Det vises til næringskomiteens brev
av 19. mai 2004 knyttet til en garantiordning for byggelån
for skip og GIEK.
Ordningen med statsgaranti for norske låneopptak
i utlandet og for lån i fremmed valuta som ble gitt av norske
banker til bygging av skip og borefartøyer ved norske verft
ble etablert ved Stortingets vedtak av 29. april 1975, jf. St. prp.
nr. 110 og Inns. S. nr. 153 for 1974-1975. Garantiordningen ble
administrert av Handelsdepartementet. Ordningen ble avviklet 1.
januar 1997.
Siden det er så lenge siden ordningen
ble avviklet, og siden en beregning av kostnadene for staten vil
måtte bygge på visse forutsetninger, har Nærings-
og handelsdepartementet innenfor den gitte svarfristen ikke hatt
mulighet til å beregne de totale kostnadene ved denne ordningen.
En gjeninnføring av en statlige avlastningsgaranti, som
kan dekke inntil 50 prosent av de enkelte lån på proratabasis
med en finansinstitusjon og hvor en tar samme garantipremie som
den private institusjonen, vil imidlertid ikke gi provenyvirkninger da
en slik ordning vil kunne gå i balanse over tid.
Årsaken til at ordningen ble avviklet
var redusert etterspørsel i markedet. Dette var en følge
av at bankene selv måtte dele risikoen med staten. I tillegg
var det en medvirkende årsak at staten etter hvert tok
samme garantipremie som bankene. TBL viser i sitt brev til at situasjonen
nå har endret seg slik at bankene ikke lenger ønsker å ta
hele risikoen alene.
Spørsmålet om gjeninnføring
av ordningen reiser spørsmål knyttet til dokumentasjon
av behovet for en slik ordning og den risikoen som tas på statens
hånd.
I brevet reises også spørsmål
om et mer aktivt GIEK. GIEKs eksportgarantivirksomhet skal være
i overensstemmelse med Norges internasjonale forpliktelser slik de
er nedfelt i WTOs Agreement on Subsidies and Countervailing Measures
og OECDs Arrangement on Guidelines for Officially Supported Export
Credits. Dette innebærer bl.a at GIEKs eksportgarantivirksomhet
må drives i økonomisk balanse på sikt.
Nærings- og handelsdepartementet fastsetter rammene
for GIEKs virksomhet i henhold til Stortingets vedtak og Norges
internasjonale avtaler. GIEK har et eget styre som leder dets virksomhet
på statens vegne og som er ansvarlig ovenfor Nærings-
og handelsdepartementet. Dette medfører at det er styrets oppgave
og ansvar å fastsette garantivilkår og påse
at virksomheten drives i økonomisk balanse på lang
sikt. Innenfor langsiktig balanse skal GIEK hvor det er hensiktsmessig,
søke å oppnå risikodeling og på annen måte
søke å minimalisere tapsmulighetene. Nærings- og
handelsdepartementet finner at dette risikomandatet fortsatt må ligge
til grunn for GIEKs virksomhet.