I stortingsmeldingen er det ikke foreslått
tiltak som har konsekvenser for de samlede bevilgningene på programområde
14 Boliger, bomiljø og bygningssaker på kort sikt.
Slike vurderinger er forutsatt lagt til de årlige budsjettprosessene.
Det er imidlertid foreslått å overføre
midler mellom kapitler og poster innenfor programområdet.
For å målrette subsidiene
til leiere i og utleiere av sosiale utleieboliger er det foreslått å overføre
ca. 100 mill. kroner fra boligtilskudd (post 581.75) til bostøtte (post
580.70), jf. kapittel 7.8. Forslaget vil dessuten bidra til å øke
statens tapseksponering på lån til utleieboliger,
da gjennomsnittlig låneutmåling økes
fra 70 til 80 pst. Da tapsrisikoen overfor kommunene er liten, gjelder
dette lån til private aktører, som utgjør
under 20 pst. av utlånene til utleieboliger. På den
annen side vil en styrket bostøtteordning bidra til å dempe
utleiers lånerisiko. Den samlede økningen i risikoeksponering blir
dermed marginal.
For å målrette og samordne
overføringene til boligkvalitet er det foreslått å avvikle
tilskudd til boligkvalitet (post 581.71) og overføre bevilgningen
til tilskudd til kommunikasjon og kunnskapsutvikling (post 581.78),
jf. kapittel 6.2.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er uenig i omleggingen av boligtilskuddet og går imot overføringen
av 100 mill. kroner fra boligtilskuddet (post 581.75) til bostøtte
(post 580.70).
Flertallet er uenig i avviklingen
av tilskudd til bokvalitet (post 581.71) og overføring
av midlene til tilskudd for kommunikasjon og kunnskapsutvikling (post
581.78)
Flertallet mener for øvrig
at meldingen skulle hatt et klarere og mer målrettet ambisjonsnivå,
og at den skulle stilt bedre økonomiske virkemidler til
rådighet for kommunene for å oppfylle de boligpolitiske målene.
Flertallet viser til sine merknader
om tiltak under kapittel 1.2, som innebærer betydelig økt
satsing på boligsektoren.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet legger
til grunn at forslagene som er fremmet gradvis skal innarbeides
i statsbudsjettet gjennom en opptrapping over fire år.
Hvor mye som innarbeides hvert år må sees i sammenheng
med den budsjettmessige situasjon.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti støtter Regjeringens fremlegg
til boligmelding og de tiltak som her foreslås.
Komiteen viser også til
sine respektive merknader i Budsjett-innst. S. nr. 5 (2003-2004).