Vedlegg 2: Brev fra Nærings- og handelsdepartementet v/statsråden til næringskomiteen, datert19. mai 2004

St.meld. nr. 31 (2003-2004) Vilje til vekst - for norsk skipsfart og de maritime næringer

Det vises til spørsmål i brev av 18. mai 2004 vedrørende ovennevnte.

Nedenfor følger gjengivelse (i kursiv) av de spørsmål komiteen stiller som er besvart forløpende.

"Gitt dagens ordninger med nettolønn og refusjonsordning, hvor stor del av provenyet på 1020 mill er knyttet til nettolønn i NOR, hvor mye til refusjonsordningen, og hvor mye til ulike prosentsatser(fartøygrupper) under refusjonsordningen?" Det er gjennomført sjablonmessige beregninger på grunnlag av skatteregler i 2004 og utbetalingsrapporter fra Sjøfartsdirektoratet. Dette innebærer blant annet at det ikke er tatt hensyn til skatteyterens eventuelle særskilte fradrag eller andre inntekter. Omleggingen som signaliseres i meldingen er foreslått å tre i kraft i 2006. I beregningene er det ikke korrigert for anslått lønnsvekst i perioden 2004-2006. Det er usikkerhet knyttet til antall sjøfolk som rangerer inn under de ulike ordningene. Antall sysselsatte sjøfolk er nært beslektet med hvorledes flåtens struktur, volum og verdi utvikler seg. I tillegg kan antall norske sjøfolk og deres refusjonsberettigede lønn endres med endrede ordninger. I tillegg er det usikkerhet knyttet til effektene av å utvide seilingsområdet for NIS-skip i offshorevirksomhet. Det er i beregningene gjort bestemte forutsetninger vedrørende refusjonsberettiget lønn.

Det er om lag 9 960 personer som er omfattet av gjeldende refusjons- og nettolønnsordninger. Av disse er om lag 8 560 personer om bord på skip i NOR og om lag 6 650 av disse er omfattet av en nettolønnsordning. Provenyet knyttet til å gi disse nettolønn utgjør om lag 860 millioner kroner. Øvrige fartøysgrupper innenfor ordningen tildeles refusjon med 9,3 eller 12 prosent av refusjonsberettiget lønn, noe som utgjør et proveny på om lag 160 millioner kroner.

"Hva er tilleggsprovenyet av å utvide nettolønnsordningen til hele NOR-registeret, gitt at dagens ordninger bevares som de er vedtatt av Stortinget, men at ny nettolønn i NOR erstatter refusjonsordningen for de som omfattes av denne?" 1

Det er om lag 8 560 personer om bord på fartøy i NOR som er omfattet av gjeldende refusjons- og nettolønnsordninger. Av disse er om lag 6 650 personer omfattet av en nettolønnsordning. Provenyet knyttet til å gi nettolønn til det resterende antall personer i NOR som i dag er innenfor ordningen utgjør om lag 270 millioner kroner. Dette representerer et proveny på om lag 195 millioner kroner utover eksisterende bevilgning til disse sjøfolkene.

"Hva er tilleggsprovenyet av å utvide nettolønnsordningen til å omfatte slepe- og bergningsfartøy i NOR? Og hva er tilleggsprovenyet av å utvide nettolønnsordningen til å omfatte fraktefartøyer i NOR?" 1

Tilskudd til sjøfolk må være innenfor EUs retningslinjer for offentlig støtte til maritim transport som er gjort gjeldende for EFTA-landene gjennom EØS-avtalen. Kun slepebåter med hovedvirksomhet (mer enn 50 pst.) utenfor havn vil ha rett til støtte i henhold til nevnte retningslinjer.

Slepebåter i NOR som har oppdrag i petroleumsvirksomhet mottar i dag nettolønn. Slepebåter med hovedvirksomhet utenfor havn og som ikke er i petroleumsvirksomhet mottar 12 pst. refusjon. Provenyet knyttet til å gi sjøfolk om bord på disse skip nettolønn utgjør om lag 20 millioner kroner. Dette representerer et proveny på om lag 14 millioner kroner utover eksisterende bevilgning til disse sjøfolkene.

Det er om lag 1 530 personer om bord på fraktefartøy i NOR som er omfattet av gjeldende refusjonsordning. Disse tildeles 12 pst. refusjon. Provenyet knyttet til å gi disse sjøfolkene nettolønn utgjør om lag 215 millioner kroner. Dette representerer et proveny på om lag 145 millioner kroner utover eksisterende bevilgning til disse sjøfolkene.