Vedlegg: Brev fra Justis- og politidepartementet v/statsråden til Høyres stortingsgruppe, Stortinget, datert 10. juni 2004

Ønske om vurdering av rekkevidden av departementets anbefalte forslag til grunnlovsbestemmelse om ytringsfrihet

Jeg viser til brev 10. juni 2004, med ønske om en vurdering av rekkevidden av departementets anbefalte forslag til grunnlovsbestemmelse om ytringsfriheten, sammenlignet med dagens grunnlovsbestemmelse.

Nedenfor følger en oversikt over forholdet mellom regjeringens tilråding om endring av Grunnloven § 100 og dagens grunnlovsbestemmelse, med sikte på å klargjøre hvilken bestemmelse som vil gi sterkest grunnlovsvern om ytringsfriheten. Jeg konsentrerer meg om sentrale områder, som nedenfor klassifiseres etter graden av grunnlovsvern sammenlignet med dagens grunnlovsbestemmelse.

Spørsmålet om styrking av ytringsfriheten i regjeringens tilråding har flere sider:

  • – Styrking av grunnlovsvernet "i bredden": Om den nye grunnlovsbestemmelsen gis anvendelse på flere rettsforhold enn den klassiske ytringsfriheten, og om den gis anvendelse i alle medier. Grunnloven § 100 er i dag konsentrert om den klassiske ytringsfriheten og trykte skrifter.

  • – Styrking av grunnlovsvernet "i dybden": Om den nye grunnlovsbestemmelsen gir en sterkere ytringsfrihet på områder som "allerede er dekket av dagens grunnlovsbestemmelsen (for eksempel på området for ærekrenkelsene).

  • – Styrking av ytringsfriheten gjennom den ordinære lovgivningen: Regjeringen går på noen punkter inn for en styrking av ytringsfriheten gjennom lovgivningen uten at det er nødvendig som følge av grunnlovsforslaget, for eksempel når det gjelder reklame for politiske budskap og livssyn i fjernsyn. Slike spørsmål er ikke tatt med nedenfor.

  • 1. Punkter der regjeringens tilråding innebærer styrket grunnlovsvern for ytringsfriheten

    • – "Bredden" i den samlede bestemmelsen, ved at den i tillegg til klassisk ytringsfrihet omfatter

    • – informasjonsfrihet,

    • – retten til taushet,

    • – demonstrasjonsretten,

    • – offentlighetsprinsippet og infrastrukturkravet;

    • – frihet fra inngrep fra andre private, herunder arbeidsgivere

  • – Ærekrenkelser

  • – Forhåndskontroll

    • – ved at tilrådingen i tillegg til trykte skrifter omfatter alle andre medier

    • – ved at ikke bare klassisk sensur, men alle former for forhåndskontroll, for eksempel midlertidige forføyninger, er omfattet

  • 2. Punkter i regjeringens tilråding der det gis klare signaler om et sterkt grunnlovsvern

    • – Generelt: Politiske ytringer (dvs. ytringer om samfunnsspørsmål generelt)

    • – Ansattes ytringsfrihet

    • – Rikets sikkerhet

  • 3. Punkter med noenlunde tilsvarende grunnlovsvern som i dag

    • – Reklame for politiske budskap og livssyn i fjernsyn

    • – Blasfemi

    • – Pornografi

    • – Grove voldsskildringer

    • – Kommersielle ytringer

  • 4. Punkter i regjeringens tilråding som innebærer redusert grunnlovsvern for ytringsfriheten

    • – Rasistiske ytringer

Min konklusjon er følgende: Samlet sett er det klart at regjeringens tilråding til grunnlovsbestemmelse gir et sterkere grunnlovsvern om ytringsfriheten enn gjeldende grunnlovsbestemmelse.