Det vises til spørsmål i brev
av 18. mai 2004 vedrørende ovennevnte.
Nedenfor følger gjengivelse (i kursiv) av de spørsmål komiteen
stiller som er besvart forløpende.
"Gitt dagens ordninger
med nettolønn og refusjonsordning, hvor stor del av provenyet
på 1020 mill er knyttet til nettolønn i NOR, hvor
mye til refusjonsordningen, og hvor mye til ulike prosentsatser(fartøygrupper)
under refusjonsordningen?" Det er gjennomført
sjablonmessige beregninger på grunnlag av skatteregler
i 2004 og utbetalingsrapporter fra Sjøfartsdirektoratet.
Dette innebærer blant annet at det ikke er tatt hensyn
til skatteyterens eventuelle særskilte fradrag eller andre
inntekter. Omleggingen som signaliseres i meldingen er foreslått å tre
i kraft i 2006. I beregningene er det ikke korrigert for anslått
lønnsvekst i perioden 2004-2006. Det er usikkerhet knyttet
til antall sjøfolk som rangerer inn under de ulike ordningene.
Antall sysselsatte sjøfolk er nært beslektet med
hvorledes flåtens struktur, volum og verdi utvikler seg.
I tillegg kan antall norske sjøfolk og deres refusjonsberettigede
lønn endres med endrede ordninger. I tillegg er det usikkerhet
knyttet til effektene av å utvide seilingsområdet
for NIS-skip i offshorevirksomhet. Det er i beregningene gjort bestemte
forutsetninger vedrørende refusjonsberettiget lønn.
Det er om lag 9 960 personer som er omfattet
av gjeldende refusjons- og nettolønnsordninger. Av disse er
om lag 8 560 personer om bord på skip i NOR og om lag 6
650 av disse er omfattet av en nettolønnsordning. Provenyet
knyttet til å gi disse nettolønn utgjør
om lag 860 millioner kroner. Øvrige fartøysgrupper
innenfor ordningen tildeles refusjon med 9,3 eller 12 prosent av refusjonsberettiget
lønn, noe som utgjør et proveny på om
lag 160 millioner kroner.
"Hva er tilleggsprovenyet
av å utvide nettolønnsordningen til hele NOR-registeret,
gitt at dagens ordninger bevares som de er vedtatt av Stortinget,
men at ny nettolønn i NOR erstatter refusjonsordningen
for de som omfattes av denne?" 1
Det er om lag 8 560 personer om bord på fartøy
i NOR som er omfattet av gjeldende refusjons- og nettolønnsordninger.
Av disse er om lag 6 650 personer omfattet av en nettolønnsordning.
Provenyet knyttet til å gi nettolønn til det resterende
antall personer i NOR som i dag er innenfor ordningen utgjør
om lag 270 millioner kroner. Dette representerer et proveny på om
lag 195 millioner kroner utover eksisterende bevilgning til disse
sjøfolkene.
"Hva er tilleggsprovenyet
av å utvide nettolønnsordningen til å omfatte
slepe- og bergningsfartøy i NOR? Og hva er tilleggsprovenyet
av å utvide nettolønnsordningen til å omfatte
fraktefartøyer i NOR?" 1
Tilskudd til sjøfolk må være
innenfor EUs retningslinjer for offentlig støtte til maritim
transport som er gjort gjeldende for EFTA-landene gjennom EØS-avtalen.
Kun slepebåter med hovedvirksomhet (mer enn 50 pst.) utenfor
havn vil ha rett til støtte i henhold til nevnte retningslinjer.
Slepebåter i NOR som har oppdrag i
petroleumsvirksomhet mottar i dag nettolønn. Slepebåter
med hovedvirksomhet utenfor havn og som ikke er i petroleumsvirksomhet
mottar 12 pst. refusjon. Provenyet knyttet til å gi sjøfolk
om bord på disse skip nettolønn utgjør
om lag 20 millioner kroner. Dette representerer et proveny på om
lag 14 millioner kroner utover eksisterende bevilgning til disse
sjøfolkene.
Det er om lag 1 530 personer om bord på fraktefartøy i
NOR som er omfattet av gjeldende refusjonsordning. Disse tildeles
12 pst. refusjon. Provenyet knyttet til å gi disse sjøfolkene
nettolønn utgjør om lag 215 millioner kroner.
Dette representerer et proveny på om lag 145 millioner
kroner utover eksisterende bevilgning til disse sjøfolkene.