Storbyene har tradisjonelt ikke vært
en del av regional- og distriktspolitikken i Norge. Dette vil Regjeringen
endre på. For både å styrke norsk internasjonal
konkurransekraft og samtidig fremme balansert regional utvikling
må storbypolitikken være en del av en helhetlig
regionalpolitikk. Et avgjørende utgangspunkt for en slik
politikk vil imidlertid være at storbyene selv tar initiativ
og sammen med de omkringliggende kommunene definerer innhold og
strategier for regionens utvikling. Det er i denne sammenheng behov for
et nærmere samarbeid mellom storbyregionene, de berørte
fylkeskommunene og staten.
Regjeringen mener det er viktig for hele landet å ha vekstkraftige
byer som fungerer som drivkraft i den nasjonale og regionale verdiskapingen.
Byene er innfallsporten til mange internasjonale trender og er sentre
for kunnskap, kapital og innovasjon. Regjeringen vil bidra til utviklingen
av vekstkraftige regioner i alle deler av landet. Dette vil sikre
en mer balansert utvikling der alle landsdelene har befolkningsvekst. Byene
spiller en viktig rolle i en slik utvikling, og Regjeringen forventer
at storbykommunen definerer sine roller i samspill med så vel
den nære storbyregionen som det fylket og den landsdelen
storbykommunen er en del av. Regjeringens storbypolitikk skal bygge opp
under og styrke storbyenes regionale og nasjonale rolle.
Regjeringen ønsker at:
Byene utgjør kraftsenteret i større
sammenhengende arbeids-, bo- og serviceregioner. Tett samspill med omlandet,
både når det gjelder næringsrelasjoner
og transportmønstre, forsterker regionenes vekstkraft. Dette
samspillet vil Regjeringen støtte opp under.
Regjeringen vil legge til rette for vekstkraftige regioner
og styrke regionsentrenes rolle blant annet ved å
– føre
en mer aktiv by- og regionpolitikk,
– binde den enkelte region ytterligere
sammen kommunikasjonsmessig,
– styrke kompetansemiljøene
gjennom satsing på utdanning og forskning,
– føre en offensiv statlig
lokaliseringspolitikk.
Regjeringen har på denne bakgrunn følgende
mål og perspektiver for storbyene som drivkrefter i den regionale
utviklingen:
– Storbyene
må ut fra sin økonomiske tyngde og nyskapingsevne
bidra til en langsiktig balansert regional utvikling.
– Storbyene er regioner som går
på tvers av kommune- og fylkesgrenser. Storbyregionenes
utstrekning og kjennetegn vil danne viktige utgangspunkt for utformingen
av politikken.
– Storbyene ønsker å spille
internasjonale, nasjonale og regionale roller. Storbyene må selv
definere innholdet i disse rollene. Staten vil, med utgangspunkt
i nasjonale og regionale interesser, medvirke i utvikling av disse
rollene. Fylkeskommunene forventes å medvirke aktivt.
Meldingen peker på at det er viktig å erkjenne
betydningen av identitetsdiskusjon og visjonsdiskusjon for å mobilisere
befolkningen i en region, og da kanskje spesielt ungdom. Dette engasjementet
er en avgjørende faktor for fremtidig utvikling. Storbyene
bør tenke igjennom hvilke utfordringer en står
overfor, og utforme visjoner for å møte disse.
Det finnes mange gode eksempler både nasjonalt og internasjonalt
som bør kunne inspirere.
Komiteen vil peke
på at utvikling av ny teknologi, økt spesialisering
av produksjonen og en mer global handel med varer og tjenester har
ført til at vår evne til å utvikle nye
ideer (kreativitet) og til å sette ideene ut i livet (innovasjon)
betyr stadig mer for verdiskaping, sysselsetting og velferd. Tilgang
på kunnskap blir derfor stadig viktigere, mens tilgang
på råvarer og arealer betyr relativt mindre enn
før. Denne utviklingen har forsterket byenes rolle for
verdiskapingen. Komiteen har merket seg at bedriftenes
styrings-, utviklings- og kontrollfunksjoner, som hovedkontor, FoU-virksomhet
og markedsføring, i større grad blir lagt til
byene. Likeså skjer størstedelen av veksten i forretningsmessig
tjenesteyting i de største byene. Samtidig er kampen om
lokalisering av næringsvirksomhet økt. Bedrifter
trekkes dit hvor det allerede finnes kompetanse og en bredde i fagmiljøet.
Dette reiser etter komiteens syn
to utfordringer. For det første hvordan vi i Norge kan
utvikle miljøer som også er internasjonalt konkurransedyktige
for lokalisering av næringsvirksomhet. Og, for det andre, hvordan
vi kan utvikle miljøer i ulike deler av landet som er attraktive
for lokalisering. Komiteen ser de store byene som
motorer for en slik utvikling både nasjonalt og regionalt.
Dette gjelder ikke minst storbyenes rolle for nyskapning, blant
annet som følge av at de tyngste universitets-, forsknings-
og utviklingsmiljøene finnes der.
Komiteen vil videre peke på at økt
utdanningsnivå og endringer i familiemønsteret
gjør at unge mennesker stiller andre krav til arbeidsplasser
og bosteder enn tidligere. Både for næringsliv
og privatpersoner vil tilgang på arbeidsplasser for begge
kjønn, gode boliger, velferdstilbud, kulturtilbud og kommunikasjonsløsninger
og et bredt spekter av servicetilbud være avgjørende
for om stedet er attraktivt for lokalisering. Mange steder vil ikke
kunne gi et så bredt og variert tilbud som ønskelig.
Imidlertid vil det ofte være tilstrekkelig at bredden av
tilbud finnes i regionen. Komiteen ser derfor utvikling
av robuste arbeids-, bolig- og tjenesteregioner som viktig for å kunne
gi en region som helhet større kraft. Komiteen ser utvikling
av regionale sentra som viktig i en slik sammenheng.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti påpeker betydningen av
at regionale sentra utvikles slik at disse settes i stand til å være
regionale lokomotiv. Storbyene og regionene må være
seg bevisst ansvaret for å skape sin egen fremtid. Storbyenes
fortrinn og muligheter må utnyttes best mulig for å oppnå større
verdiskaping og grunnlag for velferd i hele landet. Storbymeldingen
gir viktige signaler i denne sammenheng.
Komiteen viser til
at i forhold til andre regionale sentra, vil de største
byene som følge av sitt befolkningsgrunnlag og/eller
sin rolle som landsdelssentra, kunne tilby mer spesialiserte funksjoner.
Det gjelder innen offentlige velferdstjenester som utdanning og helsevesen
- hvor de største byene også er vertskommuner
for universitetene og de største regionale høgskolene,
innen kultur - hvor de største byene også rommer
de tunge kulturmiljøene og kulturinstitusjonene i de ulike
landsdelene, og innen varehandel og privat tjenesteyting - hvor
de meste spesialiserte tilbudene oftest finnes i de største
byene.
Komiteen har merket seg at arbeid
og utdanning er den viktigste årsaken til at folk flytter
til storbyene. Komiteen har samtidig merket seg at
det er en økt interesse for andre kvaliteter ved storbyene
som tette sentra med arenaer for opplevelser og sosial aktivitet, et
nyskapende og variert kulturliv, og et mangfold i kultur og levesett.
Komiteen legger derfor til grunn
at storbyene har en særskilt rolle for den nasjonale verdiskapingen
og for å tilby et bredt velferds-, service- og kulturtilbud
til befolkningen. For å sikre tilgang til disse funksjonene i
alle deler av landet er det viktig at det er store byer som rommer
disse funksjonene i alle deler av landet. Dette vil i seg selv være
et viktig bidrag til en balansert regional utvikling. Komiteen mener
det er viktig for hele landet å ha vekstkraftige storbyer
som fungerer som en drivkraft i den nasjonale og regionale verdiskapingen,
og som er internasjonalt konkurransedyktige kompetanse- og næringslivssentra. Komiteen mener derfor
at statens engasjement i forhold til utvikling av storbyene må styrkes,
som et viktig ledd i den samlede regionalpolitikken.
Komiteen har merket seg at alle
de seks storbyregionene Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger, Kristiansand
og Tromsø har hatt en befolkningsvekst på 20 pst.
eller mer de siste 30 årene, og at Statistisk sentralbyrås
befolkningsprognoser tyder på at veksten vil fortsette
i alle disse regionene. Komiteen har også merket
seg at veksten har vært særlig sterk i omegnskommunene
rundt storbyene.
Komiteen har merket seg at veksten
i storbyregionene dels kan forklares ved en urbaniseringstrend hvor
blant annet en økende andel unge flytter inn til storbyene
for å ta høyere utdanning, og dels ved en regionaliseringstrend
hvor bedre kommunikasjonstilbud knytter regionens innbyggere tettere
sammen. Komiteen konstaterer at dette over tid har
bidratt til en sterkere sentralisering av befolkningen.
Komiteen vil peke på at
urbaniseringstrenden på den ene siden kan forsterke storbyregionens
utviklingskraft, mens sterk tilflytting på den annen side
kan gi levekårsutfordringer blant annet som følge
av økende etterspørsel etter boliger og transporttjenester. Komiteen mener
at dette både må møtes gjennom en aktiv
politikk for å utvikle det verdiskapingspotensialet som
er i storbyregionene og for å møte de levekårsutfordringene
som finnes der, og gjennom en aktiv politikk for å dempe
presset på storbyene gjennom en balansert utvikling i ulike
regioner og landsdeler.
Komiteen viser til at enkelte
store byregioner som f.eks. Nedre Glommaregionen og Grenlandsregionen har
utfordringer som er likeartet med storbyregionene.
Komiteen viser til at storbyene
har helt utpregede roller i forhold til distriktsutvikling. Regjeringen påpeker
i meldingen den pendlingen som skjer mellom byer og regionene rundt,
og at slagkraftige storbyer med et solid næringsliv skaper
ringvirkninger for hele området rundt. Dette er komiteen enig
i. Derfor er det viktig at infrastruktur rundt og i byene legger
til rette for pendling og mobilitet i arbeidskraften.
Komiteen viser til sine respektive
merknader og forslag om egen næringspolitikk i budsjettinnstillingene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil peke på at svekkelse av distriktspolitikken bidrar
til å forsterke problemene i storbyene.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, vil framheve at et
livskraftig senter normalt er en forutsetning for utvikling også i
omlandet rundt senteret. På den annen side er et livskraftig
senter normalt avhengig av utviklingen også i omlandet.
Et senter må ha noe å være senter for.
Tilbakegang eller stagnasjon i omlandet vil føre til at
etterspørselen etter varer og tjenester fra senteret reduseres.
Dette svekker vekstkraften også for senteret. Dette viser
etter dette flertallets syn en gjensidig avhengighet
mellom by og omland.
Dette flertallet viser til at
muligheten til bosetting i livskraftige distrikter også bidrar
til et mangfold i bosettingstilbudet.
Dette flertallet mener derfor
at en aktiv storbypolitikk og en aktiv distriktspolitikk ikke står
i motsetning til hverandre, men tvert imot vil være til
gjensidig nytte. Også derfor mener dette flertallet at den
samlede regionalpolitikken både må romme en målrettet
storbypolitikk og en målrettet distriktspolitikk.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
finner det uheldig at de distriktspolitiske virkemidlene er blitt
betydelig svekket de siste årene. Også av hensyn
til en balansert utvikling mellom storbyene, de andre regionsentrene og
distriktene er det viktig med en mer offensiv distriktspolitikk.
Flertallet legger til grunn at
hovedmålet for norsk distrikts- og regionalpolitikk er å sikre
hovedtrekkene i bosettingsmønsteret og skape likeverdige
levekår i alle deler av landet. Flertallet mener
at utvikling av vekstkraftige storbyer i alle deler av landet er
et viktig, men ikke tilstrekkelig, tiltak for å sikre en
balansert regional utvikling. Flertallet har merket
seg at regjeringen Bondevik II har redusert ambisjonen i distriktspolitikken
til et mål om vekst i alle deler av landet den neste 20-årsperioden. Flertallet har
merket seg at det har vært vekst i alle landsdeler i de
20 årene som ligger bak oss. Denne utviklingen rommer imidlertid betydelige
ulikheter innen landsdelene. I Nord-Norge har det for eksempel vært
nedgang i folketallet både i Finnmark og Nordland, men
veksten i Tromsø by er alene større enn nedgangen
i Finnmark, Nordland og resten av Troms til sammen. Flertallet vil
sterkt advare mot en utvikling hvor hele den regionale balansen
skal sikres gjennom vekst i storbyene, mens omlandet rundt tynnes
ut. Flertallet vil derfor understreke betydningen
av en offensiv distriktspolitikk som bidrar til å opprettholde
hovedtrekkene i bosettingsmønsteret. Sterke storbyer i
de ulike landsdelene må sees som ledd i en slik strategi
hvor storbyen bidrar som motor for næringsutvikling og som
tilbyder av spesialiserte tjenester som ellers ikke ville vært
tilgjengelig.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at Regjeringens målsetting
i distriktspolitikken kan oppsummeres i fire hovedmålsettinger
slik det ble gjort i den regionalpolitiske redegjørelse
av 30. april 2002:
– "Vi vil
sikre grunnlaget for gode levevilkår i alle deler av landet.
– Vi vil etablere rammebetingelser
som er så gode at bedrifter, kapital og arbeidskraft blir
i Norge, og at vi fremstår som attraktive for utenlandske
investeringer.
– Vi vil prioritere virkemidler
som kan bidra til å styrke vår evne til innovasjon
og nyetablering i alle deler av landet,
– Vi vil satse sterkere på regioner
og sentra som har vekstpotensial. Vi vil styrke vekstkraften der
den allerede finnes."
Disse medlemmer anser dette som
ambisiøse, men likevel realistiske mål. Disse
medlemmer vil igjen påpeke at storbypolitikken
utgjør en viktig del av den samlede politikken. Disse
medlemmer vil også vise til at Regjeringen har
styrket fylkeskommunene som regional utviklingsaktør gjennom
den såkalte ansvarsreformen og at kommunene skal overta ansvaret
for den del av miljø- og landbrukspolitikken som krever
lokalpolitisk skjønn. Disse medlemmer støtter
også Regjeringens aktive politikk for utflytting av statlige
arbeidsplasser, som et viktig bidrag for å styrke de ulike
regionene.
Disse medlemmer viser også til
at Regjeringen, i tråd med Sem-erklæringen, har
sendt ut på høring et forslag om å tilbakeføre
deler av selskapsskatten til kommunene. Disse medlemmer avventer
høringsuttalelsene, men støtter prinsippet fordi
dette vil bidra til at kommunene vil kunne se økt gevinst
av en aktiv næringspolitikk, noe som vil styrke regionene.
Disse medlemmer viser også til
at Regjeringens politikk har bidratt til en lavere rente og lavere
kronekurs, samt skattelettelser overfor næringslivet. Dette gir
næringslivet, særlig i distriktene, bedrede rammevilkår.
I tillegg vil disse medlemmer vise til at Regjeringen
har lagt frem forslag om en helhetlig innovasjonspolitikk samt etablert
nytt såkornfond. Alle disse elementene bidrar, etter disse
medlemmers syn, til en offensiv regionalpolitikk.
Disse medlemmerviser
til at hovedårsakene til den sterke arbeidsledigheten har
vært internasjonale konjunkturer og det særnorske
kostnadsnivået. Disse medlemmer er svært
tilfreds med at Regjeringens økonomiske politikk har bidratt
til å fjerne viktige årsaker til den høye
arbeidsledigheten. Disse medlemmer vil for øvrig
vise til vår økonomiske politikk i Budsjett-innst.
S. I (2003-2004).
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet mener det er uriktig å påstå at
det er Regjeringens politikk som har ført til lavere rente
og kronekurs og vil vise til at etter omleggingen av pengepolitikken
våren 2001 har vi sett en pengepolitikk med svært
sterk fokus på faren for høyere inflasjon enn
målet på 2,5 pst. Dermed er det konkurranseutsatt
næringsliv som rammes når det er behov for innstramminger
i norsk økonomi.
Disse medlemmer viser til at
Norges Bank siden omleggingen har satt rentenivået høyt,
og holdt det der lenge. Resultatet var en rask og sterk styrking
av den norske krona, særlig gjennom 2002. Dette rammet lønnsomheten
til konkurranseutsatt næringsliv hardt, med utflytting,
konkurser og raskt økende ledighet som konsekvens. Samtidig
viser det seg at inflasjonen nå er blitt altfor lav.
Disse medlemmer påpeker
at pengepolitikken har vært mislykket og er derfor glade
for at også Regjeringen i budsjettet for 2004 ga en klar
kritikk av Norges Bank og at det nå skal legges økt
vekt på hensynet til arbeidsledighet og konkurranseutsatt
sektor i utøvelsen av pengepolitikken.
Disse medlemmer vil også understreke
at mens det ikke finnes empirisk grunnlag for sammenheng mellom
for eksempel fjerning av skatt på aksjeutbytte, er det
en klar sammenheng mellom skatteletter og skattesvikt i kommunene.
Dette rammer store byer hardt.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil
utvikle norsk næringsliv og sikre arbeidsplasser ved å satse
på forskning, innovasjon og utdanning. Norsk næringsliv
skal konkurrere på kvalitet, ikke på lavest mulig
pris. Skal vi holde ledigheten nede, må vi skape et framtidsretta
og grønt næringsliv med høy kompetanse.
Derfor er satsing på kunnskap og nyskapning - og ikke skattelette
- oppskriften på norsk konkurranseevne og verdiskapning.
På kort sikt ser disse medlemmer et
akutt behov for å koble flere ledige hender med mange uløste
samfunnsoppgaver. Derfor vil vi sette i gang bygging av skoler,
barnehager og sosiale boliger, og ansette folk i omsorgs- og miljøarbeid
i kommunene. Slik løser vi viktige oppgaver samtidig som
vi får folk i jobb.
Medlemen i komiteen frå Senterpartiet meiner
det trengst ein langt meir aktiv distriktspolitikk og næringspolitikk,
der ein ser verdiskaping, lokal velferd og samferdsel i samanheng.
Denne medlemen viser til at Regjeringa
over fleire år har bygd ned næringspolitiske og
distriktspolitiske verkemidlar på ein svært lite
framtidsretta måte. Det gjer at ein no står dårlegare
rusta til å kome ut av lågkonjunkturen landet
er inne i. Erfaring viser at dei næringsretta distriktspolitiske
verkemidlane har lagt grunnlag for tusenvis av arbeidsplassar og
bedrifter. Denne medlemen viser til Senterpartiet
sine merknader i Innst. S. nr. 7 (2003-2004) der Senterpartiet sin
samla politikk for utvikling av eit framtidsretta næringsliv
er omtala.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at det er en viktig erkjennelse i norsk distriktspolitikk at byene,
store som små, fungerer som viktige tilknytningselementer
i distriktene. Det er i form av sine knutepunktfunksjoner blant
annet samferdselsmessig og næringsmessig som gjør
at det utvikles tyngdepunkt i befolkningssammensetningen.
Disse medlemmer mener det er
et stort paradoks i norsk distriktspolitikk at samtidig som det årlig
bevilges enorme summer til det hovedsakelig distriktsutviklingsbegrunnede
Nord-Norge og regionaltilskuddet i inntektssystemet, at vi samtidig
opplever en flyttestrøm fra periferi til sentrum.
Disse medlemmer mener norsk distriktspolitikk har
spilt fallitt. Virkemidlene er sementert inn i en triviell og lite
fremtidsrettet tankegang at dersom distriktene skal bestå,
så må distriktene vektlegges. Da spesielt med
konkret overfinansiering av tjenesteproduksjon i rurale områder. Disse
medlemmer peker på at teknisk beregningsutvalg
for kommunesektoren konkret fastslo at det er ingen andre områder
hvor det er et så bredt kommunal tjenestetilbud som i nordlige
strøk. Dette spores selvfølgelig tilbake til den overfinansiering
som skjer via bl.a. Nord-Norge-tilskuddet.
Disse medlemmer mener at den
nye vegen for distriktsutvikling må være å satse
på byene og regionsentrene som utviklingsaktører.
Det er byene og regionsentrene som skaper grunnlaget for befolkningen
i distriktene, og det må være statens rolle å sørge for
at byene kan vokse utover og ikke bare innover, som ser ut til å være
Regjeringens motiv.
Disse medlemmer er opptatt av
at byenes rolle i distriktspolitikken vektlegges. Sett i sammenheng
med at flere viktige byer og byregioner ikke er omtalt i Storbymeldingen,
fremmer disse medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å legge
frem en egen bymelding som særlig tar for seg byenes og
regionsentrenes rolle i distriktspolitikken."
Disse medlemmer er ikke enig
at storbyene skal ha som hovedmål å vokse innover.
I en distriktssammenheng er det tvert imot viktig at byene gis anledning til å vokse
utover og på den måten gi positive ringvirkninger
til regionene. Disse medlemmer viser til de negative
forholdene som oppstår når det legges opp til at
byer bare skal vokse innover, som eksempelvis i Oslo hvor det politiske
flertallet nekter å bruke omkringliggende områder. Disse
medlemmer viser til at dette gir utslag i fortetting av
bymiljøet, som igjen gir utslag i kunstig høye
boligpriser og dermed hindrer unge å etablere seg i bynære
områder. Disse medlemmer konstaterer at
en slik storbypolitikk ikke er til fordel for verken storbyene selv
eller innbyggerne.
Disse medlemmer er videre kritisk
til økt bruk av bomringer og manglende investeringer i
samferdselstiltak. Dette virker mobilitetshemmende og hindrer effektiv
pendling mellom storbyer og regionene rundt.
Komiteen ser det som
viktig at storbykommunen bevisst definerer sin rolle i samspill
med så vel storbyregionen som det fylket og den landsdelen
som storbykommunen er en del av.
Komiteen vil understreke at storbyen
for å kunne være en drivkraft i den regionale
og nasjonale utviklingen bør ha en langsiktig strategi
for sin utvikling. Komiteen vil generelt framheve
at de enkelte regioner må gripe tak i sine naturgitte og
utviklede (komparative) fortrinn, og skape en utvikling ut fra disse.
Det gjelder også de store byene. Dette kan også bety
en spesialisering i forhold til andre storbyer. Komiteen vil
eksempelvis peke på det fortrinn Trondheim har som landets
nasjonale tyngdepunkt for teknologisk utdanning og forskning, det
fortrinn Tromsø har som landets nasjonale tyngdepunkt for aktivitet
i nordområdene og det fortrinn Stavanger har som landets
nasjonale tyngdepunkt for petroleumsvirksomhet. Komiteen ser
det først og fremst som viktig at storbyene selv avklarer
hva de ønsker å satse på, og at de legger
opp til en langsiktig strategisk satsing. Komiteen mener
samtidig at staten må støtte opp under utvikling
av slike fortrinn, slik at storbyene får den nødvendige
utviklingskraft og kan være internasjonalt konkurransedyktig
på utvalgte områder. Komiteen mener
at dette også må iakttas i forhold til hvordan
staten planlegger utviklingen av ulike utdannings-, forsknings-
og kompetansemiljøer.
Komiteen vil understreke betydningen
av at storbyen har en bevisst holdning til egen identitet. Komiteen ser
identitet som det som gjør en by til noe spesielt i egen
og andres oppfatning. Samtidig kan en by ha flere identiteter knyttet
til ulike sider ved byen. Identiteten eller særpreget kan
formes av byens beliggenhet og dens offentlige rom og utforming,
slik for eksempel Bergen preges av sitt sentrum og sin sjøtilknytning.
Den kan være kulturell, som Tromsøs nordnorske åpenhet.
Men identiteten kan også preges av slitasje og miljømessige
eller sosiale belastninger. Komiteen vil framheve
betydningen av at storbyene bygger på sin kultur, sine
kulturminner og sine tradisjoner. Men komiteen mener
også at storbyene må ha et bevisst forhold til
om den ønsker å skape et annet bilde av seg selv
enn det som finnes. Komiteen viser for eksempel til
Oslos ønske om å framstå som en by mer åpen
mot sjøen - "Fjordbyen" - og Drammens arbeid for å forskjønne
byen blant annet ved avlastning for gjennomgangstrafikken.
Komiteen viser til at norske
storbyer satser bevisst på kultur både for å utvikle
sin identitet og for å skape positiv byutvikling i særskilte
områder. Komiteen viser likeså til
betydningen av at kulturmiljøer og kulturminner bidrar
til forankring og særpreg.
Komiteen ser det som svært
viktig at storbyene systematisk har arbeidet for utvikling av sentrumsområdene,
gjennom å skape vakre byrom med vekt på kvalitet
og estetikk, bevaring av kulturminner og bygningsmasse med historiske
og arkitektoniske verdier, begrense biltrafikken og bedre tilgjengeligheten
for fotgjengere og kollektivtrafikk.
Komiteen vil framheve at storbyene
må være seg bevisst hvordan identitet og visjoner
virker inn både for egne innbyggere, for regionen omkring
og i forhold til de som vurderer å lokalisere seg i byen. Komiteen mener
at staten må støtte opp under strategiske planer
i storbyene for utvikling og styrking av identitet. Dette må selvsagt
avveies mot overordnede styringsbehov, slik en blant annet må gjøre
i forhold til havnestrukturen i Indre Oslofjord.
Komiteen vil peke på at
storbyen ikke kan sees isolert fra omlandet omkring. Dels følger
dette direkte ved at storbyen er kjernen i en større bolig-,
arbeids- og tjenesteregion. I hovedstadsregionen viser departementet
til at hele 46 kommuner må regnes å inngå i regionen,
men at det innen denne også er delregioner som har andre
store byer som nærsentra, som for eksempel Drammen. Dels
følger dette også av at regionen rundt storbyen
har en felles identitet, som knytter seg til storbyen som senter
og til funksjoner og aktiviteter i storbyen, men hvor også befolkningen
i storbyen identifiserer seg med funksjoner og aktiviteter i omlandet
slik for eksempel befolkningen i Trondheim har en "trønderidentitet"
også utover identitet i forhold til selve Trondheims-regionen. Komiteen mener derfor
det er viktig med et nært og gjensidig samspill mellom
storbyen og omlandet omkring, og hvor storbyens utviklingsdynamikk
kan bidra til utvikling også utenom regionsenteret.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, vil understreke betydningen
av nært samarbeid og partnerskap mellom storbykommunen, kommunene
i storbyregionen, berørte fylkeskommuner og landsdelen.
Strategier for utvikling og oppbygging av identitet vil ha størst
slagkraft når hele regionen drar i samme retning. Flertallet vil
peke på betydningen av at storbykommunen, kommunene omkring,
fylkeskommunen og landsdelen klarer å oppnå størst
mulig enighet om sine ulike roller. Det kan tidvis være
stor debatt i en region om hvorvidt man skal støtte opp
under utvikling i senteret eller om denne utviklingen skal søkes
bremset til fordel for andre områder i regionen. Slik uenighet
kan svekke utviklingskraften for hele regionen.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, ser det som viktig at fylkeskommunens
rolle som regional utviklingsaktør ikke avgrenses til å forvalte
de distrikts- og regionalpolitiske virkemidlene. Dersom en skal
utvikle et sterkt næringsliv i regionen, er også utvikling
av kompetanse, kommunikasjoner og kultur av stor viktighet. Fylkeskommunen
må derfor i det regionale utviklingsarbeidet ha ansvar
for og fokus mot en bred utviklingspolitikk.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti understreker betydningen av at storbyene
og regionene må være seg bevisst ansvaret for å skape
sin egen fremtid. En bevisst holdning til egen identitet bør
derfor lede til en aktiv bevisstgjøring og merkevarebygging,
både internt og eksternt. I en slik prosess må naturligvis
dagens oppfattelse vurderes videreutviklet. Intern merkevarebygging
er viktig for å videreforedle den lokale bevissthet og
slik fremme langsiktig utvikling og verdiskapning innen næringsliv
så vel som samfunnsliv. Eksternt vil en slik bevisstgjøring
være viktig for storbyen og regionen som lokaliseringssted.
Dette er særlig viktig i forhold til internasjonal lokalisering.
Slik er storbyenes og regionenes internasjonale aktivitet med på å legge grunnlag
for en langsiktig verdiskapning knyttet til bedre utnyttelse av
mulighetene i dagens åpne globale økonomi.
Disse medlemmer vil påpeke
at en helhetlig strategi for utvikling først og fremst
må skapes lokalt og regionalt. Denne samkjøringsprosessen
kan være utfordrende. Eksisterende geografiske, sosiale
eller sektorielle identiteter kan være sterkt hemmende
for utvikling og i verste fall effektivt blokkere for felles strategier.
Samordning er nødvendig for utvikling av storbyer og regioner
ettersom identitet er en så sentral faktor for hvordan
man oppfattes av omverdenen, i Norge og internasjonalt.
Medlemene i komiteen frå Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet meiner at det er viktig at fylkeskommunen
får ei rolle som regional utviklingsaktør som
ikkje er avgrensa til forvaltning av nokre distrikts- og regionalpolitiske
virkemidlar. Desse medlemene vil hevde at om ein
skal utvikle eit sterkt næringsliv i regionane er kompetansenivået, kommunikasjonane
og kulturen i regionen minst like viktig som dei spesielle tilretteleggjande
verkemidlane innanfor regional- og distriktspolitikken. Det er difor av
avgjerande tyding at Stortinget slår fast at det er ein brei
næringsretta regional utviklingspolitikk fylkeskommunen
skal ha ansvar for.
Desse medlemene ber Regjeringa
bidra til å utvikle regionale partnerskap, der fleire statsinstitusjonar
deltek med sine ressursar og sin kompetanse.
Desse medlemene peiker difor
på at den overordna politikken for regional utvikling må tillate
ein betydeleg fleksibilitet i prioriteringar, arbeidsformer og tiltak.
Desse medlemene vil foreslå:
"Stortinget ber Regjeringa medverke
til ein modell som skaper reelle partnarskap mellom fylkeskommunane
og ulike statlege aktørar, der partane deltek forpliktande
i ulike regionale utviklingsprosjekt."
Komiteen mener at
storbyene må legge til rette for en dialog med andre regionale
sentra i landsdelen og med ulike samordningsorganer i landsdelen,
slik at en i størst mulig utstrekning kan fremme samspill
og støtte til gjensidig utvikling i stedet for konflikt.
Nord-Norge trenger et sterkt Tromsø, men også et
utviklingskraftig Bodø, på samme måte
som Sørvestlandet trenger et sterkt Stavanger, men også utviklingskraften i
Haugesund. Utvikling av ulike sentra er ikke gjensidig utelukkende.
Derimot mener komiteen at uklarhet om roller og uklarhet
om betydningen av utvikling både i storbyen og i andre
regionale sentra, kan ta fokus bort fra de oppgavene en står
overfor. Komiteen ser det som viktig at staten medvirker
til denne type dialog om storbyens rolle for utvikling både
i nærområdet og i landsdelen.
Komiteen viser til at det er
viktig å påpeke at det er det lokale og regionale
folkevalgte nivået som har hovedansvar for en slik dialog.
Komiteen viser til at enkelte
store byregioner består av flere sentra som har klare likhetstrekk.
Dette gjelder Nedre Glomma-regionen, hvor Fredrikstad er særskilt
omtalt i meldinga - men hvor dynamikken i stor grad bygger på samspillet
mellom Fredrikstad og Sarpsborg. Tilsvarende har andre regionale
sentra en flerkjernestruktur. Det gjelder blant annet "Mjøsbyen" og
Grenland. I slike regioner er det etter komiteens syn
særlig viktig at en får til et samspill til beste
for den samlede regionen.
Komiteen har merket seg at det
på Østlandet har vært debatt om forholdet
mellom Oslo og andre regionale sentra som også ligger utenfor
selve hovedstadsregionen, men i rimelig nærhet av den. Komiteen mener
at en ikke må undervurdere betydningen av at hovedstaden
i seg selv framstår med den dynamikk og kraft som er nødvendig
for å fylle sin funksjon. Hovedstaden må derfor
gis mulighet til videre utvikling. Komiteen mener
imidlertid at et for sterkt press i hovedstaden og dens umiddelbare
nærhet, ikke bare kan svekke balansen i utviklingen, men
også vil være uheldig for byen selv ved at det
oppstår betydelige pressproblemer. Komiteen mener
derfor at det vil være fornuftig at omlandet og de øvrige
byene på Østlandet avlaster presset på Oslo. Komiteen mener
at staten må legge vekt på dette i sin politikk
både i forhold til lokalisering av statlig virksomhet og
i vurderingen av behovet for kommunikasjon mellom hovedstaden og
resten av Østlandsområdet.
Komiteen viser for øvrig
til sine merknader foran om betydningen av en balansert regional
utvikling mellom de ulike deler av landet.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Sosialistisk
Venstreparti og Kristelig Folkeparti vil be Regjeringen
om å vurdere tiltak for å styrke de andre byene
i Østlandsområdet som avlastningsbyer til Oslo.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at Stortinget har sluttet
seg til Regjeringens forslag om å flytte statens medietilsyn
til Fredrikstad og direktoratet for sivil beredskap til Tønsberg,
og at dette vil gi avlastning for Oslo og styrke andre byer i Østlandsområdet. Disse medlemmer viser
videre til at det er vedtatt å flytte Husbankens hovedkontor
til Drammen. Disse medlemmer mener dette er i samsvar
med Storbymeldingens strategi om at byene i Østlandsområdet
skal kunne avlaste Oslo.
Komiteen viser til
at beslutninger som tas i storbykommunens folkevalgte organer i
flere sammenhenger vil kunne ha stor betydning for befolkningen
i kommunene omkring, uten at disse har formelle folkevalgte kanaler
for deltakelse i beslutningen. Motsatt vil omegnskommunene kunne
vegre seg mot å ta ansvar for tiltak som åpenbart
også er viktig for befolkningen der, og overlate ansvaret
til storbykommunen. Komiteen viser til at dette reiser
spørsmål om demokrati og delaktighet i beslutninger
som berører en selv.
Komiteen mener ut fra dette at
storbyregionene selv bør utvikle formelle samarbeidsfora
hvor det tas gjensidig hensyn til hverandres interesser. Det er
samtidig også viktig at staten følger opp gjennom
sin politikk for å utvikle slikt samarbeid.
Komiteen vil peke på at
storbyen som følge av sin rolle og sin utviklingskraft
vil være et naturlig midtpunkt for utviklingsarbeidet i
regionen. Komiteen slår imidlertid fast
at det er fylkeskommunene som er tillagt oppgaven å koordinere
og lede det regionale utviklingsarbeidet. For at fylkeskommunene
skal kunne fylle denne rollen på en best mulig måte
er det imidlertid avgjørende viktig at storbykommunen er
en sentral deltaker i det regionale partnerskapet og at fylkeskommunen
legger stor vekt på å medvirke til avklaring av
roller og til samspill mellom fylkeskommunen, storbykommunen og
de andre kommunene i fylket. Fylkeskommunen må etter komiteens syn også ta
et særlig ansvar for at hensynet til kommunene rundt storbykommunen
blir ivaretatt og at byens utviklingsdynamikk kan stimulere utvikling
i størst mulig områder.
Medlemene i komiteen frå Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet vil peike på at storbyane spelar
ei viktig rolle for eit stort geografisk omland. Det er difor særs
viktig at ein ser heile dette omlandet i samanhang.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at de er motstandere av at fylkeskommunene har fått
rollen som regional utviklingsaktør jf. St.meld. nr. 19
(2001-2002).
Disse medlemmer mener at storbyenes
administrasjon og politiske miljø innehar betydelig kompetanse.
De sitter til daglig med utfordringene som knytter seg til storbyenes
vekst og fremtid. I fortsettelsen av Regjeringens resonnement om
at storbyene er en svært viktig del av utviklingen innen
sine regioner, er det naturlig at de seks storbyene som nevnes i
meldingen, gis nye oppgaver. Disse medlemmer mener
at oppgaven som regional utviklingsaktør er en naturlig oppgave
for storbyene, særlig sett i lys av at fylkeskommunen lever
på kunstig åndedrett og sårt trenger
permanente avløsere. Disse medlemmer mener
derfor at det er et steg i riktig retning å overføre deler
av ansvaret for den regionale utviklingen til storbyene.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om at de seks norske storbyene gis konkrete roller i forhold
til regional utvikling, på bekostning av fylkeskommunens rolle."
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkepartier enig
med Regjeringen i at storbyene er i stand til å ta hånd
om flere oppgaver på egen hånd og at byene dermed
kan gis et større helhetsansvar for tjenestetilbudet. Disse
medlemmer støtter at Regjeringen gjennom forsøk
prøver ut ulike former for oppgavedifferensiering. Disse
medlemmer viser videre til den varslede evalueringen av
"den nye fylkeskommunen".