Det har vært en økning i Havforskningsinstituttets oppdragsvirksomhet
knyttet til forskningsfartøyene de siste årene
uten at bevilgningene har vært økt tilsvarende.
Utgiftene knyttet til oppdragsvirksomheten utgiftsføres
på kap. 1021 og finansieres i sin helhet av oppdragsinntektene
som inntektsføres på kap. 4021.
For å ivareta kravet om realistisk
budsjettering fremmes det forslag om at bevilgningen på kap.
1021 Drift av forskningsfartøyene post 21 Spesielle driftsutgifter økes
med 30 mill. kroner i 2003, mot en tilsvarende økning av
kap. 4021 Drift av forskningsfartøyene post 1 Oppdragsinntekter.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag under kap. 1021 post 21.
På grunn av en feilføring
på 8 mill. kroner i Fiskeridirektoratets regnskap for 2003,
ble overførte midler til 2003 redusert med 7,633 mill.
kroner.
Det fremmes derfor forslag om at bevilgningen
på kap. 1030 Fiskeridirektoratet post 1 Driftsutgifter økes med
7,633 mill. kroner på i 2003 for å erstatte manglende
overførte midler fra 2002.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om å forhøye bevilgningen
under kap. 1030 post 1 med 7,633 mill. kroner.
Fiskeridirektoratet har i forbindelse med klagebehandlingen
av nye oppdrettskonsesjoner for laks høsten 2002 besluttet å omgjøre
tre tilsagn hvor søkerne allerede har betalt inn til sammen
15 mill. kroner i vederlag. Disse vederlagene foreslås
nå refundert med renter. Samtidig vil vederlag fra søkere
som etter klagebehandlingen har fått tildelt disse konsesjonene
bli innbetalt til Fiskeridirektoratet.
Det fremmes derfor forslag om at det i 2003
bevilges 15,4 mill. kroner på kap. 1030 post 70 (Ny) Tilbakebetaling
av innbetalte vederlag, samtidig som det bevilges 15 mill. kroner
på kap. 4030 Fiskeridirektoratet post 13 (Ny) Inntekter
vederlag oppdrettskonsesjoner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om å bevilge 15,393 mill. kroner
under kap. 1030 ny post 70.
Regjeringen har foreslått å innføre
en strukturavgift på flåteleddet til finansiering
av et eget fond for kondemnering av fiskefartøy. Forslaget
er en del av de strukturtiltakene som planlegges innført
i kystflåten.
Hjemmel for innføring av strukturavgift
ble lagt frem i Ot.prp. nr. 76 (2001-2002) Om lov om endring i lov 3.
juni 1983 nr. 40 om saltvannsfiske m.v. (strukturfond for kapasitetstilpassing
av fiskeflåten). Proposisjonen ble behandlet av Stortinget i
desember 2002. Hjemmelen ble godkjent i Stortinget 12. desember
2002 og bifalt ved kgl.res. 28. mars 2003. Lovhjemmelen trer i kraft
1. juli 2003.
Den årlige avgiftssatsen for strukturavgiften
skal vedtas av Stortinget ved den årlige budsjettbehandlingen.
I St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 12 (2002-2003) Om
støttetiltak for fiskerinæringa for 2003 vises
det til at Regjeringen vil komme tilbake til spørsmålet
om strukturfond og forslag til avgiftssats i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett
for 2003. Næringskomiteen viser til dette i sin
innstilling til Ot.prp. nr. 76. (Innst. O. nr. 34 (2002-2003)).
Dette varsles også i St.meld. nr. 20 (2002-2003) Strukturtiltak
i kystfiskeflåten, som ligger til behandling i Stortinget.
I meldingen tilrår Regjeringen at Strukturfondet reserveres
for fartøy under 15 meter, og at forslag til avgiftssats
og statlig medfinansiering fremmes for Stortinget i Revidert nasjonalbudsjett
for 2003.
Det er i proposisjonen redegjort nærmere
for saken.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Kystpartiet, slutter
seg til Regjeringens forslag om avgiftssats, jf. forslag til vedtak
XIV under kapittel 23 Komiteens tilråding.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at fiskeriressursene er fellesskapets eiendom, og de skal forvaltes
og utnyttes av fellesskapet til det beste for næringsutvikling og
bosetting. Denne viktige ressursen må forvaltes med sikte
på langsiktig og bærekraftig avkastning.
Disse medlemmer er enig i at
den totale kapasiteten må ned for å styrke lønnsomheten
i fiskerinæringen, bidra til høyest mulig nasjonal
verdiskaping ved å se flåte og industri under
ett og ivareta målet om å opprettholde en nasjonal
flåte.
Disse medlemmer viser til Regjeringens
forslag om en strukturavgift og mener at staten skal bidra med minst
like stor økonomisk andel i strukturfondet som det næringa
bidrar med.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til St.meld. nr. 20 (2002-2003) hvor disse medlemmer går
imot at staten skal bidra til en strukturordning for kystfiskeflåten. Disse
medlemmer er av den oppfatning at næringen selv
må ta kostnaden med å strukturere flåten,
da en ny og mer effektiv struktur vil bidra til økte inntektsmuligheter
de gjenværende aktører i næringen.
Medlemene i komiteen frå Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til at det under Odelstinget si handsaming
av Ot.prp. nr. 76 (2002-2003) vart gitt samtykke til at:
"Departementet kan ved forskrift pålegge
den som leverer fangst å betale en avgift av fangstverdien
til et strukturfond for kapasitetstilpasning av fiskeflåten.
(...) Avgiftssatsen skal vedtas av Stortinget ved den årlige budsjettbehandlingen."
Desse medlemene viser til at
fleirtalet i næringskomiteen meinte det ville vere naturleg
med ei samla stortingsbehandling av ressursfordelings- og strukturpolitikken i
fiskerinæringa før eventuelle nye strukturtiltak
vart sette i verk. Dette er grunnlaget for at Regjeringa har fremja
St.meld. nr. 20 (2002-2003) om Strukturtiltak i kystflåten.
Medlemene i komiteen frå Sosialistisk Venstreparti viser
til at Sosialistisk Venstreparti gikk imot opprettinga av eit strukturfond
for å kjøpe ut kapasitet i den minste flåten
under 15 meter, fordi dette er den flåten som, etter desse
medlemene sitt syn, best medverkar til å oppfylle
dei generelle, fiskeripolitiske målsetjingane om lønsemd,
berekraft, arbeidsplassar og busetjing. Desse medlemene tar
likevel til vitande at departementet har fått lovheimel
til å krevje ei avgift som skal gå til eit strukturfond
for kapasitetstilpassing av flåten, men vil motsetje seg
at fondet utelukkande skal brukast til å kjøpe
ut kapasitet i den minste flåten. Eit slikt fond må heller
innrettast slik at ein kvittar seg med ulønsame, eldre og
uhøvelege farty. Desse medlemene viser i
denne samanhengen til handsaminga av St.meld. nr. 20 (2002-2003)
og merknadene og forslaga frå Sosialistisk Venstreparti
i innstillinga.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
videre til egne merknader i Innst. S. nr. 271 (2002-2003) (strukturmeldinga).
Komiteens medlem fra Kystpartiet er imot å innføre
en strukturavgift slik Regjeringen har presentert den i Strukturmeldingen. Dette
medlem viser til at denne ordningen vil medføre
en privatisering av fiskeressursene og fiskeallmenningen. Dette medlem viser
også til at de mindre kystfiskebåtene må være
med på å finansiere ordningen uten at de får utbytte av
denne eller kan benytte seg av retten til kvotekjøp som
det dessverre ser ut til å bli åpnet for.
På denne bakgrunn vil dette
medlem gå mot både inntektsbevilgningene,
under kap. 4040 post 1, og utgiftsbevilgningene, kap. 1040 post
71, knyttet til strukturfondet.
Dette medlem viser for øvrig
til sin merknad og sine forslag under kap. 21.1.52 i denne innstillingen.
En avgiftssats på 0,35 pst. for 2.
halvår 2003 vil som nevnt gi en innbetaling fra næringen
på 19,2 mill. kroner i 2003 basert på forventet
førstehåndsverdi på 11 mrd. kroner. Når
det tas hensyn til at overførte, frigjorte midler på 16,5
mill. kroner under SND på kap. 2415 post 72 Tilskudd til
flåtefornyelse og strukturtiltak, skal utbetales til strukturfondet,
vil dette gi en samlet anslått innbetaling til Strukturfondet
på 35,7 mill. kroner i 2003.
Det foreslås at Strukturfondet håndteres
budsjetteknisk ved at det opprettes en ny utgiftspost på kap.
1040 post 71 (Ny) Tilskudd til strukturtiltak for kapasitetstilpasning,
som tilføyes stikkordet "kan overføres". Benevnelsen
på kap. 1040 foreslås samtidig endret til "Fiskeristøtte
og strukturtiltak". Det foreslås samtidig opprettet et
nytt tilhørende inntektskapittel, kap. 4040, hvor det opprettes
en post 1 (Ny) Strukturavgift for kapasitetstilpasning av fiskeflåten.
I 2003 vil de statlige midlene som utbetales fra SND fra tidligere
overførte midler bli inntektsført på denne
inntektsposten. For å sikre fleksibiliteten mht. bruken
av midlene er det behov for en merinntektsfullmakt knyttet til postene.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Kystpartiet, slutter
seg til Regjeringens forslag om å bevilge 35,726 mill.
kroner under kap. 1040 ny post 71 og tilsvarende bevilgning under
kap. 4040 ny post 1.
Flertallet slutter seg også til
Regjeringens forslag til merinntektsfullmakt, jf. forslag II nr.
5 under Kapittel 23 Komiteens tilråding.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartietog
Kystpartiet viser til sine respektive merknader under punkt
12.3.1.1.
I 2000 og 2001 benyttet Kystdirektoratet sine
fullmakter til å omdisponere midlertidig henholdsvis 12,1 og
1 mill. kroner fra kap. 1062 Kystverket post 60 Tilskudd til fiskerihavneanlegg
(daværende kap. 1064 post 60) til post 30 Maritim infrastruktur
(daværende kap. 1064 post 30 Fiskerihavneanlegg). Siden
det ikke lenger er knyttet stikkordet "kan nyttes under" mellom disse
postene, må en reversering av denne omdisponeringen i 2003
gjøres ved å redusere post 30 mot en tilsvarende økning
av post 60.
Det fremmes derfor forslag om at kap. 1062 Kystverket post
30 Maritim infrastruktur reduseres med 13,1 mill. kroner i 2003.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag under kap. 1062 post 30.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Senterpartiet viser til behovet for å igangsette
prosjektering av Stad skipstunnel.
Disse medlemmerfremmer
følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2003 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
1062 | | Kystverket (jf. kap. 4062) | |
| 30 | Maritim infrastruktur,
kan overføres, kan nyttes under post 24, nedsettes med | 8 100 000 |
| | fra kr 211 900 000 til
kr 203 800 000" | |
Komiteens medlem fra Kystpartiet viser til
forslag om bevilgning til prosjektering av Stad skipstunnel under
punkt 21.1, jf. kap. 1062 ny post 34.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Kystpartiet viser til merknader
under punkt 21.1, jf. kap. 1062 post 45 om bevilgning til slepebåtberedskap i
nord.
Det vises til omtale under post 30 Maritim infrastruktur.
Det fremmes forslag om at bevilgningen på kap. 1062 Kystverket post
60 Tilskudd til fiskerihavneanlegg økes med 13,1 mill.
kroner i 2003.
Bevilgningen i saldert budsjett 2003 var 27,4
mill. kroner. Det er videre fremmet forslag om at tidligere midlertidige
omdisponeringer fra denne posten på til sammen 13,1 mill.
kroner i 2001 og 2002 reverseres i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett
2003. Dette vil gi en bevilgning i 2003 på 40,5 mill. kroner.
I tillegg er det overført om lag 15,1 mill. kroner fra
2002 til 2003, slik at disponibelt beløp er 55,6 mill.
kroner.
Store deler av midlene i 2003 er bundet opp
i allerede gitte tilsagn. Det er imidlertid forsinkelser i framdriften på en
rekke prosjekter, noe som gjør at utbetalingene forsinkes
tilsvarende. Det vil derfor være mulig å redusere
bevilgningen på posten noe i 2003 uten at dette får konsekvenser
for den planlagte aktiviteten eller utbetalinger.
Det fremmes forslag om at bevilgningen på kap. 1062
Kystverket post 60 Tilskudd til fiskerihavneanlegg reduseres med
2,5 mill. kroner i 2003 forhold til opprinnelig foreslått økning
i St.prp. nr. 65 (2002-2003), slik at samlet bevilgning for 2003
blir 38 mill. kroner.
Standpunkttabell, punkt
12.4.2
Kap. | Post | Betegnelse | Regj.
forslag
1 000 kr | H,
KrF,
V | Ap | FrP | SV | Sp | Kp |
1062 | | Kystverket | | | | | | | |
| 60 | Tilskudd til fiskerihavneanlegg | | | | | | | |
| 1 | St.prp. nr. 65 | +13 100 | +13 100 | +13 100 | +13 100 | +13 100 | +13 100 | +13 100 |
| 2 | St.prp. nr.
75 | -2 500 | -2 500 | 0 | 0 | -2 500 | 0 | |
| | Sum | +10 600 | +10 600 | +13 100 | +13 100 | +10 600 | +13 100 | +13 100 |
- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
+ forhøyes med (i forhold
til tidligere vedtatt budsjett)
0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Kystpartiet,
vil prioritere bevilgninger som kan bidra til å motvirke
den økende ledigheten og nedbygging av konkurranseutsatt
sektor. Flertallet går derfor imot Regjeringens
forslag om å redusere bevilgningen til fiskerihavneanlegg
med 2,5 mill. kroner.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2003 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
1062 | | Kystverket (jf. kap. 4062) | |
| 60 | Tilskudd til fiskerihavneanlegg,
kan overføres, forhøyes med | 13 100 000 |
| | fra kr 27 400 000 til kr
40 500 000" | |
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Venstre slutter
seg til Regjeringens forslag om å forhøye bevilgningen
under kap. 1062 post 60 med netto 10,6 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2003 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
1062 | | Kystverket | |
| 60 | Tilskudd til fiskerihavneanlegg,
forhøyes med | 10 600 000 |
| | fra kr 27 400 000 til kr
38 000 000" | |
Det vises til omtale under kap. 1021 Drift av
forskningsfartøyene post 21 Spesielle driftsutgifter.
Det fremmes forslag om at bevilgningen på kap. 4021
post 1 Oppdragsinntekter økes med 30 mill. kroner i 2003.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Det vises til omtale under kap. 1030 Post 70
(Ny) Tilbakebetaling av innbetalte vederlag.
Det fremmes forslag om at det i 2003 bevilges
15 mill. kroner på kap. 4030 Fiskeridirektoratet post 13 (Ny)
Inntekter vederlag oppdrettskonsesjoner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Det vises til omtale under kap. 1040 Fiskeristøtte
og strukturtiltak post 71 (Ny) Tilskudd til strukturtiltak for kapasitetstilpasning
av fiskeflåten.
Det fremmes forslag om at det bevilges 35,7
mill. kroner på kap. 4040 (Ny) Fiskeristøtte og
strukturtiltak post 1 (Ny) Strukturavgift for kapasitetstilpasning
av fiskeflåten i 2003.
Komiteen viser til
merknader under punkt 12.3.1.2.
I St.meld. nr. 12 (2001-2002) Rent og rikt hav
orienteres det om Regjeringens arbeid knyttet til sikkerhet og beredskap
langs kysten. Det fremholdes at Kystverket er ansvarlig for sivil
maritim trafikkontroll og overvåking. Gjennom denne virksomheten
og etatens øvrige virksomhet er Kystverket et nasjonalt
kontaktpunkt for informasjon til og fra skipstrafikken og besitter
betydelig informasjon om skipstrafikken langs kysten. Den maritime
trafikkontrollen ved Kystverkets trafikksentraler har vært
konsentrert om farvann i Sør-Norge hvor det er dokumentert
en særlig høy risiko. Det er etablert trafikksentraler
for Rogaland (Kvitsøy), Oslofjorden (Horten), Grenlandsområdet
(Brevik) og Nord-Hordaland (Fedje).
I St.meld. nr. 12 (2001-2002) ble det videre
orientert om arbeidet knyttet til trafikkontroll i Nord-Norge. Utviklingen
i Nordvest-Russland og i Barentshavet medfører økt
skipstrafikk. De klimatiske forholdene og mørketiden er
særlige risikomoment. Som varslet i St.prp. nr. 1 (2002-2003)
for Fiskeridepartementet har Kystdirektoratet på oppdrag
fra Fiskeridepartementet utredet en trafikksentral for Nord-Norge.
Det er lagt til grunn at sentralen skal føre kontroll med
skip som går i transitt langs kysten, og i de mest risikoutsatte
områder i indre farvann. Transportøkonomisk Institutt har vurdert
den samfunnsøkonomiske lønnsomhet. Beregningene
viser at trafikksentralen har en netto nyttekostnadsbrøk
på 1,2. Dette innebærer at trafikksentralen er lønnsom
med god margin under de forutsetninger Transportøkonomisk
Institutt legger til grunn.
Regjeringen foreslår derfor at det
bygges en slik trafikksentral. I forhold til lokalisering av trafikksentralen har
det vært lagt til grunn en vurdering av strategisk beliggenhet
og distriktspolitiske hensyn. Regjeringen foreslår derfor
at sentralen legges til Vardø, som har en strategisk beliggenhet
i forhold til Barentshavet. Videre kan man vurdere en samlokalisering
av trafikksentralen med Vardø Radio. Også distriktspolitiske hensyn
tilsier at sentralen legges til Vardø.
Kostnadsrammen for bygging av en trafikksentral er anslått
til å ligge rundt 134 mill. kroner. Detaljprosjekteringen
vil beløpe seg til om lag 4 mill. kroner fordelt med 1,5
mill. kroner i 2003 og 2,5 mill. kroner i 2004. Fiskeridepartementet vil
for 2003 omdisponere 1,5 mill. kroner til oppstart av detaljprosjekteringen.
Det tas sikte på å legge frem en bindende kostnadsramme og
startbevilgning for ny trafikksentral for Nord-Norge i forbindelse
med statsbudsjettet for 2004, med sikte på byggestart i
2005.
Årlige driftsutgifter er anslått
til å ligge rundt 12 mill. kroner. Sentralen vil i stor
grad overvåke skip i transitt. Denne gruppen kan ikke gebyrlegges
av hensynet til folkerettens prinsipp om uskyldig gjennomfart. Dette innebærer
i utgangspunktet at driften må dekkes over statsbudsjettet.
Komiteens medlemmer,
alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, tar dette til orientering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
for øvrig til partiets merknader i Innst. S. nr. 161 (2002-2003)
om rent og rikt hav.
Komiteens medlem fra Senterpartiet vil peke
på at det både innen Forsvaret og sivil sektor
finnes betydelig kompetanse og infrastruktur for maritim trafikkontroll
og overvåking. I forbindelse med etablering av trafikksentral for
Nord-Norge er det etter dette medlems oppfatning
viktig at man unngår duplering gjennom etablering av nye
kapasiteter og ny infrastruktur der det kan trekkes veksler på allerede etablerte
strukturer. Dette medlem vil derfor peke på betydningen
av at det legges opp til samarbeid mellom ulike miljøer
som allerede er etablert slik at etablerings- og driftskostnader
blir lavest mulig.
I St.meld. nr. 12 (2001-2002) Rent og rikt hav
orienteres det om at Regjeringen vil foreta en nærmere
vurdering av slepebåtkapasiteten i Nord-Norge. Kystdirektoratet har
på oppdrag av Fiskeridepartementet foretatt en gjennomgang
av situasjonen, som også har vært sendt på høring
våren 2003.
Høringsrapporten foreslår
at det leies inn en havgående slepebåt for å dekke østlige
deler av Finnmark, videre at det leies et fartøy for å dekke
Vest-Finnmark og Nord-Troms inntil Melkøya er ferdig etablert
i 2006, at det inngås en avtale med Kystvakten om tilstedeværelse
i Vesterålen og Troms, samt at det kjøpes inn nødslepeutstyr.
Høringsrunden viste at høringsinstansene i hovedsak
sluttet seg til disse vurderinger. Rapporten ble oversendt departementet
29. april 2003.
Fiskeridepartementet vil på denne bakgrunn
vurdere rapporten nærmere, og komme tilbake til saken i
forbindelse med budsjettforslaget for 2004.
Komiteens medlemmer fra Høyre,Kristelig
Folkeparti og Venstre tar dette til orientering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet viser
til merknader og forslag under punkt 21.1, jf. kap. 1062 post 45
hvor disse medlemmer foreslår å bevilge
40 mill. kroner til dette formålet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til merknad under punkt 21.1, jf. kap. 1062 post 75.
Komiteens medlem fra Kystpartiet vil understreke
at oljeverndepotet på Fedje må opprettholdes.
Mongstad er nest største oljehavn i Europa. Samme område
er rikt på fiskeri- og oppdrettsaktiviteter.