Norske storbyområder er i forandring
og vekst. I kap. 5 i meldingen er fokus på statens rolle
som tilrettelegger for storbyenes byutviklingspolitikk. Kommunene er
hovedansvarlige for byutvikling - blant annet gjennom sin myndighet
etter plan- og bygningsloven. Staten skal legge best mulig til rette
for kommunene og ivareta nasjonale mål og interesser. Det
kreves et effektivt samspill på et område som
er viktig for landet. Regjeringen vil derfor legge økt
vekt på dialog og samarbeid mellom staten og storbyene
og mellom offentlige og private parter. Gjennom gode samarbeidsprosesser
er målet bedre koordinering av statlige, regionale og lokale
prioriteringer.
Regjeringen ønsker at norske storbyer
skal være attraktive, funksjonelle og miljøvennlige
og vil arbeide for at statlige sektorer og aktører bidrar
til en bærekraftig byutvikling i samarbeid med storbyene. Regjeringen
har i St.meld. nr. 23 (2001-2002) Bedre miljø i byer og
tettsteder, trukket opp planprinsipper for mer funksjonelle og attraktive
byer og tettstedsstrukturer, som også legges til grunn
for storbyenes utvikling. Byene ble her invitert til pilotprosjekter innenfor
viktige tema i miljøvennlig byutvikling.
Byvekst gir utfordringer for arealutviklingen, bymiljø og
trafikkproblemer. Sterk vekst er også en utfordring for
kommuner som har ansvaret for utbygging av sosial og teknisk infrastruktur.
Tilbudet av boliger i storbyene har vært lavere enn etterspørselen. Prisene
har økt og lavinntektsgrupper har fått problemer
på boligmarkedet. Kommunene er plan- og reguleringsmyndighet,
men prosjekter foreslås og bygges ut i privat regi. Modernisering
av lovgivningen er et viktig tema, bl.a. i lys av statens og kommunenes
påvirkning av boligbygging og bokostnader.
Regjeringen vil konsentrere sin innsats om å:
– Bidra
til at lokale, regionale og statlige myndigheter i storbyregionene
blir i bedre stand til å samarbeide om areal- og transportplanlegging.
– Bedre kollektivtilbudet gjennom
statlige finansieringsordninger.
– Bidra til bedre samordning og
samarbeid med storbyene om gode transportløsninger og øke
andelen for kollektivtransport i forhold til personbil.
– Arbeide for bedre balanse i
storbyenes boligmarked og legge til rette for gode boliger og bomiljø.
– Samarbeide med storbyene og
utbyggere for å finne gode løsninger på vekstkommuners
problemer og avklare rammene for bruk av utbyggingsavtaler.
– Fortsette arbeidet med å forenkle
og modernisere plan- og bygningsloven.
– Arbeide for økt kvalitet
på byggverk, både mht. estetikk, helse, miljø og
sikkerhet.
– Legge til rette for at fortetting
og omforming skjer med kvalitet og at lokalområder utvikles
i et helhetsperspektiv.
– Bidra til at utbygging av infrastruktur,
utemiljø og bygninger skjer etter prinsippet om universell utforming
med god tilgjengelighet for mennesker med funksjonsnedsettelser.
– Gjennomføre pilotprosjekter
sammen med storbyene for å fremme miljøvennlig
byutvikling.
Regjeringens storbypolitikk skal baseres på:
– Samordnet
areal- og transportplanlegging.
– At statlige virksomheter i størst
mulig grad skal ta hensyn til lokale strategiske areal- og transportplaner,
ved lokalisering, prosjekt- og eiendomsutvikling, avhending og utvikling
av transportsystemet.
– At det skal prøves
ut ulike partnerskapsmodeller for byutvikling.
– Samarbeid og dialog med storbyene
for å finne fram til gode virkemidler som er tilpasset
lokale behov.
Komiteen vil peke
på at storbyenes rolle som en motor for nasjonal og regional
utvikling må underbygges ved at staten legger til rette
for oppbygging av kompetanse gjennom utbygging av høyere
utdanning og forskning på områder hvor den enkelte
storby har fortrinn og ønsker å utvikle disse,
legger til rette for utvikling av kulturinstitusjoner som både
skaper opplevelser og gir identitet, legger til rette for gode transporttilbud
som både binder sammen de enkelte delene av storbyregionen
og som gir effektive transportløsninger mellom storbyregionen
og andre sentra, og legger til rette for at staten både
som forvaltningsmyndighet og som stor arbeidsgiver og eiendomseier
medvirker til god byutvikling.
Komiteen vil understreke at det
er storbyregionene selv i samspill med fylkeskommunen og landsdelen,
som må trekke opp målene for utvikling i storbyregionen,
og som er ansvarlig for gjennomføringen av de mål
de selv trekker opp. Likeså vil komiteen understreke
at det er storbykommunene selv som er hovedansvarlig for byutviklingsarbeidet når
det gjelder planlegging og arealdisponering blant annet gjennom
sin myndighet etter plan- og bygningsloven. Komiteen vil
likevel framheve at dette både krever et nært
samspill mellom kommunen og private aktører, og mellom
storbykommunen, de andre kommunene i storbyregionen, fylkeskommunen
og staten.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at flertallet i komiteen vil at storbyene selv i samarbeid med
andre forvaltningsinstanser skal trekke opp målene for
utvikling i regionen. Disse medlemmer viser til at
dette er en kreert og ikke-reell fremstilling av mulighetene for
utvikling innenfor rådende forhold. Disse medlemmer viser til
at flertallet i Stortinget har forrokket mulighetene for slikt samarbeid
forvaltningsinstansene imellom ved å gi fylkeskommunen
overordnet myndighet.
Disse medlemmer konstaterer videre
at Regjeringen ikke har som mål å avvikle fylkeskommunen. Disse
medlemmer fastslår at det er dette som har medført
at fylkeskommunen har blitt tillagt nye roller slik at dens eksistensgrunnlag
ikke altfor åpenbart skal synes som grunnløst. Disse
medlemmer er svært kritisk til at fylkeskommunene
har blitt tildelt overkommunal myndighet i plan- og arealsaker,
og mener at dette ødelegger storbyenes rolle som selvstendig aktør
innenfor sine egne områder.
Disse medlemmer viser til at
storbyens administrasjon faglig på mange områder
er klart sterkere enn fylkeskommunens, og at den i mange tilfeller
er mer kompetent til å treffe gode avgjørelser
for storbyen. Disse medlemmer konstaterer at Regjeringen ønsker
at slike avgjørelser kan bli overprøvd av fylkeskommunale
byråkrater.
Disse medlemmer fastslår
på denne bakgrunn at Regjeringens kunstige åndedrett
til fylkeskommunene er med på å ødelegge
storbyenes handlingsrom.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti vil påpeke at fylkeskommunen
ikke har overkommunal myndighet. Dette var en viktig premiss i St.meld.
nr. 19 (2001-2002) om oppgavefordelingen.
Komiteen understreker
betydningen av at staten evner å samordne ulike statlige
interesser både mellom ulike statlige sektormyndigheter
og mellom statens interesser som myndighet og aktør. Fylkesmannen
må som den fremste statlige regionale myndighet ha et særskilt
ansvar for slik samordning. Komiteen viser til merknader
under kapittel 2 foran.
Komiteen viser til at det har
vært sterk vekst i storbyregionene de siste ti årene,
og at det må forventes videre vekst i tiårene
framover. Komiteen vil peke på at byutviklingspolitikken
må forholde seg til denne veksten på en slik måte
at veksten er bærekraftig, at en begrenser press på arealer
og trafikksystemer og begrenser sosiale problemer. Komiteen viser
i denne forbindelse også til merknadene foran om betydningen av
en balansert regional utvikling som kan dempe presset på storbyene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil peke på at god byutvikling forutsetter en helhet og
balanse mellom infrastruktur, grøntanlegg og friområder,
plass til kultur, idrett og friluftsliv, tilgang på varierte
tjenester, boliger av ulike slag, forretninger og næringseiendommer.
Dette tilsier igjen at det ikke alene kan være verdsetting
av tomtegrunn til ulike formål som bestemmer bruken. Tvert
imot kan en arealutnyttelse som for sterkt vektlegger eiendomsprosjekter
med høy forventet avkastning føre til en samlet
arealbruk som både forsterker press, skaper sosiale skiller
og som reduserer attraktiviteten også for de som i utgangspunktet
vurderte arealene som mest verdifulle. Dette understreker etter flertallets syn
betydningen av god byplanlegging. Kommunene må gjennom
dette sikre at verdier for hele samfunnet ikke tapes som følge
av utbyggingsinteressers ensidige fokus på enkeltprosjekter.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti vil påpeke at det er kommunene
som har hovedansvaret for arealplanlegging. Disse medlemmer vil
videre peke på at god byutvikling forutsetter en helhet
og balanse mellom infrastruktur, grøntanlegg og friområder,
plass til kultur, tilgang på varierte tjenester, boliger
av ulike slag, forretninger og næringseiendommer. Det er
etter disse medlemmers synspunkt viktig at kommunene
legger denne helhetsbetraktningen til grunn i sin arealpolitikk.
Særlig er dette viktig i de større byene, som
møter mange arealmessige utfordringer. Dette understreker
etter disse medlemmers syn betydningen av god byplanlegging,
som avveier de ulike interesser i en storby på en balansert
måte.
Komiteen vil streke
under behovet for grøne lunger i byområda. Dette
er etter komiteen si oppfatning viktig å bevare
og utvikle grøne lunger, parsell- og kolonihagar som levande
og opne rekreasjonsområde til glede og nytte for brukarar
og nærområda.
Komiteen vil òg peike
på dei initiativa som er tekne i einskilde kommunar for å styrkje
og bevare det bynære landbruket, der hovudmålsetjingane
er å synleggjere og vidareutvikle landbruket i bynære
område som næring og miljøfaktor. Gjennom å stimulere
til etablering av verksemder i tillegg til dei tradisjonelle driftsformene,
kan ein sikre desse jordbruksmiljøa som aktive miljøfaktorar
i bylandskapet. Døme på slik satsing kan vere
omsorgstilbod, besøksgardar, tilrettelagt friluftsliv, økologisk
produksjon for direktesal, gardsbutikkar og ridesentra.
Komiteen mener at byggverk og
utearealer i storbyene som er i alminnelig bruk, så langt
mulig bør utformes slik at de kan brukes av alle uten spesiell tilrettelegging,
såkalt universell utforming.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet vil vise til Manneråkutvalgets
innstilling, NOU 2001:22, som anbefaler planmessig gjennomføring
med tidsfrister.
Komiteen har merket
seg at verdien av tomtegrunn påvirkes av reguleringsformål. Komiteen legger
vekt på å utvikle virkemidler som kan bidra til bedre
samordning av de ulike berørte utbyggingsinteressene. Komiteen mener
at "urbant jordskifte" er et slikt virkemiddel. På denne
måten kan interessen til flere grunneiere og utbyggere
sees i sammenheng med overordnede offentlige interesser, slik at
man får bedre helhetsløsninger i stedet for at
hver enkelt forfølger sin interesse og verdiene fordeles
på en tilfeldig måte.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til at Regjeringen har bedt
bygningslovutvalget om å se på jordskifte som
et virkemiddel, bl.a. som alternativ til ekspropriasjon.
Komiteen viser til
at staten i tillegg til å være forvaltningsmyndighet
også har en rolle som stor eiendomsforvalter, arbeidsgiver
og aktør i storbyene. Komiteen legger til
grunn at statlige etater og selskaper som forvalter eiendom eller
som ønsker å oppføre nybygg, skal bidra
til koordinering og samordning av ulike interesser knyttet til byutvikling. Komiteen mener
at statens eiendommer skal utgjøre et positivt bidrag til
kvaliteten på det offentlige rom både i storbyene
og ellers. Dette må vektlegges ved valg av arkitektoniske
løsninger, krav til tilgjengelighet, ved lokalisering og
i forhold til vedlikehold både av bygningsmasse og utearealer. Komiteen vil spesielt
understreke behovet for nær dialog ved spørsmålet
om lokalisering av nye statlige bygg, hvor lokale myndigheters ønske
om plassering sett i forhold til ønsket byutvikling må tillegges
svært stor vekt. Komiteen mener at informasjon
og dialog må skje så tidlig som mulig både
ved spørsmål om nybygg, eiendomsutvikling og avhending.
Komiteen viser til at staten
som følge av omstillingene i statlig virksomhet står
foran betydelige omdisponeringer av eiendom, blant annet i de store
byene. Komiteen vil sterkt understreke at statlige
etater og statlige selskaper i slike situasjoner - hvor det ofte
er snakk om betydelige lokale omstillinger både i forhold til
arbeidsmarked og eiendomsmasse - må ha en særlig aktsomhet
og respekt for at det er kommunene som planmyndighet som har hovedansvaret
for byutvikling eller annen tettstedsutvikling.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at hovedregelen er at når staten avhender eiendom,
skal en normalt selge til markedspris. Flertallet viser likevel
til at Stortinget ved flere anledninger har framholdt at det kan
gjøres unntak fra dette. Flertallet mener
dette dels er aktuelt i forhold til lokalsamfunn som står
overfor store omstillinger og hvor den statlige bygningsmassen kan
medvirke til lettere omstilling til ny virksomhet ved en fornuftig
anvendelse. Flertallet mener også at dette
er aktuelt for å legge til rette for utbygging av rimelige
boliger til ungdom og personer med særskilte boligbehov,
ikke minst i storbyene.
Flertallet viser til at statens
eiendomsvirksomhet de siste årene i større grad
er skilt ut i egne enheter og selskaper. Flertallet har
merket seg at det fra storbyene er påpekt fordeler med
en mer direkte politisk styring. Flertallet vil understreke
at utskillelse i egne selskaper ikke må være til
hinder for at statlig eiendomsforvaltning ivaretar de hensyn og
opptrer på den måte som er nevnt foran.
Flertallet forutsetter at Regjeringen
påser dette gjennom retningslinjer for statens eiendomsdrift. Flertallet viser
videre til at også statlige selskaper er underlagt muligheter
for styring gjennom statlig eierskap og retningslinjer gitt av eier.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkepartier av
den oppfatning at fordelene ved en slik profesjonalisering av statlig
eiendomsvirksomhet er vesentlig større enn ulempene. Også statlige
eiendomsselskaper viser en klar interesse for å delta i samarbeidsprosjekter
der de er en naturlig part. Selskapene har dessuten den fordel at
de som regel kan handle raskere enn ordinære statlige etater
når det gjelder å fatte beslutninger, herunder
avklare finansieringsmuligheter.
Disse medlemmer vil videre understreke behovet
for en effektiv samordning av ulike statlige sektorers eiendommer
på lokalt plan, slik at staten i sterkere grad kan vurdere
sin samlede eiendomsmasse i lys av statlige behov og som mulig virkemiddel
i statlig politikk, enten dette fører til eiendomsutvikling eller
avvikling og salg.
Disse medlemmer vil også betone
viktigheten av at de ulike statlige etater og selskaper som forvalter eiendom
i utviklingsområder i storbyregionene, er positive til å inngå i
samarbeidsfora for koordinering og samordning av ulike interesser
og planer. Disse medlemmer legger stor vekt på statens
aktive samarbeid med lokale myndigheter i denne sammenheng.
Komiteen vil peke
på at arealbruk og lokalisering av bygg og anlegg har stor
betydning for utviklingen i behovet for transport og behovet for
utbygging av ulike tjenester. Komiteen viser til
at storbyene er trafikknutepunkter både for person og godstrafikk,
og at mange av dem også er belastet med stor gjennomgangstrafikk. Komiteen vil
peke på at en bedre balanse mellom boliger og arbeidsplasser
kan bidra til reduksjon i daglige arbeidsreiser. Dette forutsetter
dels økt boligbygging der det er mange arbeidsplasser,
og dels en bedre fordeling av arbeidsplasser i forhold til hvor boligene
ligger.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, mener det er nødvendig
med en mer samordnet areal- og transportplanlegging med fortetting
i eksisterende bolig- og næringsområder og gode knutepunkter
for kollektivtransport. Det forutsetter samtidig at en begrenser
byspredningen, og at byutviklingsarbeidet skjer i nært
samspill mellom storbyen og resten av storbyregionen. Flertallet legger
til grunn at statlige virksomheter utvikles i tråd med
lokale planer for byutvikling, og ikke bidrar til ytterligere byspredning.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til sine respektive fraksjoners
merknader i samferdselskomiteens innstilling om bedre kollektivtransport (Innst.
S. nr. 228 (2001-2002)) hvor det bl.a. ble foreslått at
Regjeringen så snart som mulig skulle legge fram en tiltakspakke
for å redusere luftforurensningen og øke kollektivandelene
i Groruddalen.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet mener at Groruddalen i Oslo står
overfor formidable miljøutfordringer, og at det derfor
er behov for et opprustningsprogram slik det ble gjort for Indre
Oslo øst. Staten eier store tomtearealer, utviklingen i
området er av nasjonal interesse og de økonomiske
utfordringene er av en slik karakter at staten må bidra økonomisk.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til forslag i Innst. S. nr. 246 (2001-2002) om å gjøre
Groruddalen til miljøsone.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
har merket seg at styringsgruppa for utredningsprosjektet "Boligutvikling
i Oslo-Akershus" foreslår at det vurderes etablert en felles
strategi for boligplanlegging i regionen.
Flertallet mener det er behov
for å vurdere om planlovgivningen bør endres slik
at det er rom for mer samordnet planlegging i en sammenhengende
storbyregion. Storbyen og kommunene omkring kan tidvis ha motstridende
interesser. Dette gjelder ikke minst i spørsmålet
om fortetting i byområdet sett i forhold til nabokommunenes
areal- og boligpolitikk. Likeså er det viktig å ivareta
de demokratiske prinsippene om delaktighet for alle som bor i det
berørte område.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristielig Folkeparti vil vise til at det allerede i
dag foregår samarbeid knyttet til boligbygging i Oslo-regionen. Disse
medlemmer vil påpeke at slike initiativ til samarbeid
må komme fra kommunene selv.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
har merket seg at ordførerne i Bergen, Trondheim, Stavanger,
Kristiansand og Tromsø i brev til komiteen har pekt på at det
er behov for at storbyregionene selv i fellesskap kan komme fram
til og vedta en bindende plan for de grove trekk i arealbruken innenfor
regionen. Flertallet mener at dette i mange sammenhenger
kan skje gjennom prosesser som leder fram til fylkesdelplaner som
omfatter hele storbyregionen. Utformingen av disse må skje
i nært samspill mellom fylkeskommunen, storbykommunen og
de andre kommunene i regionen. For flere av storbyregionene er imidlertid
behovet fylkesoverskridende fordi deler av flere fylker inngår
i regionen. I slike sammenhenger vil ikke fylkesdelplaner være
tilstrekkelig. Dette gjelder i særlig grad hovedstadsregionen. Flertallet mener
derfor at staten må ta initiativ til en fylkesoverskridende områdeplan
i slike tilfeller.
Flertallet understreker betydningen
av et godt utbygd kollektivtransporttilbud i storbyregionene slik at
det blir mindre køer, bedre framkommelighet for næringslivets
transporter og redusert behov for nye veiinvesteringer. Flertallet mener
det er behov for økt statlig innsats for å bedre
kollektivtransporttilbudet.
Flertallet mener økt
satsing på kollektivtransporten er avgjørende
for å løse miljø- og køproblemer i
byområdene. Et godt kollektivtilbud som bidrar til et bedre
miljø og reduserte køproblemer, krever økt statlig
innsats.
Flertallet mener at nasjonale
målsettinger om å øke kollektivtransportens
markedsandel bør følges opp med at staten bidrar
mer direkte i finansiering av den lokale kollektivtransporten.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti vil peke på at det i oppfølgingen
av NOU 2003:14 er viktig å fokusere på behovet
for gode planløsninger som går over kommune- og
fylkesgrenser. Det er flere måter å ivareta dette
på, blant annet et system med interkommunale planer.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, viser til at arbeiderpartiregjeringene på 90-tallet
kuttet 350 mill. kroner i overføringer til fylkeskommunene,
ut fra en forventning om innsparing ved innføring av anbud
eller tilsvarende effektivisering i kollektivtransporten.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til at det i statsbudsjettet
for 2004 er foreslått en kraftig vekst i bevilgningene
til kollektivtransport, blant annet gjennom en endring i regelverket
for merverdiavgift for persontransport. Denne veksten er særlig
rettet mot storbyene, bl.a. gjennom en belønningsordning
for byer som legger til rette for vekst i kollektivtransporten.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
kritisk til at flertallet i Stortinget ikke har sett viktigheten
av å ha et godt utbygd samferdselsnett inn til storbyene. Disse
medlemmer mener at dette legger mobilitetshindre for friere
flyt av arbeidskraft mellom omland og storbyene. Disse medlemmer viser
videre til sine merknader under avsnitt 4.2.
Komiteen viser for øvrig
til de enkelte partiers merknader i samferdselskomiteens innstilling
til St.meld. nr. 26 (2001-2002) Bedre kollektivtransport.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, ser det som viktig å avlaste
godstransporten på veg, og mener det må legges
til rette for at en større del av godstransporten foregår
med skip og bane. Dette gjør det nødvendig med
gode terminal- og knutepunktfunksjoner for skip og jernbane i storbyenes nærhet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet er oppmerksom på at det for den
enkelte storby kan være ønskelig å frigjøre
arealer som i dag brukes som havn, og skape åpnere byrom
mot sjøen. Dette må imidlertid etter disse medlemmers syn
avveies mot konsekvensene i form av økt veitransport gjennom
og rundt storbyene og de belastningene som eventuelt må overføres
til andre kommuner i storbyens nærhet.
Komiteen vil peke
på at gode boliger og godt bomiljø er blant de
viktigste elementer for å sikre et godt liv for dem som
bor i storbyregionene. Komiteen ser det som mål
for boligpolitikken at alle skal kunne disponere en god bolig i
et godt bomiljø.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener at dette målet ikke kan nås alene gjennom
markedet.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti mener at i utgangspunktet fungerer markedet
godt, men at de offentlige støtteordningene først
og fremst må rettes mot dem som faller utenfor. I tillegg
må det offentlige legge til rette for et velfungerende
marked.
Komiteen viser til
at prisnivået på boliger i storbyregionene er
svært høyt, sett i forhold til gjennomsnittet
for landet. Komiteen viser til at prisnivået
på boliger i stor grad bestemmes av forholdet mellom tilbud
og etterspørsel etter bolig. En høy nybygging
av boliger er derfor avgjørende viktig for å dempe
presset på boligprisene.
Komiteen viser til at dette også er
helt sentralt for bokostnadene for ungdom og grupper med særskilte utfordringer.
Det skyldes at nybygging frigjør brukte og rimelige boliger
på markedet. Komiteen er enig med Regjeringen
i at lav nybygging reduserer denne effekten. Komiteen har
også merket seg at Regjeringen i meldingen uttaler at boligbyggingen
i de største byene og deres omegnskommuner gjennom flere år
har ligget på et lavt nivå "og derved gitt grunnlag
for en sterk prisstigning på både nye og brukte
boliger". Komiteen mener ut fra dette at det er et
helt sentralt siktemål å øke nybyggingen
av boliger i storbyregionene.
Komiteen viser til at Stortinget
har vedtatt endringer i plan- og bygningsloven med tanke på å redusere
kostnadene ved boligbygging og bedre balansen mellom tilbud og etterspørsel
i boligmarkedet. Dette har særlig betydning for storbyene.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser i tillegg til at Regjeringen
har igangsatt et samarbeid med ulike grupper innenfor byggebransjen
med henblikk å redusere byggekostnader.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at dette er en storbymelding og finner det underlig å her
komme med forslag som det er naturlig å fremme i kommende
boligmelding. Disse medlemmer viser til sine merknader
under avsnitt 4.2, og bemerker at de boligpolitiske utfordringene
hadde vært av en helt annen karakter og dimensjon dersom
man lot byene få anledning til å vokse utover.
På denne måten ville de verste tendensene til fortetting
og dertil høye boligpriser flatet ut.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at Husbanken er statens viktigste virkemiddel for å fremme økt
boligbygging. Flertallet har derfor gått
inn for økte utlånsrammer for Husbanken.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti mener at Husbankens låneramme
er godt tilpasset situasjonen på boligmarkedet. Disse
medlemmerviser også til
at Regjeringens politikk har bidratt til et klart lavere rentenivå,
noe som gjør bokostnadene lavere for de fleste samt gjør
det lettere for førstegangsetablerere å komme
inn på boligmarkedet. Disse medlemmer viser
til at Husbankens låneordninger må bidra til tilgjengelige
og miljøvennlige boliger. For øvrig viser disse
medlemmer til den varslede boligmeldingen, som vil foreta
en total gjennomgang av Husbankens låneordninger.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener at utlånsreglene i Husbanken i større grad
må være utformet slik at de reflekterer de høye
byggekostnadene i storbyområdene.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at regjeringen Stoltenberg endret reglene for låneutmåling
i år 2000 slik at Husbanken i sterkere grad tok inn over
seg at byggekostnadene i Oslo er særlig høye og
som følge av dette gav en romsligere låneutmåling.
Dette ga som resultat at fra 2000 til 2001 økte antallet
boliger i Oslo som fikk tilsagn om lån i Husbanken fra
ca. 300 i 2000 til 1 745 i 2001 (en økning på 584
pst.).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser
til at Husbanken over tid har en rente som ligger ca. 0,6 pst. lavere
enn det man får i private banker. En slik lettelse i renteutgiftene
er derfor særlig viktig i storbyer hvor mange av de med
dårligst levekår bor. Flertallet mener
dette viser betydningen av at Husbanken kan gi lån til
flere boliger i storbyene.
Komiteen har merket
seg at flere av storbyene fører en aktiv tomtepolitikk
for å sikre tilstrekkelige nye arealer for å dekke
framtidige behov, først og fremst til boligformål.
En del storbyer erverver eksempelvis tomtegrunn til dette formålet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
ser det som viktig at kommuner erverver tomtereserver som legger
til rette for framtidig boligbygging. For å skape grunnlag
for et slikt kommunalt engasjement og lette den økonomiske belastningen
på kommunene, mener flertallet at det bør
etableres en låneordning gjennom Husbanken hvor kommunene
kan få rente- og avdragsutsettelse på lån til
tomtekjøp.
Flertallet mener at statlige
tomter skal kunne selges under markedspris når tomtene
skal nyttes for å bygge boliger for særlig prioriterte
grupper, i tråd med merknader over.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til at kommunene gjennom Kommunalbanken
har muligheter til å sikre seg en rimelig finansiering
av tomtekjøp for tilrettelegging for boligbyg-ging. For øvrig
viser disse medlemmer til den kommende boligmeldingen
for en gjennomgang av statens tilrettelegging for kommunal boligpolitikk.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener at kommunene bør stimuleres til å legge
til rette for økt boligbygging. Flertallet mener
derfor at det bør innføres et tilskudd til delvis
dekning av infrastrukturkostnadene som følger med dette. Flertallet mener
at dette tilskuddet bør gis ved bygging utover et minstenivå i
forhold til kommunens størrelse slik at det gir stimulans
til en boligbygging utover det normale.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til at en finansieringsordning
til delvis dekning av infrastrukturkostnadene, som skissert over,
ville være et brudd på prinsippet om nøytralitet
i inntektssystemet, da kommunene ved en slik ordning ville kunne
påvirke sitt eget inntektsnivå gjennom egne handlinger. Disse
medlemmer viser til at inntektssystemet for kommunene skal
være basert på objektive kriterier.
Komiteen viser til
at Stortinget har vedtatt endringer i inntektssystemet gjennom å endre
telletidspunktet for befolkningen, som skal bidra til bedre å ivareta
de utfordringer vekstkommunene har. Komiteenviser også til at Regjeringen
har satt ned et nytt inntektssystemutvalg, ledet av professor Lars-Erik
Borge. Dette utvalget skal gjennomgå hele inntektssystemet
for kommunesektoren og fremme sin innstilling innen juli 2005. Utvalget
er bl.a. bedt om å vurdere kommunenes kapitalkostnader
og i hvilken grad kommunene i dag får tilskudd i tråd
med utgiftsbehovet.
Komiteen viser til sine merknader
om boligtiltak for prioriterte grupper under kapittel 6.
Komiteen har merket seg at kommunene
har tatt i bruk utbyggingsavtaler med private utbyggere av boligområder. Komiteen ser
at slike avtaler kan være et nyttig supplement til reguleringsplaner,
blant annet for å sikre planens gjennomføring. Komiteen har
også merket seg at avtalene kan innebære at utbygger
pålegges å bekoste hele eller deler av den tekniske
infrastruktur som er nødvendig for dette. Komiteen mener imidlertid
det er nødvendig at det settes grenser for hva som kan
avtales, slik at ikke de som tilfeldigvis bor i det nye området
belastes med kostnader til utbygging av sosial infrastruktur som
skoler, barnehager mv. Komiteen mener derfor at kostnader
ved sosial infrastruktur som normalt betales av fellesskapet ikke skal
kunne belastes utbygger, utover former for forskuttering av kommunens
utgifter mot senere tilbakebetaling.
Komiteen viser til at Stortinget ønsker
en innstramning i dagens bruk av utbyggingsavtaler og at Regjeringen
har bedt bygningslovutvalget om å vurdere bruken av utbyggingsavtaler.
Dette forslaget er nå på høring, og komiteen viser til at Regjeringen vil fremme
en egen proposisjon om dette.
Komiteen ser det som viktig at
slike partnerskapsbaserte tiltak ikke på forhånd
må binde opp folkevalgte organers beslutningsmyndighet,
holdes utenfor offentlighet eller gå på bekostning
av bredere hørings- og medvirkingsprosedyrer. Komiteen understreker også betydningen
av at kommunen må legge samfunnsmessige premisser tidlig
i planleggingsfasen.
Komiteen vil peke på at
ulike særtrekk mellom de forskjellige deler av en by kan
bidra til spennende bymiljøer. Høye boligpriser
og husleier kan imidlertid føre til at personer med dårlig økonomi
ser seg nødt til å bosette seg i områder
hvor kostnadene er lavest. Lavere boligpriser i et område
kan skyldes belastninger fra trafikk eller andre miljømessige
ulemper, eller at et strøk av andre grunner er ansett som
mindre attraktivt. Dette kan føre til økt konsentrasjon
av personer med dårlig økonomi og/eller
sosiale problemer i visse områder.
Komiteen legger stor vekt på at
en skal søke å unngå sosial lagdeling
i norske storbyer. Et viktig tiltak for å oppnå det
er at en bygger varierte boliger i alle deler av byen, og at en
bevisst søker å utvikle gode bomiljøer
med gode uterom og plass til kultur, idrett og fellesarealer.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti vil likevel påpeke at dette
er kommunenes ansvar, men at Husbanken bør kunne veilede kommunene
til å utvikle gode bomiljøer.
Komiteen viser til
at det fortsatt er mer enn 10 000 boliger med understandard i Norge,
og at de fleste av disse finnes i storbyene. Komiteen mener
dette viser behov for å videreføre byfornyelsen
i de største byene. Komiteen mener at byfornyelse
i prinsippet er et kommunalt ansvar, som ledd i byutviklingsarbeidet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil likevel peke på at opprustning av eldre boligmasse
også bærer i seg betydelige fordelingsmessige
utfordringer og at dette er et viktig tiltak for å skape
gode bomiljøer og forhindre sosial lagdeling. Flertallet mener
derfor at Husbanken må ha tilgjengelig tilskuddsmidler
til utbedring av eldre boligmasse og som tilskudd til planmessig byfornyelse
i Oslo, Bergen og Trondheim.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til at utbedring av eldre
boligmasse bidrar til en kraftig verdistigning for eier. Utover
dette vil disse medlemmer understreke at byutvikling
i all hovedsak er den enkelte kommunes ansvar, men vil påpeke
at Husbanken kan bidra med mindre tilskudd til opprustning, samt
lån og veiledning knyttet til utbedring og områdefornyelse
i de tre største byene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser videre til at det er et økende behov for opprustning
av boligområdene som ble bygget ut i storbyene like etter
krigen. Flertallet mener at det i en del tilfeller
kan være nødvendig at det offentlige bidrar til å utløse
større moderniseringstiltak som bidrar til en mer variert leilighetsstruktur
med flere større leiligheter enn i dag, bedre tilgjengelighet
blant annet ved installasjon av heis og mer ordnede trafikk- og
parkeringsforhold. Slike større fornyelsestiltak forutsetter
etter flertallets syn en tett samordning mellom blant
andre boligeiere, kommunen og vegmyndighetene gjennom områdeplaner
og områderettede tiltak.
Flertallet mener at det må legges
til rette økonomiske stimuleringstiltak gjennom Husbanken
for å fremme denne typen områdefornyelse, for
eksempel i tilknytning til eldre drabantbyer i Groruddalen og øst
i Oslo.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til at opprustning av borettslag
eller sameier først og fremst er andelshavernes eget ansvar. Opprustning
av boliger bidrar til økt verdistigning. Disse medlemmer viser
til at Husbanken kan gi noe bidrag til denne typen arbeid, samt
at man kan få lån til ombygging og opprustning
i Husbanken. Disse medlemmer viser for øvrig
til viktigheten av samarbeid mellom ulike lokale aktører
og myndigheter i forbindelse med områdeopprustning.
Disse medlemmer viser til at
stimulering av enkelte bydeler i de største byene i hovedsak
er storbyenes eget ansvar, i samarbeid med beboere og eiendomsbesittere.
Alle vil ha en felles interesse av å skape mer levende
bydeler. Disse medlemmer viser også til
at staten også kan bidra til utvikling i ulike bydeler
gjennom ulike tiltak. Det vises her særlig til Regjeringens
forslag til bedre samordning av statlig politikk bl.a. i tilknytning
til byutviklingsprosjekt.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er enig med departementet i at det store innslaget av brukerstyrte
borettslag kan være en viktig årsak til at det
er mindre sosiale problemer og bedre bomiljøer i norske
drabantbyer enn det en ofte ser i andre land. Flertallet mener
dette understreker verdien av boligsamvirkets rolle i norsk boligpolitikk,
og at det må legges til rette for videre utvikling av dette.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til den store grad av eierboliger
vi finner i Norge. Dette er et resultat av det fokus norsk boligpolitikk
har hatt på eierskap siden krigen, gjennom ulike eierformer
som selveie, sameie og borettslag. Dette er en viktig årsak
til mindre sosiale problemer og bedre bomiljøer enn det
vi ser i andre land.
Komiteen vil peke
på at lokalisering av nye bygg, anlegg og institusjoner
kan brukes strategisk for å fremme positiv utvikling i
et område. Komiteen viser i den forbindelse
både til pålegget om at statlige virksomheter
i Oslo måtte vurdere lokalisering i Oslo indre øst,
og Stortingets vedtak om å lokalisere den nye operaen til
Bjørvika som slike strategiske tiltak for byutvikling i
Oslo. Komiteen mener at staten ved lokalisering av
statlige institusjoner på denne måten må spille
sammen med kommunens strategiske byutvikling.