Vi viser til familie-, kultur- og administrasjonskomiteens
brev av 9. februar 2004 med spørsmål knyttet til
St.meld. nr. 44 (2002-2003) Om digitalt bakkenett for fjernsyn.
Komiteens spørsmål er gjengitt i uthevet skrift.
Viser til dagens oppslag i
Dagens Næringsliv (9. februar 2004) om at konsesjonsavgift
for TV2 kan falle bort med digitalt bakkenett. Medfører
dette riktighet, og hvor stort kan et slikt tap i så fall
utgjøre for staten?
TV2s konsesjonsvederlag er knyttet til konsesjonen for
analogt riksdekkende reklamefinansiert fjernsyn. TV2 betalte ved
tildelingen av konsesjonen et engangsvederlag på 150 mill.
kroner til statskassen. I tillegg plikter selskapet i konsesjonsperioden
(2003-2009) å betale inn årlige vederlag som dels
er inntektsuavhengige og dels inntektsavhengige (jf. konsesjonens § 2-2
og 2-3), men som minimum utgjør 25 mill. kroner årlig.
Med dagens nivå på reklameinntektene er størrelsen
på vederlaget noe i underkant av 30 mill. kroner årlig.
I henhold til konsesjonsvilkårenes § 2-5
kan størrelsen på det årlige vederlaget
reforhandles, bl.a. dersom andelen av seerne som faktisk mottar
TV 2s allmennkringkastingskanal direkte fra analoge bakkesendere
reduseres til mindre enn 15 prosent i løpet av konsesjonsperioden.
Reduksjonen av vederlaget skal da stå i rimelig forhold
til den reduserte betydningen av analog distribusjon.
Det er imidlertid mange usikre faktorer forbundet med
utbyggingen av digitalt bakkenett. Det er vanskelig å si
noe sikkert om hvilket tidspunkt den analoge dekningen vil være
mindre enn 15 pst., men i henhold til NTVs planer vil dette muligens
kunne inntreffe i 2006-2007. På denne bakgrunn kan det
vanskelig sies noe sikkert om en eventuell reduksjon av det årlige vederlag
i siste del av konsesjonsperioden.
Kan utbyggingen av digitalt
bakkenett medføre at TV2 ikke lenger vil være
et gratistilbud for seerne?
I henhold til TV2s analoge konsesjon kan selskapet allerede
nå finansieres gjennom abonnementsinntekter, dersom selskapet
ser seg tjent med det. I praksis er dette en teoretisk mulighet,
fordi en abonnementsordning i det analoge nettet ville forutsette
utplassering av mottakerutstyr hos seerne. I det digitale nettet
er det enklere å etablere en betalingsordning fordi dekoderne vil
være utstyrt med tilgangskontrollsystem.
Departementet vil vise til at det i land som
USA og Storbritannia nå markedsføres dekodere
med harddisk og opptaksmuligheter. Disse gjør det bl.a.
mulig for seerne å "hoppe over" reklameblokkene. Dette
har bidratt til å skape tvil om grunnlaget for å finansiere
fjernsynsselskapet via reklameinntekter alene på sikt.
Dette tilsier at det neppe er hensiktsmessig at TV 2 skal ha et tidsmessig
ubegrenset og ufravikelig krav på seg til å ha
reklame som eneste inntektskilde.
Hvilke ordninger vil NTV innføre
for å sikre brukerinnflytelse, valgfrihet og
differensiering mellom ulike geografiske områder når
det gjelder sammensetningen av ulike kanalpakker.
Kunngjøringen av konsesjonen for drift
av et digitalt bakkenett for kringkasting inneholder ingen eksplisitte forutsetninger
om at det ville stilles vilkår om brukerinnflytelse,
kanalvalg mv.
NTV har i sin konsesjonssøknad heller
ikke orientert om eventuelle ordninger som skal sikre brukerinnflytelse,
valgfrihet og differensiering mellom ulike geografiske områder
når det gjelder sammensetningen av ulike kanalpakker (utover
en henvisning til lokal-tv-sektorens behov).
I kunngjøringen av konsesjonen heter
det bl.a. at andre rettigheter og plikter for konsesjonæren
enn det som fremgår av kunngjøringen, også kan
inngå i konsesjonsvilkårene. Det vil imidlertid
være vanskelig for konsesjonsmyndighetene å pålegge
konkrete konsesjonsvilkår som ikke følger direkte
av utlysningen, søknaden eller relevant regelverk.
Departementet vil avslutningsvis opplyse om
at det følger av lov om elektronisk kommunikasjon § 4-3
at NTV må tilby innholdsleverandører tilgang på objektive,
rimelige og ikke-diskriminerende vilkår. Dette vil følgelig
ivareta seernes valgfrihet indirekte gjennom å legge til
rette for at ulike tilbydere slipper til i nettet.