Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ranveig Frøiland, Svein Roald Hansen, Tore Nordtun, Torstein
Rudihagen og Hill-Marta Solberg, fra Høyre, Svein Flåtten,
Torbjørn Hansen, Heidi Larssen og Jan Tore Sanner, fra
Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, lederen Siv Jensen
og Per Erik Monsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein Djupedal,
Audun Bjørlo Lysbakken og Heidi Grande Røys, fra
Kristelig Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn og Bjørg
Tørresdal, fra Senterpartiet, Morten Lund, fra Venstre,
May Britt Vihovde, og fra Kystpartiet, Karl-Anton Swensen,
viser til at den fikk forslaget til behandling 21. mars 2002 og
at den senere besluttet å behandle det sammen med Revidert
nasjonalbudsjett 2002, jf. St.meld. nr. 2 (2001-2002) og St.prp.
nr. 63 (2001-2002). Komiteen viser videre til at
dokumentet er forelagt finansministeren til uttalelse og til svarbrev
av 26. april 2002, som er vedlagt innstillingen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet vil
vise til at det allerede er etablert en ordning med kjøp
av helsetjenester for sykepenger i regi av trygdeetaten. Denne ble
landsdekkende fra 2000 og 6 608 personer ble dette året
hjulpet av ordningen. Disse medlemmer vil peke på at
i denne ordningen er det ingen tegn til at personer med høy
inntekt og høy status prioriteres. Disse medlemmer mener
at det er av stor betydning at ordningen er universell og ikke avhengig
av den enkeltes lommebok eller bosted.
Disse medlemmer vil understreke
at mangelen på helsepersonell innebærer at all
oppbygging av privat helsetjeneste utenfor helseforetakenes planer,
vil skjerpe konkurransen om og prisen på helsepersonell og
forsterke mangelen på helsepersonell. Disse medlemmer ser
at private tilbud vanligvis bare etableres i de største
byene, og at det fører til enda større vanskeligheter
med å fordele personell det er mangel på til det
regionale og desentrale helsevesenet. Disse medlemmer ønsker
en helsetjeneste som er tilgjengelig for alle etter behov og ønsker
ikke et skattesystem som oppmuntrer til skjev fordeling av helsetjenester.
Disse medlemmer mener at det
er sannsynlig at det er velutdannede, høytlønte
mannlige arbeidstakere som vil nyte godt av ordningen med privat
behandlingsforsikring. Disse medlemmer mener at det
er dårlig fordelingspolitikk å gi skattelette
til denne gruppen.
Disse medlemmer mener at forslaget
bryter med etablerte regler for beskatning, der hovedregelen er
at alle typer inntekt skal beskattes. Disse medlemmer vil
peke på at ordningen dessuten fører til ulik behandling
av skattytere. En skattyter som får behandlingsforsikring
fra sin arbeidsgiver får skattelette, mens en skattyter
som tegner denne forsikringen selv ikke får denne skatteletten.
Disse medlemmer viser til at
finansminister Per-Kristian Foss i brev 8. mai 2002 gir uttrykk
for at han er enig i at "det vil ha positive effekter å innføre
en ordning med fritak for beskatning av arbeidsgivers betaling for
behandling av ansatte". Av brev fra Per-Kristian Foss den 12. juni
2002 framgår det imidlertid at det ikke er lett å dokumentere
denne positive effekten. I brevet heter det nemlig at det er meget
vanskelig å gi anslag for effekter ved endringer i skatteregler
for behandlingsforsikring. Departementet finner det ikke forsvarlig å gi
et konkret anslag. Disse medlemmer konstaterer derfor
at flertallet velger å bruke et virkemiddel de ikke helt
vet om vil redusere sykelønnsutbetalingene.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til budsjettavtalen
med Fremskrittspartiet, omtalt under punkt 1.2 i Innst. S. nr. 255
(2001-2002) - om Fremskrittspartiets subsidiære støtte
til Regjeringens forslag til Revidert nasjonalbudsjett 2002 med
de endringer som følger av avtalen. Disse medlemmer vil
derfor stemme for forslaget fra representantene Siv Jensen og Harald
T. Nesvik om skattelettelse ved tegning av privat behandlingsforsikring
for å redusere sykefravær og sykelønnsutbetalinger.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at skattestimuli i mange sammenhenger bidrar til en mer kostnadseffektiv
utnyttelse av samfunnets ressurser. Selv om det offentlige helsetilbudet
er selve fundamentet, vil private ordninger bidra til å avlaste
det offentlige helsevesen og bidra til å redusere køer,
sykefravær og dermed også kostnader knyttet til
sykefravær.
Etter disse medlemmers oppfatning
vil kombinasjonen av det offentlige helsetilbud og privat helseforsikring
samlet sett gi en effektiv utnyttelse av ressursene i helsesektoren.
Helseforsikring øker enkeltmenneskers og arbeidstakernes
generelle trivsel og trygghet. Videre økes også næringslivets
og offentlig sektors effektivitet ved at enkeltpersoner får
rask behandling og slipper lang ventetid. Helseforsikringer åpner
også for at det voksende tilbudet av private helsetjenester
blir tilgjengelig for folk flest, ikke bare for mennesker med særlig
god økonomi.
Etter disse medlemmers oppfatning
bør man ønske velkommen tiltak som samlet bidrar
til å redusere ventetiden i det offentlige helsevesen,
noe privat helseforsikring vil bidra til.
Tegning av privat helseforsikring i dag anses
for å være en fordel som dermed er skattepliktig.
Gir man skattefritak for slike ordninger, vil det bidra til at statens
utgifter til behandling av syke mennesker blir lavere enn det brutto
provenytap man får som følge av skattelettelsen. Disse
medlemmer vil også presisere at slik skattelette
selvsagt også skal gis til skatteytere som tegner privat
helseforsikring på egen hånd uten at arbeidsgiver
er involvert.
Disse medlemmer viser videre
til at utgiftene knyttet til sykefravær er stigende, blant
annet fordi gjennomsnittlig tid i sykehuskø i Norge er
alt for lang.
Disse medlemmer mener det isolerte
provenytap for staten er relativt lite ved å innføre
slikt skattefradrag, samtidig som staten vil spare betydelige beløp i
sykepengeutbetalinger og behandlingskostnader ved sykehusene.
Disse medlemmer viser til finansministerens svarbrev
til finanskomiteen av 8. mai 2002 hvor det skrives:
"Jeg er enig i at det vil ha positive effekter å innføre en
ordning med fritak for beskatning ved arbeidsgivers betaling for
behandling av ansatte. (…) I et brev til finanskomiteen
av 26. april 2002 varslet jeg at Regjeringen vil komme tilbake til
Stortinget med forslag om at arbeidsgiver innenfor visse rammer
skal kunne tilby sine ansatte dekning av kostnader til behandling
uten at denne fordelen blir gjenstand for beskatning, verken på arbeidsgivers
eller arbeidstakers hånd."
Disse medlemmer viser videre
til Innst. S. nr. 250 (2000-2001), innstilling fra finanskomiteen
om forslag fra stortingsrepresentantene Valgerd Svarstad Haugland,
Siv Jensen, Per-Kristian Foss og Terje Johansen om å fjerne
beskatningen av utgifter til behandling av sykdom. I daværende
Storting hadde ikke Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig
Folkeparti og Venstre flertall, noe som medførte at forslaget
ble nedstemt mot disse partiers stemmer. I Sem-erklæringen
er det uttrykt positiv vilje til å gjennomføre
dette nå, noe som selvsagt støttes av disse
medlemmer.
Disse medlemmer regner derfor
med at Regjeringen snarlig vil følge dette opp.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, ser at det praktisk sett vil være vanskelig å innføre
slikt fritak allerede fra 1. juli 2002 som forslagsstillerne foreslår,
og flertallet fremmer derfor følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse
med statsbudsjettet for 2003 legge frem forslag om å unnta
private behandlingsforsikringer for arbeidsgiveravgift og personskatt
med virkning fra 1. januar 2003."
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Kystpartiet vil vise til brev fra Finansdepartementet
til Senterpartiets stortingsgruppe datert 2. november 2001 med svar
på spørsmålet "Hvor mange årsverk
går tapt på grunn av venting i helsekø?"
I dette brevet er "Unødig venting" definert som venting
ut over 4 uker, og departementet anslår det samlede antall årsverk
som går tapt på grunn av unødig venting
i helsekø til om lag 7 300. Disse medlemmer er
opptatt av at all "unødig venting" blir eliminert ved at kapasiteten
i det offentlige helsevesen bli utbygget og bedre utnyttet. Disse
medlemmer mener at de investeringer og driftsmidler som
trengs for å oppnå dette, vil spare samfunnet
for store kostnader, minske arbeidslivets kostnader og inntektstap,
samt redusere det presset i norsk økonomi som mangel på arbeidskraft
fører med seg. Bevilgninger til dette formål må derfor
kunne regnes som "ikke inflasjonsdrivende". Disse medlemmer vil
følge opp dette resonnement med forslag til økte
bevilgninger ved behandling av Revidert Nasjonalbudsjett.