Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ranveig Frøiland, Svein Roald Hansen, Tore Nordtun, Torstein
Rudihagen og Hill-Marta Solberg, fra Høyre, Svein Flåtten,
Torbjørn Hansen, Heidi Larssen og Jan Tore Sanner, fra
Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, lederen Siv Jensen
og Per Erik Monsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein Djupedal,
Audun Bjørlo Lysbakken og Heidi Grande Røys, fra
Kristelig Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn og Bjørg
Tørresdal, fra Senterpartiet, Arne Braut, fra Venstre,
May Britt Vihovde, og fra Kystpartiet, Steinar Bastesen,
viser til at St.prp. nr. 65 (2002-2003) behandles under kapittel
1-19 og at St.prp. nr. 75 (2002-2003) behandles under kapittel 20 i
foreliggende innstilling.
Komiteen viser videre
til at forslag fremsatt i denne innstillingen eller i Budsjett-innst.
S. II (2002-2003) Revidert nasjonalbudsjett 2003, som er avgitt samtidig
med denne innstillingen, er oppført under Komiteens tilråding,
kapittel 23, eller under Forslag fra mindretall, kapittel 22, i
denne innstillingen.
Komiteen viser videre til at
merknader og forslag som er fremsatt under komiteens behandling
og som gjelder budsjettposter som ikke er omhandlet i St.prp. nr.
65 (2002-2003) eller St.prp. nr. 75 (2002-2003), er samlet under
kapittel 21 i denne innstillingen.
Komiteen viser når det
gjelder gjennomføringen av den økonomiske politikken for
2003 til merknader under kapittel 2 i Budsjett-innst. S. II (2002-2003),
jf. St.meld. nr. 2 (2002-2003) Revidert nasjonalbudsjett 2003. Lovforslag
omtalt i St.meld. nr. 2 (2002-2003) og St.prp. nr. 65 (2002-2003)
er fremsatt i Ot.prp. nr. 93 (2002-2003) og komiteen viser
til Innst. O. nr. 122 (2002-2003) når det gjelder lovforslagene.
Statsbudsjettet for 2003 ble vedtatt med et
strukturelt, oljekorrigert underskudd på 30,7 mrd. kroner. Etter
dette er anslagene for den økonomiske utviklingen oppdatert
med utgangspunkt i reviderte nasjonalregnskapstall for årene
2000-2002, og det er innarbeidet ny informasjon om bl.a. utviklingen
i internasjonal økonomi, oljemarkedet og finansmarkedene.
Det strukturelle, oljekorrigerte underskuddet
for 2002 anslås nå til 37,6 mrd. kroner, målt
i 2003-priser. Dette er om lag 9 mrd. kroner mer enn lagt til grunn
i Nasjonalbudsjettet 2003. Svekkelsen har i betydelig grad sammenheng
med lavere skatteinngang og høyere utgifter til dagpenger,
som bare delvis kan forklares av konjunktursituasjonen. Regnskapsinformasjonen
for 2002 tilsier at også skatte- og avgiftsanslagene for 2003
justeres ned. Tilsvarende må anslaget for utgifter til
dagpenger i 2003 justeres opp.
Regjeringens reviderte budsjettforslag for 2003
innebærer at en ikke dekker inn anslagsendringer knyttet
til skatteinntekter og dagpengeutbetalinger, og slik at nivået
på det strukturelle, oljekorrigerte budsjettunderskuddet er
uendret fra 2002 til 2003. Bruken av oljeinntekter, målt
ved det strukturelle, oljekorrigerte budsjettunderskuddet, er om
lag uendret fra 2002 til 2003. Budsjettpolitikken kan dermed karakteriseres
som tilnærmet konjunkturnøytral og er godt tilpasset
den økonomiske situasjonen. Inndekning av anslagsendringene knyttet
til skatteinntekter og dagpengeutbetalinger ville ha medført
en kraftig innstramming i finanspolitikken i en situasjon der arbeidsledigheten øker
markert.
Tidligere i år har Stortinget vedtatt økte
utgifter på til sammen 1 281,5 mill. kroner. Dette gjelder
blant annet økte bevilgninger til bostøtte, kommunene
og elektrisitetssparetiltak i forbindelse med høyere kraftpriser
og bevilgninger til tiltak for å bedre situasjonen i arbeidsmarkedet.
Det er også vedtatt økte utgifter og inntekter i
forbindelse med innføring av en begrenset ordning for støtte
til skipsbygging. Bevilgningsvedtakene i Stortinget etter saldert
budsjett innebærer samlet sett en svekkelse av budsjettet
med om lag 1 mrd. kroner.
Utenom dagpenger og bevilgningsforslag det korrigeres
for ved beregningen av det strukturelle, oljekorrigerte budsjettunderskuddet,
foreslås det i denne proposisjonen utgiftsreduksjoner på om
lag 1,2 mrd. kroner, mens forslagene til bevilgningsendringer på inntektssiden
medfører et tilnærmet uendret inntektsnivå.
Forslagene i denne proposisjonen innebærer
en reell, underliggende vekst i statsbudsjettets utgifter på nær null
fra 2002 til 2003. I Gul bok for 2003 ble den reelle, underliggende
utgiftsveksten anslått til om lag 1/2 pst. Nedjusteringen
av anslaget for utgiftsveksten for 2003 må blant annet
ses i sammenheng med at utgiftsnivået i 2002 ble høyere
enn tidligere lagt til grunn.
Det er i punkt 1.2 i proposisjonen redegjort
for endringer på statsbudsjettet siden budsjettet ble saldert høsten
2002.
Videre er det under punkt 3 redegjort for statsbudsjettets
stilling etter fremleggelsen av proposisjonen.
Det er under punkt 1.4 i proposisjonen redegjort
for fordeling av innsparingsfullmakt gitt av Stortinget i forbindelse
med salderingen av budsjettet for 2003.
Departementene har fordelt innsparingen på kapittel og
post, og kap. 2309 er oppjustert med 150 mill. kroner.
Innsparingen fremgår av vedlegg 1 til
proposisjonen. Endringen som følge av fullmakten er allerede
innarbeidet i "fra-beløpet" som inngår i forslag
til vedtak som fremmes i proposisjonen. På denne bakgrunn gjenspeiler
forslag til vedtak også disponibel bevilgning på posten
hvis forslaget blir vedtatt.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, tar fordelingen
av innsparingsfullmakt på kapittel og post, jf. vedlegg
1 til proposisjonen, til etterretning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Forsvarets overkommando påføres et uforholdsmessig
stort kutt i.f.m. fordelingen av innsparingsfullmakten, og vil således
stemme imot innsparingsfullmakten hva gjelder kap. 1725.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2003 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
1725 | | Fellesinstitusjoner og
-utgifter under Forsvarets overkommando | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes
med | 43 462 000 |
| | fra kr 2 541 514 000 til
kr 2 584 976 000" | |
Komiteen viser til
kapittel 20 i denne innstillingen.