Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunnar Halvorsen, lederen Marit Nybakk og Rita Tveiten, fra Høyre, Bjørn
Hernæs og Åge Konradsen, fra Fremskrittspartiet,
Per Roar Bredvold og Per Ove Width, fra Sosialistisk Venstreparti,
Kjetil Bjørklund, fra Kristelig Folkeparti, Åse
Wisløff Nilssen, og fra Senterpartiet, Marit Arnstad,
viser til Innst. S. nr. 9 (2002-2003), jf. St.meld. nr. 17 (2001-2002) Samfunnssikkerhet
- Veien til et mindre sårbart samfunn, der forsvarskomiteen
og justiskomiteen presiserte at Stortingets forutsetning var at
langtidsplaner for militært forsvar og sivilt beredskap
skal behandles parallelt. Komiteen forventer at det
vil skje ved neste langtidsrullering våren 2008.
Komiteen mener det var riktig
av Regjeringen å fremme nok en stortingsmelding om samfunnssikkerhet,
selv om det kun ble 2 år mellom fremleggelsene av St.meld.
nr. 17 (2001-2002) og St.meld. nr. 39 (2003-2004).
Komiteen vurderte at imidlertid
at meldingen kom så sent at 3 4 uker ble for kort
tid til en forsvarlig behandling av samfunnssikkerhetsmeldingen
i vår-sesjonen 2004.
Komiteen mener det er viktig
med parallell behandling av militære og sivile langtidsmeldinger
sett i forhold til totalforsvarskonseptet som fordrer en helhetstenkning
og at det er en stor overføringsverdi mellom de aktuelle
saksområdene.
Komiteen vil presisere nødvendigheten
av å tenke konsekvenser for samfunnssikkerhet, bl.a. ved
privatisering av tjenester i Forsvaret. Det er viktig å påse
at private tjenesteytere ikke gjør at det offentlige mister nødvendig
kompetanse som samfunnssikkerheten og beredskapen er avhengig av.
I Innst. S. nr. 9 (2002-2003), jf. St.meld.
nr. 17 (2001-2002) Samfunnssikkerhet, la forsvarskomiteen og justiskomiteen
noen føringer for det videre arbeid og ba om tilbakemelding
på en del problemstillinger.Komiteenvil kommentere departementenes oppfølging
av disse føringene, rette søkelyset mot problemstillinger
som er spesielt utfordrende, samt gi noen premisser for det videre
arbeid med utgangspunkt i det nye totalforsvarskonseptet. Komiteen er
innforstått med at etterarbeidet med Innst. S. nr. 9 (2002-2003),
jf. St.meld. nr. 17 (2001-2002), som ble vedtatt for 2 år siden,
pågår.
Komiteen holder fast ved de visjoner
og målsettinger som kom fram i Innst. S. nr. 9 (2002-2003),
jf. St.meld. nr. 17 (2001-2002), fra forsvarskomiteen og justiskomiteen
og slutter seg til Regjeringens forslag til områder det
skal legges særlig vekt på i perioden 2005-2008,
se St.meld. nr. 39 (2003-2004) Samfunnssikkerhet og sivilt-militært
samarbeid i pkt. 1.4.
Komiteen vil vise til Innst.
S. nr. 9 (2002-2003), jf. St.meld. nr. 17 (2001-2002), der forsvarskomiteen
og justiskomiteen uttaler:
"Komiteene viser til at det moderne samfunnet også er
et sårbart samfunn, der trusler mot folks trygghet både
består av utilsiktede og tilsiktede hendelser.
De
utilsiktede hendelsene kan være naturkatastrofer som flom,
skogbrann eller skred. Det kan være større ulykker
som utløser behov for en militær og sivil beredskap,
slik som store hotellbranner, utblåsinger på oljeplattformene
eller fly - og togulykker. Utilsiktede hendelser kan også være
feilhåndtering som utløser kaos, kriser eller
katastrofer.
Tilsiktede hendelser er terrorangrep,
sabotasje, spionasje, internasjonal kriminalitet i stort omfang.
Den sikkerhetspolitiske utviklingen viser at det internasjonale
samfunnet står overfor et sammensatt risikobilde som er
uforutsigbart.
De samlede ressurser innenfor sivilt
beredskap, politiet og Forsvaret skal sikre at samfunnet er rustet
til å møte utfordringene som moderne terrorisme
representerer. Et totalkonsept må styrke samarbeidet mellom sivilt
og militært beredskap og definere vanskelige gråsoner
i akutte situasjoner."
Komiteen mener at dette er blitt
enda mer relevant i løpet av de to årene som er
gått etter at innstilingen ble behandlet i Stortinget.
Komiteen mener det er viktig
at departementene viser til samfunnssikkerhet og beredskap i de
aktuelle saker som legges fram for Stortinget. Det vil gi en større
bevissthet om viktigheten av samfunnssikkerhets- og beredskapsarbeidet
og en mer aktiv holdning til gjennomføringen av de grunnleggende
prinsippene ansvar, likhet og nærhet. Like viktig er helhetstenkning og
samordning av ressurser.
Komiteen vil vise til at alle
borgere i realiteten har et medansvar for redusert sårbarhet
og større samfunnssikkerhet innenfor det nye totalforsvarsbegrepet. Det
er de dagligdagse hendelser som dominerer skadebildet. Grunnberedskapen
i samfunnet sikres best ved at borgere, virksomheter, sektorer og
nødetater settes i stand til å forebygge og håndtere
både de dagligdagse og ekstraordinære hendelser.
Komiteen mener at det i tillegg
til sårbarhetsanalyser er viktig å lage konsekvensutredninger
for samfunnssikkerhet (jf. på miljø), både
i offentlig og privat sektor. Samfunnet befinner seg i en rask utvikling,
der endringene skjer raskt og hvor det til tider kan være vanskelig å se
sammenhenger og konsekvenser. I stikkordsform kan nevnes: internasjonalisering,
regionalisering, strukturrasjonalisering, effektivisering, privatisering,
desentralisering, avdemokratisering, spesiali-sering, fragmentering,
digitalisering m.m. Komiteen vil peke på at
det kan stilles spørsmålstegn ved hva dette betyr
for samfunnets sårbarhet, for hvilke krav myndighetene
må sette, for hvor sårbare vi kan tillate oss å være.
Det handler om kunnskap, informasjon, økonomi og hva som
legges til grunn for politiske vedtak.
Komiteen ber derfor Regjeringen
bidra til mer forskning og utredninger på viktige områder
for å finne gode tiltak for økt samfunnssikkerhet.
Komiteen har merket seg og er
meget fornøyd med at enkelte departement nå har
et eget punkt om samfunnssikkerhet for budsjettperioden 2005 i sine fagbudsjetter
i St.prp. nr. 1 (2004-2005). Komiteen ber om at alle
departement lager et eget kapittel (evt. et punkt) med tittel "samfunnssikkerhet
og beredskap" i de årlige budsjettproposisjoner for å synliggjøre
og oppsummere sitt arbeid med mål, tiltak, øvelser
og prioriteringer.
Komiteen har registrert at det
i kgl.res. av 29. oktober 2004 ble nedsatt et utvalg for "sikring
av landets kritiske infrastruktur". Utvalget skal vurdere hvordan
hensynet til rikets sikkerhet og vitale nasjonale interesser på best
mulig vis kan ivaretas overfor virksomheter som ikke er offentlige.
Utvalget skal i tillegg kartlegge de virkemidler som brukes for å sikre rikets
sikkerhet og vitale nasjonale interesser når offentlige
virksomheter privatiseres.
Komiteen viser til at moderne
samfunn er sårbare, blant annet på grunn av den
teknologiske utvikling. Parallelt med denne utviklingen har det
moderne mennesket gradvis mistet evnen til å fungere uten
tekniske hjelpemidler, og samtidig er det klart at det finnes aktører
som kan true den samfunnsform og -struktur som vårt samfunn
har. Målet må være, som også understreket
i de overfor nevnte innstillinger, en visjon om et trygt og robust
samfunn som avverger trusler og overvinner kriser. Komiteen mener
dette målet kan nås, men at det krever politisk
vilje, tilgjengelige ressurser og klar sentral ansvarsfordeling.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, vil vise til at det i Innst. S. nr. 9 (2002-2003),
jf. St.meld. nr. 17 (2001-2002), står følgende
om ansvarsfordeling:
"Komiteene vil vise til at det i dagens situasjon
og med fremtidens trusselbilde er nødvendig å gi
det videre samfunnssikkerhetsarbeidet en enda klarere prioritering
innenfor en mer spesifikk og strukturert ramme enn det meldingen
legger opp til. Dette er en nødvendighet dersom fremtidige
trusler i kjente og ukjente former skal kunne forebygges på en
strukturell og effektiv måte."
Flertallet er av den oppfatning
at den framlagte St.meld. nr. 39 (2003-2004) ikke i tilstrekkelig
grad har festet seg ved denne felles merknaden. Dette flertallet er
klar over at det i Regjeringens Sem-erklæring blir slått
fast at ansvaret for sivil beredskap skal ligge i Justis- og politidepartementet. Flertallet mener
likevel at denne fastlåsing hindrer en dynamisk og fleksibel
organisasjonstilpasning innen den sektor som behandles. Dette understrekes
ytterligere av den felles merknad det er referert til over.
Flertallet vil igjen vise til
Sårbarhetsutvalgets visjon om et trygt og robust samfunn
som avverger trusler og overvinner kriser. Samfunnet skal sikres
mot utfordringer mot sentrale samfunnsverdier som liv, folkehelse
og velferd, livsmiljøet, det demokratiske system og dets
lovlige institusjoner, nasjonal styringsevne og suverenitet, landets
territoriale integritet, materiell og økonomisk trygghet
og kulturelle verdier.
Flertallet viser også til
at det i Innst. S. nr. 9 (2002-2003), jf. St.meld. nr. 17 (2001-2002),
av begge komiteene ble lagt vekt på at en av målsettingene
for samfunnssikkerhetsarbeidet skulle være at arbeidet med
samfunnssikkerhet skal ha høy prioritet og det organisatoriske
ansvaret skal gjenspeile dette. Flertallet mener
at så ikke er tilfelle med den organisasjonsform og prinsipper
som er valgt for dette arbeidet av den nåværende
regjering, og tror at de organisasjonsmessige bindinger og prinsipper
må sees på i et mer fleksibelt lys for at denne
målsettingen skal oppfylles.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti mener fortsatt at det er nødvendig å gi
samfunnssikkerhetsarbeidet en klar prioritering innenfor en spesifikk
og strukturert ramme, slik forsvarskomiteen og justiskomiteen skrev
i sin merknad i Innst. S. nr. 9 (2002-2003) jf. St.meld. nr. 17 (2001-2002).
Justis- og politidepartementets samordningsansvar for samfunnets
sivile sikkerhet er tydeliggjort og styrket, bl.a. ved etableringen
av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) og ved å gi Nasjonal
sikkerhetsmyndighet (NSM) faglig rapporteringslinje til Justis-
og politidepartementet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Kristelig Folkeparti,
vil også vise til flertallsmerknader i Innst. S. nr. 9
(2002-2003), jf. St.meld. nr. 17 (2001-2002), når det gjelder
sentralt ansvar. Flertallet viser derfor igjen til
at det overordnede styringsansvar i krisesituasjoner er blitt omorganisert
i flere land, samt at Sårbarhetsutvalget foreslo ett overordnet
departement, et innenriksdepartement. Flertallet viser
til meldingens ansvarsfordeling. Intensjonene bak denne er at den
kompetanse som en etat innehar, også må utnyttes
for samfunnets beste i krisesituasjoner.
Flertallet vil likevel peke på at øvelser
har vist at ulike etater har ulike meninger om hvilken etat som
har det overordnede ansvar for den oppståtte krisesituasjonen.
At det kan oppstå slike uoverensstemmelser, er ikke vanskelig å forestille
seg. Kriser kan ha et svært komplekst innhold som parallelt
kan berøre flere offentlige etater med ulike rapporteringsrutiner. Flertallet viser
til at krisesituasjoner av natur er tidskritiske med tanke på å redde
menneskeliv og unngå materiell skade. Flertallet vil
derfor at de overordnede organisatoriske løsningene ikke
skal være til hinder for rask og effektiv ledelseshåndtering
når en krise oppstår.
Flertallet mener derfor at organisatoriske
uoverensstemmelser skal løses ved at det etableres en krisehåndteringsenhet
som delegerer og fordeler ansvar i tråd med krisesituasjonens
innhold. Krisehåndteringsenheten vil altså ha
som oppgave ta ledelsen over krisesituasjonen for å klargjøre
hvilke etater som skal bistå med ressurser for å redusere
og forebygge effekten av krisesituasjonen, da det ikke forventes
at krisehåndteringsenheten vil ha selvstendige ressurser
i en slik grad at ansvarsprinsippet kan fravikes. På dette
punkt stiller flertallet seg undrende til om de prinsipper
som foreslås i stortingsmeldingen, er gode nok for meldingens
overordnede formål. Som det pekes på i Innst.
S. nr. 9 (2002-2003), jf. St.meld. nr. 17 (2001-2002), vil Regjeringen
gi sin støtte til en rekke andre organisatoriske grep,
heller enn et overordnet departement. Flertallet vil
derfor igjen understreke, som det står i Innst. S. nr.
9 (2002-2003), jf. St.meld. nr. 17 (2001-2002), at det "i dagens
situasjon og med framtidens trusselbilde er nødvendig å gi
det videre samfunnssikkerhetsarbeidet en enda klarere prioritering
innenfor en spesifikk og strukturert ramme". Flertallet vil også derfor
understreke at et flertall i Innst. S. nr. 9 (2002-2003), jf. St.meld.
nr. 17 (2001-2002), ba Regjeringen legge frem forslag om en sentral
krisehåndteringsenhet som ved kriser skal ha koordineringsansvar
av departement og etater som må være operative
i beredskapsarbeidet. Flertallet kan ikke se at St.meld.
nr. 39 (2003-3004) innfrir dette ønsket.
Komiteen fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede
spørsmålet om en sentral krisehåndteringsenhet
som ved kriser skal ha koordineringsansvar av departementet og etater
som må være operative i beredskapsarbeidet, og
komme tilbake til Stortinget med saken på egnet måte."
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti mener at man i dag allerede har
en slik enhet gjennom de ordninger som eksisterer, slik som departementsrådsgruppen
som møtes ved kriser og ved Justis- og politidepartementets
samordningsansvar. De departement som er mest berørt av krisen
må ha hovedansvaret for samordningen. Er det usikkerhet,
må Justis- og politidepartementet avklare samordningsansvaret
med de aktuelle departement. Ved uenighet om ansvarsforhold må Justis-
og politidepartementet sikre en effektiv samordning av sivil krisehåndtering
på sentralt nivå inntil regjeringen har behandlet
saken.
Disse medlemmer vil presisere
at Statsministerens kontor alltid kan ta initiativ til å fastsette
en særskilt organisering av sentral krisehåndtering.
Disse medlemmer legger vekt på et
krisehåndteringssystem som er fleksibelt. Det er viktig
at etablerte strukturer lett kan tilpasses forandringer. Permanente
krisehåndteringsorganer kan i sterk grad bli tilpasset
tidligere krisesituasjoner og er ikke fleksible nok til å håndtere
det som er annerledes. Disse medlemmer mener at det
er den organisasjon som har ansvaret for et saksområde
til daglig som vil være best rustet til å håndtere
aktuelle krisesituasjoner. (jf. meldingens kapittel 11).
Komiteen viser til
at internasjonal terrorisme representerer en svært alvorlig
global sikkerhetsutfordring som kan berøre alle nasjoner
og verdensdeler. Terrorister er uforutsigbare og velger ofte uventede
målvalg og angrepsmetoder. Forebyggende virksomhet som
etterretning er i den sammenheng viktig for å verne om innbyggernes
sikkerhet. Komiteen mener at det må settes
av tilstrekkelig med ressurser til etterretning som forebyggende
tiltak mot terror. Komiteen vil presisere viktigheten
av et tett samarbeid mellom våre sikkerhetstjenester. Komiteen legger
vekt på at internasjonal terrorisme må bekjempes
ved bruk av flere ulike virkemidler, hvorav sikkerhetspolitikken
er ett virkemiddel. Disse må nyttes på en helhetlig
måte og mot hele bredden av aktuelle innsatsområder.
Komiteen påpeker at
handlinger som tidligere ble kategorisert som alvorlig kriminalitet
har fått nye dimensjoner og aspekter de senere år.
Terrorisme har på mange måter utviklet seg til
virksomhet som rammer samfunnets demokratiske verdier, økonomiske stabilitet,
trygghet og sikkerhet. Terror er mer enn tradisjonell alvorlig kriminalitet
og kan føre til kriser med sikkerhetspolitiske dimensjoner.
Komiteen vil understreke viktigheten
av et nært og fleksibelt samarbeid mellom politiet og Forsvaret
i møtet med terrorisme, jf. gjeldende instruks for Forsvarets
bistand til politiet. I Norge skal terror i utgangspunktet håndteres
av politiet med eventuell bistand fra Forsvaret. Komiteen har
merket seg den klargjørende gjennomgangen av henholdsvis
politiets og Forsvarets oppgaver i St.meld. nr. 39 (2003-2004) kapittel
5.1 og St.prp. nr. 42 (2003-2004).
Komiteen viser videre til trusselfaktorer
som er knyttet til miljøforringelse, og mener at meldingen
på dette området er bedre beskrivende enn på tiltakssiden. Det
gjelder særlig på det som angår forebygging
av miljørelaterte samfunnstrusler.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at St.meld. nr. 39 (2003-2004) Samfunnssikkerhet og sivilt-militært
samarbeid er for lite konkret når det gjelder fokus på terror
og terrorbekjempelse. Disse medlemmer ser det som viktig å ta
til seg de senere hendelser i verden når det gjelder utviklingen
av terrorisme og sammenhengen med religiøs fanatisme og
politisk ekstremisme. Terrorisme er en kalkulert frembringelse av
frykt for skade eller død hos en gruppe, basert på bruk
av eller trussel om vold. Terrorismebegrepet blir ofte brukt i forbindelse
med politisk motivert vold av ikke-statlige grupper.
Attentatforsøket mot William Nygaard
i 1993 er vel det mest kjente eksemplet på terrorisme i
Norge. Det er også kjent at det har vært planlagt
aksjoner mot oljeraffineriet på Slagen under oljekrisen
på 1970-tallet, og planer om aksjoner mot den egyptiske
og israelske ambassaden etter Camp David-avtalen i 1979. Mindre kjent
er det at personer med tilknytning til IRA og uidentifiserte vesttyskere
fremsatte tilbud til representanter fra Sameaksjonen og Folkeaksjonen
mot utbyggingen av Alta-vassdraget om å gjennomføre
sabotasjeaksjoner mot "det norske samfunnsmaskineriet". Norge har
også vært åsted for tre flykapringer
med tilknytning til internasjonale konflikter det siste tiåret.
Disse medlemmer viser til at
USA i NATO-sammenheng har kjempet for at bekjemping av terrorisme
må bli en ny oppgave for alliansen. Flere utviklingstrekk
kan tyde på at terrorisme i noen tilfeller kan fremstå som
en mer strategisk og nasjonal sikkerhetsutfordring.
Faren for bruk av masseødeleggelsesvåpen
i terroraksjoner er økende, spesielt ettersom slike våpen
har et stort potensial. Det er stadig flere terrororganisasjoner
som anser masseødeleggelsesvåpen som hensiktsmessig
og besitter nødvendig kunnskap for å benytte slike
våpen. Dette er forhold som er bekymringsfulle.
Flere terrorgrupperinger har etterspurt masseødeleggelsesvåpen
og har uttrykt intensjon om bruk. For enkelte fanatiske sekter kan
terskelen for å ta i bruk masseødeleggesesvåpen
være svært lave, jf. Aum Shinrikyos aksjon med
nervegassen sarin på T-banen i Tokyo i mars 1995.
Tilgangen til spaltbart materiale har økt,
og kunnskap om og kompetanse for å konstruere og bruke masseødeleggelsesvåpen
er mer tilgjengelig enn før.Det
har ikke vært gjennomført terroraksjoner med bruk av
spaltbare materialer, men attentat med radioaktive materialer har
forekommet. Selv trusler om atomterrorisme eller bruk av biologiske
eller kjemiske stridsmidler vil kunne skape svært stor
uro.
Disse medlemmer vil også rette
fokus mot faren med terrorisme som følge av deltakelse
i internasjonale fredsoperasjoner. Norges utenlandsengasjement, innenfor
rammen av FN, NATO og OSSE og gjennom selvstendige initiativ, er
et viktig bidrag for å skape internasjonal fred og stabilitet.
Dette bidrar også til vår egen, nasjonale sikkerhet.
Samtidig innebærer dette engasjement at vi vil kunne påkalle
oppmerksomhet fra stater og grupper som vi i liten grad har vært årvåkne overfor
tidligere. Trusselen må blant annet ses i sammenheng med
at nye stater og grupperinger på sikt vil kunne skaffe
seg masseødeleggelsesvåpen og missiler med lang
rekkevidde.
Disse medlemmer mener det er
usikkert om et økende internasjonalt engasjement øker
faren for internasjonal terrorisme i Norge. Men innser at terroraksjoner
mot internasjonale freds- og tvangsoperasjoner kan være
et effektivt virkemiddel for grupper og stater som ønsker
fredsstyrken fjernet.
Disse medlemmer viser til at
aktiviteten blant høyreekstreme grupper er økende.
Norge og de nordiske landene har opplevd en del politisk vold fra høyreekstreme
og rasistiske grupper. Volden har i første rekke rettet
seg mot asylsøkere og flyktninger, norske antirasister
og enkelte representanter for norske myndigheter. Det høyreekstreme
miljøet i Norge kan etter disse medlemmers oppfatning
utgjøre en trussel mot myndighetspersoner, mennesker av
utenlandsk opprinnelse, antirasister og personer som offentlig tar
avstand fra miljøet.
Disse medlemmer er svært
opptatt av farene knyttet til organisert kriminalitet også linket
mot ekstreme grupperinger og terrororganisasjoner.
Disse medlemmer mener at risikoen
for at Norge og norske interesser blir utsatt for grenseoverskridende,
organisert kriminalitet stiger i takt med økende økonomisk
og teknologisk samarbeid og integrasjon på tvers av landegrensene.
Kriminelle grupper benytter seg av de fordeler internasjonale nettverk
kan gi, herunder muligheten til å utnytte forskjellen mellom rettsregler
i ulike land. Fremveksten av ikke-statlige aktører som
benytter vold og terror som virkemiddel, f.eks. grupperinger med
nasjonalistiske ambisjoner, kompliserer trusselbildet ytterligere. Disse
medlemmer viser til at disse elementene benytter i økende
grad de samme metodene, eksempelvis utpressing, smugling, kidnapping,
bombing og sabotasje, for å realisere sine mål
og medvirker til å fjerne det tradisjonelle skillet mellom
terrorisme, etterretning og organisert kriminalitet
Disse medlemmer er videre urolige
for den ulovlige etterretningsvirksomheten som skjer i vårt samfunn.
Ulovlig etterretningsvirksomhet kan defineres som enhver illegal
aktivitet som utføres mot Norge for å skaffe informasjon
om militære, politiske, økonomiske, teknologiske
eller andre samfunnsmessige forhold, og som kan være til
skade for landets sikkerhet. Flyktningspionasje, der enkelte stater
driver etterretningsvirksomhet rettet mot egne borgere som befinner
seg i Norge, innbefattes også. Hensikten med slik spionasje
er å utføre kontroll med personer som avviker
i politiske eller religiøse spørsmål
i forhold til hjemlandets regime, og ofte legges det press på flyktningene
til å utføre informantoppdrag.
Disse medlemmer viser til at
meldingen presenterer noen sentrale risikofaktorer som Regjeringen
vil vektlegge i perioden frem til 2008, men disse medlemmer finner
allikevel meldingen mangelfull når det gjelder omtalen
av aktører som kan rette terrorliknende angrep mot det
norske samfunnet. Disse medlemmer er av den oppfatning
at den største internasjonale terrortrusselen i dag kommer
fra aktører som bekjenner seg til politisk islam, ofte
omtalt som islamister. Islamister står for en radikalisert
og politisert variant av muslimsk fundamentalisme, som direkte henvender
seg mot det åpne samfunnet. Sayyid Qutb blir regnet som
bevegelsens fremste teoretiker, og han ble henrettet i 1966 av Nasser
i Egypt og ble en av de første martyrer for bevegelsen.
Qutb og hans etterfølgere ville gjenskape samfunnet slik
det var på midten av 600-tallet på den arabiske
halvøyen i traktene omkring Mekka og Medina, og Qutbs ideer
var et direkte angrep på de moderne, vestlige ideene om
et fritt og demokratisk samfunn.
Disse medlemmer viser til at
terroranslagene mot USA 11. september 2001 ikke bare var angrep
rettet mot det amerikanske samfunn eller den daværende amerikanske
administrasjonen - det var et angrep rettet mot den frie verden
og de verdier som frie, liberale samfunn bygger på. USA
ble truffet 11. september, senere har terrorister med tilhørighet
til ekstreme muslimske grupperinger slått til også i
andre deler av verden, som Indonesia, Spania og Russland. Takket
være styrket satsning på etterretning og infiltrasjon
har terroraksjoner blitt stoppet jevnlig de siste årene
i flere allierte land. Disse medlemmer viser spesielt
til terroraksjonen mot Madrid, der islamister klarte å påvirke valgresultatet
i et demokratisk valg ved å skape frykt hos de spanske
velgerne bare dager før valget. Den dagen skal aldri komme
da terrorister av noe slag skal få anledning til å påvirke
den politiske retningen det norske samfunnet skal følge.
Disse medlemmer vil understreke
at dagens verden ikke er den samme som gårsdagens verden,
og morgendagen vet vi lite om. Det vi imidlertid vet er at terrorister
med en knivskarp politisk-religiøs agenda er på fremmarsj
og deres agenda er det stikk motsatte av vestlige, liberale og kristne
verdier. Disse medlemmer mener det er grunn til å ta
spredningen av islamistiske terrororganisasjoner på alvor.
Ettersom disse politisk-religiøse grupperingene bevisst
etablerer seg via cellevirksomhet og ofte i åpne, liberale
og demokratiske samfunn der de kan planlegge i fred for myndighetenes
innblanding, er det disse medlemmers oppfatning at
vi er nødt til å anta at Norge kan være
et mulig holdepunkt for slike grupperinger. Det er derfor etter disse
medlemmers oppfatning klokere å være forberedt
og planlegge i forhold til mulige ubehagelige utviklingstrekk, i
stedet for å sette vår lit til at Norge er et
lite land som ingen terrorister har interesse av å skade.
Disse medlemmer viser til at
de islamistiske grupperingene har et felles verdensbilde som de
står samlet om - et verdensbilde der grensene mellom religion
og politikk er visket ut og erstattet av et politisk islam, der
politikk og religion er smeltet sammen til én samlet ideologi.
Demokratiet kan derfor være som en trojansk hest for islamistene,
og det er etter disse medlemmers oppfatning nødvendig å ta
fra fundamentalistene muligheten til å skaffe seg arbeidsro,
slik at de ikke får noen mulighet til å sette
noen av sine menneskefiendtlige ideer ut i praksis, verken i Norge eller
i andre land. Disse medlemmer viser til at Regjeringen
i meldingen påpeker at trusler fra ikke-statlige aktører
kan utvikle seg raskt og uten særlig forvarsel. Det er
derfor etter disse medlemmers oppfatning grunn til å inkludere
trusselen fra islamistiske grupperinger spesifikt i vurderingen
av terrortrusselen mot Norge. Disse medlemmer viser
til at Regjeringen i meldingen påpeker at det i dag eksisterer
internasjonale terrororganisasjoner med vilje og evne til å skape ødeleggelse
og ramme uskyldige sivile.
Disse medlemmer mener det er
viktig ikke å glemme attentatforsøket mot forlegger
William Nygaard, etter utgivelsen av "Sataniske vers" skrevet av Salman
Rushdie. Det var en tragisk hendelse som ble en vekker for det norske
samfunnet, og som viste at heller ikke Norge er skånet
for islamistenes vrede. Disse medlemmer viser i denne
forbindelsen til den tragiske hendelsen i Nederland for kort tid
siden, der filmskaperen Theo van Gogh ble knivdrept og funnet med
et brev dolket inn i sin døde kropp. Brevet som var festet
til van Gogh, inneholdt en påkallelse av religionsstifteren
Muhammed som Emiren for De hellige krigere og som den leende drapsmann,
og en fordømmelse av Ayaan Hirshi Ali, den kvinnelige liberale somalisk-nederlandske
politikeren som samarbeidet med Theo van Gogh, og som oppfordrer
nederlandske myndigheter til å gå i kraftig forsvar
for de liberale vestlige verdier. Angrepet mot van Gogh kom på bakgrunn
av filmskaperens samarbeid med Hirshi Ali om en film som angrep
islamistenes undertrykkende kvinnesyn.
Disse medlemmer viser videre
til at Frankrike gjennom flere år har ført en
stram og vellykket politikk når det gjelder bekjempelse
av terror og spesifikt i forhold til islamistisk terror. Frankrike
har hatt en fast politikk når det gjelder utvisning av
imamer som sprer hatbudskap samt ledende islamister som søker
trygge baser de kan operere fra. Det bør etter disse
medlemmers oppfatning ikke være rom for at islamister som
sprer ideer som går på tvers av norsk lov og rett skal
få anledning til å ha sin base i vårt
samfunn, og det bør derfor både av sikkerhetsmessige
grunner og av preventive grunner bli lettere å få utvist
slike hatets apostler. Disse medlemmer mener det
er verdt å lytte til den franske innenriksminister Dominique
de Villepin når han påpeker at det finnes en hårfin
balanse mellom sikkerhet og sivile rettigheter, og når
han insisterer på at samfunnet aldri må sette
seg selv i den posisjon at det blir maktesløst overfor
de utfordringer det står overfor i forhold til terrorisme. Disse
medlemmer viser til at Frankrike overvåker aktiviteten ved
1 500 bønnesteder, hvorav 50 av disse predikerer en radikal
form av islam. Disse medlemmer er av den oppfatning
at selv om ikke radikale muslimske organisasjoner eller menigheter
nødvendigvis vil utføre vold i praksis, så kan
disse fungere som samlingspunkter for aktører som ønsker å terrorisere
samfunnet, og de kan derfor avle frem terrorister.
Disse medlemmer mener at norske
myndigheter bør styrke dialogen med blant annet franske myndigheter
når det gjelder hvordan man skal håndtere fremveksten
av radikale muslimske aktører i samfunnet, og viser til
at Frankrike bevisst søker samarbeid med andre europeiske
land om felles løsninger på felles utfordringer,
slik at deres strenge politikk på området ikke
fører til at problemet flyttes til land med en noe mykere
tilnærming til utfordringene. Disse medlemmer viser
til at Frankrike har sikret forpliktende avtaler med Storbritannia,
Tyskland, Italia og Spania når det gjelder utveksling av
sensitiv informasjon om radikale islamister.
Disse medlemmer viser til den
amerikanske skribenten og Senior Fellow ved World Policy Institute,
Paul Berman, som har bakgrunn fra den amerikanske venstresiden,
som sammenlikner forståelsen av selvmordsbombere med en
dødskult. Berman skriver i boken "Terror og liberalisme"
følgende:
"Selvmordsterroren mot israelerne var dømt
til å lykkes på bare ett område, og det
var dødens område - der en perfekt palestinsk
stat kunne blomstre i skyggen av en perfekt koransk ro, renset for
alle skammelige tanker og fristelser og for alle rivaliserende religioner og
etniske grupper (…) den trassige fremvisningen av spedbarnslik
i de palestinske begravelsene, de makabre plakatene, de unge mennene
som marsjerer gjennom gatene i martyrsvøp - disse ytringene
og handlingene viste med all mulig klarhet at i den folkelige forestillingsverden
hadde utopien og likhuset smeltet sammen, folket forsto dette, og
døden var målet (…) Pendlerbussene, pizzastedene,
diskotekene, hotellrestaurantene, de travle fortauene - de eksploderte
i et vilkårlighetens blodbad."
Disse medlemmer mener det derfor
ikke finnes noen grunn til ikke å ta de verdier som enkelte
ledende muslimer i Norge prediker på alvor, når
de går ut og forsvarer selvmordsbombere på sine
hjemmesider og deretter i media. Disse medlemmer mener
at selv om ikke slike ytringer nødvendigvis blir omsatt
i praktiske handlinger, kan de true samfunnssikkerheten, ved at
ekstremister kan finne tilhørighet i miljøer som
ellers er akseptert i samfunnet, og slik danne grunnlaget for ytterliggående
grupperinger innenfor disse miljøene. Disse medlemmer vil
understreke at det ikke er islam eller muslimer i sin alminnelighet
som utgjør en fare, men det er de enkelpersoner eller grupperinger som
tolker sin religion med ekstremistens øyne, som utgjør
trusselen. Disse medlemmer mener derfor det vil være
i vanlige norske muslimers interesse, som gode og lovlydige borgere
i det norske samfunnet, å være med på en
felles kamp for å avsløre mulige islamister som
har infiltrert de norske muslimske miljøene. Dette krever
større åpenhet og økt samarbeid mellom myndighetene
og de ulike muslimske miljøene i Norge.
Disse medlemmer mener et demokratisk
samfunn som det norske er sårbart for mulige basevirksomhet
fra ytterliggående grupperinger, og det må være hevet
over enhver tvil om det er aktører med røtter
i islam som i dag utgjør den største faren.
Disse medlemmer viser til at
dette er en situasjon som vi deler med andre land, enkelte av disse landene
har fått merke islamistenes vrede i praksis, og det vil
være nyttig å dra lærdom av hvilke sikkerhetstiltak
disse landene har igangsatt for å styrke samfunnets beredskap
i forhold til mulige nye terroranslag.
Disse medlemmer vil derfor fremme
forslag for å styrke statens mulighet til å holde
oversikt og kontroll med disse miljøene.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at man må forebygge trusselen fra terrorister gjennom mer dyptgripende
tiltak enn hva er tilfelle i dag. Disse medlemmer ser
det som naturlig og nødvendig å bedre og styrke
samarbeidet mellom politiet og Forsvaret. Dette samarbeidet er av
en avgjørende betydning i forhold til å motstå det
nye trusselbildet. Forsvaret er en viktig ressurs i kampen mot terror.
Det er særdeles viktig at politiet og Forsvaret samøver
for å utarbeide felles doktriner for terrorbekjempelse.
Felles øvelser og koordinering er av stor betydning i denne
forbindelse. Forsvaret besitter mye spesialkompetanse og materiell
som vil være svært relevant i forbindelse med bekjempelse
av og forebygging av terror. Forsvaret har gjennom sine utenlandsoppdrag
vært aktivt med i krigen mot terror og har derfor førstehånds
erfaring og kompetanse på dette felt. Anti-terror har i
mange vært et hovedtema for Forsvarets spesialkommando, Marinejegerkommandoen
har og en viktig rolle i forbindelse med bekjempelse av terrorisme
i forbindelse med våre oljeinstallasjoner. Forsvaret har
gjennom en årrekke gjennomført tjeneste og øving
på anti-terroroppdrag, Forsvaret er derfor de eneste som
er profesjonelle på anti-terrortjeneste i Norge. Politiets
anti-terroravdeling består av polititjenestemenn/kvinner
som bare delvis er spesialisert på anti-terrortjeneste,
Politiets personell er halve tjenestetiden i ordinær polititjeneste,
noe som gjør at denne gruppen er mindre forberedt og trent
på eventuelle anti-terror oppdrag enn hva som er tilfellet
for Forsvarets personell som har dette som heltidsbeskjeftigelse.
Det er derfor etter disse medlemmers oppfatning naturlig
at Forsvaret i større grad trekkes inn i anti-terrorberedskapen enn
hva er tilfelle i dag. Politiet er i fredstid den rekvirerende myndighet
i forhold til å motta bistand og støtte fra Forsvaret.
Det er også viktig å bedre det etterretningsmessige
samarbeidet mellom sivile og militære myndigheter. Lovverk
må tilpasses og tilrettelegges på en slik måte
at informasjonsutveksling kan gå mest mulig fritt mellom
etatene. Informasjonsutvekslingen må og tilrettelegges
slik at ervervet informasjon kan nyttes i forbindelse med eventuell
straffeforfølgelse av personer og organisasjoner. Disse
medlemmer ønsker en lovtilpassing i forhold til
benyttelse av militært personell i forbindelse med operasjoner
til støtte for Politiet. Lovtilpasningen må være
slik at det blir likhet mellom Forsvares rekvirerte personell og
Politiet, i de tilfeller hvor Forsvaret rekvireres til å utføre oppdrag
på forespørsel fra justismyndighetene, når
det gjelder oppdragsutførelse og ansvarsforhold. Disse medlemmer savner
mange av de gode innspill som kom frem i Norges offentlige utredninger
NOU 2000:24 Et sårbart samfunn – Utfordringer
for sikkerhets- og beredskapsarbeidet i samfunnet (Innstilling fra utvalg
oppnevnt ved kgl.res. 3. september 1999 – Avgitt til Justis-
og politidepartementet 4. juli 2000). Utvalget ble ledet av tidligere
statsminister Kåre Willoch.
Disse medlemmer mener at Willochs
og Sårbarhetsutvalgets arbeid i forbindelse med disse problemstillinger,
også når det gjelder organiseringen av myndighetsapparatet,
var meget prisverdig og ønsker derfor her å referere
til noen av Sårbarhetsutvalgets konklusjoner og forslag.
De viktigste forslagene knyttet til de ulike
sektorene er:
"Å styrke samarbeidet mellom politi og forsvar
mot mulig omfattende terror og sabotasje. Eksisterende regelverk
og beslutningsprosedyrer for bistand fra Forsvaret til politiet
i fred bør gjennomgås med sikte på at man
overfor væpnede motstandere i kritiske situasjoner så raskt
og effektivt som mulig vil kunne sette inn militære ressurser
som støtte til politiets krisehåndtering."
For å styrke arbeidet for sikkerheten
og beredskapen i samfunnet foreslår utvalget:
"- Samling av arbeid
for samfunnssikkerhet og beredskap i ett departement som får
dette som hovedoppgave.
- Opprettelse av et koordineringsorgan
for EOS-
tjenestene.
- Samlet strategi og vurdering av å slå sammen organer
for tilsyn med sikkerhet på ulike områder.
- Gjennomgang av landets operative rednings-
og beredskapsressurser.
- Felles granskningskommisjon for store
ulykker og kriser."
Disse medlemmer ønsker
nedenfor å referere utdypningene av disse fem punktene
fremmet av Willoch og Sårbarhetsutvalget:
"Samling
av arbeid for sikkerhet og beredskap i ett departement
Utvalget
mener det er behov for at ett departement har et overordnet ansvar
for å ta initiativ, fungere som pådriver, være
koordinator og kontrollør for det ikke-militære
arbeid for samfunnssikkerhet. Dette vil bidra til kontinuerlig fokus
på og prioritering av sikkerhets- og beredskapsarbeidet,
styrke mulighetene for effektiv krisehåndtering, og få positive
følger for viktige kompetansemiljøer. Utvalget
anbefaler derfor at det etableres et eget departement med sikkerhet
og beredskap som en hovedfunksjon. I og under dette departementet bør
det samles flest mulig instanser med ansvar for samfunnets sikkerhet
mot andre former for risiko og trusler enn de rent militære.
Følgende
arbeidsoppgaver bør, sett ut fra et sikkerhets- og beredskapsmessig
synspunkt, legges til ett og samme departement: - Politiet, terror- og sabotasjeberedskap.
- Samordning av redningstjeneste, storulykkesberedskap,
brannvesen og sivilforsvar.
- Samordning av beredskapen for komplekse
krisesituasjoner.
- Forebyggende beredskapsarbeid.
- Koordinering av EOS-tjenestene og utarbeidelse av
nasjonale sårbarhets- og trusselvurderinger.
- Metode- og regelverksutvikling innen
sikkerhet og beredskap.
- Strategisk forskning innen sikkerhet
og beredskap.
Departementet bør
ha en egen enhet for å tilrettelegge for koordinering av
sentrale myndigheters krisehåndtering Det bør
også vurderes å etablere dette departementet som
fast varslingspunkt ved ulykker og katastrofer i andre land.
Etater
og funksjoner som etter utvalgets forslag vil bli underlagt dette
departementet er blant annet: - Politidirektoratet og Politiets overvåkingstjeneste, samt
et sekretariat for koordinering av EOS-tjenestene.
- Direktoratet for sivilt beredskap.
- Direktoratet for brann- og eksplosjonsvern.
- Oljedirektoratets sikkerhetsavdeling.
- Produkt- og elektrisitetstilsynet.
- Hovedredningssentralene.
- Fylkesmennenes beredskapsarbeid.
- Samarbeid med Næringslivets
sikkerhetsorganisasjon.
Arbeidsmiljø-
og sikkerhetsavdelingen i Kommunal- og regionaldepartementet foreslås
også overført til dette departementet. Videre
mener utvalget at flere organer for tilsyn med sikkerhet i ulike
virksomheter kan knyttes til dette departementet.
Utvalget
foreslår å skille ut den delen av Forsvarets sikkerhetstjeneste
som får oppgaven som nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM)
etter Sikkerhetsloven. Denne enheten bør naturlig forankres
til det ovenfor beskrevne departementet.Opprettelse
av et koordineringsorgan for EOS-
tjenestene
Utvalget foreslår
et eget organ i ett departement for å samordne etterretnings-,
overvåkings- og sikkerhetsarbeidet på permanent
basis. Koordineringsorganet skal blant annet:
- Være
bindeledd mellom sivile myndigheter og EOS-tjenestene.
-
Innhente og prioritere sivile myndigheters behov for informasjon
fra EOS-tjenestene.
- Samle inn og bearbeide informasjon
om aktuelle sårbarhets- og trusselvurderinger fra EOS-tjenestene,
Kripos, Økokrim, Tollvesenet, Utenriksdepartementet, Direktoratet
for sivilt beredskap og det Senter for informasjonssikring som utvalget foreslår
etablert.
Koordineringsorganet skal informere Regjeringen
og ta imot oppdrag fra denne.
Juridiske
forslag
Utvalget fremmer enkelte forslag
om tilpasning av lovgivning for å fremme samfunnets sikkerhet
og beredskap: - Ansvarsområdet
til Politiets overvåkingstjeneste bør lovfestes.
Utvalget er kjent med at dette er under utredning i Justisdepartementet.
Som en del av denne prosessen bør det foretas en nødvendig samordning
og avklaring i forhold til lovgivningen til etterretnings- og sikkerhetstjenestene.
Det bør gis lovbestemmelser som gir Politiets overvåkingstjeneste
muligheter til offensiv forebyggende virksomhet, herunder kommunikasjonskontroll
i forebyggende øyemed.
- Det nåværende regelverket
og beslutningsprosedyrene for bistand fra Forsvaret til politiet
(og andre sivile myndigheter) i fred bør gjennomgås med
sikte på at det i kritiske situasjoner overfor væpnede
motstandere vil være mulig raskt å sette inn militære
ressurser som støtte til politiets krisehåndtering.
I denne gjennomgangen vil det kunne være aktuelt med en
ny drøfting av beredskapslovgivningen.
Konklusjon og anbefalinger
Utvalget
understreker verdien av å ha tydelige ansvars- og kommandoforhold.
Som hovedregel mener utvalget at politiet må ha ansvaret
for den operative beredskapen i forhold til terror og sabotasje
i fredstid. Utvalget mener det er viktig at politiet settes i stand
til operativt å løse enhver forutsebar terror-
og sabotasjehandling så langt som mulig med egne ressurser.
I denne sammenhengen må også Politireserven kunne utnyttes.
Politiets
kapasitet til å møte enkelte former for krevende
krisesituasjoner vil like fullt være begrenset. I mange
tilfeller er det derfor nødvendig å innhente bistand
fra Forsvaret. Utvalget mener det er viktig å utvikle samarbeidet
mellom politiet og Forsvaret, og å tilpasse dette til de
nye utfordringer samfunnet står overfor. Et godt operativt
samvirke må tilrettelegges gjennom utvikling av koordinerte
planverk, regelmessige samøvelser og prosedyrer som gjør
det så enkelt som mulig raskt å kunne sette inn
bistandsstyrker fra Forsvaret i krisehåndteringen.
Utvalget
mener det er avgjørende for landets beredskapsmessige slagkraft
at det inntas en fleksibel holdning til bruk av militære
styrker for å forebygge og begrense skader av terror- og
sabotasjevirksomhet på land eller til sjøs uten
at dette betyr en utvisking av skillet mellom sivilt og militært
ansvar. Utvalget viser i denne sammenhengen til totalforsvarskonseptet
som innebærer at man i krig skal kunne ta i bruk alle sivile og
militære ressurser til samlet forsvarsinnsats. Dette er
en tilnærming som også bør kunne anvendes
under krevende situasjoner i fredstid som krever maktanvendelse
for å beskytte nasjonale interesser. Utvalget vil anta
at viktige kriterier for når det er aktuelt å anvende Forsvarets
ressurser, er: -
hva som kjennetegner situasjonen,
- hvilke verdier som er truet, og
- hvem som har best kapasitet og kompetanse
til å håndtere situasjonen.
Det
er spesielt kapasitetshensyn som kan tvinge frem bruk av Forsvaret.
Det
kan hevdes at prosedyrene for bistand fra Forsvaret til sivile myndigheter
har fungert rimelig godt. Enkelte prosedyrer kan imidlertid synes
noe tungvinte og lite praktiske. I verste fall kan man risikere
at beslutningsprosessene tar for lang tid, og at tapene blir større
enn nødvendig. Dette gjelder særlig hvis departementene
ikke har en operativ beredskap i forhold til slike situasjoner eller
dersom det skulle bli svikt i kommunikasjonen mellom lokale og sentrale
beslutningstakere. At man ikke har fått klare eksempler
på behov for å justere instruksverket på område,
kan ha sammenheng med at vi ikke siden annen verdenskrig har hatt noe
omfattende tilfelle av slik terror og sabotasje som vi nå ser
behov for sterkere beskyttelse mot. Utvalget anbefaler derfor at
eksisterende regelverk og beslutningsprosedyrer gjennomgås
med sikte på at man i kritiske situasjoner så raskt
som mulig vil kunne sette inn tilgjengelige militære ressurser
som støtte til politiets krisehåndtering. I denne
gjennomgangen vil det også kunne være aktuelt
med en ny drøfting av beredskapslovgivningen.
Utvalget
anbefaler samtidig en grundig utredning av om kommandoforholdene
mellom politiet og Forsvaret er hensiktsmessige i forhold til ulike
alvorlige situasjoner samfunnet kan risikere å stå overfor.
Utvalgets anbefaling:
- Eksisterende regelverk
og beslutningsprosedyrer for bistand fra Forsvaret til politiet
(og andre sivile myndigheter) i fred bør gjennomgås
med sikte på at man i kritiske situasjoner så raskt
som mulig vil kunne sette inn militære ressurser som støtte
til politiets krisehåndtering. I denne gjennomgangen vil
det også kunne være aktuelt med en ny drøfting av
beredskapslovgivningen.
- Det bør foretas en grundig
utredning for å vurdere om kommandoforholdene mellom politiet
og Forsvaret er hensiktsmessige i forhold til de trusler samfunnet
kan risikere å stå overfor."
Disse medlemmer ønsker å følge
opp Willoch og Sårbarhetsutvalget, og vil derfor fremme
forslag om at Regjeringen vurderer å iverksette de tiltak
Willoch og Sårbarhetsutvalget fremmet.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen foreta
en vurdering av de sikkerhetstiltak som er igangsatt for å holde
oversikt over de islamistiske miljøene i Norge, som står
for ekstreme holdninger som går på tvers av de
verdier det norske samfunn er bygget på, og vurdere ytterligere
tiltak for å begrense disse miljøenes mulighet
til å utvikle seg."
"Stortinget ber Regjeringen vurdere
en eventuell godkjenningsordning for imamer som skal ha sitt virke ved
norske moskeer, slik at man minsker muligheten for at det kan etableres
miljøer rundt disse moskeene som kan tjene til å arbeide
imot det norske samfunnets sikkerhetsinteresser."
"Stortinget ber Regjeringen iverksette
hovedelementene i forslagene fra Sårbarhetsutvalget ledet
av Kåre Willoch."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til de risikofaktorer som identifiseres
i stortingsmeldingen. Disse medlemmer er enig i analysen
av trusselbildet som presenteres, men mener at Regjeringen ikke
i tilstrekkelig grad reflekterer dette i sine budsjettprioriteringer.
Disse medlemmer viser videre
til utredningen fra Sårbarhetsutvalget, hvor det heter
at:
"Utvalget anser heller ikke at det er unaturlig å stille spørsmål
ved balansen i ressurstildelingen mellom den sivile og den militære
delen av samfunnets totalberedskap mot ekstraordinære påkjenninger,
gitt de grunnleggende endringene i trusselbildet."
Disse medlemmer viser til at
bevilgningen til f.eks. Kystvakta ikke tillater at denne får
utnyttet sitt fulle seilingspotensial. Beskrivelsen som gis i meldingen
om betydningen av å sikre havområdene utenfor norskekysten
i et samfunnssikkerhetsperspektiv, betinger slik disse medlemmer ser
det at Kystvakten og Redningshelikoptertjenesten styrkes betydelig.
I Innst. S. nr. 9 (2002-2003), jf. St.meld.
nr. 17 (2001-2002), viste komiteene til en uklar definisjon av totalforsvarskonseptet
og ba Regjeringen gjennomdrøfte samarbeidet mellom Forsvaret
og sivilt beredskap.
Komiteen er tilfreds med at begrepet
totalforsvar beholdes. Det er gitt gode tilbakemeldinger på flere områder,
både i dokumentene fra Justisdepartementet og fra Forsvarsdepartementet.
Komiteen vil presisere begrepet
"totalforsvar" i lys av samfunnssikkerhets- og beredskapsarbeidet. Totalforsvaret
består av militære og sivile virkemidler. Det
militære forsvaret består av Forsvaret. Det sivile forsvar
omfatter hele samfunnet med alle sine funksjoner som må fungere
i krise og krig. Komiteen vil også presisere
at de totale ressurser som er tilgjengelige for å håndtere
en krig, også skal kunne brukes ved vanskelige, kriseliknende
hendelser i fred.
Komiteen vil peke på viktigheten
av felles innhold i begreper innenfor det nye totalforsvarskonseptet.
Det er viktig å arbeide aktivt for å implementere
en felles forståelse (konsensus) av begreper innenfor det
sivil-militære samarbeid. Dette vil lette planarbeid, samt sikre
god kommunikasjon på alle forvaltningsnivå.
Komiteen viser til at totalforsvarskonseptet
må i tillegg til samarbeid mellom Forsvaret og det sivile samfunn,
også styrke samarbeidet mellom sivile institusjoner for å gi
bedre helhetsløsninger og bedre ressursutnyttelse. Komiteen tar
det for gitt at Regjeringen har en jevnlig vurdering av ulike samfunns-sektorers
behov for samordning innen sikkerhet og beredskap.
Komiteen mener også at
arbeidet med samfunnssikkerhet må gjøre bruk av
et totalforsvarskonsept som sikter mot å styrke samarbeidet
mellom sivilt og militært beredskap.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at det er introdusert nye begreper og forklaringer både
i St.meld. nr. 39 (2003-2004) Samfunnssikkerhet og i St.prp. nr.
42 (2003-2004) Forsvaret. For å nevne noen eksempler: Statssikkerhet,
menneskelig sikkerhet, kollektiv sikkerhet, gråsone eller
krise med sikkerhetspolitisk dimensjon, episoder. Flertallet mener
at det kan være behov for en "samfunnssikkerhets-perm" som
et nyttig hjelpmiddel for å bli fortrolig med ord og uttrykk
innen det nye totalforsvarskonseptet.
Flertallet vil understreke at
innenfor rammen av det nye totalforsvarskonseptet skal Forsvaret,
som en av sine oppgaver, bidra til samfunnssikkerhet. Det er en forutsetning
at Forsvaret vil bidra med utgangspunkt i tilgjengelige kapasiteter,
kompetanse og de ressurser som er etablert for å løse
primæroppgavene. Forsvaret har høy kompetanse
på svært mange områder som det sivile
samfunn har bruk for. Den videre modernisering av Forsvaret sikter
mot å skape et enda mer moderne og fleksibelt forsvar,
som vil utgjøre et effektivt og tidsriktig sikkerhetspolitisk
virkemiddel for norske myndigheter. Dette vil også gjøre
Forsvaret i bedre stand til å ivareta samarbeidet med relevante
sivile myndigheter. Et helhetlig og moderne konsept for totalforsvar
må bestå av gjensidig støtte mellom Forsvaret
og det sivile samfunn i hele krisespekteret (ref. Innst. S. nr.
234 (2003-2004), jf. St.prp. nr. 42 (2003-2004) side 47).
Komiteen vil understreke at det
generelle ansvaret for antiterrorberedskap er lagt til politiet. Komiteen viser
til at Forsvaret skal bidra til å ivareta norsk samfunnssikkerhet,
redde liv og begrense konsekvensene av ulykker, katastrofer, anslag
og angrep fra statlige og ikke-statlige aktører. Territorialforsvarets
innretting, utrustning og trening må legge tilstrekkelig
vekt på evnen til å bidra til å løse
slike oppgaver, bl.a. gjennom kvalitetsreformen i Heimevernet (HV).
HV som bistandsressurs til politiet antas primært å kunne
være aktuelt i forbindelse med situasjoner der det iverksettes omfattende
objektsikring, eller hvor beskyttelsesbehovet vil kunne strekke
seg over en lengre periode. På områder av samfunnssikkerhetsarbeidet
hvor sivile instanser har hovedansvaret (primæransvaret),
er det en forutsetning at Forsvaret støtter opp og bidrarmed utgangspunkt i tilgjengelige kapasiteter,kompetanse og ressurser etablert for å løse
de militære hovedoppgavene
Komiteen viser til at Forsvarsdepartementet,
Olje- og energidepartementet og Justis- og politidepartementet i
samarbeid bl.a. har vurdert ansvarsforholdene mellom politiet og
Forsvaret i ekstraordinære situasjoner. Komiteen har
merket seg at arbeidsgruppens konklusjon i hovedsak gir politiet
ansvar for å håndtere slike situasjoner og at
vedkommende politimester er ansvarlig for å iverksette
nødvendige tiltak.
Komiteen er enig i at det kan
være situasjoner der det er naturlig at Regjeringen vurderer å tildele
Forsvaret ansvaret for å håndtere situasjonen,
f.eks. ved massive angrep mot oljeinstallasjoner og hvor det er uklart
om man står overfor en fredskrise, sikkerhetspolitisk krise
eller krig. Komiteen viser til at Forsvaret besitter
nødvendig kompetanse eller det nødvendige utstyr
på visse områder, og derfor har et overordnet
ansvar ved terrorsituasjoner som kun kan løses ved bruk
av f.eks. Forsvarets jagerfly.
Komiteen merker seg at nøkkelpersonell
på oljeinstallasjonene i liten grad er bevisstgjort på mulige scenarier
som kan inntreffe. De som har ansvar for sikkerheten på og
rundt plattformene til daglig, må trekkes med i øvelser
som holdes sammen med politi og forsvar. Det samme gjelder personell
som er øremerket redningsoppdrag.
Komiteen vil påpeke
at det er viktig at politiets metoder er hensiktsmessige ut ifra
en samlet vurdering av trusselbildet. I et samfunn hvor rettssikkerheten
står sentralt, må politiets metoder vurderes opp
mot rettssikkerhetsprinsippet (NOU 2004:6 Mellom effektivitet og
personvern).
Komiteen viser videre til at
det er nødvendig at politiets ressurser står i
rimelig forhold til de oppgaver de er satt til å utføre.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet vil peke på at det i enkelte sammenhenger
kan oppstå en vanskelig balansegang mellom politiets ansvar
og Forsvarets oppgaver både når det gjelder krisehåndtering
og terrorberedskap. Disse medlemmer vil i den sammenheng
understreke politiets overordnede ansvar. Det er politiet som må avgjøre
om og hvordan man eventuelt ønsker bistand fra Forsvaret.
På denne bakgrunn vil disse medlemmer advare
mot at Forsvaret bruker tid og knappe ressurser på øvelse
i forhold til oppgaver som i utgangspunktet tilligger politiet.
Disse medlemmer viser til de
beskrevne rammebetingelser for totalforsvaret. Disse medlemmer deler
sårbarhetsvurderingene som er gjort, men mener at problemstillingen
med oppslitting av virkemidlene som følge av privatisering
og delprivatisering av forsvarsfunksjoner, innen energisektoren
og av infrastruktur generelt, ikke er problematisert og diskutert tilstrekkelig.
Det er etter disse medlemmers oppfatning betydelig
risiko til den fragmentering av ansvar og manglende helhet som følger
ved denne utviklingen.
Disse medlemmer er uenig i framstillingen
av at omleggingen av Forsvaret slik stortingsflertallet har bestemt
gjør Forsvaret bedre egnet til å bidra til samfunnssikkerhet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til Innst.
S. nr. 234 (2003-2004), jf. St.meld. nr. 42 (2003-2004), og den
understreking som der ble gjort med hensyn til legalitet og legitimitet
ved bruk av militærmakt i internasjonale operasjoner, og
at militær maktbruk er legal når den har basis
i folkeretten, mens den er legitim når den kan begrunnes
politisk og moralsk. Flertallet er enig i at norsk
deltagelse i internasjonale operasjoner må være basert
på FN-mandat og prinsippene i FN-pakten. I tillegg er politisk
og moralsk legitimitet nødvendig. For øvrig er
det viktig at militære engasjement i utlandet er gjenstand
for en bred og åpen debatt. Dette er avgjørende
for å forankre norsk utenrikspolitikk i folket. Flertallet vil
vise til at Norge dermed fortsatt må avstå fra
deltakelse i preventiv krigføring og forkjøpsangrep
som ikke har en klar forankring i folkeretten.
Komiteen har merket seg vurderingen
at beredskapslovens § 3 er en fullt ut tilstrekkelig "hjemmel"
i forbindelse med aktuelle krisescenarier hvor det helt unntaksvis
kan tenkes behov for å overføre ansvar fra politiet
til Forsvaret.
Komiteen støtter Regjeringens
syn på at beredskapslovgivningen fremdeles er et nyttig
verktøy for å kunne møte situasjoner
der rikets sikkerhet står i fare. Beredskapslovgivningen
anses som tilstrekkelig fleksibel til å kunne møte
det endrede trussel- og risikobildet. Komiteen mener
imidlertid det er viktig å være oppmerksom på samfunnsendringer
som kan gjøre en ny vurdering nødvendig.
Komiteen viser til at det samlede
beredskapssystemet for militær og sivil sektor
er under revisjon for å gjøre det bedre i forhold
til dagens sikkerhetsutfordringer.
Komiteen viser til at gjensidig
sivil-militær støtte og samarbeid må tilpasses
sikkerhetsutfordringer også i den lavere del av krisespekteret,
uavhengig av om beredskapslovgivningen kommer til anvendelse.
Komiteen vil understreke nødvendigheten
av å vektlegge øvelser i fredstid som det beste
grunnlag for å møte utfordringer i alle deler
av krisespekteret. Komiteen vil i den sammenheng
peke på behovet innen sivil sektor for ressurser til øvingsvirksomhet. Komiteen vektlegger
også den frivillige sektors rolle i forbindelse med øvelser,
og vil oppfordre til at frivillige organisasjoner innlemmes både
i felles planlegging og øvelser.
Komiteen mener at prinsippene
for håndtering av militære utfordringer ikke nødvendigvis
vil være tilsvarende som for håndtering av sivile
utfordringer innenfor samfunnssikkerhet.
Komiteen viser til at sikkerhetspolitiske
kriser vil måtte håndteres av sentrale myndigheter.
Komiteen viser til at beredskapslovgivningen
ble gjennomgått NOU 1995:31. Det er med dette i minnet at komiteen viser
til at flertallet i Innst. S. nr. 9 (2002-2003), jf. St.meld. nr.
17 (2001-2002), ba om at beredskapslovgivningen gjennomgås
på nytt bl.a. med tanke på klargjøring
av kommandolinjer. Komiteen finner ikke at den aktuelle
stortingsmelding på dette punkt leverer i tilstrekkelig
grad.
Komiteen fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen gå gjennom
beredskapslovgivningen bl.a. med tanke på klargjøring
av kommandolinjer og definering av gråsoner i akuttsituasjoner."
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Kristelig Folkeparti,
viser også til at et klart flertall i Innst. S. nr. 9 (2002-2003),
jf. St.meld. nr. 17 (2001-2002), mente at meldingen ikke i tilstrekkelig grad
fastsette et totalkonsept for samfunnssikkerhet, sårbarhetsforebygging
og antiterrortiltak. Flertallet i innstillingen mente derfor at
Regjeringen måtte komme tilbake til Stortinget med proposisjoner,
hvor bl.a. utgangspunktet er et totalkonsept som omfatter forebygging,
beredskap og krisehåndtering, og der en rekke av de områdene
som ble beskrevet i St.meld. nr. 17 (2001-2002) ble konkretisert. Flertallet vil
igjen be om at disse proposisjonene blir utarbeidet og oversendt
Stortinget.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti mener at Regjeringens tilbakemeldinger
på sårbarhetsforebygging, antiterrortiltak, beredskap,
krisehåndtering m.m. som ble beskrevet i merknadene i Innst.
S. nr. 9 (2002-2003), jf. St.meld. nr. 17 (2001-2002), har vært
tilfredsstillende. For å bedre prosessene ved behandlingen
av slike saker, mener disse medlemmer det er nødvendig å vurdere
nye rutiner for å ivareta forsvarskomiteens behov for å bli
holdt à jour og beholde en helhetstenkning på samfunnssikkerhet.
Komiteen viser til
at komiteenes flertall i Innst. S. nr. 9 (2002-2003), jf. St.meld.
nr. 17 (2001-2002), ville understreke at etterretning, overvåkning
og sikkerhet vil stå meget sentralt for å nå målsettingene
for samfunnssikkerhetsarbeidet, og at følgende tekst fulgte opp:
"Derfor opprettes en EOS-komité med et eget
fast sekretariat (Koordinerings- og rådgivningsutvalget (KRU))
som skal sikre en helhetlig bruk av alle EOS-ressurser innenfor
et utvidet trusselbilde. Flertallet mener sekretariatet må inneha
en bred analysekompetanse for komiteen som er basert på en
bred tilnærming til det samlede trusselbilde. Flertallet
vil påpeke viktigheten av klare kommandolinjer og ansvarsforhold."
Komiteen ber Regjeringen komme
tilbake på egnet måte og snarest mulig med en
evaluering av ordningen med rullerende sekretariats- og ledelsesfunksjon
for å videreutvikle denne.
Komiteen vil understreke at i
dagens sikkerhetspolitiske situasjon er det avgjørende
for samarbeid både nasjonalt og internasjonalt å møte
de nye sikkerhetsutfordringene det sivile samfunn står
overfor.
Komiteen mener at ved å bidra
til fred og stabilitet internasjonalt gjennom konfliktforebygging,
rettsoppgjør og freds- og forsoningsarbeid, ivaretar vi
også sikkerheten i egne nærområder. Komiteen er
enig med Regjeringen i at de internasjonale aspekter ved samfunnssikkerhetsarbeidet
derfor skal ha en fremtredende plass.
Komiteen støtter Regjeringens ønske
om å bidra til størst mulig klarhet i rollefordelingen
mellom sivile og militære aktører i konfliktområder
og understreker betydningen av FNs rolle når det gjelder
koordinering av ulike aktører.
Komiteen mener det er svært
viktig at humanitære grunnprinsipper om nøytralitet
og upartiskhet ivaretas, slik de er nedfelt i internasjonal humanitær
rett bl.a. i Genève-konvensjonen.
Komiteen viser videre til at
internasjonalt samarbeid på det justispolitiske området
står sentralt, særlig rettet mot stabilisering
av situasjoner med sammenbrutt statsmakt, bistand ved naturkatastrofer
eller teknologiske kriser.
Komiteen har merket seg at prosjekt
"styrkebrønn" er opprettet i regi av Justis- og politidepartementet.
Denne beredskapsgruppen for internasjonal sivil krisehåndtering
er en oppfølging av forsvarskomiteens og justiskomiteens
merknader i Innst. S. nr. 9 (2002-2003), jf. St.meld. nr. 17 (2001-2002).
Komiteen har merket seg at innenfor
NATOs ramme for sivil kriseplanlegging har det fra norsk side vært
lagt vekt på beskyttelse av sivilbefolkningen forut for
og etter en eventuell bruk av masseødeleggelsesvåpen.
Komiteen ser positivt på at
Norge har innledet et uformelt samarbeid innen sivil krisehåndtering
med andre nordiske land, Tyskland, Polen og de baltiske land.
Komiteen vil understreke betydningen
av norske humanitære hjelpeorganisasjoners viktige innsats innen
sivil krisehåndtering. Det er imidlertid viktig at deres
arbeid samordnes med andre aktører i de situasjonene hvor
det er nødvendig. I den sammenheng støtter komiteen DSBs
arbeid for å forbedre internasjonal krisehåndtering
særlig gjennom FNs system for krisevurdering og koordinering
(UNDAC).
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, mener at militære
styrker kan ha spesielle kapabiliteter som ikke andre aktører
innehar eller er i stand til å skaffe tilveie tidsnok.
Det forekommer at militære styrker er de eneste som kan
nå fram med humanitær hjelp til sivile på grunn
av sikkerhetshensyn. Det er også situasjoner der militært nærvær
eller annen støtte er en forutsetning for at humanitære
aktører kan arbeide i et område med høy sikkerhetsrisiko.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at EU har vedtatt en erklæring som forplikter medlemslandene
til å handle felles og solidarisk dersom et av landene
blir utsatt for terrorangrep. Flertallet ber Regjeringen
sørge for at de mekanismer for dialog og konsultasjoner
som er etablert, følges opp på best mulig måte.
Det viktigste elementet i Berlin-avtalen er prinsippet om at NATO,
i de tilfeller der Alliansen som organisasjon ikke ønsker å involvere
seg, kan stille kollektive militære kapasiteter til rådighet
for EU-ledede operasjoner.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti ser
behovet for militære støttefunksjoner rundt noen
sivile krisehåndteringer og i fredsbyggingsoppdrag, men
mener det er behov for klarere skillelinjer mellom sivile og militære
oppgaver knyttet til internasjonale oppdrag. Dette medlem frykter
at humanitære oppdrag kan miste legitimitet i sine respektive
sivilsamfunn dersom denne fordelingen av slike oppgaver ikke er
klart definert. Dette medlem vil vise til at begrepet
humanitære styrker som er blitt anvendt om norske militærbidrag
i Irak, er svært uheldig.
Dette medlem mener at norsk militær
deltakelse i utlandet må ha legitimitet, og vil derfor
understreke at FN-mandat må ligge til grunn for slike oppdrag.
Dette medlem viser til at Norge
som NATO-medlem har vektlagt sivil kriseplanlegging forut for og etter
eventuell bruk av masseødeleggelsesvåpen. Dette
medlem mener at Norge også bør arbeide aktivt
for at NATO går bort fra strategien med førstebruk
av atomvåpen og arbeide for nedrustning av kjernefysiske
våpen.
Dette medlem savner videre en
analyse av FNs plass i det internasjonale samarbeidet.
Komiteen viser til at det nye
risikobildet omfatter fare for bruk av masseødeleggelsesvåpen
fra statlige eller ikke-statlige aktører, også rettet
direkte mot det sivile samfunn. Dette risikobildet omfatter også farer relatert
til utilsiktede utslipp fra infrastruktur og industri. Komiteen har
merket seg Forsvarets plan for oppgradering av ARBC-vernenheter
med mulighet for deteksjons-, analyse- og rensekapasitet for bl.a. å kunne
løse nasjonale oppgaver og gi støtte til samfunnssikkerhet
(ref. Innst. S. nr. 234 (2003-2004), jf. St.prp. nr. 42 (2003-2004)).
Arbeid for å hindre spredning av atomvåpen
og masseødeleggelsesvåpen er en viktig del av
norsk forsvars- og sikkerhetspolitikk. For komiteen er
det viktig at Norge bidrar til at ikke-spredningsarbeidet fortsetter
og at Ikke-spredningsavtalen (NPT) videreføres og styrkes.
Komiteen viser til definisjonen
av masseødeleggelsesmidler som legges til grunn. Komiteen er
kjent med de omfattende ødeleggelser radiologiske, kjemiske
og biologiske stridsmidler kan medføre. Som masseødeleggelsesmiddel
står imidlertid atomvåpen i en særstilling
i forhold til de skader de kan forårsake. Komiteen mener
derfor at atomvåpen bør behandles særskilt
i omtalen av masseødeleggelsesmidler.
Komiteen vil også vise
til den viktige oppryddingen av atomavfall i Nordvest-Russland.
Dette utgjør i første rekke en alvorlig miljøfare.
Dersom denne type avfall kommer på avveie kan det også representere
en trussel ved å kunne benyttes til fremstilling av radiologiske
våpen, såkalte "skitne bomber".
Komiteen har merket seg at Direktoratet
for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) skal understøtte
Justis- og politidepartementets samordningsansvar i forhold til
beredskap mot masseødeleggelsesmidler, samt informere og
rapportere om den helhetlige situasjonen.
Videre har komiteen merket seg
at DSB skal utrede hvordan den interkommunale beredskapen mot akutt
forurensing kan utvikles til å inngå i den samlede beredskapen
mot masseødeleggelsesmidler.
Komiteen viser til bla. "storulykkeforskriften"
om tiltak for å avverge og begrense skadevirkninger av storulykker
i virksomheter der farlige kjemikalier forekommer. Komiteen er
innforstått med at ikke alle områder er detaljert
informert om i denne meldingen og ber derfor Regjeringen komme tilbake
med en fyldigere redegjørelse på en egnet måte,
også når det gjelder sykdomsfremkallende smittestoffer.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartie, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til Innst. S. nr. 9 (2002-2003), jf. St.meld. nr. 17 (2001-2002),
der komiteene sluttet seg til følgende:
"Komiteene viser til at Sårbarhetsutvalget
foreslo å styrke kontrollen med svært farlige
kjemikalier og sykdomsfremkallende smittestoffer, og vil be Regjeringen
om å vurdere hvilke tiltak som kan iverksettes for en bedre
sikring av lagre av kjemikalier og sykdomsfremkallende smittestoffer
ved mikrobiologiske laboratorier og industrielle virksomheter. Komiteene
vil videre be Regjeringen om å vurdere hvilke tiltak som
kan iverksettes for bedre sikring mot at farlige kjemikalier som
produseres eller brukes av vannverk, næringsmiddelbedrifter
og industribedrifter kommer på avveie gjennom tyveri og
sabotasje."
Dette flertallet kan ikke se
at Regjeringen på en fullstendig måte har fulgt
Stortingets oppfordring.
Komiteen vil be Regjeringen
komme tilbake til Stortinget med en helhetlig gjennomgang av på hvilken måte
og på hvilke arenaer Norge best kan bidra i arbeidet med
nedrustning og ikke-spredning, og fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å fremme
en sak for Stortinget med en helhetlig gjennomgang av på hvilken måte
og på hvilke arenaer Norge best kan bidra i arbeidet med
nedrustning og ikke-spredning."
Komiteen har merket seg at det
arbeides med ny lov om Sivilforsvaret og at det samtidig vil foretas
en gjennomgang av styrkestrukturen. Komiteen støtter forslaget
om at det vurderes et tettere samarbeid med Brannvesenet.
Komiteen ber Regjeringen avklare
om det er behov for sanitetsavdeling i Sivilforsvaret, og om Sivilforsvaret
skal fornye bl.a. bærbart utstyr for helsepersonell til
bruk i ulendt terreng eller ikke.
Komiteen mener det er viktig
at flest mulig får en utdanning eller opplæring
innenforsamfunnssikkerhetsom
gir relevant kompetanse. Komiteen ser positivt på en
utredning av felles sesjon for personell til Forsvaret, Sivilforsvaret
og eventuelle andre beredskapsmyndigheter (forsterkningsgrupper).
Komiteen ber om at lengden på tjenesten
og innholdet i den sivile verneplikten også blir vurdert, bl.a.
i forhold til prinsippet om likebehandling og samfunnets behov for
opplæring og kompetanse på sårbarhet
og samfunnssikkerhet innenfor totalforsvarskonseptet.
Komiteen har merket seg det voldsforebyggende arbeid
(VOKT) som spesielt skal avdekke og forebygge mobbing, vold og konflikter
i ungdomsmiljøet. Komiteen er enig i at
dette arbeidet må prioriteres.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til Innst. S. nr. 234 (2003-2004), jf. St.prp. nr. 42 (2003-2004),
om den videre modernisering i Forsvaret i perioden 2005-2008. HV
skal ha oppdrag knyttet til suverenitetshevdelse og må kunne
forsterke annen militær tilstedeværelse i utsatte
områder og ivareta spesielle oppdrag som f.eks. forsterket
grensevakt, styrkebeskyttelse, sikring av nasjonale styrker og mottak
av allierte forsterkninger. Dette må HV-styrken være
trent til å mestre. Når det gjelder bistand til politiet
i forbindelse med å bekjempe terroranslag, kan HV i gitte
situasjoner være en viktig ressurs. Slik bistand antas
primært å kunne være aktuelt i forbindelse
med situasjoner der det iverksettes omfattende objektsikring, eller
hvor beskyttelsesbehovet vil strekke seg over en lengre tidsperiode.
HV vil i 2005 starte utviklingen av en kjerne
av styrker på høy beredskap innsatsstyrkene (ca.
5 000 personell). Ytterligere forsterkning lokalt vil bli ivaretatt av
forsterknings- og oppfølgingsstyrker (hhv. 20 000 og 25
000 personell). I tillegg skal HV ha en reserve på 33 000
personell. HVs styrke vil totalt være på ca. 83 000
personell.
Flertallet vil vise til Innst.
S. nr. 234 (2003-2004) jf. St.prp. nr. 42 (2003-2004) Den videre
moderniseringen av Forsvaret 2005-2008 vedrørende omstillingen
i Heimevernet (HV) der et flertall understreket at Vernepliktsverket
får en nøkkelrolle i å etablere en kompetansedatabase
for reserven på 33 000 personer.
Komiteen vil understreke at Forsvaret
gjennom Kystvakta har fått tildelt begrenset politimyndighet
for blant annet fiskerioppsyn, fangstoppsyn, tolloppsyn og miljøoppsyn
og yter en betydelig bistand innen redningstjenesten og i forbindelse
med bergingsberedskap til sjøs. Det sivilt-militære
samarbeidet fungerer godt og vil utvikles videre.
Komiteen har merket seg at fylkesmennenes
ansvar og oppgaver innen samfunnssikkerhet og beredskap gjennomgås
for å sikre god kvalitet, ønsket kompetanse og
nødvendige ressurser. Det skal legges fram en rapport som
skal danne grunnlaget for revisjon av fylkesmannens beredskapsinstruks.
Komiteen viser til Innst. S.
nr. 9 (2002-2003), jf. St.meld. nr. 17 (2001-2002), og ber om at
de kommunene som ennå ikke har utarbeidet selvstendige
sårbarhets- og beredskapsplaner, blir pålagt å sluttføre dette
arbeidet. Komiteen mener at fylkesmannens samordningsansvar
får større reell betydning når alle kommuner
deltar i dette arbeidet.
Komiteen viser til at Regjeringens
kriseinformasjonsenhet (Kriseinfo) består av informasjonssjefer
fra ti ulike departement som skal bistå sentralforvaltningen
med informasjonshåndtering ved større kriser og hendelser
i fredstid. Komiteen har merket seg at Statskonsult
sitter med ansvaret for sekretariatsfunksjonen for Kriseinfo, men
at oppgavene knyttet til sekretariatet inntil videre har blitt ivaretatt
av Moderniseringsdepartementets budsjett i påvente av en
evaluering, etter at Statskonsult ble foreslått omdannet
til aksjeselskap fra 1. januar 2004. Komiteen mener
at evalueringen av Kriseinfo bør komme i gang så snart
som mulig.
Komiteen fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen iverksette
en evaluering av organiseringen av Kriseinfo."
Komiteen har merket seg rapporter
om at klimaendringer allerede har påvirket mange fysiske
og biologiske systemer over hele kloden. Klimaendringer kan medføre økt
sårbarhet i kritisk infrastruktur og primærnæringene,
og kan medføre helsemessige konsekvenser. Det er behov
for økt kunnskap om klimaendringenes konsekvenser for sikkerhets-
og beredskaps-arbeidet.
Komiteen vil understreke at endrede
klimatiske betingelser krever økt bevisstgjøring
i berørte virksomheter og hos ansvarlige myndigheter.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener at den trusselen klimaendringene utgjør for samfunnssikkerheten, ikke
er tilstrekkelig vektlagt i stortingsmeldingen. Flertallet viser
til at årsaker til temperaturstigning i form av menneskelig
aktivitet ikke er gitt noen plass, og at vurderingene og tiltak
som er beskrevet utelukkende er forbeholdt nasjonale oppgaver knyttet
til skred, ras og flom i Norge. Flertallet mener
at norske bidrag til å redusere den globale klimatrusselen, både
i form av å begrense norske klimautslipp og i form av internasjonal
aktivitet for å øke oppslutningen om og forpliktelsene
til dette, burde vært omtalt. Flertallet mener
det er en svakhet at meldingen legger mer vekt på å tilpasse
seg klimaendringer enn å begrense dem.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til meldingen der det blir
presisert at klimaendringer vil gi økologiske og samfunnsmessige
konsekvenser. Regjeringen har et overordnet ansvar for miljø,
både nasjonalt og internasjonalt (globalt) for å forebygge
klimaendringer, f.eks. Kyoto-avtalen. For den sivile beredskap blir
det en hovedoppgave å kunne håndtere konsekvensene
av klimaendringene, f.eks. skred, ras og flom.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at det er gitt økonomisk bistand til å starte
opp et samarbeidsprosjekt mellom tre fylkeskommuner, ledet av Norges
geologiske undersøkelse (NGU). Prosjektet har hatt som hensikt å kartlegge
og informere om store fjellskred. Flertallet mener
at dette prosjektet bør videreføres i sin nåværende
form, og foreløpig ikke inngå som en del av det
nasjonale programmet for skredkartlegging under NGU.
Flertallet viser til at større
fare for ekstremt vær kan gi seg dramatiske utslag for
norsk sokkel. Flertallet mener det er en stor svakhet
ved stortingsmeldingen at den ikke diskuterer oljevernberedskap
i forbindelse med konsekvenser av klimaendringer.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil fremheve at
de sikkerhetsmessige og beredskapsmessige utfordringer knyttet til
klimaendringer er store, og har merket seg at Justis- og politidepartementet
har gitt DSB i oppdrag å gjennomføre en utredning
som ser nærmere på disse forholdene, og som også skal
inneholde vurderinger av konsekvenser og aktuelle tiltak.
Dette flertallet vil presisere
at dette arbeidet bør prioriteres høyt og vil
fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å iverksette
arbeid for å få oversikt over mulige konsekvenser
av klimaendringer, og fremme en sak for Stortinget om aktuelle tiltak
for å begrense effektene av klimaendringer innenfor alle
samfunnssektorer."
Komiteen viser til Innst. S.
nr. 9 (2002-2003), jf. St.meld. nr. 17 (2001-2002), og til de respektive
partiers merknader om nytt digitalt nødsamband.
Komiteen vil vise til at Regjeringen
i Tillegg nr. 3 til St.prp. nr. 1 (2004-2005) fra Justis- og politidepartementet
tar initiativ til utbygging av et felles digitalt radiosamband for
nød- og beredskapsetatene, hvor det legges opp til en prosess
med sikte på ferdigstillelse av et landsdekkende nødnett
i løpet av 2009. Det vises til at denne saken pr. november
2004 er til behandling i Stortingets justiskomité.
Komiteen merker seg at det skal
vurderes om en koordinerende enhet som effektivt kan håndtere
en krise der flere samfunnskritiske funksjoner blir angrepet samtidig
bør etableres.
Komiteen vil påpeke
nødvendigheten av tilstrekkelig og tilgjengelig kompetanse
for gjenoppretting av data.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Kristelig Folkeparti,
mener St.meld. nr. 39 (2003-2004) ikke på en tilstrekkelig
måte tar inn over seg at det offentlige Norges vern mot
IT-angrep synes for lite koordinert. Flertallet mener
at ansvaret for det offentliges IT-sikkerhet synes for dårlig, og
at dette sakskomplekset lider under det faktum at for mange aktører
er tildelt ansvar. Dette gjelder ikke bare på underordnet
nivå, men det kan også synes som om det på departementalt
nivå er for mange som har en rolle i utformingen av den
statlige IT-sikkerheten. Flertallet mener dette ansvaret
må samles i langt større grad, og viser til Innst.
S. nr. 9 (2002-2003), jf. St.meld. nr. 17 (2001-2002), der komiteene
mente at:
"Komiteene mener det er svært viktig at Økokrim oppretter
et senter til bekjempelse av datakriminalitet.
Komiteene
mener det blir viktig å utvikle lovverk og tiltak mot IKT-kriminalitet."
Flertallet mener i tillegg at
det offentliges organisatoriske ansvar må klargjøres,
og at ansvaret også sentralt i større grad må sentraliseres.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til Regjeringens fire overordnede
mål for arbeidet med informasjonssikkerhet. Disse
medlemmer vil vise til Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM)
som er tillagt ansvaret for Varslingssystem for digital infrastruktur
(VDI) og det viktige arbeid de gjør både for offentlige
etater og private bedrifter. NSM er tillagt sertifiseringsmyndighet for
IT-sikkerhet i IT-produkter og systemer.
Videre vil disse medlemmer vise
til at Politiets datakrimsenter ble etablert i 2002 og offisielt åpnet
i 2003. Senteret er foreløpig organisert under ØKOKRIM,
men vil fra 1. januar 2005 inngå i et nytt særorgan
i politiet: Den nasjonale enhet for bekjempelse av organisert kriminalitet
og annen alvorlig kriminalitet (se meldingens kapittel 8.1)
Komiteen viser til
komiteens spørsmål nr. 28 og justisministerens
svar datert 25. oktober 2004, se vedlegg. Ansvaret for Senter for
informasjonssikring (SIS) er nå overført fra Nærings-
og handelsdepartementet til Moderniseringsdepartementet.
Komiteen har merket seg at Norges
vassdrags- og energidirektorat (NVE) har utarbeidet et strategidokument
for arbeidet med kraftforsyningsberedskap.
Komiteen vil understreke at det
er viktig å opprettholde og videreføre kompetanse
på områder innen kraftsektoren, som f.eks. vedlikehold
av kraftverk, linjenett, demninger og øvrig infrastruktur.
Komiteen har merket seg at Regjeringen
har fremmet forslag om en felles Havarikommisjon for transportulykker
innen sivile luftfarts-, jernbane-, vei- og sjøfartsulykker
samlet og at dette pr. november 2004 er til behandling i Stortingets
næringskomité. Komiteen ser en
styrke i en samlet behandling av ulykker, og mener at et formelt
samarbeid mellom tilsynene på de samme områdene
også vil kunne gi bedre effekt av arbeidet med oppfølging
og forbedring av sikkerheten.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Høyre og Kristelig Folkeparti, viser
til at komiteene i Innst. S. nr. 9 (2002-2003), jf. St.meld. nr.
17 (2001-2002), ba om følgende under avsnittet Transportsikkerhet:
"Komiteene viser til at Sårbarhetsutvalget
foreslo å opprette en uavhengig tilsynsordning for sikkerheten på veger
og i tunneler, og at det skulle utarbeides klarere krav til sikkerhetsnivå i
konsesjonsvilkårene når transportruter legges
ut på anbud. Komiteene viser til at det er betydelige oppgaver
knyttet til å opprettholde og styrkes sikkerheten for transport
på veger og i Norges mange tunneler, også knyttet
til bedre sikring av transport av farlig gods langs norske veier. Komiteene
mener at disse forslagene fra Sårbarhetsutvalget bør
følges opp og vil be Regjeringen om å utrede en
tilsynsordning som skal ivareta sikkerheten på veger og
i tunneler, samt å utarbeide tydeligere krav til sikkerhetsnivå i
konsesjonsvilkårene når transportruter legges
ut på anbud.
Komiteene vil be Regjeringen
komme tilbake til Stortinget med forslag om å øke
sikkerheten i t-bane/togtunneler, vegtunneler og ved sjøtransport
i forbindelse med rulleringen av Nasjonal transportplan. Komiteene
mener det må innføres sikkerhetskontroll ved alle
større flyplasser og at ID-kontrollen skjerpes.
Komiteene
vil be Regjeringen vurdere om politiet bør få nødvendig
lovgivning for å kunne få adgang til passasjerlistene
ved innenriksflyvninger, i tillegg til utenriksflyvninger."
Flertallet kan ikke se at disse
anmodningene er tilstrekkelig fulgt opp i den framlagte stortingsmeldingen.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil vise til at Regjeringen på flere samfunnssektorer i økende
grad omstiller statlig virksomhet til aksjeselskaper. Slik AS-ifisering
har et kostnadsfokus som etter dette flertallets syn
ikke lar seg forene med grunnleggende prinsipper for samfunnssikkerhet.
Statlige etater har et ansvar som strekker seg utover det faktum
at det skal være et kostnadsfokus på etatens virksomhet. Å omgjøre
statlige virksomheter til aksjeselskaper vil også bidra
til å splitte opp innarbeidede fagmiljøer. Dette
er svært uheldig, og bidrar ikke til at etatene kan koordinere
sin virksomhet mot en høyere grad av samfunnssikkerhet.
Det er ingen garanti for at etableringen av aksjeselskaper vil medføre
at det etableres gode fagmiljøer. Det kan heller tenkes
at de offentlige fagmiljøene som var etablert, vil forvitre
som en følge av denne omstillingen, som dessverre også ofte
er koblet sammen med en nedbemanning. Dette flertallet viser
også til at Norge er et lite, langstrakt land med en langstrakt
kyst og med små fagmiljøer, for eksempel knyttet
til jernbane.
Det er etter dette flertallets mening
viktig at etater med ansvar for transport til lands og til havs
ikke omgjøres til aksjeselskaper, men at Regjeringen heller vektlegger
hvordan disse fagmiljøene kan utvikles og samordnes i offentlig
regi.
Det er dette flertallets oppfatning
at meldingen i liten grad reflekterer et reelt sentralt ansvar for
samfunnssikkerhet. I stadig økende antall eksempler ser
vi behovet for at det tas et overordnet ansvar for samfunnets totale
sikkerhet. Transportberedskapen må ses i en slik sammenheng,
og det er uheldig om kunnskap og kompetanse i dette arbeidet fragmenteres.
I verste fall vil det kunne svekke muligheten til effektiv krisehåndtering. Dette
flertallet ser det derfor som ønskelig at Regjeringen
kommer tilbake til Stortinget med en melding om hvordan de vil prioritere
en modernisering av beredskapsordningene innen transportsektoren.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti peker på at tiltakene det
her vises til, enten er fulgt opp eller at arbeid med oppfølging
er i gang. Disse medlemmer viser til at det er et
omfattende FN- og EU-regelverk på området som har
gitt oppdatering av norsk regelverk med iverksettelse 1. januar
2005. Dette inkluderer også tilsynsordninger.
Disse medlemmer viser til St.meld.
nr. 24 (2003-2004) Nasjonal transportplan og St.meld. nr. 39 (2003-2004).
Sikkerhetskontroll er nå praksis ved alle stamlufthavnene
og ved de regionale lufthavner. Videre vil disse medlemmer vise
til at politiet ved mistanke om noe kriminelt i dag har adgang til
passasjerlister ved innenriksflygninger.
Komiteen viser til at komiteene
i Innst. S. nr. 9 (2002-2003), jf. St.meld. nr. 17 (2001-2002),
ba om følgende:
"Komiteene vil be Regjeringen foreta en gjennomgang om
sikkerhet og antiterrortiltak mot norsk skipsfart."
Komiteen viser til
punkt 10.3.2 i St.meld. nr. 39 (2003-2004) der det gjøres
rede for det arbeidet som er igangsatt når det gjelder
sikkerhet og antiterrortiltak mot norsk skipsfart. Komiteen vil
eksempelvis henlede oppmerksomheten mot kommende tiltak som at skip,
rederier og havneanlegg skal ha en sikkerhetsansvarlig og at det
skal utarbeides sårbarhetsanalyser og sikkerhetsplaner.
Komiteen peker på at
Norge har jurisdiksjon over et havområde som er syv ganger
større enn vårt landterritorium, og dette er blant
verdens mest ressursrike og produktive havområder. Det
er derfor behov for omfattende kystovervåkning, i et samarbeid
mellom sivile og militære myndigheter.
Komiteen har merket seg at detaljprosjektering
av trafikksentralen Nord-Norge i Vardø er startet. Fram
til trafikksentralen settes i operativ drift vil overvåkningen
av skipstrafikken utenfor Nord-Norge ivaretas av Kystverket ved
Fedje trafikksentral og ved bruk av AIS (Automatisk informasjonssystem),
samt ved samarbeid med Forsvaret. Komiteen har merket
seg at Kystverket har ansvar for forebyggende tiltak, overvåkning
av skipstrafikken, mottak av informasjon av farlig last, og for å aksjonere
ved behov.
Komiteen deler Regjeringens visjon
om helhetsløsninger og god ressursutnyttelse og mener at
det kan være noe å hente på samarbeidsstrukturer
innen kystberedskapen, f.eks. kystdirektorat, kystverk og sjøkartverk.
Komiteen vil understreke at formålet
med overvåkning skal være å etablere
et godt situasjonsbilde, og kontinuerlig videreutvikle et tilfredsstillende
beslutningsgrunnlag. I det nasjonale overvåkningskonseptet
bør det legges vekt på fellestenkning i forhold
til forskning og utvikling, anskaffelse og utnyttelse
av både militære og sivile systemer. Innsamlet
og bearbeidet informasjon må i størst mulig grad
gjøres tilgjengelig for brukere i et nettverk. Komiteen mener
at for å muliggjøre fellestenkning og tilgjengelighet,
vil det være avgjørende med en velfungerende informasjonsinfrastruktur
som beskrevet i Innst. S. nr. 234 (2003-2004), jf. St.prp. nr. 42
(2003-2004).
Komiteen vil vise til at det
er opprettet en krisestyringskommando på Reitan, som også ivaretar
viktige overvåkningsfunksjoner i nordområdene. Komiteen viser
i den forbindelse til Innst. S. nr. 9 (2002-2003), jf. St.meld.
nr. 17 (2001-2002), og til Innst. S. nr. 234 (2003-2004), jf. St.prp.
nr. 42 (2003-2004). Komiteen viser også til
justisministerens svar til komiteen på spørsmål
nr. 1, gitt i vedlegg til denne innstillingen.
Komiteen har merket seg at Mattilsynet
skal avklare og konkretisere sin rolle i samfunnssikkerhetsarbeidet
etter kravene i lov om forebyggende sikkerhetstjeneste og lov om
helsemessig og sosial beredskap.
Komiteen slutter seg til Nærings-
og handelsdepartementets prioriteringer knyttet til samfunnssikkerhet
og næringsberedskap.
Komiteen mener det er svært
viktig å sikre kritisk infrastruktur og mulighetene for
sikker tilgang på samfunnsviktige varer og tjenester, og komiteen er
derfor tilfreds med at dette nå skal vurderes.
Komiteen har merket seg at det
er gjennomført risiko- og sårbarhetsanalyser bl.a.
når det gjelder matvaretilgang.
Komiteen er kjent med at der
er inngått juridisk bindende avtaler som skal dekke de
krisescenariene som ikke dekkes av beredskapslovverket. Rammebetingelsene
fastsettes av myndighetene som også har det formelle ansvaret.
Komiteen viser til omtalen av
mattrygghet. Komiteen er enig i at trygg mat må være
en prioritert oppgave, men savner en gjennomgang av matvaresikkerhet. Komiteen mener
det er av stor samfunnssikkerhetsmessig betydning å sikre
god og likeverdig matvareberedskap i hele landet.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til merknadene fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet i Innst. S. nr. 9 (2002-2003), jf. St.meld. nr.
17 (2001-2002), som ba Regjeringen om å vurdere å gjenopprette
et basismatvarelager i Finnmark, samt å opprettholde et
matkornlager og et såkornlager i Nord-Norge og Sør-Norge.
Komiteen har merket seg at det
er inngått avtale med Smittskyddsinstitutet i Sverige om
døgnberedskap for bruk av deres høysikkerhetslaboratorium
(P4-nivå) ved behov for å undersøke særlig
smittsomme mikrober. Videre har komiteen merket seg
at Helseforetakene og Folkehelseinstituttet er i ferd med å oppgradere
sine laboratorier på P3-nivå, og at dette gir Norge
en god og tilstrekkelig beredskap på området.
Komiteen vil understreke viktigheten
av oppfølging fra helsemyndighetenes side, slik at primær-
og spesialisthelsetjenesten får styrket beredskapsplanlegging
og krisehåndtering ved smittsomme sykdommer og mulig bioterrorisme. Komiteen vil
presisere at selv om helsevesenet i seg selv er en beredskapsorganisasjon,
har de behov for å øve sammen med andre institusjoner/organisasjoner
og gå igjennom ulike krisescenarier.
Komiteen viser til at smittevernloven
pålegger alle kommuner å ha smittevernplaner,
og at de etter helse- og sosialberedskapsloven er pålagt
beredskapsplaner.
Komiteen ber Regjeringen følge
opp og iverksette nødvendige tiltak overfor de kommunene
som mangler slike planer.
Komiteen vil påpeke
nødvendigheten av at Norge har en sykehusberedskap både
nasjonalt og ved avtale med andre land for å takle større
kriser.
Komiteen har merket seg at Direktoratet
for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) har kommet godt i gang
med sitt arbeid. Arbeidsoppgavene for DSB spenner over et vidt spekter
og foregår både nasjonalt og internasjonalt.
Komiteen er tilfreds med at Nasjonalt
utdanningssenter for samfunnssikkerhet og beredskap (NUSB) i Asker
skal være kompetansesenter for både samfunnssikkerhetsspørsmål
og totalforsvar. Komiteen er enig i at opplæringstilbudet
må utvikles i nært samarbeid både med
relevante sivile institusjoner/fagmiljøer og Forsvarets
kompetansemiljøer (f.eks. Forsvarets forskningsinstitutt,
Forsvarets høgskole).
Komiteen ser det som viktig at
DSB har en sentral rolle som aktiv deltaker i internasjonalt arbeid
innen regelverksutvikling og sivil krisehåndtering, både
med de andre nordiske landene og gjennom samarbeid med FN, NATO,
EU.
Komiteen har merket seg at det
er et nært samarbeid og en koordinering mellom Forsvarsdepartementet
og Justisdepartementet om både ressurstildeling og styring
av Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM), samt om mål for
det forebyggende sikkerhetsarbeidet i sivil og militær
sektor.
Komiteen har merket seg at Direktoratet
for samfunnssikkerhet og beredskap er sentral tilsynsmyndighet for
de kommunale og interkommunale brannvesenene, samt brannvernet på Svalbard.
Komiteen er fornøyd
med at det er satt fokus på brann i pleie- og omsorgsboliger,
på uerstattelige nasjonale kulturverdier, i tunneler m.m.
for å forebygge hendelser.