Vedlegg 3: Brev fra Nærings- og handelsdepartementet v/statsråden til næringskomiteen, datert 24. mai 2004

Spørsmål angående St. meld. nr. 31 (2003-2004), Vilje til vekst - for norsk skipsfart og de maritime næringer

Det vises til næringskomiteens brev av 19. mai 2004 knyttet til en garantiordning for byggelån for skip og GIEK.

Ordningen med statsgaranti for norske låneopptak i utlandet og for lån i fremmed valuta som ble gitt av norske banker til bygging av skip og borefartøyer ved norske verft ble etablert ved Stortingets vedtak av 29. april 1975, jf. St. prp. nr. 110 og Inns. S. nr. 153 for 1974-1975. Garantiordningen ble administrert av Handelsdepartementet. Ordningen ble avviklet 1. januar 1997.

Siden det er så lenge siden ordningen ble avviklet, og siden en beregning av kostnadene for staten vil måtte bygge på visse forutsetninger, har Nærings- og handelsdepartementet innenfor den gitte svarfristen ikke hatt mulighet til å beregne de totale kostnadene ved denne ordningen. En gjeninnføring av en statlige avlastningsgaranti, som kan dekke inntil 50 prosent av de enkelte lån på proratabasis med en finansinstitusjon og hvor en tar samme garantipremie som den private institusjonen, vil imidlertid ikke gi provenyvirkninger da en slik ordning vil kunne gå i balanse over tid.

Årsaken til at ordningen ble avviklet var redusert etterspørsel i markedet. Dette var en følge av at bankene selv måtte dele risikoen med staten. I tillegg var det en medvirkende årsak at staten etter hvert tok samme garantipremie som bankene. TBL viser i sitt brev til at situasjonen nå har endret seg slik at bankene ikke lenger ønsker å ta hele risikoen alene.

Spørsmålet om gjeninnføring av ordningen reiser spørsmål knyttet til dokumentasjon av behovet for en slik ordning og den risikoen som tas på statens hånd.

I brevet reises også spørsmål om et mer aktivt GIEK. GIEKs eksportgarantivirksomhet skal være i overensstemmelse med Norges internasjonale forpliktelser slik de er nedfelt i WTOs Agreement on Subsidies and Countervailing Measures og OECDs Arrangement on Guidelines for Officially Supported Export Credits. Dette innebærer bl.a at GIEKs eksportgarantivirksomhet må drives i økonomisk balanse på sikt.

Nærings- og handelsdepartementet fastsetter rammene for GIEKs virksomhet i henhold til Stortingets vedtak og Norges internasjonale avtaler. GIEK har et eget styre som leder dets virksomhet på statens vegne og som er ansvarlig ovenfor Nærings- og handelsdepartementet. Dette medfører at det er styrets oppgave og ansvar å fastsette garantivilkår og påse at virksomheten drives i økonomisk balanse på lang sikt. Innenfor langsiktig balanse skal GIEK hvor det er hensiktsmessig, søke å oppnå risikodeling og på annen måte søke å minimalisere tapsmulighetene. Nærings- og handelsdepartementet finner at dette risikomandatet fortsatt må ligge til grunn for GIEKs virksomhet.