Stortingsmeldingen om Regjeringens miljøvernpolitikk
og rikets miljøtilstand rapporterer om utviklingen i miljøet
og om Regjeringens miljøvernpolitikk på de miljøvernpolitiske
resultatområdene. De største globale miljøutfordringene
vi står overfor er trusselen om menneskeskapte klimaendringer,
tapet av biologisk mangfold og bruken av helse- og miljøskadelige
kjemikalier.
Regjeringens viktigste tiltak for å møte
miljøutfordringene er:
– Gjennomføre
nasjonalparkplanen og gjenstående tematiske verneplaner,
samt intensivere arbeidet med skogvern.
– Intensivere arbeidet mot helse-
og miljøfarlige kjemikalier.
– Nasjonal oppfølging
av Kyotoprotokollen, og tiltak overfor de norske utslippene også før
2008.
– Arbeide internasjonalt for en
mer ambisiøs klima-avtale etter 2012.
– Forsterke innsatsen for opprydding
i forurenset grunn i havne- og fjordområder.
– Legge til rette for en langsiktig
politikk med sikte på økosystembasert forvaltning
av kyst- og havområdene.
– Følge opp den politiske
erklæringen og handlingsplanen fra Toppmøtet om
bærekraftig utvikling i Johannesburg (WSSD) nasjonalt og
internasjonalt, og sørge for å stoppe tapet av
biologisk mangfold i tråd med målene fra Toppmøtet.
– Styrke innsatsen for å sikre
naturverdiene i vassdragene.
– Styrke innsatsen for et helsefremmende
og miljøvennlig friluftsliv.
– Styrke innsatsen for å ta
vare på viktige kulturminner.
– Forsterke innsatsen for å redusere
miljøproblemene i de største byområdene.
Regjeringen vil fortsette arbeidet med å utvikle
mer fleksible og effektive virkemidler - blant annet økonomiske
og markedsbaserte virkemidler. Dette kan være forpliktende
avtaler, omsettelige kvoter eller miljøavgifter - med grunnlag
i prinsippet om at forurenser skal betale. Regjeringen vil legge
vekt på forutsigbare rammevilkår for næringslivet
og på at miljøkravene kan nås gjennom
fleksibel bruk av virkemidler.
Departementene har utarbeidet sektorvise miljøhandlingsplaner,
sompresenterer sektorenes miljøutfordringer,
sektorvise arbeidsmål og virkemidler og tiltak innenfor
de miljøvernpolitiske resultatområdene. Sektormyndighetene
skal årlig rapportere om miljøutviklingen i sin
sektor til miljøvernmyndighetene, inkl. bruken av virkemidler,
som vil bli lagt til grunn for blant annet stortingsmeldingen om
Regjeringens miljøvernpolitikk og rikets miljøtilstand.
Regjeringen mener det er nødvendig å øke
skogvernet, og viktigste virkemiddel i denne sammenheng vil være
Naturvernloven. Det vil bli prioritert å verne skogtyper
i henhold til anbefalinger fra en gjennomført evaluering
av skogvernet. Regjeringen vil arbeide med tilpasninger i skogpolitikken
med sikte på bedre miljøhensyn, og det er aktuelt
med blant annet justeringer i andre skogpolitiske virkemidler.
Regjeringen vil:
– styrke
skogvernet,
– prioritere vern av skogtyper
i henhold til anbefalingene fra en faglig evaluering,
– iverksette en faglig gjennomgang
for å klarlegge hvilke tidligere registrerte verneverdige
områder som fortsatt har intakte verneverdier som tilsier
at vern bør vurderes. Vurdere aktuelle forebyggende tiltak
for å forhindre at verneverdiene reduseres i påvente
av endelig verneavklaring,
– på kort sikt avgrense
nye kartlegginger til skogtyper som er spesielt viktige for å bevare
det biologiske mangfoldet eller som Norge har et særlig internasjonalt
ansvar for,
– legge opp til aktiv medvirkning
fra skogeiernes organisasjoner i arbeidet for å finne frem
til områder som kan være aktuelle for vern ("frivillig vern"),
– gjennomføre nye konkrete
vurderinger av Statskogs og Opplysningsvesenets fonds skogarealer for å identifisere
aktuelle verneområder,
– videreføre en makeskifteordning
med sikte på bruk av statens skoger, skoger eid av Opplysningsvesenets
fond og kjøp av private skogarealer til makeskifte,
– videreføre muligheten
for at eiere av skog som blir vernet skal kunne velge å selge
arealet til staten,
– videreføre en vederlagsordning
for skog som blir båndlagt i verneprosessen.
Regjeringen legger opp til at skogeierne gjennom "frivillig
vern"-konseptet aktivt skal kunne gi innspill til arbeidet for økt
skogvern. "Frivillig vern" bør kunne bli en viktig arbeidsmåte
som bidrar til å redusere konfliktene i vernearbeidet samtidig
som faglige hensyn oppfylles, og det er viktig å skaffe
praktiske erfaringer med denne arbeidsmåten.
Foreløpige erfaringstall fra det gjennomførte
barskogvernet tilsier at samlede kostnader til erstatninger og øvrige
prosesskostnader i gjennomsnitt har vært ca. 2-2,5 mill.
kroner pr. km2 produktiv barskog. Det videre
skogvernet vil imidlertid ikke utelukkende fokuseres på barskog,
men også på ulike typer løvskoger, noe
som vil trekke ned gjennomsnittserstatningene. Videre kan det generelt
antas at en stor del av de gjenværende større
områdene med gammel og relativt urørt skog, som
er høyt prioritert i de faglige anbefalingene for vernearbeidet,
vil befinne seg i vanskelig tilgjengelige områder med relativt
høye driftskostnader og begrenset lønnsomhet for
skogbruk, og dermed reduserte kostnader til erstatninger. I vernearbeidet
legges det opp til at Statskog skal kunne bidra blant annet med
større sammenhengende verneverdige skogarealer, og det
antas at disse arealene i mange tilfeller vil ha lav lønnsomhet
og dermed medføre lave erstatningsutgifter. Hvordan "frivillig
vern" vil slå ut på kostnadene i vernearbeidet,
er usikkert. Oppsummert gir disse forholdene ifølge meldingen
grunnlag for et estimat på i størrelsesorden 1,8
mill. kroner pr. km2 produktiv skog inkl.
prosesskostnader ved et framtidig skogvern (2003-kroneverdi), men
det understrekes i meldingen at estimatet er usikkert.
Regjeringen foreslo i St.meld. nr. 12 (2001-2002) Rent
og rikt hav, å etablere en helhetlig forvaltningsplan for
Barentshavet, utarbeide helhetlige forvaltningsplaner for de kystnære
sjø- og fjordområdene i henhold til EUs rammedirektiv
for vann, og legge til rette for en langsiktig politikk med sikte
på økosystembasert forvaltning av kyst- og havområdene.
Regjeringen vil sikre at målet om nullutslipp fra petroleumsvirksomheten
blir oppnådd.
Formålet med forvaltningsplanen for
Barentshavet er å etablere rammebetingelser som gjør
det mulig å balansere næringsinteressene knyttet
til fiskeri, sjøtransport og petroleumsvirksomhet innenfor
rammen av en bærekraftig utvikling. Forvaltningsplanen
skal baseres på utredning av konsekvenser av aktiviteter
som antas å ha stor betydning for økosystemene
- først og fremst petroleumsvirksomhet, fiskerier, havbruksaktivitet
og sjøtransport, i tillegg til konsekvenser av andre ytre påvirkninger
- som langtransporterte forurensninger, utslipp fra landbasert virksomhet,
klimaendringer og påvirkning fra aktiviteter i Russland.
Forvaltningsplanen vil etablere rammer for påvirkning
i de enkelte deler av Barentshavet, og på den måten gi
føringer for hvilke krav som må stilles til virksomhet i
de ulike delene av havområdet. I den grad det skulle oppstå situasjoner
der det synes umulig å oppnå god sameksistens
mellom petroleumsvirksomheten og fiskerinæringen, vil behovet
for petroleumsfrie fiskerisoner bli vurdert.
Regjeringen vil følge opp de tiltak
som er beskrevet i St.meld. nr. 42 (2000-2001) Biologisk
mangfold, og hensynet til biologisk mangfold, skal integreres i
relevante samfunnssektorer. Tapet av biologisk mangfold i Norge
skal stoppes innen 2010 - i tråd med blant annet vedtak
på Toppmøtet om bærekraftig utvikling
i Johannesburg.
Naturen skal forvaltes slik at arter som finnes naturlig
sikres i levedyktige bestander, og slik at variasjonen av naturtyper
og landskap opprettholdes og gjør det mulig å sikre
det biologiske mangfoldets fortsatte utviklingsmuligheter.
Når det gjelder virkemiddelbruk og
tiltak, vil Regjeringen:
– Utvikle
et nytt forvaltningssystem for biologisk mangfold.
– Arbeide for utvidet vern av
skog.
– Gjennomføre nasjonalparkplanen
og gjenstående tematiske verneplaner.
– Utvikle en mer helhetlig forvaltning
av vannressursene.
– Videreutvikle arbeidet med ivaretakelse
av biologiske og kulturhistoriske verdier i kulturlandskapet.
– Arbeide for økt beskyttelse
av kystsonen og gjennomføre marin verneplan
– Sikre levedyktige bestander
av de store rovdyrene ved lavest mulig konflikter gjennom å utarbeide
ny rovviltmelding.
– Bevare fjellreven.
– Arbeide for å bevare
de ville laksestammene.
– Arbeide mot uønskede
introduksjoner av fremmede arter og genmodifiserte organismer (GMO).
– Etablere tilfredsstillende forvaltningsordninger
for eksisterende og framtidige verneområder, herunder gode
naturoppsynsordninger i nasjonalparker og andre verneområder
for å sikre sårbare og truede arter mv.
Regjeringen har startet arbeidet med å bygge
opp et kunnskapsbasert og helhetlig forvaltningssystem for biologisk
mangfold, som skal være ferdig etablert innen 2007.
Det regjeringsoppnevnte Biomangfoldlov-utvalget (BLUT)
er i gang med å utrede et nytt lovgrunnlag for samordnet
forvaltning av biologisk mangfold, som skal gi gjennomgående
hovedprinsipper for vern og bærekraftig bruk av biologisk
mangfold.
Regjeringen legger resultatet av behandlingen
av St.meld. nr. 39 (2000-2001) Friluftsliv - ein veg til høgare
livskvalitet, jf. Innst. S. nr. 114 (2001-2002), til grunn for det
videre arbeid med friluftsliv. Alle skal ha mulighet til å drive
helsefremmende trivselsskapende og miljøvennlig aktivitet
i nærmiljøet og i naturen for øvrig.
Regjeringen vil:
– Bedre
de grønne oppvekstvilkår for barn og unge.
– Bedre vilkårene for
friluftslivets organisasjoner gjennom å øke driftsstøtten.
– Styrke samarbeidet med helse-
og kulturmyndighetene om stimulering til økt fysisk aktivitet
i befolkningen.
– Øke andelen spillemidler
til friluftslivsformål i tråd med vedtak om ny
fordelingsnøkkel for overskuddet fra spillemidlene (jf.
Dok. 8:16).
– Starte forberedelsene til "Friluftslivets år
2005".
– Styrke allemannsretten ved å følge
opp forslagene til lovendringer, kartlegge utviklingen og sikre allemannsretten
i naturområder og strandsonen.
– Fortsette sikringsarbeidet gjennom å få fram
dokumentasjon av det framtidige sikringsbehovet, og å bistå i
gjennomføring av eiendomsoverdragelser fra Forsvaret og
Kystverket.
– Bevare grønnstruktur
og bymarker.
Mangfoldet av kulturminner og kulturmiljø skal
forvaltes og ivaretas som bruksressurser og som grunnlag for opplevelse
og videreutvikling av fysiske omgivelser. Kulturminner av nasjonal
verdi skal bevares som kunnskapskilder og som grunnlag for opplevelser
for dagens og framtidens mennesker.
Regjeringen vil i 2003 legge fram en stortingsmelding
om kulturminnepolitikken, som bygger på kulturminneutvalgets
innstilling NOU 2002:1 Fortid former framtid - utfordringer i en
ny kulturminnepolitikk. Kulturminnene skal være en ressurs
for samfunnet og for en langsiktig bærekraftig utvikling,
og meldingen vil vurdere nødvendige virkemidler.
Det skal sikres en vannkvalitet i ferskvannsforekomster
og i marine områder som bidrar til opprettholdelse av arter
og økosystemer og som ivaretar hensynet til menneskers
helse og trivsel.
Utslippene av næringssaltene fosfor
og nitrogen til eutrofipåvirkede deler av Nordsjøen
skal være redusert med omtrent 50 pst. innen 2005 regnet
fra 1985. Operasjonelle utslipp av olje skal ikke medføre
uakseptabel helse- eller miljøskade. Risikoen for miljøskade
og andre ulemper som følge av akutt forurensning skal ligge
på et akseptabelt nivå.
Regjeringen vil innen 2015 sikre en helhetlig
forvaltning av ferskvann og kystnære sjø- og fjordområder
ved å gjennomføre rammedirektivet for vann i Norge.
Direktivet fastsetter miljømål for alt ferskvann og
kystnære områder ut til 1 nautisk mil utenfor grunnlinjen
med krav til vannforekomstenes økologiske og kjemiske tilstand.
Regjeringen vil videreføre og styrke det regionale havmiljøarbeidet,
spesielt innenfor OSPAR-konvensjonen (om beskyttelse av det marine
miljø i det nordøstlige Atlanterhav) og Nordsjøsamarbeidet.
I tillegg vil det legges vekt på kontakt med Russland blant
annet under arbeidet med en helhetlig forvaltningsplan for Barentshavet.
Det vises i meldingen også til petroleumsvirksomheten
og nullutslippsmålet, jf. St.meld. nr. 12 (2001-2002) Rent
og rikt hav, hvor det presiseres at det som hovedregel ikke skal
slippes ut miljøfarlige stoffer - enten det gjelder tilsatte
kjemiske stoffer eller naturlig forekommende kjemiske stoffer.
Utslipp og bruk av helse- og miljøfarlige
kjemikalier skal ikke føre til helseskader eller skader
på naturens evne til produksjon og selvfornyelse. Konsentrasjonene
av de farligste kjemikaliene i miljøet skal bringes ned
mot bakgrunnsnivået for naturlig forekommende stoffer,
og tilnærmet null for menneskeskapte forbindelser.
Regjeringen vil:
– redusere
vesentlig utslipp av kjemikalier som etter gitte kriterier er lite
nedbrytbare, hoper seg opp i levende organismer og kan gi alvorlige
langtidsvirkninger for helse eller miljø,
– gjennomføre handlingsplan
for bromerte flammehemmere og gjennomføre handlingsplan
for PCB,
– arbeide for å hindre
at forbrukerprodukter inneholder miljøgifter,
– bidra til bedre tilgang på informasjon
om helse- og miljøfarlige kjemikalier for både
myndigheter, bedrifter og forbrukere,
– forsterke arbeidet med forurensede
fjorder og havner, og arbeidet med forurenset grunn,
– bidra til innsamling av farlig
avfall som inneholder helse- og miljøfarlige kjemikalier.
Regjeringen vil videreføre arbeidet
med innføring av sterke virkemidler slik som direkte reguleringer, strenge
konsesjonskrav overfor industrien og kontroll overfor de høyest
prioriterte miljøgiftene. Regjeringen vil legge en handlingsplan
til grunn for det videre arbeidet med å redusere og stanse
utslipp av PCB, som skal sikre stans av utslippene av PCB fra produkter innen
2005.
Avfallsproblemene skal løses gjennom
virkemidler som sikrer en samfunnsøkonomisk god balanse
mellom omfanget av avfall som genereres og som gjenvinnes, forbrennes
eller deponeres.
Avfallspolitikken blir satt ut i livet via et
samspill mellom en rekke ulike virkemidler og tiltak - lover og forskrifter,
avgifter, tilskuddsordninger, bransjeavtaler og informasjonstiltak.
De nasjonale resultatmålene for avfall og gjenvinning forventes
oppnådd med eksisterende virkemiddelbruk og planlagte justeringer,
særlig når disse har fått virke over
en lengre periode.
Regjeringen vil:
Konsentrasjonen av klimagasser skal stabiliseres
på et nivå som vil forhindre farlig menneskeskapt
påvirkning av klimasystemet, og Norge skal ha en offensiv klimapolitikk.
Norge skal overholde forpliktelsen i Kyotoprotokollen om at klimagassutslippene
i perioden 2008-2012 ikke skal være mer enn 1 pst. høyere enn
i 1990.
Regjeringen vil:
– være
en pådriver i forberedelse og gjennomføring av
forhandlinger om en mer ambisiøs global klimaavtale med
strengere og mer omfattende utslippsforpliktelser etter utløpet
av Kyotoprotokollens første forpliktelsesperiode i 2012,
– arbeide for at Kyotoprotokollen
skal tre i kraft i 2003,
– innføre et kvotesystem
som i perioden 2005-2007 skal virke ved siden av CO2-avgiften, og
dekke utslippskilder som i dag ikke har CO2-avgift der dette er
praktisk gjennomførbart,
– legge til rette for at kvotesystemet
fra 2008 utvides til å omfatte så mange sektorer
som praktisk mulig og trer i stedet for CO2-avgiften,
– gjennomføre en dialog
med industrien om utformingen av enkeltelementene i kvotesystemet,
– samarbeide nært med
andre land - ikke minst EU - om så raskt som mulig å utvikle
et internasjonalt kvotemarked,
– sette i verk eller vurdere en
rekke tiltak i tillegg til kvotesystemet for å sikre at
Norge oppnår de reduksjoner Kyotoprotokollen krever,
– utarbeide en strategi for hvordan
Norge kan tilpasse seg mulige klimaendringer,
– satse på forskning,
herunder å fortsatt styrke den klimavitenskapelige forskningen,
stimulere til analyser av rammevilkår og aktuelle virkemidler
i klimapolitikken, og satse på forskning som gjelder utvikling
av teknologi som konkret reduserer utslipp av CO2 og andre klimagasser.
De norske utslippene av klimagasser har økt
med om lag 5 pst. fra 1990 til 2002, og i framskrivninger fra Finansdepartementet
er de samlede utslippene av klimagasser anslått å ville øke
med ytterligere 12-13 pst. frem til 2010, dersom ikke tiltakene
i Regjeringens klimamelding gjennomføres. I tillegg kommer økning som
følge av utslipp fra eventuelle gasskraftverk uten CO2 -håndtering.
Kyotoprotokollen representerer et viktig skritt
i den internasjonale klimapolitikken, men det vises til at den ikke
er ambisiøs nok i forhold til de klimautfordringene verden
står overfor. Regjeringen vil arbeide for en mer ambisiøs
global klimaavtale, der i-landene påtar seg strengere forpliktelser
etter utløpet av Kyotoprotokollens første forpliktelsesperiode
i 2012. En viktig utfordring blir også å inkludere
USA og utviklingsland med forholdsvis store utslipp og sterk utslippsvekst
i et samarbeid for å redusere de globale utslippene av
klimagasser.
Regjeringen vil komme tilbake til den detaljerte utformingen
av kvotesystemet i en odelstingsproposisjon, som også vil
omhandle det tidlige kvotesystemet fra 2005 og kvotesystemet i Kyotoperioden
fra 2008. Regjeringen vil utforme systemet med sikte på å unngå at
bedrifter som er lønnsomme med en internasjonal kvotepris
under Kyotoprotokollen, flytter ut som følge av særlig
høye klimakostnader før 2008. Regjeringen har
innledet en dialog med industrien om enkeltelementer i kvotesystemet.
Regjeringen ønsker samarbeid med andre
land om å utvikle et internasjonalt kvotemarked. Av særlig betydning
for Norge er EUs arbeid med å utforme et kvotedirektiv
som er ment å tre i kraft fra 2005, og Regjeringen søker
aktivt å påvirke beslutningsprosessen i EU. Dersom
EU vedtar et direktiv om kvotehandel som legger føringer
på det norske systemet, vil Regjeringen - som understreket
i Tilleggsmeldingen til Klimameldingen - komme tilbake til omfanget
og den øvrige innretningen av det norske kvotesystemet. Regjeringen
vil fortløpende vurdere om det er hensiktsmessig å legge
fram en odelstingsproposisjon før EUs kvotedirektiv er
ferdigbehandlet i de relevante EU- og EØS-organene.
Regjeringen legger opp til å utvide
kvoteplikten til andre sektorer fra og med 2008. Kvotesystemet vil
da dekke om lag 80 pst. av utslippene og være hovedvirkemidlet
for å oppfylle Norges forpliktelser under Kyotoprotokollen.
Regjeringen la i St.meld. nr. 9 (2002-2003)
Om innenlandsk bruk av gass mv. fram en strategi for bruk av gass
innenlands. Regjeringens politikk for å legge til rette
for gasskraftverk med CO2-håndtering
ble her presentert, samt en vurdering av et system med grønne sertifikater.
Regjeringen vil legge til rette for en mer effektiv
og miljøvennlig energiforsyning til petroleumsvirksomheten
på kontinentalsokkelen, og det vises til at det er viktig å realisere
mulighetene for økt krafttilførsel fra land. Regjeringen
mener dette må ses i sammenheng med realisering av planene
for gasskraftverk med CO2-håndtering.
Regjeringen skal også vurdere ytterligere utslippsreduserende
tiltak knyttet til fakling på sokkelen.
Regjeringen vil føre en samferdselspolitikk
som bidrar til å redusere klimagassutslippene fra transportsektoren.
Det skal bl.a. legges til rette for økt bruk av biodrivstoff.
Regjeringen vil åpne for at også kvoteplikt
i det tidlige kvotesystemet (2005-2007) kan dekkes gjennom kvoter
og kreditter som er godkjent under Kyotoprotokollen (herunder Den
grønne utviklingsmekanismen, CDM), og som dermed er godkjent
for å dekke kvoteplikt i Kyotoperioden.
Regjeringen vil styrke den klimavitenskapelige forskningen
med fokus på regionale klimamodeller og arktisk forskning,
og forskning rundt effektene av klimaendringer og utvikling av nasjonale
tilpasningsstrategier.
Når det gjelder utfasing av ozon-nedbrytende
stoffer, vil Regjeringen arbeide aktivt for å videreutvikle
rammebetingelser som kan gjøre det lettere for utviklingsland
og land i Øst-Europa å oppfylle eksisterende forpliktelser
og eventuelt ta på seg nye forpliktelser under Montrealprotokollen.
Regjeringen vil arbeide videre under Montrealprotokollen for å hindre
at fremskyndet utfasing av ozonreduserende stoffer fører
til økt bruk av HFK og andre stoffer som bidrar til forsterking
av drivhuseffekten.
Regjeringen arbeider også for å innføre
virkemidler som kan begrense den økte innenlandske bruken
av HFK.
Regjeringen vil videreføre Norges innsats
i arbeidet med å redusere langtransportert luftforurensning
i Europa. Regjeringen vil iverksette tiltak for at Norge snarest
mulig skal overholde forpliktelsene om utslipp av flyktige organiske
forbindelser (VOC) i hht. Geneveprotokollen av 1991. Videre vil
Regjeringen utrede og iverksette nødvendige virkemidler
for at Norge på en miljø- og kostnadseffektiv
måte skal overholde utslippsforpliktelsene for svoveldioksid
(SO2), nitrogenoksider (NOx), flyktige organiske forbindelser (VOC)
og ammoniakk (NH3) i Gøteborgprotokollen
av 1999 innen 2010.
Når det gjelder virkemidler i forbindelse
med lokal luftkvalitet vil Regjeringen utrede engangsavgiftssystemet
for personbiler, invitere til utprøving av miljøsoner,
revidere forskrift om kvaliteten på bensin og autodiesel,
forbedre kunnskapsgrunnlaget om utslipp fra vedfyring og vurdere å iverksette
tiltak for å redusere utslippene fra skip og havner.
Regjeringen vil følge opp offensiven
for kilderettede støytiltak, invitere til etablering av
pilotprosjekter for utprøving av miljøsoner, legge
det nasjonale målet for støy til grunn i Nasjonal
transportplan (NTP), styrke regelverket og praktiseringen av dette,
styrke kompetanse på forskning og modellutvikling innen
støyfeltet, og foreta oppryddingstiltak i de mest støyrammede
områdene i henhold til tiltakskravene i grenseverdiforskriften.
Det er i meldingen gjort rede for status innenfor
globalt og regionalt miljøvernsamarbeid, nordisk samarbeid
og samarbeid i EU/EØS.
Regjeringen vil internasjonalt særlig
fokusere på oppfølgingsarbeidet gjennom FN-systemet,
men også innenfor samarbeidet i EU/EØS
Norden og OECD. Et hovedsiktemål vil være at arbeidet
for bærekraftig utvikling integreres i FNs samlede innsats
for utvikling og fattigdomsbekjempelse med tusenårsmålene
og målsettingene fra Johannesburg som overordnet rettesnor.
Regjeringen har satt av 375 mill. kroner i tilleggsmidler til oppfølging
av Toppmøtet. Midlene skal benyttes til partnerskapsinitiativ
innenfor områdene vann, landbruk, fornybar energi, samt
biologisk mangfold og naturressursforvaltning.
I oppfølgingen av FN-toppmøtet
i Johannesburg (høsten 2002) har Regjeringen i Nasjonalbudsjettet
for 2004 lagt frem en handlingsplan for gjennomføring av bærekraftstrategien
i form av en nasjonal Agenda 21. Tidspunktet for Russlands ratifikasjon
av Kyotoprotokollen er avgjørende for om den niende partskonferansen
under Klimakonvensjonen (i desember 2003), også vil være
første partsmøte under Kyotoprotokollen. Regjeringen
vil arbeide for oppstart av en prosess under klimakonvensjonen vedrørende
utslippsreduksjoner etter 2012, og følge opp finansielle
forpliktelser overfor GEF og det multilaterale ozonfondet.
Regjeringen vil videre arbeide i ulike fora
og delta i allianser for å gi et ekstra løft til
bruk av fornybar energi. Regjeringen vil videreføre en
aktiv rolle internasjonalt for gjennomføring og videreutvikling
av konvensjonen om biologisk mangfold, både i de generelle forhandlinger
og gjennom spesielle tiltak. Regjeringen vil arbeide for at internasjonal
regulering av genmodifiserte organismer baserer seg på Cartagena-protokollens
føre-var-prinsipp.
Regjeringen vil:
– følge
opp den politiske erklæringen og handlingsplanen fra Toppmøtet
om bærekraftig utvikling i Johannesburg nasjonalt og i
det internasjonale arbeidet,
– følge opp UNEPs videreføring
av arbeidet med en FN-reform på miljøområdet,
– arbeide for å oppgradere
UNEP blant annet gjennom universelt medlemskap i UNEPs styre og
bedret finansiering,
– følge opp et norsk
initiativ om å knytte et mellomstatlig vitenskapspanel
for globale miljøendringer til UNEP,
– støtte UNEPs arbeid
med å utvikle en mellomstatlig handlingsplan for kapasitetsbygging
og teknologioverføring til utviklingsland,
– videreføre en aktiv
rolle internasjonalt for gjennomføring og videreutvikling
av konvensjonen om biologisk mangfold,
– videreføre miljøvernsamarbeidet
med Kina, Indonesia og Sør-Afrika,
– arbeide for at miljøhensyn
blir integrert i WTO-forhandlingene og i handelsregelverket og fortsatt likeverdighet
mellom WTO-regelverket og miljøvernavtalene,
– delta aktivt i "Miljø for
Europa"-prosessen og ha økt fokus på miljøvernsamarbeid
med de tidligere sovjetrepublikkene,
– videreføre arbeidet
med å integrere hensynet til klima, biodiversitet og miljøgifter
i den ordinære virksomheten i FNs organer og i de multilaterale organisasjonene.
Regjeringen vil bl.a. arbeide for å integrere
miljøhensyn i all norsk virksomhet i polarområdene,
sikre polarområdenes verdi som globale referanseområder for
miljøforskning og miljøovervåking og
sikre et langsiktig stabilt bilateralt miljøvernsamarbeid
med Russland - med vekt på vern og forvaltning av Barentshavet og
av miljøet i nordområdene. Regjeringen vil sikre
at en forvaltningsplan for norsk del av Barentshavet blir et redskap
for samarbeid om bedre miljø- og ressursforvaltning i Barentshavet.
Det er i meldingen også gjort rede
for Regjeringens mål på området radioaktiv
forurensning. Regjeringen vil opprettholde presset på britiske
myndigheter inntil utslippene av technetium -99 er stanset. Regjeringen vil
videreføre arbeidet med å hindre radioaktiv forurensning
fra Nordvest-Russland, arbeide for å styrke internasjonale
avtaler og regelverk knyttet til transport av radioaktivt materiale,
styrke overvåkingen av radioaktiv forurensning i norske
farvann og hindre radioaktiv forurensning fra nasjonale kilder,
og begrense utslippene av naturlige radioaktive stoffer fra oljevirksomheten.
Regjeringen vil også bidra til at det raskt etableres en
tilfredsstillende permanent disponeringsløsning for lavradioaktivt
avfall fra oljeindustrien.