Regjeringens visjon er at ingen skal leve i
fattigdom. Den mener at fattigdommen skal bekjempes gjennom målrettede
tiltak som bidrar til å forhindre og til å hjelpe
personer ut av fattigdom, og at innsatsen skal rette seg inn både
mot årsakene til og risikofaktorene for å bli
fattig, og forhold som bidrar til at personer kommer ut av fattigdom.
Regjeringen legger særlig vekt på en
tett dialog med sentrale brukergrupper, interesseorganisasjoner, arbeidsliv,
frivillige organisasjoner, kommunesektoren og ulike forskningsmiljøer.
Det framholdes at en økonomisk politikk
som bidrar til vekst og høy sysselsetting er av avgjørende
betydning for at enkeltpersoner og grupper med svak tilknytning
til arbeidslivet kan gis muligheter. Et viktig element i Regjeringens
politikk er gjennom utdanning og kvalifisering å styrke
den enkeltes motivasjon, kompetanse og kvalifikasjoner i forhold
til arbeidslivet. Regjeringen vil utrede spørsmålet
om å innføre et stønadstak for å sikre
at samlede stønader ikke når et slikt nivå at
de overstiger vanlig arbeidsinntekt. Som ledd i Regjeringens moderniserings-
og forenklingsarbeid vil arbeidet med utredning av garantert minsteinntekt videreføres.
Regjeringens mål er at alle som kan arbeide, skal få tilbud
om arbeid eller arbeidsforberedende tiltak. Regjeringen legger særlig
vekt på å målrette arbeidsmarkedstiltakene
for å redusere avhengigheten av økonomisk sosialhjelp.
Det vises til at myndighetene sammen med partene
i arbeidslivet har inngått en intensjonsavtale om et inkluderende
arbeidsliv, og det framholdes at intensjonsavtalen er et viktig
virkemiddel også i sammenheng med Regjeringens innsats
mot fattigdom.
Regjeringens mål er at alle som trenger
det, skal få tilbud om hjelp og tjenester som bidrar til
at den enkelte blir selvhjulpen.
Det er også et mål for Regjeringen
at alle som trenger det, skal være sikret en økonomisk
grunntrygghet gjennom en trygd til å leve av. Regjeringen
vil videreutvikle og målrette stønadsordninger
som kan motvirke at personer med høye, men nødvendige
utgifter i kombinasjon med lavinntekt ikke får dekket grunnleggende velferdsbehov.
Regjeringens mål er et inkluderende
samfunn, der alle skal gis mulighet for å oppleve sosial
tilhørighet og gjennom deltakelse i arbeids- og samfunnsliv.
Det uttales at det offentliges ansvar er å legge til rette
for at den enkelte og familien kan ta det ansvaret som påhviler dem,
for derved gi alle en mulighet for meningsfylt aktivitet og deltakelse
i samfunnslivet. Regjeringen vil vurdere nærmere hvordan
det bedre kan legges til rette for meningsfylt aktivitet for personer
i yrkesaktiv alder som varig eller over lengre tid står
utenfor arbeidslivet.
Det framholdes at det er særlig viktig
med innsats for inkludering av barn og ungdom.
Regjeringen vil gå i dialog med kommunesektoren for å drøfte
hvordan kommunene kan målrette sine tjenester for i større
grad å løse fattigdomsproblemet.
Regjeringen vil legge til rette for at de frivillige
organisasjonene fortsatt skal kunne spille en stor rolle i det forebyggende
arbeidet i lokalsamfunnene, men vil også i samarbeid med
organisasjonene vurdere om de kan få en større
rolle i aktivisering og arbeidstrening for dem som har problemer
med å komme inn på arbeidsmarkedet.
Komiteen har merket
seg at det mest karakteristiske med de som har lav inntekt, er at
de har en svak tilknytning til arbeidsmarkedet, det vil si at de
ikke er i arbeid, arbeider deltid eller har sporadiske arbeidsforhold. Komiteen slutter
seg til viktigheten av forsterket innsats for et inkluderende arbeidsliv
og styrking av tiltak overfor langtids sosialhjelpsmottakere.
Komiteen er enig i at tiltak
må målrettes ut fra den enkeltes behov for hjelp,
og at tilstrekkelig hjelp må settes inn tidlig overfor
barn og unge som er utsatt for fattigdom.
Komiteen mener at det er nødvendig
med en stadig forbedring av trygdesystemet for å sikre
at de som på varig basis ikke kan skaffe seg egen inntekt,
skal ha en økonomisk grunntrygghet. Folketrygden skal fortsette å være
en universell ordning for alle og det bærende elementet
i det norske pensjonssystemet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil påpeke
at folketrygden er ment som en trygg og forutsigbar sosialforsikring
og et politisk instrument for solidarisk omfordeling av velferd
mellom unge og gamle, mellom kvinner og menn, mellom syke og friske,
og mellom de som har mye, og de som har lite. Trygdesystemet bør
forenkles, og minsteytelsene må tilstrebe et slikt nivå at
det er mulig å leve et verdig liv over tid med slike ytelser.
Komiteen er enig i
hovedsiktemålet om at det skal legges til rette for og
stimuleres til at alle som kan klare det, skal kunne forsørge
seg ved eget arbeid. Dette må likevel ikke være
til hinder for at de som av ulike årsaker ikke er i stand
til dette, skal ha rett til ytelser på et nivå som
gir økonomisk trygghet og grunnlag for et verdig liv.
Komiteen ser det slik at også de
som av ulike årsaker i kortere eller lengre perioder har
behov for økonomisk sosialstøtte, må sikres
den samme økonomiske tryggheten.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at Tiltaksplan mot fattigdom
er den første og eneste plan mot fattigdom som er fremlagt
i moderne tid. Hovedstrategien til Regjeringen for å bekjempe
fattigdomsproblemene er å få flere i arbeid. Tiltakene
i planen skal være målrettede mot å forebygge
og redusere fattigdomsproblemene. Regjeringen mener at bedre målretting
av velferdsordningene og tiltak for å sikre sosial inkludering
er avgjørende for å nå målsettingen
om at ingen skal leve i fattigdom over tid. Regjeringen har alt
igangsatt flere tiltak mot fattigdom, og vil følge opp
tiltaksplanen mot fattigdom i forbindelse med de årlige
statsbudsjettene. Disse medlemmer er fornøyd
med at tiltak for barn og barnefamilier prioriteres. Regjeringen
foreslo i budsjettet for 2003 å bedre bostøtteordningen
for vanskeligstilte barnefamilier som eier bolig som ikke er finansiert
av Husbanken eller SND (Landbruksbanken) Vedtaket bidro til at ca.
5 000 vanskeligstilte barnefamilier med lave inntekter og høye
boutgifter, fra innværende år har fått
redusert sine boutgifter.
Disse medlemmer støtter
Regjeringen i at det tidligst mulig må settes inn tiltak
for ungdom for å unngå at disse blir avhengige
av sosialhjelp for sitt livsopphold.
Disse medlemmer mener det er
alvorlig at et stort antall elever i videregående opplæring
over lang tid ikke har hatt tilgang på tilstrekkelige helsetjenester.
Disse medlemmer støtter
Regjeringen i at det er viktig å fange opp signaler på mistrivsel
og problemer på et tidlig stadium, og at for å lykkes
bedre vil en opprustning av skolehelsetjenesten i videregående
opplæring og helsestasjon for ungdom være viktige
tiltak. En satsing på skolehelsetjenesten og helsestasjon
for ungdom er også i tråd med Opptrappingsplanen
for psykisk helse. Disse medlemmer er glad for at
Regjeringen bl.a. har satt av øremerkede midler til styrking
av kommunale tjenester for barn og unge som skole- og helsestasjonstjener,
kultur- og fritidstiltak, noe som er viktig i arbeidet med å forebygge
psykiske lidelser. Regjeringen foreslo i statsbudsjettet for 2003
en bevilgning på 8 mill. kroner til å videreutvikle
oppfølgingstjenestens arbeid for å hindre at ungdom
faller ut av videregående opplæring og ikke oppnår
studie- eller yrkeskompetanse. Sammensatte problemer knyttet til rusmiddelmisbruk,
psykiske lidelser mv. skal bedre løses slik at den enkelte
kan skaffe seg et arbeid gjennom kvalifisering og arbeidstrening. Disse
medlemmer støtter også Regjeringens forslag
til tiltak for å øke deltakelsen i samfunnet for
barn og unge med innvandrerbakgrunn.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet mener det er
mye som tyder på at trygde- og sosialytelsene i mange tilfelle
er så lave at de ikke gir den ønska økonomiske
tryggheten.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet mener derfor det må settes ned
et utvalg som skal se på nivået på trygde-
og sosialytelser med sikte på å styrke disse. Disse
medlemmer mener at SIFOs levekostnadsberegninger må være
med å danne utgangspunktet for dette arbeidet.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å sette
ned et utvalg for gjennomgang av nivået på trygde-
og sosialytelser med utgangspunkt i SIFOs levekostnadsberegninger.
"
Disse medlemmer går
inn for å lovfeste at barnetrygden skal prisjusteres hvert år.
Disse medlemmer viser til at
barnetrygd og engangsstønad ved fødsel går
uavkortet til alle. Mange av dem som har så dårlig
råd at de må ha støtte fra sosialkontoret,
opplever at hele eller deler av disse stønadene trekkes
fra når sosialhjelpen utbetales. I praksis fungerer dette,
slik disse medlemmer ser det, som behovsprøving
av barnetrygd og stønad ved fødsel bare for de
fattigste. Virkningen av dette blir at de rike blir rikere og de
fattige familiene blir fratatt det ekstra økonomiske tilskuddet
som alle andre får. Dette regelverket bidrar på denne
måten til å øke forskjellene i Norge. Disse
medlemmer aksepterer ikke dette og foreslår derfor
at barnetrygd og engangsstønad ved fødsel holdes
utafor bergningen av sosialhjelp.
Disse medlemmer viser til at
dagens regler og retningslinjer for sosialhjelp ikke sikrer dekning
av ekstraordinære utgifter knytta til julefeiring, konfirmasjon
eller andre spesielle høytider og begivenheter. Dette kan
sette mange barn i fattige familier i en svært vanskelig
og utsatt situasjon. Disse medlemmer mener derfor
at det må foretas endringer i regelverket slik at sosialhjelpen
dekker en del alminnelige og nødvendige utgifter utover
daglige, løpende levekostnader.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
viser til at sosial stønad skal sikre nødvendig
livsopphold for den som ikke kan dekke nødvendige utgifter
med egne midler. Lov om sosiale tjenester § 5-1 forutsetter
en konkret og individuell vurdering av den enkeltes stønadsbehov,
og sosialstønaden er således en målrettet
ordning. Ytelser som barnetrygd og engangsstønad skal dekke
utgifter til livsopphold for barnefamilier, og kommunene står
derfor fritt til å ta hensyn til disse på inntektssiden
ved vurdering av stønadsbehovet. Dette følger
også av sosialstønadens subsidiære karakter. Flertallet vil
videre peke på at sosial stønad skal være
en midlertidig ytelse til dekning av nødvendige utgifter,
mens SIFOs satser er basert på et langtidsbudsjett. Det
vises også til at det er innført veiledende, statlige
normer for stønadsnivået fra 2001.
Flertallet mener at hensynet
til å sikre barn normale oppvekstvilkår, herunder
mulighet for å delta i feiring av høytider og
merkedager, skal tillegges vekt ved vurdering av behov for sosial
stønad. Flertallet viser til at dette også fremgår
av Sosialdepartementets rundskriv I-34/2001.
Flertallet viser til at Norge
har mange universelle stønadsordninger sammenlignet med
mange andre land. En rekke av folketrygdens ordninger er universelle.
Disse ordningene har vært et viktig fundament i velferdssamfunnet
vårt og har bidratt til å forebygge fattigdom
og sikre god velferd for de fleste. Til tross for dette ser vi at
mange enkeltpersoner ikke i tilstrekkelig grad fanges opp av ordningene.
Dette gjelder særlig personer som har store og sammensatte
behov.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti slutter seg til Regjeringens vurdering
om at utfordringen fremover blir å målrette velferdsordningene
slik at disse når de som har mest behov for dem.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil påpeke
at en stor gruppe personer som sliter når det gjelder å få pengene
til å strekke til, er mange av landets minstepensjonister
som ikke har hatt anledning til å kunne legge seg opp sparepenger
gjennom et langt liv. Det er mildt sagt overraskende at disse personene
ikke blir nevneverdig omtalt i meldingen på tross av at
en rekke minstepensjonister ikke klarer å forsørge
seg selv grunnet at utgiftene til mat, klær, medisiner
og bolig langt overstiger den pensjon de får utbetalt.
Den underregulering som har funnet sted når
det gjelder pensjoner, har ført til at mange har kommet
i en særdeles vanskelig økonomisk situasjon over
tid. Dette er et område som må prioriteres i fremtiden.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at hovedbudskapet i meldingen er at det er de personer som av
en eller annen grunn er på utsiden av arbeidslivet, som
er verst stilt når det gjelder å kunne forsørge
seg selv, og derfor også i mange tilfeller kommer innenfor
det som betegnes som fattige. Det at personer som ikke har mulighet
til å forsørge seg selv, er overrepresentert i
statistikken hva angår "fattige" kan vel ikke komme som
noen overraskelse på noen. Det er derfor etter disse
medlemmers mening viktig at man målretter tiltak
opp imot det faktum at den enkelte som har mulighet for det, både
har en rett og plikt til å forsørge seg selv gjennom
eget arbeid. Det er derfor viktig at en også sørger
for at de sosiale velferdsordningene er innrettet slik at det til enhver
tid lønner seg å arbeide.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil sterkt understreke
at en av de viktigste faktorene i forbindelse med visjon, mål
og strategier for å bekjempe fattigdom er en god kommuneøkonomi. Kommuneøkonomien
er av avgjørende betydning for et velfungerende tiltaks-
og hjelpeapparat og for god, forventet tjenesteyting som kan gjøre
hverdagen enklere og bedre for mange vanskeligstilte. En vanskelig
og utilstrekkelig kommuneøkonomi fører etter disse
medlemmers mening til det motsatte. En kommuneøkonomi
som stadig må basere inntektssida på økende
avgifter og egenandeler belaster spesielt de i samfunnet som har
lavest betalingsevne. Dette er enkeltmennesker og grupper som kommunene
isteden burde ha økonomi til å skjerme for bl.a.
høye egenandeler og maksimale avgifter.
Disse medlemmer viser til at
gode ordninger for etter- og videreutdanning er et viktig middel
til å avskaffe fattigdom. Hvis en skal få flest
mulig ut i arbeid, må det etter disse medlemmers syn
legges bedre til rette for etter- og videreutdanning, ikke minst for
de som av ulike grunner har vært uten arbeid i lengre tid.
Behovet for oppdatert kunnskap og kompetanse blir stadig viktigere
i alle typer arbeid, men undersøkelser tyder på at
ansatte i lavtlønnsyrker i mindre grad får muligheten
til etter- og videreutdanning. Disse medlemmer mener
det er av stor betydning å styrke finansieringsordningene
for etter- og videreutdanning, for å sikre alle muligheten
til kompetanseheving.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil understreke
at eldre mennesker med lav inntekt ofte har store problem med sine
faste utgifter. Økonomien for disse menneskene er slik
at de heller ikke føler de kan leve et fullverdig liv verken
i eget hjem eller sammen med andre. Disse medlemmer mener
at den åpne eldreomsorgen, helsestasjonene og sosialkontorene
må følge opp den eldre befolkningsgruppen slik
at fattigdom både økonomisk og velferdsmessig
kan forebygges mest mulig. Det er viktig å motvirke at
eldre føler alderdommen som vanskelig og uverdig. Disse
medlemmer mener at det offentlige hjelpeapparatet sammen
med den frivillige innsatsen som finnes, samordner tiltakene slik
at en kan motvirke forhold som ensomhet, feilernæring,
passivitet og uverdige sosiale og økonomiske levekår.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet vil vise til de fem strategiene for utjamning
av forskjeller slik de foreslås i Utjamningsmeldinga. Disse
medlemmer holder fast ved at
– en mykere
arbeidslinje
– en mer sosial boligpolitikk
– et mer finmasket sosialt sikkerhetsnett
– bedre offentlige tjenester
– et mer rettferdig skattesystem
fortsatt skal være strategiene for å bekjempe
fattigdom. Disse medlemmer mener det er feil at Regjeringa
ikke vil satse så bredt som Utjamningsmeldinga la opp til.
Komiteen understreker
at det viktigste i arbeidet mot fattigdom er å føre
en generell økonomisk politikk som har "arbeid til alle"
som hovedmål. Alle som evner det, skal ha rett til å arbeide.
Alle som ikke er i ordinært arbeid, må likevel
få anledning til å bruke sine evner til å gjøre
en innsats i fellesskapet. Velferdsordningene i samfunnet skal stimulere
til aktivitet, ikke til passivitet.
Komiteen mener at hjelpeapparat
og stønadsutforming må utvikles til i enda større
grad å stimulere til å delta i arbeid eller aktivitet.
Det må bli lettere å kombinere trygd og arbeid,
og det skal som en hovedregel lønne seg å være
mest mulig aktiv. Komiteen mener at det ved utforming
av tilbud bør legges større vekt på kvalifisering
gjennom arbeid, aktiviteter eller utdanning. Fokus på kvalifisering
og deltakelse vil bidra til å forhindre sosial isolasjon
og helseproblemer som ofte oppstår hos mennesker som er
ufrivillig passive eller opplever at fellesskapet ikke trenger dem.
Der er viktig å legge til rette for at yrkeshemmede finner
en varig plass i arbeidslivet, og motvirke at antall passive uførepensjonister
fortsetter å øke.
For å oppnå resultater understreker komiteen at det
må benyttes et bredt spekter av lønns- og stimuleringstilskudd
rettet mot det ordinære arbeidslivet for å unngå utstøting
og tilrettelegge for reinntreden. I tillegg må kommuner
og frivillige virksomheter i samarbeid med de ansattes organisasjoner
stimuleres til å utvikle egnede og meningsfulle aktiviteter
for personer som av ulike grunner ikke er aktuelle for ordinært lønnsarbeid
eller trenger jobbtrening.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil vise til
at forskning viser at utdanning i stor grad kompenserer for noen
typer funksjonshemming. En viktig strategi for å motvirke
diskriminering og sikre alle like muligheter til selv å velge
arbeid er derfor å øke funksjonshemmedes muligheter
til utdanning, attføringstilbud, tiltak og opplæring,
for å kunne konkurrere på arbeidsmarkedet.
Dette gjelder rett til inntak på studier
ut fra del- og realkompetanse gitt i etter- og videreutdanningsreformen,
rett til nødvendige hjelpemidler og pedagogisk tilrettelegging
i undervisningen, rett til tilpassede eksamens- og evalueringsformer,
transportordninger og ikke minst nok tilpassede studentboliger. Disse medlemmer mener
det er behov for lovendringer som sikrer funksjonshemmede reell
tilgang på utdanning på linje med andre.
Disse medlemmer vil vise til
at Arbeidsdirektoratet i pressemelding fra 23 oktober 2002 skriver
at:
"Skolegang gir mange yrkeshemmede jobb. Yrkeshemmede
som tar utdannelse, kommer i større grad enn andre yrkeshemmede
tilbake i arbeid etter avsluttet attføring. Over halvparten
av yrkeshemmede som har tatt skolegang som en del av sin yrkesrettede
attføring, kommer i jobb, framgår det av Rapport
om arbeidsmarkedet nr. 2-2002 fra Aetat Arbeidsdirektoratet.
Undersøkelsen
viser at 52 prosent av de yrkeshemmede som tok skolegang kom i arbeid
etterpå. Dette er mer enn tilsvarende tall for alle yrkeshemmede,
der 45 prosent kommer i jobb.
Mange yrkeshemmede
velger å fortsette med egenfinansiert utdannelse etter
at skoletilbudet som er finansiert av Aetat er avsluttet. I perioden
mai 2001 til september 2002 gjaldt det 9 prosent av gruppen."
Disse medlemmer påpeker
at Aetat må ha virkemidler og policy som tar hensyn til
viktigheten av utdanning for funksjonshemmede, og at attføring
og tiltakenes varighet og kompleksitet innrettes etter best mulig
måloppnåelse. Funksjonshemmede må møtes
av holdninger som oppmunter til utdanning. Disse medlemmer vil
påpeke viktigheten av at det utarbeides årlige
rapporter som viser funksjonshemmedes vilkår og situasjonen
på arbeidsmarkedet, og ber Regjeringen følge dette
opp.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil
også påpeke viktigheten av å få i gang
introduksjonsprogrammer for flyktninger og asylsøkere.
Språk og kunnskap om arbeids- og samfunnsliv er en nøkkel
til deltakelse i arbeidsmarkedet, likestilling og inkludering. Introduksjonsprogrammet bør
også gjelde ved familiegjenforening ved ekteskap, fordi
erfaring viser at særlig kvinner med minoritetsbakgrunn
ikke får lære seg norsk og risikerer å være helt
avskåret fra yrkesdeltakelse og integrering og gjennom
det risikere å havne i ei fattigdomsfelle.
Komiteen vil understreke
behovet for å sikre alle barn rett til rimelig barnehageplass.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, viser til at skolefritidsordningen
er et viktig lovpålagt tilbud som mange familier er avhengig
av. Skolefritidsordninger representerer en trygghet for mange foreldre,
slik at de vet at barna har det bra mens de selv er på jobb. Flertallet mener
det er viktig at barnehager og skolefritidsordninger har god kvalitet
og er billige, slik at ingen velger å ikke delta i arbeidslivet
fordi utgiftene til godt barnetilsyn er for store.
Flertallet vil understreke at
opplæringen i skolen skal motvirke ulikheter og gi et likeverdig
grunnlag for alle, samtidig som opplæringen skal skape
vekst og muligheter for den enkelte. Dette betyr at skolen må være
et satsningsområde.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil peke på kommuneøkonomiens
viktige rolle i arbeidet for å fjerne fattigdom - ikke
minst gjelder dette fattigdommen blant barn og unge. En svært trang
kommuneøkonomi har tvunget mange kommuner inn i en situasjon
med høy foreldrebetaling i barnehagene, forskjellige typer
egenbetaling i skolen og høy foreldrebetaling i skolefritidsordningen.
Dette rammer barn i familier med trang økonomi ekstra hardt.
Det kan på den ene sida føre til at de ikke får
del i det trygge og sosialt utviklende tilbudet barnehager og SFO representerer,
eller det representerer så store utgifter for noen barnefamilier
at det bidrar til fattigdomsutvikling.
Disse medlemmer viser til at
norske forskningsinstitusjoner samstemt har trukket fram billigere
barnehager og fritidstilbud og gratis skole og SFO som noen av de
viktigste tiltakene mot barnefattigdom i sine innspill til Regjeringen.
Disse medlemmer viser til at
skolefritidsordningen ble startet for å gi alle skolebarn
trygt tilsyn før og etter skoletid. En fersk evaluering
av skolefritidsordningen tyder på at behovet for dette
tilbudet har økt de siste årene, med flere aleneforsørgere
og flere yrkesaktive kvinner.
Disse medlemmer vil peke på at
Regjeringen i budsjettet for 2003 fikk støtte av stortingsflertallet
for å halvere tilskuddet til skolefritidsordningen. Konsekvensene
av dette er at mange kommuner nå øker egenbetalingen
i SFO. Dette har ført til at flere barnefamilier ikke lenger
har råd til å bruke tilbudet, men ser seg nødt
til å trekke barna ut av ordningen. Kuttet i SFO-tilskuddet
bidrar på den måten til en ytterligere forsterkning
av fattigdomsutviklinga.
Disse medlemmer viser til at
Stortinget i Budsjett-innst. S. nr. 12 (2002-2003) ba Regjeringen
legge fram en plan for utviklingen av SFO, og understreker betydningen
av at dette blir gjort så raskt som mulig.
Disse medlemmer mener at den
offentlige skolen skal være gratis. Disse medlemmer mener
at det er uakseptabelt at foreldrene må finansiere undervisningsmateriell
eller leirskole. Det må sikres at gode offentlige velferdsordninger
kan benyttes av alle. Disse medlemmer viser til at
statsbudsjettet for 2003 har resultert i at kommunene må prioritere
mellom krevende lovpålagte oppgaver. Disse medlemmer har
merket seg at flere kommuner melder om økning av foreldrebetalingen
også i skolefritidsordningene, og at noen foreldre av den
grunn må si opp tilbudet. Dette rammer småbarnsforeldre,
og dette er ingen god familiepolitikk. Disse medlemmer vil
minne om at SFO handler om trygghet for de yngste skolebarna. I
mange familier er begge foreldrene ute i arbeid, og det er behov
for et omsorgs- og tilsynstilbud for småskolebarna både
før og etter skoletid.
Disse medlemmer mener at skolefritidsordningen
må gjøres billigere, slik at alle har mulighet
til å benytte seg av den.
Disse medlemmer viser til at
prinsippet om gratis grunnskole ble strammet inn av Stortinget i
2002. Dette innebærer at det ikke lenger er lov til å ta
foreldrebetaling for f.eks. eksempel leirskoleopphold. En trang
kommuneøkonomi fører imidlertid til at undervisningstilbud
som leirskole, ekskursjoner og andre spennende undervisningsopplegg
utenfor skolen kan stå i fare for å falle bort.
Dette vil ramme barn fra familier med dårlig økonomi
hardest fordi de har mindre muligheter enn andre barn til å ta
del i slike opplevelser på fritida.
Disse medlemmer vil derfor understreke
at kommuneøkonomien må sikre en grunnskole som
kan tilby denne typen undervisningsformer.
Disse medlemmer mener derfor
at en betydelig bedring av kommunenes økonomi er en forutsetning for å lykkes
i kampen mot fattigdom - spesielt den fattigdommen som rammer barn.
Disse medlemmer vil understreke
at barns fattigdom er et offentlig ansvar.
Disse medlemmer påpeker
at ingen er mer avhengig av at skolen er god, gratis og mangfoldig
enn barn som lever i familier med lite penger. Skolen må være
trygg, moderne og ha god kvalitet på undervisningen. Skolen
må gi gode opplevelser og inspirasjon og muligheter til å ta
evner og talenter i bruk og tilby sosialt fellesskap som ikke koster
penger. Det er viktig for at ikke fattigdommen skal gå i
arv til neste generasjon. Derfor kan en god skole med nok og moderne
IKT-utstyr og velutrusta bibliotek kompensere for forskjellene mellom
hva folk har tilgang på hjemme og gi alle barn likere muligheter
i utdanningssystemet og arbeidslivet.
Disse medlemmer vil vise til
at gratisprinsippet ble innstrammet av Stortinget før jul.
Lovverket er på plass og må nå følges
opp med mer penger til bl.a. leirskoler, slik at ikke tilbudet faller
bort.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti vil vise til den presisering av
opplæringsloven som ble vedtatt i Odelstinget i desember
2002, og som tydeliggjør at grunnskoleopplæringen
skal være gratis. Loven som trådte i kraft omgående,
innebærer at ingen elever av økonomiske grunner
kan bli utestengt fra aktiviteter som inngår som en del
av opplæringen.
Disse medlemmer understreker
at tiltak i forhold til barnehager og skolefritidsordninger ikke
er omtalt i St.meld. nr. 6 (2002-2003).
Disse medlemmer vil påpeke
at det i forbindelse med fattigdomstiltak må være
viktig å sørge for at fattige barnefamilier får
redusert foreldrebetaling i skolefritidsordningen.
Disse medlemmer viser til at
tilskuddet til SFO skal innlemmes i kommunenes rammetilskudd fra
1. august 2003. Den enkelte kommune kan på bakgrunn av
dette innføre graderte og om nødvendig gratis
satser til SFO.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil
fremheve betydningen av å få mer kvalifisert personale
for å sikre kvaliteten på SFO. Videre mener disse
medlemmer at ingen foreldre skal betale mer enn 1 000 kroner
for full plass på SFO, og på sikt vil disse medlemmer ha som mål en maksimalpris
på 760 kroner for full plass.
Komiteens medlem fra Senterpartiet vil peke
på at mange kommuner pga. halveringen av statstilskudd
for 2003 nå hever egenbetalingen i SFO. Flere foreldre
får som en konsekvens av dette vansker med å benytte
seg av ordningen. Dette medlem vil understreke at
SFO er en svært viktig del av barn og unges oppvekstmiljø og
derfor må få større oppmerksomhet og
mer ressurser. Dette medlem går inn for
at SFO skal ha en kvalifisert leder, og at det i staben må være faglig
kompetanse til å håndtere barn med spesielle behov,
og at ut over det er det ikke nødvendig at alle ansatte
har spesiell faglig eller pedagogisk bakgrunn. Dette medlem vil
understreke at det er vesentlig at pris ikke blir en hindring for å kunne
benytte seg av tilbudet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti vil påpeke at Regjeringens
politikk for flere privatskoler legger til rette for segregering
etter trosretting, inntekt og personlige preferanser framfor integrering.
Konsekvensene er klart negative og bidrar verken til integrering
av innvandrere eller sikrer at alle barn går sammen og
er inkludert i sin nærskole.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil påpeke
at barna som vokser opp i fattige familier, er mer enn andre avhengig
av gratis og rimelige offentlige kultur- og fritidstilbud for å kunne
delta i sosiale fellesskap på lik linje med andre. Derfor
er det helt avgjørende at skolefritidsordningen er god
og billig, og at det finnes fritids- og kulturarenaer som er åpne
for de som ikke kan betale kontingenter og inngangspenger. De fleste
aktiviteter koster penger i form av utstyr, medlemsavgifter og inngangspenger,
enten det er idrett, musikk eller annet. Dette er i seg selv et vanskelig
hinder. Derfor er en god skole og bred og god kultur- og fritidssatsing
i kommunene helt avgjørende for livskvaliteten og videre
muligheter for barn i fattige familier.
Disse medlemmer mener
at den kommunale musikk- og kulturskolen er viktig for å gi
barn og unge mulighet til å utøve og oppleve kultur.
Målet må være å gi alle som ønsker
plass i musikk- og kulturskolene, et tilbud. Disse medlemmer mener
at man fortsatt må ha et tak på foreldrebetalingen,
men at dette taket må settes lavere enn i dag, slik at
foreldrenes økonomi ikke spiller inn på muligheten
for deltakelse i kulturskolene. Kulturskolen skal være
en kulturskole for alle, og ikke for noen få.
Disse medlemmer vil påpeke
viktigheten av at alle barn kan gå i samme skole og ikke
segregeres etter inntekt, trosretning eller evner og anlegg.
Disse medlemmer mener at kultur
og kunst gjør samfunnet rikere på opplevelser
og utfordringer som gir oss muligheter til å utvikle skapende
evner og identitet. Det nysgjerrige, kreative og skapende mennesket bidrar
til å skape et samfunn med variasjon, nytenking, toleranse
og plass til utfoldelse. Kunst og kultur må være
en sentral del av morgendagens kunnskapssamfunn.
Det er særlig viktig å gi
alle barn og unge muligheter til å være aktive
deltakere i og oppleve kunst og kulturytringer. I et så gjennomkommersialisert
samfunn som vårt, der det å handle og hva du handler,
blir en helt sentral arena for identitet, blir fattigdom svært
ekskluderende. Det finnes svært få fritids- og
fellesarenaer der ikke betalingsevnen spiller en rolle for adgangen
til disse arenaene. Ikke engang grunnskolen er helt gratis. Dersom
kjøpesamfunnets innvirkning på selvbilde og sosial
tilhørighet skal kunne reduseres, må fellesarenaer
for opplevelser, aktivitet og kultur være tilgjengelig
for alle.
Disse medlemmer mener at på alle
kunstfelt er samarbeid og kontakt mellom skole og kulturliv viktig for å sikre
barn og unge "kulturell bagasje". Samarbeidet mellom kulturlivet
og skolen må utvikles videre. Det er en utfordring å sikre
ungdom bedre muligheter til utfoldelse og opplevelser innenfor egne
kulturuttrykk.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet mener at det må lages rammer for
at aldersgruppene skal kunne skape og oppleve kunst sammen.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti mener
at kulturlivet har for trange kår. Kulturlivet trenger
mer enn rosende ord i festtaler. For å få et løft
mener dette medlem at bevilgningene
til det statlige kulturområdet må økes
opp til minst 1 prosent av statsbudsjettet.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet mener det må være et
mål at også den videregående skolen skal
være gratis, og at elevene ikke skal måtte betale
for skolebøker. Disse medlemmer menerderfor at det må innføres
et bokstipend til alle elever i videregående skole som
skal dekke alle utgifter til læremateriell. Disse medlemmer viser
til forslag som disse partier har fremma i budsjettet for 2003 på dette
området.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet ser det som positivt
at Regjeringen har slått fast at alle nybygg og påbygg
av skoler skal utformes etter prinsippet om "universell utforming".
Istedenfor spesielle innretninger for funksjonshemmede skal man sørge
for at skoleanleggene bygges slik at de kan benyttes av alle mennesker,
uten behov for tilpasninger.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti mener
at også eksisterende skolebygg og utearealer i tilknytning
til skolene etter hvert bør oppgraderes til å tilfredsstille
dette kravet, og viser til sine forslag i Innst. O. nr. 7 (2002-2003)
om å lovfeste prinsippet om universell utforming og be
Regjeringen utarbeide en plan for opprustning av eksisterende skoler
til universell standard.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet mener at barnehagetilbud
til alle som ønsker det, er viktig for barns velferd og
utviklingsmuligheter, og for at småbarnsforeldre skal ha
mulighet til å kombinere omsorg for barn med arbeid eller
utdanning.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, viser til stortingsvedtaket om å innføre
lovfestet rett til barnehageplass i løpet av stortingsperioden
og halvere foreldrebetalingen til maksimalt 1 500 kroner per måned,
og forutsetter at dette vedtaket følges opp av Regjeringen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
vil vise til at kontantstøtten for mange barnefamilier
er et godt alternativ, som gir valgfrihet i forhold til omsorgsform.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil
særlig påpeke den uheldige konsekvens kontantstøtten
har for minoritetskvinners mulighet til å lære
seg norsk og få arbeid fordi familien ut fra økonomisk
rasjonale på kort sikt tjener på at mor er hjemme. Disse
medlemmer mener det er viktig å bryte en negativ
spiral med arbeidsledighet og sosialhjelp som viktigste inntektskilde,
spesielt fordi det kan få følger for flere generasjoner.
Foreldrene bør være gode forbilder for sine barn,
og spesielt er det viktig for integreringen i det norske samfunnet
at voksne innvandrere og flyktninger kommer i aktivitet og tar del
i arbeidsliv og samfunnsliv. Videre vil dette bedre barnas mulighet
til raskt og effektivt å lære seg norsk og bli
vant til å fungere sammen med andre barn fra ulik bakgrunn.
For barna er dette en kompetanse som er nødvendig for å lykkes
i skolen og få full nytte av opplæringen.
Disse medlemmer viser til at
mange barn og unge har behov for tannregulerende behandling. For mange
barnefamilier er dette en stor økonomisk belastning, og
vil være ekstra belastende for familier som fra før
har lite å rutte med. Det er, slik disse medlemmer ser
det, ingen gode grunner for at tannregulerende behandling skal være
gjenstand for så mye høyere egenandeler enn annen
behandling, og foreslår derfor gratis tannregulering for
barn og unge under 18 år. Disse medlemmer viser
i denne forbindelse til Sosialistisk Venstrepartis budsjettforslag
for 2003.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til egne forslag i Dokument nr. 8:69
(2000 2001) og Innst. S. nr. 273 (2001-2002) om strakstiltak for å bedre
situasjonen for fattige barnefamilier og til forslag under behandlingen
av Dokument nr. 8:2 (2001-2002).
Disse medlemmer viser til at
velferden avgjøres lokalt. Det er et statlig ansvar å sørge
for at kommunene gis mulighet til å tilby en grunnskole
uten egenandeler, en barnehageplass også til dem som ikke
kan betale, og stille bolig til rådighet også til
sine mest vanskeligstilte. Sosialhjelpssatsene avgjøres
i kommunene. Det er imidlertid et statlig ansvar å gi kommunene
mulighet til å sikre et sosialhjelpsnivå det går
an å leve av.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til Dokument nr. 8:2 (2001-2002) fra Senterpartiet om tiltak for å motvirke
fattigdom i Norge. De sentrale forslagene i forslaget var:
– Revidere
de veiledende satsene for sosialhjelp slik at de kommer på nivå med
SIFOs satser for et standardbudsjett. Det må i tillegg
være mulig å få dekket uforutsette utgifter
for eksempel til nødvendige medisiner, lege- og tannlegebehandling.
– Barnetrygd og engangsstønad
skal ikke regnes med i inntekten ved beregning av sosialhjelpen.
– Rett til gratis barnehageplass/SFO
for barn i familier som har sosialhjelp og/eller trygd
som hovedinntekt.
– Engangsstønad skal
ikke regnes som inntekt.
– Hospits er uegnet som bolig
for barnefamilier.
– Grunnskolen skal være
gratis.
– Kommunene må tilføres
ressurser for å dekke de økte kostnadene dette
innebærer for kommunene.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at
det under behandling av denne saken ble flertall for å be
Regjeringen sørge for at bruk av hospits som boligløsning
for barnefamilier opphører. Et stort mindretall ber Regjeringen
vurdere en ordning med fortrinnsrett til og gratis barnehageplass
og SFO til alle barn som har foreldre som har sosialhjelp og/eller
trygd under et visst nivå som hovedinntekt. Det samme mindretallet
ber Regjeringen sikre gjennomføring av opplæringslovens
intensjon om en gratis grunnskole uten egenbetaling.
Komiteen er gjort
kjent med at mange dessverre opplever det offentlige hjelpeapparatet
som et problem i seg selv. Dette svekker tilliten til velferdsstaten
og oppslutningen om fellesskapsløsningene. Komiteen mener
tjenestene i sterkere grad må utvikles slik at hjelpeapparatet
fungerer som en medspiller og ikke som en motpart for folk som trenger
støtte. Kompetanseutviklingen i hjelpeapparatet har vært
stor, og kapasiteten kan ytterligere styrkes ved en bedre samordning av
tjenestene. Komiteen viser til tidligere enstemmig
vedtak i budsjettinnstillingen for 2001, der det heter:
"Stortinget ber Regjeringen utrede spørsmålet
om en felles etat for sosial-, arbeidsmarkeds- og trygdeetaten og
legge saken frem for Stortinget på egnet måte
i løpet av 2002."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, viser til den forestående behandling
av St.meld. nr. 14 (2002-2003). Flertallet viser
til at St.meld. nr. 14 (2002-2003) er en deloppfølging
av intensjonene i Velferdsmeldingen og vedtak fattet i forbindelse
med behandlingen av Utjamningsmeldingen, der hovedmålet
var å sørge for sosial trygghet for utsatte grupper. Flertallet ser
at det kan synes som om dette målet er endret i St.meld.
nr. 14 (2002-2003) kap. 6 "Utfordringer og mål", der det
heter:
"Regjeringen har i St.meld. nr. 6 (2002-2003) Tiltaksplan
mot fattigdom, analysert og trukket opp en strategi for å møte
fattigdomsproblemet. I denne meldingen setter Regjeringen søkelyset
på de sentrale utfordringene det norske velferdssamfunnet
står overfor på områdene sysselsetting
og inntektssikring, og en legger fram en strategi for organisatoriske
reformer på disse områdene."
Komiteen understreker
at sysselsetting og inntektssikring nettopp er viktige virkemidler
i å motvirke fattigdom og utjamning av levekår. Komiteen understreker
videre at det offentlige tjenestetilbudet må være
så godt og omfattende at vi sikrer både det forebyggende
arbeidet og målrettet oppfølging av individet.
Frivillige organisasjoner bør fortsatt spille en viktig
rolle i samarbeid med og som supplement til de kommunale myndigheters
virkemidler.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti har merket seg at målsettingene
med tiltaksplanen mot fattigdom er sammenfallende med målsettingene
i St.meld. nr. 14 (2002-2003), Samordning av Aetat, trygdeetaten
og sosialtjenesten. Begge meldinger setter fokus på behovet
for bedre velferdstjenester med sikte på at flere kan forsørge
seg selv gjennom arbeid. Tiltaksplanen mot fattigdom inneholder
målrettede tiltak for å hjelpe mennesker ut av
fattigdom gjennom arbeid, målretting av velferdstjenestene
og sosial inkludering.
Disse medlemmer viser til at
det i St.meld. nr. 14 (2002-2003) foreslås en ny organisering
av velferdstjenestene for å sikre bedre samordning og brukervennlighet.
Den nye organiseringen skal legge bedre til rette for å hjelpe
mennesker til arbeid eller aktive tiltak.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til egne forslag om Aetat, trygdeetaten og sosialtjenesten i flere
budsjettinnstillinger og i innstillingen til Utjamningsmeldingen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til betydningen
av å ha økonomisk kompetanse på sosialkontorene,
slik at de kan yte faglig god økonomisk rådgiving.
Sosialkontorene må kunne yte profesjonell bistand i møtet
med kreditorer, slik at flere kan få til frivillige gjeldsordninger
og få orden på sin økonomi.
Disse medlemmer viser til komiteens
eneste merknad under kap. 621 post 71 i Statsbudsjettet for 2003
(Budsjett-innst. S. nr. 11 (2002-2003)) der følgende sies:
"Post 71 Tilskudd til frivillig arbeid
Komiteen
ser på arbeidet til frivillighetssentralene som svært
viktig og viser til at sentralene skal fungere som en møteplass
og være et viktig bindeledd mellom folk som ønsker å gjøre
en frivillig innsats. Lokale frivillige organisasjoner, menigheter
og kommuner er viktige for at frivillighetssentralene skal ha et
sterkt lokalt engasjement og god lokal forankring. Komiteen har
merket seg at 246 sentraler nå er i drift.
Komiteen
vil vise til at opprettelse og drift av frivillighetssentralene
har vært en suksess siden starten i 1994. Ideen om at stat
og kommune skulle gå sammen i en offentlig dugnad sammen
med frivillige, har vist seg å være svært
vellykket. Komiteen vil peke på at frivillighetsarbeidet
har stor betydning, ikke minst for å fremme brukernes interesser
og synspunkt. Det er viktig å styrke dette arbeidet samtidig
som flere sentraler må kunne opprettes. Komiteen vil dessuten
vise til at hver tilsatt i dette arbeidet utløser 2,5 årsverk
i tillegg. Dette er frivillige ildsjeler som gjør store
og små tjenester for enkeltmennesker og andre hele året
uten noen form for godtgjørelse. Komiteen vil fastholde
at ikke minst i forhold til forebygging og trivsel er dette arbeidet
viktig også samfunnsmessig."
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at Senterpartiet foreslo en økning av budsjettposten
for frivillighetssentraler med 12 mill. kroner. Dette var begrunnet
i bedre driftsforhold for frivillighetssentralene og en mulighet
for opprettelse av flere sentraler, noe det er stor interesse for.
Dessverre ble det ingen tilslutning til dette forslaget.
Frivillighetssentralene har en viktig rolle
i forebyggingsarbeidet. Gjennom sentralenes virksomheter får vanskeligstilte
hjelp og støtte uten å måte betale for
det. Den kontaktskapende virksomheten er av uvurderlig betydning
og kan motvirke ensomhet og sosial utstøting. Innenfor
frivillighetssentralenes virksomhetsområde møtes
ofte barn og eldre, innvandrere og fastboende, og personer som vil
og kan gi hjelp og bistand til de som trenger slik støtte.
Etter dette medlems mening er
dette arbeidet noe av det viktigste vi kan stimulere og støtte
for sosial og velferdsmessig forebygging og utjamning.