Regjeringens tiltaksplan har en tidsramme fra
2002 til 2005. Regjeringen vil følge opp tiltaksplanen
mot fattigdom i forbindelse med de årlige statsbudsjettene. I
tillegg tar Regjeringen sikte på en gjennomgang av velferdsordningene
og organiseringen av velferdstjenestene.
Blant tiltak spesielt rettet mot å få flere
innvandrere og flyktninger i arbeid nevnes introduksjonsstønad, arbeidsmarkedsrettet
kvalifisering, dokumentasjon av realkompetanse, bedre oppfølging
av unge innvandrere som ikke har fullført grunnskolen og
bedre undervisning for språklige minoriteter.
Som særskilte arbeidsrettede tiltak
for langtids sosialhjelpsmottakere nevnes målrettede arbeidsmarkedstiltak
som innebærer at den enkelte så raskt som mulig, og
senest innen tre år, skal sikres tilbud om kvalifisering
eller arbeid. Regjeringen vil videreføre forsøket med
helhetlig kommunalt ansvar for langtids sosialhjelpsmottakere.
Som tiltak for ungdom i risikosonen vises til
forslag om målretting av 1 000 plasser i arbeidsmarkedstiltak.
Regjeringen vil videreføre arbeidet
med å reaktivisere uførepensjonister, og det vises
til at Rikstrygdeverket i samarbeid med Aetat har utarbeidet et
opplegg for dette. Når det gjelder tiltak for uførepensjonister, vises
det ellers til Ot.prp. nr. 102 (2001-2002) der det foreslås
en omlegging av trygdereglene for å få flere i arbeid
gjennom en ny tidsbegrenset uførestønad og heving
av minsteytelsen ved attføring og rehabilitering.
Som tiltak for enslige forsørgere nevnes
forbedring av overgangsstønaden og målrettede
arbeidsmarkedstiltak.
Målretting av velferdsordningene er
et hovedanliggende for Regjeringen, og som tiltak for å oppnå dette nevnes økning
av boutgiftstaket i bostøtteordningen. Videre vil Regjeringen
gjennomgå regelverket for Husbanken og for bostøtten
med sikte på bedre målretting, og den vil gjennomføre
boligtiltak for vanskeligstilte barnefamilier, unge uføre
og enslige sosialhjelpsmottakere i de største byene. Regjeringen
vil også legge opp til at det offentlige og private utbyggere
skal samarbeide om rimelige utleieboliger for vanskeligstilte.
Regjeringen vil videreføre kompetanse-
og kvalitetshevende tiltak i sosialtjenesten.
Regjeringen vil vurdere en lovhjemmel i lov
om sosiale tjenester som gir rett til en individuell plan for å løse sosiale
problemer og komme i arbeid eller aktivitet.
Som tiltak for å målrette
velferdsordningene i forhold til innvandrere og flyktninger nevnes
supplerende stønadsordning for pensjonister med kort botid
i Norge.
Bedre målretting av tiltak for barn
og barnefamilier skjer gjennom økning av barnetillegget
til uføre- og alderspensjonister med barn under 18 år, økning
av barnesatsene i de veiledende retningslinjene for økonomisk
sosialhjelp, forbedring av bostøtteordningen, omlegging
av støtteordning for unge elever med rett til videregående
opplæring og gjennom barneverntjenesten.
Som tiltak for rusmiddelmisbrukere nevnes styrking av
behandlingskapasiteten og helsetilbudet til rusmiddelmisbrukere,
forsøk med ambulerende miljøteam og tiltak for
bostedsløse rusmiddelmisbrukere.
Når det gjelder tiltak for mennesker
med psykiske problemer, vises det til Opptrappingsplanen for psykisk
helse 1999-2006, og det uttales at denne vil motvirke fattigdom
hos mennesker med psykiske lidelser både gjennom å forebygge
utvikling av psykisk sykdom, bedre behandlingstilbud, og styrket
hjelp til mestring i hverdagen ved psykisk sykdom.
Som tiltak for bostedsløse framholdes
at Regjeringen vil styrke og utvikle oppfølgingstjenester
tilknyttet bolig i storbykommunene.
Med hensyn til tiltak for funksjonshemmede og
kronisk syke vises det til ny skjermingsordning for egenbetaling
for helsetjenester (egenandelstak 2).
Når det gjelder tiltak for barn og
unge, vises det til videreutvikling av oppfølgingstjenestens
arbeid for å hindre at ungdom faller ut av videregående
opplæring. Regjeringen viser videre til den opprustningen
av skolehelsetjenesten i videregående opplæring
og helsestasjon for ungdom som ligger i Opptrappingsplanen for psykisk
helse, og til opptrapping av tilskuddsordningen "Ungdomstiltak i
større bysamfunn".
Regjeringen viser til at følgende tiltak
for å øke deltakelsen i samfunnet for barn og
unge med innvandrerbakgrunn er presentert i en egen tiltaksplan
i juni 2002:
– bedre
språk- og samfunnskunnskaper hos barn og foreldre, og mer
foreldresamarbeid
– bedre oppfølging av
enslige mindreårige
– større deltagelse fra
innvandrerungdommen i kultur og idrett
– bedre kriminalitetsforebyggende
arbeid i forhold til innvandrerungdom
– selvstendiggjøring
for bedre helse
Komiteen vil understreke
at arbeid til alle er til det beste både for den enkelte
og for samfunnet. Det at folk står utenfor arbeidslivet,
er den største årsaken til fattigdom. Det viktigste
politiske grep en kan ta for å kjempe mot fattigdom, er å få folk
ut i arbeid.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, mener at høy
sysselsetting også er det beste fordelingstiltak for utjamning
av forskjellene mellom folk. Flertallet viser også til
St.prp. nr. 44 (2002-2003) om styrket innsats mot arbeidsledighet
og endringer i statsbudsjettet for 2003.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen for å kvalifisere
flest mulig av de som står utenfor arbeidslivet til arbeid,
om å øke kapasiteten på gode, kortvarige
yrkesretta kurs i takt med økningen i antall arbeidsløse."
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet mener det er helt nødvendig å styrke
innsatsen mot arbeidsløsheten. Disse medlemmer mener
Regjeringen i sitt forslag til statsbudsjett for 2004 ved dimensjonering
av arbeidsmarkedstiltakene må ta langt sterkere hensyn
til
– funksjonshemmede
som er tydelig underrepresentert i arbeidslivet, jf. AM-rapport
av mars 2003
– innvandrere - særlig
kvinner har liten deltaking
– ungdom under 25 år
må sikres jobb eller utdanning
– langtids sosialhjelpsmottakere
– personer med psykiske problemer
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen ved utforming
av arbeidsmarkedstiltakene for 2004 styrke innsatsen overfor funksjonshemmede,
innvandrere, ungdom, langtids sosialhjelpsmottakere og personer
med psykiske problem."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til sine respektive forslag fremmet
i budsjettinnstillingene om økt satsing på Aetat
og flere tiltak og til forslag under behandlingen av St.prp. nr.
44 (2002-2003).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, slutter
seg til de tiltak Regjeringen arbeider med.
Komiteen mener at
de to mest sentrale elementer i integreringspolitikken skal være
arbeid og norskopplæring. I Innst. S. nr. 129 (2001-2002)
ble Regjeringen pålagt å snarest mulig innføre
et obligatorisk introduksjonsprogram for både flyktninger
og de som får opphold på humanitært grunnlag. Komiteen har
merket seg at Regjeringen følger opp dette. Manglende språkkunnskaper
og problemer med å få jobb er de største problemene
den etniske minioritetsbefolkningen har i dag. Mange er overkvalifiserte
for de jobbene de har. Noe av dette kan avhjelpes med bedre godkjenningsordninger
for studiekompetanse fra utlandet. Komiteen viser
til Ot.prp. nr. 28 (2002-2003) Lov om introduksjonsordning for nyankomne
innvandrere.
På denne bakgrunn fremmer komiteens
medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i statsbudsjettet
for 2004 sørge for nødvendige virkemidler for
gjennomføring og finansiering av obligatorisk norskopplæring
og introduksjonsprogram for nyankomne innvandrere og forenkling
av godkjenningsordninger for studiekompetanse og fagutdanninger
fra utlandet."
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen og Fremskrittspartiet i statsbudsjettet for 2003 fjernet
norskopplæringen for asylsøkere i mottak. Disse
medlemmer vil vise til at lange perioder i passivitet er negativt.
Erfaring tilsier at jo før en kommer i gang med tiltak,
kompetanseheving og språkopplæring, jo bedre er
det. Mange av de som nå ikke får språktrening, vil
komme til å få opphold. De som blir sittende lenge i
mottak, blir både sosialt og arbeidsmessig satt tilbake, og
muligheten til å lykkes med å inkludere og integrere flyktningene
i samfunnet reduseres kraftig.
Et opphold som innebærer aktivitet
og opplæring, gjør situasjonen lettere for alle
parter og bidrar til å minke risikoen for å havne
i økonomisk fattigdom uten arbeid. Dagens praksis må endres
til mer opplæring, og språk- og arbeidslivsopplæring
må settes inn på et langt tidligere tidspunkt
enn i dag.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag for å sikre en bedre oppfølging av barn
og ungdom med innvandrerbakgrunn:
"Stortinget ber Regjeringen vurdere
tiltak og økonomisk støtte for bedring av norskopplæringen
og oppfølgingen av barn og ungdom med innvandrerbakgrunn
i grunnskolen med det mål at flere fullfører videregående
opplæring, og at flest mulig elever går over fra "norsk
som andrespråk" til ordinær norskundervisning."
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til de mange reaksjoner som er kommet fra kommunene, på Regjeringens
usolidariske fjerning av norskopplæringen for asylsøkere
slik det ble vedtatt i statsbudsjettet for 2003. Dette medlem mener Regjeringen
må ta hensyn til den passivitet og mangel på forberedelse
til integrering dette medfører, og vurdere saken på nytt
i Revidert nasjonalbudsjett.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at
det offentlige skal ha et spesielt ansvar for å rekruttere
bredt fra hele befolkningen. Om det er kvalifiserte søkere
med minioritetsbakgrunn til offentlige stillinger, skal minst én
av disse innkalles til intervju. Disse medlemmer ber
Regjeringen følge opp dette overfor statlige og kommunale
bedrifter, virksomheter og forvaltninger og ber om rapportering om
resultater på egnet måte i løpet av 2005.
Komiteen viser til
at arbeidsledigheten er høyere blant personer med minioritetsbakgrunn
enn befolkningen for øvrig. Med stigende arbeidsledighet
er behovene for tiltak økende. Blant de med de laveste inntektene
er personer med minioritetsbakgrunn overrepresentert. Særlig
gjelder dette kvinner. Komiteen mener at det bør
legges vekt på å motivere flere kvinner med minoritetsbakgrunn
til å kvalifisere seg for høyere avlønnet
arbeid og generelt til å delta mer i familieforsørgelsen
ved inntektsgivende arbeid.
På denne bakgrunn fremmer komiteens
medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i statsbudsjettet
for 2004 sørge for å øke det totale antallet
tiltaksplasser for å sikre kvalifisering av personer med
minoritetsbakgrunn og legge særlig vekt på tiltak
for kvalifisering av kvinner."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
viser til at lov om introduksjonsordning for nyankomne innvandrere,
Ot.prp. nr. 28 (2002-2003), nå er til behandling i Stortingets
kommunalkomité. Flertallet vil
videre vise til at Stortinget nylig har behandlet Ot.prp. nr. 25
(2002-2003), jf. Innst. O. nr. 65 (2002-2003), vedrørende
endringer i opplæringsloven hva gjelder rett til yrkesprøving.
I merknads form slås det der fast følgende:
"Den vedtatte utvidede adgangen til realkompetansevurdering
vil gi innvandrere mulighet for yrkesprøving som en måte å synliggjøre
yrkeskvalifikasjoner opp mot videregående opplæring
på."
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti vil for øvrig vise til
at Norsk organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT) foretar vurdering/godkjenning
av utenlandsk kompetanse på høyere utdanningsnivå
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, viser ellers til
Regjeringens handlingsplan mot rasisme hvor alle statlige virksomheter som
et prøveprosjekt frem til 1. juni 2004 pålegges å innkalle
minst én søker med innvandrerbakgrunn dersom vedkommende
er kvalifisert. Det bes om at Regjeringen legger frem en evaluering
av effekten av dette prøveprosjektet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til kommunalkomiteens behandling av Ot.prp. nr. 28 (2002-2003) om
introduksjonsloven. Disse medlemmer viser til at
dette er en proposisjon som i all hovedsak retter krav til og krever
initiativ av innvandrerne. Disse medlemmer mener
at dette er den beste veien å integrere innvandrerne i
det norske samfunnet. En god integrasjon er videre det viktigste
elementet i arbeidet med å få innvandrerne ut
i arbeidslivet.
Komiteen tiltrer forslagene
for 2003 og mener arbeidet med målrettede arbeidsmarkedstiltak
og forsøk med helhetlig kommunalt ansvar for langtidsledige bør
videreføres. Komiteen ønsker at
de som mottar støtte i form av sosialhjelp eller trygd,
skal stimuleres til å være i arbeid og aktivitet.
De økonomiske ytelsene bør bidra til å motivere
for kvalifisering ved arbeid, utdanning eller annen samfunnsnyttig
innsats.
Komiteen legger til grunn at
ikke alle kan komme i arbeid, og viser til forslag om gjennomgang
av ytelsesnivået.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
viser til St.prp. nr. 44 (2002-2003) om styrket innsats mot arbeidsledighet.
I denne foreslår Regjeringen 200 nye stillinger til Aetat
og 1 000 flere tiltaksplasser på årsbasis. Flertallet viser
også til at Regjeringen følger situasjonen på arbeidsmarkedet
for å vurdere ytterligere tiltak dersom det viser seg å være nødvendig.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til forslag om økte bevilgninger til Aetat og tiltaksplasser
under behandlingen av St.prp. nr. 44 (2002-2003) der Arbeiderpartiet
foreslo at det bevilges midler svarende til et tiltaksnivå økt
med om lag 4 000 plasser utover Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartietviser til flertallsforslag
om økte bevilgninger til Aetat og tiltaksplasser under
behandlingen av St.prp. nr. 44 (2002-2003) der komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet foreslo at det bevilges midler
svarende til et tiltaksnivå økt med om lag 2 500
plasser utover Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet understreker
behovet for årlig justering av sosialhjelpssatsene.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å øke
det totale antall arbeidsmarkedstiltak i statsbudsjettet for 2004
for å sikre forsterket ivaretaking av langtids sosialhjelpsmottakere."
"Stortinget ber Regjeringen sikre
videreføring og utvidelse av forsøk med helhetlig
kommunalt ansvar for langtids sosialhjelpsmottakere inntil eventuell
oppfølging av tiltak for samordning av Aetat, trygdeetaten og
sosialtjenesten er gjennomført."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet vil påpeke mangelen på prinsipiell
avklaring fra Regjeringen og flertallet på hvorfor noen
allmenne ytelser som gis til alle uten behovsprøving, i
praksis avkortes og behovsprøves bare for de aller fattigste.
Barnetrygd er ment å gå til å forsørge
barn uten behovsprøving eller skattlegging. Uansett hvor
rik du er, får du pengene uavkortet; bare sosialhjelpsmottakere
blir behovsprøvd. Dette forsterker skeivfordelingen og
rammer barn i fattige familier.
Disse medlemmer påpeker
de uakseptable virkningene dette får for de fattigste familiene,
og at det er et uakseptabelt prinsipp å ha brede generelle
ordninger som overfører store pengesummer til alle barnefamilier unntatt
de fattigste. Disse medlemmer vil vise til at å fjerne
avkortingen for barnetrygd vil gi flere tusen kroner til de fattigste
barnefamiliene. Det vil ikke være noen særfordel
for dem, bare likebehandling i forhold til alle andre som får
pengene uavkortet. Det er et tiltak som vil virke umiddelbart, og
det vil hjelpe de aller fattigste.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener
at veiledende normering av sosialhjelpsatsene ikke er tilstrekkelig.
Det vil ikke verne mot stor ulikhet i sosialhjelpsnivået
mellom kommuner og heller ikke forplikte staten til å være
med å finansiere et nødvendig løft for
de som er uten eller har svært små inntekter.
Skal innføring av statlig norm være en garanti
mot fattigdom og et løft for de som nå har alt
for lave ytelser, må normen være et fast garantert
minstenivå.
Disse medlemmer viser til egne
forslag om å heve sosialhjelpsatsene opp til SIFOs nivå.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, støtter målretting av
arbeidsmarkedstiltak for ungdom under 25 år, men mener
at det i den nåværende arbeidsmarkedssituasjonen
vil være nødvendig å foreta en totalvurdering
av hvor mange nye plasser som må opprettes for å sikre
et tilstrekkelig antall tiltak for ungdom.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen foreta
en vurdering i tilknytning til statsbudsjettet for 2004 om det er
behov for å øke antall arbeidsmarkedstiltak ytterligere
for å sikre tilstrekkelig kapasitet til særskilt
innsats for å tilby og følge opp tiltak for ungdom
under 25 år."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til at ungdomsledigheten
er økende, og ber om at ungdomsgarantien gjeninnføres
for å sikre alle under 25 år rett til arbeid eller
utdanning. Det er viktig at unge ikke kommer inn i et levesett der
det ikke stilles krav til dem, og der de føler at det ikke
er bruk for dem. Disse medlemmer viser til forslag
i Dokument nr. 8:82 (2002-2003) der det foreslås følgende:
"Stortinget ber Regneringen fremme forslag om tiltak
slik at lagtidsledig ungdom i alderen 20 til 24 år garanteres
et tilbud om jobb, utdanning eller arbeidsmarkedstiltak slik at
ingen blir gående ledige utover 6 måneder."
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at Dokument nr. 8:82 (2002-2003) er til behandling i kommunalkomiteen,
og at Senterpartiet vil komme med sine merknader og forslag i forbindelse med
denne behandlingen.
Komiteen understreker
at ungdom som har begått lovbrudd, er særlig risikoutsatt,
både de som er over og de som er under den kriminelle lavalder.
Det er viktig å forebygge en videre kriminell utvikling.
Den kriminelle aktiviteten har ofte sammenheng med dårlig økonomi,
vanskelige hjemmeforhold, psykiatriske problemstillinger og rusmiddelmisbruk.
Mange av disse ungdommene har bakgrunn med mangelfull skolegang mv. Komiteen antar
at det her er behov for et særskilt godt samarbeid under
og etter soning fra flere hjelpeinstanser.
Koordinering mellom forskjellige hjelpetiltak
og i overgang mellom et tiltak og neste er i praksis vanskelig for
alle med sammensatte problemer. Komiteen mener at
sammensatte problemer er et generelt kjennetegn ved familier og
individer som er fattige. Komiteen er klar over at
sosialtjenesteloven § 3-2 inneholder en bestemmelse som
gir en viss mulighet til å se forskjellige tjenester samlet.
Hvis det blir påvist mangler ved de tjenester
som andre deler av forvaltningen skal yte til personer med særlige
behov, skal sosialtjenesten om nødvendig ta opp saken med
rette vedkommende. Er det uklart eller uenighet om hvor ansvaret
ligger, skal sosialtjenesten søke å klargjøre forholdet. Komiteen har
imidlertid erfaring for at sosialtjenesten ikke alltid får
gjennomslag for forpliktende samarbeid, og ønsker å styrke
sosialtjenestens koordinerende rolle. Denne problemstillingen er
også belyst i St.meld. nr. 14 (2002-2003) i kapittel 6.3.2 "Utfordringer
mellom etatene".
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen styrke
sosialtjenestens koordinerende rolle og ber om en vurdering av om sosialtjenesteloven
bør få en ny bestemmelse om hjelp til helhetlig
individuell plan for helse-, sosial- og barneverntjenester."
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti påpeker at ungdomsgarantien
gjelder tiltak til ungdom under 20 år. Utvidelsen av ordningen
for personer i aldersgruppen 20-24 år ble avviklet i 1998
på bakgrunn av en gunstig utvikling på arbeidsmarkedet
for denne gruppen. Disse medlemmer viser videre til
at Regjeringen allerede har iverksatt forsøksordninger
for ungdommer i alderen 20-24 år som mottar sosialstønad,
som et ledd i satsingen mot fattigdom.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen tar sikte på å fremme forslag om rett
til individuell plan etter lov om sosiale tjenester med det aller
første. Dette vil være et viktig tiltak for å sikre
at brukere med sammensatte behov får koordinerte tjenester
og en sammenhengende tiltakskjede.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til Innst. S. nr. 121 (2002-2003),
jf. St.meld. nr. 40 (2001-2002) om barne- og ungdomsvernet, der
flertallet understreker at:
"– Tiltak
som settes i verk for barn og ungdom, skal være målrettede
og troverdige ut fra det enkelte barns totale livsperspektiv.
– Ansvar og oppgaver for barn
og ungdom i risikosonen skal til enhver tid være i fokus.
– I møte med familien
er faglig og menneskelig kvalitet grunnleggende. Fokus må være
respekt, personlig integritet og en samarbeidende holdning.
– Det må være
kontinuitet i oppfølgingsarbeidet, og familien bør
slippe å forholde seg til mange personer og instanser.
– Barnevernet bør organiseres
på en måte som tilrettelegger for nødvendig
samarbeid med andre relevante instanser og etater slik at de involvertes
rettssikkerhet ivaretas."
Disse medlemmer forutsetter at
Regjeringen snarest følger opp flertallets intensjoner.
Komiteen støtter
videreføring av arbeidet med reaktivering av uførepensjonister.
Når det gjelder tidsbegrenset uførestønad,
viser komiteen til behandling av Ot.prp. nr. 102
(2001-2002).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, vil for øvrig understreke at
det er dyrt å være syk, og at bl.a. volumet i
både statlige og kommunale egenandeler er urovekkende.
Unge uføre som ikke har mulighet for deltakelse i arbeidslivet,
sliter med dårlig økonomi over tid.
På denne bakgrunn fremmer flertallet følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen vurdere
nivået på trygde- og sosialhjelpsytelsene og muligheten
til å vektlegge økte ytelser ved deltaking i kvalifiseringsarbeid,
utdanning eller meningsfull samfunnsaktivitet."
"Stortinget ber Regjeringen redusere
bruken av egenandeler på nødvendige helse- og
omsorgstjenester, bl.a. gjennom en utvidelse av ordningen med egenandelstak 2."
Komiteen viser til
at stønad til barnetilsyn gis til enslig mor eller far
som må overlate nødvendig tilsyn med barn til
andre på grunn av utdanning eller arbeid utenfor hjemmet.
Enslige forsørgere som er uføretrygdet og av den
grunn må overlate tilsyn med barn til andre, er i dag ikke
berettiget til slik stønad. Det vil være tilfeller
der en enslig forsørger som er uføretrygdet, på grunn
av sin uførhet ikke kan følge opp barnet med den ønskede
aktivitet og stimulering som barn er avhengige av. Det er derfor
nødvendig å endre reglene i folketrygden § 15-11
slik at også enslige forsørgere som på grunn
av uførhet må overlate nødvendig tilsyn med
barn til andre, faller inn under dette regelverket.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig
Folkeparti, fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i løpet
av 2004 vurdere å endre folketrygdens regler om stønad
til barnetilsyn til enslig mor eller far slik at også uføre
aleneforsørgere som på grunn av sin uførhet
må overlate nødvendig tilsyn med barn til andre,
også omfattes av dette regelverket."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i løpet
av 2004 fremme forslag om endring av folketrygdens regler om stønad til
barnetilsyn til enslig mor eller far slik at også uføre aleneforsørgere
som på grunn av sin uførhet må overlate
nødvendig tilsyn med barn til andre, også omfattes av
dette regelverket."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
viser til at Regjeringen i St.meld. nr. 14 (2002- 2003) har varslet
en bred gjennomgang av ytelser, stønadsnivå og
kvalifiseringstiltak i andre fase av utredningen om arbeidet med
samordningen av velferdstjenestene. Innenfor en stønadsreform
der arbeid og brukerretting skal være fokus, må blant
annet stønadssystemet utformes i lys av dette. Flertallet mener
tjenester og tiltak må gi mer rom for fleksibilitet slik
at brukerne kan få skreddersydde tilbud som svarer til
den enkeltes behov, og som gjør det enklere for brukere å få hjelp
til selvforsørgelse.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til Ot.prp.
nr. 102 (2001-2002) om tidsbegrenset uførestønad.
Her foreslår Regjeringa at stønadsnivået
i denne ordninga skal være lavere enn i ordinær
uførestønad. Dette er, slik disse medlemmer ser
det, et tiltak som vil skape ny fattigdom, og vil derfor gå på tvers
av det Regjeringa har som målsetting med sin tiltaksplan
mot fattigdom. Dette forslaget vil derfor ikke kunne få disse
medlemmers støtte.
Komiteenviser til Budsjett-innst. S. nr. 11 (2002-2003)
der komiteen understreket behovet for å følge med
i utviklingen av levekårene til enslige forsørgere og
for at tiltakene overfor denne gruppen fortsatt evalueres. Komiteen var
enig i at overgangsstønad og utdanningsstønad
kan ytes ut påbegynte skoleår, og anser dette
som en klar forbedring.
For øvrig vil komiteen understreke
at den evaluering Sosialdepartementet bestilte, bl.a. viser at O av
de spurte oppgir å ha problemer med å klare uforutsette utgifter.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti,
vil påpeke at evalueringen av stønadsordningen
for enslige forsørgere viser at intensjonen bak reformen
om raskere selvforsørgelse langt på vei har lykkes.
Enkelte opplever imidlertid for kort tid til å kvalifisere
seg for arbeidslivet.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, mener det bør
vurderes å styrke trygdeetaten ytterligere for at etaten
selv i større grad skal drive motivasjons- og oppfølgingsarbeid
overfor enslige forsørgere.
På denne bakgrunn fremmer dette
flertallet følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen på bakgrunn
av evalueringen av reformen for enslige forsørgere vurdere behov
for endringer i regelverk og stønadsformer innen budsjettfremlegg
for 2004 og eventuelt fremme forslag, slik at flere kan nå målsettingen
om selvforsørgelse og kvalifisering."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, viser til at det
er noen mennesker som ikke oppfyller kravene om tilstrekkelig botid
i Norge, og som dermed ikke får fulle pensjonsrettigheter
i folketrygden. Dette gjelder både nordmenn med lang tid
i utlandet og arbeidsinnvandrere og mennesker med opphold på humanitært
grunnlag. Det er forventet at denne gruppen vil øke. Flere
større kommuner, bl.a. Kristiansand, har påpekt
at pensjonsrettigheter for denne gruppen er viktig for at kommuner
skal stille seg positive til å ta imot flyktninger og legge
til rette for familiegjenforening. Konsekvensene for den enkelte flyktning
er at mange etter lang tids yrkesaktivitet må henvende
seg fortløpende til sosialtjenesten med søknader
om økonomisk hjelp. Den andre siden er at disse da vil
leve på et økonomisk minimum over lang tid, mens
sosialhjelpens intensjon er at man ikke skal leve flere år
med slike ytelser. Stortinget har sluttet seg til forslaget om en
ny supplerende stønadsordning for pensjonister med kort
botid i Norge, og flertallet fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om ny stønadsordning for pensjonister med kort
botid i Norge i løpet av 2003."
Flertallet kan ikke godta en
utvikling hvor mennesker med minoritetsbakgrunn systematisk sliter
med å komme inn på boligmarkedet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Statistisk sentralbyrås store undersøkelse
om nordmenns holdninger til innvandrere fra 2002, der det fremkom
at 9 av 10 ikke ville ha noe imot å ha en innvandrer som
nabo.
Komiteen støtter økning
av barnetillegget i trygden og de veiledende sosialhjelpssatsene.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil igjen understreke
at fattigdom blant barn er det som er mest uverdig og uakseptabelt,
og at tiltak for å utrydde fattigdom blant barn må ha
høyeste prioritet.
Disse medlemmer vil peke på at
barnetrygden ikke er justert på flere år.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet mener Regjeringen derfor bør vurdere
om en økning i barnetrygden kan være et egnet
virkemiddel mot fattigdom i barnefamilier.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet understreker
at småbarnstillegget må gjeninnføres.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet mener at barnetrygden er en av de mest
treffsikre ordningene for å bedre barnefamilienes økonomi.
Barnetrygd er også ofte den sikreste inntektskilden for
barnefamilier med lav inntekt. Tall fra Regjeringa viser at barnetrygden utgjør
nesten en firedel av samla inntekt for lavinntektsgruppen. Derfor
er det å gå i feil retning at barnetrygden for
inneværende år ikke følger prisstigninga, og
at småbarnstillegget er fjerna.
Disse medlemmer mener derfor
at barnetrygda i framtida må reguleres minst på linje
med prisveksten og helst økes utover dette i åra
som kommer. Disse medlemmer mener også at
småbarnstillegget må gjeninnføres.
Disse medlemmer vil påpeke
at barnetillegget for de som får ledighetstrygd eller går
på attføring, er svært lavt og ikke dekker
hva det faktisk koster å forsørge et barn. Tillegget
er på 17 kroner per barn per dag for fem dager hver uke.
Spesielt for familier som må leve på lave ytelser,
vil hver krone bety mye. Det er av stor viktighet at barn som lever
i familier som er avhengig av offentlige trygde- eller livsoppholdsytelser,
ikke lever i forhold som kan kalles fattigdom. Det er viktig for
barn å kunne ha mulighet til å delta i for eksempel idrett
og kulturaktiviteter og på andre arenaer der barn og unge
møtes. De fleste slike aktiviteter koster penger eller
krever utstyr som koster penger. Regjeringen Bondevik fremmet tidligere
i år forslag til nye bidragsregler der fradrag for samvær
med barn ble satt til 55 og 85 kroner, avhengig av alder. Dette
er summer som langt overstiger barnetillegget. Det finnes ikke noen enhetlige
normer for slike kostnader som blir brukt for å fastsette
nivået på ytelsene og skape rettferdighet mellom
de familiene og de barna som mottar slike ytelser.
Disse medlemmer mener det er
grunn til å utrede om barnetillegget og andre ytelser som
er ment å dekke underhold av barn, er tilstrekkelige og
rettferdige.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede
om ulike barnetillegg og andre offentlige ytelser og satser som
benyttes til å dekke underhold av barn, er rettferdige
og tilstrekkelige og står i rimelig forhold til hverandre."
"Stortinget ber Regjeringen om å endre
retningslinjene for utmåling av stønad til livsopphold
slik at barnetrygd ikke inngår i beregningsgrunnlaget for
sosialhjelp."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil
vise til at ifølge Statistisk sentralbyrå vil økt
barnetrygd for tredje eller flere barn treffe veldig godt i forhold
til de fattige familiene. Av en rekke ulike tiltak som kan tenkes
overfor barnefamiliene når det gjelder direkte støtte
eller skattereduksjoner, er det dette tiltaket som mest vil bedre
fordelinga mellom fattige og rike familier. Den samme undersøkelsen
fra SSB (gjengitt i ØA 9/2000) viser for øvrig
at mens økt barnetrygd for tredje eller flere barn er det
tiltaket som mest kan øke likhetsgraden mellom husholdningene,
vil reduksjon i indirekte skatter (f.eks. moms) ha en svakere fordelingseffekt.
Reduksjon i bensinavgift, inntektsskatt, formuesskatt og toppskatt,
særlig reduksjon i toppskatt, vil ha motsatt effekt. Disse
tiltakene vil forverre fordelinga mellom fattige og rike husholdninger.
Disse medlemmerfremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen øke
barnetrygdsatsene fra og med tredje barn i hver barnefamilie."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til at nye bidragsregler er vedtatt.
Det nye regelverket har gitt mange negative reaksjoner fra personer
med omsorgsansvar som mener at de nye reglene vil bidra til at familiens økonomi
forverres. Disse medlemmer forventer at regelverket
får en snarlig evaluering, og viser til at et forslag om
slik evaluering er fremmet i Stortinget.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
viser til den fremlagte fattigdomsplanen og statsbudsjettet for
2003, der Regjeringens forslag om å bevilge 30 mill. kroner
til boligoppfølging - oppfølgingstjeneste for
bostedsløse i kommunene, ble vedtatt av Stortinget. Flertallet viser
til at Regjeringen har valgt å prioritere bostedsløse,
innvandrere og funksjonshemmede innenfor boligtilskuddsordningen. Flertallet støtter
denne prioriteringen som gir en målrettet bruk av ordningen.
Det vises også til at ca. halvparten av midlene disponeres
av kommunene blant annet med henblikk på å følge
opp de boligsosiale handlingsplanene. Flertallet viser
også til at Regjeringen til høsten skal legge
frem en stortingsmelding om boligpolitikken, hvor det vil bli en
helhetlig gjennomgang av boligmarkedet og de boligpolitiske virkemidlene.
Flertallet viser til at Regjeringen
har invitert frivillige organisasjoner i prosjekt bostedsløse,
og at flere prosjekter er på gang. Flertallet ber
Regjeringen legge til rette for at de frivillige organisasjonene
kan spille en fortsatt aktiv rolle overfor de aller svakeste på boligmarkedet. Flertallet mener
at bostøtteordningen er et treffsikkert sosialt og boligpolitisk
virkemiddel. Flertallet viser til at Regjeringen
fjernet det såkalte finansieringskravet for barnefamilier
i bostøtteordningen. Dette medfører at 5 000 barnefamilier
nå har rett på bostøtte, og det er derfor
et viktig tiltak med tanke på å styrke bostøtteordningen. Flertallet viser til
at inntektsgrensene for barnefamilier nå er blitt hevet. Flertallet viser
videre til den kommende boligmeldingen hvor en vurdering av bostøtteordningen
vil stå sentralt.
Flertallet støtter departementets
avgjørelse om å innføre månedlige
utbetalinger av bostøtte, noe som vil gjøre det
lettere for mottagerne å håndtere de løpende boutgiftene.
Flertalletviser
også til at Stortinget enstemmig vedtok å bevilge
2 500 kroner til alle bostøttemottagerer som en hjelp til å betale
de høye strømregningene. Det vises for øvrig
til at Stoltenberg-regjeringen i statsbudsjettet for 2001 foreslo å fjerne
sjablonene for lys og varme i bostøtteordningen, og at
Bondevik II gikk motsatt veg og hevet sjablonen for lys og varme
med 10 prosent for årene 2002 og 2003.
Flertallet viser til at det på en
rekke områder i meldingen omtales forskjellig ordninger
og tiltak hva angår boliger og bostøtteordninger
for de som sliter med høye boutgifter, og de som har problemer
med å komme inn på boligmarkedet. I den forbindelse
vil flertallet vise til at en rekke forslag om disse
boligtemaene er tatt opp i forbindelse med behandlingen av Dokument
nr. 8:141 (2001-2002), jf. Innst. S. nr. 95 (2002-2003), hvor Stortinget
viste til at Regjeringen som en oppfølging av NOU 2002:2
ville legge frem en enhetlig gjennomgang av boligpolitikken, og
derfor besluttet at Dokument nr. 8:141 (2001-2002) skulle vedlegges
protokollen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartietvil
peke på at kommunene har hovedansvaret for boliger til
vanskeligstilte. Dette fremgår av sosialtjenesteloven § 3-4
som pålegger kommunene å:
"… medvirke til å skaffe boliger
til personer som ikke selv kan ivareta sine interesser på boligmarkedet, herunder
boliger med særlig tilpassing og med hjelpe- og vernetiltak
for dem som trenger det på grunn av alder, funksjonshemming
eller av andre årsaker."
Disse medlemmer understreker
at de generelle virkemidlene i boligpolitikken derfor må suppleres med
virkemidler som er tilpasset individer og grupper med særlige
boligbehov. Ikke alle er tilstrekkelig hjulpet gjennom de generelle
ordningene. Tilskudd til bygging av utleieboliger for unge og økonomisk
vanskeligstilte vil være et viktig bidrag til at kommunene
skal kunne ivareta sitt boligsosiale ansvar. Husbankens virkemidler
retter seg inn mot å kompensere for betalingsevne, ikke
mot å kompensere for sviktende boevne. Botrening krever
annen tjenesteyting i tillegg. Slik disse medlemmer ser
det, vil det være behov for å innrette Husbankens
virkemidler slik at det kan bygges et passende antall boliger årlig
spesielt rettet mot ungdom, studenter, eldre og økonomisk
vanskeligstilte. Innslaget av utleieboliger og lavinnskuddsboliger
må økes. Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen øke
Husbankens tilskudd til bygging av utleieboliger og lavinnskuddsboliger
og stimulering av slik bygging med faste statlige tilskudd."
Disse medlemmer mener det i tillegg
er behov for at det for eksempel gjennom Sosialdepartementet utvikles
en støtteordning for kommuner og frivillige organisasjoner
som tar et ansvar for særlig vanskeligstilte, hvor de kan
få dekket deler av kostnadene ved boligsosial oppfølging.
Disse medlemmer mener bostøtteordningen
er et treffsikkert personrettet virkemiddel. Disse medlemmer mener
fjerningen av finansieringskravet er en viktig start på å styrke
bostøtten og boligtilskuddet vesentlig for økonomisk
vanskeligstilte. Det er et klart behov for å styrke bostøtten
for barnefamilier. De barnefamiliene som mottar bostøtte,
har klart høyere totale boutgifter i prosent av inntekt
enn andre bostøttemottakere. En stor andel av barnefamiliene
som mottar bostøtte, har boligutgifter over boutgiftstaket. Disse medlemmer mener
at dette taket bør heves. Det er videre særlig
behov for å heve grensen kraftig for hvor høy
inntekten kan være for å kunne motta bostøtte
både for enslige forsørgere og for familier med
to voksne og barn. Disse medlemmer foreslår
følgende:
"Stortinget ber Regjeringen styrke
bostøtten for barnefamilier ved å øke
inntektsgrensen ytterligere ut over dagens nivå i statsbudsjettet
for 2004."
Disse medlemmer har sett at mange
med svak økonomi får problemer med å betale
husleien fordi bostøtten utbetales etterskuddsvis for fire
måneder av gangen. Det er derfor en hjelp at utbetaling
skal skje månedlig fra annet kvartal i 2003.
Disse medlemmer viser til St.prp.
nr. 41 (2002-2003) om tilleggsbevilgning til dekning av utgifter knyttet
til økte strømpriser for bostøttemottakere
der bostøtteordningen ble utvidet og forbedret. Disse medlemmer mener
dette er viktige tiltak for å motvirke fattigdom. Bostøtteordningen
er et svært treffsikkert virkemiddel. Disse medlemmer mener bostøttens
sjablon for lys og varme kan være et virkemiddel for å fange
opp særskilte endringer i strømprisene. Disse
medlemmer viser til at bare bostøttemottakere som
er pensjonister, omfattes av sjablonen, mens om lag 32 500 bostøttemottakere
- blant andre barnefamilier - ikke omfattes. Sjablonen differensieres avhengig
av husstandsstørrelse og hvor i landet en bor, slik at
den er målrettet ut fra forskjeller i oppvarmingsbehovet.
Disse medlemmer mener det er
viktig at sjablonen gjøres gjeldende for alle bostøttemottakere
som en varig ordning, og at endringen gjennomføres fra
2. tertial 2003 og fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge
for at bostøtteordningens sjablon for lys og varme utvides
til å omfatte alle bostøttemottakere, som varig
ordning, fra 2. tertial 2003."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til egne forslag og merknader i Innst. S. nr. 95 (2002 2003) om
boligtiltak for unge og vanskeligstilte der det ble fremmet en hel
rekke forslag som alle ville bedret situasjonen for vanskeligstilte vesentlig. Disse
medlemmer viser til at følgende forslag ble fremmet:
"Stortinget ber Regjeringen øke bostøtta
for barnefamilier ved gradvis å heve inntektsgrensen med
50.000 kroner og boutgiftstaket med 5.000 kroner utover dagens nivå."
"Stortinget
ber Regjeringen fremlegge forslag til regelverk som binder kommunene
til ikke å ta høyere enn kostnadsdekkende leie
ved sin utleievirksomhet."
"Stortinget ber Regjeringen
om å etablere en låneordning gjennom Husbanken
hvor kommunene kan få rente- og avdragsutsettelse på lån
til tomtekjøp."
"Stortinget ber Regjeringen
sørge for at STARTLÅN utvikles i retning av et
rettighetslån for alle som ønsker å etablere
seg med eid bolig. Lånene skal ytes av Husbanken, innvilges
av kommunene og med en 50/50 pst. risikodeling mellom stat
og kommune. Lån skal gis med basis i behovsprøving
i forhold til nøktern pris, størrelse og standard."
"Stortinget
ber Regjeringen sørge for at det gis 15 pst. tilskudd og
en låneutmåling som samlet sikrer inntil 90 pst.
finansiering for 1 000 lavinnskuddsboliger årlig for boliger
av begrenset størrelse. Slike boliger skal være
underlagt klausul om prisregulering."
"Stortinget
ber Regjeringen sørge for at det gis fullfinansiering med
30 pst. tilskudd til kjøp eller bygging av 3 000 ikke-kommersielle
utleieboliger for unge og økonomisk vanskeligstilte årlig.
Boligene skal ha nøktern størrelse og standard,
og leien skal være basert på non-profit."
"Stortinget
ber Regjeringen i forbindelse med framlegging av budsjettet for
2004 komme tilbake med en plan for bygging av studentboliger."
"Stortinget
ber Regjeringen om å videreføre ordningen med
at det kan gis opp til 60 pst. tilskudd for kjøp eller
bygging av ikke-kommersielle utleieboliger for særlig vanskeligstilte
enkeltpersoner og grupper."
"Stortinget ber Regjeringa
i samband med Revidert nasjonalbudsjett for 2003 utarbeida ein fleirårig
opptrappingsplan for bustader til bustadlause. Planen må innehalda
både tilskot til bustader og til oppfylgjing for å sikra
butrening."
"Stortinget ber Regjeringen gjennom Sosialdepartementet å utvikle
en støtteordning for kommuner og frivillige organisasjoner
som tar et ansvar for særlig vanskeligstilte hvor de kan
få dekket deler av kostnadene ved boligsosial oppfølging."
"Stortinget
ber Regjeringen sikre at bruk av hospits opphører. De ressurser
kommunene i dag benytter til dette, forutsettes heller brukt til
gode boligløsninger supplert med boligsosial oppfølging."
"Stortinget
ber Regjeringa foreta ein gjennomgang av bustøtta med sikte
på endringar frå og med 1. januar 2004."
"Stortinget
ber Regjeringen innføre månedlig utbetaling av
bostøtta."
Disse medlemmer vil påpeke
at alle disse forslagene ble nedstemt.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet ber om at Regjeringen vurderer alle disse
forslagene i den varslede boligmeldingen.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil
påpeke at bolig er et grunnleggende gode, og at all annen
innsats overfor enkeltpersoner slik som utdanning, helse og rehabiliteringstjenester,
muligheten till å få og beholde et arbeid er avhengig
av at du har et sted å bo. Disse medlemmer vil
også vise til Budsjett-innst. S. nr. 5 (2002 2003), Inst.
S. nr. 126 (2002 2003) om tilleggsbevilgning til dekning av utgifter
knyttet til økte strømpriser for bostøttemottakere.
Disse medlemmer viser til at
Sosialistisk Venstreparti vil fremme et dokument 8-forslag i Stortinget om
tiltak for å sørge for boliger til bostedsløse.
Spesielt gjelder dette personer som kommer ut fra fengsel eller som
blir utskrevet fra institusjon etter gjennomført behandling.
Bakgrunnen for dette er at 23 prosent av de som er bostedsløse,
er personer som kommer ut fra fengsel eller institusjon. Alternativet
for disse personene i dag er ofte hospits eller lignende. Dette
medfører en stor risiko for at de på nytt raskt
havner i et kriminelt miljø eller et rusmisbruksmiljø.
Derfor bør kommunene ha en plikt til å skaffe
disse et tilbud om bolig.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at
boligpolitikken spiller en svært viktig rolle når
det gjelder fordeling, noe som også kom klart fram i utjamningsmeldingen.
Husbanken er statens viktigste redskap for å sikre en jevn
bygging av nøkterne, rimelige og miljøriktige
boliger. Derfor er det viktig at Husbanken til enhver tid har tilstrekkelige lånerammer
og tilskuddsmidler for å spille en aktiv rolle i den sosiale
boligpolitikken.
Disse medlemmer viser til at
et flertall i kommunalkomiteen, representantene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet, under behandlingen av Dokument nr.
8:141 (2001-2002) om boligtiltak for ungdom og økonomisk
vanskeligstilte pekte på to områder der det særlig
haster med å få til en styrking. Det gjelder tiltak
for såkalte bostedsløse og en gjennomgang av bostøtten.
Det samme flertallet fremmet forslag om å videreføre
ordningen med at det kan gis opp til 60 prosent tilskudd for kjøp
eller bygging av ikke-kommersielle utleieboliger for særlig
vanskeligstilte enkeltpersoner og grupper.
Disse medlemmer viser til at
det samme flertallet også fremmet forslag om å få utarbeidet
en flerårig opptrappingsplan for boliger til bostedsløse.
Videre ble det fremmet forslag om å få utviklet
en støtteordning for kommuner og frivillige organisasjoner
som tar et ansvar for særlig vanskeligstilte hvor de kan
få dekket deler av kostnadene ved boligsosial oppfølging.
Under samme sak fremmet det samme flertallet
forslag om en gjennomgang av bostøtten med sikte på endringer
fra og med 1. januar 2004.
Disse medlemmer viser også til
at medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Senterpartiet i Innst. S. nr. 95 (2002-2003) mener det haster med å foreta
endringer i bostøtteordningen på bakgrunn av forslag
i Wibe-utvalget.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til Dokument nr. 8:133 (2001-2002) fra Senterpartiet. Der ble det
bl.a. fremmet forslag om å endre avkortingen av bostøtten
ved stigende inntekt slik at kurven ikke blir så bratt
som i dag. I tillegg ble det foreslått å inkludere
enpersonshusholdninger i bostøtteordningen ut over de som
har sosialhjelp som eneste inntektskilde over tid.
Dette medlem ber om at Regjeringen
følger opp disse forslagene i den varslede boligmeldingen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Fremskrittspartiet viser til at Regjeringen har kommet
med forslag til ny støtteordning for alle unge med rett
til videregående opplæring, inklusiv en ordning
med stipend for læremiddel. Disse medlemmer vil
uttrykke skepsis mot behovsprøving. Det videregående
skoletilbudet vil være viktig for å unngå å skape
nye fattige. Finansiering av skoletilbudet må være
så godt at det ikke blir vanskelig for foreldre med lave
og middelse høye inntekter å finansiere videregående
opplæring for sine barn.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til at Regjeringen har lagt fram
et forslag til ny støtteordning for alle unge med rett
til videregående opplæring, inklusiv en ordning
med stipend for læremidler. Disse medlemmer viser
til at det videregående skoletilbudet er viktig for å unngå å skape
nye fattige. Finansiering av skoletilbudet må være
så godt at det ikke blir vanskelig for foreldre med lave
og middels høye inntekter å finansiere videregående
opplæring for sine barn.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet støtter
prinsippet om å vri studiestøtten til elever i
videregående opplæring over fra lån til
stipend, slik at ingen sitter igjen med lån etter videregående opplæring.
Men før man fjerner lånetilgangen i Lånekassen,
må man sikre at dette bortfallet er kompensert gjennom
gode stipendordninger. Ellers blir resultatet at mange må ta
opp private lån. Disse medlemmer kan ikke
se at Regjeringens forslag til ordning gir grunnlag for å fjerne
låneadgangen i Statens lånekasse. Videre vil disse medlemmer uttrykke skepsis til den
store graden av behovsprøving Regjeringen legger opp til
i den nye ordningen.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at Utdannings- og forskningsdepartementet
i slutten av mars og i god tid før Revidert nasjonalbudsjett
vil legge frem et forslag om en ny og forbedret ordning for borteboende
elever. Den nye ordningen er målrettet og innebærer
først og fremst økte stipender til elever fra
familier med svak økonomi. Det betyr at borteboende elev
fra familie med skattbar inntekt på 143 000 kroner eller
lavere etter forslaget i meldingen vil få et stipend fra
Lånekassen på i gjennomsnitt 5 530 kroner per
måned. Bor eleven hjemme, vil han/hun få 2
080 kroner per måned. De økte midlene i den nye
ordningen innebærer en vesentlig forbedring av støtteordningen
for unge elever som tar rettighetsbasert videregående opplæring. Disse
medlemmer vil også vise til at det i den nye støtteordningen
er innført et behovsprøvd læremiddelstipend
på 3 500 kroner per år.
Komiteen vil vise
til Stortingets behandling av St.meld. nr. 40 (2001-2002) i Innst.
S. nr. 121 (2002-2003). Komiteen er opptatt av å sette
inn et bredt spekter av tiltak innen barnevernet, både
frivillige og hjelpetiltak. Det er viktig at familier kan henvende
seg ett sted i kommunen når de trenger hjelp til sine barn
og sin familie. Kriserammede familier kan ikke oppleve å bli
kasteballer i det offentlige systemet når de trenger hjelp.
Komiteen vil peke på at
helsestasjonen er et lavterskeltilbud som blir brukt av de aller
fleste familier med barn. Helsestasjonen bør bemannes med
ulike yrkesgrupper. Helsestasjonene i kommunene bør ha tverrfaglig
kompetanse i forebyggende arbeid for barn og unge. Ulike instanser
bør være tilknyttet helsestasjonene som et lavterskeltilbud
for barn, unge og deres familier.
Komiteen viser særlig
til at familier der barn eller foreldre har spesielle behov, også er
en spesielt sårbar gruppe. Forebyggende tiltak som avlastning, økonomisk
stønad til barnetilsyn, støttekontakter m.m. er
viktige lavterskeltilbud som i større grad bør
tilbys disse familiene. Helsestasjonen og barnevernet bør
være viktige samarbeidspartnere for å hjelpe disse
familiene.
Komiteen vil også vise
til at barn og unge med tiltak fra barnevernet ofte har sammensatte
og alvorlige problemer, herunder rus og psykiatriproblemer. Barn venter
i dag lengre på psykiatribehandling enn voksne, og det
er få institusjonsplasser for rusbehandling for barn og
unge. Komiteen viser til at Stortinget derfor har
vedtatt å be Regjeringen fremme forslag om at barn og unge
med tiltak fra barnevernet skal ha lovhjemlet rett til behandling
for rus og psykiatri.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at
det er uakseptabel lang ventetid for barn og unge for psykiatriske
lidelser og rusmisbruk. Dette har svært alvorlige konsekvenser
for dem det gjelder og fører til at lidelsene blir større
enn nødvendig samtidig som det vanskeliggjør behandling. Disse
medlemmer viser i den forbindelse til at Sosialistisk Venstreparti,
Fremskrittspartiet og Senterpartiet våren 2002 fremma forslag
i Stortinget om å innføre en behandlingsgaranti
på 6 uker for barn og unge under 18 når det gjelder
psykiatribehandling og rusmiddelmisbruk.
Komiteen viser til
at barn som er under oppfølging av barnevernet, er en utsatt
gruppe, og at overgang fra ett hjelpetiltak til andre tiltak kan
være problematisk. De som har vært plassert utenfor
hjemmet, trenger i større grad enn i dag ettervern, en
myk overgang til det voksne liv. Tiltak som kan være med
på å virke positivt, er at fosterhjem kan få godtgjøring
også etter at ungdommen er fylt 18 år eller særskilte
boligtiltak med oppfølging for unge.
I St.meld. nr. 40 (2001-2002) slås
det fast at det forebyggende arbeidet er det viktigste i arbeidet
med barn og unge.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet er derfor bekymret
for at den dårlige kommuneøkonomien skal føre
til at viktige forebyggende tiltak overfor barn og unge ikke blir
iverksatt, og at man vil få en stadig mer restriktiv holdning
til å iverksette tiltak overfor barn, som man vet vil få store økonomiske
konsekvenser.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at Regjeringen har signalisert økte
overføringer til kommunene ved behandlingen av neste års
budsjett for å styrke kommunens evne til å ivareta
sine oppgaver, herunder forebyggende tiltak overfor barn og ungdom.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig
Folkeparti, vil vise til behandlingen av St.meld. nr. 40
(2001-2002) (side 38), der komiteen i innstillingen understreker
at det viktigste er at én etat får ansvaret for
koordinering av det forebyggende arbeidet i kommunene, og at det
må være opp til den enkelte kommune å avgjøre
hvilken etat som mest hensiktsmessig kan utføre en slik
funksjon.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti,
viser til at et flertall i komiteen også mener at barnevernet
kan ha en slik koordinerende rolle.
Komiteen vil understreke
at helsestasjonen generelt har en viktig rolle i forhold til å kunne
drive systematisk forebyggende arbeid rettet mot de minste barna og
deres familier. Men når det gjelder større barn
i risikofamilier, vil skolehelsetjenesten i den videregående skolen
og helsestasjon for ungdom være viktige tiltak for å fange
opp disse på tilsvarende systematiske måte. En
koordinerende instans må sørge for god kommunikasjon
mellom tjenestene, slik at de riktige tiltakene blir satt inn i
tide for de mest utsatte barn og unge.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, vil vise til at barnevernet allerede har
et lovpålagt samarbeidsansvar og et generelt ansvar for å sikre
at utsatte barn og unge får et verdig og godt liv. Barnevernet
har også et bredt spekter av tiltak som kan settes inn
for å kunne gi helhetlige tiltak retta inn mot det enkelte
barn og barnets familie.
Komiteen vil understreke
og påpeke ansvaret som samtlige offentlige organ har med
tanke på samarbeid på tvers av etatsgrenser. Komiteen vil
i den sammenheng vise til at et tett forpliktende samarbeid mellom
skolen, skolehelsetjenesten, barnevernet, psykiatrien og rusomsorgen
er strengt nødvendig for bedre å kunne lykkes
med å hjelpe barn og familier i faresonen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig
Folkeparti og Senterpartiet, støtter innstillingen
fra familie-, kultur- og administrasjonskomiteen (Innst. S. nr.
121 (2002-2003)) i forbindelse med behandlingen av St.meld. nr.
40 (2001-2002) der komiteen mener at kommunene selv bør
bestemme organiseringen av dette arbeidet.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til Sosialistisk Venstrepartis merknader ved Stortingets behandling
av St.meld. nr. 40 (2001-2002).
Komiteens medlem fra Senterpartiet legger
vekt på at kommunale etater og institusjoner har et selvstendig
ansvar for å utvikle gode oppvekstvilkår og forebygge
at barn får problemer, men dette arbeidet må samordnes
bedre enn i dag, og ansvaret for å sikre en koordinert
og god innsats for utsatte barn og ungdom må plasseres
på ett sted i den enkelte kommune. Dette medlem mener
at det også er like viktig at de enkelte familier kan henvende
seg til ett sted i kommunen for å få hjelp til
sine barn og sin familie. Dette medlem vil peke på at
kommunene varierer mye i størrelse og organisering, og
at det derfor er viktig at hver enkelt kommune stilles fritt til å organisere
dette arbeidet slik de finner det hensiktsmessig ut fra ressurser,
erfaringer og samarbeidskultur. Dette medlem mener
videre at hvis en først peker på én etat,
er helsestasjonen den mest nærliggende.
Selv om rusmiddelmisbruk nå er
blitt et landsomspennende problem, så antar komiteens
flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet, at det vil være
en opphoping av tunge brukere i større byer, og at en god
håndtering av disse vil kunne bidra til mindre rekruttering
på sikt. Flertallet understreker at dobbeltdiagnoser
psykiatri og rus fordrer særskilt krevende og langvarig
oppfølging. Flertallet ber derfor om at
flertallsforslaget i Innst. S. nr. 253 (2001-2002) om å yte
storbytilskudd til kommuner som har tilsvarende utgifter til rusfeltet og
psykiatri som de fire storbykommunene, gjennomføres så raskt
som mulig.
Flertallet viser til Rusreform
II fra Regjeringen, og vil komme tilbake med konkrete tiltak og
forslag innenfor rusomsorgen i den forbindelse.
Et annet flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
vil vise til at Regjeringen har lagt frem forslag til ny organisering
av rusomsorgen, og at finansieringsordningen i den forbindelse vil
bli gjennomgått. Dette flertallet viser
for øvrig til at det som tidligere var et "typisk" storbyproblem,
i dag er landsomfattende, og rammer like hardt barn og unge i distrikts-Norge
som i de store byene. For å unngå rekruttering
av rusmiddelmisbrukere generelt og ytterligere tilsig inn til de
store byene spesielt, mener dette flertallet at det
er viktig å styrke det forebyggende arbeidet på landsbygda
og i tettbygde strøk i distrikts-Norge så vel
som i de store byene. Rask reaksjon i nærmiljøet
med et nettverk av skolehelsetjenesten, helsestasjon for ungdom,
familie, skole og politi i fellesskap vil være avgjørende
for å lykkes med å redusere antall rusmiddelmisbrukere.
Gode behandlings- og rehabiliteringstilbud må videreutvikles
og styrkes.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet understreker
at med en organisatorisk omlegging av rusomsorgen vil det være
helt nødvendig med betydelig styrking av kommuneøkonomien
for å sikre bred forebyggingsaktivitet sammen med en kvalitativ og
god langsiktig oppfølging av den enkelte rusmiddelmisbruker.
Disse medlemmer mener at en økning
av overføringen til kommunene generelt og de større
byene spesielt er en forutsetning for en god rusomsorg og også for
omfang av forsøk med f.eks. ambulerende team.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til Regjeringens handlingsplan
mot rusmiddelproblemer som angir en rekke tiltak for å bedre
livssituasjonen for rusavhengige. De konkrete tiltakene omfattet
både utvidelse av tilbudet om legemiddelassistert rehabilitering,
bedring av helsetjenestene, boligoppfølging og en rekke
forbyggende tiltak overfor barn og ungdom. Forslagene ble fulgt opp
med økte overføringer i budsjettet for inneværende år,
herunder ekstrabevilgninger til legemiddelassistert rehabilitering.
I takt med at rusvernet klarere defineres
som et ansvarsområde for helsevesenet, blir det etter komiteens syn
viktig å vektlegge kompetanseutviklende tiltak for helsepersonell
som arbeider med mennesker med psykiske lidelser, slik at også mennesker
med rusmiddelproblemer sikres en behandling som er faglig forankret,
og som vektlegger behandlingsperspektivet mer enn omsorgsperspektivet,
slik at målet blir å oppnå helbred også for
mennesker med rusmiddelproblemer. Komiteen vil også påpeke
behovet for at personer med dobbeltdiagnoser (psykiske problemer
i kombinasjon med et rusmiddelproblem) kan ivaretas ut fra et helhetlig
perspektiv innenfor det psykiske helsevernet, og ikke, slik tilfellet
ofte er i dag, avvises med begrunnelse om at de må være
rusfrie før behandling kan finne sted.
Komiteen legger vekt på at
mer enn halvparten av de som er inne til soning, har rusproblemer.
Det må være en sentral målsetning å behandle
rusmiddelmisbrukere mens de er inne til soning, for å forhindre
en videre kriminell løpebane og dårlige levekår.
Det er også særdeles viktig å bedre innholdet
i soninga i forhold til opplæring og arbeid. Opparbeidelse
av nettverk som følger opp den enkelte etter endt soning,
er et sentralt virkemiddel. Ettervernet må styrkes slik
at det er lettere å finne seg til rette med bolig, arbeid
og positivt nettverk.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
mener det er et viktig mål å få behandlet rusmiddelmisbrukere
mens de er inne til soning for å forhindre en fortsatt
kriminell løpebane. I den forbindelse vil flertallet vise
til at tilskuddet til behandling av rusmiddelmisbrukere under soning
(såkalt § 12-soning) ble økt i statsbudsjettet
for inneværende år.
Komiteen ser fram
til betydelig utbygging av psykiatritjenestene også på kommunenivå i
sluttfasen av psykiatriplanen, der hovedtyngden av midlene vil bli omdelt.
Komiteen viser til at et stadig
hardere arbeidsliv støter stadig flere arbeidstakere ut
i arbeidsløshet. Antall uføretrygdede med psykiatriske
lidelser øker. Det er blitt vanskeligere for yrkeshemmede
og andre utsatte grupper å komme ut i arbeid. Komiteen mener
at arbeidsmarkedstiltak er med på å kvalifisere yrkeshemmede
arbeidstakere til arbeidslivet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, mener at behovet for flere tiltaksplasser
rettet mot yrkeshemmede derfor har økt. Flertallet mener
at de svakeste kan miste fokus og dermed komme dårligere ut
ved en for svak satsing på arbeidsmarkedstiltak spesielt
rettet mot disse.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen vurdere
omfang og utforming av arbeidsmarkedstiltak for mennesker med psykiske
lidelser og øke antall tiltak for yrkeshemmede i statsbudsjettet
for 2004."
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen vurdere
omfang og utforming av arbeidsmarkedstiltak for personer med psykiske
lidelser i statsbudsjettet for 2004."
Komiteen vil påpeke
den lange ventetiden for barn og unge for å få adekvat
behandling ved psykiske lidelser. Tall fra Helsedepartementet viser
at gjennomsnittlig ventetid for spesialistbehandling er 92 dager
for barn og unge, mens den er 54 dager for voksne. En del barn venter
også vesentlig lenger enn dette med tilstander som vil
kunne gi varige mén dersom adekvat behandling ikke settes
inn raskt nok. Det foreligger tette relasjoner mellom helse og sosiale
kår i befolkningen, og det er derfor viktig å utvikle
behandlingstilbudet slik at de gruppene som samlet sett har det
vanskeligst, hjelpes først. Komiteen mener
at opp-trappingsplanen for psykisk helse i særlig grad
skal vektlegge tiltak for barn og unge, med bakgrunn i at tall som
Helsedepartementet selv har presentert, viser at det er barn og
unge som må vente lengst på å få behandling
for psykiske lidelser.
Komiteen vil påpeke
at en vesentlig andel av tiltakene overfor mennesker med psykiske
lidelser bør skje i deres bokommuner, og at satsingen bør
vektlegge forebyggende tiltak for å unngå utvikling
av og forhindre forverring av psykiske lidelser. Komiteen vil påpeke
det økte behovet som foreligger for personell, og da med
særlig vekt på rekruttering til kommunehelsetjenesten
ut fra forebyggingsaspektet.
Komiteen vil påpeke
at en økt satsing på psykiatriske sykepleiere,
vernepleiere og andre miljøterapeuter i kommunene i mange
tilfeller vil kunne virke forebyggende som ledd i å redusere
behovet for behandling i psykiatriske institusjoner, og at opptrappingsplanen dermed
hele tiden bør vektlegge nærheten til behandlingsapparatet
i oppbyggingen av tjenestene til mennesker med psykiske lidelser.
Komiteen vil understreke behovet
for en kontinuerlig tilrettelegging for så vel etter- og
videreutdanning av helsepersonell innenfor det psykiske helsevernet som
behovet for opprettelse av nye stillingshjemler innen fagfeltet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, mener at Husbankens støtteordninger
bør stimulere til at kommunene satser på utbygging
av natthjem, hybelhus med sterkt tilsyn, hybelhus med bemanning
for tilsyn og botreningsarbeid, boliger med noe tilsyn og rimelige
utleieboliger. Individuell oppfølging av boligsituasjonen
for rusmiddelmisbrukeren fordrer opplegg der denne kan starte med
ett boligtiltak og senere arbeide seg opp mot målet om å klare
seg i på egen hånd i bolig. I en slik prosess
må det regnes med flere tilbakefall og dermed også flytting
til boligtilbud med tettere oppfølging. Det vil koste kommunene
svært meget både i investeringer og personell å etablere
og bygge ut en slik "boligtrapp" som kan gi spesielt tilpasset botilbud
til rusmiddelmisbrukere. Flertallet mener at en slik
innsats kan sikres ved en særskilt handlingsplan der Husbankens
virkemidler nyttes, og særskilt drifts- og vedlikeholdsstøtte
vurderes. Flertallet viser til at Sosialdepartementet
og de største kommunene allerede har etablert et prosjekt
for arbeid med bostedsløse.
Flertallet foreslår
følgende:
"Stortinget ber Regjeringen utrede
hvordan Husbankens ordninger kan omfatte et boligprogram for rusmiddelmisbrukere,
og om det kan utvikles en støtteordning for kommuner og
frivillige organisasjoner til delvis dekning av kostnadene ved boligsosial
oppfølging i løpet av 2004."
Et annet flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
viser til det pågående arbeidet med boligsosiale
handlingsplaner, som vil styrke arbeidet med å hjelpe vanskeligstilte
på boligmarkedet. Dette flertallet viser
også til prosjekt bostedsløse og at bostedsløse
har topp prioritet innenfor Husbankens låne- og tilskuddsordninger.
Det vises også til at Stortinget sluttet seg til Regjeringens
forslag om å bevilge 30 mill. kroner til oppfølging
av personer med boproblemer gjennom kommuner og frivillige organisasjoner. Dette
flertallet viser også til at bostedsløshet svært
ofte er et sammensatt problem, hvor rusproblemer og psykiske problemer
er en del av bildet. Etter dette flertallets oppfatning
er det viktig å se alle disse problemene i sammenheng og
at man gis en helhetlig oppfølging.
Dette flertallet vil videre vise
til den kommende boligmeldingen og forventer at bostedsløshetsproblematikken
vil stå sentralt.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet legger til grunn
at det er vedtatt at barn ikke skal plasseres i hospits, at det
er et ønske å avvikle hospits som botilbud, og
at ressurser heller bør brukes mer målrettet til
akseptable boløsninger med tilsyn.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti mener
det er et sterkt behov for en satsing på bygging av utleieboliger
for flyktninger, bostedsløse og andre vanskeligstilte,
og viser i denne sammenheng til Sosialistisk Venstrepartis forslag
i statsbudsjettet for 2003 om å bruke 500 mill. kroner ekstra
for å få bygd 3 000 ekstra utleieboliger.
Disse medlemmer viser til sine
merknader og forslag under pkt. 4.2.2.2.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringa i forbindelse
med statsbudsjettet for 2004 øke innsatsen til bygging
av rimelige utleieboliger for flyktninger, bostedsløse
og andre vanskeligstilte på boligmarkedet."
Komiteen viser til
Innst. O. nr. 44 (2002-2003) og Ot. prp. nr. 4 (2002-2003) om endringer
i folketrygdloven (egenandelstak 2). Komiteen vil
understreke at det er dyrt å være syk, og at nødvendig
behandling og hjelp ikke må avhenge av egen økonomi,
men avgjøres ut fra behov og viser bl.a. til forslag til
statsbudsjett for 2002, jf. Budsjett-innst. S. nr. 11 (2001-2002)
der det heter:
"En "Tak 2"-ordning bør etter komiteens
mening sørge for en vesentlig skjerming mot egenbetaling
for funksjonshemmede og kronisk syke og omfatte bl.a. medisiner
på hvit resept etter nærmere regler, tannlegebehandling,
tjenester i hjemmet, fysioterapi samt rehabilitering og opphold
i opptreningsinstitusjoner."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, forutsetter at ordningen har behov for å videreutvikles,
og regner med en rask vurdering av om kommunale tjenester, legemidler
på hvit resept, medisinsk utstyr og forbruksmateriell,
ortopediske hjelpemidler, høre-apparat og kiropraktikk
skal bli inkorporert i tak 2-ordningen. Det er etter hvert er blitt
svært uoversiktlig hvilke ordninger som dekker hvilke utgifter,
og flertallet legger til grunn at Regjeringen er
i gang med en bred gjennomgang med sikte på forenkling
av hele feltet, herunder også grunnstønad, hjelpestønad
og hele folketrygdloven kap. 5. Flertallet viser
til følgende vedtak i Innst. O. nr. 44 (2002-2003):
"Stortinget ber Regjeringen i samarbeid med brukerorganisasjonene
og senest i forbindelse med budsjettet for 2004 fremme sak om hvilke
og hvordan kommunale egenandeler kan innlemmes i tak 2-ordningen."
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at egenandeler på kommunale
tjenester ikke ble omfattet av tak 2-ordningen da denne ble innført
1. januar 2003, da det ikke var tilstrekkelig tid til å utrede
dette nærmere. Disse medlemmer vil imidlertid
påpeke at spørsmål om finansierings-
og forbrukerbetalingsordninger for eldreomsorgen omtales i kvalitetsmeldingen
som fremlegges for Stortinget i vårsesjonen 2003. Betalingsordningen
vil også bli vurdert i forhold til tak 2-ordningen.
Disse medlemmer vil vise til
at utvalget som utarbeidet forslag til tak 2-ordningen, vurderte
at legemidler på hvit resept, medisinsk utstyr og forbruksmateriell,
ortopediske hjelpemidler, høreapparater og kiropraktikk
av ulike grunner var uaktuelle for tak 2-ordningen. Disse
medlemmer viser videre til helseministerens innlegg under
behandling av denne sak, der han presiserte at en vil følge
nøye med om ordningen fungerer etter sin hensikt, og eventuelt
komme tilbake med forslag til justeringer om det skulle være nødvendig.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, antar at det ikke er mulig for mennesker
med lave inntekter å klare og sørge for et kontinuerlig
og godt tannhelseettersyn. Dårlig tannhelse påvirker
den generelle helsetilstand og kan virke stigmatiserende. I Innst.
O. nr. 44 (2002-2003) pekte komiteen på muligheten for
i større omfang enn i dag å la funksjonshemmede
og kronisk syke få rett til gratis eller subsidiert tannbehandling gjennom
den offentlige tannhelsetjenesten. Komiteen pekte også på at
komiteen ved flere anledninger har etterlyst og bedt om en utredning
av tannhelsetjenesten, og mente at det kan være behov for å vurdere
en egen tannhelsetjenestereform. Komiteen ba om at arbeid med en
utredning om tannhelsetjenesten prioriteres og legges frem for Stortinget.
Komiteen fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede
muligheter for å bedre tannhelsetilbudet for utsatte grupper."
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti vil vise til at det allerede pågår
et arbeid for å utrede mulighetene for utvidet tilbud om
offentlig finansierte tannhelsetjenester. Det vurderes å utvide
det fylkekommunale tilbudet om tannhelsetjenester til utsatte grupper
samt å utvide trygdens regelverk til å gjelde
refusjon for kostnadskrevende rehabiliterende tannbehandling i forbindelse
med tannløsningssykdommen periodontitt. Disse medlemmer vil
også vise til at det er en prøveordning på gang
med utvidet fylkeskommunalt tannhelsetilbud til nye grupper. Ordningen
har allerede pågått i ett år og skal
fortsette ut 2003. Prøveordningen går ut på at
utvalgte kommuner i tre fylker gir et tilbud om tannhelsetjenester
til følgende grupper som i dag ikke har rettigheter etter
lov om tannhelsetjenesten. Ordningen omfatter brukere av andre kommunale hjemmetjenester
enn hjemmesykepleie, personer med pleiebehov som ivaretas av pårørende,
og personer innenfor rusmiddelomsorgen eller psykisk helsevern. Hensikten
med forsøksordningen er kunnskapsoppbygging om målgruppenes
omfang, tannhelseforhold og behandlingsbehov. Videre er hensikten å prøve
ut modeller for hvordan en utvidelse av offentlige tannhelsetjenester
til nye grupper kan organiseres, administreres og finansieres med
sikte på senere vurdering av en eventuell landsomfattende
utvidelse av tannhelsetilbudet. Endelig evaluering av prøveordningen
vil foreligge i løpet av første halvår
2004.
Disse medlemmer viser til at
Stortingets behandling av statsbudsjettet for 2003 resulterte i
vedtak XIV som lyder:
"Stortinget ber Regjeringen øremerke 50
mill. kroner på kapittel 2711 post 72 til rehabilitering
av tannsett etter gjennomgått periodontittbehandling."
Rikstrygdeverket er i gang med å innhente
dokumentasjon om kostnader og omfanget av slik behandling mv. Det
er igangsatt et arbeid med å lage regelverk for en ordning
med sikte på iverksetting i løpet av 2003. Helsedepartementet
vil omtale ordningen i Revidert nasjonalbudsjett.
Komiteen viser til
at stønadsordninga til VTA (Varig tilrettelagt arbeid)
fikk en økning i 2002. Komiteen er kjent
med at VTA-bedriftenes økonomiske situasjon er blitt svakere
de siste åra, og viser til Budsjett-innst. S. nr. 5 (2002-2003)
der Regjeringen blir bedt om å gjøre en vurdering
av den økonomiske situasjonen i disse bedriftene i forbindelse
med Revidert nasjonalbudsjett for 2003.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, legger til grunn at siden Regjeringen
i fjor ble bedt om å utarbeide en opptrappingsplan for
flere VTA-plasser, så vil dette innarbeides i statsbudsjettet
for 2004. For å sikre særskilte tiltak for arbeidsdeltakelse
fra funksjonshemmede og kronisk syke er det også nødvendig å undersøke
langtidsvirkningene av arbeidsmarkedstiltakene overfor de mest utsatte
gruppene på arbeidsmarkedet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet antar at det
kan bli nødvendig også å styrke Aetat
med stillinger og midler for å ivareta tiltak for å finne
passende arbeid for yrkeshemmede. Disse medlemmer fremmer
derfor følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
fram en opptrappingsplan for VTA-plasser og en redegjørelse
for hvordan arbeidsmarkedstiltakene virker for de mest utsatte gruppene
på arbeidsmarkedet i forbindelse med statsbudsjettet for
2004."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil
påpeke at mange funksjonshemmede diskrimineres og ikke
får tilgang på utdanning og arbeid og stenges
ute fra fellesarenaer som er laget utilgjengelig. Diskrimineringen
fører til fattigdom. Disse medlemmer vil
understreke behovet for en antidiskrimineringslov for funksjonshemmede.
Disse medlemmer viser til sine
merknader under pkt. 3.2.1.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
viser til at Regjeringen har nedsatt et utvalg som arbeider med å styrke
det rettslige vernet mot diskriminering av funksjonshemmede. Flertallet viser
videre til at Regjeringen har varslet at den skal legge frem en
melding om politikk for personer med nedsatt funksjonsevne. Meldingen
er varslet allerede våren 2003. Dette vil bli en viktig
melding i arbeidet for en bedre politikk for personer med nedsatt
funksjonsevne.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, er ikke fornøyd med den skjermingsordningen
som ble vedtatt i forbindelse med egenandelstak 2.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til deler av Senterpartiets merknad vedrørende dette i
Budsjett-innst. S. nr. 11 (2002-2003):
"Dette medlem vil påpeke at den foreslåtte
ordningen med egenandelstak 2 ikke er i tråd med de intensjoner Stortinget
hadde når det gjelder en slik ordning. Dette medlem viser
til Budsjett-innst. S. nr. 11 (2001-2002) der intensjonene i forslaget
var å gi en vesentlig skjerming for storforbrukere av helsetjenester
og kronisk syke med store utgifter til medisiner og helsetjenester.
Dette
medlem har merket seg at folk flest har en utgift på 3
000 kroner årlig til helse- og sosialtjenester som ikke
omfatter frikortordningen i følge SSBs dokumentasjon for
FFO, mens mennesker med funksjonshemninger har 8 000 kroner i gjennomsnitt.
I tillegg har denne gruppen en familieinntekt som bare er to tredjedeler
av en gjennomsnittsfamilie.
Dette medlem mener at
dokumentasjonen som er framlagt de siste årene bekrefter
behovet for en ny skjermingsordning. Det er helt urimelig at kronisk
syke skal betale mer til helseutgifter enn gjennomsnittet i befolkningen
ellers. Dette medlem vil med bakgrunn i dette foreslå at
taket senkes til 3 000 kroner for å dekke en egenandelstak
2-ordning som bedre vil skjerme storforbrukerne."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, forventer at Regjeringen kommer tilbake
med en bedret og mer treffsikker ordning når det gjelder
egenandelstak 2 senest i statsbudsjettet for 2004.
Komiteen viser til
at et stadig hardere arbeidsliv støter stadig flere arbeidstakere
ut i arbeidsløshet. Dette gjør det vanskeligere
for yrkeshemmede og andre utsatte grupper å komme ut i
arbeid. Komiteen mener at arbeidsmarkedstiltak er
med på å kvalifisere yrkeshemmede til arbeidslivet.
Behovet for flere tiltaksplasser rettet mot yrkeshemmede har økt
blant annet grunnet økende antall på uføretrygd,
som skal få en ny sjanse i arbeidslivet.
Komiteen understreker at bl.a.
unge uføre og uføre med flere barn fremdeles gir
uttrykk for å leve over tid i en vanskelig økonomisk
situasjon.
Komiteen synes det
er viktig å styrke samarbeidet med frivillige organisasjoner
og legger til grunn at utvidet samarbeid i kommunene vil være
av særlig stor betydning for utsatte grupper.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet er derfor bekymret
for at den dårlige kommuneøkonomien skal føre
til at viktige forebyggende tiltak og individuelt støttearbeid,
for eksempel likemannsarbeid, ikke blir prioritert.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at Regjeringen har signalisert økte
overføringer til kommunene ved behandlingen av neste års
budsjett, for å styrke kommunens evne til å ivareta
sine oppgaver, herunder forebyggende tiltak og individuelt støttearbeid.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet vil understreke betydningen av at personer
med ulike interesser og behov kan organisere seg for å ivareta
sine interesser og påvirke samfunnet. Eksempler på dette
er funksjonshemmedes organisasjoner, arbeidsløses foreninger,
innvandrerorganisasjoner og ulike aksjonsgrupper. Historisk sett
har organisering rundt felles behov og felles sak vært
av de avgjørende krefter da velferdsstaten ble til. Det
er den folkelige organiseringen som har sivilisert samfunnet, ikke
markedskreftene. Det blir spesielt viktig å sikre at også folk
med dårlig råd kan ha mulighet til å organisere
seg der de ønsker og har behov for - og gjennom det øve
sterkere innflytelse. Økonomisk sterke interesser øver
sterk innflytelse i samfunnet og har adgang til de fleste formelle
og uformelle arenaer der beslutninger tas. I tillegg har de råd til
både å leie profesjonelle lobbyister, rådgivningsfirmaer,
og til å markedsføre seg i massemedia. Personer eller
grupper med dårlig økonomi har ingen tilsvarende mulighet
og ofte ikke engang mulighet til for eksempel å reise til
møter med stortingskomiteer når saker som angår
dem, behandles. Denne store skjevheten i mulighet til å påvirke
er både et demokratiproblem og et velferdsproblem. Det
er derfor et samfunnsansvar å sørge for at organisering
blir økonomisk og praktisk mulig for mennesker med dårlig
råd eller helse.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil
derfor ta initiativ overfor Stortingets presidentskap til at Stortinget
må avsette et fond til bruk for personer og grupper som
trenger for eksempel reisestøtte for å ivareta
sine interesser under behandling av saker i Stortinget.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til sine merknader vedrørende frivillighetssentralenes
viktige rolle under kap. 3.2.3 og til Senterpartiets forslag i Budsjett-innst.
S. nr. 11 (2002-2003).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig
Folkeparti, tiltrer satsingsområdene.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, er spesielt bekymra for situasjonen for
barn og unge med psykiske problemer. Alt tyder på at omfanget
og alvorlighetsgraden av psykiske lidelser blant barn og unge er sterkt økende.
Opptrappingsplanen for psykiatri ser ikke ut til i tilstrekkelig
grad å ha klart å fange opp denne økningen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet har i flere sammenhenger,
bl.a. i budsjettforslagene for 2002 og 2003, påpekt at
opp-trappingsplanen ikke er blitt fulgt opp med de midler som var
forutsatt i planen og foreslått ressursøkninger i
tråd med dette.
Videre vil komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet, vise til at Helsetilsynet
i en rapport har påpekt svakheter i behandlingsapparatet – både
i kommunene og i spesialisthelsetjenesten – og i samarbeidet og
samordningen mellom disse to nivåene.
Komiteen mener det
også er mye som tyder på at de 20 prosent av de øremerka
tilskuddene til kommunene til psykiatri ikke alltid blir brukt til
dette formålet. Komiteen vil derfor understreke
at departementet gjennom Helsetilsynet og fylkeslegene sørger
for at det skjer. Videre mener komiteen det nå er
nødvendig å vurdere om det er nødvendig å øremerke
en større andel enn 20 prosent av psykiatrimidlene til
kommunene til barn og unge.
Komiteen fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen vurdere
om andelen av psykiatrimidlene til kommunene til barn og unge skal være
høyere enn dagens 20 prosent."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil påpeke
at fattigdomsbekjempelse ikke bare er viktig fordi fattigdom er
et onde i seg selv, men også fordi store forskjeller mellom
folk skaper grobunn for kriminalitet. Et samfunn med rettferdighet
og trygghet forebygger og demper motsetninger, vold og kriminalitet.
Disse medlemmerviser
til undersøkelsen "Levekår og livssituasjon blant
innsatte i norske fengsler" foretatt av Torbjørn Skardhamar.
Denne levekårsundersøkelsen viser at
fangebefolkningen i all hovedsak består av fattige, uutdannede
menn med rusproblemer. Mange har lese- og skrivevansker, og ca.
30 prosent av innsatte har ADHD. Disse medlemmer vil
i denne forbindelse vise til Innst. O. nr. 27 (2002-2003) hvor Sosialistisk
Venstreparti og Arbeiderpartiet fremmet følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen vurdere hvilke tiltak
og ressurstilførsler som trengs for å imøtese
spesielle behov hos barn og unge med diagnosen ADHD/ADD."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet mener at innsatte i Norge er en gruppe
som er marginalisert, og som i liten grad deltar i samfunnet. Mange
har derfor lite å tape ved å begå nye
lovbrudd. Å drive en aktiv politikk for bekjempelse av
fattigdom og utstøting og en satsing på skole
og utdanning er derfor også god kriminalpolitikk. Samtidig
er det helt nødvendig å foreta et storstilt løft
innen kriminalomsorgen for at dagens og morgendagens innsatte skal
bli i stand til å ta tak i livet sitt på nytt
ved endt soning. Særlig er det viktig å styrke
friomsorgen.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til Sosialistisk Venstrepartis prioriteringer i Budsjett-innst.
S. nr. 4 (2002-2003) hvor både kriminalomsorgen, herunder
friomsorgen, frivillige organisasjoner som for eksempel Foreningen
For Fangers Pårørende (FFP), Livet Etter Soning,
samt rettshjelpstiltakene, ble styrket. Samtidig vil disse medlemmer påpeke
at Sosialistisk Venstreparti også har foreslått
lovendringer og tiltak som ville gjort tilværelsen som
innsatt i Norge mindre belastende, bl.a. forbud mot full isolasjon
og mot å plassere flere innsatte på enmannsceller,
jf. Innst. O. nr. 69 (2001-2002) og Budsjett-innst. S. nr. 4 (2002-2003).
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet mener dagens kriminalomsorg i liten grad
legger forholdene til rette for endring. Dagens bemanningssituasjon
er mange steder under enhver kritikk, det meldes om kutt i bibliotek – og
skole/fagtilbud, det er for få fag å velge
i for de innsatte. Spesielt bør det legges til rette for å kunne velge
estetiske fag. Medisinbruken er mange steder urovekkende høy,
og disse medlemmer mener denne kunne vært
dempet dersom flere fikk mulighet til fysisk aktivitet, sosialt
samvær og terapi.
Disse medlemmer mener det er
svært viktig at innsatte med rusproblemer får
hjelp til å komme seg ut av misbrukstilværelsen.
Det er derfor med stor bekymring disse medlemmer ser
at den fylkeskommunale finansieringen av § 12-soning for
mange er et hinder for å komme ut av rusmisbruket. I flere
tilfeller er mangel på fylkeskommunal garanti direkte årsak
til at en innsatt ikke kan gjennomføre § 12-soning
som planlagt.
Disse medlemmer vil framheve
viktigheten av et godt ettervern. Likevel er ettervernet mer eller
mindre fraværende i dag, og mange mangler dessuten et sted å bo
når de løslates. Disse medlemmer mener at
kommunene må få plikt til å stille bolig
til disposisjon for løslatte fanger slik at de alltid skal
ha et sted å bo den dagen de løslates. Å plassere
løslatte på hospits er å opprettholde
den onde sirkelen av fattigdom, marginalisering, rus og kriminalitet
som mange sliter med å komme ut av, og dermed en uklok
strategi hvis målet er å gi mennesker en ny start
på livet. En god rehabilitering forutsetter en gradvis
tilpasning til samfunnet utenfor fengslet. Samtidig er det mange
som kunne ha fått alternative reaksjoner fra samfunnet
enn fengselsstraff.
Disse medlemmer vil påpeke
at soning i fengsel ofte gjør vondt verre, dette gjelder
særlig innsatte med psykiske problemer, unge mennesker
osv. Det er derfor viktig å ta i bruk alternative muligheter
som samfunnsstraff, mekling i konfliktråd, soning i institusjon,
varetektssurrogat og lignende.
Disse medlemmer mener det er
nødvendig å satse på tiltak mot vold
og overgrep også som et ledd i fattigdomsbekjempelsen.
Ofre for vold og overgrep sliter ofte med store traumer og har problemer
med å fungere i arbeidslivet og i samfunnet for øvrig.
Dette gjør både dem og eventuelle barn ekstra
utsatt for fattigdom og marginalisering.
Disse medlemmer mener at det
må satses på krisesentrene, incestsentrene, voldtektsmottak,
frivillige organisasjoner og kompetansehevingstiltak, samt styrking
og nyetablering av hjelpetilbud i det offentlige hjelpeapparatet,
inkludert politiet. Spesielt er det viktig å få på plass
et landsomfattende terapitilbud til personer med voldsproblemer.
Her er Alternativ Til Vold helt i front både med hensyn
til kunnskap og erfaring.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
i denne forbindelse til Sosialistisk Venstrepartis prioriteringer
i Budsjett-innst. S. nr. 4 (2002-2003), samt Dokument nr. 8:118
(2001-2002), om finansiering av krisesentrene.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet mener at Funksjonshemmedes
Fellesorganisasjon (FFO) har drevet et svært vellykket rettshjelpstiltak,
og viser til Sosialistisk Venstrepartis og Arbeiderpartiets merknader
i Budsjett-innst. S. nr. 4 (2002-2003) angående dette,
samt forslaget om å bevilge midler til tiltaket slik at
det kan gjøres permanent. Disse medlemmer er
av den oppfatning at et tilbud som dette, hvor brukerne er sentrale
i rettighetsveiledningen, i utstrakt grad bør oppmuntres
og gis stabile rammevilkår. Tilsvarende må studentrettshjelpstiltakene
gis mer stabile rammevilkår. Disse gjør en kjempejobb,
og benyttes i stor grad også av innsatte i norske fengsler.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, er glad for at Regjeringen etter vedtak
fattet av Sosialistisk Venstreparti, Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet skal
fjerne egenandelene for fri rettshjelp, samt heve inntektsgrensen
for å motta fri rettshjelp til 230 000 kroner, med virkning
fra 1. september i år.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil samtidig
understreke at også denne grensen etter hvert bør
heves. Det er fremdeles slik at de som trenger rettshjelp mest,
benytter den minst. Det er ikke likhet for loven når mennesker
som trenger rettshjelp, ikke har råd til å forfølge
sine rettigheter.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet mener det er svært viktig at mennesker
med gjeldsproblemer får god informasjon om rettigheter
og plikter. I den forbindelse vises det til Innst. O. nr. 20 (2002-2003),
hvor Sosialistisk Venstreparti fremmet forslag om at finansinstitusjonene
ved overdragelse av misligholdte krav informerer skyldneren om gjeldsordningslovens
hoved-regler, og hvilke myndigheter som bistår ved søknad om
gjeldsordning.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at Senterpartiet ikke er representert i justiskomiteen, og således
ikke har deltatt i komiteens arbeid når det gjelder disse
områdene, men at Senterpartiet har støttet forslagene
i Stortinget. Dette medlem vil imidlertid sterkt
understreke at kommunene må tilføres tilstrekkelig
med midler for å kunne følge opp de ønskede
tiltakene innen ettervern og sosial tilpasning. Dette må staten
forplikte seg til og følge opp om det skal kunne gjøres
pålegg overfor kommunene.