltningsorgan.
Måten staten utøver sitt eierskap
på har bl.a. virkninger på statens egne aksjeverdier.
Dersom de selskaper hvor staten er en dominerende eier prises uforholdsmessig
lavt i markedet, vil det kunne bidra til lavere relativ prising
for norske aksjer. Dette kan øke egenkapitalkostnadene
for norske bedrifter, samt gjøre norsk næringsliv
mindre attraktivt å investere i. Det er viktig at staten
opptrer slik at eierskapet oppfattes som forutsigbart i kapitalmarkedene.
Derfor er det i meldingen lagt vekt på å få frem
de prinsipper og retningslinjer staten vil følge i utøvelsen
av sitt eierskap. Regjeringen legger til grunn at statens forvaltning
av sitt eierskap i enkeltselskaper bør bygge på følgende
10 hovedprinsipper:
I. Aksjonærer
skal likebehandles.
II. Det skal være åpenhet
knyttet til statens eierskap i selskapene.
III. Eierbeslutninger og vedtak skal foregå på generalforsamlingen.
IV. Staten vil, eventuelt sammen med andre
eiere, sette resultatmål for selskapene, styret er ansvarlig
for realiseringen av målene.
V. Kapitalstrukturen i selskapet skal være
tilpasset formålet med eierskapet og selskapets situasjon.
VI. Styresammensetningen skal være
kjennetegnet av kompetanse, kapasitet og mangfold ut fra det enkelte
selskapets egenart.
VII. Lønns- og incentivordninger
bør utformes slik at de fremmer verdiskapingen i selskapene
og fremstår som rimelige.
VIII. Styret skal ivareta en uavhengig
kontrollfunksjon overfor selskapets ledelse på vegne av
eierne.
IX. Styret bør ha en plan for
eget arbeid og arbeide aktivt med egen kompetanseutvikling. Styrets virksomhet
skal evalueres.
X. Selskapet skal være bevisst
sitt samfunnsansvar.
I meldingens del II gjennomgås statens
eierskap i enkeltselskaper. Hvert enkelt selskap beskrives, og rammene
for statens eierskap omtales. Det gis en vurdering av statens eierskap,
og drøftes om hensyn og begrunnelser for statens eierskap
fortsatt er gyldige, og om Regjeringen bør legge opp til å endre
dagens eierandel.
Statlig eierskap kan organiseres i ulike juridiske
selskapsformer. Følgende former praktiseres i dag:
Selskaper bør gis en selskapsform som
er tilpasset bedriftens formål og utfordringer. For flere
statsforetak og særlovsselskaper kan det være
riktig med omdannelse til aksjeselskap. På denne måten
vil det oppnås en mer oversiktlig organisasjonsstruktur
for de offentlig eide selskapene. Eventuelle behov for styring kan
tas inn i vedtektene. Omdannelse fra statsforetak til aksjeselskap
gjør bl.a. at uheldige konsekvenser som følge av
låne- og garantirammer faller bort. Det avgjørende skillet
med hensyn til ulike selskapsformers betydning synes å gå mellom
deleide selskaper og andre. Overgang fra flere ulike selskapsformer,
med til dels innfløkte særbestemmelser, til én
velkjent organisasjonsform som aksjeselskap kan også være
et selvstendig bidrag til forenkling av offentlig sektor.
Komiteen vil peke på behovet
for å forbedre og effektivisere det statlige eierskapet. Komiteen vil også understreke
betydningen av at det skapes en klarere deling mellom statens politiske
og forretningsmessige rolle og at dette gjenspeiles i organiseringen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Kristelig Folkeparti,
viser til at staten uavhengig av mulige nedsalg vil være
den største og viktigste eieren av norsk næringsliv
i lang tid framover. Et profesjonelt eierskap er påkrevet
både for å ivareta de virksomhetene staten eier,
men også for å sikre en forsvarlig forvaltning
av den kapitalen som er satt inn i selskapene. Flertallethar merket seg at Regjeringen har vurdert
ulike alternativ til organisering og konkluderer med å samle
mest mulig av det staten eier i et departement. Flertallet kan
ikke slutte seg til dette og vil understreke at det er stor variasjon
i det staten eier og at det vil være vanskelig å få til
et offensivt eierskap dersom de samme personene skal ha ansvaret
for hele porteføljen av eierandeler.
Flertallet har også merket
seg meldingens avveining mellom de forretningsmessige hensyn og
hensynet til demokratisk kontroll over de statlige eierinteressene. Flertallet vil
vise til at hensynet til den demokratiske kontrollen kan ivaretas
gjennom ulike måter blant annet gjennom en lovregulering
som fastlegger rammene for dette.
Videre vil flertallet peke på at
de selskapene der statens eierskap har en klar politisk begrunnelse
- slik som eksempelvis Vinmonopolet - fortsatt kan vurderes lagt
inn under et departement.
Flertallet vil framheve at det
kan ha sine uheldige sider å samle alle de statlige eide
selskapene i et forvaltningsselskap. Det kan blant annet skape en
uheldig maktkonsentrasjon. Ved å fordele eierinteresser
på to eller flere forvaltningsselskaper med ulik kompetanse kan
man oppnå både makt og risikospredning. Både Folketrygdfondet,
Argentum og det foreslåtte strukturfondet kan benyttes
i denne sammenheng.
Flertallet viser til at en annen
mulighet vil være å samle statens eierinteresser
i bransjebaserte holdingselskap med klare forretningsmessige
mål og krav slik man ville stille til en profesjonell langsiktig
industriell eier.
Flertallet kan ikke se at Regjeringen
har gitt et fullgodt svar på hvordan en skal få best
mulig forvaltning av statens eierinteresser. Flertallet vil
derfor be om at det blir satt ned et utvalg for å se på hvordan man
på en bedre måte kan organisere det statlige eierskapet.
Dette utvalget bør arbeide raskt.
Eit anna fleirtal, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil fremje følgjande forslag:
"Stortinget ber Regjeringa kome attende
til Stortinget med ei eiga sak om ulike modellar for ei meir profesjonell
utøving av statens eigarskap."
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti mener det er svært viktig
at Regjeringen ser på hvordan organiseringen av eierskapet
kan styrke legitimiteten i forhold til omgivelsene, både
i forhold til andre statlige oppgaver og i forhold til kapitalmarkedet.
Det er viktig at eierrollen kan utøves på en
slik måte at det gir grunnlag for best mulig forretningsmessig
drift i de enkelte selskapene. Disse medlemmer mener
omfanget av det statlige eierskapet, og det forhold at stadig flere
av selskapene blir børsnoterte, er en viktig begrunnelse
for at staten bør sikre at eierskapet er organisert og
forvaltet på en profesjonell måte. Disse
medlemmer ser derfor positivt på Regjeringens ambisjon
om å samle eierskapet i ett departement.
Disse medlemmer ønsker å understreke
viktigheten av at det ikke legges opp til prosedyrer staten som
eier må holde som gjør det vanskeligere for staten å leve
opp til kriteriene for godt eierskap, for eksempel når
det gjelder muligheten til å ta raske beslutninger i et
dynamisk marked.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
peke på behovet for å finne en løsning
som både sikrer et nasjonalt eierskap av strategisk viktige selskaper,
reduserer det direkte statlige eierskapet og styrker kapitaltilgangen
til norsk næringsliv. En slik løsning kan etter disse
medlemmers mening være å overføre
statlige aksjer til forvaltning i ulike enheter som Folketrygdfondet,
Argentum, eller et nytt strukturfond. I tillegg bør det åpnes
for at statlig kapital også kan benyttes til kjøp
av andeler i aksjefond, venturefond osv. Gjennom vedtektene for
de forskjellige fond vil det kunne regulere hvor stor andel av midlene
som kan plasseres i norske, nordiske eller utenlandske aksjer eller
tilsvarende.
Disse medlemmer mener at det
på det nåværende tidspunkt ikke bør
gis en generell fullmakt til utsalg/nedsalg av statlige
eierandeler. Disse medlemmer mener at ovennevnte
løsning bør utredes og gjennomføres før det iverksettes noe særlig
nedsalg av statens aksjer slik at det først er
på plass kapitalsterke norske kjøpere i ulike
fond med forpliktelser til å eie en viss andel i norske
aksjer og slik at aksjer også kan overføres direkte
til slike fond.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti er
positive til at Regjeringen ønsker å fastsette
kjøreregler for statlige bedrifter. Disse medlemmer er
enig med Regjeringen i at dette ikke betyr at lønnsomhet
og utvikling ikke er like viktig for statseide bedrifter som for
privateide. Statsbedrifter bør ha lønnsomhet som
viktigste mål, men bevisst søke løsninger
som kombinerer lønnsomhet og utvikling med verdier som
hensynet til ansatte og kompetanse, kultur, forskning, global rettferdighet
og likestilling. Faren for forverrede menneskerettigheter, eller
en forverret situasjon for miljø eller barn og unge bør
i bedrifter med statlig eierskap, som i bedrifter med privat eierskap,
i alle tilfeller vektlegges tyngre enn hensynet til lønnsomhet,
i tilfeller hvor det er motsetninger mellom disse.
Disse medlemmer mener at en statlig
eierskapspolitikk i større grad må være
knyttet til perspektiver om lønnsomhet også på lang
sikt. Dette sikres best gjennom å utvikle kompetanse, produkter
og tjenester som samfunnet trenger i fremtiden. Disse medlemmer mener
derfor at grunnleggende prinsipper og verdier som hensyn til miljø,
forskning og kompetanseutvikling må være en integrert
del av statlige prinsipper for eierskap, på samme måte
som kravet til lønnsomhet skal være det. Ofte
er det slik at forskning, miljøgevinster, kompetanseutvikling
og lønnsomhet peker i samme retning. Staten må derfor
være mye mer bevisst enn i dag på å bruke
eierskapet til å utnytte og utvikle denne muligheten som
ligger i eierskapet. Disse medlemmer vil i den anledning
vise til Regjeringens forslag til prinsipper for et bedre statlig eierskap,
som i liten grad berører spørsmål om
samfunnsansvar og verdier, og i ingen grad berører skjæringspunktet
mellom lønnsomhet, kompetanseutvikling, forskning og miljø.
Disse medlemmer viser til prinsipp
10 i Regjeringens forslag til hovedprinsipper for forvaltningen
av sitt eierskap; "Selskaper skal være bevisst sitt samfunnsansvar".
Mange bedrifter er i dag opptatt av å profilere seg som
ansvarsbevisste bedrifter, et fenomen som ofte betegnes som "corporate
citizenship". Et økende antall store bedrifter legger stor
vekt på gode verdier, basert på motivet om at
dette på lang sikt skaper en god samfunnsutvikling, positive
assosiasjoner til bedriften og økonomiske fortrinn på lang
sikt.
Selskaper med statlig eierskap har, på lik
linje med private bedrifter, lønnsomhet som viktigste mål.
Statsbedrifter bør bevisst søke løsninger
der lønnsomhet og utvikling kombineres med verdier som
hensynet til ansatte og kompetanse, kultur, forskning, global rettferdighet
og likestilling. Faren for forverrede menneskerettigheter, eller
en forverret situasjon for miljø eller barn og unge bør
i bedrifter med statlig eierskap, på lik linje med bedrifter
med privat eierskap, i alle tilfeller vektlegges tyngre enn hensynet
til lønnsomhet, i tilfeller hvor det er motsetninger mellom
disse.
For selskaper med statlig eierskap tilligger
det et særskilt ansvar for fremtidsrettet næringsutvikling. Staten
representerer, gjennom sin stabile langsiktighet, et viktig og sunt
alternativ til den kortsiktigheten som preger mange private eiere.
For selskaper med statlig eierskap betyr dette muligheter som går
mye videre enn mange andre bedrifter, til å forske, til å innovere
og utvikle gode og lønnsomme totalløsninger og
til å bygge opp kompetanse som kombinerer samfunnslønnsomhet,
bedriftslønnsomhet og hensynet til miljø, barn
og unge og menneskerettigheter.
Staten som eier har et særskilt ansvar
for å følge opp at den daglige ledelsen følger
prinsipper for godt eierskap. For å sikre eierne informasjonstilgang
skal Regjeringen be bedrifter og virksomheter der staten eier minst
10 pst. av aksjene som en del av årsberetningen, legge
frem et standardisert verdiregnskap. Verdiregnskapet skal kort og
presist presentere utvikling, status og utfordringer på bedriftens
forhold til verdier som miljø, barn og unge, ansatte, kompetanse,
kultur, menneskerettigheter, forskning og innovasjon, og likestilling.
Verdiregnskapet skal fortrinnsvis utarbeides i samarbeid med og
undertegnes av uavhengige miljøer med spesiell kjennskap
til bedriften og dens virkeområde."